القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حامل ليلة الزفاف البارت السابع والثامن بقلم فاطمة احمد ابو جلاب


#حامل_ليلة_الزفاف 

بقلم: فاطمة أحمد أبوجلاب 

الفصل السابع.. والثامن 


وارتدي يحيى ثيابه وخرج من الغرفه وهو يبحث عن أميرة 

ولم يجدها في انحاء المنزل 

الي ان استمع الي صوتها وادرك أين هي

وذهب يحيى وقتها الي المطبخ ليجلب كوب ماء 

وأثناء ذهابه الي الغرفه وجد أميرة امامه 

وهي ترتدي برنص لونه ازرق وتلف شعرها بمنشفه بيضاء وتسير ببطء علي الارض 

واتجهت أميرة الي غرفتها وهي تنظر بخوف هل خرج يحيى من الغرفه

وقال يحيى مبتسماً: متخفيش 

انا مش في القوضه

أميرة بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم 

يحيى: ايه الحلوه اتخضت

أميرة: لأ 

يحيى: ودخلتي تاخدي شاور زيه اهو

بس ايه ده يا أميرة 

أميرة: ايه فيه ايه 

يحيى: هو انتي ده بجد.. يعني انتي بجد انسان زينا ولا ملاك نازل من السما 

أميرة: لاء عفريت يعني اكيد انسانه 

يحيى: بس اجمل انسانه في الدنيا 

وحينها تقدم يحيى خطوات باتجاه أميرة 

وحينها اسرعت أميرة إلي الغرفه وأغلقت الباب بخوف.. 

يحيى: تصدقي يا أميرة انك جبانه

انا مكنتش هقربلك متخفيش اووي كده 

بعدين انا لو عايز اعمل فيكي اي حاجه هقدر ومحدش هيوقفني ولا الباب ده هيمنعني وانتي عارفه ده

أميرة:ممكن تمشي من عند الباب

يحيى: تمام ماشي 

ويلا اخلصي والبسي عشان نجهز الشنط 

أميرة:حاضر

وأثناء ارتداء أميرة ملابسها اتي اتصالا الي يحيى واجاب وهو يقول:حاضر يا فندم انا من بكره هكون جوه الشغل

ومتأسف علي التأخير بس لسه هوصل انهارده اسكندرية..

واغلق يحيى الهاتف

وحينها خرجت أميرة من غرفتها وهي تقول:هو مين كان بيكلمك

يحيى:وانتي مالك

أميرة:انا اسفه اني سألت

يحيى:شاطره اوعي تسألي تانى لحد ما انا اخلص اسالتي معاكي يا ام النونو

أميرة بدموع:اه فهمت وحاضر يا يحيى

يحيى:يلا روحي جهزي شنطتك

عشان انا جهزت شنطي

أميرة:حاضر

وبعد دقائق قامت أميرة بسحب حقيبتها الي خارج الغرفه ولكنها كانت مرهقه وسقطت علي الارض..

يحيى:حاسبي خلي بالك من نفسك

انتي كويسه

أميرة:ايوه

يحيى:طيب ممكن متشليش حاجه تقيله تاني

أميره:حاضر

يحيى:يلا قومي واجهزي عشان هنروح نسلم علي اهلك وبعدها هنروح اسكندريه

أميرة:ماشي بس ممكن اقولك علي حاجه

يحيى:خير اتفضلي اقولي

أميرة:انت مش هتقول لاهلي حاجه صح

يحيى بغضب:لاء مش هقول بس مش عشان سواد عينك 

ده عشان حقي هخده من الزباله اللي انتي خلتيه يلمسك وتحملي منه وبعتي نفسك ليه..عشان مش انا اللي يتختم عليا من واحده زيك

أميرة بانفعال وبكاء:انا بكره كل الرجاله وانت اولهم يا يحيى

يحيى:ممسك بقوه  بايد أميرة 

وانا اولهم ليه هو انا اللي ضيعتلك شرفك يا ست الحسن

أميرة:ابعد ايدك عني لاء عشان حيوان زيه

وبتتحول في لحظه

يحيى مبتسم ابتسامه ساخره:بتحول؟

مش فاهم بتحول ازاي يعني

أميرة: خلاص  مش مهم 

يحيى: لما اسألك عن حاجه تجوبيني وبسرعه فاهمه 

أميرة: فاهمه 

يحيى: يبقي تجوبي علي سوألي انا بتحول ازاي

أميرة: قصدي انك بتتغير في طريقتك بسرعه يعني لسه كنت خايف عليا وافتكرتك انك فاهمتني وانك شوفتني بريئه وبسرعه لقيت كل ده مجرد اوهام في دماغي

يحيى: بريئه؟. 

