حين تقع في الحب 3
البارت التاسع
للكاتبه /ندي علي حبيب
نسمه دخلت البيت طلعت علي شقتها علطول دخلت قلعت الكوتش بإهمال وقعزت علي الكنبه وهي مسكة بطنها بعياط
نسمه بعياط :هعمل المستحيل والله علشان تكون موجود علشان عدم وجودك هو عدم وجودي انا كمان وفونها رن بثت عليه بدموع لقت قاسم مسحت دموعها وردت
قاسم :الووو حبيبي اجيب حاجه وانا واجع للبيت او ليكي
نسمه بشهقه وعياط:محتجاك يا قاسم تعالي ارجوك
قاسم بخوف :نسمه حبيبي وكزي يا قلبي في ايه يا نور عيوني مين اللي مزعلك
نسمه بعياط :ارجع يا قاسم ارجوك عوزاك
قاسم بقلق قام جري :انا جي حالاً يا قلبي اهدي بس وقفل
غسان :قاااسم ولا في ايه رد عليا
قاسم :مفيش باين نسمه متخانقه مع حد من البنلت وزعلانه هشوف في ايه وراجع علطول
محمد :حكاوي نسوان يعني المهم يلا روح شوف مراتك
قاسم طلع جزي علي عربيته ومشي
محمد طول الوقت بيبص في فونه مستني يمني ترن بأي حجه يشوف ردها او حتي انفعالها بس مبتسم علطول
غسان كان في مكتبه بيشوف الفرقه اللي راحه للكتيبه بستغراب تام
غسان بستغراب :دول اللي ريحين للكتيبه معقول معقول دول عمرهم ما يقدرو يحمو نفسم دول لسه في مركز تدريب وكمل بغضب ايه المهزله دي
محمد دخل فجأة :في ايه يابني صوتك عالي ليه
غسان بغضب :يعني دول عمايل يعملوها دي اسمها****دول لسه ملحقوش يدربو حتي وعوزين يرحلوهم انا اساسا مش حابب فكرة الترحيل ولما قالو هنودي اخر كتيبه قولت تمام دول تدريبي ويقدور لكن دول مودين فرقه لسه جايا من اسبوعين دي ايه يا عم محمد
محمد مسك الورق يشوفه واستغراب :دا ايه دا لاء دا مينفعش خالص دول لازم علي الاقل لترم يكونو مدربين 3 شهور ازاي قاسم واحمد يعملو كدا
غسان بغضب مسح وشه :دول مش عمايل قاسم واحمد دول عمايل القائد رامي ودا بقي جسابه تقل معايا اوووي يعني
محمد :طيب اهدا وانا هحاول اشوف الموضوع دا
غسان بغضب قطع الورقه :بس كدا ولا حد هيروح ولا حد هيجي
محمد :بس كدا سيبك بقي
غسان بغضب :انزل معايا علي الطابور نبدء تدريب
محمد في سره :استر يا رب وراح وراه
غسان نزل الطابور بغضب :اجمع الفريق كامل يلا بسرعه
الفريق في خلال دقيقتين كان مجمع في الطابور
غسان بصوت عالي :اسمعو انتو لسه مركز تدريب مش عارف حظكو حلو ولا وحش ان انا اللي هدربكو بس اللي اعرفه ان انا معنديش يما ارحميني في شغلي العد هيبدء وقبل ما يتنهي تكون بادء ضغط واللي هيوقف ليلة سوداااا معايااااا ابدء
محمد قرب منه بهمس:اهدي عليهم شويه لسه مش عرفين التدريبات الصح
غسان :ايه رايك تروح تشوف شغلك علشان اعرف اتنيل اشوف بعمل ايه ولا تدهل تدرب معاهم
محمد رفع ايده ومشي :ابعد عني الله يخليك اتجوز وبعدها انا معاك في اي حاجه
غسان ضحك عليه وبعدين كمل تدريب بأعلي واعلي مستوي
**********
عند قاسم وصل البيت بسرعه رهيبه نزل راح علي الشقه علطول فتح ودخل واتصدم بنهيارها علي الارض
قاسم قرب منها بشدة وخوف :نسوم حبيبي مالك في ايه اهدي خالص
