القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت كامل حياة المالك بقلم #مريم حجاج مصطفى في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#حياة المالك

#البارت الاول

#مريم حجاج مصطفي

حياة بدموع يا بابا ابو*س ايدك متعملش فيا كده

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

حياة قربت منه وبدموع مش مسمحاك يا بابا

أبوها ز*قها وقعت بس وقعت في حضنه

رفعت وشها وبصتله في عيونه الزرقه وجت تبعد مسكها

مالك بهدوء مخيف مراتى إياكم حد يقرب منها تانى

حياة جت تبعد معرفتش وهو شدها وخرج

حياة بدموع ممكن تسيب ايدي و

مالك بزعيق اسكتي خالص 

حياة دموعها نزلت وهو فتح باب عربيته وركبها وركب وساق

و بعد وقت

مالك نفخ بض*يق ووقف العربية وبص لحياة اللي نزلت رأسها

مالك بهدوء ارفعي راسك يا حياة

حياة زي ما هي ودموعها نازله 

مالك قرب منها ورفع رأسها ومد ايده ومسح دموعها

مالك انا اسف يا حياة اسف ورجع ساق

حقيقي انا مش فاهمه هو منين كان بيز*عقلي 

ومنين دلوقتي بيمسح دموعي 

قالتها حياة في سرها

مالك متشغليش بالك هتت*عبي من التفكير

حياة بصدمة وتوتر أنت ازاي

مالك ضحك وبانت غمزاته وقال متخا*فيش 

حياة بتوتر انا مش خا*يفة

مالك وقف العربية وقرب منها وهي لازقت في الباب

حياة بدموع وخوف متعملش زيه ابعد عني

مالك ابتسامته راحت ورجع ساق بس بسرعة

حياة بخوف هدي السرعة

مالك كمل سواقه لحد ما وصل قدام فيلا ونزل وحياة مكانها

مالك متنزلي

حياة نزلت ودخلوا جوه ولقيوا ست كبيرة في العمر

مالك عامله ايه يا قمر

ايناس بابتسامة انا زي الفل طول ما انا شيفاك كويس وبهمس مين القمر اللي هناك ديه

مالك بحزن هي يا جدتي

لمست وشه وقالت خير يا حفيدي اوعي يا مالك تغلط

مالك هز رأسه

كنت واقفه مكاني وشيفاهم بيتكلموا فجاه لقيت الست الكبيره بتشاور لي قربت 

منها لقيتها فتحت لى ايديها وانا كانى مصدقت واتر*ميت في حضنها 

ايناس بحب شكلك شايله وتعبانه يا بنتى

حياة بدموع قوي يا تيته تسمحيلي اقولك وقطعت كلامى وقتها وهى بتحضني

ايناس انتى بنتي ولو الواد مالك ز*علك ها

مالك ها ايه يا تيته

ايناس بحب هحبك بس مش علي حسابها.

معرفش ليه حسيت بصدقها وحضنتها قوى

ايناس هقوم انا بقي تصبحوا علي خير وطلعت

مالك أوضتك فوق على اليمين تاني اوضه ومستناش 

يسمعنى ومشي كالعاده بحس بعدم اهتمام هو انا وح*شه

طلعت وفضلت اعيط لحد ما نمت بس صحيت بالليل ومكنتش قادره انام خرجت

من الاوضه وكنت نازله لمحت باب اوضه مفتوح ونورها منور وانا كا حياة لازم اعرف 

فيه ايه قربت من الاوضه وفتحت الباب وفجاه شهقت بخوف و

تفتكروا حياة شافت ايه




#حياة المالك 

#البارت الثاني 

#مريم حجاج مصطفي 

قربت من الاوضه وفتحت الباب وفجاه شهقت بخوف لما لقيت نفسي بين ايدين مالك يخر"بيت عنيه ده وقته فضلت باصه فى عيونه وهو شدنى وراه

لاوضتنا ودخلنا وهو قفل الباب ثوانى هو قفل الباب ليه

حياة استنى أنت قفلت الباب ليه ثواني أنت بتقرب ليه

فضلت ارجع لورا لحد ما لقيت انى خلاص ورايا الحيطه 

قرب من وشي ووقتها خوفت وغمضت عيونى وانا حاسه بنفسه على وشى وقتها دموعى نزلت وانا بفتكر خالد ابن عمى كل ما ياجى عندنا ويحاول يقرب منى

فجاه لقيت صوته في ودنى و بيقول انا مش هعمل اى حاجه امسحى دموعك 

فتحت عيونى وقتها وهو بعد عنى وقال الاوضه إللى كنتى عندها ممنو"ع تدخليها

حياة بفضول لية

مالك ببصه مخ"يفة من غير لية

وقتها خوفت منه ولقيتة نام علي السرير فبصيت حواليا وروحت نمت علي الكنبة بس فجأة صرخت لما لقيتة شالني

مالك مكانك علي السرير وعلفكرة مبحبش اعيد كلامي مرتين لو قومتي هتز"علي

خو"فت وخو"فت اكتر لما لقيته حضني بس مش عارفه ليه ارتحت وحسيت بالأمان ومحستش بعدها بنفسى

اما مالك لما حس انها نامت بص لملامحها وابتسم وقال وحياتك عندي لند"م الحيو"ان اللي قرب منك

وبا"س جبينها وشدها لحضنه اكتر وقال كل اللي جاى صعب يا حياة ربنا يستر

تاني يوم 

صحيت وملقيتوش جنبي اخدت شور ولقيت دريس ابيض لبسته وعليه طرحه بيضه ونزلت لقيتو

قاعد تحت مع تيته ومعاهم واحده

تيته وقتها بصتلي بحزن وانا مفهمتش 

البنت مين ديه يا مالك

ثواني انا إللى المفروض اسال فقولت انتى إللى مين

البنت بكل بجا"حه حضنته وقالت مراته

مالك حياااااااااااااة

تفتكروا مالك متجوز بجد وايه حكايه الاوضه إللى مالك من"ع حياة من انها تدخلها

و تفتكروا لو مالك متجوز بجد حياة هيبقي موقفها ايه 




#حياة المالك 

#البارت الثالث 

#مريم حجاج مصطفي

طبعا راي الأغلبية انها تخلص فتمام

مالك جري علي حياة اللي وقعت وشالها وطلع بيها فوق

مالك بخوف حياة حياة فوقي وفك الحجاب اللي كانت لابساه ورش مياة علي وشها

حسيت بالمياة علي وشي فتحت عنيا لقيته ابتسم اما انا فمكنتش عارفه اقول ايه

مالك حياة انتي كويسة صح

مراتك قولتها بخوف ودموع متحجرة

مالك البسي حجابك وتعالي علي تحت ونزل اما انا فلبست حجابي ونزلت ها يا مالك

انا اسمي جايدا وابقي صاحبه مالك من زمان وحبيت اهزر مش اكتر سورى

وقتها برغم اني انبسطت من اللي سمعته بس مش عارفه ليه ديه مش الحقيقه خايفه قوى

مالك ها فهمتي يا ستي

بصيت لتيته اللي بصت الناحيه التانيه ووقتها اتاكدت انه بيكذ*ب

دخلت المطبخ وبدأت اعمل الأكل بس فجاه لقيت ايد بتتحط علي بوقها

خالد شدها لاوضه فوق تحت نظر جايدا

خالد مهو مستحيل نسيب كل الهنا ده لمالك وحاول يقطع هدومها 

مالك كان قاعد بس مد*ايق وعارف ان  حياة مش مصدقه قام وجايده حاولت

تم*نعه بس من غير فايده 

حياة كانت بتعيط وخالد حاطط ايده علي بوقها

حياة عض*تة وصرخت ماااال لكن خالد كان شدها وحط ايده علي بوقها 

وشد حجابها وزقها على السرير 

مالك سمع حياة وطلع بسرعة وسمع امممممممممم ماااالك بس حياة كانت

بتصرخ بصوت مكتوم

مالك ك*سر الباب وجري شد خالد من علي حياة اللي شدت

عليها الغطا وهي بتعيط

مالك بقي يضر"ب خالد بغ*ل وقال جاي لحد بيتي وعلي سريري

وبتته*جم علي مراتي يا حيو"ان يا زبا**لة.

