القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت شبح البارت 3_4_5_6_بقلم ياسمين رضوان في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#البارت_الثالث
#احببت_شبح
نور بسرعة: شوفتى يا سما اللى حصل 
سما: براحة يبنتى اى اللى حصل 
نور: زين حاول يقتل ريم والبوليس قبض عليه
سما بصدمة: اى ازاى 
نور: عشان كانت بتستغلوا وبتاخد من فلوس كتير اووى ونصبت عليه ومش بس هو ديه كانت بتخونوا مع نااس تانى كتير 
سما بصدمة اكبر: لا حول ولا قوة الا بالله وهى عاملة اى دلوقتى 
نور: ف المستشفى حالته صعبة اووى 
سما: ربنا يشفيها 
نور: ربنا جبالك حقك يا سما 
سما: الله ما شماته ربنا يجزيهم يلا سلام بقا عشان هاخد دوش
نور: سلام يا روحى 
قفلت مع نور وانا حاسة بالحزن عليهم رغم اللى عملوا فياا بس برضوا الموضوع صعب عليهم واحد ف السجن والتانية بين الحيا والموت روحت عند الدولاب عشان اجيب الهدوم لسة بفتح الدولاب لقيت باسل نط ما الدولاب ف وشى 
سما بخضت: نهارك اسود كنت هتموتنى من الرعب الله يخربتك يا اخوى ادعى عليك بايه مانت خلاص ربنا خدك
باسل بتكبر: مش كنتى عاملى فيه مبتخافيش وقلبك جامد ولا اى ده حته حركة بسيطة 
سما بغيظ: بقولك اى اوعى تفتكر انى خلاص كده خوفت وهمشى ده انت بتحلم 
باسل: هنشوف اخرتها بس مش هسيبك غير لما تمشى ومش هسيبك  تقعدى ف اوضتى كتير 
كان بيقولهاا وهو بيقرب منى وانا برجع لورا لحدما خبط ف الحيطة اللى وريا كان بينى وبينوا مسافة قريبة اووى  اول مرة ادقق ف (ملامح وشوا وكانت جميلة جدا عينوا خضر ذى الزرع وشعرو بنى غامق ولون بشرتوا ابيض) كنت سرحانة ف عينوا 
باسل: ف نفسوا وهو مركز ف عيوان سما هى جميلة اووى كده ازاى وهو بيقرب منها
فجاة فقوا من سرحانهم ع صوت نرمين مامات سما 
نرمين: سما يلا يا حبيبتى عشان الاكل جاهز 
فجاة باسل اختف من اوتامى وانا قلبى بيدق بسرعة رهيبة كانى ف سباق ورديت على ماما وانا بنزل بسرعة من الاوضة 
سما بتوتر: حاضر ياماما  انا جاية اهو
نزلت واحنا ع الاكل حكيت لماما اللى حصل لزين وريم وهى حالها كان زى حالى زعلت عليهم برضوا اليوم عدا وطلعت اوضتى انام وانا بفتكر اللى حصل وانا فرحانة وف نفس الوقت خايفة جدا من اللى جاى 
صحيت تانى  وجهزت عشان انزل الشغل ولانى بقيت مهتمة بالشغل عشان وبروح المحاضرات المهمة 
نرمين: استنى يبنتى افطرى وانزلى
سما بابتسامة: لا يا ماما هفطر ف الشغل عشان مستعجلة وهتاخر 
نرمين بحزن: ربنا معاكى يبنتى ويسهلهلك وينتقم من عمك حسبي الله ونعمه الوكيل 
سما بحنان وحزن: معلااش يا ماما ربنا هيخدلنا حقنا انشاء الله 
وكان هناك من يرقبهم بتركيز 
سيبت ماما وروحت الشغل بتاعى
وفى فيلا جميلة جدا وكبيرة كان يجلس ويبدو بغضب
لتنزل تلك المراة بغرور وهى تبتسم 
ناهد بدلع: مالك يا حبيبى فيه اى  ع الصبح كدده 
ماهر بغضب: مصطفى اخويا كتب الشركات بتاعتوا اللى ف اسكندرية ومرس علم باسم سما بوظ كل اللى بخطلوا من زمان
ناهد بخبث: طب واللى يقولك تعمل اى عشان الموضوع ده مكفاتوا ايه
ماهر بابتسامة شريرة: اللى نتى عاوزا يا حبيبيتى بس قوليلى ت الفكرة
ناهد بخبث: هقولك بص يا سيدى............ 
ماهر بابتسامة شر: اى الفكرة الحلوة ديه كانت مجتش ف دماغى خالص
خلصت شغلى روحت البيت ذى كل يوم واول ما فتحت الباب اتصدمت من الى شوفتوا

يتبع 

#البارت_الرابع
#احببت_شبح 👻💖
خلصت الشغل وروحت البيت ذى كل يوم واول ما فتحت الباب اتصدمت من اللى شوفتوا 
لقيت ماا واقعة على الارض مغما عليه جريت عليه وانا هموت من الخوف والرعب عليه ليكون حصلها حاجة 
سما بدموع وخوف: ماما يا ماما اصحى يا ماما انتى كويسة يا حبيبتى 
مكنتش عارفة اعمل اى نزلت ع اقرب صيدلية اجيب دكتور جبتوا ورجعت على البيت وبظاء يكشف على ماما 
الدكتور بهدوء: متقلقيش هى بقيت كويسة بس مامتك عندها السكر وشكلها مخديتش الانسولين عشان كده كانت هتدخل ف غيبوبة والحمد لله جت سليمة 
رديت بصدمة: اى ماما عندها السكر 
الدكتور: ايوا ياريت بقا تهتمى بيه اكتر ومتنساش موعيد الدوء وده نظام الاكل بتاعها ياريت تمشى عليه عسان متتعبش تانى عن اذنك 
سما بدات تفوق من الصدمة: ش شكرا يا دكتور اتفضل 
بعد ما الدكتور نزل دخلت اوضة ماما وقاعد جمبها 
سما بدموع: معقول يا ماما تتعبى كده وانا معرفش ليه تخبى علياا ده انا مليش غيرك بعد بابا الله يرحموا يارب قومهالى بالسلامة  قولتها وانا منهارة من العياط فجاة لقيد ايد اتحطط ع كتفى بلف لقيتوا باسل وكان بيبص عليا بحزن محستش بنفسى غير وانا برمى نفسى ف حضنوا وانا بعياط بهستريا 
سما بدموع: ماما بتروح منى بتروح ذى ما بابا راح معقول ممكن تروح منى هعمل اى بعدهاا 
باسل بحزن على حالها: هتبقا كويسة متقلقيش مش هتسيبك لازم تبقى قوية متضعفيش.(قالوت كده وانا بحضنها اكتر كانى بحاول اخد حزنها منها ليا مش قادر اشوفها بتعيط) 
سما بشهقات: بجد مش هيحصلها حاجة 
باسل بابتسامة: بجد 
قولتها وانا سرحان فى عيونها 
فضلنا باصينا لبعض انا وباسل وكان بيقرب منى اكتر وانا مان قلبى بيدق بسرعة رهيبة  جدا كانى اوتام شخص عايش مش شبح واحد مايت وبقول لنفسى اد اى هو جميل جدا فوقت من سرحانى ع صوت ماما قومت من حضنوا جريت عليه لقيتها بتفوق 
نرمين بتعب: سما حبيبتى 
سما بفرحة ودموع: انا اهو يا ماما انتى كويسة 
نرمين بتعب: انا كويسة متخافيش 
سما بفرحة: باسل ماما بقيت كوي
قولتها وانا ببص وريا ملقتوش اختفا
نرمين باستغراب: باسل مين يا سما انتى فى حد معاكى 
سما بانتباه: ل لاا متختيش ف بالك يا ماما المهم انك بقيتى كويسة 
نرمين بإبتسامة: انا بخير يا حبيبتى 
سما بعتاب: ليه يا ماما مقولتليش انك تعبانة وعندك السكر 
نرمين بحزن: مكنتش عاوزة اشيلك همى يبنتى كفاية اللى انتى فيه
سما بحنان: وهو انا ليا غيرك اشيل هموا يا امى ده انا اشيلك فوق راسى متقوليش كده تانى 
نرمين بدموع: ربنا يخليكى ليا يا بنتى 
سما: يارب يا حبيبتى هاا كلتى ولا لسة 
قولتها وانا ف حضن ماما وبمسح دموعها
نرمين بابتسامة: لا لسة 
سما بفرحة وطفولة: هقوم احضرك احلا اكلة لاحلا ام ف الدنيا 
قولتها وانا بقوم من حضنها وبجرى ع المطبخ 
نرمين بضحك: هبلة والله ربنا يسعدك يا قلب امك 
(وكان باسل بيرقبهم من بعيد بابتسامة) 
حضرت الاكل لماما واكلتها وكلت معاها وهى نامت وانا دخلت اوضتى اخد دش وروحت عشان انام عشان عندى كلية الصبح بدرى وكنت مستغربة جدا انو باسل مظهرش لسة شكلى اتعود ع وجود وكنت بفكر ف اد اى هو جميل انا اتعود ع وجودو جمبى 
سما:  لا فوقى كده ده عفريت انتى فين وهو فين 
طرد الافكار ديه من دماغى وحاولت انام لحد ما فعلا نمت 
باسل بحزن: لازم مفقدش السيطرة تانى ع نفسى مش هينفع اقرب ليكى اكتر من كده عشان متتاذيش. 
قالها وهو بيشيل شعرها من على وشها وبيبص لملامحها الهداية وهى نايمة وبيختفى 

ف صباح اليوم التالى 

لبست ودخلت اطمنت على ماما وفكرتها تاخد الدواء وروحت  الكلية قابلت نور وحكتالها ع اللى حصل وطبعا اتهزقت لانى مكلمتهاش من وقتهاا وفطرنا وداخلنا المحاضرات خلصتها وروحت الشغل
عم عبده: اهلا اهلا بالقمر اللى دخل علينا متاخرة ليه النهارده
سما بإبتسامة: المحاضرات بقا يا عم عبده يارجل يا طيب
عم عبدو: ربنا معاكى يابنتى ويكرمك ف حياتك وينولك كل اللى ف بالك 
قالها عم عبدوا بابتسامة جميلة جدا ده عم عبده صاحب المكتبة اللى شغالة فيه راجل طيب وبشواش زوجته متوافية وملواش اطفال عنده 60سنة 
سما بإبتسامة: اى الدعوة الجميلة ديه ربنا يخليك لياا يا عم عبده انا هشوف شغلى بقا 
دخلت المكتبة عشان اشوف شغلى 
ف قصر والد سما 
ماهر بخبث: خلاص كده هتعمل اللى قولتلك عليه وياريت التنفيذ يكون ف اسرع وقت 
مجهول:........... 
ماهر: اللى انت عاوزوا هدختوا بس نفذ ولو معملتش كده ف غيرك ممكن يعملها 
مجهول:...... 
ماهر بخبث: تمام 
قفل التليفون وهو بيتواعد لسما ونرمين 
 واخر النهار خلصت شغل 
سما: اما همشى انا يا عم عبدو 
عم عبدو: ماشى يا بنتى خالى بالك من نفسك 
كنت ف طريقى للبيت لما حاسية بحركة وريا بدات اسرع من حركتى لحد ما حسية بايد بتتحط ع كتفى لفيت بفزع 
سما برعب: انت 
الشخص:........... 
(يا ترى مين الشخص ده وعاوز اى من سما ويا ترى ماهر ناوى على اى ليهم كل ده هنعرفوا ف اللى جاى) 


