القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عروس الصعيد البارت 1_2_3_4_5_بقلم نورهان اشرف في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله



#عروس_الصعيد

#البارت_الاول

الدم ما يغسلوش غير الدم واحنا اذا كان مات عندنا راجل في بداله الف احنا مش نسوان ولا عويل عشان نسيب طأرنا لبيت الرحايمه

كانت تلك الكلمات تخرج من فم كبير الحوامديه بكل غضب وجبروت فبرغم كبر سنه الى انه يتميز بصحه وقوه جيده نظر له كبير الرحايمه هو ايضا بقوه وجبروت وهو يقول

 اذا كان عندك انت الف احنا عندنا 2000 و محدش هيجدر يمس شعره واحده من اي راچل من دار الرحايمه

 هنا انتفخت صدور رجال الرحايمه بسبب قوه كبيرهم فبرغم انه لم يكمل عامه ال 35 الى انه يمتلك قوه وفطين الى حد كبير

 نظر شيخ البلد الي العمده وجده يرتعش بقوه فهو الان ليس بطار بين عائلتين ضعيفتان بل هو جار بين اكبر عائلات البلد تحدث شيخ البلد بعقلانيه وهدوء وهو يقول: يا حاج محمدي انت والحاج رحيم متاكدين ان كل عيله من الاتنين تقدر تقدم بدل الراجل الف بس احنا محدش فينا هيستفاد لما نشوف عيالنا بتموت جدام عينينا 

تحدث الحاج محمدي كبير الحوامديه وهو يقول: يا شيخ البلد لو كان اللي مات من الرحايمه كنت هتقول نفس الكلام 

نظر له شيخ البلد بابتسامه وهو يقول :يا حج محمدي شرع ربنا مابيتجزاش وانت عارف ومتاكد ان اللي باجوله مابيرچعش في حتى لو عشان مين ولو كان من الرحايمه حد اتجتل على يديكم كنت هاجولكم نفس الكلام

 نظر له محمدي بغضب وهو يقول :ما تجولنا نلبس طرح كمان عاوز يذيع في البلد الحوامديه سابوا طار ابنهم لا احنا مش هنسيب  طأرنا ولا وحقنا هناخده بدراعنا ولو كنت فاكر ان بالكلام اللي بتجوله هتقدر تخلينا نسكت تبقى فاهم غلط

 نظر له شيخ البلد وهو يقول بهدوء :طب يا حاج انا هامشي معك في الكلام هتاخذ طار بنك وبعدين هتموت لهم واحد وهم يموتوا لكم واحد ونفضل في كده لحد يوم الدين انت تموت وهم يموتوا لغايه اما تقضوا على نسلهم وهم يقضي على ناسلكم يبقى ايه الفائده

 نظر له العمده بهدوء وهو ينظر الى شيخ البلد بامتنان ويقول: يا حاج محمد فكر في الموضوع بلاش من اتجاهك انت بس فكر في الموضوع كله وانك هتخسر شباب كثير زي الورد

محمدي بقو:ه وانا ايش ضمني ان هو دوت هيكون اخر واحد في عيله اللي يموت ممكن دوت هيخلي الرحايمه تركب  وتدلدل رجليها و بدل ما تجتل واحد  تجتل اتنين وتلاته

 نظر  له شيخ البلد بابتسامه وهو يقول: وانا عندي الحل 

 محمدي بقوه :ايه هو ان شاء الله

 شيخ البلد بهدوء : بنت ابنك تتجوز كبير الرحايمه واحد من احفادك يتجوز اخت كبير الرحيم وكده يكونوا العلتين عيله واحده وكمان  الرحايمه هتقدم لكم مليون جنيه ديه 

 هنا اعتلت الغضب ملامح رجال الحوامديه وهم يقولون :عاوزنا نقبل ديه في دم ولدنا 

شيخ البلد بهدوء :مين اللي قال كده بس يا ولدي محدش يقدر يقول كده الفلوس اللي هيدفعها الحاج رحيم هتكون مهر عروستنا وطبعا ده ماهر قليل جدا على بنت الحوامديه ده غير ان كل اللي تعويذه عروستنا هيكون تحت امرها و تحت رجليها كمان

نظر الحاج محمدي الى ابنائه بتفكير وهو يقول: خلاص يا شيخ البلد سبلنا وقت نفكر في الموضوع ده

هز الشيخ البلد راسه وهو يقول: تمام يا حاج محمدي قدامك اسبوع وتفكر وتقولي انت اختارت مين اللي تتجوز كبير الرحايمه

 كل هذا يحدث تحت انظار رحيم دون ان يتفوه بكلمه فهو متاكد  300 المئه ان لا يوجد اي عروس لدي كبير الحوامديه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في مجلس الخاص ب كبيره الحوامديه يجلس محمدي امام اولاده بتفكير فهو يفكر من هي التي سوف تتزوج رحيم تحدث ابنه الاكبر بقوه وهو يقول :  انت ازاى يا حج توفق على كدا ثم أكمل بغضب وتفكير وبعدين   هنجيب عروسه منين نجوزهاله  ده احنا محدناش غير البنات الصغيره لكن الكبيره كلهم اتجوزوا ده اكبر واحده عندنا في الصغيرين عندها 10 سنين معجوله نجوزه  واحده عندها 10 سنين 

محمدي بهدوء :مين قال كده يا بكري احنا عندنا عروسه كبير وسنها مناسب كمان 

نظر له بكري باستغراب وهو يقول: مين دي يا حاج 

محمدي بهدوء : وبنت اخوك طارق

 هنا توسعت اعين محمد ابنه الاوسط وهو يقول بصدمه :طارق اخوي يابا ده انت طردت طارق من البيت من يجي25  سنه لما احب يتجوز الست الاجنبيه هنروح نقول اى دلوقتي بنتك هتتجوز ازاي بس وبعدين احنا ايه عرفنا ان عنده بنت في السن دوت

نظر له محمدى بقوه وهو يقول: ان انا اللي قولته  هو اللي هيمشي ولو على رقبه مين وحضروا نفسكم عشان بكره هنروح لاخوكم عشان هنرجع البلد  والعروسه معنا قال ذلك وصعد الى غرفته دون ان يتفوه باي كلمه اخرى فهو يعرف كيف يضغط على ابنه لكي ينفذ ما يريده دون تفكير

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في ذلك البيت الضخم الذي اقل شيء يقول عليه قصر كان يجلس رحيم امام زوجته في الجناح الخاص به و هي تتحرك في الغرفه بكل غضب وقوه وتقول :عايز تتجوز علي يا رحيم بعد ده كله عايز تتجوز علي بعد كل الحب اللي انت بتقولي عليه عاوز تتجوز على ثم اكملت بسخريه وهي تقلده  ده انا باحبك يا نواره مفيش لي غيرك يا نواره انتي الحب كله يا نواره في الاخر هتتجوز علي 

كان كل ذلك يحدث ام ام رحيم الذي كان يجلس علي الكرسي بكل هدوء فهو يشعر بسعاده كبيره لسبب لغيرة زوجته عليه قال بهدوء :

للدرجه دي بتغيري علي

 نواره بغضب هو ده  كل اللي فارق معك مش فارق معك انك عايز تتجوز علي مانا  هقول ايه ما انت مش حاسس بالنار اللي  جوه قلبي 

قام رحيم من على الكرسي و اتجه اليها و على وجه ابتسامه و حوطها بيده وهو يقول: مين قال بس كده بالعكس انا متاكد ان الحج محمدي معندوش عروسه لي وبعدين يا نوره حتى لو انا اتجوزت انتي عارفه و متاكده ان انا بحبك انتي وعمري ما احب حد غيرك خليكي متاكده من الموضوع ده يا نورتى ده انتي كل حاجه في حياتي ده انتي حب طفولتي 

نواره بابتسامه :وانا كمان بحبك يا رحيم بس ده مايمنعش ان انا رافضه موضوع الجواز دي ثم اكملت بعشق وغرام اهون عليك يا رحيم تتجوز عليا واحده تانيه تشاركني فيك ده انا روحي تروح مني لو حسيت بالاحساس ده 

رحيم بعشق :وانا عمري ما احطك في الموقف ده انتي كل حاجه في حياتي و المفروض تكوني عارفه و متاكده من كده ثم حوط خصرها وهو يشتم وعبير رائحتها بكل حب وهيام وهو يقول: المهم دلوقتي خليكي معايا وماتفكريش في اي حاجه تانيه وخليكي متاكده ان انا عمري ما هبص لواحده غيرك 

ظهره ابتسامه على شفايف نواره وهي تقول بهدوء: بجد يا رحيم 

رحيم بابتسامه :عندك شك في كده 

نواره بحب :معنديش شك فيك

اخذ ينثر رحيم قبلاته على نواره بكل عشق وهيام فهي حب طفولته وعشق شبابه لا يتمنى شيء في الدنيا سوا راحتها ذهب رحيم ونواره الى عالمهم الخاص الذي لا يوجد فيه سوى هم فقط لا يوجد اي مشاكل او اشياء تعكر صفوهم

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في صباح اليوم التالي تحديدا في احد المناطق المتوسطه الحال تحديدا في ذلك البيت الذي يخص طارق كانت تدخل تلك السيده الشقراء التي تحمل الجمال الاجنبي بكل غضب الى غرفه ابنتها جنه وهي تصرخ بقوه لا تليق بجمالها ولا باصولها الاجنبيه: انتي يا زفته يا اللي اسمك جنه قومي يا هانم عشان الكورس بتاعك انتي ناسيه ان عندك امتحان ولا ايه

 رفعت جنه راسها من على المخده ونظرت الى امها بحزن وهي تقول: مامي سيبيني انام بليز عايزه انام

 نظرت لها امها بسخريه وهي تقول :طبعا ما الهانم قاعده طول النهار على الزفت اكيد مش عايزه تروح الامتحان 

ثم مسكت ذلك السلاح المصري الاصيل وهو فرده الشبشب وصفعت بها جنه وهي تقول :قومي يا زفته عشان امتحانك ولا انتي مش عايزه تروحي كورس

 جنه بهدوء: اه يا امي  وبعدين انا مش عايز اروح الامتحان لانى عارفه ان انا مش هاجيب درجه كويسه يبقا سيبيني انام بقى

 مسحت جانيت على وجهها بغضب وهي تقول :قدامك خمس دقائق بالضبط وتكوني قمتي جهزتي نفسك عشان الامتحان و الا اقسم بالله ما هيحصلك كويس 

قالت ذلك وخرجت من الغرفه وتركت جنى تقوم من على الفراش بملل وغضب بعد غضون 20 دقيقه كانت تقف جنى امام المراه وهي تضبط حجابها خرجت من الغرفه وما كادت ان تصل الى باب الشقه الان ارتفع رنين الجرس 

سارت جنه تجاه الباب بملل   وهي تقول حاضر يا خلود جايه فتحه الباب ولكن وجدت اخر شيء يمكن لها ان تجده فهي تعلمهم جيده صوارهمموضوعه في غرفه الصالون فوالدها يعتز بهم الى حد كبير

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺




#روايه_عروس_الصعيد

#التانى

#نورهان_اشرف

ارتمت جنه داخل احضان جدها وهي تقول بفرحه وسعاده جدي  انت جئت عشان تشوفنا بابا هيفرح جدا لما يعرف ان حضرتك جيت انت واحشني اوي يا جدو انا بجد مبسوطه اوي 

تحدث محمدي بهدوء ينافي مشاعر جنه التي كانت تظهر بها امام عينه : ابوكي فين يا بنت طارق 

جنه بابتسامه :بابا في الشغل 

ثم دخلت الى الشقه وهي تقول :اتفضل يا جدو اتفضل واخذت تندى على امها بقوه وهي تقول ماما جدو جاه  يا ماما ثم نظرت الى جدها واعمامها الذين كانوا يقفوا عند الباب بقوه وهي تقول اتفضل يا جدو  تفضل يا عمي 

دخل محمدي وخلفه كل من بكري ومحمد الى الشقه وهم ينظرون الى المنزل بقرف فتحت لهم جنه غرفه الصالون :اتفضل يا جدي

عندما خطط قدم محمدي غرفه الصالون راي صورته معلقه على الجدران كدة ان تظهر ابتسامه على وجهه ولكنه تذكر كيف وقف  ابنه  امامه  لكي يتزوج تلك الاجنبيه التي لا تناسب عاداته وتقاليده وتقاليد عائلته اختفت الابتسامه وظهر مكانها الغضب ولكن حاول ان يرسم الابتسامه لكي ينفذ ما اتى له ولكن اخرجهم من ذلك صوت جنه وهي تنظر الى عمها الاكبر بكري وهي تقول بسعاده 

جنه :حضرتك عم بكري صح بابا دايما بيحكيلي قد ايه انك كويس طيب  وحكىلي كمان ان حضرتك قوي   جدا و انك على طول كنت بتقف جنبه وكنت بتضرب اى حد يزعله

ثم نظرت الى عمها الاوسط محمد وهي تقول بفرحه وهي ترتمي داخل حضانه وتقول: وبابا كان بيقول ان حضرتك كمان كنت بتحبه جدا حتى بيقول ان حضرتك  انت اللي مختار اسمي

اخذها محمد في حضنه وهو يقول: فعلا انا اللي اخترتلك اسمك واحنا صغيرين  و هو فعلا نفذ الوعد 

نظرات له جنه بابتسامه :طب وحضرتك وفيت بوعدك وسميت رقيه 

محمد بابتسامه: اه وفيت بوعدي يا ستي وسميت رقيه

كدت ان ترد عليه جنه ولكن اوقفها صوت امها وهي تقول بقوه: انتي يا زفت يا اللي اسمك جنه 

كانت تقول ذلك وهي تخرج من المطبخ وتجفف  يدها في الفوطه ولكن وقعت تلك الفوطه من يدها عندما رات محمدي يصوب نظروا تجاهها ابتلعت رايقها بتوتر وخوف وهي تقول بترحيب زائف :اهلا اهلا بيك يا عمي

محمدي بسخريه: اهلا يا بتى كلمي جوزك وخليه يجي

هزت جانيت راسها بتوتر وهي تنظر الى جنه بخوف وتقول: تعالى يا جنه معايا

قطاعها محمدي وهو يقول بهدوء :سيب جنه تقعد مع عمامها وانتي روحي خبر جوزك وقوليله ان ابوه هنا واني  عايزه في موضوع مهم 

هزت جانيت راسها وذهبت الى هاتفها واخذ تتصل بزوجها بكل سرعه فقلبها انقبض عندما رات محمدي يجلس على الكرسي في خلال دقائق كان يصدح صوت طارق من على الطرف الاخر وهو يقول بحب :اى يا  روحي عامله اى

جانيت بتوتر: طارق تعال بسرعه

طارق بخوف من نبره صوتها: في ايه يا جانيت ايه اللي حصل

جانيت بتوتر :ابوك هنا يا طارق  شكل في حاجه ارجوك تعال بسرعه 

طارق بسعاده :بابا عندنا اكيد جاي عشان يسامحني 

هزت جانيت راسها بنفي كان طارق امامها وهي تقول: لا انا قلبي مقبوض ابوك جاي ونبرته مش مسامحه وظهر أن فيها حاجه ثانيه يا طارق طارق ارجوك تعال بسرعه عشان انا خايفه 

طارق بتهدئه :طب اهدى يا  وانا 10 دقائق واكون عندك 

اغلقت جانيت الهاتف وهي تقرا القران لكي تهدئ قلبها وذهبت الى المطبخ لكي تحضر مشروب لكي تقدمه الى محمدي و اخوات زوجها 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في قصر رحيم كان ينزل من على السلم وهو يده تحتضن خصر نواره وعلى وجهه ابتسامه سعيده ما ان نزل الى الاسفل وجد والدته الحاجه بهيئه تجلس على كرسيها وهي تنظر له بقوه 

رحيم بهدوء: صباح الخير ياما

بهيئه بقوه :صباح النور يا ولدي 

ثم نظرات  بتساؤل وهي تقول: ايه اللي حصل امبارح مع شيخ البلد والعمده فقعدت الصلح اللي كانوا عاملينها 

نظر لها رحيم بسخريه وهو يقول: على اساس انك مش عارفه يا حاجه يعني انتي عايزه تجوليلي ان يونس ود اخوكي ماجلكيش 

بهيئه بقوه :وانت ايه ردك موافق ولا لع

تحدث رحيم بابتسامه وهو يقول: والله يا اما انا مستني كبير الحوامديه يجيب العروسه مجابش العروسه ف خلال الوقت المطلوب يبقى خلاص الموضوع يتلغي من اساسه 

نظرت له بهيئه بقوه وهي تقول :هو مين جال ان الموضوع يتلغى لو كبير الحوامديه مجابش عروسه انا عندي عروسه

نظر لها رحيم بسخريه وهو يقول :ليه ياما هو انتي عندك ليا  طار ايك   طب انا هتجوز عشان الطار هتجوز اللي انتي هتجيبها ليه 

نظرات له بهيئه بقوه وهي تقول :هجوزك عشان الخلفه وعشان النسل 

نظر لها رحيم بصدمه وكدا ان يتحدث 

ولكن قطعها صوت نواره وهى تقول :خلفه ايه ياما 

تحدثت بهيئه بقوه وهي تقول لها :بقى له خمس سنين متجوزك رحيم اني ما شفت لكى  ضفر عيل اللي يتجوز جابلك جابوا بدل العيل اتنين واللي اتجوز بعدك جابوا بدل العيل اثنين وانتي حتى ماجبتيش عيل و لا حته سجطتي وانا مش هافضل مستنياك لما تحبلي انا عاوز اشوف نسل لولدي ادامي

تحدث رحيم بقوه :لا يا ماما انت لو عاوزاني اتجوز عشان كده يبقى لا انا مش هتجوز عشان اجيب عيل انا لو هتجوز بت الحوامديه عشان الدم ميكترش لكن انا لو عليا انا  عندي نواره بالدنيا وما فيها

ردت بهيئه بقوه : لو انت بتحب نواره قراط انا عحبك 24 و لو انت عندك نواره بالدنيا وما فيها انا عندي اي اشفلك عيل بالدنيا وما فيها وانا من حقي اشوفلك عيل قبل ما اموت 

رحيم بقوه: يا اما نواره معندهاش مشكله في الخلفه رحنا بدل الدكتور 10 وجالوا ان هي كويسه وانا كويس يعني موضوع وجت بس مش اكثر 

بهيئه بسخريه :وقت وقت يا ابو وقت بجالك خمس سنين متجوزها عاوز وقت اكثر من كده ايه ده انت قربت تتم الاربعين ولسه مفيش حدك  لا يا عيال ثم نظرات الى نواره وهى تقول :وانت يا بتى انا مش هاقول ان انا عايزاه يحب واحده تانيه لا انا عايزه اجيب واحده للخلفه بس وانتي مراته وحبيبته وانا عارفه ان هو بيحبك وبيحطك فوق دماغه بس كمان انا من حجي اشوف عيل و لو انتي مكاني هتعمل اللي انا عايزه اعمله واكثر ما هو اعز الولد ولد الولد  وانا عاوزه اشوف ضنا ابنى 

تحرك رحيم وهو يمسك يد نواره الى الباب البيت دون ان يرد على امه وقف خارج المنزل وهو ينظر الى عيون نواره التي ترقرقت فيها دموع وهو يقول: اهدي نوره اهدي متخافيش 

نواره بحزن: شكل موضوع الجواز بقى شيء اساسي يا رحيم وشكل حياتنا هيدخلها حد ثاني غيرنا حد ثاني ممكن ياخذك مني 

رحيم بحب: عمر ما احد يقدر ياخذني منك انتي كل حاجه في حياتي يا نواره متخافيش وانا اوعدك ان طول ما انا موجود على وش الدنيا ديت محدش ثاني هيقدر ياخذ مكانك 

قال ذلك وهو يضع قبله على راسه ويقول مع السلامه يا نواره

نواره بابتسامه مع السلامه يا رحيم

غدر رحيم المنزل لكي يذهب الى الاراضي الخاصه به وترك نواره تدخل الى القصر وهي تحاول انت تظبط نفسها ولا تغضب على حماتها لانها تعلم ان حماتها امراه قويه وصعبه الى حد كبير

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

اما في شقه طارق كان يجلس محمدي ينتظر عوده ابنه بفارغ الصبر وهو ينظر الى تلك الفتاه بغضب فهي منذ ان اتي لا تكف عن الاسئله والحديث وانظر ايضا بغضب كبير الى ابنه الاوسط محمد الذي يتحدث معها بكل حب قطع كل ذلك دخول طارق وعلى وجهه ابتسامه سعيده وهو ينظر الى والده بفرحه وهو يقول: اهلا اهلا اهلا يا حاج محمدي 

قال ذلك وهو ينحني على يد والده ويضع قبله عليها بعد الترحيب والسلام نظر الى جنه وهو يقول بقولك ايه يا جنخ اخرج يا حبيبتي اقعدي مع ماما بره 

هزت جنه راسها و خرجت لكى تجلس مع امها اخذتها جانيت في حضنها وهي تنتظر خروج زوجها لكي تفهم ماذا يريد والد زوجها بعض مرور 10 دقائق صدح صوت طارق الغاضب وهو يقول :ايه اللي انت بتقوله ده يا بابا عاوزني اجوز بنتي لواحد  عنده ليكم طار عاوز وبعدين انا اى دخلنى فى موضوع الطار ده   وانا مالي ده انت اطردتيني من البلد وكنت هتقتلنى انا وامراته لما جتلك دلوقتي عاوزني اضحى ب بنتى عشان خاطركم انتم بتقولوا ايه

وقعت تلك الكلمه على اذن جانيت بصدمه كبيره حتى شعرت ان قلبها قد توقف الدقائق ولكن سمعت صوت محمدي وهو يقول

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



#روايه_عروس_الصعيد

#الفصل_الثالث

#نورهان_اشرف 

وقعت تلك الكلمه على اذن جانيت بصدمه كبيره حتى شعرت ان قلبها قد توقف الدقائق ولكن سمعت صوت محمدي وهو يقول بغضب :وه انت بتعالى صوتك على ابوك ايك

طارق بجنون :هو ده كل اللى همك صوتى العالى مش همك انك جاي تقولى عاوزه تاخد بنتى كبش فده ليك ولى عيالك

محمدي ببرود:انا اللى جولته هيتفذ ولو حته على رجبتك انت و مراتك وبتك 

طارق بقوه وغضب: خلاص يبقا موتنى انا الاول قبل ما تفكر تاخد بنتى منى 

محمد بسخريه: ايه يا طارق عاوز تكسر كلام ابوك اياك  فكرني هجبل انك تكسر كلامي زي ما كسرت جبل سابج

طارق بغضب: اناكسرت كلامك زمان لانك كنت عاوز تؤذيني والنهارده هكسر كلامك عشان عاوز تؤذي بنتي و تدمر حياتها معرفتش تؤذيني زمان جاي تؤذيني دلوقتي لا وكمان عاوز تؤذيني في بنتي ثم اكمل بغضب  وبعدين انت جايه دلوقتي ليه افتكرت ان ليك ابني دلوقتى  ولا افتكرت بسبب الطار  الطار خائف على عيال عيالك والمفروض ومش خايف على بنتى لا وجاي مستني منى اقولك اه تمام انا تحت امرك انا وبنتى  وادام بنتي كربان ليك عشان محدش من عيال عيالك يحصل له حاجه لكن انا بنتي مفيش فيها مشكله  لا انا مش هقبل   بكده وبعدين ماتخلى  بنت بكري تتجوز او بنت محمد على الاقل هم قاعدين في البلد قاعدين في خيرك مش زيي انطردت منه عشان  اتجوزت  اللي بحبها  اختارها قلبي

بكري بتهدئه : اهداء يا طارق  واسمع كلام ابوك للاخر وبعدين الطار ممكن يوصلك هنا حته انت في مصر وبدل مايجتل واحد في البلد يجتلوك انت

نظر له طارق بسخريه وهو يقول له:ليه ان شاء الله وانا مالي بموضوع الطار ده

بكري بهدوء: شكلك عيشتك في مصر نستك ان الطار مش بيسيب حد يا ولد ابوي عشان كده لازم توفج عشان ميجيش على الدور 

طارق بغضب :مش مهم اموت ولا حته أوله انا اهم عندى حاجه بنتى مايحصلهاش حاجه 

بكري بهدوء: بتك مش هيحصل لها حاچه بنتك هتتجوز كبير الرحايمه يعني مش هتتچوز اي احد هتتچوز واحد يقدر يحطها في مكان تاني يقدر يخليها ست الكل وهتكون ست البلد كلها

قطعه محمد وهو يقول :وكمان تجدر ترجع البلد وتعيش في دوار ابوك وتحت جناحى كمان

نظر له طارق بسخريه وهو يقول : المفروض ان انا افرح لم تقولوا كدا صح المفروض انى اوفق عشان خرجت بيتك لا انا مش عاوز بيتك مش عاوز اشوفكم اصلا انا كنت مرتاح وانا بعيد عنكم

لم يتحمل محمدي كل ذلك فضرب ب عصه الارض بقوه وهو يقول:بجولك اى يا طارق بلا حديت كتير الموضوع اصلا مش محتاچ لات وعجن عشان كده كده بتك هتتجوز رحيم غصب عن عينك وعن عينيها هى كمان 

كده طارق أن يتحدث بغضب ولكن أوقفها صوت محمدي القوي وهو يقول:انا مش عاوز اسمع رايك انا بجولك وعرفك الى هيحصل وانت معندكش انك تعترض واصل 

قال ذلك ونظر إلى ابنائها وهو  يقول بقوه :ودى اخوتك الأوضه بتاعتهم يا طارق 

ام عند جانيت فى الخارج كنت تبكى بقوه على ابنتها و تشد على احضان بنتها بقوه تخشي أن يفعلوا معاها هذا حقا تخشي على ابنتها فاهى تتذكر محمدي عندم ذهبت له وهى تحمل تلك الصغيره بين احضانها وذهبت له هى و طارق البيت

كنت تجلس على الأريكة بكل توتر وهى. تقول 

:طارق انا أخشي ولدك للغايه

طارق بهدوء:اهدى يا جانيت بابا هينسا كل حاجه لم يشوف جنه على ايدكي وبين

كدت أن تتحدث جانيت ولكن أوقفه نزول محمدي من على السلم الدرج وهو يقول بكل قوه وجبروت:اى اللى چابك يا طارق تانى هنا انت ناسي انى طردتك من البيت 

طارق بتهداء: ارجوك يا بوي اسمعنى انا جتلك ومعايا بتي حفيدتك يا حج

محمدي بقوه:انا معنديش أحفاد غير عيال بكرى ومحمد انت موت ليا لم عصيت امر ابوك عشان تتچوز بت متعرفش حاجه عن عاداتنا ولا تقلدها

طارق بهدوء: ارجوك يا ابويا فهمني 

محمدي بغصب وقوه: اطلع بره بيتي يا كلب و خد حرمتك معاك ولو في يوم رجلك خطت البلد  هتتجتل انت وهي قال ذلك وانها كلامه بصراخ وهو يقول بره 

عادت جانيت من تلك الذاكره   وجسدها يرتعش بقوه وخوف فهي لا تريد ان تدمر حياه ابنتها بتلك الطريقه وجدت طارق يخرج من الغرفه وهو ينظر لها بضعف وكسره تحدثت بهدوء وهي تقول: طارق تعال عاوزه اتكلم معاك

دخلت جانيت الغرفه هى و طارق و جنه 

قالت جانيت بدون تفكير :انا هاخد بنتى و سافر ايطاليا عند اخواتى وانت خلاص شغلك وتعال لينا 

جنه بستغراب:اسافر ليه يا ماما احنا مالنش علاقه بالى بيحصل ده نسافر ليه

جانيت بغضب :اسكتى انتى خالص ومليكش دعوه انتى تقولى حاضر مش اكتر من كدا 

ثم نظرات الى طارق بضعف وهى تقول:طارق ارجوك وافق انت عارف انى مليش غير جنه وبس طارق انا مش عاوزه حاجه غير انك توافق لان انا وانت عارفين أن ولدك ممكن يعمل اى حاجه عشان يمشي كلامه

