القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت جبروت فتاة البارت الاول بقلم مريم جميل في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



بزعيق:

- يعني إيه يا هانم كل يوم أروح أجيبك من قسم شكل!

رديت ببرود:

- هو أنا كنت عملت إيه يعني!

اتعصب أكتر:

- عملتِ ايه!! ده انتِ بهدلتِ الواد ولسه جاي من المستشفى!

- هو اللي قليل الادب يعني يعاكسني وأسكتله!!

- طب الولد وعاكسك، الظابط بقى عملك ايه عشان أروح ألاقيكِ مهزقاه!

- استفزني وشوية كمان كنت هخليه جنب التاني.

بصلي بذهول:

- انتِ ايه يابنتي! بس تصدقي العيب مش عليكِ العيب عليا، أنا اللي عملت فيكِ كده.

- وهو انت عملت فيا ايه يعني!! علمتني أدافع عن نفسي..

- علمتك تدافعي عن نفسك لكن معلمتكيش إنك تمشي تضربي في خلق الله.

- أنا مش بضرب أي حد وخلاص أنا بصبر عليهم، بس فعلًا مكنش ينفع أسكت!

إتنهِـد وقال:

- وأخرت اللي بتعمليه ده يا مريم!

- صدقني أنا مغلطش يا سليم انت مش واثق فيا؟

- واثق فيكِ ومتأكد إنك مغلطيش بس ينفع كده؟

_هو ايه اللي ينفع كده، يعني يرضيك حد يجى يقولك أختك حد ضايقها.

- أكيد لأ يعني، والأكيد إني مش هسكتله. 

- وأنا بقى مش هستنى لما يجرالك حاجة وأنا مش هعرف أطلعك منها بسرعة!

- انتِ عبيطة! وانتِ هتطلعي منها عادي!

- يا حبيبي مش قصدى، بس انت راجل وممكن يلبسوك في حاجة تانية أما أنا بقى بنت هصعب عليهم فهيخرجوني فهمت؟

ضحك:

- يا راجل! عشان كده الظابط كان عايز يحبسك ويخلص منك؟

_ على فكرة بقى أنا اللي بشغله كل يوم، بعمله قيمة يعني بدل ما بيقعد فاضي.

- لسانك ده يتقص شوية ها! المهم البطولة امتى؟

- كمان ٣ أيام عايزة ألحق أجهز نفسي وأتدرب كويس..

- وهو انتِ عايزة تتدربي؟ على ما أعتقد اللي عملتيه في الواد بالتمرين بتاعك كله.

ضِحكت:

- ولسه، المهم بكره هروج أجيب شوية حاجات محتجاها.

- طب تمام قوليلى هتبقي في القسم امتى عشان أبقى عامل حسابى وأجيلك.

- ياعم مش كده! هو انت شايفنى فتوه يعني!

- والله أكتر كمان، هي البطولة بتاعتك دي هتبقى هنا والتانية هتبقى فين؟

- هتبقى في ألمانيا بس كله عمال يحذرني من المتسابقة الألمانية وبيقولولي صعبة جدًا، بس سبيبها على الله. 

- على الله يا حبيبتي ربنا معاكِ. 

**********************

- يا عم أقعد خايلتني.

- همو.ت.. هطق، بقى حتة بنت زي دي تهزقني أنا، دي كانت هتمد إيدها عليا!

- يا مراد يعني هي دي أول مرة!

رد بعصبية: 

- نعم انت قصدك أنه كل مرة بتهزق؟ ما تعدل كلامك يا فهد!!

- مش قصدى يامراد بس انت اللي بتقف قدامها، ومتفكرهاش ضعيفة، دي تقريبًا كل يوم هنا بمصيبة أديك شايف انهارده الواد كان في المستشفى مد.غد.غ!

- وهي شايفالي نفسها فتوه! أنا بقى هكسـ..ـرها.

فهد بخفوت:

والله يابني أنا خايف عليك أحسن تتكسـ..ـر انت.

بصله: 

- بتقول حاجة يا فهد مسمعتكش!

- لأ ياحبيبى مبقولش بس بقولك خلى بالك من نفسك.

- المهم عايزين نجهز نفسنا عشان عندنا شغل كمان ٣ أيام عشان نأمن بطولة الكارتيه هنا في مصر، والبنت اللي هتكسب هتروح بطولة في ألمانيا والمفروض هنبقى معاها.

رد بتريقة:

- واحنا هنروح معاها عشان نحميها يعني! دي هي اللي هتحمينا.

-  ما تنشف كده يا فهد مالك!

- مش عارف متشوق أوي إني اشوف البطلة بتاعة مصر دي، وفي نفس الوقت مستغرب أنها بنت.

_ والله يا فهد خايف أروح هناك ألاقي البنت اللي طلعالي في البخت دي..

- ومستبعدها ليه! ما يمكن تكون هي أصلاً، دي بتضرب ضرب! وكمان خفيفة كده محدش يعرف يمسكها.

- يا عم أعوذ بالله مش عارف أخلص منها هنا أروح ألاقيها هناك؟ ده أنا أمـ..ـوتها فيها!

- خاف على نفسك منها دي جبروت.

قام عشان يمشي وهو بيقول:

- على نفسها مش عليا، أنا ماشي دلوقتِ عايز حاجة!

- تسلم يا صاحبي.

**********************

- يا بطل انت يا قمر، ما تعبرنا يا عم!

بصتله بقرف:

- ما تحترم نفسك يا بني آدم انت!

- لأ وكمان بتخربش! أمـ..ـوت أنا!

ياربي هما اللي بيجروا شكلي أهو والله!

بصتله بتحذير:

- احترم نفسك عشان ما أندمكش إنك كلمتني!

اتعصب:

- تندمي مين يا بت انتِ!! انتِ عبيطة ولا إيه!! هاتِ أخر ووريني هتعملي ايه.

ابتسَـمت بشر:

- هعمل كده.

ضربته بوكـ..ـس وقعه في الأرض روحت نزلتله وثبته على الأرض وفضلت أضرب فيه لحد ما بتاع الأمن جِه وشدني من عليه بعدين وداني القسم عشان الواد اتضرب جامد.


- استنى يابني! أنا عارفة انهي أوضة متتعبش نفسك انت.

- آه انتِ سوابق بقى!

- لأ ده تعود بس، وبعدين ايه سوابق دي انت شايفني زيك!

- ما تحترمي نفسك يا بت انتِ!

- بت انتِ! عارف لولا إنك لسه متعرفيش كنت حجزتلك جناح جنبه في المستشفى، يلا بقى وقتك خلص معايا.

سبته ودخلت المكتب: 

- أهلا يا حضرة الظابط.

- هو انتِ تاني!

- المفروض تكون اتعودت!

- وجاية في ايه تاني!

- يعنى هكون جاية في ايه أكيد في عربية!

- لا يا راجل! افكرتك جاية مشي تصدقي!

- ليه يعنى ده حتى صحتي على قدي اليومين دول.

- انتِ صحتك على قدك! ده انتِ جبروت!

- مش أنا اللي جبروت أنتوا اللي بقيتوا عيال.

- احترمي نفسك يا بت انتِ، ايه عيال دي!

ضحكت:

- هو حد جاب سيرتك في حاجة ولا انت على راسك بطحة!

- يارب صبرني.

- ليه يعنى عايز تبقى صبارة؟

قاطع كلامنا دخول سليم اللي باين عليه أنه متعصب:

- برضو يامريم احنا مش لسة متكلمين امبارح في الموضوع ده!

- يا سليم هو اللي ضايقني!

- يضايقك تعملي فيه كده! أنا لسه كنت معاه في المستشفى. 

- هو اللي كان بيضايقني وسكتله كتير بس  مكنش هينفع أصبر أكتر من كده!

- لما نروح نبقى نتكلم.

بص للظابط واداله بطاقته:

- اتفضل حضرتك أنا الضامن.


#_يُتبع.اللي عاوز البارت التاني بسرعه يعمل متابعه من هنا ااااااا

#_مريم_جميل.

#_جبروت_فتاة.

البارت التاني من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع