القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق الزين الجزء الثاني البارت 13_14_15بقلم زيزي محمد



البارت الثالث عشر من الجزء الثاني 

عشق الزين 


فى مستشفى الجارحى . 


( زين اطمن على مراد ... والدكتور نبه عليهم ممنوع الاجهاد ولا العصبية ونقلوا مراد اوضة عادية ...مراد كان مفتح عيونه بس ساكت مبيتكلمش ..زين جنبه ومراد وميرا ومحدش قادر يتكلم معاه ..زين قاعد جنبه وماسك ايده رافض يسيبها ومراد حس بخوفه سابه يتصرف زي ماهو عاوز وسكت ....قطع صمتهم خبط على الباب ).

زين : ادخل .

( كاميليا دخلت بتوتر شديد وبصت على مراد ...بصت على ابوها وهو كمان باصلها كتير وياريته ما بصلها من كتر نظراته الصعبة ...حطت وشها في الارض مقدرتش ترفع عينها....زين حس بصاحبه جسمه كله اتشنج لما شاف بنته ...خاف عليه ).

زين بعصبية : انتي ايه اللي جابك هنا ...اطلعي برا .

كاميليا رفعت وشها واتصدمت من زين : ان...انا 

زين قطع كلامها بحدة : بقولك برررررررررة .

( كاميليا بصتله وبعدها قررت تمشي بس اللي وقفها صوت أبوهاوهو بيقولها استني ).

مراد بتعب : استني .

زين غمض عينه بعصبية : مراد انت تعبان ابوس ايدك ...بلاش كلام.

مراد طبطب على ايده : متقلقش انت ..انا كويس والله .

( مراد بصله بمعنى سيبني معاها شوية وزين شاور لمراد وميرا انهم يطلعوا برة ..ومبقاش موجود الا كاميليا ومراد ...كاميليا واقفة مش عارفة تعمل ايه ..المفروض في المواقف دي تروح في حضن ابوها ..بس هيا أذت ابوها هيا معترفة انها اذته هيا مكنتش قادرة تسامح نفسها ...هو هايسامحها ازاي ...قطع حبل افكارها صوت مراد ).

مراد : خير جاية ليه ؟!.

كاميليا بارتباك : جاية اطمن عليك .

مراد بسخرية : كتر خيرك والله !!!.... المفروض انا اللي اجاي اطمن عليكي .

كاميليا : مش فاهمة .

مراد : اطمن عليكي واقولك حمد لله على سلامتك من الموت .

كاميليا : بابا ...انا ..

مراد شاورلها بايده تسكت : متقوليش كلمة بابا ..انا مش ابوكي ..ابوكي بامارة ايه ؟.

كاميليا بدموع : غصب عني والله .

مراد رفع حاجبه : نعم !!!! غصب عنك ....امك غصبت عليكي تبعدك عني ...غصبت عليكي انك تفضلي ميتة في نظري .

كاميليا عيطت : لا مغصبتش ...هيا خيرتني .

مراد بقهر : كمان خيرتك ... كمان .... ياريتك ما جيتي ..ياريتك ما تكلمتي ..يمكن تفضل في دماغي فكرة انك كنتي مغصوبة .

(كاميليا اتحركت ومسكت ايده .. وهو حاول يشدها بس هيا رفضت ومسكتها وباستها ...باستها كتير ).

كاميليا : انا مش هابطل اقولك بابا ...ومش هابطل  اشوفك انا كنت بحلم بالليلة اللى ارجع فيها مصر واقابلك ...كل ليلة بتخيلك  ...مش هاحرم نفسي من الكلمة دي يا بابا..وكمان انت تعرف انك احلى من الصور .

مراد باصلها بحنية وبعدين اتجاهل احساسه بسرعة : صور ايه ؟!.

كاميليا قربت منه اكتر وحسست على ملامح وشه بحب : صورك مع اولاد اونكل زين ...انا بحفظها على طول بقعد ابص عليك واشوف ايه اللي فس وشك اتغير ..كنت بتمنى اليوم اللي ابصلك بجد واتكلم معاك .

مراد بحدة : وانتس عاوزة ايه مني ...متستنيش مني اقولك حبيبتي وتعالي في حضني ... لا ...انتي وامك بالنسبالي ميتين .

كاميليا ابتسمت بحزن : بابي ....انا نفسي طويل ...شغلي علمني كدا ...وانا هافضل وراك لغاية ماتاخدني في حضنك وبارداتك كمان ...هاسيبك دلوقتي ...علشان ترتاح ..بس هاتلاقيني قدامك على طول .

مراد : وانا مش عاوزك ...مش عاوز اشوفك .

كاميليا باسته من خده بسرعة : مش بمزاجك يا بابا  .

وتابعت بابتسام : وقولتلك مش هاحرم نفسي منك ..احساس الابوة حلو..ان ابوك يتكلم معاك احساس حلو وانا عاوزة احسه ... سلام ... خلي بالك من نفسك .

(خرجت بسرعة قبل ما مراد يرد وبصت لزين بفرحة ومشيت نزلت فرحانة ان اول لقاء عدى ما بينهم بسلام ...ابوها دا راجل عظيم ..حتى في عز تعبه مش عاوز يجرحها ولا يهينها ...ماخدتش بالها وخبطت في ..).

كاميليا :  I'm sorry .

( ادهم مردش عليها بس باصلها وبس وهى ارتبكت وحاولت تمشي بس مسك ايديها بسرعة ).

ادهم بلهفة : كاميليا ...استني انتي مش فاكرني ؟.

كاميليا بتوتر : لأ .

(كاميليا شدت ايديها بسرعة وجريت علشان تختفي منه ومن نظارته اللي بتحاربها من امبارح ).

******************************

في فيلا مهاب . 


( سارة نايمة ولابسة تيشرت مراد اللي اخدت منه هدومه ..مكتفتش تيشرته وبس ..اخدت هدوم له كتير ...بتحاول تنام مش عارفة ريحته اللي متعلقة في تيشرته جننتها ...سمعت خبط الباب ... ودخلت ماهي ).

ماهي : انتي نايمة ؟!.

سارة بتمسح دموعها : لا ..افتحي النور وتعاالي .

(ماهي فتحت النور وقعدت على طرف السرير ...وسارة اتعدلت في نومتها وقعدت وماهي لاحظت انها لابسه تيشرت رجالي ).

ماهي : تيشرت مراد دا ؟.

سارة : اه .

ماهي : اشمعنا !.

سارة : مفيش وحشتني ريحته ... بقالى سنين محرومة منه ...قولت اروح واخاد حاجات منه تحسسني بيه .

ماهي : امممممم ...مروحتيش تزوريه في المستشفى .

سارة بحزن : انا لو عارفة ان زيارتي له هاتشفيه ومتتعبوش هاعمل كدا من غير تردد ...بس انتي عارفة ايه ممكن اللي يحصله لو انا روحتله ... وبعدين كاميليا راحت .

ماهي : بس انتي حاجة وكاميليا حاجة .

سارة عيطت : خلاص يا ماهي ...كل حاجة انتهت ...قصتنا انتهت عمرها ماتبدأ تاني ....كل حاجة اتهدت .

ماهي : الجذور لسه موجودة يا سارة .

سارة بحزن : حتى دي اتهدت ... المهم سلامته بس. 

ماهي بمكر : طيب يعني هو لو شاف حياته واتجوز وحب غيرك ...عادي عندك .

(سارة حست بغيرة بتهنش قلبها ... طول السنين اللي فاتت دي بتحاول تعرف اخباره كانت بتخاف ليرتبط بحد ويتجوز .. موقف خيانته هيا لسه عايشة تفاصيله تقوم بعد ما تظهر يحب عليها ...لا هيا مش هاتقدر تستحمل كدا ...مش كفاية خيانته ليها ).

ماهي : سكتي يعني !!.

سارة بتغير مجرى الحوار : هيا كاميليا جت .

ماهي : لسه .

سارة : طيب انا هنام شوية لغاية ماتيجي .

ماهي : اوك .

*******************************

في مستشفى الجارحي . 


مراد بتعب : يا زين ريح قلبي بقى ... انا مش هاقدر اقعد هنا اكتر من كدا .

زين بضيق  : انت لسه تعبان .

مراد : انا ادرى واحد بنفسي ..لو سمحت ريحيني ...هارتاح في بيتي اكتر .

زين: طيب يا مراد ...هاقول لدكتور يكتبلك خروج .

مراد : خلي ابنك يدخل يساعدني في اللبس. 

زين برق : انت اتجننت انا قصدي يكتبلك خروج بكرة مش دلوقتي !!! .... اصبر شوية .

مراد بعصبية : ولا ثانية ...قولتلك بكره المستشفيات .

زين : انت على طول تاعب قلبي كدا معاك .

مراد : وانا نفسي تريح قلبك شوية ... انا مش عيل .

زين بضحك: لا عيل .

****************************

عند مراد وميرا . 


ميرا : وفيها ايه يعني يا مراد لما اشتغل .

مراد : لأ  ...قولت لأ يعني لأ .

ميرا : لا على فكرة المفروض يكون في حوار مع بعض ...اقنعك بوجهة نظري وتقنعيني بوجهة نظرك .

مراد : تمام ....اللي بتشتغل دي بتشتغل ليه علشان عاوزة فلوس ...انتي مش محتاجة .

ميرا : غلط على فكرة...اللي بتشتغل ..بتشتغل علشان تثبت نفسها يبقا ليها كيان .

مراد : اعملي كيان في البيت .

ميرا : انا مش زي عمتو.

مراد بعصبيه : لا ...حاسبي انا أمي دي ست عظيمة .

ميرا ضحكت : وانا قولت ايه على عمتو ....انا بقولك انا مش زيها ....انا عندي طموح في مجال دراستي .

مراد : طيب وانا جوزك بقولك لا يا ميرا ....وبعدين دا مجال مكان نفتح فيه حوار زي دا ونتناقش ....قفلي. 

ميرا : مراد بس انا ...

مراد : ميرا قولتلك قفلي ...بابا جاي علينا ...اسكتي .

زين : ايه مالكوا !!!.

مراد : مفيش ....مراد عامل ايه دلوقتي .

زين بتنهيدة : مجنون وعاوز يخرج مش عاوز يقعد .

مراد : وقولت لدكتور ؟.

زين : قولتله ..وبيقولي انا كنت مستغرب انه طول المرادي .

مراد : مجنون والله .

زين : روحله عاوزك تساعده في اللبس....لغاية ما اكلم العربيات يجهزوا .

مراد : اوك .

*****************************

في شركه الجارحي . 


( أسر بيكلم ريهام في التليفون ). 


أسر : ازاى يعني يا هانم ... متحضريش الامتحان ...ايه الاهمال دا ؟!.

ريهام بنوم : راحت عليا نومة يا بيبي .

أسر بتهكم : والله !!.

ريهام : خلاص بقى يا أسر ...انت المفروض ..تتصل على الدكتور صاحبك تشوفلي حل ..مش تقعد كل شوية تأنبني .

أسر : وانا اكلمه ليه ان شاء الله ..... اوعي تكوني فاكرة ان ممكن اعمل كدا ...دة لو اختي انا مش هاعمل اللي انتي بتقوليه دا .

ريهام : كدا يا أسورة يا حبيبي .

أسر : اقفلي ...ورايا اجتماع ...مش فاضيلك .

( أسر قفل التليفون في وشها ).

أسر بعصبية : ايه اللي انا عملته في نفسي دا . 


***********************

في بيت الجارحي . 


ليليان : بس انت يا حبيبي ملحقتش تروح علشان تيجي بالسرعة دي .

ادهم ارتمى في حضن امه : شفتها .

ليليان طبطت على شعره  : مين ؟!.

ادهم بحزن : كاميليا .

ليليان : بجد ...فين ؟.

ادهم : في المستشفى اظاهر انها كانت عند مراد .

ليليان : ادهم انت لسه متعلق بيها .

ادهم : مش عارف ليه ؟... متسالنيش من صغرث وانا متعلق بيها ...وكنت دايما بكره مراد علشان هو السبب في موتهم .

ليليان بحزن  : وطلع مظلوم .

ادهم : صعب عليا اوي يا ماما .... فاجأة بعد كل السنين دي كلها مراته وبنته عايشين....اكتر واحد اتظلم في القصه دي .

ليليان : ربنا معاه ويقويه. 

ادهم : تتخيلي قبلتها وكلمتها وبقولها فاكرني بتقولي لأ .

ليليان : طيب ما ممكن تكون فعلا مش فاكرك .

ادهم : فاكرني كويس ...ارتبكت اول ما شافتني ..وقولتلها اسمها وبمجرد ما قولتلها مش فاكرني قاتلى لا .

ليليان : ممكن تكون اتكسفت منك .

ادهم : لا هي بتتهرب مني .

ليليان رفعت وش ادهم : ادهم حبييي ...انا عاوزة افهمك حاجة .. كاميليا بقالها سنين عايشة بعيد عننا وهيا بنت وجميلة ممكن شافت حد واعجبت بيه ...متعلقش نفسك على الفاضي ...كفاية السنين اللي ضيعتها من عمرك .

ادهم بضيق : ماما ...كاميليا لسه لابسة السلسة اللي كنت مديهالها واحنا صغيرين ..لسه في رقبتها ...انا شوفتها .

ليليان : ما يمكن يا ادهم لابساها ذكرى بس ...يعني سابتنا وسابت ابوها ف لابساها ذكرى ياحبيبي انا بس مش عاوزة قلبك يتوجع .

ادهم باس ايديها : حبيبتي انتي ياأمي ....ادعيلي انتي بس ...محتاج دعواتك .

ليليان : ربنا يريح قلبك يا ادهم .

****************************

في بيت مهاب. 


سارة بدموع : انا مبسوطة اوى .... انك فرحانة يا روحي .

كاميليا بفرحة : فرحانة اوي اوي يا مامي ...بابا  دا راجل عظيم ...انا وعدته ان هافضل وراه ومش هاسيبه ابدا .

سارة بصوت مبحوح : صح...ان الاوان تعيشي معاه وتفرحي بيه ....ان الاوان تشبعوا من بعض .

كاميليا مسحت دموع سارة : مامي ...قولي ان الاوان نعيش مع بعضنا ...انا وانتي وبابي .

سارة بهدوء : كاميليا....انتي كبيرة ..ولازم تعرفي ان اي روابط بيني وبين بابكي اتقطعت خلاص .. انا لايمكن اسامحه زمان على خيانته ليا ولا هو ممكن يسامحني على اللي عيشتهوله طول السنين دي .

كاميليا : طيب ليه العند ... ليه .. عيشوا مع بعض علشان خاطري .

سارة : خاطرك كبير يا حبيبتي ...بس صدقيني قصتي انا وابوكي انتهت .

كاميليا : وزي ما قولتله يا مامي ...انا مش هتنازل عن حقي فيكوا .... وهاترجعوا لبعض من حقي اعيش وسطكوا ...ليه لازم اتنازل ...ليه لازم اعيش مع حد واحد  ليه مش انتوا الاتنين .

سارة : هو الواقع كدا والحياة كدا ...بلاش تعيشي في الاوهام .

كاميليا عيطت  : حتى الاوهام عاوزين تحرموني  منها ...حرااام عليكوا ...حرام .

( كاميليا خرجت من الاوضة بتعيط ).

سارة بحزن :  حتى لو سامحته على خيانتي ....هو عمره مايسامحني على اللى عملته فيه .

***************************

فث بيت مراد الالفي . 


مراد : يا زين انت لما تبات معايا هاتستفاد ايه ؟.

زين ببرود : هاستفاد ان هاكون مطمن عليك اكتر .

مراد بابتسامة : هابقى كويس بس سبني ارتاح لوحدي .

زين بهدوء : ولما تقعد لوحدك ... هاتقعد تفكر في اللى حصل وبعد كدا هاتتعب وانت بردوا لوحدك ..ابقى من الاول واقعد معاك وفكر معايا واتكلم معايا بصوت عالي واهو علشان متتعبش وتطلع كل اللي جواك .

مراد : انت عارف ...انك عمرك ماتسمحلي اني افكر ..زين سبني استوعب الصدمة لوحدي ..علشان خاطري .

زين بضيق : انا مش عارف لما اقعد معاك ...هاعمل فيك ايه ؟.

مراد : روح بات في بيتك ...في حضن مراتك ...انت مبتقدرش تبعد عنها كتير ...بعدين استنى هنا ..ليليان فين ؟... ازاي متتطمنش عليا ولا تيجي تشوفني .

زين : ماهو تقريبا انا كدا زعلتها جامد. .

مراد بضحك : انت تزعلها !!!! ....لا مصدقش .

زين بضحك : هههههه لا صدق .

مراد : زعلتها ليه ؟!...وبعدين زعلانة منك انا ايه ذنبي .

( زين سكت ومردش ...مش عارف يقول ايه ...هو اصلا بيهرب منها بيهرب من مواجهتها ..بيهرب من عيونها اللي بتلومه على كلامه في حقها ).

مراد : سكت ليه !... اوعى تكون زعلتها بسببي .

زين : اممم بس والله مكنتش في وعي... كنت خايف عليك ..انت وقعت على الارض مبتتحركش الدنيا وقفت بيا والدكاترة الزفت مكنوش بيقولولي حاجة ولا بيطمنوني وكنت في اقصى عصبيتي وانا مية مرة اقولها لما تشوفيني متعصب متقربيش ..مبتسمعش كلامي  طلعت عصبيتي وخنقتي وقلقي كله فيها .

مراد : ليه كدة وهي ذنبها ايه ؟!.. حرام عليك ..دي اطيب خلق الله وبتخاف تزعل حد وبتعشقك وانت تقريبا كل حياتها ..وبعدين بديهي يا زين تشوفك في الحالة دي وتقرب منك وتحاول تخفف عنك ...روحلها يازين وراضيها .

زين : المشكلة انها بتعاقبني باسلوب غريب ...انا حتى مش فاكر نص الكلام اللي قولته .

مراد : قوم روح لمراتك هيا مش ذنبها في حاجة .

زين : سيبني معاك انهاردة ...انا هافضل قلقان عليك .

مراد : متقلقش يا صاحبي  ..انا اصلا هادخل انام ...متقلقش ولا هافكر ولا هاتعب نفسث .

زين : لو حصل حاجة ...كلمني والحراسه تحت ..لو عاوز حاجة كلمهم وخلي تليفونك جنبك ... ماشي .

مراد ابتسم : ربنا يخليك ليا يا زين الرجال .

( زين روح ومراد استنى لما مشي وقام يدخل يغير هدومه بصعوبة .. شاف اوضته مقلوبة ولبسه على الارض ...عرف على طول انها  سارة ... معقولة لسه معاها المفتاح ..قرب من هدومه واكتشف انها واخدة هدوم كتير له ..غمض عينه بألم بيفتكر لما ظهرت قدامه ... سنين ..سنين كتير عاشها لوحده .. سنين كتير عاشها بألم ..سنين كتير عاشها بيعاتب نفسه وبيلوم نفسه على اللي حصل ..وهب نفسه ليها ...عاش على ذكرياتها ...عاش في دوامة حزن والم وفراق ...وبعد دا كله وبكل بساطة تطلع عايشة وهو ياخد اقوى مقلب في حياته .... الظابط المغفل ..والزوج الوفي الغبي .. ).

مراد مسك صورتها : طيب ليه يا سارة ...ليه ...مستنتيش تسمعث ليه ؟.... حكمتي وجريتي ليه ؟.... تدوقيني من نفس الكاس ليه ؟.... تختاري اسوء عقاب في الدنيا ليه ؟...ربنا يسامحك على اللي عشتوا ..ربنا يسامحك ..لاني مش هاسامحك .

*****************************

فث الشرقيه وتحديدا في مزرعة يوسف القاسم . 


شوكت : بس يا بيه ...هو دا اللي حصل بالتفصيل .

يوسف : طيب وفين الصور دي ؟.

شوكت : اهي يابيه ...استأذن انا .

يوسف : روح انت .

( يوسف مسك الصور اللى بتجمع ميرا بمراد وهيا راكبة جنبه في العربية وهيا ماسكة ايده وبتضحك ).

يوسف بعصبية  : يااااه مش بس شبه عمتك في الشكل ...انتي شببها في كل حاجة ..من تلاتين سنة اتفرجت على صورها وهيا في حضن زين الجارحي ودلوقتي بتفرج على صورك وانتي في حضن ابن زين الجارحي ..زمااان كسبني علشان كنت قليل....بس دلوقتث انا قوي وهاقدر اخدك منه ....الصبر يا ميراا ..الصبر . 


****************************

في بيت الجارحي . 


( زين دخل على ليليان لقاها واقفة في الشباك سرحانة باصة للنيل وبس ..لدرجة انها محستش بزين ...زين قرب منها بهدوء وحضنها من ضهرها ).

زين : حبيبتي سرحانة في ايه ؟.

ليليان بهدوء : فث الدنيا ..وفي الزمن .

زين لفها له : في ايه يا ليليان .

ليليان بابتسامة هادية : مفيش يا حبيبي ...انت دلوقتي تعبان ..خد شاور وهاحضرلك الاكل .

زين بحدة  : مش عاوز زفت .

ليليان مسكت وشه : حبيبث اهدى ...انت بقالك يومين منمتش .

زين : انا تعبان علشان انتي زعلانة مني..مش مرتاح مش عارف اتنفس كويس .

ليليان : ليه يا زين ..انا مش زعلانة منك ..بالعكس فرحانة علشان انت عرفت تطلع اللي جواك من ناحيتي .

زين اتعصب من كلامها : ليليان ...الكلام اللي قولته كله غلط .

ليليان عيونها اتملت بالدموع وبصوت مبحوح : ليه يا زين هو ..زين الرجال بيقول كلام غلط ...ولا زين الرجال بيقول كلام مش حاسه .

زين : ليليان انا....

( قطع كلام زين خبط على الباب ).

زين بعصبية : مين ؟.

ليان : انا يا بابي ..ممكن ادخل .

زين : ادخلي .

( ليان دخلت وبصت على امها لقتها عيونها مليانة دموع ومنعاها تنزل وزين ملامح وشه متبشرش بالخير ).

زين بحدة : في ايه يا ليان..انتي داخله تتأملينا .

ليان : احم ...اسفة ...طنط سارة تحت وعاوزة تقابل ماما .

ليليان بهمس : سارة !.

&&&&&&&&&&&&&&&&& 


للمتابعه اترك تعليق


البارت الرابع عشر من الجزء الثاني 

عشق الزين 


في بيت الجارحي . 


زين باقتضاب : خير يا مدام سارة .

( سارة بصتله بإحراج وسكتت هيا كانت فاكرة انه لسه في المستشفى مع مراد ..بس ظنها خاب ولقته قدامها ..ليليان واحشتها وكانت نفسها تشوفها وتسمع صوتها وتتكلم معاها محرومة منها سنين ) .

زين بحدة : خير !..

سارة ارتبكت من طريقته : احم ...كنت جاية لليليان كنت فاكرها لوحدها .

زين : اممم ..اقدر اعرف بردوا جاية لمراتي ليه ؟.

سارة انفعلت من طريقته : بشمهندس زين انا مقدرة الصدمة اللي انت فيها بس بردوا مينفعش تكلمني كدة .

زين بغضب : انتي بتهزري ..انتي عاوزنا نتعامل مع صدمتك ازاي ...فهميني ..واحدة ميتة بقالها سنين ..صاحبى  يوميا بيتعذب بسببك ...يوميا مهموم زعلان...يوميا رايح عند قبر المفروض انه قبرك ...يوميا بيبكي عليكي ..حياته ادمرت بسببك وفي الاخر طلعتي عايشة وبتاكلي وبتفرحي وبتربي بنتك...والتاني حابس نفسه في ذكريات ...انتي ايييييييييه جبررررررروووت ...ايه القسوووة دي يا شيخه ..حرام عليكي .. حرام ... عاقبيه شهر اتنين تلاتة اقولك عاقبيه سنة سنتين مش سنين حرررررام ..ليه عمل ايه لكل دة  .....جاية تظهري والمفروض اننا ناخدك بالاحضان ...لا انا اللي بقولك ابعدي عننا ...مش عاوزينك .

ليليان بهدوء : زين لو سمحت اهدى ..على فكرة ياسارة انتي اتسرعتي في حكمك و..

زين قطع كلامها بصوت جهوري  : ليلياااااااان ...خلاص ولا كلمة تتقال بعد اللي انا قولته ..صاحبتك على عيني وعلى راسي قابليها برا البيت دا ...لكن البيت دا بيتي وانا مش هاسمحلها تفضل فيه ثانية .

(ودي كانت تاني غلطة زين غلطها وكسرت ليليان ..بصتله وسكتت بس بصتله بكسرة ..سارة مستحملتش ومشيت وعرفت انها خطوة غلط ...هي لازم ترجع لحياتها في لندن تاني ...احسن ليها وللكل ).

**************************

( سارة روحت مضايقة من كلام زين ليها ...وسكوت ليليان قهرها ..بس هاتعمل ايه ما ليها حق تزعل هي كمان صاحبة عمرها كدبت عليها وفهمتهم انها ميتة وجت فاجأة ظهرت عاوزها تتعامل معاها ازاي ...سارة لمحت ادهم واقف ساند على عربيته قدام بيت مهاب  ... راحت عندة ).

سارة بهدوء : ازيك يا ادهم. 

ادهم اتفاجئ انها لسه فاكراه : الحمد لله ...هو حضرتك فاكرني .

سارة بابتسامه : طبعا فاكرك ... ملامحك متغيرتش لسه شبه بابك وكمان صورك على السوشل ميديا .

ادهم باندفاع : هو انتي ليه عملتي كدا .

سارة اتنهدت : عملت ايه في ايه ؟!.

ادهم : ليه ظلمتي مراد مع انه ميستهلش منك كدا ...ليه بعدتي عننا ..ليه كسرتينا كلنا ..من وقت خبر موتكوا واحنا مش عارفين نفرح فرحة كاملة.

سارة : انت كنت صغير ومش فاهم حاجة .

ادهم : لا فاهم وعارف والحقيقة انك ظلمتي مراد وظلمتي نفسك قبليه.

سارة حبت تغير الموضوع : امممم ...وانت جاي هنا ليه بقى !.

ادهم : مش عارف ...ابقي سلميلي على كاميليا ..سلام.

***************************

في بيت الجارحي . 


مراد : يوووووووووة يا ميرا ..انتي مبتزهقيش.

ميرا بعند : لا يا مراد مبزهقش ...وانا ليا حق اعرف سبب رفضك ..مع اني شايفة انك مالكش حق انك ترفض من الاساس .

مراد رفع حاجبه : نعم يا حلووة ! ماليش حق ليه ان شاء الله .

ميرا : لان جوازنا على الورق وبس .

مراد شدها ناحيته بعنف : واقسم بالله اخليه حقيقي ودلوقتي ...انتي اليوم اللي شلتي فيه اسم مراد الجارحي بقيتي كلك على بعضك ملكي .

ميرا : انا مش ملك حد ...وبطل غرور .

مراد : انا كدا مزاجي كدا ...وانتي ملكي وعدي الليله دي على خير علشان انا على اخري منك .

( ميرا سكتت وبصتله بغيظ واقسمت انها لازم تشتغل ...هيا مش عارفه ليه بتحب تعانده ).

************************

في بيت مهاب . 


( سارة رايحة جاية في الاوضة ثايرة مش طايقة حد ...كلام زين وجعها اوي ..ومش قادرة تحدد وجعها عليها هيا ولا وجعها على مراد..وليه كل الناس شايفاه مظلوم وهيا لوحدها شايفاه مذنب ...هو ممكن يكون فعلا مظلوم ! ...لا لا لا ...نفضت كل الافكار دي من دماغها )..

سارة في سرها : اكيد هما بيقولوا كدا علشان شافوه اتعذب مش اكتر ..اكيد .

كاميليا دخلت على سارة فاجأة : مامي ...انتي بتكلمي نفسك .

سارة بعصبية : عاوزة ايه ؟!.

كاميليا : كنت عاوزة اعرف كنتي فين ؟!.

سارة بضيق : كنت في مشوار .

كاميليا : اممممم .

سارة : من حق ..ادهم بيسلم عليكي .

كاميليا بارتباك : اد .ادهم مين ؟؟.

سارة : ادهم الجارحي يا كاميليا ومينفعش بعد كدا تتجاهليه .

كاميليا وشها جاب مية لون : اوك ..انا هاروح انام .

سارة : استني قبل ما تمشي كنت عاوزكي في موضوع .

كاميليا : موضوع ايه .

سارة : كاميليا ...انتي محتاجة تقعدي هنا قد ايه ؟!.

كاميليا : اقعد هنا ايه مش فاهمة .

سارة : قصدي هانسافر امتى لندن .

كاميليا : نسافر ليه يا مامي .

سارة : علشان مكانا هناك ...احنا خلاص اسسنا حياتنا هناك في لندن .

كاميليا : لا ...في بابا ...بابا هو مكانا وحياتنا وهدفنا اللي مفروض نعافر علشانه .

سارة بعصبية : تعافري انتي ...مش اناا ...انا خلاص اكتفيت يا كاميليا .

كاميليا بدموع : طب وانا ....خلينا هنا علشان خاطري متحرمنيش من الجو دا .

سارة : انا خلاص قررت وهاحجز تذاكر في اقرب وقت عاوزة تيجي اوك مش عاوزة براحتك ...تصبحي على خير. 

كاميليا بحزن : وانتي من اهله .

*************************

صباحا في بيت الجارحي . 


زين بضيق : ليليان ابوس ايدك ..انا بحايلك كتير ...خلاص بقى .

( ليليان ساكته وبتلبس هدومها ).

زين : طيب قوليلي حضرتك رايحة فين ؟.

( ليليان مردتش ولكنها شاورلته على ورقة على الترببزة ).

زين بعصبية وبصوت عالي : والله على اخر الزمن ...هاتكلم مع مراتى  بالورق ....في ايه يا ليليان .

( زين قال جملته الاخيرة بزعيق ..وليليان انتفضت من مكانها ..حبست دموعها بالعافية وعطتله ضهرها ).

ليليان بصوت كله حزن : رايحة اقابل سارة .

زين : والله !!! ...مش دي صاحبتك اللى اوهمتك انها ماتت ..رايحة تقابليها عادي كدا .

ليليان بصوت مبحوح : محتاجلها.

زين قرب منها : محتاجلها في ايه يا حبيبتي انا موجود اهو .

ليليان بعصبية  : انت موجود فين ...انت موجود بس بطريقة مزيفه ...انت طلعت بتكرهني يا زين...بتكرهني ...طلعت شايفني انا السبب في اللي حصل لمراد صاحبك ...بتقولي في وشي ياريتني ما شوفتك ...بتقولي في وشي ان انا السبب  ..قولتيلي كل الكلام دا وسبتني امشي مهنش عليك كسرة قلبى يا شيخ ...لولا ان انا اللي جتلك مكنتش حسيت بغلط ...وكمان بتزود غلطك بغلط اكبر وبتطردها من بيتي ...لا سوري سوري بجد نسيت انه بيتك انت مش بيتي انا ...انا مجرد ضيفة ..ماليش حق في اي حاجة ...بجد انا مقهورة منك.

( ليليان مشيت ومعطتش فرصة لزين يبرر وفي نفس الوقت زين وقف مصدوم من كلامها. ..هو مكنش قصدة كل دا ...حب حياته زعلانة منه ..لا هيا مش زعلانة ..هيا قالتها انها مقهورة ...اتنهد بحزن وسابها تخرج تقابل سارة يمكن تهدى وترضى عنه).

**************************

(كاميليا خارجة من البيت مبسوطة لانها هاتقابل ابوها تاني هاتروحله المستشفى وتشوفه وتتكلم معاه حتى لو هو رافضها مش مشكلة ابوها يستاهل انها تعافر علشان خاطره ...شافت ادهم واقف قدامها ..اتجاهلته ومشيت وهو راح قدامها ووقفها ).

ادهم : اركبي .

كاميليا بتوتر : ننعم !.

ادهم : اركبي يا كاميليا ...مراد مش في المستشفى ..روح البيت .

( كاميليا استنت شوية وبعدين ركبت وهيا متوترة منه ...ادهم اللي كان فارض حمايته عليها وكلامه وطفولتهم لسه فاكرة تفاصيلها تقريبا حافظها ...دلوقتي هو قدامها ).

ادهم قطع السكوت اللى كان بينهم : اتجاهلتيني ليه في الاول .

كاميليا : مكنتش اعرفك .

ادهم : والله !.

كاميليا : بجد مكنتش اعرفك .

ادهم : اضحكي على حد غيرى ... طب وبالنسبة للسلسلة اللي اضيقت على رقبتك وانتي لسه لابسها .

كاميليا ارتبكت وحطت ايديها تلقائيا عليها : اي...ايه دا هو مش بابي اللي جابهلي .

ادهم وقف العربيه مرة واحدة وقرب منها : بلاش تستعبطيني يا كاميليا ...بتتجاهليني ليه ؟؟..

كاميليا : على فكرة انت بتوترنى ... المفروض تراعي اننا بعدنا كتير عن بعض واكون مش عارفك .

ادهم ابتسم : اوك يا ست كاميليا .. براحتك .

( كاميليا حاولت تداري ابتسامتها وفشلت ودت وشها الناحية التانية ...وسرحت في ضحكته ).

*********************** 

في بيت مهاب . 


ماهي : نورتي يا ليليان .

ليليان : تسلميلي يا ماهي ..اخبار جميلة ايه .

ماهي : حلوة بس نور الصغيرة مجنناها .

ليليان : هاتطلع لخالتها مجنونة .

( سارة نزلت بهدوء لما بلغوها ان ليليان مستنياها تحت ..نفسها تاخدها بالحضن بس خافت ان ليليان ترفضها ..).

سارة : ازيك يا ليليان .

ليليان : كويسة ...ياريت تغيري هدومك ونطلع برة نتكلم شوية .

سارة : انا لابسة اساسا ..يالا .

( ليليان اخدت سارة وراحوا قعدوا على النيل والاتنين بصوا  على حركة المراكب وسكتوا  وفاجأه ليليان قطعت السكوت دا ).

ليليان : تعرفي انك وحشتيني .

سارة بدموع : وانتي كمان وحشتيني اوي .

ليليان : ليه بعدتي عننا ..ليه عملتي فينا كدا .

سارة عيطت : غصب عني والله يا ليليان ...حب حياتي شفته بعيوني بيخوني ..قاعد في شقتها وقالع هدومه ..وهيا لابسة بيبي دول ...بيخوني انا يا ليليان ..طيب ليه وعلشان ايه ...غصب عني ....انا استحمل اي حاجة في الدنيا الا ان مراد يخوني ....قعدت شهور حاسة في حاجة...استحملت كتير علشان خاطره ....حرمني من الخلفة وعدتيها وقولت مفيش مشكلة حب حياتك ..بس لأ كله الا الخيانة ... حبيبى  بيخوني قصرت في ايه ...عملت ايه .

ليليان : ليه مدتيش نفسك فرصة تسمعيه وتفهمي الحقيقة .

سارة : حقيقة ايه اكتر من انه بيخوني ومش همه انا ولا مشاعري .

ليليان : كنتي استني واسمعي كانت حاجات كتير اتغيرت .

سارة بتهكم : ايه يعني اللي كان هايتغير ..هاطلق وابعد عنه واتعذب انا بردوا ...هاسكت واعيش معاه وافضل ابصله انه خاين في كلا الحالتين حياتي متدمرة ...تدمير بتدمير يبقا ابعد خالص .

ليليان بصتلها : وليه مش انك لو كنتي سمعتيه كنتي عرفتي الحقيقة وانه مثلا مظلوم .

سارة وقفت باندفاع : مظلوم ايه ...انتوا هاتجننوني ماهي شايفة انه مظلوم وزين وعيالك وانتي ...انتو كنتو معايا وشوفتوه وهو بيخوني ..بتحكموا ازاي على الموضوع .

ليليان : انتي شفتي نص الحكايه يا سارة ولسه النص التاني .

سارة : وايه هو النص التاني بقى .

ليليان : لا النص التاني دا عند مراد مش عندي ...هو اللي يحكيلك مش انا .

سارة : وليه مش تحكيلي انتي .

ليليان : لانه من حقه تسمعيه ....زي ما زمان اتسرعتي واخدتي موقف وهربتي ...دلوقتي تسمعي منه سواء مظلوم ولا لأ 

سارة بعند : مش عاوزة اعرفه ... كفايه اللى عرفته وشوفته .

ليليان : هاتخسري يا سارة ...وكفاية اوي اللي خسرتيه ..وياعالم هاتقدري تصلحي اللي كسرتيه ولا لأ .

سارة بعصبية : ليليان كلامك كله الغاز .

ليليان : بالعكس كلامي واضح .... بس انتي العند ماليكي ومتحكم فيكي ...ولنفترض انه الغاز ...عاوزة حل اللغز ؟.

سارة بتردد : اااا ...اه .

ليليان بابتسامه  : عند مراد الالفي .. وعلى فكرة رجع البيت ...سلام يا سارة ..على فكرة رقمي متغيرش سلام .

*****************************

ي بيت مراد الالفي . 


مراد بضيق : ممكن افهم انتي بتعملي ايه ؟.

كاميليا بضحك : بعملك اكل يا بابي .

مراد : مش عاوز حاجة منك .

كاميليا : بس انا عاوزة اعملك وتاكل من ايدي .

مراد : مش هاكل ريحي نفسك .

( كاميليا حطت الاكل على السفرة واخدته غصب عنه وقعدته وقعدت هيا فوق السفرة ومسكت المعلقة وبدات تاكله ).

كاميليا : انت لازم تاكل ..علشان انت خارج من تعب شديد...وبعد الاكل خدني وريني اوضتي .

مراد شد المعلقة من ايدها : لا ....الاوضة دي بتاعت كاميليا بنتي .

كاميليا : منا اهو ..انا كاميليا بنتك.

مراد : لا بنتي ماتت .

كاميليا بدموع  : بابي بلاش تقول كلام انت مش حاسه ...افتح قلبك دا ليا ...افتحه ومالكش دعوة ومش هاتندم .

مراد اتأثر لدموعها : بقولك ايه سيبني آكل وبطلي كلام كتير .

كاميليا : اوك .

*************************

في شركة الجارحي . 


( زين قاعد بيحاول يركز في شغله ..مش عارف ..رمى الورق اللي في ايده بضيق وغمض عيونه وسرح فيها ..في حبيبته وعشقه  ...وكلمتها بتردد في ودانه انا مقهورة منك  .... ليليان خبطت ودخلت برقتها وهو اتفاجئ انها تجيله بس اللي زعله انها مجتش عليه ولا حضنته ولا باسته قعدت بهدوء على كرسي ).

ليليان بهدوء : زين ...معلش جتلك الشغل بس في موضوع مهم .

زين قاام اتحرك وقعد قدامها على الترابيزة : خير .

ليليان : احم ...كنت محتاجة اغير جو ..ففكرت ارجع بيت الشرقية اغير جو يومين وهابقى ارجع.

زين : انتي بتتكلمي بجد ولا بتهزري؟.

ليليان : بتكلم جد .

زين : عاوزة تبعدي عن حضني يومين وبارداتك ولأ فين ..في الشرقية عند يوسف !!.

ليليان : ماهو مش هايعملي حاجة .. انا خلاص اتجوزت .

زين : والله !!!.

ليليان : طب اعمل ايه ...انا محتاجة اغير جو وابعد شوية ..ماليش الا المكان دا ولا ليا اخت ولا اخ ولا اب ولاام ولا حتى صاحب ...ماليش حد اروحله .

زين كلامها وجعه شدها وقعد مكانها وقعدها على رجليه : انا أسف .

ليليان : متتأسفش ..انا قولتلك دا كلام طالع من جواك ..

زين قطع كلامها : ليليان ..انتي عارفه كويس انه من وراى قلبي ...والله بحبك مفيش لحظة بطلت احبك فيها ..انتي عشقي انا ..انا اصلا عايش علشانك ... حبيبتي انا بعتذر على كل الكلام اللي قولته في حقك ..بس دا كان وقت عصبية ...مش انا دايما اقولك بلاش تجيلي في وقت عصبيتي ...انتي اكتر واحدة عارفة انا بتعصب ازاي يبقا تعذريني يا روح قلبي ... اعذرينى انا ولا عارف اشتغل ولا عارف افكر ولا حتى كلت ولا عارف اعمل حاجة ...انتي زعلانة مني ودا مأثر فيا .

( ليليان كلام زين أثر فيها نبرة صوته واعتذاره ليها ..وملامح وشه ..قلبها رق ..بتحبه متقدرش على بعده ولا حتى زعله ).

ليليان مسكت وشه وبحنية : ماكلتش ليه يا زين .

زين بحزن : اكل ازاي وانتي مقهورة منى .

ليليان : لا حبيبي دي ملهاش دعوة بدي .

زين قرب منها : سيبك مني ...انتي لسه زعلانة .

ليليان بابتسام : لا ...مش زعلانة .

( زين قرب منها وباسها بشوق وبلهفة ...ياااه اخيرا قدر يرضيها .. بعدت عنه برقة ).

ليليان : عارف يا زين ...لما قولتلي الكلام دا في المستشفى زعلت اوي ونزلت اعيط لوحدي في الشارع وكنت هاتخبط في عربية ونزل منها السواق ...ويشاء القدر انه يبقى عم محسن اللي انقذني قبل كدا ... اخدني وقعدني وفضل يهدي فيا وحكتله كل اللي قولته و انك جرحتيني بكلامك وانا متوقعتش كدا ابدا وزعلت ومشيت ...وقتها سألني راحتك فين..لقيتني برد بسرعة واقول راحتي في حضن زين .. وسألني امانك فين يابنتي ...رديت بردوا بسرعة وقولت في حضن زين ..سألني تالت مين اهلك ودنيتك يابنتي ...رديت وقولته زين ...قالي ارجعيله ومتتكلميش معاه بس اشتكي لقلبه وبعيونك اشتكي لعيونه ...وسيبي قلبه يعاتبه وسيبي عيونه تتهرب منك ...ووقتها عملت كدا واشتكيت لقلبك .

زين : معلش ...والله كل كلامي كان في وقت غضب .

ليليان بدموع وبصوت مبحوح : وبيتك !.

زين مسح دموعها : ليليان ...سارة انا مش قادر اشوفها مش هاقدر ادخلها بيتي بسهوله ..علشان كدا انفعلت وقولت ....

( زين سكت وبعدها قام بهدوء وراح وقف بص على حركة العربيات ... ليليان حست انها ضغطت عليه كتير الايام دي ولازم تراعيه وتراعي انه بيحب صاحبه  .. وقفت وراه وحاولت تحضن ضهره وفشلت بسبب فرق الطول ).

ليليان : سيبك من كل الكلام دا ...انا زعلانة منك اوي بسبب موضوع تاني .

زين من غير ما يتحرك واتكلم بهدوء عكس النار اللي جواة : موضوع ايه ...زين الرجال غلط في ايه تاني ...قال ايه ...اتكلم وقال كلام مالوش لزمة ...قولي .

ليليان باست ضهره : انت حضرتك نسيت فسحتي ...يختي عاوزة اروحه اشتقتله اوي .

زين ابتسم ولفلها : عاوزة تروحي عشق الزين.

ليليان : ياريت يا زين محتاجة اوي اغير جو ..وكمان الولاد وايه رأيك ناخد مراد نتفسح كلنا ...اكيد مراد محتاج تغيير.

زين كشر : فسحة ايه دي ...اللي جمعالي العيلة كلها فيها .

ليليان بضحك : معلش يا زين ...كلنا محتاجين تغيير .

زين : انتي تأمري يا روح زين .

ليليان : بحبك اوي يا زين .

( زين متمالكش نفسه وحضنها  وفضل يبوسها ويعتذرلها هو زودها معاها اوي ...كان بيطلع فيها غضبه وهيا بكل صدر رحب استوعبته ).

زين : وزين مبيحبش حد الا انتي ...انتي يا ليليان .

***************************

في بيت مراد الالفي . 


زهرة  : شوفت مش كنتي تقولي وانا اجاي اراعيك بدام انت قاعد لوحدك كدا .

مراد بملل : عادي يا زهرة  شويه تعب وراحوا لحالهم .

زهرة  : مش عاوز تقولي بردوا انت تعبت بسبب ايه ؟.

مراد بضيق : زي ما قولتلك شوية تعب عادي بحكم السن بس .

زهرة  : سن !! هو انت مبتشوفش نفسك يا مراد ..انت غلبت عمرو دياب والله .

مراد بضحك: اه هاخد منه الجو ... بقولك ايه انا عاوز حاجة تروق بالي .

زهرة : هاقوم اعملك قهوة تروق بالك .

مراد : اوك .

*******************

في بيت مهاب . 


( سارة رايحة جاية في الاوضة هاتتجنن ..اللغز عند مراد .. ليه ؟... طيب هو مظلوم ازاي ...هاتكدب عينها لا لا .... خلاص هاتتجنن لازم تعرف ...لازم تتأكد انها صح ...هيا مغلطتش لما عاقبته مغلطتش للحظة ...قعدت وهديت وبعدها قررت تقوم تلبس وتروحله حركة مجنونة بس لازم تواجه وتعرف ... وبالفعل لبست ونزلت ومهتمش لاسئلة ماهي ومهاب وكاميليا ...طول الطريق عمالة تفكر وتفكر وتفكر كتير طيب افرض كان مظلوم ايه اللي هايحصل ومظلوم ازاي ...دي خيانة ...ووصلت تحت البيت وطلعت فكرت تفتح بالمفتاح بس لا قررت ترن الجرس ..اخدت نفس طويل وطلعته  ورنت الجرس .. قلبها دق بعنف بعنف ..ثوانى وفتحت زهرة ..سارة جابتها من فوق لتحت وزهرة  باصتلها باستغراب )..

زهرة  : خير ..حضرتك عاوزة ايه ؟.

( سارة زقتها ودخلت لمراد ...لقته قاعد وبيشرب قهوته ...مراد شافها اتجاهلها وبص الناحية التانية ).

زهرة  بضيق  : ممكن اعرف انتي مين بقى ..زقتيني ودخلتي من غير اذني .

سارة قعدت ببرود : قولها انا ابقى مين ؟. 


&&&&&&&&&&&&&&&& 


للمتابعه اترك تعليق



البارت الخامس عشر من الجزء الثاني 

عشق الزين 


في بيت مراد الالفي . 


زهرة بضيق  : ممكن اعرف انتي مين بقى ..زقتيني ودخلتي من غير اذني .

سارة قعدت ببرود : قولها انا ابقى مين ؟.

مراد بص لزهرة  وشاور على سارة : واحدة قريبتي يا زهرة  .

( مراد كان قاصد يتجاهلها وهيا فهمت كدة واتغاظت اكتر لما قال لزهرة  قريبتي مش مراتي ).

سارة : ومش هاتعرفنا بالامورة اللي واخدة راحتها في البيت .

مراد : دي زهرة  صديقتي ويمكن اكتر من صديقة شوية .

( زهرة  قعدت في النص مش فاهمة كمية النظرات المتبادلة اللي بينهم ...لغاية ما سارة فاجأتها بكلامها ).

سارة بغيظ : والنبي يا امورة تطرقينا بس عاوزة مراد باشا في كلمتين .

زهرة  برقة : سوري ...ايه الطريقة دي .

سارة زعقت : فهمها وخليها تمشي .

مراد ببرود  : تمشي ليه دا بيتها .. تقعد فيه زي ما تحب وانتي لو عاوزة تتكلمي اوك اتكلمي انا وزهرة  كتاب مفتوح .

زهرة  بدلع : خلاص يا مراد  ...يمكن عاوزك في مشكلة خاصة شويى يابيبي ...بس ممكن كانت تطلب بطريقة شيك شوية مش بالطريقة البيئة دي .

سارة بصدمة من كلامها : انا بيئة وانتي هاتعلميني اتكلم ازاي .

زهرة  : وفيها ايه ...بدام مش عارفة تتكلمى كويس .

( سارة في اللحظة دي اتعصبت وفقدت كل الهدوء اللي جواها وهجمت عليها هيا اصلا بقالها يومين بتخانق في اي حد وجتلها الفرصة ... زهرة حاولت تبعدها عنها مقدرتش ومراد حاول يشد زهرة  مش قدر من جنانها ...ملقاش حل غير انه يمسكها هيا ..حاول كتير وهيا بردوا بتعافر لسه خفيفة زي ماهيا ..زهرة  بعدت عنها ومراد قدر يبعد سارة وطلعها من المعركة وف ايديها شعر زهرة  ).

زهرة  : اه يا حيوانة ...شعري يا مجنونة .

سارة : انتي بتغلطي تاني ..طيب تعالي .

مراد مسكها وحكمها : بس بقى اتهدي وبطلي جنانك دا .

( سارة مش كانت حاسة ان مراد هو اللي ماسكها لما سمعت صوته فصلت عن الدنيا لفت وبصتله يااااه مررراد قريب منها وتقريبا حاضنها ...هيا ممكن تبوس زهرة  على اللحظة دي ...زهرة  شافتها سرحت وحبت تستغل الفرصه وتاخد حقها ... هجمت مرة واحدة على سارة وشدت طرحتها خلعتها وبضوافرها عورتها في رقبتها ...سارة صرخت ...ومراد اتفزع عليها ..وبص لزهرة  بتوعد وزقها بعيد ).

مراد بحدة : انتي اتجننتي ...ازاي تعملي كدا .

زهرة : مراد دي ضربتني وبتزعقلي انا .

مراد حضن سارة لقلبه : مكنتيش تعوريها كدة يا زهرة .

( سارة كانت في دنيا تانية ....قد ايه حضنه وحشها غابت عن كلامهم وعيطت ..اتحرمت من حضنه كتير ....ومحستش بزهرة  اللي مشيت ...مراد رفع وشها وبص على رقبتها بخوف وبص على دموعها .. ضوافرها معلمة وفي دم نازل ... مسك منديل وحاول يشيل الدم ).

مراد بقلق : بتوجعك .

سارة عيطت وشاورت على قلبها : دا اللي بيوجعني .

مراد بعد عنها وقعد : دا مش يخصني يا سارة .

سارة قربت وقعدت قدامه : ليليان قالتلي ان حل اللغز عندك .

مراد : لغز ايه ؟.

سارة : لغز ان كلهم شايفينك مظلوم ...وانا اللى شايفك ظالم ...انا شوفتك بعيني وانت بتخوني ..انا مش هاكدب عيني ...انت خنتني صح يا مراد .

مراد : بدام انتي متاكدة يبقا اوك مفيش كلام يتقال ولو جاية علشان تسمعي حاجة تريحي ضميرك ..انا مش هاريحه .

سارة : ليه ؟!.

مراد : من حقي يا شيخة سنين  معايشني في وهم مستكترة عليا تعيشي في تأنيب ضمير .

سارة بعصبية : الوهم دا انت السبب فيه مش انا ..خيانتك ليا هيا السبب .

مراد : اه فتقومي تفكري في ايه ...ايه اكتر عقاب يوجعه اني اوهمه اني ميتي انا وبنته علشان يعيش نفس القصة مرتين فالوجع يبقا اشد واقوى صح ..فانتي ترتاحي ...السؤال هنا بقى يا سارة انتي ارتحتي فعلا .

سارة بدموع : كنت فاكرة ان لما اوجعك هارتاح بس لا اتعذبت في بعدك  ..اتعذبت وانا بتلهف على صورة ليك ..اتعذبت اكتر منك .

مراد : امممم طيب كويس دا معناه انك فشلتي في عقابك ليا ..بس اقولك انتي غبية كان ممكن تفضلي وتطلقي وتبعدي وابقى عاوزك ومش طايلك هايبقا عقاب اقوى .

سارة ودموعها نازلة ضحكت : كنت هافشل ...عارف ليه مكنتش هاقدر امسك نفسي وماجيش في حضنك ..كان لازم اعمل كدا .

مراد : امممم ...طيب وايه المطلوب ؟.

سارة : مش عارفة .

مراد : طيب انتي عارفة كويس ..ان الحياة بقت مستحيلة ما بينا وهاطلقك ...احسنلك خدي بنتك وابعدي عني ..من حقي اشوف حياتي اللي اتحرمت منها زمان .

سارة بغيظ : اخد بنتي وابعد ... امممم علشان تشوف حياتك .. وتشوفها مع مين ..مع زهرة ...زي ما شوفتها زمان .

مراد : وليه لا ...زهرة  محترمة وجميلة جدا وانا  وهيا اصحاب... وتقريبا في مشروع خطوبة .

سارة بعصبية : زمااان لما فكرت اكسر قلبك كان عندي حق ..انت عمرك ماتتغير ..طبع الستات فيك يا مراد .

مراد : ولا انتي ولا عشرة زيك يكسروا قلب مراد الالفي ....اجري يالا عيطي وارتمي في حضن مهاب ...وخليه يخطط وينفذ .

سارة : وماله مهاب ... تعرف انا كنت محروقة منك على خيانتك ليا ...الدنيا ضاقت بيا فكرت فيه ..جالي ومتأخرش ...كنت بحكيله خيانتك وانا بتقهر ...طلبت منه اكسر قلبك وهو ساعدني ودبرلي الحادثة والجثث والطب الشرعي وكل حاجة وسفرني وبنالي حياة تانية ..مهاب دا فضله كبير عليا .

مراد : فضل ايه...فضل انه انتقم من جوزك ...واااو برافوا يا سارة قدرتوا تخدعوني ...بس خلاص ...الحكاية انتهت وكل حاجة هاتبدا من جديد وانا هارجع مراد القديم .

( سارة اتغاظت من كلامه ومن بروده اخدت طرحتها ولفتها بعشوائية ومشيت بس مفيش ثواني رجعت تاني وميلت عليه وشدته من تيشرته ناحيتها وباسته  ).

سارة : مراد الالفي ملكي انا ....اياك تفكر بس انك تقرب ناحيتها وتخطبها وعزة جلال الله هاقتلك وهاقتلها وانت عارفني مجنونة واعملها ...انا مقعدش السنين دي كلها اعاقب نفسي قبل ما اعاقبك ولما اظهر تعمل كدا ..اياك تعملها .

( قالت كلامها ومشيت..نزلت متغاظة من فكرة جوازه من زهرة  ...لا لا هيا متقدرش تستحمل كدا ).

مراد بعد ما نزلت ابتسم : هاتشوفي يا سارة وهاعملها .

************************

مر اسبوع على ابطالنا بسلام 

( ميرا متغاظة من رفض مراد وكل يوم في مناوشات ...واسر اللي بيحاول يبعد عن هنا وميفكرش فيها ...وادهم اللي كان ببتحجج ويروح يوصل كاميليا يوميا لمراد ...وليان اللى بتحاول متفكرش غير في حياتها ودراستها وتشيل عمر من دماغها ...وهنا اللي كل شوية بتمنع نفسها من السؤال على اسر وماهي ومهاب اللى علاقتهم رجعت زي الاول ...وسارة اللى بتراقب مراد وشايفة علاقته بزهرة ...وكاميليا اللي بتستغل الشوية اللى ادهم بيوصلها فيهم لابوها وتشبع منه ...واخيرا  وليس اخرا عمر  اللي قلل من روحته لمراد علشان ميشوفهاش واخيرا عز اللى عايش في ملكوت تاني خالص ).

********************* 

في كلية الهندسة . 


ليان بتنهيدة : اخيررررا ..خلصنا امتحانات الترم دا .

هنا بسعادة : اه ناخد الاجازة بقى ونخرج .

ليان : لا ...بابا قرر نروح الساحل علشان مامي اعصابها تعبانة .

هنا : والنبي ابوكي دا تمام يا لينو ...وعلى كدا هاتروحوا يخت عشق الزين .

ليان : معرفش هانروحوه ولا لا ...اصل اونكل مراد جاي معانا ومعاه صاحبته معرفش مين ... وكمان عمر جاي وكمان الزفتة ريهام خطيبة اسر ...وبابا بيمنع اي حد يطلع اليخت غير ماما واخواتي .

هنا : دا انتوا رايحين رحلة بقى .

ليان : ياريت يا هنا تقدري تيجي معانا ...هاتبسط اوي .

هنا : معرفش بس اكيد لا يعني .

ليان : ليه ما تقولي لطنط سارة وكاميليا وتيجوا معانا .

هنا : هاقول لماما كدا وهيا تظبطها .

ليان : ايوة بقى هاتبقى احلى فسحة . 


**************************

في بيت الجارحي . 


( ادهم واقف على باب اوضة عز وبيتفرج براحة جه مراد واسر من وراه ).

مراد : انت بتعمل ايه يا ادهم .

ادهم لف بسرعة : هششششش .

اسر : انت اهبل يا ادهم في ايه ؟..

ادهم بهمس : عز الظالم .

اسر : ماله .

ادهم : جايب بنت جوا .

مراد رفع حاجبه : جايب مين !!! .... بنت .

ادهم : اه والله ...صاحبته جايبها .

اسر : ايه الواد الجاحد دا ...انا لغاية دلوقتي مقدرتش اعملها .

مراد : طيب انت واقف ليه ما ندخل نقفشهم .

ادهم : لا استنى ...هما بيلعبوا بلاى ستيشن .

اسر : طيب ياعم اهو بيلعبوا ...عيال يعني .

مراد : انت مجنون يا اسر ....ولد وبنت قاعدين لوحدهم الشيطان ثالثهم ...وبعدين دول بيلعبوا بلاى ستيشن لازم نقلق اكتر .

اسرر: نقلق ليه ؟؟.

مراد : يابنى اكيد بيلعبوا على رهان ...واكيد الرهان دا القلع .

اسر برق عينيه : قلع !!!!.

ادهم : انت لعبت اللعبة دي قبل كدا ولا ايه ؟.

مراد : يووووه كتتير ...اوعا لازم نلحقوا .

( فاجأة سمعوا صوت اسر بيهلل انه جاب جون ).

ادهم : اهو شفت جاب جون ..هاتقلع دلوقتي .

اسر : استنى بس ...ماما فين ؟.

ادهم : جوا في المطبخ .

( سمعوا صوت البنت هللت وجابت جون ).

مراد : لا اوعى عز هايلقع ...التار ولا العار يا هريدي يا ولدي .

( مراد فتح الباب فاجأة ودخلوا هما التلاتة ..عز اتخض هو والبنت ).

عز : ايه دا مفيش باب تخبطوا عليه ؟.

مراد : عيب يا عسل تكلم اخواتك الاكبر منك كدا .

آيه صاحبة عز : مين دول يا عز ؟.

عز : دول اخواتي الاكبر مني .

آيه : اه اهلا .

( وراحت سلمت عليهم ).

عز : دة ادهم اخويا .

آيه : اهلا يا ابيه ادهم .

ادهم : ابيه ؟... لا انا صغير وحلو .

عز بغيظ : اطلعوا برا يالا ...عاوزين نذاكر .

مراد قعد على السرير : ذاكروا قدامي .

عز : ليه ان شاء الله ؟.

مراد : مش يمكن المذاكرة دي فيها احكام .

اسر : لا متقولش يا مراد ...انت كنت بتذاكر بالاحكام .

مراد  ضحك : كتيييير .

اسر : انت ليه يابني كدا مذاكرتك ولعبك كله شمال .

( ميرا دخلت وشايلة عصير لعز وآية واستغربت وجود اسر  ومراد وادهم ).

ميرا : اتفضلوا العصير أهو .

آيه : دي اختك صح ...شبه مامتك اوي .

ميرا بابتسامة  : لا انا ....

آيه قطعتها باندفاع : لا ثواني انتي جميلة اوي ...انا ممكن اقول لاخويا عليكي ...بجد بيدور على عروسة وانتي قمر اصلا .

عز : يابنتي اهدي ...ميرا دي تبقى بنت عمتي .

آيه: مش مشكلة يا عز اختك بنت عمتك. ..هاخلي اخويا يتجوزها .

مراد ببرود : طيب مش تقوليلي الاول يا يويو .

آية ببراءة : ليه يا أونكل ؟

مراد : الواقفة دي تبقى مراتي .

آيه : بجد اسفة  ...مكنتش اعرف .

عز : ماتهدي شوية يا آية قاعدة معاهم ترغي  وسيباني .

أسر: بتغيري يا بيضة .

عز بضيق : لو سمحتوا برا .

ادهم : لا ....لازم نقعد ...يامعلم احنا لازم نتعلم منك ..انت عملت اللي محدش فينا قدر يعمله .

( عز اتنرفز منهم شد اية من ايدها وطلع برا قابل زين في وشه ).

زين : ايه دا رايح فين يا عز .

عز بعصبية : ماشي من وش عيالك .

زين بحدة  : عز ....حافظ على لسانك شوية .

عز : يا بابا ينفع اجيب آية صاحبتي تقعد معايا شوية ونذاكر البشوات يدخلوا يرخموا علينا .

زين بص لاية : ازيك يا آيه .

آيه : كويسة يا اونكل ....بس هما معملوش حاجة يا عز انت اللي اتنرفزت .

ادهم : اهو حتى يويو قالت كلام الحق ..انت اللي اخدتها على اعصابك .

اسر : وبعدين يا بابا مكنش بيذاكر ...كان بيلعب بلاى ستشن .

مراد : مش عاوزنا نلعب معاه .

عز : لا يالا يا حجة خليني اوصلك .. دول اتجمعوا وهايتسلوا عليا وعليكي .

( عز اخدها وخرج من البيت كله )..

مراد : حمش الواد دا عجبني .

زين : هما بيلعبوا ولا كانوا بيعملوا حاجة تانية.

اسر بصدمة  : لا متقولش يا بابا ... انت لعبت بردوا  .

زين باستغراب : لعبت ايه .

( مراد اتحرك بسرعة وكتم بق اسر ..وضحك وهمس لاسر).

مراد بهمس : هاتوديني في ستين داهية .

زين : جهزوا نفسكوا علشان السفر .

***************************

في بيت مراد الالفي . 


كاميليا : اممم وانت هاتروح ومش هاشوفك اسبوع بحاله .

مراد : احسن ...انا هاتبسط والله .

كاميليا قامت وقعدت جنبه : بابي بجد هاتوحشني .

مراد حن ليها : تيجي معايا .

كاميليا بفرحة  : بجد يا بابي ينفع تاخدني معاك .

مراد : اممم ينفع .

( كاميليا حضنته غصب عنه وهو مقدرش وسابها تحضنه ).

مراد بمكر : بس متقوليش لمامتك تيجي .

كاميليا : ليه يا بابي ؟

مراد : اصل هاعزم زهرة  خطبتي معايا .

كاميليا بصدمة : انت خطبت ....بابا انا مش فاهمة حاجة .

مراد بمكر : باعتبار ما سيكون يعني .

كاميليا : طيب وماما .

مراد : مالها ؟.

كاميليا : انت هاتخطب وهيا هاتكون موقفها ايه ؟.

مراد : هي حرة ... انا كدا كدا هاطلقها و لو عاوزة تتجوز حد تاني .. براحتها ...انا وامك الحياة بينا مستحيلة .

كاميليا بحزن : طيب وانا !.

مراد : انتي كبرتي وليكي حياتك وفي الاخر براحتك اللي تقرريه .

( تليفون كاميليا رن وبصت فيه لقته ادهم ).

مراد : مين دا ؟.

كاميليا : دا ادهم .

مراد : عاوز ايه ؟.

كاميليا : جة تحت يوصلني .

مراد : امممم ...ردي وقوليله انك هاتباتي معايا .

كاميليا : حضرتك عاوزني انام هنا .

مراد : وليه لأ مش دا بيتك بردوا .

كاميليا : اوك ...بس ممعيش هدوم .

مراد : ابقي خدي من هدوم امك ..هما جوا لسه ...متخافيش هايبقوا حلوين عليكي ...امك تخنت اوي .

كاميليا : ماما تخنت .

مراد : اه اوي ....واتغيرت ..انتو كنتوا قاعدين في لندن ولا في بولاق .

كاميليا ببراءة : لا والله في لندن .

مراد : بهزر .

كاميليا ابتسمت لان ابوها اخيرا اتكلم معاها  شوية .

‏مراد ابتسم وفي سره : ماشي يا سارة اما علمتك الادب مبقاش انا .

*************************

في بيت مهاب . 


( سارة قاعدة هاتموت  بعد مكالمة كاميليا ليها ...مراد اعلن الحرب عليها ...بدء ياخد كاميليا منها ... وكمان هايخطب اللي اسمها زهرة ...لا وكمان بيقول عليها تخنت ...وقفت قدام المراية وبصت على نفسها ..).

سارة : هو انا تخنت فعلا ولا لأ ....تخنت اه فعلا ...لا لا متخنتش ......يوووووه انا هاطق هاموت .

( فكرت كتير وبعدها قررت تكلم ليليان ..من اخر مرة مكلمتهاش ... بس هيا محتاجها فعلا ...جابت رقمها واتصلت عليها ).

ليليان : الو.

سارة : ليليان ازيك .

ليليان : الحمد لله ...انتي كويسه ؟.

سارة : لا يا ليليان ...حاسة ان هاموت هافرقع ..انا عاوزة اشوفك ممكن .

ليليان : ممكن .

سارة : خلاص هاجيلك اقابلك تحت البيت في الجنينة اللي على النيل .

ليليان : مستنياكي .

*************************

في بيت الجارحي . 


ليليان : زين انت خارج .

زين : اه يا لي لي رايح لمراد .

ليليان : امممم هو عامل ايه دلوقتي .

زين : كويس ..زعلان منك علشان مكلمتيهوش خالص  .

ليليان : ماهو ممكن يكون زعلان مني زي ما كنت انت كمان زعلان مني وانث  السبب في اللي حصله .

زين قرب منها واخدها في حضنه : لو ليا خاطر عندك انسي الكلام اللي قولته .

ليليان بابتسامة : حاضر يا حبيبي ..كنت عاوزة اقولك حاجة .

زين : قولي يا قلبي .

ليليان : سارة عاوزة تشوفني وانا قولتلها نتقابل تحت في الجنينة اللي على النيل .

زين : لا يا ليليان متنزليش خليها تجيلك هنا واقعدوا مع بعض براحتكوا .

ليليان : بس انت قولت قبل كدا ....

زين : لي لي ....كان كلام في وقت ضيق .

ليليان : اوك يا حبيبي .

***********************

في احد المولات الشهيرة 


ميرا بضيق : لا بجد انا تعبت انتو مبتزهقوش .

هنا : ونزهق ليه يابنتي احنا في اجازة سيبنا نشتري بقى ونتفسح .

ليان : الله ... بصي يا ميرا الفستان دة يبقا حلو عليكي اوي .

( ميرا بصت على الفستان لقته فعلا جميل ...قصير ولونه فضي وقماشته من القطيفة وضهره وصدره مفتوحين ...لونه جذبها جدا وابتسمت ).

ليان : بدام ضحكتي تعالى نجيبه .

هنا : اه يالا .

ميرا : استنوا ..انتو مجانين هاشتريه والبسه فين انا محجبة .

هنا : البسيه لجوزك يالا بس نشتري .

*************************

في بيت الجارحي . 


سارة : مش عاوزة اسببلك اي مشاكل يا ليليان كنا نتقابل تحت .

ليليان : متخافيش يا سارة ...مفيش اي مشاكل ...زين اللي قالي انك تيجي هنا....هو قالي انه قال كلامه في وقت ضيق ...في ايه بقا مالك .

سارة بغيظ : مراد هايخطب ...لا وكمان بياخد كاميليا مني ...ولا والامر من كدا بيقول عليا تخينة هو انا تخنت يا ليليان .

ليليان ابتسمت : لا متخنتيش بس اهدي ممكن ...هايخطب مين.

سارة : واحدة اسمها زهرة  ...لما روحتله اساله على حل اللغز لقيتها هناك وقاعدة معاه عادي والحياة حلوة اوي .

ليليان : طيب وفيها ايه لما يحب ويتجوز يا سارة مش من حقه بردوا ...انتي هجرتيه سنين يا سارة وعاقبتيه اسوء عقاب 

سارة قربت منها بعيون كلها غل : وربي و ما اعبد لو فكر يعملها لقتله واقتلها ...انتو ليه كلكوا جاين عليا نفسي حد يحس بيا...حسوا بيا مرة واحدة ...غلطت وندمت ومكنش ينفع ارجع واقوله عايشة خفت يكرهني زى ماهو بيكرهني دلوقتي ... انا تعبت والله تعبت .

ليليان بعدت : اهدي يا سارة انتي اتحولتي ليه كدا ..اهدي .

سارة قامت زي المجنونة وفضلت رايحة جاية : اهدى ايه ...الباشا عاوز يخطب لسى فيه حيل حضرته ....اه طبعا تلاقيه عاوز يرجع امجاده .. وانا ...انا عايشة على حبه وذكرياته ... يعني خاني وكمان عاوز يخطب ويتجوز عليا .

وبعدها بصت لليليان وقربت وتابعت : هو خاني والا لأ .. قوليلي .... عرفيني .

ليليان: والله الحقيقة الكاملة عنده هو ...وهو له الحق انه يقولهالك  .

سارة بدموع : طيب انتي هاتساعديني اعرف  خاني ولا لأ..وانتقم من الزفتة زهرة .

ليليان مسحت دموع سارة : حبيبتي اهدي ...هاساعدك حاضر .

سارة قعدت بتعب واجهاد : انا دماغي هاتنفجر يا ليليان .

ليليان ادتها مية : اهدي يا سارة ... اهدي .

*************************

في الشرقية وتحديدا في مزرعة يوسف القاسم .

يوسف بيتكلم في التليفون : تهويش بس .

شوكت : امرك يا افندم .

يوسف قفل التليفون وضحك بشر : وبدانا اللعب على اصوله . 


***********************

هنا : كلي بقا يا ليان بطلي خوفك دا .

ليان : بابي لو عرف اللي احنا عملناه هايعقبنا ..احنا غلطنا اننا هربنا من الحراسة .

هنا : طيب اعملك ايه مش الست ميرا عاوزة تاكل كبدة حراقة ومحدش يعرف .

ليان ببراءة : ممكن كنا نقول للحراسة ميقولوش لحد .

ميرا : خلاص بقى يا ليان وبعدين الحراسة مفكرينا في المول لسه .... هناكل ونروح هناك نطلعلهم وكأن محصلش حاجة .

ليان بتوتر : م...ماشي .

( ليان وميرا وهنا كلوا وكتروا في الاكل وميرا حست بألم في معدتها بصت في شنطتها واكتشفت انها نسيت الدوا  ).

ميرا بتعب : يالا نقوم ....اه .

ليان بقلق : مالك يا ميرا .

هنا : في ايه ؟.

ميرا بتعب : نسيت الدوا ..عندي مشكلة من الحراق .

هنا : طيب كلتي ليه بدام عندك مشكلة انتي غلطتي يا ميرا .

ليان : مش مشكله يالا ونروح نجيب من عند اي صيدلية .

( اتحركوا براحة لان ميرا تعبت زيادة ومشيوا بالعربية يدروا على اي صيدلية ..وفاجأة هنا شافت عربية ماشية وراهم ).

هنا : ليان بصي ورا كدا ..دي عربية الحراسة بتاعتكوا .

ليان بصت : لا مش هي ...العربية دي عمري ما شفتها .

ميرا بتعب شديد : ااااااااه بسرعة يا هنا ...هاموت .

( وفاجأة ومن غير مقدمات اتضرب نار على العربية ...هنا كانت هاتنحرف بالعربية ...بس اتحكمت في الاخر وحاولت تزود من السرعة و تبعد عنهم ).

هنا بقلق :  ايه دا مين دول .

ليان بخوف : مش عارفة ... اه ... حاسبي يا هنا .

هنا : ليان  طلعي فوني واتصلي على بابا بسرعة .

( ليان طلعت التليفون بتاع هنا واتصلت وفون مهاب مقفول ...الخوف زاد ).

ميرا بتعب : ااااه ...ليان اتصلي على مراد .

(ليان طلعت تليفونها واتصلت على مراد اخوها ...وهنا مازالت بتحاول تهرب منهم ).

ليان بخوف  : الو ...ابيه .

مراد : في ايه يا ليان .

ليان عيطت : الحقنا يا ابيه ...في عربية بتجري ورانا ...وميرا تعبانة اوي وهنا بتحاول تهرب منهم ... وبيضربوا نار ...انا خايفة .

ميرا الم اشتد عليها : ااااااه ..هاموت .

مراد بهمس : ميرا .

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

تكملة الروايه من هناااااااا 

&&&&&&&&&&



 

تعليقات

التنقل السريع