مالك سابه وقرب من حياة اللي اترمت فى حضنه وقالت بدموع

حياة كنت حاسه انك جاي بس خوفت تتاخر

مالك اقسم لك بالله مهخليه يلمس شعره منك تاني قومي غيري

حياة خدت دريس نبيتي ولبسته وطلعت

ولقيت مالك قرب منها ولفلها الحجاب

حياة بخوف هو فين

مالك زمانهم قطعو""ا ايديه 

حسيت بالخوف منه قوى ولسه همشي لقيته شدنى لحضنه وقال اى حد هيا*ذيكي همحيه من 

على وش الأرض وقرب منى وانا غمضت عيونى وهو با*سنى حسيت بخوف وهو

فك زراير الدرس ولسه هيشده زقت*ه وضر*بته بالقلم وقفلت زراير الدرس بس لقيته 

مسك ايدى وشدنى وراه لحد تحت وزقني على الكرسي

جنب تيته اللي قالت بغضب 

أنت ازاي تعمل كده في مراتك

مالك مهتمش بكلام تيته وشوفته بيقرب من الحدايه ديه اقصد جايدا 

وقال احب اقولك يا حياة جايدا فعلا بقت مراتي النهارده وشدها 

من خصرها وقال الاوضه ليا انا وهى عرسان جداد بقي

قومت وقفت وقربت منه وانا حاسه بكس*رتي وقولت طلقني 

قرب مني ومبقاش فيه بينا مسافه وقال مفيش طلاق

بتعب نوراا

فجاه لقيت واحد حضني ومالك مصدوم 

مسك وشي بين ايديه وقال انتى كويسه انتى وابنى

لقيت مالك قرب وهو مبرق وانا حسيت بنفسي بيديق

وقولت بدموع بخاخه

مالك جرى عليا وقال بخاخه ايه حياة دري عليا

فجأة شوفت طيف ماما

حياة انا هاجي معاكي يا ماما وقالتها وهي بتغيب عن الوعي 

مالك بصريخ حيااااااااااااة

رايكم يهمني



#حياة المالك

#البارت الرابع

#مريم حجاج مصطفي

مالك حياة حياة وبصلها بخوف وهي مش قادره تاخد نفسها وشفايفها ازرقت

مراد طلع علي فوق بسرعة ورجع ومعاه بخاخه الربو وحطها بين شفايفها وحياة بقت

تاخد نفسها

مالك حضنها بخوف وسط صدمه مراد إللى اتعصب وشد حياة من ايدين مالك

مراد ازاي تحضن مراتي يا مالك انت اتج"ننت 

حياةزقت مراد وقالت مراتك ازاي انتوا اته*بلتوا

مراد نور حبيبتي انا جوزك مالك

مالك مراد ممكن تسيبنا دقيقة

مراد بص لجدتة ولجايده اللي واقفة وسابوهم

حياة قربت منه وقالت انا لو مفهمتش دلوقتي ه وقطع كلامها

مالك فاكره الاوضه اللي من*عتك تدخليها الأوضة ديه كان فيها

مراد اخويا وكان متوصل بالأجهزة من يوم مو*ت مراتة وهو دخل

في غيبو*بة ولانك شبه مراته اللي ما*تت اتجوزتك وجبتك هنا

عشان الدكتور قال ان هو رافض الحياه ولازم يكون فيه حد جنبه يديله دافع

للحياه يومها شوفتك ماشيه فى الشارع وبتعيطى لحقتك وعرفت بيتك وفعلا

حصل إللى حصل وروحت طلبتك منه قطعته حياه 

حياة با*عني ليك بكام

مالك بص في الأرض وهي دموعها نازله 

حياة كلكم انا*نيين وموذ*يين انا بك*رهكم طلقني يا مالك

مالك خليكي مع مراد لحد ما يبقي كويس وهبقي اقنعه باللي حصل

حياة مشيت وهي بتعيط وخبطت في مراد

مراد قالك ايه بتعيطي لية يا نور

حياة انا اسفة ومشيت من قدامة

ايناس قربت من مالك اللي دموعه نازله

ايناس بتحبها

مالك عشقتها من اول لحظه شوفتها فيها

ايناس بحب روح لها ومتسيبهاش ومراد لازم هيعرف يا مالك

مالك لا يا تيته مش عشان سعادتى اعرض اخويا للخ*طر 

في أوضة حياة

حياة بدموع اههه يارب ازاي هعمل كده 

مراد دخل وقرب منها وحضنها من ضهرها وهي زقته وبعدت عنه

مراد مالك يا نور

حياة انا عايزة اقولك علي حاجة

مراد قولي

حياة.............

مراد بابتسامة ومالو يا نور واخد ايدها ونزلوا تحت

مراد يا تيته يا مالك

مالك بضيق صر*عتنا عايز ايه وبص لايد مراد إللى

ماسكه ايد حياة

مراد انا ونور قررنا نعيد جوازنا وهنعمل فرح كبير

مالك ضغط على ايده وعروقه بر*زت

حياة قربت من ايناس وحضنتها

ايناس بحزن ليه كده يا بنتي

حياة لازم يعرف انه وج*عني وقامت ناحية مالك وقالت

حياة مش هتبارك وقالت بهمس أنت تطلقني وأنا مليش عده

عشان مقربتش مني

مالك بابتسامه مبروك

حياة طلعت اوضتها وأول ما دخلت شدها لحضنه 

مالك عايزة تطلقي يا حياة 

حياة اه عايزه أطلق

مالك قرب منها وقال وهو بيلمس وشها بوشه لا

حياة بدموع ابعد يا مالك

مالك بعد عنها وقال حياة انا مش هطلقك لاي سبب

حياة بدموع وزعيق ليه 

مالك وهو بيقرب عايزة تعرفى ليه عشان بحبك يا حياة بحبك 

وحضنها وهي بدلته 

حياة بدموع وانا للأسف بحبك وعشان كده عملت كده عشان تحس بيا

وفجأة الباب اتفتح ومراد واقف مصدوم

فاضل بارت واحد هنزله النهارده أو بك*ره ان شاء الله دمتم في حفظ الله♥️


#حياة المالك

#البارت الخامس والأخير

#مريم حجاج مصطفي

حياة بدموع وانا للأسف بحبك وعشان كده عملت كده عشان تحس بيا 

وفجأة الباب اتفتح ومراد واقف مصدوم

مالك مراد افهم

مراد افهم ايه أنت ضحكت عليا ازاي قدرت ديه مراتك

مالك كنت هقولك

مراد بزعيق لما نتجوز انا وهى ولا ايه 

مالك مراد أهدي

مراد قرب منى وقتها وانا دموعي نازله وزعق فيا

مراد وانتى ازاي قبلتي امسك انتى واحده رخ*****يصه

وقتها لقيت مالك ضر*به بالقلم وقال بزعيق إياك تقول كده

عن حياة يا مراد

بدءوا يتخا*نقوا مع بعض وانا حطيت ايدي علي وداني وخرجت

وانا بجري وبعيط من الفيلا كلها وانا بصرخ اسكتوا بقي حر*ام عليكم

كنت سامعه صوت مالك وهو بينادي عليا وانا بجري وفي اقل من 

ثانية العربية كانت قدامي ومحستش غير بالو*جع وبصوت مالك

اللي كان بيزعق واستسلمت لو*جعي وغمضت عيوني

كنت بجري وراها وانا بنادي عليها عارف ان هي اتظ*لمت كتير وكلام مراد

جر*حها بس واللهي مهسيبها بس فجأة شفت العربية وهي بتخ*بطها لا هي 

مستحيل تروح مني جريت عليها ومسكتها بين ايديا وانا بقولها 

فوقي يا حياة حياة يا حبيبتي قومي انا واللهي مهزعلك بس متسيبينيش

يا ابني ألحقها وخودها المستشفي

بصيت للست اللي قالت لى كده وبصيت لحياة اللي بتنز*ف بين ايديا وشلتها

وقومت جريت بيها على المستشفى

كنت قاعد قدام العمليات وانا باصص لايديا اللي مليانه د*م وانا بفتكر حياة 

وفجأة حسيت بايد علي كتفي رفعت راسي لقيت مراد وتيته

مراد اخدني في حضنه وانا عيطت

مالك بدموع مش عايز اخس*رها يا مراد انا همو*ت من غيرها

مراد بدموع انا اسف يا مالك انا السبب انا اتعصبت وقتها بس تيتا

شرحت لي انا لما سمعتكم حسيت بأني مكسو*ر ان نور خلاص

راحت مني هي وابني اللي مجاش الدنيا انا اسف يا مالك

مالك بدموع مش عايز اخس*رها

مراد مش هتخ*سرها هي هتقوم

ايناس اخدت مراد ومالك في حضنها

بعد ساعة الدكتور خرج من العمليات ومالك جري عليه

مالك حياة كويسة قولي يا دكتور طمني

الدكتور حط ايده علي كتفه وقال الحمد لله قدرنا نوقف النز*يف 

بس هتفضل ٤٨ ساعه تحت العنايه عشان نطمن عليها اكتر وحمد لله على سلامتها 

بعد ثلاث ايام

حياة بتفتح عيونها وبتلاقي نفسها في اوضه ومالك قدمها بيصلي وبيعيط

وأول ما خلص غمضت عيونها علطول ومالك راح قعد جنبها ومسك ايدها وبا"سها وقال 

فوقي بقي انا مو*جوع وانا شايفك كده يا حياة وعيط وحط رأسه على ايدها

حياة فتحت عيونها وحطت ايدها علي رأسه

مالك حس بيها ورفع رأسه

مالك بفرحه حياة انتى كويسه صح استني هنادي للدكتور

حياة مسكت ايده وقالت بحبك♥️

مالك قرب من وشها وقال وانا بعشقك وقرب من شفايفها وبا"سها 

وفجأة الباب اتفتح ودخل مراد ومالك بعد عن حياة بسرعة وقال 

مالك مش تخبط يا حيو"ان

مراد ضحك وقال اصبر لما تروح 🤣

مالك بتوعد هوريك يا حيو"ان

مراد قرب من حياة وقال بند*م اسف علي كلامي ليكي يا حياة

متزعليش مني

حياة بابتسامة مش زعلانه انت زي اخويا 

مراد قرب يحضنها مالك مسكه وقال بحده بره يا حيو"ان يا زبا*لة

حياة ضحكت ومراد خرج 

مالك كنتى هتحضنيه يا حياة

حياة متقربش انا بقولك اهو 

مالك شدها ليه وقال النهارده هتبقي مراتي يلا علي البيت

بعد خمس سنين 

نور استخبت ورا مراد وقالت خبنى يا راد منها (خبيني يا مراد منها)

حياة بزعيق اطلعي يا حيو"انه

مراد أهدي مالك

حياة الحيو*انه اقولها قولي Dog بتقولى دورج يا مراد ومش بس كده اقولها 

قولىCat تقولى كاب اقولها Fish تقولى هش

مراد🤣🤣🤣🤣🤣انتى وبنتك مص*يبة

حياة اطلعي يا نور بدل ما اضر*بك بالشبشب

نور طلعت من ورا مراد وقالت ربنيش تقصد متضر*بينيش 

مراد شال نور وقال خلاص يا حياة انا هذاكر لنورى وطلع علي فوق

مالك حضن نور من ضهرها وبا*س رقبتها وقال عامله ايه

حياة لفتلة وحطت ايدها حوالين رقبته وقالت حياة زعلانه منك

مالك طلع علبة من جيبة وطلع منها سلسله رقيقه عليها قلب

مالك كل سنه وانتي حياتي كلها 

حياة بحبك يا مالك

مالك بغمزه لازم نخاوي نور وشالها

حياة بصريخ لا يا مالك 

مالك ضحك وبا"سها وقال قلب مالك♥️

تمت

عايزه اعرف ايه رايكم وايه رايكم اعمل اسكريبتات في رمضان 

ورمضان كريم عليكم ♥️

مريم حجاج مصطفي♥️





 

تعليقات

التنقل السريع