طارق  بهدوء: انا كنت لسه هاقولك كده انا هحجز على اول طائره رايحه ايطاليا  وانا هاخلص الحاجات اللي هنا وهسافر وراكم 

نظرت له جنه بدموع وهي تقول: بابا انا مش عايز اسيبك انا عايزه افضل معاك 

طارق بتهدئه: جنه اسمعي كلام ماما احنا لازم نعمل كده ثم اذهب اليها واخذها في حضن وهو يقول خليكي واثقه في  ماما وكل حاجه هتكون كويسه مش انتي عارفه انك اغلى حاجه عندنا 

هزت جنه راسها بالايجاب 

فقال طارق بابتسامه: يبقى خليكي متاكده ان احنا ممكن نقدم حياتنا عشان خاطر حياتك انتي

ابتسمت جنه بحزن فهي كانت تفكر ان جدها اتي لكي يجمع شملهم مره اخرى  لم تفكر للحظه ان جدها سوف ياتي لكي يدمر حياتهم السعيده

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في غرفه بكري ومحمد كان يجلس والدهم على الفراش وهو يتحدث بجدية:عاوزك تراجب اخوك كويس يا بكري لان طارق مش غبي واكيد مش هيوافج من اول مره شوفه بيروح في انهي حته عشان لو اضطر الامر ناخد مراته وبته ونروح بيهم للصعيد  يبجى هو اللي اختر

محمد بصدمه: هتخطفهم يابوي عاوز تخطف بت ولدك وامرته

محمدي بقوه:  امال عايزني اعمل ايه اياك اطلع مش راجل  ومش جد كلمتي لا عاش ولا كان اللي يخلي الحج محمدي كبير الحوامديه مش راجل ومش جد كلمته ده انا كلمه سيف  و عهد علي رجاب الكل

محمد بهدوء :يا ابوي احنا ممكن نعمل اي حاچه تانيه غير ان احنا نعمل كدا فى البت   الغلبانه اللي معملتش حاجه واصل 

محمدي بجدية: بجولك ايه يا محمد بلاش جلبك الطيب ده ثم نظر الى بكري بقوه وهو يقول اللي جلت عليه يتنفذ يا بكري ولو عرفت انك ماعملتوش اعرف ان ممكن اجتلك  بيدي 

بكري بهدوء: تحت امرك يا ابويا اللي عاوزه كله هيكون  تحت امرك

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في المساء كانت تجلس تلك الحسناء في الحديقه الخاصه ب بيت رحيم ودموعها تنهمر من اعيونها فهي تتذكر حديث والدتها القوي وهي تخبرها انها سوف تتزوج شخص لم تراه ولا تعلم ولا تعرف اي شيء عنه حتى اسم لم يحدد بعد كانت تبكي على حالها فهي منذ اتت الى تلك العالم وهي مجبور على كل شيء امها تتحكم بها الى حد كبير حتى انها لا تجعله تتنفس الا باذنها اخرجها من كل ذلك الحزن التي كانت تعيش في صوت اخيها رحيم وهو يقول بابتسامه :الجمر بتاعنا قاعد لوحده ليه  يا جلب اخوكى

رنا بضيق :بنفس  شويه هواء ولا حتى الهواء هتمنعوه 

نظر لها رحيم باستغراب وهو يقول :ايه اللي بتجوليه ده يا بت ابويا للدرجه دي شايفاني جاسي

رنا بغضب: ايوه جاسي يا رحيم جاسي عليا يا ولد ابوي  مع انك المفروض تكون الحنين و تكون سندي وظهري بس انت العكس خالص من ساعه ما مات ابوي وانا ماشفتش يوم حلو انتوا مقفلين عني  كاني عار حته هتجوزونى  من غير ما تجولولى لا و اكتر من كده بتجوزوني تخليص حط كاني معيوبه ولا كان فيا شئ شين

تحدث رحيم بقوه وهو يقول :مين اللى يجدر يجول كدا ده اى حد يتكلم عليكي بكلمه واحده اجطع لسانه ده   كلها اللى خيتى وحبيبتي وبعدين يا رنا مش معنى اني بخاف عليكي وبحبك يبجا بكرهك ده انا يحافظ عليكى يا بت  وبعدين انتى ماسمعتيش كلام هشام  الجخ لم جال   لو عندك حته ماس هتخليها مداس للناس ترضى تبقى مداس يا بنت ابويا 

تحدثت رنا بضعف ودموع :مارضاش ابجى مداس  بس برده ماجبلش ان اتجوز عشان طار اتجوز تخليص حج جللت من جيمتي جوي يا ولد ابوي حسستني كان مليش جيمه عندك ولا عند حد يا ريتني كنت موت جبل اليوم اللي يحصل في كل ده

اخذها رحيم في حضانه وهو يقول :لا يا بت ابوي اوعى تجولى كده ده انتى اغلى حاجه عندى ده انتى بتى و حبيبتي   انتى بتى اللي ربيتها على ايدي ولو انتى  مش عاوزه هاروح اكلم شيخ البلد دلوجتي و نقفل الموضوع خالص وعندي استعداد يموت بدال الواحد الف بس اهم شيء ماتنزلش من عينك دمعه 

نظرات له رنا بهدوء وهي تقول: لا يا ابن ابويا انا موافقه ونارهم احسن من جنتك



4=#عروس_الصعيد

#البارت_الرابع

#نورهان_اشرف

دخل رحيم الى غرفته وهو يشعر بحزن كبير داخل قلبه هو يعشق اخته الى حد كبير ولا يتمنى ان يجرحها ابدا حتى انه لا يصدق انه جرحها بتلك الطريقه اتجه الى الاريكه وجلس عليها بكل تعب وحزن تحت انظار نواره المستغربه نظرت له نواره باستغراب وهي تقول : مالك يا رحيم فيك ايه

جلس رحيم بتعب على الأريكة وهو يقول: انا جاسي يا نواره

نظرات له نواره بصدمه وقالت: مين اللي جال كده بس يا ود عمي ده انت جلبك طيب وصافي كيف اللبن الحليب ويمكن اكتر

نظر لها رحيم بحزن وهو يقول: شكل جلبي طيب عليك بس يا نواره خيتي بتجولي ان جلبي جاسي ومش حنين عليها بتطول ان هي ماشفتش يوم حلو بعد موت ابوي

نظرت له نواره بهدوء وهي تقول: متزعلش منيها هي اكيد مش جصده يمكن بتجول كده عشان انت مش بتجليعها كيف مع عمي كان بيجلعها

رحيم بتعب : والله يا انواره انا بحبها وبخاف عليها ده هي بنتي انا لما ب جاس عليها مكانش جصدي اعمل معها كده انا ببجا خايف عليها

نظرات له نواره وقالت بهدوء :متزعلش يا ود عمي انا هاروح اكلمها وعرفها ان انت بتحبها و انك مش جصدك تزعلها او تضايجه

نظر لها رحيم بسخريه وهو يقول: خلاص يا نواره خيتى كرهتني وحطت ما بيني وما بينها دى بتجول نار الحوامديه ولا جنتى للدرجه دي هي مش طايجاني

نواره بحزن وهي تقول :ما تزعلش يا ود عمي من ما انت عارف خيتك بتجول كده عشان تضايجك مش اكتر

رحيم بحزن :انا هاكلم شيخ البلد يلغي الموضوع من اوله لاخره انا مش هابيع خيتي عشان خاطر احد واذا كان ع طار خلي الحوامديه أعلى ما فخالهم يركبوا وحته لو جتلونى انت مش فارج معي اهم حاجه عندي بت ابوي بس

نظرات له نواره بغضب وهي تقول :كيف اللي بتجوله ده يا رحيم عاوز تطلع صغير جدامهم ثم اكملت بحزن :ده حتى انا دوست على جلبي وقلت مش مهم اهم حاچه انك تبقى جد كلامك حتى لو هتتچوز واحده غيري دلوجت بتجول لها وبعدين ماتنساش ان الجواز ده هيخلي الطار اللي ما بين الحوامديه و الرحايمه ينتهي

هذه رحيم راسه بيتعب فهو لا يعرف ماذا عليه ان يفعل في ذلك الموضوع فهو كان في الاول يفكر ان هذا خيرا له ولعائلته والان يراه شر له ولا عائلته لا يعرف ماذا عليها ان يفعل

اما نواره نظرت له بحزن كبير فهو زوجها وحبيبه ولا تتمنى اي شيء يؤذي

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في دوار الحوامديه كان يجلس ذلك الشاب الذي يظهر على وجه البشاشه والطيبه في غرفته يقرا ما ترتل من القران بكل هدوء ولكن قطعه دخول اخوه الاصغر وهو يقول بسعاده: ايه يا شيخ حمزه عامل ايه

تصدق حمزه و اغلق كتاب الله وهو يقول: استغفر الله العظيم واتوب اليه لى يا ابني جلتلك 100 مره انا مش شيخ

نظر له اخوه احمد وهو يقول بابتسامه: طب تحب نجولك ايه يا شيخ حمزه نجولك يا درويش

تنفس حمزه صاعدا وهو يقول: لع ماتجولش حاجه جولي انت عاوز ايه وخلص ما انت دخولك كده مش بالساهل

احمد بابتسامه :عندك حج والله يا شيخ حمزه انا جاي عشان نجعد نتحدتت مع بعض عاوز اتحدت معك زي زمان

فرد حمزه جسده على الفراش وهو يقول : عايز تتحدت في ايه ان شاء الله

جلس احمد هو الآخر على الفراش و يقول بهدوء :جايه اجولك ايه رايك في اللي حصل في الجعده اللي حصولت امبارح

حمزه بهدوء :انهي جاعده فيهم حصل امبارح جعدتين

احمد بابتسامه: الجاعده بتاعه ابوك وجدك

حمزه بغضب وجعدت :ابوك وجدك كلها غلط فى غلط اتبنت على الظلم

نظر له احمد بستغراب وهو يقول: ده ازاي ده

حمزه بهدوء: چدك عشان معندوش العروسه وعشان ما يخسرش نسب رحيم لان عارف ان رحيم تجيل عاوز يجيب بنت عمك طارق ويجوزه حتى لو البنت مش رايده مش مهم اهم ما شيء ان جدك يستفاد من الموضوع و مايطلعش عيل ولا مش جد كلمته جدك بص على الموضوع من ناحيته مش شايف ان هو ظلم عمك طارق زمان وكمان عاوز يظلم بته دلوجت لعووكمان المفروض ان عمك يوافج على كلام جدك ومايتكلمش ويبجا هو انظلم زمان من جدك و بته دلوجتي

يلهوا يا ود ابوي ده انت دماغك كبيره جوي جوى ثم اكمل بتساؤل طب وانت ايه رايك في كلام شيخ البلد

حمزه بهدوء: شيخ البلد فكرانه يجفل سلسال الدم من غير خسائر ما انت عارف ان الطار عندنا عار ومش بهدا غير لم تاخده واكيد ده اللي كان هايحصل

احمد بتفكير: بس ده برده في ظلم

حمزه بهدوء: فعلا في ظلام اللبنتين اللي هيتجوزوا يعني انت عندك دلوجت لو عمك طارق نفذ كلام جدك هيظلم بته و تتجوز واحد متجوز وبيحب وامراته البلد كلها عارف ان رحيم مابيحبش غير نواره يبقى ظلم البت عمك وظلم لاخته

احمد بابتسامه: بس انا مش شايف ان فيها ظلام لى اخت رحيم ماهتتجوزك

حمزه بستغرب وهو يقول :ليه بتجول أن هى ممكن تتجوزنى طب ممكن تتجوزك انت

احمد بتفكير: لا جدك هيجول اللي انت اللي هتتجوزها عشان انت الكبير المهم دلوجت عايزه اسالك سؤال لو جدك جال كده هتعمل ايه هتوافق ولا ترفض وممكن تعامل اخته كيف

نظر لو حمزه بهدوء وهو يقول :وانا هاعملها كيف اعملها زي ما اكتب ربنا جال

نظر له احمد بهدوء وهو يقول :يعني مش هتقول التار ولا العار

ضحك حمزه من كل قلبه وهو يقول: طار اى ولا عار يا ود ابوى اللي اتجتل مش عشان مظلوم لا ده غلطان وانا وانت عارفين كدا كويس والناس كلها عارفه سبب موته

نظر له احمد بهدوء: انا ماجلتش حاجه بس يعني ده فى الاخر وده عمك برضوا مات وطاروا مطلوب وانت عارف ان الطار لازم يجي حته لو بعد عمر اهم حاجه الطار

حمزه بسخريه وهو يقول :عشان كده شيخ البلد جال على موضوع جواز لان لما تبجي العيلتين عيله واحده مش هيبجا في طار مابينهم

نظر له احمد بابتسامه وقال:عارف يا ود ابوي انا بستريح لم بتحدت عمك انا بنبسط واستريح لما باتكلم معاك فعلا تعليم في مصر بيفرج

نظر له حمزه بسخريه وهو يقول :والله يا استاذ ابوك جالك كمل تعليمك بس انت اللي ماردتش

احمد بهدوء:مانت عارف يا ود ابوي انا مليش فى التعليم وصل انا واحد بحب الأرض ده الارض زاى عينى ده الارض عرض

حمزه بسعاده :وديك جنب ارضك بتحميها و تحرسها

قام احمد بابتسامه من على الفراش وهو يقولها :هجوم انا بجا هروح اتسبح عشان انام

حمزه بهدوء: تصبح على خير

احمد بسعاده:وانت من اهل الخير

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في الصباح استيقظت جنى على صوت والدها وهو يقول لها :جنى حبيبتي انا انزل الشغل اقعدي مع ماما وماتنزليش خالص النهارده

نظرات له جنه بستغراب وهي تقول: لا يا بابا انا عندي جامعه

والدها بهدوء :اسمعي مني يا جنه

ثم نظر الى جانيت هو يقوله: جانيت ماتتحركيش من هنا واسمعي كلم بابا و اى حاجه يقولك عليها قولى حاضر وانا هاروح بعد ما اخلص شغل على المطار ممكن احجزلكم أو كمان هحجز من الشغل

