القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سجينته البارت 25_26بقلم رولا جميع الفصول كامله


البارت 25_26


سجينته 


#موسوعة_القصص_والروايات 



رديت وانا ببص لحور ب قرف : مداامي ، مدام حور ..

ضحك معتز ضحکه مفهمتهاش وقالي : أكيد طبعا بحبها

رديت وانا مبتسم بسخريه : طب خا'ف على نفسك محدش عارف الغد"ر بييجي امتا ومن مين

سابنا ومشي ف لقيت معتز بيقولي : بيحبك علي فكره


مظنش ي معتز ، أنا أذيته ، اکید کر'هني ..

تؤ ، نظراته وحركاته مبتقولش كده ، قالها معتز وهو بيضيق عيونه وبيهز دماغه بنفي ، ف رديت عليه بإستفهام : تفتكر !!

امم ، المهم أمك فين ، لعبها هدي شويه ولا اي

والله ي معتز هتتجنن ومش مصدقه اني خدت مكانها ف

الشرکه والبيت وشغاله مؤامرات الله ينور

انا مش عارف امك ازاي دي

فكك ، انا قريب هسيبلهم البيت والشرکه

کشر وشه وقالي : لا متهزریش

ابتسمت وقولتله : لا بتكلم بجد ، هعمل شركتي الخاصه ،

طبعا رأس مالها وكل شيء فيها هيبقي من الشركه دي قبل م أسيبها ..

سألني بعدم فهم : يعني ناويه تسيبيلهم كل ده

- هزيت راسي بأيوه : لعل وعسي يسيبوني ف حالي

طبطب علي كتفي وقالي بمواساه : كل شيء هيتحل

بصيتله وقولتله بمشاكسه : بدور علي مدير اعمال وشريك

کویس ، متعرفش الآقيه فين !؟

عدل بدلته وهو بيتحمحم : احمم

بصيت لهيئته ب تمعن وقولتله :_ لالا ، متنفعش

انفجر في وشي زي الاعصار : واللهي

ضحكت علي طفولته وسيبته واتحركت من مكاني ، ف

اتحرك ورايا وهو بيتكلم وبيز'عق : هز'علك ي حور والله ، بجد هتلاقي حد غيري ؟؟

وقفت وقولتله : يعم م الولا بيغير منك وفاكرك

حبیبی

غمز وقالي : طب متيالا

ضر'بته على كتفه بكسوف وقولتله :_ إتلم

رفع شفته وقالي : انتي الخسرانه ، ملکیش م الحب جانب

...

اتلهي ..

حاضر

ضحكنا وكل واحد مشي علي مكتبه ..

****

مشيت مع سيرين ، كنت متغاظ من حور واللي معاها لدرجة اني اتعصبت علي سيرين

مالك ي نور ، قالتها سيرين برقه وهي بتحاول تمسك ايدي

شديت ايدي من تحت ايديها وقولتلها :- مفييش

بس دا  باين عليك مخنوق ..

زعقتلها وقولتلها :- وانتي دخلك اي انتي ، اتفضلي انزلي من العربية

..

بصتلي وعلامات الصدمه باينه علي وشها ف قولتلها ب

عصبيه : ايييي ، مسمعتييش !

فتحت العربيه بخوف ونزلت منها ، خدت تاکسي ومشيت

عدي يومين وانا ف القسم شايف شغلي هناك وبروح الشرکه من الوقت للتاني وسايب سيرين تديرها ومستني شمس تنزل علشان تمسكها، مش عاوز أشوف حور تاني ، مش عاوز اي شيء يربطنا او يجمعنا ببعض ...

هنوقع العقود النهارده ، متحمسه وعاوزه أشوفه

دخلت علي أوضتي وفتحت الدولاب اختارت أجمل فستان عندي واتصلت ب معتز عشان ييجي ياخدني

الووو

- معتز عدي عليا بعد ربع ساعه ، لالا نص ساعه خدني ف

طريقك معلش علي م اتعلم السواقه

رد عليا بخبث : أعدي عليكي ، امم مش عشان تخلي نور

يغير ، تؤ تؤ عشان مبتعرفيش تسوقي

قالها وهو بيضحك المستفز ف قولتله : معتتتتتاااااز ..

