القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جذبتني بعيونها الخضراء البارت السابع بقلم نوسه حماده في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


جذبتي بعيونها الخضراء

الفصل السابع

الكاتبه نوسه حماده

واتي الصباح علي أرجاء المدينه 

اتجهت الي غرفته بهدوء ثم اقتحمت الباب بمرح:محمد يابني 

لارا بهمس:لا لا استني هو مش هيصحه كدا لازم اصحي انا بطريقتي 

لارا:محمممممممد اصحييييي يابنييي كل دا نوم اصحييي 

محمد بخضه:اي...في اي 

لارا بمرح:مش انت قولت اصحيك بدري عشان في تصوير المجموعه الجديده النهارده

محمد بغيظ:في حد بيصحي حد كدا 

لارا:اطلب منك طلب صغنن ااد كدا صغنن صغن خالص

محمد باستغراب:صغنن اي صغنن دا

لارا بشهفه:ايوه

محمد:قولي طلب اي 

لارا:اجي التصوير معاك .....و...والكل هيجي يعني انا عايزه اجي ونا هاجي لوحدي

افتكر ماذا حدث بالامس عندما جاءت لارا واسيل 

دلف محمد الي الحمام الخاص بغرفته بينما لارا التي كانت تقف بغيظ:يعني اي دا هاجي انا ولو مش هاجي 

اوووباا جالي فكره هتخلي يرضه بسرعه

ثم دلفت الي غرفتها امسكت هاتفها وتجيب:الو ازيك يا نروم 

وعلي الناحيه الأخري في القصر 

نرمين:حبيبت قلبي اخبارك اي طمنيني عليكي كدا برضو تيجي من السفر ومتجلناش كدا يا لارا

لارا:معلش متزعليش مني انا زعلانه يا نروم 

نرمين بشهقه:مين الي يقدر يزعللك قوليلي كدا

لارا هي تهمس بصوتها:محمد اخويا

نرمين: ونتي مالك وطيتي صوتك كدا لي 

لارا:عشان ميسمعنيش عشان خاطري يا نروم قوليلي اني اجاي التصوير قوليلو 

نرمين:هقوله يحببته هقوله انا هقفل بقا دلوقتي

أغلقت هاتفها ثم اتجهت لغرفه

لارا بمرح:يلهههوي اي القمر دا يريتك مكنت اخويا 

محمد بضحكه وسيمه: هي يا بت هتفضلي تبصيلي كتير كدا 

لارا بمرح: بقوللك اي يا محمد انا عايزه اجي التصوير انت مردتش علياا 

محمد:............

لارا بحزن:يعني مش موافق يلا هعمل اي بقا الي انت تقولي عليه لازم اسمعه ثم تابعت بضحكه خبيثه 

....................

انها تشبه القمر في جمالها 

اتجهت بسمله الي المطبخ لتتابع بمرح:صباح الخير يا قمري 

الجده:صباح الخير علي فين كدا بدري

بسمله بشهقه:بدري بدري اي بس انا اتاخرت  

خرجت بسمله من المنزل ثم اتجهت لتذهب الي عملها 

.......................

علي الناحيه الأخري علي البحر بفندق.....

انتو اغبيه أجمعوا كل الاحذيه هنا اجمعوها بسرعه 

خالد بمرح:صباح الخير 

تامر:صباح الخير بصراحه الواحد تعب الاغبيه دول مبيفهميش

خالد:اهدي اهدي بس 

تامر:اهدي اي بس اومال فين محمد 

خالد:لسه مجاش 

تامر : اوعي كدا انت بقا عشان نخلص الشغل دا 

خالد:بقوللك اي اشمعنا يعني تصوير المجموعه دي هنا علي  البحر 

تامر :تغير بس مش اكتر 

........

خرج محمد من منزله دلف الي سيارته ليذهب الي التصوير 

بعد قليل خرج من سارته ليدلف مبتسما بثقه كان يرتدي قميص لونه ابيض وبنطلون ابيض وحذاء اسود يبدو غايه في الوسامه والجمال 

الفتاه بهمس: انا هيغمه عليا قمر يا بني قمر يابخت الي هتتجوزك 

الفتاه الأخري:هو دا بقى محمد ابليكجي الي انا قولتلك عليه 


علي الناحيه الاخري علي البحر 

خالد:اهو محمد ايجي اهو 

تامر : لازم يجي كدا متاخر علطول 

خالد بمرح:بدري يا محمد باشا 

لتدلف بمرح وهيا تضع يديها علي كتفه:محمد انقذني من الفوضي دي

خالد بمرح وهو يقلدها:محمدد انقذنييي من الفوضي دييي 

ياسمين:ههه دمك تقيل علي فكره

ياسمين:شكلي هقع انا هنا 

خالد بمرح:اي سبب ياختي ايه الي لبسك كعب عالي 

ياسمين:برايك يا محمد اي الي يناسبني 

محمد ببرود: زي دا يعني متلبسيش بكعب

ياسمين بخبث:كلام منطقي فعلا

دلفت بسمله مسرعه لأن قد تأخرت 

ياسمين بخبث:هيا مديره الأعمال اللوچستيه دي المفروض تيجي بدري كدا اي الي آخرها مش احترام خالص 

بسمله:صباح الخير اسفه جدا علي التاخير

محمد:مفيش مشكله

خالد بمرح: محمد ممكن نتكلم شويه 

لتدلف ياسمين معهم

محمد ببرود:لوحدنا 

خالد:محمد

محمد:اي

خالد بخبث: انت من امتي ونتا بتشعل مديره الأعمال اللوچستيه

محمد ببرود:من دلوقتي بعدين كلو بيقولي نفس الكلام هو في اي 

خالد:لاء مش عادي حاسس انك مخبي حاجه علياا

محمد:مفيش حاجه حتي لو في حاجه ميخصكش يا خالد سمعت 

خالد:برحتك بس اناا...........

..................

وعلي الناحيه الأخري خارج الشليه

لارا بمرح:بقولك اي يا نروم افرض محمد زعقلي اني جيت هنا 

نروم بضحكه خبيثه:مش هيقدر يكلمك ونتي معايا يا حببتي 

لارا: اي يا عمو انت ماسك الكاميرا دي بتعمل اي انت متفهموني يا جدعاااان واحنا قاعدين في العربيه ليه احنا لي منزلناش

نرمين:احمد هات الكاميرا دي احمد بقوللك هتلي الكاميرا

نرمين:انا مش فاهمه اي الي بيحصل دا

لارا بزهق:اي في اي 

نرمين :انا مش مصدقه دا هيا 

لارا بشهقه:هيا مين دي 

..............

بسمله:حاضر يا ميار هكلمك بعدين بقااا عشان أن ..........اعااااااااا

ولم تكمل جملتها قد وقعت علي ناحيه الشاطئ لأنها كانت تلبس كعب طويل للغايه 

علي الناحيه الأخري 

خالد بشهقه:اي دا 

التفت محمد ليجدها قد وقعت 

اسرع محمد وهو يجري باقصي سرعه

........  


كانت تتابع بالكاميرا التي كانت تراقبهما نرمين:اه ايدا يلا بسرعه احنا نزلين 

لارا بمرح:اخيرا هننزل 

.....

محمد بشهقه :انتي كويسه

بسمله بتعب:شكلي كدا رجلي تكسرت 

محمد:مش هتقدري تمشي طلما رجللك انكسرت

ثم حملها بين يديه

محمد بقلق:حاسه بألم

بسمله بتعب:انكسرت انكسرت اه 

بسمله بشهقه:حاسب حاسب انا رجلي بتوجعني اووي 

محمد بغضب:جيبوا علبه اسعافات اوليه بسرعه

ياسمين بغيظ وغيره:شايف الي بيعمله محمد لاء وكمان شيلها

خالد بمرح:اي غيرانه منها ولا اي

ياسمين: خالد اسكت خالص 

ندين:اتفضل يا محمد باشا

..........

لارا بشهقه:اي دا بسمله وقعت.......

نرمين:بسمله هيا اسمها كدا

لارا:انت تعرفيها

نرمين بشهقه: ونا اعرفها منين يا حببتي 

لارا:طب تعالي معايا يا نروم بسرعه اما نشوف بسمله علشان لو محمد زعقلي انتي تردي عليه 

دلفت لارا ونرمين الي بسمله التي كانت جالسه بتعب 

نرمين بمرح:ازيك يا محمد يا حبيبي لتنظر الي بسمله مين دي 

محمد:لارا انتي اي الي جابك هنا 

لارا:بقوللك اي متزعقليش نروم الي قالتلي تعالي معايا 

نرمين:ايوه انا الي قلتلها تعالي يا حبيبي 

محمد بغضب:هو مش  قلتلك متجيش

لارا بمرح:انتي كويسه يا بسمله

بسمله:كويسه الحمدالله

لارا بهمس:يلهوي لو اسيل كانت شافت المنظر قد سمعتها نرمين

نرمين بهمس:بقوللك اي مبتتكلميش قدام محمد كده بدل مايتعصب عليكي اكتر مهو متعصب 

احمد:بقوللك اي يا محمد متيجي تنمشي شويه بدل الملل دا 

محمد:مفيش مشكله

لارا بهمس:بقوللك اي يا نروم:مين ياسمين دي 

نرمين بغيظ: مستشاره الأفكار 

لارا:شكلها كده كيوته وعسوله

نرمين بشهقه:انت يا ختي الي كيوته وعسوله اسكتي انتي مش فاهمه حاجه

نرمين بمرح:انتي كويسه يا حببتي 

بسمله:كويسه

لارا: الف سلامه عليكي يا قمر 

.................

 بعد انتهاء التصوير 

 ‏دلف محمد الي الشركه اتجه الي مكتبه كان يركز في بعض الاوراق

 ‏ممكن ادخل

 ‏محمد:ادخلي

بسمله ‏بشهقه:ايي.. بعد اذن حضرتك ممكن امشي لان مش قادره دا إذا سمحتي طبعا 

محمد:طبعا طبعا اتفضلي وابقي طمنيني عليكي 

بسمله:اكيد طبعا بعد اذنك 

دلفت بسمله خارج الشركه 

خالد بمرح:سلامتك تحبي اوصلك لو مش هتقدري تمشي

بسمله:لاء شكرا متتعبش نفسك

ممكن توصلي انا لو مفيش مانع يعني 

خالد:اكيد طبعا 

ياسمين:ابقي ركزي بعد كدا شويه ونت مره متتاخريش علي شغللك سمعتي 

ياسمين:مش يلا يا خالد ولا اي 

خالد:يلا

بسمله وهي تقلدها بطريقه مضحكه:مش يلا يا خااالد ولا ايييييي وبعدين انتي مالك انتي كنتي المدير ولا حاجه نقصاكي انتي كمان

............................

كان يجلس ادهم في غرفته 

بقولك اي يا أدهم انت بقيت فظيع اووي انت كل شويه تقولي متخرجيش متعمليش انا مش عرفه انتي لي كدا 

ادهم:انتي تسمعي كلامي وبس سمعتي 

لورا بغيظ:علي اساس يعني أن انا هسمع كلامك دا لو سمحت ممكن بقا تسبني برحتي لو سمحت ملكش دعوه بيا تمام 

ادهم:تمام برحتك بس متبقيش تقوليلي انا غلطانه لأن بعدا كدا مليش دعوه بيكي وهسيبك علي رحتك 

الجده:ادهم ادهم انت فين فاق ادهم من تفكيره 

ادهم:حاضر يجدتي 

دلف ادهم الي جدته:اي يا حببتي في حاجه 

الجده: بقوللك اي تعالي علقلي الستائر دي 

ادهم بخبث:يعنني بتنديني عشان اعلقلك الستائر 

الجده بغيظ:اومال انا الي هعملهم يابو طويله انت 

ادهم:حاضر حاضر 

ساره بخبث:بقوللك اي يا جدتي أن سمعت ميار وهيا بتقول لممتها أن لورا هتيجي من السفر 

وقع ادهم من علي السلم الذي كان يقف عليه عندما سمع اسم حبيبته

الجده:اي دا في اي مالك يا ادهم انتي كويسه يا حبيبي 

ادهم:مفيش حاجه 

ضحت ساره بخبث:هههههه طب كمل شغلك يابني كمل 

........................

علي الناحيه الأخري في منزل محمد

محمد بغضب:لارا لارا انتي فين 

وقد سمعت لارا أخيها 

يلهوييييي اروح فين انا دلوقتي دا هيعملني بطاطس مهروسه الوقتي 

محمد:لارا دلف محمد الي غرفتها ولم يجدها 

محمد:راحت فين دي قبل ان يخرج من الغرفه سمع صوت ناحيه الدولاب الخاص بها 

اتجه ناحيه الدولاب ثم اقتحمه بشده

لارا بشهقه:عااااااااااا اي اي ياعم انت 

محمد:انتي اي الي عملتي النهارده دا 

لارا :أن......انا عملت اي انا معملتش حاجه 

محمد:طب اخرجي اخرجيييييي 

لارا بشهقه:ح.......حاضر حاضر  لتتابع بشهقه:انا معتش هعمل كدا تاني وسمع الكلام 

ثم رن هاتفه ليجيب:اي يا خالد في اي خرج من غرفتها 

لارا بشهقه: يلهوي معتش قادره امسك اعصابي خالص 

........................

دلفت الي بيتها 

ساره بشهقه:اي اي الي حصل مالك في اي 

الجده:مالك يا بسمله يا حببتي اي الي حصل ورجليكي مالها

بسمله:مفيش بس عشان كنت لابسه كعب عالي وكدا فوقعت 

ميار:فين بسمله يا ساره

ساره:هنا اي 

ميار:انتي .......مالك في اي 

بسمله:مفيش 

انا طالعه اوضتي عشان تعبانه ومش قادره خلاص تعالي يا ميار معايا 

اتجه الي غرفتها ثم جلست علي الاريكه

ميار:مالك يا بسمله 

بسمله:مفيش زي منتي شايفه حكت بسمله لصديقتها الذي حصل معاها 

ميار بشهقه:طب وياسمين دي ماله اقوللك متتاخريش ولا لتأخري هيا كلها هيا 

بسمله وتتجه الي سريرها وهي تقلدها:مش يلااااا بينا يا خالد 

ضحت ميار علي كلام بسمله:هههههههه هيا بتتكلم كدا 

بسمله بغيظ:فيها محن بطريقه فظيعه يابنتي محن بقا عرفه انتي المحن دا 

ميار:طب اي لازم تنامي عشان تستريحي يا حببتي تمام 

بسمله:تمام 

..................

كان يجلس في حديقه المنزل 

ويفكر في هذه التي تشغل باله ولا يعرف لما السبب 

لارا بشهقه:بتفكر في ياامور انت 

محمد:مفيش حاجه 

لارا:متاكد 

محمد:ايوه 

لارا:اي دا انت بترسم اي 

محمد:مفيش كنت فاضي شويه فبرسم

لارا بمرح:حلو اووي الحذاء الي بترسمه دا و...

محمد بخبث :و اي بعدين انتي مفكره أن انا نسيت الي عملتي النهارده

لارا بمرح:خلاص بقا يا حبيبي منا قلتلك معتش هعمل كدا تاني 

لارا بغمزه:قولي بقا مين الي كان شاغل بالك وتفكيرك كدا  اوعي تكون بتحب يا بني ونا معرفش لا لا ازعل منك

نظر لها بضحكه وسيمه  علي كلامها 

لارا بتوتر:ممكن اقوللك حاجه بس مديقش نفسك ممكن 

محمد بخيث:حاجه اي

لارا:انت واسيل ......

محمد:مش عايز كلام في الموضوع دا 

لارا بهمس: ماشي يامحمد  

............

في الصباح الباكر علي الناحيه الأخري من الشركه

خالد بمرح:اووووه ياسمين مش عويدك يعني انك تيجي بدري............

ياسمين:تمام هنتكلم بعدين ثم أغلقت هاتفها 

خالد:اسف معرفش انك بتتكلمي في الفون 

ياسمين:لا عادي ولا يهمك 

خالد:كنتي بتتكلمي مع مين 

ياسمين بخبث:ونت يا خالد........

صباح الخير

ياسمين:محمد صباح الخير

محمد بجديه:انا في مكتبي ونتوا تعالولي بعد شويه

خالد بخبث:تمام 

.......

دلفت ندي الي مكتب بسمله

ندي:بسمله محمد باشا عايزك 

بسمله:تمام يا حببتي

ندي بضحكه وسيمه:علفكره انت قمر النهارده لاء انتي قمر اصلا 

بسمله:انتي الاجمل يا حببتي 

دلفت بسمله الي المكتب كما قالت لها 

بسمله بمرح:حضرتك طلبتني

محمد: ايوه هتكتبي القائمه بالبضائع الي تم نقلها وتوريده

فهمتي 

بسمله:ايوه فهمت و.....

محمد بجديه:الموسم الجديد هو مدخل الاحذيه مفيش وقت دا  فهمتي

بسمله:اي....

محمد: تخلصي القائمه الي وطلبتها بسرعه فهمتي

في حاجه  انا قلتها مش واضحه

بسمله:لا لا

محمد بجديه:اتفضلي علي شغللك 

دلفت بسمله الي مكتبها 

بسمله بغيظ:فهمتي فهمتي هو انا ملهمش يعني اي دا انا اصلا نسيت الي قاله هو قال اي 

..........

دلفت الي غرفته ساره:ادهم انت كويس 

ادهم:كويس في حاجه 

ساره:لاء بس شيفاك تعبان الفتره دي 

ادهم:بقوللك اي ميار قالتلك أن لورا هتيجي من السفر 

ساره بخبث:امم لاء مقلتش بس انا ....

الجده:ساره تعالي هنا بسرعه 

ساره:حاضر يا جدتي 

الجده:يا بنتي بل تعملي اي مش كفايه الشغل الي انتي فيه كمان جايه تشتغلي هنا 

بسمله بتعب:اعمل اي بس لازم اخلص الشغل دا 

الجده بغيظ:انا مش عرفه مديرك دا بياخرك في الشغل ليه وكمان ......يابنتي انت تعبانه مش قادره لازم الشغل الي معاكي دا يخلص يعني 

بسمله بشهقه:ايوه 

بعد سهر طويل 

بسمله:ايوه كدا خلصت عشان متعصبش عليا ولا ييحرجني ولا يقلي شغللك ناقص لي 

........

علي الناحيه الأخري في الشركه 

بسمله:محمد باشا ايجا ولا لسه

ندي:لسه 

اتجهت بسمله الي المكتب 

..........................

ياسمين:ندين حضريلي القهوه بتاعتي وهاتيها علي المكتب 

ندين بشهقه:حاضر يا ياسمين هانم 

دلفت ندين الي المكتب لتتابع بخبث:اتفضلي 

ياسمين بمرح:شكرا اتفضلي علي شغللك بقا 

ياسمين بشهقه:ندين محمد ايجا ولا لاء

ندين: لاء 

ياسمين بخبث:تمام 

...................

اتجه محمد الي مكتبه لتدلف بمرح:صباح الخير

محمد بجديه:اي عملتي اي في القائمه ولا لسه مخلصتش 

بسمله:لاء انا خلصتها اتفضل

محمد ببرود:بعد كدا الي اقوللك اعمليه تجبيه في المكتب فهمتي

بسمله بغيظ:حضرتك لو كنت في مكتبك كنت هجيبها لحضرتك 

محمد:اي المشكله يعني المشكله اني مش في المكتب

بسمله بشهقه:بالضبط كدا 

محمد بخبث:تقصدي اي 

بسمله بغيظ:لو انت هتفضل تزعقلي كدا انا برضو هكلمك نفس ما بتكلمي 

التفت الجميع الموظفين اليها 

محمد بغضب:بقوللك اي متزعقيش كدا فهمتي انا  مش ناقص متخلنيش اتعصب عليكي تمام

دلف الي مكتبه ثم قفل الباب بشده 

ندي:انتي عملتي اي يابسمله خلتيه يتعصب عليكي كدا

بسمله بتوتر:انا مش عرفه انا عملت كدا ازاي 

دلفت ياسمين الي المكتب

ياسمين:محمد ممكن اسالك عن حاجه هيا تخصك يعني

هيا ازاي تتكلم معاك كدا ...

محمد ببرود:مش شغللك اتفضلي بقا علي شغللك لو سمحتي 

دلفت ياسمين خارج المكتب بغيظ من كلامه 

امسك بهاتفه:بسمله ممكن تيجي 

بسمله:تمام 

بسمله بتوتر:شكلي كدا هطرد 

ثم دلفت الي المكتب 

بسمله: انا اسفه اوي لحضرتك اني زعقت يعني اسفه جدا انا مش قصدي اصلا اني اعمل كدا 

محمد بخبث:بسمله

بسمله:نعم 

ثم اقرب منها ولا يوجد بنهم اي مسافه وهو يتأمل في عيونها الخضراء اللامعه 

ما كنت أومن بالعيون وسحرها حتي دهتني بالهوي 

رايكوا في البارت⁦❤️⁩

تكملة الروايه من هناااااااا

 ‏


 

تعليقات

التنقل السريع