نظرات له جانيت بتوتر وخوف وقالت:طارق ارجوك بلاش تتاخر عليا

وضع طارق قبله على راسها :متخفيش انا جانبك ومعاكى

قال ذلك وخرج من الغرفه وهو يشعر بالتوتر كبير لاول مره منذ ان غادر البلد يشعر بخوف وهو في بيته خرج وجد والده يجلس على الارض يحلس بهدوء

طارق بتوتر :ايه اللي مصحيك بدري يابوي

محمدي بهدوء: لا انا اصلا مانمتش من امبارح اصل الواحد ميعرفش ينام غير في بيته و على فرشته

طارق بتوتر :طب يا بابا ده بيت حضرتك برده

نظر له محمدي بخبث وهو يقول: اه ما انا عارف المهم انت دلوجت نازل شغلك

طارق بتوتر: اه في حاجه حضرتك محتاجها

محمدي بهدوء :لا مفيش حاجه انزل انت

غادر طارق الشقه وهو يشعر بخوف لا يعرف ما سبب ذلك الشعور ام محمدى اخذ ينده علي بكري ومحمد بصوت عالي خرج محمد من الغرفه وهو يمسح عينه باستغراب ويقول خير يا ابوي في حاجه

محمدي بهدوء: اجهز عشان هنسافر البلد

طارق باستغراب :هنسافر البلد هو انت مش جولت هتسافر البلد بعد ما تاخذ موافجه بنت طارق

وتاخذها معاك محمدي بهدوء : بت طارق كده كده جايه معانا

محمد باستغراب: هو طارق وافج

محمدي بسخريه: هيوافج ولا ماوفجش حاجه متخصكش ادخل صحى الحلوف اللي جوه

دخل محمد الى الغرفه لكي يقظ بكري اما محمدي ذهب الى غرفه جانيت و جنه وقال: اچهزي يا امراه ولدي انت وبنتك عشان عاوزكم فى حاجه مهمه

رايكم يهمنى



التفاعل بتاع بارت امبارح مش حلو ياريت بارت امبارح والنهارده٥٠٠فوت عشان انزل بارت بكرا بدري عن كدا

#البارت_الخامس

#عروس_الصعيد

#نورهان_اشرف

فتحت جانيت الباب وهي تنظر الى محمدي بتوتر  : خير ياعمي فى  حاجه 

محمد بسخريه :في اي يا مرات ولدي انت خايفه مني ولا اى

جانيت  بخوف حقيقي نابع من القلب:  لا بس عايزه اعرف ايه الحاجه المهمه اللي حضرتك عاوزها 

وقعت انظر محمدي على جنه التي كانت تقف خلف امها بتوتر وترتعش من الخوف فقال: خلصي با امراه ولدي وجهز انتي وبتك وبعدين متخافيش جوي وماتنسيش ان انا چدها و عمري ما هاعمل حاجه تؤذيها 

جانيت بتوتر :حاضر بس حضرتك عاوزنا نلبس ليه 

محمدي بهدوء :عشان عاوزكم في حاجه مهمه يلا ادخلي وجهزي انتي وبتك 

هزت  جانبت راسها ودخلت الى الغرفه واغلقت الباب ونظرت الى الجنه التي كانت ترتعش 

جانيت بتهدئه:اهدى متخفيش مفيش حاجه يلا  ابعتى لبابا  وقوليله على ان جدك   عاوزنا ننزل معاه

جنه بخوف: هو احنا فعلا هنخرج معاه  هو مش بابا قال منتحركش من البيت

حركه جانيت راسها بتعب  وهي تقول: ده جدك يا جنه هو انا اه قلبي مش مرتاح بس هنعمل ايه لازما ننفذ اللي هو قال عليه لان انا مش عارفه جدك ممكن يعمل ايه اجهزي وانا هاجهز وكمان لحد ما نشوف اخرتها ايه 

ماسكه جنه هاتفها و ارسلت رساله الى والدها عبر تطبيق الواتساب

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

في الدوار الخاص ب شيخ البلد كان يجلس رحيم ينتظر شيخ البلد دخل شيخ البلد المجلس وعلى وجهه ابتسامه وهو يقول بترحيب: اهلا اهلا رحيم به كيفك عامل ايه 

رحيم بهدوء: الحمد لله  انت اللي عامل ايه 

شيخ البلد بابتسامه :الحمد لله بخير خير يا ولدي جاي ليه 

رحيم  بهدو:جاى عشان اجولك انى مش موافج علي موضوع الكرديه

الشيخ باستغراب :كيف يا ولدي انت  متحددتش واحنا جاعدين في المجلس جاي دلوجت تجول انك مش موافج عليه 

رحيم بهدوء : متحددتش في المجلس عشان ان جلت نخلص   الطار لكن الموضوع مش عجبنى وكمان مش عاجب حد وبعدين انا مش عجوز خيتى لوحدها منعرفش عنه حاجه وانا مش هجدر اتجوز واحده غير مرتى    

ابتسم شيخ البلد بهدوء وقال :انت عاوز الناس تلف في البلد وتجول ان رحيم كبير الرحايمه مالوش كلمه واحد جصر عليه 

رحيم بابتسامه: عيب يا شيخ البلد انك تجول كده واوعي تفكر ان ممكن بكلامك دوت تلغي الكلام اللي انا جايه اجوله لع انا فكرت وانا مش هاجدر أجبر خيتى على حاچه هي مش عايزاها ومش ريده واظن ده من اصول الدين 

ابتسم شيخ البلد بحب وهو يقول:فعلا من أصول الدين بس متنساش كمان أن خيتك لم تتجوز من دوار الحوامديه هتجفل سلسال دم ممكن ياخد اروح ناس كتير وكمان مين اللى جال أن ممكن اى حد يضيجها ولا حته يزعلها  وبعدين هي خيتك هتتجوز اي حد دى هتتجوز واحد من عيله الحوامديه وانا عارف ومتاكد ان مع الحاج محمدي مش هيچوزها اي احد 

رحيم بهدوء: اي احد او مش اي احد انا مش فارج معي انا اللي فارج معي خيتي وغير كده لع

شيخ البلد بهدوء: يا ولد افهم اللي انت بتفكر فيه بتفكر فيه من ناحيه خيتك بس لكن انا لما فكرت فكرت في الجتل و سلسال الدم اللي هينتشر في البلد كلتها والمفروض تكوني انت واحده عارف الموضوع ده 

رحيم بغضب: وانا عارف ومتاكد ان سلسال الدم هينتشر في البلد كلتها بس برده مش هغصب اختي على حاجه هي مش رايده و مش عايزاها 

شيخ البلد بهدوء: صدقني اختك هتفهم اللي احنا عملنا دوت بعد فتره بس دلوقتي اهم حاجه انك توافج على الموضوع ده يا ولدي انت لو رفضت في ناس كثير هتموت وانت متاكد وعارف كده  الناس لو ماتت هيبجى ذنبها فرجبتك عاوز تشيل ذنب الناس دي كلها يا ولدي

هز رحيم راسه بتعب فهو لا يعرف ماذا عليه ان يفعل لاول مره منذ وفاه والده يشعر انه لا يقدر على فعل شيء لاول مره منذ ان مسك كبير الرحايمه شعر انه لا يليق بهذا المنصب خرج من دوار شيخ البلد وهو يشعر بتخبط كبير داخله اذهب الى المكان الوحيد الذي يمكن فيه ان يستريح الى ذلك المكان الذي يوجد فيه والده بعد مرور دقائق كان يجلس امام قبر ولده  وهو يتحدث بضعف كبير ويقول :مش عارف يا ابويا اعامل ايه حاسس اني مش فاهم حاچه والاول مره حاسس اني مش عارف حاچه دلوچتى انا ما بين نارين نار اختي ونور الناس اللي هتموت لو رفضت الموضوع ده اعمل ايه يا ابوي اتحمل ذنب الناس دي كلها ولا ادوس على اختى وعلى جلبي  و وافج  كنت الاول فاكر اني باعمل الصح لكن من بعد كلام بتك وانا حاسس اني ما بعملش حاچه صح وصل كلام بتك عصر في جلبي عصر وخلاني مش عارف اعمل حاچه ولا عارف حتى تحدد واجول اللي في جلبي اعمل ايه يا ابوي مش انت لو كنت معايا دلوجت كنت جولتلى اعمل اي   زي كل مره بس انت بعدت يا بوي وانا تعبت كمان  قال ذلك وانهمرت الدموع من اعينه لا يعرف ماذا يفعل

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

خرجت جنه من غرفه امها وهي تشعر بتوتر كبير داخل قلبها لا تعرف ماذا تفعل وجدت جدها يجلس على الاريكه بكل هدوء وحولها اعمامه نظرت لهم بتوتر وهي تقول: انا جهزت يا جدو ماما دقيقتين وتجهز

نظر لها جدها بسخريه وهو يقول: طب تعالي اجعدي جدامي عاوز اتحدت معاكى  في شيء مهم

هزت جنه راسها بخوف وجلست امامه وهي تقول: خير ياجدو في حاجه 

محمدي بسخريه: في ايه يا بت ولدي خايفه مني كده ليه هو انا هاكلك 

جنه بهدوء: لا مش خايفه من حاجه 

ظهرت ابتسامه ساخره على وجه محمدي وهو يقول :اه ما انا عارف

ثم اشار لها لكي تجلس امامه على الكرسي جلست جنه على الكرسي وهي تبتلع رايقها بتوتر تحت انظار محمدي الساخره تحدث بهدوء: بص يا چنه انت بت ولدي والمفروض تبجي عارفه و متاكده اني مش هاعمل حاچه تضرك انت ولا ابوكي

جنه بدموع :امال حضرتك عاوز تجوزني واحد معرفوش ليه

محمدي بهدوء : يرضيكي تبجى السبب في موت ولاد عمامك 

هزت جنه راسها بضعف وهي تقول :لا طبعا 

محمدي بسخريه: انتي بجا لو رفضت تتچوزي العريس اللي انا جايبه هيكون ليكي يد في موت عيال اعمامك كلتهم وممكن ابوكي يموت هو كمان 

توسعت اعين جنه عند تلك الكلمه وقالت بصدمه  : بابا 

محمدي بسخريه :اه امال انت فاكره اي انتي بجى عاوزه ابوكي يموت ارفضي العريس وساعتها محدش هيجدر يجبرك على حاچه بس ساعتها هتكوني موتي ابوك بيدك 

قالت جنه بخوف : لا لا بابا لا انا عمري ما اقدر اعمل كده في بابا

محمدي بهدوء: يبجى انتي معندكيش غير حل واحد بس توافجي على العريس ولو ابوك سالك في اي حاجه جوليله انك موافج لان لو ابوكى عارف انك انتى كمان رفضه هيرفض وكدا يدك هتكون ملطخه بدم ابوكى  

نظرات جنه بدموع  لا تصدق انها يمكن لها ان تكون السبب في موت والدها

وقالت خلاص: يا جدي انا موافق ان انا اتجوزه بس ارجوك محدش يقرب من بابا 

هنا ظهرت ابتسامه خبيثه على وجه محمدي وقال: ماتخافيش محدش هيجرب من ابوكي 

كل ذلك يحدث تحت انظار محمد وبكري المصدمون لا يصدقون ان والدهم قد جعل جنه توافق بكل تلك السهوله لا والاكثر من ذلك انها هي من قالت انها موافق في تلك الاثناء خرجت 

جانيت من الغرفه ونظرت الى جنه التي اخذت تجفف دموعها باستغراب وتقول :في ايه يا جنه

جنه بهدوء: مفيش حاجه يا ماما 

خبط محمدي بعصاه في الارض بقوه وهو يقول :بصي يا مرات ولدي انتي جدامك دلوجت حل من الاثنين يا تيجي معانا الصعيد يا اما تفضلي هنا 

نظرت له جانيت بصدمه وقالت: اجي الصعيد فين حضرتك ماقلتش ان احنا هنروح الصعيد وانا مش رايحه في حته ولا انا ولا بنتي 

محمدي بهدوء:انتى اه ماشي بتك له ملكيش دخل بيها لانها جايه معنا ثم نظر الى جنه بتساؤل: مش انتب هتيجي معنا يا جنه

هزت راسها بضعف وقالت: اه يا ماما انا هاروح مع جدى الصعيد وانا موافقه على العريس اللي جدي جايبه

لم تتحمل جانيت تلك الكلمات التي قالتها ابنتها صفعتها جانيت بقوه وقالت: انتب مجنونه اى الكلام اللي انتي بتقوليه ده تروحي فين ولا  تتجوزي مين جنه فكري في الكلام اللي انتي بتقوليه ده كويس اوي وبعدين جيبك قالك ايه عشان توافقي بالسرعه دي 

جنه بدموع :مقالش حاجه يا ماما وانا موافقه وارجوكى انتم كمان توافق 

ماسكتها جانيت من هدومها وهي تقول: نوافق ايه يا غبيه انتي اتجننتى قولي جدك قالك ايه ثم كوبه وجه جنه حبيبتي متخافيش محدش هيقدر يلمسك ولا احد يقدر يمس شعره منك جنه حبيبتي صدقيني 

هزت جنه راسها وقالت محدش قالي حاجه يا ماما وانا موافقه من نفسي  ارجوك انتي كمان توافق انتي  او حتى ما توافقش مش مهم انا كده كده هاروح الصعيد دلوقتي مع جدي

نظرت جانيت:اى اللى انتى بتقوله ده يا جنه انتى اكيد اتجننتى ثم نظرات الى محمد بغضب وقالت  انت بتعمل معنا كده ليه هو انت فاكر نفسك مين عشان تعمل كده هو انت فاكر نفسك محور الكون وكل الناس لازم اتمشي تحت امرك لا انت ولا حاجه انت راجل مبني على الغرور والتكبر و الحقد حته ده كله بقا  جزاء منك ومن حياتك بتحب الظلام متعرفش حاجه عن العدل فاكر نفسك كبير العيله وانت مش عادل المفروض ان كبير العيله بيكون عادل ويفكر في مصلحه العيله كلها مش بيفكر في مصلحته هو انت انسان ظالم 

نزل صفعه قويه على وجه جانيت من

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

مين اللي ضرب جانيت محمدى أو بكرى أو محمد عاوزه تفاعل كبير 


تكملة الروايه من هنااااااااا

 

تعليقات

التنقل السريع