****

کنت ف المطار باستقبل شمس ، بصيت لقيتها جايه من بعيد ف قدمت عليها لقيت سيف جاي وراها ، ف وقفت مكاني لحد م وصلو عندي

حضنتها : حمدلله علي سلامتك يحبيبتي

سلمت علي سيف وقولتله : حمدلله علي السلامه

انا حكيت لسيف علي كل حاجه ي نور و.... قالتها شمس ف سكتها وانا بقولها : مبقاش ليه لازمه الكلام ده دلوقتي ، كل حاجه بيني انا وهي خلصت

انا مش هبررلها حاجه ي نور بس انا متأكد أن لو الموضوع

امي داخله فيه في أكيد حور مخبيه عنك حاجه .. قالها سيف ف

رديت عليه : الموضوع مبقاش يهمني ، احنا قريب هنطلق وكل واحد يروح لحاله ...


****

نزلت من أوضتي لقيت مروه قاعده في الصاله بتفطر واول م شافتني بصتلي بحقد وقالتلي : علي فين العزم ي حلوه ..

بصيتلها بطرف عيني وسيبتها ومشيت ، وقبل م اخطي برا باب القصر لقيتها بتقول : لو الاملاك دي متكتبتش ب إسمي ، قولي علي حبيب القلب یا رحمان ي رحيم ..

جزيت علي سناني وانا مدیاها ضهري وقولتلها وانا بلفلها

ببرود :- هو انت فاهمه انك ممكن تهددیني بیه ، من يوم م دوقت طعم العز وانا مش عاوزه حاجه غيره ، اكيد مش هسيب كل ده يعني واروحله ..

سيبتها ومشيت تحت زهولها ، خرجت من القصر لقيت معتز

قدام البيت في ركبت معاه ، سندت علي الشباك وشردت في تفكيري

*فلاش باك *

ادخلي ي حور ، تعالي ي بنتي

بصيتله وقولتله بحده : مبدأيا كده انا مش بنتك ، ثانيا بقي

انا جايه هنا عشان احمي نور ، يعني مفيش بينا أي علاقه نهائيا ، إعتبرني هنا هوا ..

حط ايده على كتفي ف اضايقت وبعدت عنه بسرعه : انت

ازاي تلمسني ، انت اتجننت ...

انا ابوكي ي حبيبتي

رفعت حاجبي وقولتله بإستهزاء :- ابويا || !!

قاطع كلامي صوتها وهي جايه من بعيد وبتقزل بدموع

تماسيح : حبيبتي ، حوور

شدتني في حضنها وهي بتقولي ' وحشتيني ي روحي

كانت ماسكه فيا ومتبته في مسكت ايديها بقوه وانا بزقها

بعيد عني

..

قالتلي بزعل : بقي كده ي حور تزقي مامي كده بعيد عنك

ضحكت وقولتلها : مامي ! عاوزه اي مني ي ست مامي

ردت عليا بإبتسامه : تعيشي معايا ي قلب مامي ، هنا

مكانك وحياتك نور ده عاوز يضحك عليكي

- ولو قولتلك اني عوزاه يضحك عليا

هقولك اني هخلص عليه لو تطلب الأمر

باك

حووووور ، ي حوووووور ، قالها معتز بصوت عالي ف فوقت من شرودي : ها ، اي ، ف اي !؟

ضحك وقالي : اي مالك كده ... ههه إتسرعتي ولا اي

- رديت ب هدوء وملل :- بفكر هعمل اي ..

في اي ؟؟

هبعده عن حياتي ازاي ..

وقف العربيه بسرعه ورد بإستغراب :- وتبعديه لي يبنتي ،

انتي بتحبيه وهو بيحبك مترجعيله وخلاص

_ انت مش فاهم حاجه والله ، مروه مش هتسيبنا ف حالنا

6

حور ، قولي لجوزك علي اللي بيحصل ، هو هيعرف يتصرف ويحميكي ، أنا من رأيي حقيقي انك لازم تقوليله ..

- سكت ومرديتش عليه ، فاتحرك بالعربيه لحد م وصلنا

للشركه بتاعتهم ، خرج من العربيه ولا فتحلي الباب ( لا حقيقي چانتيه )

البارت الخامس والعشرون من رواية 

#سجينته 🌚



دخلنا لقينا سيرين في استقبالنا :- اتفضلو من هنا

دخلنا غرفة الاجتماعات واتفاجئت بوجود شمس هناك

فرحت جدا لما شوفتها ف قربت منها وحضنتها :

وحشتيبيني ، أي الغيبه دي كلها

ردتلي الحضن وقالتلي : انتي اللي غد'رتي بيا يختي

رجعتلي الذاكره فبعدت عنها وانا ببتسم ب برود

استغربت سيرين مننا ف سألت : انتو تعرف و بعض !؟

ایوا ، احنا إصحاب قالتها شمس فبصيتلها بإستغراب لقيتها

بتغمض عيونها جامد ف فهمت انها عرفت اللي بيني وبين نور ..

قعدت ومعتز فضل واقف باصص لشمس

ركزت معاه ، شمس جت قعدت جمبي  كان معتز ف وشنا

، قامت من الكرسي مره وحده فانا اتخضيت : معتززز ، لفت

وسلمت عليه ب حراره :- واحشني ، ماخدتش بالي أبدا انك

موجود

_ اللي واخد عقلك بقي

= مشاكل والله ، المهم أخبارك اي طمني عليك

_ سيبك مني ، انتي أخبارك اي واختافيتي فين ، دورت عليكي كتير علي فكره ..

= انا اسفه والله أضطريت أسافر عشان أشوف نور ، ولما

رجعت مش لقيتك وحاولت اتواصل معاك ملقيتش ليك أرقام

معايا

في اللحظه دي نور اتحشرج : احم احمم ، ف بصوله وشمس إتكسفت ورجعت مكانها ، بينما معتز جه وقعد جمبي من الجهه التانيه

خلصنا توقيع العقود ولقيت نور واقف بيتكلم :/ في خبر

مهم عاوز أعلن لیكم عنه

كلنا انتبهنا لكلامه ، ف لقيناه بيمد ايديه ل سيرين اللي

مسکت ایده ووقفت وهي مبتسمه ، تعبيرات الفرحه كانت ظاهره علي وشها ..

أنا وسيرين إتخطبنا ...


الكلام نزل عليا وكإنه صاعقه ، لقيت معتز مسك ايدي بقوه

عشان يهديني ، الدموع اتجمعت ف عيوني وصوتي حسيت انه مدبوح مش عارفه اخرجه من حنجرتي

الكل كان بيهني ويبارك وانا قاعده حاسه أن الأرض هتتشق

وتبلعني ..

بصلي وابتسم بمكر وقالي :- أي ، مفيش مبروك ولا اي ..

حسيت ب إيد معتز بتضغط عليا ، ف قومت من مكاني

بقوه وإبتسمتله : لا ازاي ، طبعا مبروك .. انا بس حسيت إن

الموضوع لا يعنيني في شيء

احنا نستأذن عشان عندنا شغل مهم ، قالها معتز وهو ماسك

ايدي وبيشد عليها ، بعدين قال لشمس :- هشوفك تاني

خدني ومشينا من الشرکه ، دخلت العربيه وانف'جرت في

العايط كان راكب جمبي  فخدني ف حضنه وحاول يهديني :۔

إهدي ي حور كل حاجه هتبقي كويسه

رديت من بين شهنفتي :- هي هيخطبها ي معتز ، خلاص

هيطلقني ي معتز ..

طبطب علي شعري وقالي : مش انتي اللي كنتي عاوزه کده

زعلانه لي بقي ..

- رديت بقمص : انا اقول هو لا


ضحك في ضر'بته علي كتفه : متضحكششش

طيب طيب خلاص متزعليش ، كل حاجه هتتحل ، متقلقيش

اتحرك بالعربيه وصلني البيت

طب متنزل تقعد معايا شويه

لا يستي إعفيني من أمك ..

مشي وانا دخلت ، كان شكلي بهتانه لقيت سيف جاي عليا

من بعید حضن وشي بكف أيده وقالي : مالك ي حور ، حصلك اي !؟

اتر'میت ف حضنه وفضلت اعيط ف قالي : تعالي معايا

نطلع فوق ...

سندت عليه وطلعنا وانا دموعي مش عاوزه توقف عایط

دخلنا أوضتي وقفل علينا الباب قعدني علي السرير وقعد

علي قرافيصه ومسك ايدي : مالك ، احكيلي

~ نوووووور ، اهيء اهيء

• ماله نور ي روحي

-~عااا خطب سيرين ، هيطلقني خلاص مبقاش يحبناااي ،

عاا

بصلي ب إستغراب : مش انتي اللي طالبه الطلاق !؟

وقفت عایط وبصيتله : مين اللي عرفك ؟

• شمس

شمس ..!؟

لاحظ علامات الاستغراب ف قالي : لا دي حكايه طويله

هحكيهالك بعدين ، المهم أي اللي بيحصل معاكي


خدت نفسي و قولتله : ولا حاجه ، انا فعلا طالبه الطلاق ،

مش عاوزه أكمل معاه ..

رفع حاجبه وبصلی بخ'بث وقالي : أمال بتعيطى لى

مرديتش علیه فسألني :- امي ليها دخل في الموضوع ، صح

~ لا أبدا ، انا اللي مبقيتش عوزاه ..

تمام ي حور ، زي م تحبي ، ولما تلاقي نفسك عاوزه تحكي

إبقي كلميني .

سابني ومشي وانا من كتر خنقتي مكنتش عارفه أدمع تاني

*******

أي اللي انت عملته دازي نور ، انت فعلا هتخطب سيرين

قالتها شمس بعصبيه ف رديت عليها ب برود : مش كنتي

قاعده وشوفتي وسمعتي كل حاجه !؟

طب وحووور !

. هي اللي طالبه الطلاق ، وبالرغم من اننا لسه متطلقناش الا

ان هي مقضياها مع اللي اسمه معتز ، اله صحيح قوليلي ، انتي تعرفي معتز ده منين !

متغيرش الموضوع ي نور ، انت غيران من معتز صح !؟

لا مش صح ي حو ... ي شمس

ضحكت وقالتلي : كداب يسطا ، انت هتو'لع مش غيران

منه بس

اتعصبت وقولتلها : إطلعي براي شمس

قامت من علي الكرسي ورفعت حاجبها وقالتلي بثقه :- في

حفله هعملها بليل ، في بيتنا القديم

- مش جاااي

حور ومعتز جایین ، لو هتيجي تعالي ، او براحتك

سابتني ومشيت وانا كنت هشيط لما قالت اسمه مع اسمها ،

خرجت من المكتب روحت قعدت ف کافييه قريب من القسم

طلبت قهوه وفضلت أفكر ف اللي هعمله ، أروح ولا مروحش

لقيت واحد صاحبي جاي من بعيد ف ضحكتله ، قرب سلم عليا

وشد الكرسي وقعد : اهلاا ، وحشتنا ي راجل ، انت هتقدم

استقالتك فعلا زي م سمعنا !؟

*****

حور ، صلحي اللي بيحصل ، مينفعش کده

لازم تفهمي ي شمس آن علاقتي بأخوكي انتهت ، انا فعلا

مش عاوزه أكمل معاه ..

عامتا ي حور انا عامله حفله بليل

أسفه مش هقدر آجي النهارده

نور وسیرین جایین ، هبعتلك اللوكيشن ، لو حبيتي تيجي ،

هتنوريني

قفلت معايا المكالمه وانا رميت التليفون ع الارض ، دخل

عليا سيف وقالي : حور آنا هم ... مالك ، قال الاخيره لما لاحظ إني بعيط

حطيت ايدي علي دماغي وانا برجع شعري لورا وقولتله :۔

مفيش بس تعبانه شويه

سکت شويه ورجع قالي في واحد اسمه هاني تحت ، ماما

بتقول ان في معاد بینکم

قدمت من الباب بعصبيه وانا بزعق وبقول :_ مشو ابن الكلب ده من تحت ، لو نزلتلته هشقه نصين


مسكني وهو بيهديني : طيب طيب اهدي ، في اي !

شدني دخلني جوا وقفل الباب ونزل علي تحت ، عشر دقايق

وطلع يقولي : مشيته ، اهدي وقوليلي في اي ...

قعدت حكيتله علي اللي حصل ف اتعص'ب وقام فتح

الدولاب ولم هدومي وهو بيقولي بع'صبيه :_ مش هتقعدي ولا ثانیه واحده هنا ، قومي يلا البسي عشان نمشي ..

في الوقت ده دخلت علينا مروه وقالت بتمثيل : ما لكم ي

ولاد صوتكم جايب أخر القصر

بصلها بغل وسکت وشدني من ايدي وقبل م يخرج قالتله ..

البارت السادس والعشرون من رواية

#سجينته

يتبع 

تكملة الروايه من هنااااا
 

تعليقات

التنقل السريع