نسمه اترمت في حضن قاسم بعياط :هيروح مني يا قاسم خلاص هيروح
قاسم بستغراب :هو مين يا نسمه اللي هيروح اهدي وقوليلي يا حبيبي مين اللي هيروح
نسمه بشهقه :ابننا يا قاسم ابننا وعيطت بقهر
قاسم :ومين وهمك بكدا يا نسمه ابننا بخير ومفيش فيه غير السلامه
نسمه بعياط:انا روحت لدكتوره اقولها علي قرفي الذايد دا وعدم كبر بطني وقالت ان ممكن الجنين يكون مش بيكبر بس لازم اعمل تحاليل
قاسم :ااه وطبعا روحتي من غير ما اعرف ورحتي لدكتوره بنت **** وهمتك ان ابنك هيموت
نسمه :يا قاسم افهم انا لو كنت قلت ليك انت كنت هترفض وتقول كله علي الله واللي كاتبه هنشوفه انا معاك في كل دا بس ان اروح اطمن مش غلط
قاسم بغضب :يا نسمه انتي من الشهر الاول وانتي حطه في دماغك ان بطنك مش بتكبر تكبر ايه وانتي في التالت دا في ناس بطنها مش بتكبر غير في التاسع وكتر التفكير في الموضوع غلط عيشي عادي
نسمه بدموع :يعني انا اللي غلطانه مش دا كلام الدكتوره واظن الدكتوره فاهمه وعرفه يعني
قاسم بغضب :علشان دكتوره بنت **** دكتوره ايه وزفت ايه سيبي الموضوع علي الله وربنا اللي هيكتب هيعيش ولا لاء مش الدكتوره وحذاري يا نسمه تخرجي مره تانيه من البيت من غير معرف فاهمه وقرب منها بغضب فاااااهمه
نسمه بفزع :حاضر يا قاسم فاهمه ودخلت علي قوضتها بدموع
قاسم بغضب مسح وشه وقعد علي الكنبه اللي في داخله باب الشقه :استغفر الله العظيم يارب
**************
عند غسان رجع البيت بتعب من شدة التمارين ومعاه كذا ملف ورقي اول ما دخل لقي نور قاعده في الصاله بتعب شديد باين علي وشها وحبيبه نايمه في سريرها ونور بتهز فيها
غسان دخل باس خدها :عامل ايه يا حبيبي
نور بدموع :اطلع شوف الحيوان اللي فوق دا طول النهار نايم لحد العصر وعماله اصحي فيه راح قافل الباب بالمفتاح ومش معبرني اصلا ولا اكل ولاشرب ولا كتب واجب ولا حاي ايجة قعد باخته لحد ما خلص حاجه انا لو كنت اعرف ان هيحصل فيا دا مكنتش جيت من الجمالية
غسان بزهول :عاصي ابني عمل كل دا
نور بتمسح دموعها :ايوا ما انت لو بتعد معانا يوم واحد مش هتتصدم كدا بس وربي يا غسان لو مسكته لكسر عضمه في ايدي علشان زودها معايا اوووي
غسان بتعب وغضب :الواحد جي من الشغل طالع ميتين اهله علشان يجي يلاقي حد يقابله مقابله حلوه جي يسمع مشاكل سي زفت وطلع علي الاوضه بتاعت عاصي بغضب
نور بخوف :دا ممكن يضربه وهو متعصب كدا وطلعت وراه جري
غسان دخل بغضب:عاااااصي
عاصي بخوف ورعب :بابا
غسان :ينفع اللي انت عملته دا
عاصي بخوف:انا والله
غسان :من غير حلفان ينفع اللي انت عملته دا والكلام اللي ماما بتقوله دا وايه فكرة قفل الباب دي بتقفل الباب ليييه
نور دخلت بخوف عاصي اول ما شافها ايجه يستخبي وراها :غسان اهدي هو اكيد كان سهران علشان كدا نام متاخر اخر مره ومش هتتكرر صح يا عاصي وقرصت ايده
عاصي بخوف :ايوا ايوا مش هتتكرر والله تاني
غسان بستغراب:مش هو دا اللي اول ما تشوفيه هتكسري عضمة
نور بحنان :ولو عمل ايه مقدرش دا حتة من دمي
غسان :يبقي تحلو مشاكلكم مع بعض علشان لو سمعت حاجه تاني كلامي وتصرفي مش هيعجب حد فيكم
نور وعاصي:حاضر
غسان طلع من الغرفه وهو بيتكلم :مش عارف انا بربي مين العيال ولا امهم صبرني يارب ودخل جناحه
عاصي :كله بسببك انتي اللي كان لازم تقولي ليه
نور :وانت كان لازم تنرفزني وتعصبني
عاصي :خلاص يا ستي حصل خير المهم احنا مش هنروح الجماليه ولا ايه بقي وكمل بهمس البت وحشتني
نور :انت بتكلمني زي ما اكون اختك الصغيره كدا ليه يلااا دا انا امك
عاصي :خلاص يا ماما انا اسف ليكي بس قولي لجوزك عوزين نروح الجماليه علشان وحشااااني
نور طلعت بزهول :جوزك نام يلااا نام وراحت اخدت حبيبه وطلعت علي جناحها
لقت غسان واقف قدام المرايا بيسرح شعره عريان الصدر كان بياخد شور
نور بكسوفها المعتاد :البس حاجه علشان كدا هتاخد برد
غسان :هاخد برد ولا مكسوفه رغم السنين اللي مرت دي بس لسه بتتكسفي
نور حطت حبيبه في سريرها بخجل:مش بتكسف علي فكره
غسان ببتسامه :وضح من هدودك الحمرا وراح نام علي السرير بقولك ايه يا نور
نور :نعم
غسان :تعالي اعمليلي مساج في ضهري
نور بخجل :طيب نام علي بطنك وانا جايا اهو
غسان بضحك :نام علي بطنك ياااه الكلمه دي مسمعتهاش من ايام ما كنت بلعب عسكر وحرام المهم يلا غسان نام ونور ايجه وقعده جنبة وبدأت تعمل مساج ليه بكسوف وبعد وقت
نور :كفايه كدا ايدي وجعتني ايجة تقوم
غسان بحركة سريعه منه نور بقت تحته :اممم راحه فين
نور :راحه انام علشان تعبان من ايه هقولك قبل ما تسال كنست وطبخت غسلت اتخانقت مع عاصي وو
غسان قاطعها بقبله يبث فيها تعبه واشتياقه وحبه الكبير اللي كل يوم بيزيد عن اليوم اللي قبله نور اتجوبت معاه بحب وبعشق غسان مد ايده طفي النور من الزرار اللي جنب السرير ومد ايده عبث في ملابسها حتي نزعها من عليها نور كانت تشبه المغيبه نعم فهي مع من تعشق بكل ما فيه من عيوب ومميزات تجاوبت معه بحب ورمانسيه حتي انتهت ليلتهم بأجمل واكتر ما يقال عليها ليلة حب
***************
عند يمني
يمني وقفه في البلكونه بتاعت قوضتها ومعاها الشاي اللي بتحب تشربه كل يوم فيها بس النهارده الشاي طعمه مختلف اول مره تكون مشدوده ليه كدا ابتسمت يمني وبصت لسما
يمني :هو انا مالي كدا النهارده ببتسم وبضحك من اقل حاجه ليه انا فعلا متلخبطه ومش عرفه في ايه بس انا مشدوده ليه ومعجبه بيه جداً بس هو ايه اللي شدة ليا انا مش عرفه يتري وصل لبابا ازاي وايه اللي خلاه يتقدم ليا وافتكرت انها معاها رقمه راحت طلعته من الشنطه وسجلته واترددت ترن ولا لاء بس رنت
محمد شاف الرقم وابتسم لما بان علي التلكولر بإسم يمني :الووو مساء الخير يا دكتوره
يمني :مساء النور يا حضرت الظابط بص انا عرفه ان مش وقت حد يتصل بحد بس انا عندي استفسار صغير
محمد ببتسامه :استفسار ايه انا رنيت بولدك وطلبت ايدك منه عملت ايه بقااا استفسار ايه
يمني : ايوا دا هو الاستفسار انت كلمت بابا ازاي او جبت رقمه منين الغريب انك عاوز تتقدم ليا
محمد :اولا انا ظابط يعني اجيب الارقام في ثواني ثنيا ايه الغريب في ان اتقدم ليكي وحده من مستوايا تعليمك كويس لو ليكي رأي تاني ممكن تقولي ليا وانا هتفهم دا
يمني بخجل :انا مش ليا رأي تاني انا بس كنت عوزه اعرف جبت رقم بابا ازاي
محمد بضحك :ملكيش رأي تاني افهم انك موافقه
يمني بكسوف :بابا موافق وانت كويس رغم ان مش عرفه عنك اي حاجه
محمد :انا كدا اك كدا هاجي يوم الجمعه علشان اتكلم مع ولدك واللي انتي عوزه تعرفيه انا هقوله ليكي لكن دلوقتي اقولك تصبحي علي خير يا يمني علشان فاصل
يمني بكسوف:وانت من اهل الخير
محمد :واهلي انشاء الله وقفل وهو مبتسم
يمني وشها احمر ومبسوطه اووي :انا مش مصدقه ايه دا انا بحلم هو في ايه كدا في حاجه غريبه بتحصل او هتحصل انا ادخل انام والصباح رباح ودخلت تنام بس معرفتش خالص ونفس النوضوع عند محمد بيتخيل حياته معاها وهي معاه
محمد :معقول حبتها ايه دا دا مره وحده اللي شوفتها فيها يلا عادي بتحصل
******************
نورهان كانت بتلاعب فرحه بضحك
نورهان :فرحه انا احيانا بخاف وانا نايمه يتري هموت قريب ولا دا علشان بنام بشراب ...ايوا متبصيش كدا انا بنام بشراب في الصيف عادي بتحصل عرفه يوم فرحي كنت بفكر اهرب علشان عمر ينتقم مني اصل انا الايام دي بقرأ شويه هفضل اقرء بصوت عالي علشان تسمعي
عمر بزهول :انتي بتقولي ايه للبت يا نورهان انا ناقص تطلع متخلفه مش كفايا امها
نورهان بغيظ:ومالها امها يا عمر بيه
عمر :بعشقها والله
نورهان ببتسامه :وانا كمان
عمر بغمزه :وانتي كمان ايه
نورهان ببرائه :بعشق امها برضو
عمر برفع حاجب :اممم طيب وامها طبخت لينا ايه بقااا
نورهان بتوتر وهمس :مطبختش
عمر بصدمه وهو بيقلع الحزام :عملتي ايه يا قلبي
نورهان بخوف:اصل النهارده رجعت من السوق متاخر وملحقتش اطبخ يعني اعمل ايه يا عمر هبطت والله حرام عليك اصلا
عمر :انا ذنب اهلي ايه في الافلام دي اكل ايه دلوقتي
نورهان :بص شيل فرحه واحلي اكل خيكون موجود حالا
عمر بسرعه :هاتي فرحه وشالها قومي يلا اعملي اكل لما نشوف
نورهان :10 دقايق والاكل يكون جاهز
عمر بص لفرحه: امك هتجيب ليا ذبحه صدريه يا فرحه قولت لما اتجوز هاجي الاقي الاكل والشرب والهدوم مترتبه ووو جيت لقيت نورهان احيانا بحس ربنا غضبان عليا والله يا فرحه يابنتي
*****************
احمد رجع البيت لقي سلوي قلبه الاوضه
احمد :انتي بتعملي ايه في الاوضه
سلوي بتوتر :ب بنضف
احمد بسخريه رمي النوته علي السرير :خدي يا سلوي وابقي لما تحبي في حد حفظي علي حجاتك علشان جوزك راجل عمره ما بص علي وحده ست وفي النهايه انا مش هيلزمني وحده بتحب غيري وكلامي مع اخوكي
سلوي بصدمه :......
( انتظرو القادم )
اسفه علي التاخير بجد
بس عوزه اشوف رأيكم في حكاية سلوي ؟؟؟؟
تكملة الروايه من هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق