part(3)
وفجأه شخص من اللي واقفين ادخل
الشخص: ع فكره دي عدم تربيه من اهاليكوا ياريت يبقا يربوكوا بدل ماهما سيبنكوا كده
رينا: ملكش دعوه اي اللي يدخلك بينا اصلا
الشخص بصوت عالي:كلمه كمان منك وهطلع ع مدير المدرسه فاهمه
شمس بعياط: شكرا عن اذنك
الشخص: هما ليه بيعملوا معاكي كده
شمس بحزن: لاني مش بحب اختلط بحد من زمان بابا كان ديما هو صحبي بس ومليش صحاب غيرو هو ونادين صحبتي فاهما بيشوفوني مغروره علشان مش بتكلم مع حد
الشخص: اها بس انتي واقفه بتتكلمي معايا اهو وعادي يا اسمك اي
شمس: اسمي شمس وانت
الشخص: نجم
شمس: اهلا وسهلا وشكرا ع اللي عملتوا عن اذنك
نجم: هشوفك ف المدرسه ع طول
شمس بعدم اهتمام: مش عارفه سلام
نادين: اي اللي حصل
شمس بعياط حكت لنادين كل اللي حصل
نادين: اهدي وسيبك منهم شويه بشويه هتاخدي ع الكل وهما كمان هيحبوكي
شمس بعصبيه: انا مش هجي المدرسه تاني ولا عايزه اكلم حد كلمي ماما تيجي تاخدني دلوقتي
نادين: بس ياشمس
شمس بعياط: كلمي ماما
بعد شويه ام شمس خدت شمس وراحوا البيت وطول الوقت شمس بتعيط ع فراق ابوها وع حبيبي عمرها اللي مهتمش يعرف هي مشيت ليه وع صحابها اللي استهزواء بيها
عدا شهر شمس مش بتنزل دروس وع طول ف عياط ورافضه الكلام مع اي حد وبدات تدخل ف حاله اكتئاب
وف يوم سمعت صوت فونها اللي مرنش من يوم ماابوها مشي
شمس بتعب: مين
انا نجم كنت عايز اطمن عليكي علشان من اخر مره مجتيش المدرسه
شمس: وانت مالك اجي ولامجيش
نجم: كنت عايز اطمن عليكي بس
شمس بمقطعها قفلت الفون وعملتوا بلوك ورجعت تاني لذكرياتها مع ابوها وشويه مع نور
عدت شهور وشمس لسه زي ماهي مش بتطلع من البيت ورافضه الكلام حتي مع نادين ونور طبعا ولا ف دماغه
نادين: يا طنط الامتحان خلاص قرب هنعمل اي
والده شمس بحزن: مش عارفه دي حتي متعرفش الكتب ولا اللي فيها
نادين: هي حتي رافضه اني اشرحلها
والده شمس: مش عارفه اعمل معاها اي مستقبلها بضيع
نادين: طب حتي تحضر الامتحان وتكتب اي حاجه هي فاهمها ده لسه ترم اول وتبقا تعوض ف التاني وتكون بقت احسن
والده شمس: كلامك صح هتكلم معاها بليل
بعد شويه ام شمس راحت تكلم شمس
والده شمس: الامتحانات بعد يومين ولازم تروحي
شمس: مش عايزة اروح
والده شمس: انتي هتروحي لو بابا كان هنا كان هيقولك تروحي علشان خاطروا هو طيب لازم تتدخلي الامتحان
شمس بحزن: حاضر
والده شمس: تعالي نقعد مع بعض بقا
شمس: مش قادره ماما هو نور مسألش عليا
والده شمس: لا اكيد بيذاكر
شمس بحزن: ربنا معا عن اذنك يماما علشان هنام
والده شمس: لاحول ولاقوة الابالله
والده شمس خرجت من اوضه شمس وهي حزينه ع بنتها الي حالتها بقت اسواء ومستقبلها الي بيضيع وهي مش عارفه تعملها حاجه
عدوا اليومين والامتحانات بدات وشمس بتروح وتفضل سرحانه لحد نقص الوقت وهي مش فاهمه حاجه في الامتحان اصلا
بعد ماالامتحان خلص شمس شافت نور
شمس: مسالتش عليا حتي
نور: امتحانات بقا وكده
شمس: وقبل الامتحانات برضو
نور: شمس انا مش فاضي النهارده اخر يوم ف الامتحانات وصحابي مستنيني سلام
نادين: مش هتكلم ولا هزعقلك انك لسه مهتمه بي علشان كلامي بيزعلك
شمس: بس انا بحبه ومحبتش غيرو هو لي بيعمل معايا كده المفروض انه يكون جمبي ف الوقت اللي انا ف ده
نادين: بلاش نتكلم ف الموضوع ده دلوقتي يلا نروح
عدا اسبوع والنتيجه بانت وللأسف شمس مجبتش المجموع اللي كانت بتحلم بي زمان بس مامتها فرحت شويه انها نجحت حتي لو بمجموع صغير لانها عارفه حالتها كانت عامله ازاي
اما نور ونادين جابوا مجموع عالي جدا
بدا الترم التاني وعدا ايام وشهور والامتحانات بدات وشمس لسه زي ماهي ودي اخر فرصه علشان تعوض دخلت الامتحانات وحاولت تحل اللي نادين شرحتوا ليها الامتحانات خلصت وعدا شهر والنتيجه قربت تبان وشمس ولا فارق معها حاجه غير انها بتعيط ع ابوها
نادين: النتيجة بكره يا شمس انا خايفه
شمس: خير
نادين: ماتيجي نخرج
شمس: لا مش عايزه اخرج انا هنام
نادين: بقالك اكتر من 9شهور وانتي ع الحال ده وبعدين
شمس: انا كويسه كده
نادين: هجيلك بكره لما النتيجه تبان سلام
شمس: ماشي
تاني يوم الصبح الكل قلقان من النتيجه ماعدا شمس لانها مبقتش عايزه حاجه من الدنيا وبقت شايفها سوده
نادين بفرحه:انا نجحت ياشمس
شمس:مبروك ياقلبي
نادين:نجبلك نتجتك بقا
بعد شويه نادين بحزن:للأسف ياشمس مجبتيشالمجموع اللي كنتي عايزها
شمس:عادي جت يعني ع ده انا هدخل انام مبروك يا حبيبتي
نادين بعصبيه:كفايه لحد كده بقا فوقي لنفسك نور تفوق عليكي وجاب مجموع وانتي واقفه ف مكانك لحد امته هتفضلي كده
شمس:لحد مابابا يجي
نادين:والهانم قررت هتدخل اي بمجموعها ده
شمس:التعليم الفني هدخل اي يعني
والده شمس:لا انتي هتدخل الثانوي بس خاص
شمس:مش هتدخل حاجه غير اللي قولت ع
نادين:انتي اكيد اتجننتي
شمس:انا داخله انام
شمس دخلت اوضتها وانفجرت من العياط ع حلمها اللي خلاص ضاع
شمس لنفسها:لو بابا كان موجود كنت هبقا انجح واحده
عدت الاجازه وبدا اول يوم ف الدراسه نادين راحت مدرستها الجديده وهي زعلانه اني صحبت عمرها لاول مره مش معاها
ونور راح مدرسته بس ولا ف دماغه نور وبقا مرتاح انها مش بتكلمه زي كل يوم
اما بطلتنا فا رافضه تروح المدرسه بعد محاولات من امها ومن نادين
عدا شهرين وف يوم الباب خبط وشمس فتحت
شمس بصدمه:
بقلم مريم الجلاب.
تعليقات
إرسال تعليق