القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حلم الملاك البارت الاول والثاني بقلم رنا سعيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#روايه_حلم_الملاك 

#بقلمي_رنا_سعيد

الشخصيات 

ملاك:فتاه تبلغ من العمر 18 عاما من طبقه فقيرا جدا جدا يتيمه الاب والام في ثلاثه ثانوي العام مجتهده وحلمها تكون دكتوره جراحه وهي فتاه ذو عينان بلون العسلي الفاتح وشعر لونه البندقي وطويل وحرير وناعم وقصيره القامه وهي فتاه محجبه وطيبه وجميله جدا 


نور:شاب يبلغ من العمر 27 عاما ذو جسد رياضي وبشره برونزيه وعينان بلون الخضراء وغمازتين علي خديه الاثنين وشعر اسود طويل وناعم وذو ذقن خفيفه علي وجه تذيد وسامه منه

وطويل القامه هو الفنانه بيغني اغاني رومانسيه ومشهور في انحاء العالم 


فيروز:ست نور بتحب نور جدا شخصيه طيبه وبتحب تساعد كل محتاج ونور بيحبها جدا ومبيحبش يرفض ليها اي طلب 


انغام:بنت فيروز عمت نور هي المربيه نور من صغره هي وفيروز شخصيه طيبه وبتحب اسرته جدا مستعده تعمل كل حاجه مقابل ان تسعد اسرته 


محمد:ابن انغام عمره 27 عاما اكبر من نور بشهر بيحب نور 

شخص طيب جدا ذو جسد رياضي وطويل القامه ذو عينان بني وبشره برونزيه وشعر بني هو مدير اعمال نور بيدير اعمال نور كلها هو قريب من نور جدا 


ميار:صحبت ملاك المفضله ذو عينان بلون بني الغامق وبشره قمحاويه وشعر اسود ناعم وطويل ولي غمازه علي خده الايسار وهي فتاه محجبه ومتوسطه طول وبتحب ملاك وبتعبرها اختها الثانيه في الثانوي ونفسها تطلع دكتور جراحه زاي ملاك 


يارا:فتاه تبلغ من العمر 25 عاما ذو عينان بلون رمادي وشعر اسود ناعم ومتوسط طول وذو بشره بيضاء ومتوسطه الطول وهي حبيبت نور وهي فتاه حقوديه ومتكبره وبتحب نور عشان فلوسه وشهرته 


سهيله:فتاه تبلغ من العمر 25 ذو عينان بلون العسلي وشعر اسود ناعم وبشره بيضاء وقصير وطويله القامه وصديقه يارا ومن شله نور بتحب محمد ابن عمت نور ولكن محمد مش بيحبها 


عمر:شاب يبلغ من العمر 28 عاما ذو بشره قمحاويه وعينان بلون الاسود وشعر اسود وطويل القامه 

وطيب جدا وبيحب وبيعشق سهيله جدا 


خالد:شاب يبلغ من العمر26 عاما ذو عينان بلون العسلي 

وبشره برونزيه وذقن خفيفه علي وجه ومتوسط طول 

ودها بقا هتعرفوا شخصيته مع الاحداث



#روايه_حلم_الملاك

#بقلمي_رنا_سعيد


#البارت_الاول 

تمشي الفتاه في الشارع بعد ان انتهت من دوامها وعلي ملامحه الحزن غارقه في بحور افكرها وتقول لنفسها:لما انا علي قيد الحياة لما امت انا مع عائلتي بدل من ان اكون وحيدة في العالم لا يعرف سوي القسوي والذل والاهانه هكذا الحياه يومآ لك ويوما عليك بعد ان استيقظت من تفكيرها لمحت مقهي صغير و دخلت مع امل انا تجد عمل هنا 

ملاك:السلام عليكم

مدير المقهي:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ملاك:لوسمحت انا كنت بدور علي شغل فيه شغل اشتغل عندك هنا "

مدير:لا والله ي بنتي مش محتاج حد من العاملين اسف"

