القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينته البارت 21_22 بقلم رولا في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله

وكان بيبص علي شفا"يفي

صحيت من شرودي علي صوت وحده بتنادي عليا : مدام

حور ..

لفيت بصيتلها : افندم

محمد بيه طالب حضرتك في الريسيبشن

هزيتلها راسي ودخلت وراها ، لقيته قاعد بيشرب شاي

وماسك موبايله ، وقفت قدامه وانا بقوله : افندم !

اقعدی ی حور ، قالها وهو بيشاورلي ع الكرسي

قعدت وبصيتله في قالي : في عملاء من شركة تجميل

جايين لينا النهارده ، دول من اهم شركات التجميل في الشرق إلاوسط ومحتاجينك معانا

رديت عليه بإستغراب : أنا !

هز راسه ب أيوه وقالي : انتي دلوقتي تميتي السن

القانوني وفوق ده فوقتي من مرضك وكل الجرايد والقنوات بتتكلم عن الموضوع ده ، بالاضافه ان في معلومات اتسربت ان انتي المالكه الأصلية للشرکه..

- بمعني

اتنهد وهو بيحط مج الشاي علي الترابيظه : بمعني ان انتي اللي هتوقعي والا تعمليلي توكيل لو مش بتفهمي ف الحاجات دي

ضحكت عليه بسخريه وقولتله : عشان كده جیبتونی

هنا ؟ عشان التوكيل

قومت من مكاني وانا بضر"ب علي الكرسي بايدي

وقولتله بجمود تبعه ثبات :- تعرفو ، لو کنتو قولتولي ، بالله كنت كتبت الاملاك كلها بإسمكم ، بس انا دلوقتي اللي هنزل شرکتي واباشر شغلي ، سيبته ومشيت تحت زهوله ..

ناديت علي خدامه كانت معديه :_ انتي ياللي هناك

جتلى وأومأت براسها : نعم ي

اجمعیلی كل عمال القصر دہ حالا

وقفت متنحالي في زعقتلها : اي مسمعتيش

اتخ'ضت ومشيت بسرعه وهي بتقول بفز'ع : ح حاضر ی هانم

دقايق والقصر اتقلب والكل جه الا الامن ، فقولتلهم :

فين أمن القصر ..

الخدامه بخو'ف وقالتلى : ي فندم البوابه كده مش هتبقي متأمنه

أنا قولت أمن القصر مش أمن البوابه

بصت ف الارض بز'عر وقالتلى حاضر ..

في الوقت ده جت مروه وهي بتز'عق : في اي ، اي

الهيصه والدوشه دي

بصيتلها بغضب وقولتلها بصوت عالي وانا برفع

حاجبي : انا بس اللي أزعق في بيتي ، وانا اللي اقول

اي اللي يحصل واي اللي ميحصلش

ردت عليا ب كبرياء :_ انتي نسيتي نفسك ربنا بطني 

ضحكت عليها ب سخريه وقولتلها :- حتي انتي نفسك بتعتبري ذاتك شتي'مه

سكتت وهي بتتنفس بعمق في اتجاهلتها وبصبت

للخدم وقولتلهم ؛ _ انا حوور ، المالكه الجديده لل... تؤ

تؤ طول عمري المالكه للقصر ، قولتها وانا باصه لمروه

بخبث وبعدين بصيت للخدم وكملت كلامي معاهم :

من النهارده كل كلمه هقولها هي اللي هتتنفذ ، ممنوع

تسمعو كلام اي حد تاني ، الاوامر مني انا ، ولو حصل

وعرفت انكم خالفتو كلامي هتتر'مو ف الشارع ، قولت

كلماتي الاخيره بتحذير ف هز الجميع راسهم بتفهم 

قولتلهم : اتفضلو علي شغلكم ، والسواق يفضل هنا

عشان هنخرج

مشي الكل وانا طلعت جیبت شنطتي ونزلت ، خرجت

من القصر وبعدي السواق تحت نظرات مروه ومحمد

السا'خطه ليا

ركبت العربيه مع السواق وقولتله : اتحرك علي

الشرکه

اتحرك من القصر و واحنا ف الطريق وقف العربيه

بسرعه ف قولتله ب عصبيه :_ فییی اییی ، انت

اتجننت

اعتذر وقالي : مش ذنبي والله ي هانم في عربيه

وقفت قدامي

بصيت قدام لقيت نور بينزل من العربيه وبيقدم علينا

في السواق قفل الابواب بسرعه منعا للخ'طر ، خبط

علي الازار مره واتنين ف قولت للسواق : افتح

الباب

فتحه ونزلت من العربيه وانا ببصله بجمود : أفندم !

عاوز اي

اتنهد وقالي وهو قاطب وشه : عاوزك ، عاوزك ي

حور

- رفعت حاجبي ورديت بكبرياء :- بس حور مش

عوزاك

جز علي سنانه وقالي : حور بلاش عناد ، واحكيلي

اي اللي حصل ، سيبتي بيتنا لي

ضحكت بسخريه وقولتله : انت بتسمي ده بيت ،

عاوزني اسيب القصر دا كله واعيش في العشه دي

علامات التعجب کانت ظاهره علي وشه :- حور انا

عارف ان حد جابرك تعملي كده .. قدم مني وهو

بيحاوط کتافي بإيده : احكيلي ي حبيبتي اي اللي

حصل

بعدته عني وانا ببص ف عيونه ، کان ظاهر الحب والقلق فيهم ، كرهت حالي وحالتي و عيشتي

وسنيني ، ولخبطت حياتي ، كرهت نفسي عشان بقیت

سلا'ح محطوط علي دماغه وقولتله بعكس

احساسي : بس انا محدش جابرني علي حاجه ، كل

شيء بمزاجي انا وبس ، أكدت علي كلماتي الأخيره

ف حضن وشي ب كف ايده وقالي بعدم تصديق : انا

عارف انك بتداري عليا ي حور ، لو سمحتي بلاش ،

انتي عارفه اني بحبك ..

توهت ف عيونه ، کنت هغرق فيهم وانسي اللي

هيحصل لو غرقت لحد م فوقنی واحد بيضر'ب

کلاکس بعربيته عشان نبعد العربيات ، فبعدت عن نور

بسرعه وقولتله :_ الكلام بينا منتهي ي أستاذ نور ،

اتفضل من هنا ومش عاوزه أشوفك مره تانيه

سيبته وركبت عربيتي وقولت للسواق : اضر'ب

کلاكس عشان يبعد

كان باصص لأثاری بشرود والحزن باين عليه

اتحرك وركب عربيته ومشي من مكانه ، ف کمل

السواق في طريقه للشرکه

وصل بيت للشركه ف نزلت منها وانا ببص عليها من

برا ..

دخلت من الباب وسألت في الريسيبشن : فين مكتب

المدير .. !؟

ردت عليا السكرتيره :_  محمد بيه ومروة هانم مش موجوده .

لا منا مش عوزاهم ، انا عاوزه مكتبي ... 

البارت الواحد وعشرين من رواية

#سجينته


تحبي تاخدي ميعاد ي فندم

رديت بفخر وقولتها : اه طبعا

موظفة ااريسيبشن :_ اسم حضرتك !

- حور محمد ، صاحبة الشرکه

کشرت ف وشي وقالتلى : لا ما هي مش مصلحه

خیریه

جزيت علي سناني وقولتلها : اتكلمي بأدب ي بتاعه انتي

طلبتلى الامن ، ف بصيتلهم ب كبرياء وصوت عالي

نسبيا : ارجعو اوعو تقدمو مني

كان في شاب أسمرانی بیعيون زرقا باين عليه

الشياکه ، شکله حد مهم هنا ، قرب مننا وهو بيزعق :

اي الدوشه دي ي سمر (موظفة الريسيشن)

ردت سمر عليه :_ البنت دي يا مستر معتز عامله

دوشه وبتقول ان الشركه بتاعتها ، ضحكت وهي

بصالي وقالتله : شكلها مجنونه

مسکت شنطتي وطلعت منها الاوراق اللي تثبت

وشهادة ميلادي ووريتهاله بصلي ب صدمه وقالي : انتي حور!

هزيت راسي ب ( ايوه ) فلقيته قدم مني وحضني

وهو بيضحك وانا مزهوله من اللي بيحصل ، سحب

نفسه من حضني وقالي : سمعت انك اتجوزتي ظابط

يبت يخربعقلك

كنت متنحاله وساكته فقالي وهو بيصيق عيونه :

متقوليش انك مش عارفانی

مرديتش علیه وفضلت بصاله ومتنحه لقيته بيقول :

انا معتز ابن عمتكك يبنتي مش فكراني ازاي

اتوترت لما لاحظت الموظفين بيبصو علينا وفضلت

ابص يمين وشمال ، لقيته بيشدني من ايدي

وبيقولي :- تعالي معايا ندخل مكتبي ، عشان نعرف

نتكلم براحتنا ..

دخلت معاه تحت نظرات الموظفين ، اول م قفل

الباب : انت ازاي تعمل كده ، بتمسك ايدي بتاع اي انت

رفع ایده وقالي : مكنتش اقصد والله دا من

اشتياقي لیکي و..........قاطعته بكلامي القاسي :- وتشتاقلي لي يعم انت

هو انا اعرفك

لالا حوور ، ارجعي بالذاكرة لورا کده ، انا معتز ، معتز

سلکه مش فکرانی

للحظة افتكرت اسمه وقولت بفرحه : سلکه ، والله كبرت واحلويت

رد ب إطراء : مش أحلي منك

- احم ، احم ، طبعا يبني انا أحلي طبعا ..

شاورلي وهو بيعدي يقعد علي كرسي مكتبه : تعالي

تعالي اقعدي ، احكيلي اي اللي حصل بعد م فوقتي

من الغيبوبه

- ي سلام ، يعني الناس كلها عرفت وانت لا

رد عليا : انا كنت مسافر ولسه راجع من السفر من

اسبوعين عرفت انك فوقتی وانهم بيحاولو يجيبوکی

من جوزك عشان هو عاوز يسر'قك

نفیت کلامه واعترضت بشده وحكيتله كل اللي حصل

من مروه ومحمد ، عدي ساعه ونص وانا بحكيله اللي

حصل معايا

..يا الله يا عبد الصمد كل ده ..

اتنهدت وقولتله : شوفت بقي ي سلكه

جرا اي ي بسله ، هو انا عشان ساکتلك بقي

_ ساکت لمين يسلكة المواعين ، ي خلة السنان ..

باااس هو ده مکان يتقال فيه الكلام ده ..

_ المهم ، عاوزه اعرف كل حاجه عن الشرکه ، عاوزه

آخد حقي

..

قام من علي مكتبه وقالي : تعالي معايا

خرجت معاه علي برا ، شاورلي علي مكتب مروه

وقالي : ده مکتب الإدارة ، بصلي وإبتسم وقالي :-

مكتبك

خطیت خطواتي للمكتب ، فتحته وانا بتفرج عليه

دخلته وبصيت يمين وشمال وأخيرا استقريت وانا

بقعد علي الكرسي

قدم مني معتز وقالي : المكتب ده كان مكتب جدك ،

غيرو فيه كتير لاكنه لسه محتفظ بهيبته

بصيتله بتوهان ف مدلي ایده ب تليفونه : خدي

اكتبي رقمك عندي

هزيت راسي ورفعت كتافي وقولتله : معنديش رقمي

کشر وشه وقالي :- ازاي

مش معايا تليفون والله ، معرفتش اجيب واحد بعد

اللي سيبته ف بيت ....... نور ، قولت كلمتي الاخيره

وانا مفطورة القلب

قرب مني ، ومسك ايدي وشدني :- تعالي معايا

قمت غصب عني من شدة قبضته وانا بلهث وراه :۔

طب رايحين فين

خرجنا وقال لسواقي : روح انت ي سيد وان هبقي

اجيبها

أومأ براسه وقاله : تحت أمرك ي بيه

ركبت معاه العربيه ، واتحرك بينا ، دقايق وكنا قدام

مول كبير : انزلي ، قالها معتز وهو بينزل من

العربیه

نزلت وقبل م اقفل الباب سألته : احنا بنعمل اي هنا !

هنشتريلك شوية هدوم تليق ب منصبك الجديد وموبایل حلو زي عيونك

- رديت عليه ب تريقه :_ اله ، سلكه أفندي بيقول

كلام حلو ..

ضيق عنيه وبصلي وسابني ودخل ، ف مشيت وراه

وانا بضحك وبكلمه : طب خلاص ی سلکه

متتقمصش طييب

لف وهو رافع صباعه ف وشي : انا بحزرك إتخطيته وانا بقوله  :_اتلهی

عاوز اعرف جايبه الشخصيه دي منين

- من عند بتاع الشخ... صيه هههههه

..

****


 دخلنا محل هدوم وهو قعد علي الكنبه وقال للي شغاله فيه : عاوز تشكيلة هدوم اسبور واجتماعات و كاچول

البنت : تحت أمرك ي فندم

خلصنا وخرجنا من المول بعد م جابلي الموبايل ، لقينا

نور واقف قدام المول وساند علي عربية معتز

كان بيشرب سجاير ب طريقة لا توصف ، کنت ببصله

وببص لمعتز اللي فتح العربيه من بعيد ب ريموت

الكونترول وقال لنور : لو سمحت ابعد عن العربيه

بصله نور ورفع حاجبه وقاله : ولو مبعدتش

احمم ، وقتها هطلبلك أمن المكان أو البوليس ، أيهما

أقرب

ضحك ب استهزاء وقاله :_ البوليس واقف قدامك

رد معتز : ایوا وعاوز اي يعني

الف نظره عليا وهو بيرد عليه : إسأل المدام ..

البارت الثاني وعشرن من رواية 

#سجينته





 

تعليقات

التنقل السريع