#آلمـشـوهہة🖤
#الفصل #الخامس #والعشرون #الاخير (الجزء الثاني)
#بقلم #نهاد #محمد 📜🖋
مر عاما كاملان واتحسنت نفسيه تقي وصارت واثقه من نفسها واكثر وبدات في تشغيل شركات جدها ابراهيم مره اخرى..
وجميله اصبحت الان حامل في الشهور الاوله بسبب اصرار عادل من الزواج بيها بعد عقد قرانهم باربع شهور تزوجت هيا ونيار ومازن اما سهيلة فرفضت ان تقيم حفل زفافها معهم او بهذا الوقت فهيا قررت ان تتزوج بعد ان تتخرج من الجامعه وتبني كيان خاص بيها((والله يختي الشهاده هتتعلق علي الحيطه ومالهاش لازمه))وتمت خطبت ريهام ومنصور بعد ان. اعترف منصور بحبه لها وقررت ريهام ان تنسي الماضي وتصبح. انسانه اخري وارتدت الخمار واصبح لبسها محتشم اما مراد. وامل مازالت مقابلتهم مستمره ولكنه لا يستطيع الاعتراف بحبه لها فهيا لا تريد ان تتزوج وتترك اباها فهو مريض ويحتاج. من. يراءه...
اليوم يوم ميلاد تقي الكل. يعمل بعجله وساق وفرحه...
كان عادل يعلق بعض الزينات علي الحائط بطريقة جميله.. وجميله بالمطبخ مع سميره تعد بعض الحلويات والكيك...
وتقي بغرفتها تاافف بما يفعله اهلها انه لم. يكن سوا عيد. ميلاد. لماذا كل هذا امسكت تقي هاتفها وجدت رساله مبعوث من هذا الرقم التي باتت تعشق رسائله لها...
(اليوم ليس بيوما عاديا انه يوم وجود القمر بين هذه الكواكب والنجوم يا قمري كل سنه وانتي بخير وسعاده كبيره وانا معكي بكل سنه احبك والله بل اعشقكك يا اميرتي❤)
ابتسمت تقي من هذه الرسالة ولكنها اتنفضت من مكانها عندما سمعت صوت خالها جمال او عمها جمال ينادي عليها..
تقي.... نعم يا خالو
جمال... كلمي خالك معتز ع الفون
اخذت تقي الفون من جمال وردت بنرفزه...... بص انت مش هكلمك عشان انت وعدني انك هتيجي عيد ميلادي ومجتش اهوا يلا سلام
ضحك معتز عليها... اهدي. طيب يا مجنونه
تقي بتذمر...... مجتش لي هاا
معتز.... مين قالك اني مجتش
تقي..... يعني انا عميه مش شايفاك
معتز.... يا بت اسكتي بقا انا هنا من امبارح ومعايا تلات هدايا ليكي اجمل من بعض بس هاجي علي بليل علي ميعاد الحفله
تقي بفرحه....... بجد هنااا بجد بجد بجد
معتز... ايوا يختي والله هنا
تقي باستغراب... طب مجتش لي مدام هنا
معتز...... قعد في فندق. ومتساليش لي وسلام. وهتعرفي كل حاجه باليل
تقي.... طب استنا اي هما التلات هدايا
معتز.... سلام يا تقي هتعرفي باليل واغلق المكالمه
تقي بتذمر.... يوووه اديني معرفتش جاب اي
جميله وهيا تخرج من المطبخ... خدي الكريمه دي توقيها يا تقي
اخذت منها تقي الطبق واخذت تاكل فيه بشراهه..
جميله بخضه... يخربيتك حيلك حيلك بقولك دوقي مش تاكلي
تقي... معلش يا جوجو متغاظه شويه
جميله بضحك.... بس انا عارفه عموا معتز جيبلك اي
تقي ببسمه.... جبلي اي
جميله وهيا تغادر للمطبخ بضحك... مش هقولك خليها مفاجأة
دخلت ريهام من. باب الشقه هيا ومنصور وتشتال بعض الاكياس ونظرت لتقي ببسمه... صباح الخير يا توتو
تقي.... صباح الخير
ريهام.... تعالي شيلي الشنط مني وديها المطبخ
تقي.... مش عارفه لي ده كلوا ده مجرد عيد. ميلاد مش قصه
منصور ببسمه وهو يضع الاكياس إرضا...... كل سنه وانتي طيبه يا حبيبتي
تقي وهيا تحضنه بحب.... وانت طيب يا حبيبي
منصور وهو يقبل راسها...... هديتك. هتاخديها بالليل
تقي ببسمه حب... والله وجودك جنبي ده اجمل هديه
منصور... ربنا يخليكي ليا يا روحي
نحنحت ريهام بغيره.... احم احم
ضحك منصور وتقي علي شكلها..
تقي بضحك... اي يا ريهو غيرانه
ريهام... هغير عليكي من اخوكي بس لميه ده مش بيقولي كلمه حلوه حتس تبل ريقي
منصور بغمزه.... اعوضهالك بعد الجواز
بصتله ريهام بغضب وذهبت وهيا تمشي ناحية المطبخ... اقسم بالله سافل
ضحك منصور عليها وذهب ليساعد عادل في تزين المكان...
في منزل مازن حيث سهيله تجلس وعلي واجهاا علامات الغضب.
ومازن ونيار يمسكون طبق فشار وياكلون منه وهم يتفرجون علي خناقه عاصم وسهيله فقد تعودوا علي هذا الشئ منهم..