#البارت_الخامس 💖بجد شكرا على التفعال القمر ده بجد فرحتونى جدا 💖✨

#احببت_شبح 👻💖
سما بصدمة: انت 😨
زين: متخفيش يا سما ده انا 
سما بستغراب : انت مش كنت محبوس
زين بحزن: انا لسة طالع النهارده بكافلة 
سما بجمود: طب وماشى ورايا ليه ذى الحرامية عاوز اى . 
زين بتوتر: عاوز اتكلم معاكى يا سما 
سما: اسفة يا استاذ زين احنا مفيش بينا كلاام عن اذنك 
زين بسرعة: ارجوكى يا سما استنى انا فعلاا محتاج اتكلم معاكى ارجوكى 
قال جملتوا وهو ماسك ايدى وباين عليه الحزن والتعب 
سحبت ايدى منوا واتكلمت وانا على نفس الجمود 
سما بنفس الجمود: تمام يا استاذ زين لكن معك 10 دقايق بس 
زين بلهفة: تمام يلا 
روحنا قاعدنا على كافيه كان قريب من المكتبة 
سما: ها يا استاذ زين عاوز اى 
زين بتوتر: عاوزكى تسمحينى يا سما انا فوقت متاخر معرفتش بقيمتك الا لما روحتى منى اجوكى سمحينى يا سمااا وخالينا نرجع 
(بصيتلوا بحزن ع حالوا وعلى اللى وصلوا معقول ده زين بس للاسف مبقاش ينفع هو كسر فيا حاجات كتير حاجات مينفعش تتصلح تانى فعلاا الواحد مبيحسش بقيت اللى ف ايدوا الا لما يروح منوا) 
سما بحزن: انا مسامحك يا زين ومش شايلة منك بس للاسف مش هقدر انى ارجعلك تانى خلااص الى اتكسر مبيصلحش ولو اتصلح بتفضل علامة الكسر فيه اسفة مع السلامة 
زين بحزن: يعنى مفيش امل يا سما 
سما بجمود: لا مفيش عن اذنك 
مشيت وهو بص ع طيفها بحزن وقلة حيلة 😔
سيبتوا ومشيت منكرش انى زعلت على حالتوا بس هو اللى وصل نفسوا لكل ده بختيارو الغلط وطول الطريق وانا حاسة بحد بيرقبنى بس مهتمتش كتيرر
 روحت البيت ولقيت ماما بتتفرج على فيلم ف التلفزيون 
سما بابتسامة: اى يا ست الكل عاملة اى النهارده 
قولتلها وانا بنط ف حضنها 
نرمين بضحك: اى يابت الهبلة فى اى 
سما بحزن بابتسامة: اى بطمن عليكى يا ماما يا عثل انتى انا غلطانة يعنى
نرمين:  لا يختى اطمنى يا حبيبتى قوليلى عملتى اى النهارده 
سما بتوتر بتحاول تخبيه: م مفيش يا حبيبتى العادى ذى كل يوم 
نرمين وهى ملاحظة توترها:  اى اللى حصل يا سما متوترة ليه 
حقيقى مفيش غير الام هى اللى بتاخد بالها من اى حاجة تخص اولادها 
سما بتوتر: الحقيقة يا ماما انا قابلت زين النهارده 
نرمين بستغرب:  هو مش محبوس 
سما:  ما هو خرج يا ماما بكافلة وجالى عند المكتبة 
نرمين بخوف: زجالك ليه  انتى كويسة يبنتى عملك حاجة
 سما: متخفيش يا ماما انا كويسة معمليش 
نرمين: اومال كان عاوز اى 
حكيت لما على كل حاجة وقالتلى انى كان عندى حق فى كل  اللى قولتوا وسيبتها ودخلت الاوضة استريح من تعب اليوم 
: روحتى معه ليه 
ا
لقيتوا ظهر فجاة وهو بيقولها
سما بفزع: طب كوح طيب روحت اى المشكلة يعنى 
باسل بغيرة وغضب: اى اللى روحت ده مخوفتيش كان ممكن يعملك حاجة 
اتكلمت وانا ملاحظة انوا بيتكلم بغيرة: وانت مالك مهتم كده ليه مش كنت عاوزنى امشى واهو زين عاوز يرجع وانا بفكر بصراحة ارج 
باسل بغضب: اوعى تكملى الجملة ديه انا لا يمكن اسمحلك بحاجة ذى ديه فاهمة انتى ليا ليا انا انتى فاهمة 
سما بخوف: فاهمة فاهمة 
وهما بيصين فى عيوان بعض فجاة باسل قرب من سما وبسها برقة وبعد فجاة لما سمع صوت ماما 
نرمين: انتى بتكلمى حد يا سما 
سما بتوتر: ك كنت بكلم نور يا ماما 
نرمين: ماشى يا حبيبتى تصبحى ع خير 
سما: وانتى من اهل الخير 
لفيت ملقتش باسل اختفى تانى 
نمت وانا بفكر فى اللى حصل بسعادة. معقولة حبيت باسل بس رجعت اقول بحزن ده عفريت ومن رابع المستحيلات نكون سوا فوقى يا سما فوقى فضلت على الحال ده لحد ما نمت 
باسل وهو بيرقبها بحزن: ليه عملت كده ليه غبى كان لازم تسيطر على نفسك اكتر من كده غبى 
تانى يوم خلصت شغل ومحاضرات وفضلت مستنيه فى اوضى يمكن يظهر تانى لكن للاسف مظهرش فضلت على الحال ده اكتر من تلت ايام وهو مظهرش
تانى يوم 
روحت الكلية وانا واخدة قرار انى احكى لنور على موضوع باسل مش قادرة اخبى عليه اكتر من كده وكمان تعبت من التفكير لوحدى وصلت الكلية وحكيت لنور على كل حاجة 
نور بصدمة: انتى كويسة يا سما مش عيانة ولا حاجة 
سما: يا نور انا مش بهزر فعلاا ده اللى حصل والله 
نور:  يبنتى ما يمكن بيتهيالك ولا حاجة 
سما:يبنتى ده اللى حصل ورحمة بابا 
نور بخوف: متخالنيش اخاف من بيتكوا بقا انتى متاكده
سما بزهق: طبعا متاكده بقولك عرف انى قبلت زين وكمان بسنى امبارح (قولت اخر جملة بصوت واطى) 
طبعا نور صدقتنى بسرعة عشان بيبان عليا اذا كنت بكذب او بقول الحقيقة. 
نور: يا سما حاولى تسيبى البيت ده انتى اللى بتفكرى فيه ده غلط ده هو من عالم وانتى من عالم تانى خالص 
سما بحزن: عارفة بس مش قادرة اتعلقت بيه جداا اتعود ع وجودوا جمبى اتعود اشوفواو كل يوم مش عارفة اعمل اى 
نور: تعملى اللى بقولك عليه ابعتى بعيد عن البيت ده فى اسرع 
سما بحزن: انشاء الله انا هروح انا هتمشى معايا 
نور بحزن على صحبتها: ايوا يلا بينا يا حبيبتى 
خرجنا من الكلية انا ونور وفجاة واحنا ماشين ظهرت عربية كانت جاية علياا بكل سرعتهااا بصتلها بصدمة
نور بخوف: سماااااا😨
#بقلم_YasØoo_Radwan

#البارت_السادس
#احببت_شبح 👻💖
نور بخوف: سمااااااااا
محستش بنفسى غير وايد سحبتنى بسرعة من اوتام العربية وواقعن على الارض ببص اشوف مين ده وكانت الصدمة 
نور بصدمة: مش معقول 
ووفى مكان اخر بالتحديد فى قصر والد سما
ماهر بغضب: ازاى يعنى منفذتش ازاى 
مجهول: ياباشا حد لحقها ف اخر لحظة ده انا خلاص كان بينى وبنها مفيش 
ماهر بغضب: حد حد مين ده 
مجهول: معرفش ياباشا 
ماهر بغضب وصوت عالى: طب اخفا من وشى دلوقتى لحد ما اشوف هعمل اى واقولك 
مجهول: تمام ياباشا
وفى اللحظة ديه نزلت ناهد 
ناهد: فى اى يا حبيبى مالك صوتك عالى ليه 
ماهر بغضب: معرفش ينفذ فى واحد انقذها ف اخر لحظة 
ناهد برفع حاجب واستغرب: حد حد مين ده 
ماهر: مش عارف بس لو طلع هو هيبقا اخر يوم فى عمروا 
ناهد: ممكن يكون بس معتقدش انوا اهبل اووى كده عشان يعديك 
ماهر بغضب: هو فعلاا هيبقا اهبل
ناهد بابتسامة: سيبك بقا من الموضوع ده عاصم جاى النهارده من السفر 
ماهر بسعادة: كويس انك فكرتينى موضوع نرمين وسما لخمنى ونستهم هو فين دلوقتى 
ناهد: ممكن يدخل علينا فى اى لحظة 
وعند سما ونور 
سما بصدمة: مش معقول عاصم 
عاصم بابتسامة: اى مش مبسوطة  انى رجعت
سما بفرحة: مش مبسوطة دانا طايرة من الفرحة 
قولت كده وانا بحضنوا واتوجع 
عاصم بالم: يبنتى براحة هتكسرى طهرى دانا 
سما بسرعة: انا اسفة اسفة معلاش مانت كمان كنت عاملى فيه سوبر مان 
عاصم بمشاكسة: صدقى انا غلطان يا بت انتى كنت سيبت العربية تدوسك وكنا نخلص من لمضك
سما بغيظ: بقا لمضة مش احسن ما اكون بغل ذيك
عاصم بغيظ: انا بغل يا كلبة البحر انت
سما بصدمة: انا كلبة بحر يا صفيق انت
عاصم كان لسة هيتكلم نور سكتيتنا
نور بزعيق:باااس فيه اى انتوا هتفضلوا تتخنقوا كتير ولا اى الناس اتلمت علينا 
بصيت انا وعاصم حاولينا لقينا الناس كلها ملمومة حوالينا ومستغربين من اللى بيحصل 
عاصم بهمس: انا رايه نقوم نمشى عشان فعلاا احنا بقينا فرجة 
سما بهمس: عندك حق يلا بينا
(مشوا هما التلاتة وكل ده وكان واقف حد براقبهم بغضب وغيرة ويتوعد لسما) 
قاعدنا على كافيه
سما: انت رجعت امته يا عاصم وناوى تقعد اد اى 
عاصم: انا خلااص مش هسافر تانى 
سما بفرحة: بجد يعنى خلااص خلصت دراسة هناك
عاصم بحب: ايوا خلصت وهفض هنا معاكى 
كل ده تحت نظر نور اللى بتبص عليهم بحزن وغيرة فى نفس الوقت
سما: مالك يا نور قاعدة ساكته يعنى 
نور بتوتر: ل لا يا حبيبتى مفيش حاجة بس لسة خايفة من اللى حصل بس
عاصم: معلاش يا نور معرفتش اسلم عليكى عشان اللى حصل واتلهيت مع سما انتى عارفة هى بالنسبالي اى
نور بحزن: لا عادى ولا يهمك حمد الله على سلامتك
عاصم: الله يسلمك مش يلا يا سما انا ميت من الجوع وكمان نونو وحشتنى جدا وبابا وماما وعمى هما عاملين ايه 
سما بحزن ودموع: بابا مات يا عاصم
عاصم بصدمة: اى مات امته وبابا مقاليش ليه
حكيتلوا كل اللى حصل من وقت ما بابا مات وباباها عمل معانا اى انا وماما وتعب ماما لحد الحظة اللى احنا فيه
سما بنهيار: هو ده كل اللى حصل
عاصم بصدمة: بابا يعمل كل ده ليه هو عمى عمل معه اى لكل ده
سما بدموع ونور بتحاول تهديه: معرفش يا عاصم معرفش
عاصم بحزن : طب طنط نرمين عاملة اى دلوقتى 
قلها وهو وخدنى ف حضنوا
سما بحزن: كويسة الحمد لله بس قلقانة عليه
عاصم: طب انا عاوزة اشوفها
مشيت انا وعاصم عشان نروح البيت
نور بحزن: لسة بتحبه يا عاصم ومش حاسس بيا بعد كل الوقت ده
ف البيت عند سما
نرمين بدموع: عاصم حبيبى وحشتنى اووى
عاصم بسعادة: وانتى كمان وحشتينى اوى يا نونو بلاش عياط بقا كفاية كده
نرمين: حاضر انت كلت يا حبيبى اقوم احضرك حاجة تكلها وهعملك الرز بلبن اللى بتحبوا
سما: اي ده كله اى ده كله وانا فين فى كل ده ولا هو كلوا رايح لعاصم بس ولا اى 
عاصم بمشاكسة: اى الناس الحقوده ديه يا نونو مالهم بينا 
نرمين بلامبالة:  سيبك منهاا يا خبيبى تعال ده انت وحشتنى اووى 
سما بصدمة: سيبك منها لا لا انتى مش ماما 
وفضلنا نضحك ونهزار وماما جهزت الاكل كلنا وعاصم مشى وهو وعدنى انوا يجى تانى 
ف الاوضة
باسل بغضب: انتى ازاى تسيبى يحضنك كده وازاى تحضونى انتى كمان
سما ببرود: وانت مالك
باسل بغضب:....... 
ف مكان اخر 
ماهر: ازاى ده حصل وانتى موجوده
نور بحقد: لولا عاصم كان زمانا بناخد عزها😨😡

(ولسة المفاجأت جاية كتير فى اللى جااى) 

#بقلم_YasØoo_Radwan


تعليقات

التنقل السريع