ملاك:طيب شكراً 

وخرجت هي في قمه اليأس

واكملت طريقا ورجعت الي تفكيرها وهي تشمي كادت انا تصدمها سياره الا انها فقدت وعيها فجاء ساق العربيه نزل بسرعه ومعه ست كبيره في سن وفضلوا يفوق فيها وهي مش بترد 

ست كبيره:هات زجاجه مياه نفوقها بيه يلا بسرعه ياابراهيم 

ابراهيم:حاضر ياست فيروز هانم 

ابراهيم جاب المياه وفضلت ترش علي وجه وهي مش بتفوق 

والناس اتلموا عليهم وفجاء راجل اكلم 

راجل:حرام عليكم انتوا عشان اغنياء تمشوا تخبطوا في الناس الفقر الازاي حالتنا وميهمكش حد 

فيروز:مين قال كده انتوا الابتمشوا غلط مش في رصيف تمشوا عليه الايمشكم في وسط الطريق في وشه العربيات 

وكملت بقلق يلا خدها علي الفيلا بسرعه ياابراهيم 

وفعلا ابراهيم شالها ونيامه وراها وفيروز ركبت جمب السواق وطلبت دكتور المختص بااسرتها يجي علي الفيلا وبعد فتره وصلوا الفيلا وطلعوا الغرفه بتاعت فيروز وفجاء دكتور وصل بعديهم بدقيق وكشف عليه وخرج من الغرفه 

وهم كانوا واقفين برا فيروز وبنتها انغام 

فيروز:طمنا يادكتور عزت ملها البنت

عزت:طمني هي بس تعرضت لي صدمه خليتها تفقد الوعي وهي كمان جسمها ضعيف جداوبين انها نفسيتها تعبانه 

فاانا علقت ليها محاليل وشويه كده وهتفوق 

فيروز:ماشي متشكرين ونادت علي ابراهيم يوصلوا 

انغام:مين البنت دي ياماما الاجوه 

فيروز وبدات تحكي ليها كل حاجه 

فيروز:دها كل الحصل 

انغام: طب الحمدالله الاجت علي كده ومتخبطتش في سياره 

فيروز:الحمدالله 

في غرفه فيروز الانيامه فيها ملاك ملاك فاقت وبدات تتلفت حوله 

ملاك بستغراب ولنفسه:انا فين واي الغرفه وسرير جميل دها الانيامه عليه انا شكلي بحلم 

وراحت قرصت نفسها عشان تشوف هي بتحلم ولا لا ولما قرصت نفسها صرخت وفجاء فيروز وانغام داخلوا علي صرخه 

فيروز بخضه:انتي كويسه يابنتي 

ملاك وبتبص ليهم بستغراب:انتوا مين واي الاجبني هنا وانا بعمل هنا اي 

فيروز:اهدي بس عشان انتي تعبانه 

وفجاء ملاك بدات تذكر كل شي 

ملاك:انتوا الاكنتوا هتخبطوني بالعربيه صح 

فيروز:ايوه بس مكنش قصدينا 

ملاك بحزن:وليه مخبطونيش ورايحتوني من الحياه دي 

فيروز واعقدت جمبيها:ليه بتقولي كده يابنتي دها حتي بين عليك انتي لسه صغيره علي كلام دها.

ملاك:طب انا عاوزه امشي 

فيروز:طب خلصي المحلول واجبلك تتغدي وامشي مش كده ياانغام 

انغام ببتسامه:ايوه طبعا انتي مش هتمشي من هنا الالما تتغدي معانا وطمني بس مامتك الانتي هنا واحكلها الحصل وكده عشان متقلقش عليكي 

ملاك بحزن ولسه هترد بس اتصال جاء لي انغام 

وبصت علي المحلول لقيتوا قرب يخلص 

وفجاء انغام جالها مكالمه

انغام:الوو 

المتصل:--------------

انغام:اها عايزه شغاله وهتكون مرتبه 5 الف جنيه ماشي 

المتصل:----------------

انغام:ماشي بس عايزه تكون النهارده او بكره عشان صفاء هتجوز ومش هتجي تاني واخر يوم ليها النهارده 