عاصم بغضب.... يعني انا عاوز سبب لرفضك اديكي اتنيلي اتخرجتي هناجل فرحنا لي تاني
سهيله بغضب...... قولتلك مش مستعده دلوقتي وبعدين انا لسا هعمل العياده بتاعتي ويدوب اهوا جالي جواب التعين وهبدا شغل لي بقا تقعد تزن
عاصم وهو يرفع حاجبه....لا والله مش مستعده بقالك سنه مش مستعده
سهيلة بتافف.... يوووه يا عاصم هو كل شويه تفتح في الموضوع ده ونتخانق كل مره
عاصم وهو يغادر بغضب.... لا هتخانق ولا مش هنتخانق انا همشي احسن
سهيلة... يا عاصم. بس
فتح عاصم باب الشقه وغادر لحق بيه مازن علي السلم
مازن.... عاصم استنا
عاصم بغضب.... عاوز اي يا مازن
مازن وهو يلكمه... دي عشان تعرف تزعق في اختي انا ساكت عشانها بس ورحمه الميتين لو زعقت تاني لهطلقها منك
رد له الضربه عاصم بغضب.... فكر بس تبعدني عنها يا مازن
مازن بسخريه... علي علي اساس انها تهمك انت مش قادر تستحملها
عاصم بحزن.... هعمل اي تاني اكتر من كده
مازن..... اختي مريضه نفسيا عندها عقده بسبب اللي حصل المفروض تقف جمبها مش تسيبها وتمشي
عاصم بغضب.... مش شايف تعاملها ازاي
مازن بنفي... لا مش شايف غير انها بتحاول توضح انها تعبانه ومحتاجه حد يطمنها
عاصم بعتاب... يعنى انا هازيها
مازن... انت عارف حاله سهيله
عاصم تنهد بحزن... حاضر يا مازن بس همشي دلوقتي عشان متعصب
مازن.... طيب يريت تصالحها بس
ضحك عاصم... عيوني
بالداخل..
نيار بغضب... كل مره تكسري نفسه كده
سهيله بدموع...... مش قادره يا نيار الخوف متمكن مني
نيار... عشان مش عاطيه نفسك فرصه رغم. انك دكتوره وعارفه حالتك بس مش قادره تعالجي نفسك
سهيله.... مخنوقه اوي حاسه اني بظلمه بواحده زاي
حضنتها نيار... واحده زايك. انتي في احسن منك اه لسانك طويل شويه وايدك بتضرب اللي رايح واللي جاي بس انتي قمرايه انسي الماضي واتخلصي من خوفك
سهيلة بتهرب... ماشي ماشي يلا البسي عشان نروح نساعدهم انهارده في تجهيز العيد ميلاد انتي عارفه النهارده يوم مهم ازاي
نيار.... اتهربي اتهربي ماشي يا ستي هقوم اللبس انا عارفه مين اللي هيربيكي يا سهيله
سهيله وهيا تدخل غرفتها... مين يا عنيا
نيار بهمس... نونو يا قلبي هو في غيرها هتصل بيكي يا غاليه..
بالشركه عند مراد...
مراد لامل فهيا اصبحت تعمل لديه فهو اكتشف قمه ذكاءها.... كده تمام اوي يا امل خلصي الاوراق دول بسرعه وهاتيهم عشان ارجع عليهم عشان همشي انهارده بدري
امل بتساؤال... لي هتمشي بدري
مراد ببسمه... عيد ميلاد تقي انهارده عشان كده همشي هروح اساعد. الشباب في تجهيز الدنيا
ضيقت اكل عيونها بغضب وغيره فهيا تعرف ان تقي كانت ستتزوج مراد من سنهه. وقالت بحده... والله ورايح ليها لي ان شاءلله
نظر لها مراد ولنبره صوتها بشك..... في اي يا امل تقي صديقتي ورايح اعيد عليها
امل وهيا ترمي الاوراق والملفات علي وجهه.... والله طب خليها هيا اللي تشتغل سلام همشي انا
تفاجا مراد من فعلتها هذه وضحك.... هه معقول غيرانه لا بجد.. وطلع يجري وراءها.... ابت امل يا املل امللل
حتي لحق بيها وامسكها من معصم يداها وسط الموظفين التي ينظرون لهم بأستغراب واخذها ودخل المكتب مره اخرى..... يخربيتك جرتيني علي الصبح
نظرت له بعضب... نعم في اي ولي بتجري ورايا
مراد بضحك علي علامات وجهها الغاضبه.... يا بت اتهدي زعلتي لي هاا
امل بحنق.... هزعل لي انا انا مالي اصلا تغور ولا تموت
ضحك مراد بشده وحذب يداها لتجلس بجانبه..... اقعدي بس يا ستي الحكايه مش عيد ميلاد الحكاية انه **********""""
نظرت له بشك... متاكد انه كده
مراد هز راسه بنعم... ايوا يا ستي وبعدين تقي اتعفنا علي بعض في ظروف غريبه اوي ومن وقتها وبقت زاي اختي وصاحبتي كمان مش بفكر فيها زاي اللي في دماغي ويوم ما عرفت تقي مشوفتهاش اصلا لاني كنت اعمي مش بشوف كل الحكاية انه ماما الله يرحمها هيا اللي جبتهالي عشان...... وقد سرد لها كل ما حدث
امل وهيا تفتح فمها ببلاءه.... هااارك اسووح كل ده حصل دي حكايه ولا في الافلام
تنهد. مراد بحزن... اه والله ده اللي حصل عشان كده علاقتنا كبيره بالعيله دي
امل وهيا تخفض راسها لاسفل.... انا اسفة مكنتش اعرف
مراد ببسمه... مفيش مشاكل
امل بتساؤال وتردد بنفس الوقت.... هو يعني هو يعني
مراد باستغراب... يعني اي
امل..... يعني انت لسا بتحب سيلا
نظر لهت مراد. نظره طويلة....... ايوا لسا بحبها ولا عمري هنساا سيلا ولا هنساا يوم قضيتوا معاها سيلا كانت اول حب بحياتي واجمل حاجه حصلتلي
كانت الدموع تملأّ عيناها بوجع فهيا كانت تعتقد انه يحبها...
مراد اكمل كلامه بإبتسامة عريضه... لغايه ما جيتي وخدي مكان في قلبي كبير انا بحبك يا امل بحبك اووي مش معني اني بحبك اني انسا حبي لسيلا الحب الاول عمره ما هيتنسي خصوصا انها عملت معايا كل خير...بحبك واتمني انك تقبلي تتجوزيني
نظؤت له بصدمه هل حقا اعترف بحبه لها وكيف يحبها وهو يحب سيلا بنفس الوقت...
