القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ربما صدفه البارت الرابع والخامس بقلم دعاء احمد علي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله


:

ربما صدفه 4_5


 سعد مين دَ ياماما اللي اتجوزه! انتِ شاربة حاجة على الصبح. 

رحاب: انتِ تطولي سعد ياقليلة الرباية، ضفره برقبتك، يابت الهبلة دا غني ومعاه شركات وأملاك  كتير وهيعشك سعيدة 

تالين : سعيدة نفسها بتقولك ميلزمنيش، وبعدين عمر السعادة ماكانت بالفلوس. 

رحاب: علشان انتِ غبية، الفلوس كل حاجة في الزمن دا. 

تالين: مش بالفلووووووس، أعملك أي بالفلوس لما يصبحني بعلقة ويمسيني بعلقة، فلوسه هتشيل عني، ياماما دا مصاحب بنات بشعر راسي. 

رحاب: وأي يعني! الراجل ميعبهوش غير جيبه. 

تالين: ياماما دا مسهوك ياماما، عايزاني كل يوم أروح أجيبه من حضن واحدة. 

رحاب: تصدقي إنك واحدة فقرية وهتفضلي فقرية طول عمرك. 

تالين وهي تسحب البطانية لِتكمل نومها: بقولك أي ياااقمر انت روحي كلمي أختك وابن أختك المسهوك دا وقوليلهم يطلعوني من نفوخهم علشان ميندموش، والحرباية ثريا معاهم كمان.

رحاب وهي تشد البطانية عنها  بعصبية: بت انتِ جايبه الغرور دا من فين، شحال لو مكنتيش سودة وساقطة وكمان مش محترمة. 

"تالين نجحت في كتم دموعها، لما يجيلك جرح المشاعر من أقرب الأقربون بتبقى صعبة"

رحاب: ثريا اللي أصغر منك هتتخطب انهارضه لواحد كل البنات هتموت عليه وسامة وغني و حسب ونسب مش زيك يابايرة. 

تالين ببرود: تتربى في عزه. 

رحاب: اسمعي، أنا هروح عند خالتك علشان التحضيرات وانتِ تلبسي لبس حلو يظهر جسمك بدل الهلاهيل الواسعة اللي بتلبسيها،وتحطي مكياج وتكتري البودرة، ممكن واحد من قرايب العريس يشوفك ونخلص منك. 

رحاب على وشك الخروج، تالين وهي عيونها فقط اللي ظاهرة من تحت البطانية: طب علفكرة بقا، اللبس الضيق بيجيب عريس، واللبس الواسع بيجيب راجل هه.

______________________________________

في شركة جاسر للبناء والتشيد

أحمد: اتفضل استقالتي. 

جاسر: متربطش العلاقات الشخصية بالشغل يابوحميد. 

أحمد: اللي يتخلى عن واحدة حبته بالطريقة دي، مينفعش أي علاقة تربطنا ببعض لا شغل ولا غيرها.

جاسر عارف كفاءة أحمد في الشغل، بس غروره منعه إنه يترجاه يفضل: تمام استقالتك مقبولة، وبالمناسبة خطوبتي انهارضة وعازمك. 

أحمد خرج ورزع الباب وراه بدون مايتكلم

____________________________________

فتحت تالين دولابها لقت كل لبسها دريسات وجيبات واسعة، تالين وهي تكلم ملابسها.

: طب مافيش حاجة أوسع من كدا علشان مامي حبيبتي تهزقني أكتر. أصلي مقولكمش عن كمية الحنان اللي بحسه وأنا بتهزأ ياااالهوووي يااااخرااااشي.

راحت تالين لجارتها(نهى) في نفس سنها ٢٣ سنة. 

: بت يانهى فيه حاجة كدا بتلبسيها جيبة من تحت وعليها بلوزة بس طويلة، بتبقي عاملة زي الفراشة. 

نهى: قصدك الإدناء. 

تالين: أيوا اسمه كدا باين. 

نهى: ماله. 

تالين: عايزاه ضروري ويكون أسوود. 