المتصل:----------------

انغام:ماشي سلام 

وقفلت السكه وملاك كانت بتستمع ليها بتركيز 

ملاك بتفكير:انا ممكن اشتغل انا شغاله هنا 

انغام وفيروز بصدمه وفي نفس الوقت: اااي



#البارت_الثاني_روايه_حلم_الملاك 

#بقلم_رنا_سعيد

فيروز وانغام بصدمه:ااايه

ملاك برجاء:انا عايزه اشتغل عندكم بترجكم تشغلوني عندكم عشان والله محتاجه الفلوس اووي 

انغام:لا مينفعش يبنتي انتي لسه صغيره علي شغلانه دي 

فيروز:يبنتي انتي لو اي فلوس محتاجه احنا تحت امرك فيه 

ملاك ودموعه في عينه:بالله عليكم شغلوني عندكم لان انا مابلقش اخد فلوس من حد رجاء شغلوني عندكم 

انغام:هو ابوكي شغال اي ياملاك 

ملاك بدموع:انا امي وابويا متوفين ومليش حد في دنيا الا ربنا 

فيروز وصعبت عليه ملاك:طب وانتي ساكنه فين ياملاك. 

ملاك:انا ساكنه في شقه في العماره في شارع------------ 

وبابا الله يرحمه كان بيدفع الايجار 2 الف جنيه وانا معرفش ادفع منين الايجار وغير مصاريف المدرسه فاشغلني عندك بالله عليكي 

انغام:طب ومدرستك يبنتي 

ملاك:انا كنت اخر يوم هرووح النهارده في المدرسه عشان امتحان الصف الاول والثاني فاانا اخد اجازه شهر فاانا اجي الصبح بداري عندكم وامشي بعد مااخلص الشغل عندكم 

فيروز بتفكير:طب ليه تروحي وتمشي هاتي شنطتك وتعالي اعقدي هنا فااوضه عندنا بتاع صفاء الابتشتغل عندنا فاهي هتمشي النهارده عشان هتتجوز فاانتي خديها اوضتها احسن بدل ماتتدفعي ايجار 2الف جنيه من المرتب بتاعك الانتي هتاخدي انشاءالله 

ملاك بتفكير:ماشي بجد ربنا يخليكم يارب معرفش من غيركم كنت عملت اي 

انغام:متقوليش كده ياحبيبتي يلا انزلي عشان تتغدي معانا المحلول خلص اهو استني اشيلوا ليكي 

وانغام وراحت شالت ليها المحلول وملاك قامت وواقفت ونزلوا تحت وفضلوا يتحايلوا علي ملاك انها تتغدها معاهم ولكن هي مش راضيه ومشيت وراكبت تاكسي وصلت علي شقتها وفجاء هتتفتح الباب لكن اوقفها صوت شاب

شاب:اي ياجميل تمشي كده من غير ماتسلمي عليه 

ملاك بضيق وبصت ليها:انا معرفش الاشكال العكره دي بتتطلع مننا 

شاب:انا اشكال العكره ياحبيبتي طب دها انا حتي عسل والبنات هتموت وتتجوزني 

ملاك:طب فكك مني بقا يا تامر وروح اجوز واحده من الاهيموتوا عليك دوول بدل ماانت بضيقني في رايح وجاي 

تامر بحب وبيقرب منها:بس انا مش عايز ولاواحده من دوول انا عايزك انتي ياجميل 

ملاك بخوف من قرب ليها:احترم نفسك يا تامر وانا مش عايزك فاهم 

وملاك داخلت شقتها وقفلت الباب بقوه في وشه 

تامر بشهوانيه:برضوا هجوزك يعني هجوزك حتي لوغصب عنك انتي مش هتكوني لغيري ابدا ياملاك

