القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حب زائف البارت الاول والثاني بقلم اية رمضان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



_انا هتجوز ....

قال تلك الجملة وهو ينظر لها نظرات باردة  فردت عليه  بصدمة احتلت كيانها 


= ت تتجوز عليا ؟!! ...لي ... 

ثم اكمل ببرود وهو يبعد نظره عنها 


_ هقولك لي انتي واحدة عقيمه مش بتخلفي وانا بصراحه عايز اخلف ....


تذكرت حديث الطبيب لها حينما اخبرها ان العقم ليس منها بل من زوجها وهي اخفت عنه هذه الحقيقة المرة حتي لا يحزن فكيف هو الان ينظر لها ببرود ويريد كسر خاطرها ثم تحدثت وهي حزينة :


= ههون عليك..... 


_ اعمل اي انتي اللي مبتخلفيش .....قالها وكانها اذنبت في حقه ثم سالته مرة اخري 


= هتتجوز .....


_ ايوة ....قالها بجدية شديدة ظهرت علي محياه 


= هتتجوز من هنا وأطلق من هنا .....قالتها وهي تنظر له بقوة 


_ لي يابنت الناس دا من حقي اتجوز واجيب عيال ......


=حقك بس لو بتحبني بجد مش هتعمل كدة .....


لم ترد ان تخبره حقيقة الامر فهناك احساس يراودها ويقول لها لا تخبريه عن الحقيقة اجعليه يذوق مرار الكسرة 


_ لو انتي مكاني مش هتعملي كدة مش هتضايقي عشان معندكيش عيل....


في هذه اللحظة شعرت بحزن شديد فهي تريد طفل حقا ولكن حمدت الله علي ماهي فيه ثم قالت كيارا بحزن يظهر علي لهجتها 


= انا قولتلك اللي عندي ياحمد .....


_ ماشي هطلقك بس بشرط ياكيارا ......


نظرت له نظرات حزينة كيف احبت رجل يعاملها بهذا السوء  كيف لهذا الرجل الذي احببته ان يكون قلبه حجرا هكذا 


= قول شرطك ......


_ انك ******....

صدمت كيارا من طلبه ثم اردفت


= اي ؟!! لا مستحيل ...


يتبع 


=موافق بس بشرط 


_شرط اي 


=انك انتي اللي هتعملي فرحي وهتختاري البنت اللي هتجوزها وهتظبطيهالي 


_اي؟!!.....لا مستحيل قالت جملتها بصدمة تتجلي علي وجهها 


= خلاص ياما كدة ياما هتجوز وانتي هتفضلي علي زمتي برضه قالها ببرود كعادته 


في تلك اللحظة شعرت كيارا بانها ستنوت من الالم ميف لزوجها ان يطلب منها هذا الطلب فهي ليس لها ذنب علب اي حال كانت بداخلها تود تكسير راسه  وتخبره بأنه هو العقيم وليست هي لقد تخلت عن العالم من اجله  اكتفت بدموع علي وجنتيها وحزن ينلا قلبها وعيونها ثم قالت بتحدي واستسلام للامر الواقع  


_انا موافقة بس هتجوز من هنا وترمي عليا يمين الطلاق من هنا 


رد عليها وهو ينظر لها ثم ابعد نظره عنها وهو يذهب من امامها

=خلاص يبقي تروحي تدوري علي عروسة حلوة كدة ولو معجبتنيش مش هتجوزها وهتدوري علي غيرها 


ذهبت كيارا وتركته وهي تحاول ان تظهر قوتها امامه وتكتم ضعفها وذهبت الي منزل والدتها لتضمها وتحتويها 


كانت كيارا تبكي بشده علي ماحدث بها مما افزعت والدتها واخذتها في احضانها وهي تحاول ان تهداها وتعرف سبب ذلك البكاء 


والدة كيارا : كيارا بنتي بتعيطي ليه حد كلمك يابنتي ردي عليا اي اللي مزعلك 


رمت كيارا نفسها في حضن امها وزاد البكاء والزعل تعبها والمها 


والدة كيارا : بتعيطي لي ياحببتي ردي عليا قالت تلك الجملة بلهفة تجتاح كيانها فهي ابنتها وفلزة كبدها 


كيارا وهي تبكي وتشهق  : هيتجوز عليا ياماما هيتجوز عليا احمد اللي حبيتو هيتجوز عليا 


والدة كيارا : يتجوز لي هو انتي مقصرة في حاجة دا انتي احسن زوجه قالتها بتساؤل 


كيارا : وعايزني انقيله عروسته عشان يطلقني يامي انا حاسة اني هموت من الصدمة 


والدة كيارا : بعد الشر عنك يابنتي أن شالله هو واللي يكرهك قومي متعيطيش متحسيسيوش  بكسرتك خليكي قوية كدة 


كيارا : مش قادرة ياماما مش قادرة اتخيل انو هيبقي في حضن واحدة غيري قالتها وهي اشعر بان جزء منها سوف ياخذ


والدة كيارا: عيطي ياحبيبتي عيطي ربنا ينتقم منه 


قامت كيارا من حضن والدتها ودلفت الي غرفتها لتفحر فيما حدث معها واغلقت علي نفسها بالمفتاح


عند احمد ووالدته كان يحكي لها مل ماحدث وبدر منها  


احمد:  بس ياستي عملت اللي قولتي عليه بس هي اختارت الطلاق 


والدة احمد: ومالو طالما هتتجوز غيرها وهتتجوز واحدة بتخلف مش واحدة ميتخلفش 


احمد: يعني انا مش غلطان 


والدة احمد وهي عمالة تلعب في دماغه : هو الجواز حرام وبعدين هي اللي طلبت الطلاق 


سمع الاثنين صوت تخبيط الباب فوجدوها كيارا 


احمد: جبتي العروسة ولا اي ولا جاية تنامي معايا اخر يوم ليكي  (قال الكلمه دي بتريقة عليها )


نظرت له كيارا بصدمة هذا ليس احمد الذي عاشرته 


احمد: اي القطه كالت لسانك ولا اي 


كيارا: عروستك جهزت اقدر اخد هدومي عشان عايزة اروح 


مشي احمد وسابها وهي راحت القوضه تلم هدومها 


رايكو يتبع اللي عاوز البارت التالت يعمل متابعه من هنااااااا


#حب_زائف


تكملة الروايه من هنااااا


تعليقات

التنقل السريع