نهى بخضة: فيه حد عندكم اتوفى! 

تالين ببلاهه: أه ثريا. 

نهى بصدمة:ااااااايه؟ 

تالين بتفسير: يابنتي لا قصدي خطوبة ثريا انهارضه. 

نهى: ياخد شيطانك ياتوتي. لا مش معايا أسود تاخدي كاشمير. 

تالين: كاشمير كاشمير حد لاقي، وياسلام بقى لو عندك ميك أب. 

نهى: أه عندي كريم إيڤا مرطب. 

ضحكت تالين: أحلى ميك أب دا ولا أي، اشطاا هاتيهم.

____________________________________

في خطوبة ثريا

جاسر وهو يتفحص جسد ثريا، كان ملابسها كاشفة أكتر ماهي ساترة "بغمزة": أوباا أي الصاروخ الجامد داا. 

ثريا بمياعة: بس بقى يا بيبي بتكسف الله. 

جاسر بسخرية: وانتِ وش كسوف أوي. 

ثريا وهي بتتمايل عليه قدام المعازيم: مقدرش اتكسف من حياتي وحب عمري. 

جاسر بضحك: حب عمرك أي! دا أنا لسه عارفك من أسبوع. 

ثريا بمياعة أكتر: ما أنا حاسة إني أعرفك من زمان أوي، بجد إنتَ أخد قلبي وعقلي من أول نظرة. 


"ويت، وأخدوا مرارتنا كمان" 


دخلت تالين القاعة وكانت تقريبًا هي الوحيدة اللي لابسه حجاب وكلهم سواريهات عريانة أوي وفجأة جالها اتصال: 

منار: تالين عايزة أقعد معاكِ شوية ممكن تيجي. 

تالين: عيوني، انتِ فين! 

منار: في المستشفى. 

تالين: تمام، أنا في خطوبة، هروح أبارك للعروسة وهجيلك علطول، مسافة السكة. 


تالين بابتسامة مزيفة: ألف مبروك ياثوثو، ربنا يتمملك على خير. 

ثريا قدام جاسر:  أي القرف اللي لابساه دا، مش عارفة إنك جاية خطوبة هاي كلس، فين خالتي تشوف المهزلة دي. 

تالين بسخرية: عاجبني، ولو مش عاجبك الحيطة وراكِ، كسريها براسكِ أو هى تكسر راسك أيهما أقرب.

جاسر ضحك وثريا بصتله بغضب.

ثريا باستفزاز : سمعت انك مش هتتخرجي معانا، علشان التخلف، المرة الجاية أبقي ذاكري كويس، ولا أقولك انتِ بهيمة مهما تذاكري مش هتفهمي. 

كانت هترد بس لقيت أمها جاية ناحيتها وممكن تتهزق قدامهم فمشيت وراحت تخرج من القاعة. 

: تالين

تالين: أوووف ياربي مش ناقصاك خالص. 

سعد: رايحة فين ياقلبي، لسه بدري. 

تالين: كتك وجع في قلبك، وانت مالك؟ 

سعد ببرود: تؤ تؤ مينفعش واحدة تقول لجوزها المستقبل كدا، عيب أزعل. 

تالين بعصبية: اتفلق، انت لو آخر حد على الكون مش هتجوزك غور في داهية. 

مشيت تالين وراحت المستشفى وهي ماشية بين طرقات المستشفى يد شدتها وكتم صوتها وزقها في أوضة فاضية. 

#يتبع

#ربما_صدفة

#دعاء_أحمد_علي

لو التفاعل كان حلو هنزل بارت جديد


#ربما_صدفة 5


دخلها في أوضة فاضية وصغيرة وهي بترفث برجلها وبتحاول تفك نفسها بس قوته كانت أكبر 

قفل الباب بالمفتاح وسابها. 

: أيه ياحبيبة قلبي، سامعيني من شوية كنتِ بتقولي أيه! حاجة زي لو كنت آخر واحد في الكون مش هتجوزك.

تالين عرفت من ريحته إنه سكران طينة حاولت تفتح الباب بس مقفول بالمفتاح لوت وشها الناحية التانية لقته ماسك المفتاح وبيحركه بيده. 

تالين ونفسها عالي: لو سمحت افتح الباب. 

سعد وهو بيقرب منها: تالين أنا بحبك. 

تالين وبدأت تخاف: سعد انت سكران هات المفتاح وهنتكلم في وقت تاني. 

سعد: انتِ فاكرة نفسك مين علشان ترفضيني، وبتقوليلي غور أنا بقى هسمع كلامك وهغور بس بعد 

تالين بدموع: أنا بنت خالتك. 

سعد وقرب منها أوي ومشى يده على وشها. 

تالين بعصبية شديدة وبصقت على وشه: قذررررر. 

جن جنونه وانهال عليها بالضرب الشديد لحد ما نزفت من أنفها ووشها كله بقى دم، ومكنش بيدها غير الصراخ. 

سعد: حماااااارة أنا مترفضش، كل البنات تحت رجلي وانتِ عملالي فيها المحترمة مافيش بنت محترمة، كلكم أو***

وبص على لبسها وبدأ يقطع فيه: امشي في الشارع عر*يانة، خلي الكل يشوف حقيقتك. 


كان فيه حد بيحاول يكسر الباب بعد ما سمع الصراخ. 

كسر أحمد الباب ولقي تالين على الأرض ولبسها متقطع ووشها دم وعيونها مفتوحة بس مافيش أي رد فعل وسعد مازال بيضربها بالأقلام.

جري أحمد عليه ومسبش حتة سليمة فيه وكان على وشك إنه يموته، سعد فقد الوعي وأحمد مستمر في ضربه، اللي وقفه لما لَمح تالين غمضت عيونها وفقدت الوعي.

لمس رقبتها ولقي فيه نبض، طلع يشوف أي ممرضة ماشية بس مكنش فيه حد، راح في أوضة فاضية وسحب مفرش ولفها بيه وشالها وجري بها على أوضة منار، منار أول ما شافتها صرخت.

أحمد وهو يضعها على السرير: حاولي تلبسيها، وأنا هروح ألاقي دكتور. 

الدكتور: وقفنا النزيف، والآثار هتفضل فترة وتختفي، مافيش حاجة خطر. بس دا اعتداء جسدي هنطر نبلغ. 

أحمد: فيه واحد في المستودع بيصفي أبعت حد يشوفه ممكن يكون مات.

الدكتور: هو اللي اعتدى عليها. 

أحمد بإيجاب. 

منار وهي قاعدة جنب تالين النايمة وبتعيط:  سامحيني أنا اللي قولتلك تعالي. 

دخل أحمد وبص كتير على تالين وهي نايمة على الرغم من انها متخرشمة بس براءة الدنيا فيها. 

فتحت عيونها ببطء لقت أحمد واقف ومنار على الكرسي جنبها حاولت تفتكر أي اللي جابها هنا افتكرت آخر حاجة أحمد لما دخل وضرب سعد.

أحمد: حمد الله بسلامتك. 

تالين بتعب: شكرًا. 

منار: عاملة أي ياحبيبتي. 

تالين: بخير. 

أحمد: ارتاحي انتِ دلوقتي. 

فجأة نطت تالين وقعدت وهي ماسكة راسها: أنا لازم أمشي. 

أحمد: مينفعش انتِ لسه تعبانة. 

تالين بصوت متقطع: رحاب. رحاب. رحاب هتشلوحني. 

أحمد وهو مستغرب من طريقة كلامها: رحاب مين! 

تالين: أمي.

: هوديكِ ليها حاضر بس ارتاحي دلوقتي. 

لو سمحت ياأحمد ممكن دقيقة.

أحمد: خير يادكتور خالد. 

خالد وعيونه دامعة: أنا طالب يد الآنسة منار وأتمنى مترفضش. 

أحمد: هو دا وقته. 

خالد: أصل، أصل************ 

أحمد بصدمة: ايييييييييه! 

#يتبع 

#دعاء_أحمد_علي

اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع