القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت كامل عشق الجبروت بقلم كيان كاتبة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


-اااي بـقا انا عيله معتدش الـ17سنه ترفضنــــــــي انا مراد الشفعي الي كنت بلعب البستـ ـات عيله ترفضني 

: بس هي رفضت  

زعق بصوت عالي.. شـــمس. شــمس... طلعت بنت صغيره بوش ملاكي..ردت بخوف..... نعم يا ابيه.. 

راح مسكه من شعرها بقوه.... بترفضيني علشان مين يا روح امك

شمس بدموع.... ولله يا ابيه معلشان حد انا بروح المدرسه وباجي معاك ومبطلعش برا البيت... 

رد بغضب... ااااامال رفصاني ليه ولا بكونش علشان مش بشوف مش عاااجبك يا شمس هانم. 

شمس بدموع....سيبني يا ابيه شعري بيوجعني 

مراد زقه جامد..... جهزي نفسك المأذون جاي دلوقتي.... بعد وقت المأذون جه وكتب كتابهم 


شمس... انا خايفه اوي يا خالتي انا مش عايزه اتجوز مراد 

خالته.. متخفيش يا حبيبتي هو مش هيعمل حاجه... 

شمس كانت قاعده هي وخلته في المطبخ وبرا المازون بيكتب كتابهم وعم شمس الوصي عليها

قامت مفزوعه لما سمعته بينادي عليه شمس بخوف طلعت وقفت قدمه.... نعم

مرا وحده شاله وطلع بيه علي فوق 

... مراد انت بتعمل اي.... مراد بوقاحه واحد وعرسته هيعمل اي يعنى 

مراد طلع جناحه وقعد شمس علي رجله ودفن وشه في رقبتها شمس بتحاول تبعده 

مراد بضيق منها بس اتكلم ببرود

... قلع*ني 

شمس بصتله بصدمه

مراد بغضب لما منفزتش كلامه

.. اخلااااصي 

شمس بخوف مدت ايده الي بتترعش وفقت ازرار القميص

 بعد مخلصت قرب مراد منه بهدو وبدا  يفكله ازرار قم*يصها.... شمس بخوف.. ابيه انت بتعمل اي... 

مراد.... هشش مسمعش صوتك فاهمه.... فضل يبو*س فيها وهي بتحاول تبعده وبتعيط 

شمس بدموع: ا.. ابيه... ابعد... انت بتوجعني.... مراد مبعدش وفضل مكمل...ابيه انا خايفه منك.. 

مراد بعد مرا وحده زق شمس وقعت علي لارض وقام يكسر فكل حاجه... لـــــــــيه ليــه حتا انتي.. هاااا مش هو دا حضني الي كنتي بتفضلي تعيطي علشان تقعدي فيه... خلاااااص كلكم بتكرهوني... قرب منها ومسك شعرها جامد.... وربي لو طلع كل دا علشان حد تاني ما هرحمك.... وسابه ونزل ركب العربيه...... مراد.. اطلع علي الشركه.... مراد وصل الشركه وطلع.... مراد لسكرتيرة...رضوي مش عايز ازعاج...السكرتيره...حاضر يا مراد بيه مراد دخل المكتب السكرتيره ظبط هدومها ودخلت لي مراد الي كان قاعد علي.الكنبه بيدخن بهدوء  قعدت علي رجله وتكلمت بدلع.. مين مزعل مراد باشا بس..مراد ابتسم...تعالي وانا اقولك.ووو...

بعد ما مراد مشي شمس فضلت تعيط وطلعت الفون وتصلت بشخص....ا لحقني.... يتبع


#عشق_الجبروت



الفصل الثاني 


عند مراد

الباب الفتح ودخل منه الحارس رضوي بتظبط هدومه و مراد مسك منديل يمسح الر*وج الي علي وشه. الحارس بص في لارض بحترام .. 


مراد.... تعاله يا ايمن.... 


ايمن، دخل ومراد شاور لرضوي...


مدخليش حد... 

رضوي طلعت.... ايمن بتوتر


... مراد بيه كنت عايز اقولك ان يعنى شمس هانم.... 


مراد بعصبيه.... ماله شمس....

******

: ايوه يا باشا لسه نزل من عندها اهو 


_برافو عليك اهم حاجه يكونو رجاله مراد شفوك


: اه الي اسمه ايمن دا شافني وزمانه قال لمراد. 


_تمام هستناك علشان تخد فلوس.


*****

مراد فتح الباب زي المجنون وبصوت عالي 


: شـــــــــــــمس شــــــــــمس 


شمس بخوف: نـ.. ـنعم


مرد مسكه من شعرها  وبغضب


: مين الي كان هنا... 


شمس بدموع: و... ولله مكنش في حد... انـ.. ـت قافل الباب


مرد بعد عنها  ومسح وشه بغضب.... 


: بطلي عياط


شمس لسا صوت شهقاته طالع 


: قلت بطلي زفت عياط 


شمس حتط ايدها علي بوقه علشان صوتها ميطلعش مراد حس بيه شدها لحضنه وبيحرك ايده علي شعرها: هششش خلاص اهدي انا اسف 

شمس بدموع اكتير:


لا اوعا انت بقيت وحش وبتخوفني انا مش عايز اقعد معاك عايزه ارجع اوضتي 


مراد بعدها عنه ومسك وشها بين اديه وبصوت حنين


: خروج من لاوضه دي تاني مفيش وانا هبطل ازعق فيكي بس انتي اسمعي الكلام...  


شمس بتمسح دموعه: حاضر 


مراد ابتسم: يلا بقا يا بطل حضرلي الحمام ونزلي اعملينا عشاء علشان انا مكلتش من الصبح


مسحت دموعه وبتسمت 


مراد قرب منها: هدينا 


شمس: اه... بـ.. بس انا عايزه ارجع وضتي علشان طنط.. امل. قــلتــــ


مراد بحده: انا مش، قلتلك متقعديش مع ست دي تاني ولا تكلميه. 


شمس براء: بس دي خالتي


مراد حرك ايدا بين شعرها وتنهد

: شمس ممتعبنيش معاكي قلت الست دي لا يبقا لا ماشي 


شمس بصوت واطي: حاضر 

مراد بيحرك ايده علي وشها بهدو قرب منها بهدوء ولسه هيقبله سمع صوت طفل من ورا


سيف: باااااابي 


مراد بعد عن شمس وفتح حضنه لابنه: حبيبي بابي 


سيف بضيق: لا انا مش حبيب بابي انت بطلت تقعد معاي 

مراد: معلش يا حبيبي علشان انا وشمس لسه متجوزين.... 


سيف بفرحه: بابا هو انت اتجوزت شمس وهي بقيت ماما وهتنام معاي 


مراد قبله من خده: اه يا حبيبي بابا هتنام معنا س*وا

شمس، حست بخجل


في الحظه دخلت رضوي 


: مراد بيه الملفات دي المفـــــــــــ


فجاء نزل سيف من حضن مراد 


سيف: هاااااي مامي جات..... يتبع

#عشق_الجبروت


الفصل الثالث 


سيف: هاااي مامي جات 


رضوي شالت سيف وفضلت تبوس فيه 


رضوي: حبيبي ماما قلبي ماما عامل اي يا روحي. بتاكل كويس ولابسك


سيف: اه يا ماما شمس بتعملي كل حاجه 


مراد بحده: سيف روح مع شمس علشان تغيرلك هدومك وتنام 


سيف: حاضر يا بابي 


سيف دخل مع شمس 


مراد: عايزه اي يا رضوي. 


رضوي: اي يا مراد عادي جبتلك ملفات وسلمت علي سيف ابني. 


مراد اخد منه الملفات وهو بيمضي عليهم 


: ابنك!!!!! رضوي انا مش غبي وعارف انتي جبتي سيف منين مراد بتاع زمان الي قبل الحدثه تنسيه خالص.. 


رضوي: مراد.... 


مراد: وصلي رساله ااي مشغلك الجود دا ميكلش معاي


رضوي: مراد انا مش شغاله مع حـ


مراد حط الملفات في ايدها 


: يلا علشان عايز انام انا ومراتي وابني


رضوي مشيت وطلع سيف شمس 


شمس: هي مشيت 


مراد: اه ويلا علشان ننام


بعد شويه كان سيف نام في النص 


شمس: ممكن تطفي السجاره دي علشان سيف


مراد: هو نام


شمس: اه 


مراد حط السجاره في الطفايه


: طاب نامي انتي كمان علشان عندك مدرسه بكره. 


تاني يوم 


مراد قاعد في العربيه و سيف علي رجله وايده علي وســ*ـط شمس. 


مراد: ايمن عايزك تجبلي الراجل بتاع امباح دا من تحت لارض


ايمن: حاضر يا مراد بيه... احم بس هو يعنى لو تسال شمس هانم اذا كنت شافته 


شمس بصت ليه مراد بمعني في اي 


مراد: امبارح لما جيت متعصب وزعقت فيكي قبله مكنش في حد في اوضتك 


شمس: لا 


ايمن: شمس هانم دا علــ


مراد: مفيش حاجه يا ايمن انا اكدت من كاميرات المرقبه. 


ايمن: حضرتك يا مراد بيه الي بعت الرجل دا اكيد قصده يتوهنا 


مراد: انا عارف انه هي الي بعتته بس مفيش ولا دليل عليه. 


ايمن: متخفش يا مراد بيه اخر النهار هتعرف مين الي وراه. 


وصلو قدم حضانة سيف ومراد باس راسه ونزل شويه وي وصلو مدرسه شمس مراد مسك وشها بين يديه 


: خدي بالك من نفسك قبل متطلعي من بوابة المدرسه ايمن هيبقا عندك ماشي 


شمس: حاضر 


مراد باس راسها


: زود الحاراس عليها يا ايمن 


ايمن: حاضر يا مراد بيه. 


****مراد كان قاعد في مكتبه 

فجاء دخل ايمن ومعاه شخص 

ايمن رما الرجل علي لارض 


: اهو يا باشا 


مراد ميل علي الرجل دا بكل هدوء 


: كنت بتعمل اي في بيتي الساعه 11بليل 


الرجل بتوتر: بيت اي حضرتك انا معرفش 


مراد: وحيات امك.. ايمن


الرجل: لا يا باشا خلاص خلاص هقول 


مراد: يلا انطق 


الرجل: الي بعتنيــ.... ـيتبع


فصل الرابع ولاخير


الرجل: اسمه باسل رأفت الحسيني 


ايمن بتفكير: رأفت الحسيني مش دا جوز خالة حضرتك يابيه. 


مراد: بس انا خالتي مخلفتش هتلي كل المعلومات عنه ورمي الرجل دا في اي خرابه... ايمن مشي.. مراد قعد علي مكتبه وطلع سجاره 


عند شمس 

صحبته منه: طاب وانتي زعلانه ليه دلوقتي 


شمس: مش زعلانه اني اتجوزته زعلانه اني اتجوزت في سن زي دا انا المفروض دلوقتي ابقا بتعلم بعيش سني


منه: طاب يعنى هو مراد مانعك من حاجه بتكملي تعليم وتخرجي... ولا انتي اساس مش بتحبيه 


شمس بخجل: لا يعني هو مراد حلو وحيآنا لما بيبقا رايق يبقا حنين اوي. 


منه: طاب وبخوص انه مش بيشوف عندك مشاكله 


شمس: لا لا ابدا ولله مش مهم عندي ولا سنه حتا. 


منه: لله يسهلك يعم شكلنا وقعنا 


جه شخص عليهم: شمس هانم مراد بيه مستنيكي برا

شمس سلمت علي منه ومشيت نحيت العربيه 


مراد قاعد في العربيه 


ايمن: ايوه يا مراد بيه هو نفسه ابن جوز خالتك بس احنا كنا بنتاكد يمكن من ام تانيه. 


مراد: اتاكدلي من كل حاجه 


جه الحارس قال حاجه لمراد ومشي وشمس دخلت العربيه 

شمس بهدوء: السلام عليكم. 


ايمن نزل وشه بحترام: وعليكم السلام. 


مراد: مين الي كنتي واقفه معاه 


شمس استغربت في لاول 


: اه قصدك علي الي محمد 


مراد داس علي الكرسي بغضب 


شمس كملت: دا المستر كان قلي اعملي مذكرات وديه لي الدفعه ومحمد كان يسال علي المذاكره بتاعته 


مراد: مستر وانتي من امتا بتخدي دروس عند رجاله.. ايمن شفلي الموضوع دا


ايمن: حاضر يا مراد بيه 


مراد: اطلع علي البيت. 


*******

شمس واقف بتلبس سيف هدومه طلع مراد من الحمام وهو لابس بنطلون 


شمس باسه سيف 

: خلصنا  يا بطل


مراد: طاب و باباه البطل 


شمس بترجع شعره لوره: هيلبس لوحده 


مراد ببراء: ما هو مش هيعرف علشان مش بيشــــ


شمس: حاضر 


شمس اخت التيشيرت اللي علي السرير وقربت منه 


: ممكن توطي شويه 


مراد قرب منه وهي لبسته التيشرت مراد حط ايده جنب شفـــ*ــــيفها وبداء يحرك ايده علي وشها


مراد بيقرب منها: لسه حلوه زي ما انتي يا شمس 


شمس: مـ.. مـراد سـ ـيف


سيف: يلا يا بابي ننام 


مراد بعد لما سمع صوت سيف


مراد راح عند سيف وشاله: يلا يا قلب بابي. 


******

خالت مراد بصوت واطي


: ايوه يا رافت مفيش حاجه من الي اتفقنا عليها حصلت


رفت:لا ازي دا باسل متاكد ميه في الميه ان الي اسمه ايمن شافه 


: مفيش حاجه حصلت  بالعكس دا انا اول مره اشوفه مبسوط كدا


رافت: اوووف الظهر انه بيثق فيها اوي 


: ميهمنيش كل الي يهمني فلوسه 


رافت: هو مفيش حل غير انه يموت


: علي اساسا لما يموت هنخد كل حاجه احنا ما في مراته وابنه 


رافت: هو مفيش غيره حل واحد بس 


: الي هو 


رافت: نخليه يمضي علي كل حاجه 


: ودا ازي بقا ان شاءلله 


رافت: هقولك...... 


******

تاني يوم


منه: يلا يا شمس


شمس: دقيقه بس هدي محمد مذكرة لانجليزي 


منه: هو فين 


شمس: ورا الشجره اهو


منه: طاب هجي معاكي 


شمس: لا خليكي مش هطول


******


 مراد قاعد في المكتب لحد مجاه اتصال...... 


: هيوصلك ملف دلوقتي هتمضي عليه ولا السنيوره بتاعتك في خطر.. وحط الفون علي بق شمس 


شمس: مراد مراد الحقني


مراد قام بغضب: انت مين وربنا لو حصل ليه حاجه ما هرحمكم 


الرجل قفل الفون ودخلت رضوي بشماته 


: الملف يا مراد بيه 


مراد مسكها من رقبته جامد 


: مين دول يا بنت الـ***


رضوي ابتسمت: احسنلك امضي علي الملف 


مراد: ورحمت امي لقتلك لو حصل حاجه لشمس


رضوي: ما انت لو قتلتني اكيد هما هيقتلو شمس... 

مفكرني غبيه علشان اتجوز واحد اعمه دي كانت خطه من خالتك علشان تحبني وتكتبلي كل حاجه باسمي وساعته انا كنت هخد 25٪ بس انت متخلف كنت بتحب الغبيه شمس وقلبك مش معاي خالص حتا بعد مجبت سيف وقلت اكيد هيحبني.... 


مراد زقها وطلع الفون 


رضوي: لو اتصلت بايمن شمس، هتموت امضي علي الملف من سكات احسن ليك


مراد راح علي المكتب ومضي علي الملف ورضوي خت الملف: لو فكرت تعمل حاجه شمس هتبقا في خطر اول ما اوصل بـ الملف لي خالتك هتوصلك شمس


مراد بصله من سكات وهي طلعت وهو طلع التلفون


: ايمن الحق الكلبه الي لسه نازله دي 


ايمن: حاضر


مراد نزل واخد عربيه تاني 


مراد: اطلع ورا ايمن علطول


: حاضر يا بيه. 


ايمن ومراد وصلو قدم مخزن مراد وايمن حاولو يدخلو من غير صوت


رضوي: الملف اهو 


رافت: مضاء علي كل الورق 


رضوي: ايوه وطبعا ليا 25٪ 


جاسر بخبث: اكيد يا رضوي احنا هنضحك عليكي يعنى.... وفي اقل من دقيقه كان في رصاصه في راسها... 


خالت مراد: هنعمل اي في البت دي... شمس... هنرجعها لمراد ولا اي 


جاسر: لا دي تسبهالي انا 


كل دا و ايمن و مراد سمعين كل حاجه  مراد حاول يتحرك بهدو ويلف ليهم من وره ومن خلال الصوت عرف خالته واقفه فين كان لسه هيحط المسدس علي راس خالته لحد ما سبقه جاسر وحط المسدس علي راسه


جاسر: اي يا مراد بيه مش عيب تقتل خالتك 


مراد: ابعدو عن شمس 


جاسر: البت حلوه الصراحه وتستاهل 


مراد مهموش المسدس الي علي راسه ولف ضربه في بطنه حاسر رفع المسدس وضرب طلقه بس قبل ما توصل مراد كانت شمس وقفت قدمه 

مراد حس بيه 


مراد: د...ي... مـ..ش ـ شمس صح لا مش هي 


مراد نزل علي لارض وفضل يتحسس علي الجثه 


مراد بصوت عالي: شـــــــــــــــــــمس شمس لا ابوس ايدك فوقي 


شمس: مـ.. ـراد ا.. انا بـ.. حبـ... ـك.  


في الحظه دي دخل ايمن ومعاه الشرطه 


****


بعد مرور 6سنين 


شمس واقفه تلبس ابنها الخمس سنين مصطفي 


سيف: وانا يا مامي 


مراد: وانا 


شمس: لا ولله كدا حرام البس لنفسك ولابس ابنك صاصا بس علشان صغير 


مراد وسيف: خلاص هنستنا 


شمس خلصت مصطفئ وسيف 


شمس لمراد: واطي 


مراد شالهت وهي لبستة التيشرت 

مراد: بحبك 

شمس: وانا بحبك

سيف ومصطفي: واحنا كمان بنحبكم.... تمت




 

تعليقات

التنقل السريع