القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية معشوقي الصعيدي البارت الاول والثاني بقلم نيجار محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


#الأولى

#معشوقي_الصعيدي

خلاص هتمسوا..💔 (خلاص هتمشوا)…قالها ولد يمتلك من العمر اربع سنوات

ايوة لاسم نمسي هتوحسونا (ايوة لازم نمشي هتوحشونا)..انهار في البكاء واحتضن صديقه الوحيد وابن عمه

انا مس عايسة امسي يا ماما (انا مش عايزة امشي يا ماما)..قالتها فتاة تمتلك من العمر اربع سنوات

الام : لا لازم نمشي يا حبيبة ماما

الفتاة ببكاء : لا يا ماما انا بحب امير ويوسف

الاب وهو يحضن ابنته وابنه : معلش ياحبايبي لازم نمشي..

الفتاة وهي تمسح دموعها : طيب يا بابي هروح دقيقة واجي

الاب : ماشي ياقلبي بس متتأخريش..وذهبت الفتاة مسرعة الى غرفة 

الفتاة ببكاء : هتوحسني يا امير

امير وهو يتمالك دموع : وانتي هتوحشيني اوي يا اوزعة..قالها ولد بمتلك من العمر ثمن سنوات

الفتاة : خذ دي 

امير : ايه ده 

الفتاة : دي سلسلة مكتوب عليها اسمي وانا هلبس سلسلة مكتوب عليها اسمك وعد متقلعهاس ماسي

امير : وعد 

بااااااااك

نورين ماسكة السلسة وفي يدها الثانية ماسكة صورته لما كان عنده ٨ سنين وبتقول لنفسها : اخيرا هشوفك وحشتني اوي يا ترى بتحبني زي ما انا بحبك ولا نستني

فريدة ام نورين وسيف : جهزتي شنطتك يابنتي

نورين : ايوة يا ماما

فريدة : طيب وانت يا سيف

سيف بفرح : اكيييد 

احمد والد سيف ونورين : طيب يلا يا شباااب 

سيف ونورين بمرح : يلا يا برنسسس

احمد بقرف مصطنع : امشوا عرتوني بين الخلج اطخكم عيار اوديكم تعملوا صنار

نورين بضحك : من اولها يا بابا بقيت صعيدي 

فريدة : يلا يلا بلاش هطل هلاقيها منكم ولا من ابوكم

سيف بهمس لابوه : خليك انت مسمعنا الكلام من البوووس..واتجهوا الى الصعيد

في الصعيد..

يوسف : اخييييرا هشوف سيف ونورين وحشوني ولاد الجزم

امير بغضب : ما تتهد يا واكل ناسك

يوسف بغباء : والله ما فاهم حاجة انت كنت بتشتمني ؟

سارة بنت خالة يوسف وامير : لا يا غبي قصده اتهد واقعد ساكت انت الفرحة نستك اسمك ولا ايه

يوسف بمرح : والله يا اختي انا لو عليا اجيب مكروفون وازغرط…قاطعه قفا نازل بيسلم على رقبته من امير

يوسف : اااه ليه كده ده انا حتى بحبك

امير : انا نازل اشوف شوية مصالح يا ابوي معايزش حاچة؟

عامر والد امير ويوسف : شغل ايه يا ولدي دلوجت

امير : شوي وراجع يابوي خلي بالك من حالك انت وامي سلام..كان امر خارج وقت ما نورين دخلت وخبطت فيه 

نورين : اس..لم يبقى ليتسمع لحديثها ورحل تاركها تموت من الغيظ على فعلته 

سيف بمرح : وسع وسع وسع سيف وصل الكل يوخر 

يوسف وهو يصافحه : حبيبي وحشني يابو الصحااب

سيف بمرح : انت اتجننت عاد ولا ايه بتكلمني بلغة البندر

يوسف بمرح : يااااعم انت هتعملي فيها امير بيعرف يتكلم مصري ويجي يكلمني صعيدي يابرووو خش

احمد وهو يصافح اخوه : حبيبي وحشتي ياخوووويا

عامر : و…قاطعه احمد قائلا : وربنا ما انت مكلمني الا مصري لا افقه شيء من لغتكم ياخووويا

عامر بضحك : لسة زي ما انت متغيرتش يااحمد

فريدة : هيشلني يا عامر والله امال فين شادية

عامر : في المطبخ بتحضر الاكل

فريدة : ليه بس تعبة نفسها ليه احنا هناكل اي حاجة

عامر : لا ازاي بقا اخويا ومراته وولاده يجوا وياكلوا اي حاجة

نورين بتوتر : عمو هو فين امير

عامر : في الشغل ياحبيبتي هيخلص مصالح ويجي طوال

نورين : تمام يا عمو انا هطلع اوضب هدومي

سيف : خديني معاكي ، هي فين اوضتنا يا عمو

عامر : روح معاهم يا يوسف وريهم غرفهم

يوسف : تعالوا ياخواتي الحلوين 

سيف : امال انت في كلية ايه يا يوسف

يوسف : انا كلية هندسة

سيف : كفك ياخووويا

يوسف : هو انت في هندسة؟

سيف : ايوة ونورين في طب

نورين : طيب سيف اخووويا حبيبي صاحبي كل حيا..قاطعها يوسف قائلا : اخلصي يا عيون اخوكي ايه مصلحتك

نورين : طول عمرك جفشني يا اخويا المهم هنزل العب مع القطة اللي تحت وانت خذ شنطتي حطها في الاوضة بتاعتي

سيف : ماشي متتأخريش

نورين بفرح : اووووك يا برووو..نزلت نورين تلعب مع القطة والقطة اول ما شافتها طلعت تجري ونورين فضلت تجري وراها وفجاة 

: نورييييييييييينننن وووووو


#معشوقي_الصعيدي 

#بقلم_نيجار_محمد


#الثانية 

#معشوقي_الصعيدي 

: نورييييييييييننننن انتي بتعملي ايه هنا!..قالها امير بصوت ك حفيف الافاعي فارتجفت نورين من نبرته قالت برعب منه : ا ا انا ك كنت..

امير بغضب وهو يمسكها من ذراعيها وكاد يحطم عظامها : كنتي ايه

نورين بخوف : كنت بجري ورا القطة وهي جت هنا

امير بعصبية : تعالي اخلصي كانت نقصاكي هي..كانت نورين تحاول اخفاء دموعها ولاكن لم تنجح ونزل دمعة من عينيها ولاكنها لم تأثر به واخذها الى القصر ونادى على الحراس

امير بغضب : انتم يا شوية بهااايم 

حارس منهم بخوف : ن نعم يا بيه

امير بغضب : ازاي سمحتم ليها تخرج اتجننتم عااد؟

حارس منهم برعب : احنا اس..قاطعهم امير : لو اتكررت تاني مش هحلكم فاااااهمين

الحراس : فاهمين يا بيه

امير وهو يدفعها لداخل القصر : ادخلي 

نورين بدموع : اوعى ايدك انت مين عشان تعاملني كده 

امير بغضب : انا هوريكي انا مين

عامر وهو بيضرب عصاه في الارض بغضب : بتتخانجم جدامي

امير : ياابوي البت دي متفهمش حاچة في عويدنا وطالعة تجري ورا الجطة لغايط ما وصلت عند المصنع

عامر : متجولش على بت عمك كذا مرة تانية ولو متعرفش نعلمها بشويش اعتذر لبت عمك

امير : ياابوي هي الغل..قاطعه عامر : جولت اعتذر لبت عمك 

امير بغيظ : اسف يا بت عمي

عامر : اطلعي يابنتي ارتاحي في غرفتك

نورين بحزن : تمام يا عمو عن اذنكم..في الحقيقة نورين لم تكن تعلم اين غرفتها وانحرجت ان تسأل عمها فقررت انها ستبحث عنها بنفسها 

نورين في نفسها : يووو بقا هي فين غرفتي انا هدخل الغرفة دي وخلاص ايه ده (كان فيه كتاب مكتوب عليه مذكراتي) فتحته نورين ولسة هتقرأ منه سمعت صوت من وراها بيقول : ايه ده نورين انتي بتعملي ايه هنا

نورين بخضة : بسم الله هي دي اوضتك يا يوسف؟

يوسف : ايوة اوضتي

نورين باحراج : اسفة والله مكنتش اقصد بس مكنتش لاقية اوضتي واتكسفت اسأل عليها

يوسف بتفهم : لا عادي ولا يهمك تعالي اوريهالك نورين كانت هتكعبل وتقع بس يوسف مسكها وبقت في حضنه في الجهة الثانية امير كان رايح اوضته اللي كانت جنب غرفة يوسف وبالصدفة شاف نورين وهي في حضن يوسف ونورين كانت بتقول : بحبك اوي..😧 انصدم امير ودخل اوضته بسرعة وقفل الباب قبل ما يشوفوه

امير في نفسه : كلكم صنف عايز الحرج بس وحياة حرجة جلبي دلوجت ما انا راحمك يا نورين يا بت عمي هخليكي تتمني الموت ومش هتطوليه

عند نورين ابتسم يوسف وقال : وهو كمان بيحبك اوي على فكرة

نورين بفرحة : بجد.؟ احم قصدي..

يوسف بمرح : طلع عندك دم يابت وبتتكسفي ايوة ياستي بجد

نورين : شكرا اوي يا يوسف

يوسف : العفو يا ستي على ايه الغرفة بتاعتك هناك..وهو بيشاولها على غرفتها 

نورين بمرح : تمام متشكرين يا برووو

يوسف بهزار : نعيش ونعملك يا برنس

نورين : اوووف انا زهقااانة اوي..لمعت عينها بالشر حينما اتت فكرة في راسها

نورين بشر : احلى مقلب لاحلى اخ رخم (غرفة سيف هي عارفة مكانها لان يوسف قالها ان غرفتها جنب غرفة سيف)

نورين وهي بتتسحب : بسسس هو في الحمام (سمعت صوت الدش) فرصتي اني انفذ ، جابت زيت وصبت على باب غرفة سيف وطلعت استخبت وووووو فجأة لمحت الصدمة اللي لجمتها في مكانها


#معشوقي_الصعيدي 

#بقلم_نيجار_محمد

تكملة الروايه من هنااااااا

 

تعليقات

التنقل السريع