الفصل الثامن
وفي الصباح وهم في الطائرة
فهد : جنة أيدي لسه مجروحة ياريت تخلي بالك
تستعد الطائرة للإقلاع ف تمسك جنة في يده جيدآ وتغمض عيناها وهي
اقول : انا بخاف جدآ
فيضع يده الأخرى علي يدها كي يحتضنها بين يداه وهو يقول :انا معاكى اوعي في يوم تخافي
وبعد قليل يذهب الخوف وتنظر إليه وتسحب يدها
وتقول :انا اسفه جدآ لو ضايقتك
فيقرب منها وهو يقول : اششش اهدي يا جنتي انا جنبك
وسادا الصمت بينهم ولكن النظرات لا زالت عالقة بينهم
وبعد ساعات في سيارة فهد الصاوي أمام منزل جنة التي اصر بأن يوصلها إلي منزلها
جنة: شكرا لحضرتك
فهد : أوعي تتأخري علي شغلك تكوني هناك قبل ما اوصل
جنة بعصبية : نعم اكون لسه جاية من السفر واروح تاني يوم الشغل حضرتك
فهد وهو يرفع أحد حاجبيه : ما انا كنت معاكي واروح الشركة بكره
جنة : انت صاحب الشركة يعني دى شركتك
فهد: وانتِ اي لو مش بتحبي شغلك اقعدي في البيت احسن
جنة :احسن بردوا من أن كل شويا اشوفك
فهد : انتى بتقولي الكلام ده ليا انا
جنة بتوتر : ايوه حضرتك بعد اذنك
وتذهب جنة وتتركه بسيارته ويأمر السائق بأن يذهب وهو غاضب من تلك المتمردة
وعندما دخلت الي منزلها
هالة : وحشتني اوي يا جنة
جنة وهي تجرى إلي حضن والدتها وحشتيني يا بنت عمرى
فكانت تراقب من بعيد ندى
ندى : أي الأوفر ده يا طنط ده يوم واحد بس اللي غابته
هالة : اي يا بنت ده اصل هي دنياتي
جنة : سيبك منها يا ماما انا كمان مفيش حد في حياتي غيرك انتى بس
ندى : ماشي ما انا اللي بطلع وحشه في الاخر يله يا طنط عاوزه اكل رائحه الأكل تجنن
وتضحك كل من هالة وجنة عليها
هالة : انا ادخل اجهز الاكل احسن
ندى انتظرت حتي هالة دخلت الي المطبخ
وجربت علي جنة لتقول : بصي بقى انا تحكلي كل حاجة من ساعة ما ركبتي الطيارة وانتى راحة لحد دلوقتي
جنة : بس يا بت انتى اروح اخد شاور واجى سلام
مؤقت ياعسل
ندي : اي ده انتى سيبيني لوحدى اه صح طنط هالة يا طنط مش عاوزه مساعده
وتذهب إليها
________________________
وتعلن الشمس عن صباح جديد باشراقه جديده في الشركه كانت تدق العاشره صباحا ويدخل الفهد شركته بخطوات الثابته ليذهب الي مكتب تلك المتمرده
ولم تكن تجلس في مكتبها
فيقول مش معقول انا زهقت منها
فيدخل الي مكتبه ليقوم ببعض الأعمال
وبعد ساعة يخرج من مكتبه ولم يجدها
ليقول بصوت منخفض وبعدين في البنت دى اعمل فيها اي
ويدخل مره أخرى مكتبه ويستدعي ندى
وبعد قليل تدخل ندى
ندي : تأمر بالحاجة سيدتك
فهد : الملفات دي تكون جاهزة بكرة الصبح
ندى : تمام حضرتك تأمر بحاجة تاني
فهد : احم انسة جنة أول ما تجي تدخل فورا
ندى : حضرتك جنة اخدت اجازة يومين
فهد : نعم ومين سمح لها بكده
ندى : استأذنت من عاصم بيه ووافق
فهد : تمام روحي علي شغلك
وبعدين اي يا فهد معقول مش عارف تقعد من غيرها انت حبيتها ولا اي ويتذكر كل شىء بينهم
وهي مغمضة العينان تمسك يدها وهي خائفة ويتذكر كل شىء معهاويغمض عيناه كي يستمتع بملامحها وكأنه كان يحلم وهو يقظ
ويفتح عيناه على رن من هاتفه وكان المتصل صديقه كريم
فهد : الو ازيك يا كريم
كريم : الحمد لله بخير وانت اي اخبارك
فهد : بخير الحمد لله
كريم : خير يا ابني انت هو انا عاوز منك حاجة
فهد : اخلص يا كريم انا في الشركة
كريم : تمام تعال نخرج بالليل
فهد : بلاش يا كريم انا مش قادر
كريم : لا تعالي بس دى سالي عاوزاك
فهد :يا كريم قولها انا مش سكتها
كريم :البنت شكلها حبتك
فهد : حب اي يا عم أنت خلاص انا جاي بس المكان اللي ابعتلك عنوانه تمام
بقولها وهو يقفل الهاتف
كريم وهو يضحك : اشطا يا ابو الصحاب يبقي العزومه عليك انت يا باشا
الو يا فهد هو انت مش تتغيرأبدا
ويخرج بعد ساعة
من مكتبه فكان وهو يسير بين مكاتب الشركة ليسمع ندى: فكانت تقول ايوه يا جنة بتقولي نخرج فين بصي فاكره المكان الجديد اللي اسمه ......... اللي لسه فاتح اخلص بس الشغل واجيلك سلام مؤقت يا عسل
ويذهب وهو يبتسم بمكر
وبعد قليل وفي في سيارته يبعت رسالة الي كريم
ويقود سيارته بسرعه
وينزل الليل ستائره ليعطى روعة الاضواء بين ظلام الليل في حضرة وجود الساحر بجماله وهو القمر
وفي مكان هادئ جميل تجلس الصديقات مع بعضهم يتحدثون عن كل ما دار بينهم
جنة : خلاص يا سيتي ده كل اللي حصل
ندى وهي تضحك : شكله وقع في حبك يا قلبي
جنة : بطلي بقي الكلام ده
ندى وهي تضحك :جنة بصي وراكي كده
جنة في اي وتنظر إلي الخلف فتبحلق وتنظر إلي صديقتها : يا نهار اسود ايه اللي جابه هنا ده
وهنا يدخل هو و صديقه وتسير خلفهم سالي بجمالها الفاتن
ويمر بجانبهم فتمتلئ رائحة المكان عمره ف تستنشق عطره الخاص به هو واحده لتغمض عينها
وتقول لنفسهاوهي تغمض عيناها
احبك يا من ملكت قلبي بدون رؤياك
أحببتك أحببت الحب باسمك احببت قلبي لاجلك
احب نبضي لأنه ينبض باسمك
لتفتح عيناها علي صوت ندى وهي
تقول : ابولهب
جنة : ابو لهب في عينكى
ندى وهي تضحك :ايوه بقي هو ده الكلام انتى حبيتي يا قلبي
جنة بخجل :ندى وبعدين وتنظر له وهو يجلس أمامها في الكرسي المقابل حتي يراها وبعمز لها
كريم : مش البنت دى اللي كانت في الحفلة
فهد بصوت منخفض يسمعه كريم : ايوه هي وأحسن لك تبعد عنها لانها تخصني
كريم : ايوه بقي انت وقعت يا حلو هي الصراحة البنت حلوه وأخلاق
فهد بغضب : كريم وبعدين معاك
كريم : خلاص يا عم انا اسف
سالي : اي يا شباب في حاجة
فهد : خليكي في حالك
سالي : ياريت بعد اذنك تتكلم معايا بأسلوب احسن من كده
فهد : سالي عاوزاك تطلعيني من دماغك
سالي : كل ده عشان البنت اللي هناك دى
فهد : مسمحش ليكي تتكلمي معايا كده ابدا
كريم : اهدو يا جماعة مش كده
سالي : انا ماشية يا كريم عاوز حاجة
فهد : مع السلامة
فتقف سالي وتقول : هتندم يا فهد باشا
وتتركهم وتذهب وتقف عند جنة
لتقول : انتى اللي بيحبها يعني صح ماشي اناهوريكي انتى وهو
جنة وهي في صدمه :نعم حضرتك بتقولي اي
فهد وهو في الخلف : بتقولك انت البنت اللي فهد بيحبها
جنة وهى تفتح فمها : نعم.......
تعليقات
إرسال تعليق