واحده حامل ومش عايزه تقول ده حصل ازاي تبقي بريئه ازاي

أميرة: خلاص يا يحيى 

يحيى: لاء مش خلاص ليه الحقيقه بتزعلك

أميرة: عشان مش الحقيقه 

يحيى: اومال ايه هي الحقيقه 

أميرة... 


يتبع..



#حامل_ليلة_الزفاف 

بقلم: فاطمة أحمد أبوجلاب 

الفصل الثامن.. 


يحيى: اومال ايه هي الحقيقه 

أميرة: الحقيقه انت هتعرفها من غير منا اقولهالك بس مش دلوقتي 

ويقاطع حديثهم صوت هاتف أميرة وهو يرن

يحيى:مين بيتصل عليكي

أميرة: ده ماما

يحيى: ردي ومن غير ما تبيني انك كنتي بتعيطي

وانا هنزل الشنط

أميرة:تمام ماشي 

أميرة: الو يا ماما 

والدة أميرة: انتم فين يبنتي اوعي تكوني مشيتي من غير ما تيجي تسلمي عليا

أميرة: لاء يا ماما انا جايلك اهو

والدة أميرة: هو انتي كويسه يا أميرة 

أميرة:انا بخير يا ماما

والدة أميرة: صوتك بيقول انك تعبانه

هو يحيى مزعلك

أميرة: لاء يا ماما و يحيى بيحبني وعمره ما هيزعلني

والدة أميرة: يارب يبنتي ميجيب بنكم زعل ابدا ويلا خدي بالك من نفسك وانا مستنياكي

أميرة: ماشي يا ماما 

مع السلامه.. 

وبعد انتهاء المكالمه تفاجئت أميرة بصوت 

يحيى وهو يقول: ومين قالك اني لسه بحبك 

أميرة: محدش قالني انت بس كنت بحاول اطمن ماما مش اكتر

يحيى: يعني بتكدبي عليها زي ما كذبتي عليا و طول عمرك بتكدبي

أميرة: بتعصب انا مش كدابه

يحيى: هاتي موبيلك

أميرة: مش فاهمه؟ 

يحيى: مش فاهمه ايه هاتي تلفونك عشان اشوف انتي بتعملي ايه عليه وبتكلمي مين عليه.

أميرة: لاء أنت اتجننت بجد

يحيى: اه انتي واللي عملتيه فيا خلني اتجنن

أميرة: خد الزفت اهو وعلى فكره ده الموبيل والخط اللي انت جبتهم يوم ما خطبتني يعني مفيش حاجه عليهم غيرك انت وماما وايمن اخويا

يا يحيى باشا المجنون 

يحيى: ماشي يا هانم

بس برضو التليفون هيفضل معايا

أميرة: خده مش عيزاه

يحيى: طيب يلا انزلي قدامي عشان نمشي

أميرة: حاضر 

وبعد نزول أميرة و يحيى من منزلهم وركبا العربه..

وقام يحيى بتشغيل موسيقه هادئه

وحينها لاحظ دموع أميرة..

يحيى: كفايه حزن وعياط بقي بعدين احنا قربنا من بيت اسرتك واكيد انتي مش حابه يسألوكي انتي بتعيطي ليه 

وظلت أميرة صامته لا تتحدث وهي تبكي بصوت منخفض

وقام يحيى بأمساك يد أميرة وهو يقول:

خلاص يا أميرة كفايه بقي

طيب بقولك تيجي نسمع اغنيه 

بس بشرط انك تقوليني اول مره سمعتيها كانت امتي اتفقنا

أميرة: بلاش يا يحيى عشان انا مش قادره افتكر حاجه دلوقتي

يحيى: صدقيني هتفتكري

أميرة:ماشي يا يحيى

واشتغلت الاغنيه وكلماتها تقول.. 


والله ودوبت فيه.... وخدتني بحور عينيه

سلمت لقلبي ليه... من غير ازاي وليه....


يحيى: فاكره الاغنيه دي يا أميرة 

أميرة: اكيد طبعا 

يحيى: طيب فاكره ايه

أميرة:فاكره يوم ما شغلتها في اول عيد ميلاد ليا جيت فيه لماما وقلتلها انك بتحبني

يحيى: طيب فاكره والدتك قالتلي ايه وقتها

أميرة: ايوه فاكره قالتلك ان انا لسه صغيره والحب ده كلام كبير علينا دلوقتي وقالتلك أن وصية والدي اني متجوزش غير لما اخلص جامعتي الاول. 

يحيى: وانتي الصراحه.... 


يتبع...


 

تعليقات

التنقل السريع