مراد. قرا سؤالها من خلال عيناءها.... بص يا امل عارف انك. مشتغربه ازاي بحبك وبحب سيلا انا بحب سيلا لانها في يوم من الايام كانت زوجتي اكيد مش هكرها ولا هتمني ليها الشر كان في من الايام قلبي بينبض ليها وخصوصا اتحملت كتيرر اوي وبحبك انتي كمان لانك خدي قلبي بطيبتك وقناعتك فيكي صفات كتيره اووي جذبتني ليكي وخصوصا طفولتك
ضحكت امل...
مراد... هاا مووافقه تتجوزيني
امل.... بس يا مراد بابا تعبان وهو ملهوش غيري مش هينفع
مراد هز راسه برفض... بص يا ستي ابوكي هيجي يعيش معانا وهجبلوا احسن ممرضين ودكاتره بالبلد يعالجوه وهيبقا معاكي مفيش مانع اظن كده
ابتسمت امل بحب... موافقه يا مراد
مراد بغمزه... قلبه والله طب قومي خلصي الشغل عشان هتروحي معايا عند تقي
امل بفرحه.... خلاص تمام موافقه ونهضت علي السريع وذهبت لتكمل باقي شغلها
اما مراد فسرح بيها وبضحكتها التي اصبح يعشقهاا...
بمنزال التقي الجميع مازال يعمل وصلت نيار وسهيله...
سهيله بحماس وهيا تحضنها... كل سنه وانتي طيبه يا توتو كبرتي سنه يا قلبي
ابتسمت تقي وهيا تبادلها الحضن... وانتي طيبه يا سوسو ادخلي يختي
خرجت ريهام من المطبخ....سو اخيرا جيتي
سهيله... معلش بختي كنت بدب خناقه علي الصبح
ضحكت تقي.... اكيد عاصم واكيد انتي الغلطانه
سهيله ببراءة... انا لا لا ابدا ابدا
ضحكت تقي علي ملامح سهيله..
ريهام... يا عيني يا مسكينه ظالمناكي
سهيله... اه والله زولم زولم
نيار وهيا تبعدها عن طريقها بقرف.... يا شيخه بقا زولم اي دانتي متعبه الواد معاكي
سهيله وهيا تضع يداها علي وسطها ووتخصر بطريقة شعبيه..... نعم نعم يا عمرري اي ده اللي متعبه الواد ونبي انا جمررر وطيبه
نيار وهيا تهني تقي وتتجاهل سهيله نهائيا...
بعد وقت جرس الباب خبط كانت سهيله قاعده هيا ونيار بيقوروا كوسه وبتذجان والجميع بالمطبخ ما عدا تقي التي تجلس دون ان تفعل اي شي..
فتحت تقي الباب وجدت نهاد امامها التي عندما رائتها اطلقت عددت زغاريط...
نهاد......... لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي 💃💃💃
تقي..... اي كل ده اي كل ده
نهاد... مبروك يا عروسه
تقي بضحك... عروسه اي ده عيد ميلاد
نهاد بتصحيح..... لا مش عيد ميلاد ده..... ممم
لم. تكمل كلامها بسبب اليد التي وضعت علي فمها..... يخربيتك اخرسي انتي غبيه
نظعت نهاد. يد نورا من فمها.... اي يا بنتي الغباء ده هتفطسيني وبعدين فيها اي لما اقولها مش غريبه هيا
تقي نظرت لنورا باستغراب وعدم فهم... مش فاهمه في اي
نورا ببسمه.... مفيش حاجه يا تقي انتي عارفها مخها ضارب كل سنه وانتي طيبه يا قمر
ضحكت تقي... اه والله معاكي حق
نهاد بسخريه.... نينيي عارف مخها نيننينيني ضارب بلا وكسه وازحتهم من امامها وذهبت وجلست بجانب سهيله ..
تقي رحبت رنورا وزوجها رحيم جاء ديف من الخلف وهو يحمل حمزه. ابن نهاد وينظر لها بغضب.... يا شيخه حد يسيب ابنه ويطلع..
كانت نهاد ترمق سهيلة بشر ولم تكن منتبه له
انتبه الجميع لملامح نهاد. التي تدل علي قتل شخص ماا
نكزه نورا نهاد علي كتفهااا..
نهاد بالم... اه با بنتي كتفي
نورا.... امسكي ابنك يختي بيعيط
اخذت نهاد. حمزه من ديف واكلته وبعدين..... خدي يا نورا حمزه خليه معاكي عشان عاوزه سهيله في حاجه
نورا بضيق... يا ينتي انتي راميه ابنك كده للكل
نهاد بغضب... اي اللي راميه ابني دي بقولك عاوزة سهيله في موضوع
اخذت نورا حمزه... روحي يا نهاد روحي يابابا ربنا يهديكي
سهيله بصت لنيار بغيظ... انتي اللي قولتيلها صح
نيار وهيا تتداعي البراءة... ابدا ابدا
سهيله خبطتها علي راسها... يا شيخه بقا منكك لله
اخذت نهاد يد سهيله التي تدعوا الله ان ينجيها من تحت يداها ودخلت غرفت تقي...
ديف خد حمزه من نورا... هاتي حمزة هاشيلوا انا وانتي خليكي معاهم تعال يا رحيم نساعد الرجاله واي.. ولم يكمل كلامه اذا سمعوا صوت صراخ يخرج من غرفه تقي..
نورا بضحك.... واضح انه نهاد ببتناقش مع سهيله بموضوع مهم اوي
نيار وهيا تاكل جزار.... تستاهل والله عشان متعباني
دخل مازن وعاصم علي صوت الصراخ... اي ده في اي
نيار... لا مفيش حاجه ده نهاد وسهيله بيتكلموا شويه
مازن... اه تمام خلاص مدام مفيش حاجه
عاصم بفزع....سهيلة هيا اللي بتصرخ
نورا... لا ابدا دول بيتكلموا بهدوء
ضحكت نيار بقوه.... بهدوء اوووي
.....
بالغرفه عند سهيله ونهاد. مازالت نهاد. تمسك شعر سهيلة.... فهميني تاني رافضه ليي
سهيلة بخوف.... يا ستي مش رافضه خلاص موافقه موافقه هتجوز عاصم دلوقتي
رمتها نهاد. علي السرير وجلست علي الكرسي امامها.... بصي يا سهيله هنتكلم بهدوء مع بعض
سهيله وهيا تضع يداها علي وجهها.... هدوءك معلم علي وشيي ي نهاد منككك لله عاوزه اي طيب
نهاد بغضب...... انتي يا بت بارده الواد بقالو سنه بيجري وراكي ويترجاكي وانتي ولا الهواء
سهيله.... هعمل اي يعني
نهاد بغيظ.... بصي بقولك اي لو مش عاوزة اطلقي وخليه يشوف غيرك
سهيله بغضب... اي يطلقني دي وبعدين انا عاوزة بس انا خايفه عشان يعني
نهاد.... عشان اي عشان ادهم اللي متعرفوش هو فين يا بنتي ادهم عماد. خدوا وهرب بيه برا البلد ومتعرفوش طريقه فين يعني اللي عاملك رعب هرب واللي خايفه منه خلص وتخافي لي ده. ماضي وميقدرش ياذيكي. تاني انتي مش عاطيه فرصه لنفسك ولحياتك عاوزه تحبسي نفسك في دوامت الماضي عمرك ما هتاخدي خطوه كويسه بعد كده هتفضلي محبوسه وسنين هتعدي من غير ما تستمتعي بيها حياتك هتروح هدر وافقي وعيشي حياتك
سهيله بدموع... خايفه خايفه اووي يا نهاد اللي حصل مش سهل
نهاد... عارفه بس بايدك تفضلي واقفه مكانك او تكملي الطريق لانك. بوقفتك هتخسري عاصم وحبه ليكي
سهيله.... بس
نهاد وهيا تضربها... يا شيخه انتي باردة طب لو مكنش عشان عاصم عشان اخوكي ومراته اللي انتي قاعده علي قلبهم اه مشتكوش بس مينفعش انتي مكتوب كتابك هتفضلي قاعده عندهم.
سهيلة... قولتله ياخد. الشقه اللي قدام شقخ فهد. اللي اتزوج فيها وانا هقعد في شقتنا تحت
نهاد... يا حلوفه عاوزه يسيب بنت لوحدها قاعده لوحدها يا بقره مينفعش وبعدين خلي عندك دم وحسي يا بنتي الراجل عاوز ياخد راحته هو ومراته انتي متقله وبعدين ده بيت نيار دلوقتي المفروض تعيش صح مش معاها حد يشاركها
سهيلة بتفكير.... معاكي حق طب اعمل اي
نهاد.... بص اسمعي يا زفته تطلعي تقولي انك موافقه علي جوازك من عاصم وباقرب وقت يحصل الفرح فاهمهه
سهيلة... بس يا نهاد
نهاد وهيا تضربها علي كتفهااا.... ابقي اتعالج بعد الجواز يا روح نهاد فاهمههه يا بت اقسم بااللي خلقني لو معملتي كده هوريكي وشي التاني
سهيلة بخوف..... حاضر حاضر هعمل كده
نهاد وهيا تسحبها خلفها للخارج... شطوره يا ناس
خرجت سهيله خلف نهاد وهسا ترتعش بخوف...
كان الجميع يجلس بالصاله ينتظرون خروج نهاد وسهيله وتفاجئوا بمنظر سهيله فقد. كانت ملابسه متبهدله وحجابها غير مرتب وعلامات اصابع علي وشهاا..
نهاد وهيا ماسكه سهيله من قفاها كانها مسكت حرامي جزم... يا جماعه سهيله عاوز تقولكم حاجه
نظروا لها باستغراب...
نهاد... يلا يا سهيله يا حبيبتي قولي عاوزه اي
سهيله بخوف.... عاوزه اتجوز عاصم
نظروا لها الجميع بصدمه وبلاهه
اما جميله نظرت لها بخجل من كلامها...
سهيله..... لا لا مش كده انا يعني موافقه اننا نعمل فرح ونتجوز واسيب بيت اخويا واغور بقا
ضحك مازن فقد. علم. انها تقول هذا تحت ضغط من نهاد... طب يا نهاد. سبيها ونتناقش بعدين انهارده يوم تقي
نهاد وهيا تتحركها... صح معاك حق نتكلم بعدين بس يا سهيله ورحمة الميتين لو متتدلي كده هعدلك. انا
عاصم. لنيار. التي تجلس بجانبه مبتسطه ومستمعه بما يحدث.... الب دي مخيفه اوي
نيار بضحك..... نهاد. اه فعلاً يا ابني دي عامله مصايب اد كده دي مافيا كامله بتدوار عليها حتي جوزها الله يجحمه حاول يقتلها كذا مره لولا هربت وكانت وقتها حامل بمساعده اختها..
عاصم... بجد خوفت والله بس احسن اهي سهلت الموضوع عليا لو كنت اعرف كنت جبتها من زمان
ضحكت نيار.... انا اللي قولتلها ع فكره
عاصم... يخليكي ليا ا نيرو..
سهيلة جلست بحضن مازن... عاااا ضربتني يا مازن
مازن وهو يربط علي شعرها.... دي بتهزر معاكي
سهيلة.. دي. مفتريه يا راجل عاوو
ضحك مازن... معلش اهي بتربيكي
نظرت لها نهاد. بتشفي...
وبعد وقت من الكلام والهزار بداء الجميع يجهز للحفله ويزينون المكان واخذت الفتيات تقي لغرفتها ووضع لها بعض لمسات الميكب بعد ان جعلوها ترتدي فستان زفاف ابيض رقيق جدا سادي لا يوجد بيه اي زينه سوا عند. منطقه البطن فكانت تقي جميله بيها رغم. تشوهها فكان جسمها متناسق جدا وعيونها بيها جمال خاص والميطب غطا بعض من التشوه فنظرت لهم. بتساؤال... في واحده تلبس فستان زاي ده يووم عيد. ميلادها ده فستان فرح
جميله.... فرح اي بس يا تقي ده فستان. حفلات عادي يعني اي فستان لونه ابيض يبقا فستان فرح وبعدين ده اختيار عادل ليكي عشان عايز يشوفك بيه
تقي بحب... يا بنتي الفستان جميل بس ده. افراحي
نهاد بزغروطه... ما انهارده فرح لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي
نورا بغضب من. هبل اختها... اقسم بالله ما حد هيفضحنا غيرها الغبية دي
ضحكت نيار عليهم... خلاص يا جماعه الفستان جميل
دخلت ريهام وبيداها فتاه
امل ببسمه... السلام عليكم
نيار بصراخ.... عااا اموله حبيبتي
امل... وحشتيني يا نيرو
نيار... وانتي با قلب نيرو ورحبوا ببعض
تقي باستغراب... مين دي
نيار بغمزه... دي. امل خطيبت مراد. مستقبليلا
امل باحراج وخجل...
ضحكت تقي وحضنتها... مبارك يا امل ربنا يتمم. ع خير يا قمر
امل بضحك... والله انتي اللي قمر كل سنه وانتي طيبه وبخير وسعادة اتفصلي هديتك
تقي... تسلمي يارب
سهيله... طب يا جماعه الكل مستني برا يلا يا تقي
دخل عادل ببسمه. وعيون ملئيه بالدموع وامسط يداها... انيت جميله اوي يا تقي
تقي ببسمه حب... ربنا يخليك ليا يا عادل وميحرمنيش منگ
عادل اربط. يداها بيده وخرج بيها للجميع بالخارج وعلت الزغاريط. والفرحه بين الجميع..
جمال وهو يعدي لها هديتها... اتفضلي دي هديتي ليكي بس افتحيها بعدين
تقي حضنت جمال بحب... ربنا يخليك ليا يا خالو شكرا ليك
وكذالك فعل الجميع معاها وكل شخص اعطاءها هديته الخاصه حتي جاء معتز...
معتز ببسمه وهو يخرج سلسال دهب جميل ويلبسها اياها في رقبتها... دي اول هديه ليكي يا تقي مني
تقي بفرحه... جميل اوي يا خالو والباقي فين
معتز ببسمه وهو ينظر للناس وحم حم... احم. ممتوسعوا شويه ومن وسط الجميع ظهرت هذه الملاك التي غدر بيهت الزمن وكبرت بالعمر ولكن لا يظهر عليها السن فهذه تسنيم والده تقي..
ظلت تقي تنظر لها بصدمه كبيره وهيا لا تعي اي شي هل حقا والدتها التي قتلت من 36سنهه مازالت حيه وتقف امامها لا هذا غير صحيح هيا تتخيل اجل تتخيل
تسنيم تنظر لها بدموع وحب وتفتح زراعها لكي تاتي لها تقي وترمي نفسها باحضان والدتها..
ولكن تقي لا تتحرك ساكنا..
رجب بصدمه من خلف تقي... ت تسنيم
تسنيم نظرت لرجب ببسمه... رجب
رجب لا يصدق عيناه هل هذه زوجته حقا
سميره كااول شخص تاخذ خطوه هروالت اليها مسره وترتمي باحضانها... تسنيم حبيبتي تسنيم انتي انتي لسا عايشه بجوظلت تتحسس عليها كائنها تطمئن نفسها انها لا تتخيل وضحكت بفرحه... انتي فعلاً عايشه عايشه يا تسنيم بجد وحشتيني وحشتيني اووي اوووي وظلت تبكي وهيا بحضنها
اقترب جمال منهم واخذهم بالحضن فهو قد علم مؤخرا من معتز انها مازالت حيه والتقاءه بيها مره
ظلوا يبكون حتي نظرت تسنيم لتقي التي لا تفعل شيء سوا البكاء اقترب منها بضعف... تقي بنتي حبيبتي ولم تكمل كلامها اذاا بتقي تحضنها وتبكي بعنف... مامااا ماما انتي عايشه انتي موجوده متقتلتش انا بحبك اوووي رغم اني معشتش معاكي انتي فعلاً قدامي دلوقتي
ضحكت تسنيم بخفوت... قدامك يا قلب امك وحشتيني اوووي يا تقي
ظلت تقي تبكي بحضنها وتقبل كل انش فيها وهيا تبتسم وتقول بها كلمات حنونه...
كانت حاله الجميع في ذهول من الذي يحدث امامهم ولكن قطع لحظه هذه التفكير صوت رجب...
رجب.. تسنيم وحشتيني
نظرت له تسنيم بغيظ... عشان كده اتجوزت عليا يا واطي
كانت ضحكات رجب تهز المكان فقد. تاكد انها حقا هيا تسنيم زوجته ولكن لا يعرف هل يتقرب لها ام لاولكن فؤحي. بتسنيم تفتح زراعها له مرحبه بيه.. وحشتني يا رجب
بادلها رجب. الحضن وهو لا يصدق انه. بحضن زوجته وحبيبته. مره اخرى بكاء وهو يضع راسه علي كتفهااا... طلعتي عايشه بعد السنين دي كلها اتحرمت منك. واتفرقنا بسبب الشيطانه
تسنيم بحزن..... الميت ميجوزش عليه غير الرحمه
رجب.... مش مهم المهم انك معايا ومعانا ورجعتي وهرجع شمل عائلتي تانى
تسنيم ببسمه وهيا تنظر للجميع بحب فجميع عائلتها مجتمعين حوالها..
عدا بعض الوقت ومازال الجميع يتبادلون الحضن مع تسنيم يتحدثون بامور كثيره..
كانت تقي بحضن. تسنيم وصلت لها رساله علي هاتفها من. هذا الرقم الغريب مره اخرى..(تتجوزيني يا تقي💍)
نظرت تقي للرساله باستغراب ولكن تجاهلتها
كان معتز مراقب تعابير وجهها جيدا... تقي حبيبتي
نظرت له تقي بحب... نعم يا خالي
معتز.... دلوقتي جاء دور الهديه التالته
تقي وهيا بحضن تسنيم... مفيش احسن من دي هديه. يا خالي انت رجعتلي روحي والله ردت فيا النفس مره تانيه
ابتسم. معتز بحب... بس في هديه تانيه. بصي علي فونك وعلي الرساله اللي هتيجي
تقي مسكت فونها مفيش رسايل مفيش حاجه وبعد خمس دقايق تحت استغرب تقي وصلت رساله من نفس الرقم (خالك. قصده عليا يا غبيه موافقه تتجوزيني💍)
تقي باستغراب في نفسها... اي ده عرف منين كلام خالي وفجاه النور طفا في كب المكان...اهي كملت يا تقي يا حظي. الناس
وظهر. ضوء من مكان معين مسلط علس شخص يجلس علي الارض ويحمل بيده خاتم. خطبه نظرت له. تقث بدقه هذا يوسف نعم. انه. يوسف والد. طالبتها لوجينا ماذا يفعل ولماذا يجلس هكذا..
يوسف وهو ينظر لها وبدا يتكلم.... تتجوزيني يا تقي
تقي ببلهه.... هاااء؟؟!
ضحك. الجميع علي منظرها هذا عاد. يوسف ساله مره اخرى.. تتجوزيني يا تقي
تقي وهيا مازالت علي صدمتها.... يوسف انت يوسف صح
يوسف بحب.... قلب يوسف اكيد. بتسالي انا بعمل اي هنا ولي بطلب ايدك للجواز هفهمك. كل حاجه يا تقتي
تقي.... تفهمني اي
يوسف وهو يحكي لها كل شي... بصي ايام مع كانت زوجتي الله يرحمها عايشه كنت بودي. بنتي المدرسه وكنت دايما بشوفك وبشوف تعاملك. للاطفال واعجيت بيكي ولكن بهت تاني عشان حسيت اني بخون مراتي بس بعد ما ماتت شوفتك تاني والاعجاب رجع واطوار لحب كنت دايما بتحجج اني اوديها المدرسه او اجبهالك البيت عشان تشوفيها ولما تعبتي وجيتي المستشفى كنت حاسه اني مشلوش ومش عارف اعمل اي عشان اساعدك ولما عرفت انك. هتتجوزي اتصدمت وحسيت اني خسرت وخسرت دنيتي كلها بس الحمدلله الجوازه مكملتش فرحت اووي وقتها وكنت مبسوط وطنت بحاول اشوف اقرب فرصه عشان اتقدملك بس مكنش معايا فلوس عشان كل. فلوسي خلصت علي مصاريف مرض زوجتي فلقت شغل كويس فقبلت بيه وسافرت عشان اعالج المريضه دي وطلعت والدتك. معتز بيه فهمني الموضوع كويس وحكالي قصتكم عشان كده اصريت اني اعالجها ودايما كنت بطمن عليكي من خلال خالك معتز ودايما بشوفك ولما جمعت الفلوس وبنيت ليكي شقه كويسه جيت وطلبت ايدك وقتها الكل فكر انه لازم نلاقي وقت مناسب ليكي فاقترحت اختك ريهام اني اتقدملك يوم عيد ميلادك بس انا اصريت انه يبقا فرح مش خطوبه انا بحبك يا تقي اووي بحبك اكتر من نفسي بقالي سنتين ونص وانا بحبك وجلس يوسف عاي ركبته... تقبلي تتجوزيني يا تقي
كل هذا ومازالت تقي لا تصدق ما تسمعه كانت في ذهول تام هل هناك شخص يحبها ويريت الزواج بيها هيا حقا لا تحلم فيوسف يحبها ويعقها منذ فتره وهيا لا تشعر قلبها يدق فرحا وسعاده بما سمعت فهذا اجمل شيء حدث لها..
يوسف بصراخ... تتتجوزيييينيييي يا تقي
هزت تقي راسها بالمواففه وابتسم يوسف بحب واللبسها الخاتم والزغاريط. تعم المكان...
لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي 💃💃💃💃💃 لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي 💃💃💃💃💃
بنفس الوقت جاء منصور وبيده شيخ وبيده فتر..
منصور ببسمه... جبت المازون
يوسف وهو يحضن منصور... تسلم. يابو نسب يلا يا حمايا اتفضل عشان نكتب كتب الكتاب
رجب بفرحه من اجل ابنته... حاضر يا ابني اهوا جاي
وبظا الماذون بكتب الكتاب تحت استغراب تقي وفرحتها فكل شيء يتم بسرعه غريبه انتهاء المأذون من كتب الكتاب ومضت تقي...
بدأ الاحتفال بجواز تقي ويوسف جاءت لوجينا التي حضنت تقي بحب .. وحشتيني يا ميس تقي
يوسف... احنا قولنا اي
لوجينا... وحشتيني يا ماما تقي
قبلت تقب خدود لوجينا بحب... حبيبت ماما انتي
جلست لوجينا بجانبهم وتقي ظلت تنظر ليوسف
يوسف... هتفضلي بصالي كتيرر
تقي باستغراب... هو احنا فعلاً اتجوزنا
ضحك يوسف عاي سؤالها وعدم استيعابه ما يحدث... ايوا يا ستي اتجوزنا
تقي..... يعني انت فعلاً بتحبني
يوسف بنفي.... تؤتؤ بعشقكك يا تقي مش بحبك
احمرت خدود تقي جامد واخفضت راسها لاسفل.
يوسف وهو يمسك يداها بحب... بصي عارف انك لسا مصدومه من اللي حصل وانك معندكيش اي مشاعر جواكي اتجاهي بس احب اقولك اني بحبك اوي يا تقي وعمرك ما هتندمي علي اختيارك ليا
تقي... ربناا يسعدك
ضحك يوسف علي هذه الكلمه... قولي اللهي يسترك بالمره في الرومانسيه معندكيش ياما ارحميني
ريهام وهيا تتكلم مع ميرام صاحبتها... وحشتيني يا ميرو
ميرام... معلش علي خطيبي مكنش عاوزني اجي
ريهام بغمزه... اه يا عم العروسه اللي فرحها اخر الشهر
ضحكت ميرام... مبروك انتي عليكي واحد زاي منصور
ريهام ببسمه... منصور ده نعمه من ربنا ليا هديه ربنا بعدها عشان اتغير بحبه اووي يا ميرام بحبه
ميرام وهيا تنظر. خلف ريهام بخبث ولكنها اكملت كلامها... مدام بتحبيه مش بتقوليلو لي
ريهام بحزن.... تصدقي نفسي اقولوا اني بموت فيه وبعشقه بس مش دلوقتي بعد الجواز وكمان عشان ميفهمنيش غلط نفسي ارجع اصالح الماضي بتاعي عشان ميفتكرش اي حاجه وحشه ليا
منصور من خلفها..... الماضي خلص وقفلنا البابان اما حبك ليا فبيبان بتصرفاتك. واهتمامك وحنيتك عليا وخوفك مش بكلمه بحبك وانا هستناكي وهصبر لغايه ما تقوليها لياا بنفسك
ابتسمت ريهام بخجل... منصور انت يعني
ضحك منصور... انا اي يا مغلباني
ريهام بصيق... امشي. ياض ومتصنتش عليا تاني
منصور مسك. يداها... استني يا هبله انتي هنرقص سوا
عاصم. اقترب من سهيله بحب... الجميل زعلان لي
سهيله. .... مش زعلانه يا عاصم
عاصم وهو يخرج شكولاته من جيبه... طب وكده
ضحكت سهيله وهيا بتبصله بعمق واردفت بهيام... بحبك يا عاصم بحبك اووي
ابتلع عاصم. ريقه ونظر. لها بصدمه... ها انتي قولتي اي
سهيله وهيا تحضنه بحب... بحبك يا عاصم. تتجوزني
عاصم بضحك... احنا متجوزين
سهيله بخجل.. اقصد يعني هو يعني
عاصم وهو يجذب يداها ناحيه اخاها... مازن يا مااازن يا مااازن
مازن وهو يتحدث. مع نيار.. نعم يا زفت يا عاصم عاوز اي بقولك اي فص خناقاتك انت واختي بعيد. عني. مش ناقصه هيا والله
عاصم... جوزني اختك يا مازن
رفع مازن حاجبه... اجوزك اختي ازاي وهيا متجوزاك
عاصم بلهفه... عاوز اعمل فرح وادخل دنيا بقاا
ضحك مازن بقوه... دنيا مع سهيله يبقا طالع منها بدري
عاصم بحنق... حدد معاد. يااض عشان الفرح
مازن يخلص فرح تقي وتتجوزوا انتو كمان
عاصم بفرحه وهو يطلق زغروطه تشبه النساء... لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي هتجوز هتجوز اخيرا هتجوز لولولولوولولولولولولولولولولوليييييييييي
مازن نظر لنيار بصدمه... اي ده
نيار بضحك... يا كبده عيني الواد. طلع عينوا معاها
سهيلة جرت بخجل. من امامهم..
مازن بغمزه وحقه لنيار... بس انتي احلويتي توي يا نيرو
نيار بصدمه من فعلته... يخربيتك اي ياض وبعدين عيب احنا عند الناس
مازن بضحك.. هو انا قولت اي
نيار بغضب... باين مت عينك وابعت كده ابابا
مازن وهو يمسك يداها لا هنرقص تعالي نرقص..
عادل.. جيمي حبيبتي..
جميله... اي ي عادل
عادل بهيام.. تعرفي اني بحبك
جميله بحب... وانا بحبك يا عادل انتي عوضني عن حاجات كتيره اوي
عادل بضحك... متيجي نهرب من الفرح ونمشي
ضحكت جميله عليه.. خد كل جاتوا يا عادل واعقل هاا اعقل
عادل... الاااءه هو انا قولت ايه خدي هنااا يا جميل
واثناء رقص الجميع وصل جميل وزوجته اسيل اليت رجعت تضع قدمها علي الارض مره اخري واصبحت تسير وتتنفس بحريه بعيدا عن هذا الكرسي المتحرك
انطلقت نيار لها وحضنتها... اسيل
اسيل بحب... وحشتيني يا نيرو
نيار... واناي والله وحشتيني يا اسيل وحشتيني اووي والله
ضحكت اسيل... عشان كده سؤالك مقطع بعضه بعد ما عملت العمليه وبدات في العلاج الطبيعي
نيار... يختي انتي كل همك. جميل اصلا
جميل بغيظ... ماله جميل ان شالله
اسيل بضحك... ربنا يديمه ليا
جاء مراد. وعاصم ورحبوا بجميل وباختهم اسيل وذهب الجميع ليجلس نظرت اسيل لجميل... تعرف الكل قالي اني محظوظه بيك اوى
جميل بغمزه.. انا اللي محظوظ بيكي ي قمر
ضحكت اسيل... بطل سفاله يا اخي شويه
جميل بضحك.. عيوني يا بطل
نهاد بطل ما خلصت نم علي يوسف وعلي ثقتها منذ ان راته اول مره بالمستشفى انه خلفه شيء ماء امسكت المايك.. تيش تيش بح
عادل... بحح
نهاد... اي بجرب المهم يا جماعه تقي هتسمعكم اغنيه
تقي بنفي... لا لا مش هغني
نهاد برقتلها بعيونها جامد..
تقي بخوف... هغني ازاي والمايك معاكي
نهاد عطتها المايك وبدات تقي بالغناء...
( لو غطي الغيم البدر🌙☁️
فالبدر. سيبقي بدرا يتلاش الغيم يزول💨
في العسر تأمل يسرا خيرا بالصبر تنول😇
سوف اخوض غمار الصعب سوف اشق غبار الدرب لست ابالي بالاهوالي حيث توكلتوا علي ربي سوف اخوض غمار الصعبي سوف اشق غبار الدرب لست ابالي بالاهوالي حيث توكلتوا على ربي🥰
لا لا لا لا لن أياااس😌
لا لا لا لا وروحي تتنفس😊
لا لا لا لا لن أيأس 😌
لا لا لا لا وروحي تتنفس😊
لست أمل انا من أملي
بالله اذا كيف ساياس😀
مهما ضاق بصدري الحالٌ قلتٌ تؤام الحالٌ محالٌ مهما ضااق بصدري الحالٌ قلت تؤام الحال ٌ محالٌ مهما ضااق بصدري الحالٌ
سوف تحل الفرج يحله تلقي عن ظهري الاحمالٌ وبصبري فرجييي ساناااال♥️♥️♥️
سوف اخوض غمار الصعب سوف اشق غبار الدربي لست ابالي بالاهوالي حيث توكلتوا على ربي💜
لا لا لا لا لن أياااس 😌
لا لا لا لا وروحي تتنفس😊
لست امل انا من املي بالله اءا كيف ساياس😀
وتفاءل بالخير تفاءل🤭
انت مع المولي تتعاامل😍
تفاءل بالخير تفاءل 🥰
انت مع المولي تتعامل😇
بتشاؤمنا زاد المنا💔.