ملاك داخلت الغرفته ولديها واعقدت علي سرير ومسكه صورهم ووتبكي برحقه

ملاك بدموع: يارب انت علم بحالي دلوقتي يارب قويني علي هذه الحياه انا خلاص بجد مش قدره اعيش من غيركم واحشتني ياماما واحشني كل حاجه بتعميلها اكلك كلامك حضنك الاكان بيحتويني من حزن لي فرح واحشني كل حاجه فيكي وانت يابابا برضوا واحشني جدا واحشني كل حاجه فيكم واحشني لما كنت بيجيب ليها شكولاته وانت جاي من الشغل وحشتوني ليه يارب ماخدنيش معاهم ليه سيبتني ادوق مراره الدنيا من بعدهم ليه يارب خلتني بقت شفقه للناس ليه خلتتي للناس تتطمع فيها اها اها ياربي وراحت قبلته صور مامتها وبابها وحشتوني اووي اووي بدعي منك ياالله تاخدني عندك يارب لان انا والله بموت بالبطي من بعدهم وحشتني يا ماما انتي وبابا 

وفجاء نمت في نوم عميق 

في مكان اخر في الحفله كان يقف نجم من النجوم مصر ويغني اغنيه الخاص والناس بتردد وراه

يارا:شوفي نور مولع المسرح ازي يا ايه 

سهيله :اها مولع المسرح نار ياقلبي

وفجاء نور خلص اغنيه الخاص ونزل وجاي عند يارا 

سهيله:نور جاي عندنا اهو انا همشي انا بقا اشوف محمد فين 

يارا:ماشي ياقلبي 

وسهيله مشيت ونور جه 

يارا بحب:كنت مولع المسرح ياحبيبي والله 

نور ببتسامه:عارف ياقلبي قوليلي الاغنيه عجبتك 

يارا بدلع:اها موت وبتغني حلو اووي 

نور بااعجب:بس اشيك والحلاوه دي يابت 

يارا كانت ترتدي فستان نبيتي ضيق بيلمع بكب وكانت فرده  شعرها علي ضهرها وكانت حطها ميكب كامل علي وجه 

يارا:انت المز وقموره اووي كمان طقم لي لبسه ياكل منك حته والله 

نور كان يرتدي بنطلون اسود وتشيرت ابيض مرسوم علي وحش بلون الاسود وعلي جاكيت جلد اسود ومصفف شعروا وكان جميل للغايه 

نور ببتسامه:انتي المزه يامزه تعالي معايا انا محضر ليكي مفاجاء 

يارا بدلع:اي هيه ياحبيبي 

نور:تعالي معايا بس وانتي تعرفي 

وشدها من ايدها واخدها علي المسرح وبداء يكلم 

نور:يجماعه الاغنيه الاغنيها دي لي حبيبت قلبي وروحي الاملكت قلبي يارا واخدها في حضنه وبداء يغني ويرقص معها علي المسرح 


عارف احلي حاجه فيكي ايه بتحلي اي شي عنيك تيجي فيه قمر ده ايه الا تتسوي بي تعالي اقولك احلي حاجه فيكي والانتي فاهمه قصدي والي بالي فيه 

فيكي الاياما انا حلمت بيه

ليالي يلا ان شاء الله اموت في هواك ان شاء الله 

ده كتير عليا الحب ده والله 

حتمني اكتر من كده اي

حد بالبراءه دي مفيش 

ولا في الغلاوه دي انا معنديش 

انا كل ليكي متكدبيش عينيكي قلبي عقلي روحي  

كلي ليكي مش حرده من عمري 

ولحد اخر يوم في عمري شاريكي يلا 

يلا ان شاء الله اموت في هواك انشاء الله

ده كتير عليه الحب ده والله 

حتمني اكتر من كده ايه 

وبعد مخلص الاغنيه شالها ولف بيه والجماهير سقف ليهم وبيصفروا وبينادوا باسموا 

نور:شكرا شكرا 

في شقه ملاك 

ملاك كانت اعقدها علي سرير ومسكها صور ولديها وبتعيط وفجاء حد فاتح باب غرفته وداخل بتبص علي الابيفتح الباب لقيت امها وابوها مسكين ايد بعض وجايين عليه

ملاك بصدمه:امي ابي 

#بقلم_رنا_سعيد 

#روايه_حلم_الملاك

تكملة الروايه بعد قليل 



 

تعليقات

التنقل السريع