بتفاءؤلنا الهم تضاءل🤗
لاااا تيااااس ابداا وتفاااءلللل🥰🥰
لا لا لا لا لن اياس
لأ لأ لأ لأ وروحي تتنفس
لست امل انا من املييي بالله كيف سايااسسسسس🥺❤❤❤❤)
كان تسقيف الجميع عالي جدا والبعض يمسح. دموعه بفرحه وحب لهذه الفتاه التي عانت في حياتها فقط...
وجدت تقي سمير يدخل الحفله وبيده هديه كبيره...
سمير وعلي وجهه الندم... انا اسف يا تقي اسف يا بنتي
تقي وهيا تحضنه.. مسمحاك يا بابا مسامحاك
حضنها سمير.. دس هديتك ومبارك همشي انا عشان مليش مكان بينكم..
سميره من خلفه... وانا روحت فين
سمير بخجل... انا اسف يا سميرة
سميره بحب... وحشتني يا سمير اوي
حضنها سمير بندم علي ما فعل... سامحيني يا حبيبتي
سميره.... كلنا مسمحينك
ريهام وهيا تحضنه... وحشتني يا بابا اوي اختفيت لي كده
سميره ببسمه... وانتي وحشتيني اكتر يا قلب بابا...
عادل حضنه هو ايضا... مقدرش ازعل منك بحبك يا بايا متسبناش تاني
سمير بدموغ وفرحه لرجوع عائلته له... مش هسيبكم تاني ابدا..
ورجع الجميع للاحتفال مره اخرى وكل شخص بحكايته وحوديته وحياته...
*بعد مرور عشر سنين...
انا تقي فاكريني كلمتكم اول الرواية عني وقولتلكم اني متاكده انه ربنا هيجبرني ويجبر قلبي وفعلا ربنا جبر قلبي بدات حكايتي اني مكنتش لاقيه شغل باي مكان حاليا انا تقي رجب اشهر سيده اعمال بالوطن العربي وزوجي الدكتور يوسف مشهور بمستشفياته واعماله الخيريه ومعانا لوجينا بنتي 18سنهه وسيف تسع سنين دول كل حياتنا... كنت بتمني اب كويس بقاا ليا اربع اباء كل واحد احن عليا من التاني كنت بتمني ابقاا احسن بقيت احب تشوهي واحب علامات وجهي بفضل زوجي مع انه خيرني لو حابه اعمل عمله بس رفض مفيش احسن من خلقه ربنا وربنا خلقني مميزه عنكم لي اشيل التمير كان عندي اخ واحد بيشجعني دلوقتي بقا عندي خمس اخوات شباب واقفين فيضهري ضد.اي حديجي عليا وكنت بتمني صديقه واحده وبقا عندي اصدقاء كتيرر اوي وكلهم بيحبوني من قلبهم اولهم سهيله وجميله ونيار وامل اقرب ناس ليا وزهره ونهاد وزينه ورحمه اتمنيت زوج صالح اتزوجت شخص بيحبني اكتر من نفسي وحافظ عليا منزلش مني دمعه واحده رحمه ربنا واسعة اووي عوض صبري بخير كبير اووي صحاب وزوج واطفال وشغل وحب وحنيه مكنتش اتوقع كل ده يحصل فعلاً ربنا ليه حكمه في كل حاجه بتحصل مبقتش بتضايق من حد يقولي يا مشوهة لاني اقتنعت انه التشوه الحقيقي تشوه القلوب مش الشكل الواحد بقلبه وروحه النقيه انا صبرت ودعيت وربنا استجاب الحمدلله اتمني انه في مجتمعنا ميكونش في تنمّر بلاش تخلوا الشخص يفقد ثقته في نفسه اوقات كلمه تؤدي لانتحار شخص خليك مصدر سعاده وبهحه للي حواليك انت متقدرش تخلق نمله فلي تعيب في خلق الخالق التي يمكنه ان يجعل منك شخص اقبح بكثير لي بتعملوا كده عشان تضحكوا وتبقوا شباب روشه او بنات جميله بالعكس انتوا بتبقوا رخاص اوي لانه الشخص ده عند ربنا مميز وزاي ما قولت التشوه تشوه القلوب وليس الشكل والحمد صبرت ونولت..
جاء يوسف من خلفها وهو يحضنها... بتعملي اي يا تقي
تقي بحب... بكتبلهم قصتي واعرفهم اللي حصل
يوسف وهو يقبلها بحب.. كتبتي قد اي بحبك وعملت اي عشانك
تقي... نسيت يا يويو معلش مره تانيه
يوسف بخبث... تعالي افكرك انا العيال عند. ستهم فهفكرك. كويس ضحكت تقي... بس يا يوسف وقوم اللبس عشان نروح لزهره اصلها خلفت تؤام. ونهاد اتصلت وهزقتني لو اتاخرت هتعمل الصح معايا
ضحك يوسف... نهاد دي مشكله تعالي يا ستي بس افكرك
تقي.. هاا لاا
ويغلق يووسف باب الغرفه وو(تسكت شهرزاد عن الكلام الغير مبااح) ❤
꧁تمـت بحمـد آللهہ ❤꧂
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مش معني كده انه الروايه خلصت الرواية لسا في منها تاني هينزال في روايه ثار الماضي ثار الماضي روايه بتجميع بين ابناء روايه المشوهة والزمن والقلب الحائر
تفاعل كتيره لاني تعبت في كتابه البارت والله🥺
كلمه حلوه لورايه المشوهة وكمان مين حابب انزال القلب الحائر اللي البطله نهاد فيها ذكرت ليها كذا موقف بكذا روايه❤
تعليقات
إرسال تعليق