القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية احببتها صعيدي البارت الاول والثاني والثالث بقلم روفيده وائل


تميم: بس دي جاهله ي ماما 

هدي: ي حبيبي بس عرفت منين هو انت عمرك شفتها 

تميم: واحده عيشه عمرها كله في الصعيد طريقه لبساها وكلامها وتعليمها هيكون اي ي ماما ارجوكِ ي ماما بلاش انا منصبي هيتاذي 

هدي: دي وصيه ابوك ي تميم عاوز تكسرها  دا انت عمرك م كسرتله كلمه وهو عايش 

تميم: بغيظ: حاضر ي ماما حاضر بس م تحلميش اني هعاملها كويس انا هخليها هي الي ترفض الجوازه دي 

هدي: انت عندك اخت ي تميم وهيتردلك فيها انا مش هكلمك اعمل الي انت شايفه 

تميم: ايه دخل رنا بس ي ماما انا طالع اجهز 

هدي: ربنا يهديك ي بني 

رنا: م بلاش يتجوزها ي ماما غصب وانتي عارفه انه بيحب زميلته في الجامعه 

هدي بنرفزه: لي هو عاوز يتجوز البت الصفراا دي دا يبا اخر يوم في عمري 

رنا: ربنا يستر بقا ي ماما 

في مكان اخر في ضواحي الصعيد 

رُفيده: لولولولولوي هيخطبني هيخطبني ي وعد 

وعد: اهدي ي مخبوله اياك تكوني صدقتي يعرفك منين علشان يخطبك

رُفيده: انتي م سمعتيش جدي وهو بيقولي 

وعد: نفسي افهم حبتيه ازاي من غير م تشوفيه 

رُفيده: ي قوم اذني لبعض الحي عاشقه  والاذن تعشق قبل العين احيانا 

وعد بخوف:  طب وطي صوتك لحد يسمعنا تروحي في داهيه 

رُفيده بضحك: انا سكت خالص اهو ي ستي هنزل اشوفهم 

في المساء 

هدي: احنا ندخل ي بني والنبي م تقول حاجه غلط انت عارف جدك صعب 

تميم بغيظ: اما نشوف اخرته ي ماما 

انتي ي بت انتي خودي طلعي الشنط دي فوق 

رُفيده بصدمه: بت اما تبتك ي جدع انت انت مين علشان تقولي كده 

تميم: انجزي ي بت انتي هتتكلمي معايا ولا اي 

رُفيده: واتحدت معاك بتاع ايه ي مخبول انت طلع شنطك لحالك عاد 

تميم بغيظ: واضح ان حتي الخدامين هنا مش محترمين امال هي هتكون عامله ازاي

رُفيده: خدامين في عينك ي ولد المركوب انت واضح ان انت الي ناقص ربايه 

هدي: تميم ي بني انت واقف عندك بتكلم مين 

اي داا رُفيده حبيبتي ولا كبرتي وبقيتي عروسه قمر 

تميم بصدمه: هي دييي

رُفيده: تميم 

يتبع........ 


#احببتها_صعيديه 

البارت2

تميم بغيظ: واضح ان حتي الخدامين الي هنا مش محترمين امال هي هتكون اي

رُفيده: خدامين في عينك ي ولد المركوب انت واضح ان انت الي ناقص ربايه 

هدي: تميم حبيبي واقف عندك بتعمل اي

اي دااا رفيده ولا كبرتي وبقيتي عروسه زي القمر

تميم: هي ديي

رُفيده: تميم 

هدي: مالكوا في اي مصدومين لي 

رُفيده بتوتر: لا ولا حاجه ي مرات عمي نورتوا الدوار هروح انادي جدي عن اذنك 

رنا: مالها دي ي ماما خايفه كده لي 

هدي وهي بتبص ل تميم بشك: مش عارفه ي رنا هنشوف 


الجد"زكريا":  ي مرحب ي مرحب بمرت الغالي وولده نورتوا الدوار عاد 

تميم: منوؤ بناسه ي جدي 

جدي: تعالي في حضني عاد ي ولدي ولا تكون كبرت 

تميم وحضنه: هو انا اقدر اكبر عليك ي جدي 

رنا: وانا ي جدي اي مش بنت ابنك

الجد: دا انتي الغاليه تعالي 

رنا: حبيبي ي جدوا 

الجد: رُفيده خودي بنت عمك تغير غلجاتها وانزلي شوفي الغدا  جهز ولا اي 

رُفيده: حاضر ي جدي وبصت لرنا اتفضلي معايا 

في الغرفه

رنا: وانتي بقا ي رُفيده متعلمه 

رُفيده بتوتر: لا وهتعلم فين عاد انا مبطلعش م الدوار 

رنا: تميم كان معاه حق فعلا طب وانتي ازاي هتتجوزي تميم 

رُفيده: معاه حق في اي عاد 

رنا: اصل قال هتلاقيكِ جاهله  وهو دكتور في الجامعه وعاوز واحده تناسبه 

وعد وهي بتدخل للاوضه بغضب: وه اي الحديت الماسخ ده  دي رُفيده ست البنات كلاتهم ومعاها الشهاده 

رُفيده وهي بتكتم بوقها بسرعه وضحكت بتوتر: حبيبتي ي وعد تعالي ننزل وسبيها تغير 

وعد بغضب:هتسبيها في اوضتك اياك 

رُفيده وهي تخرج: خدي راحتك ي بت عمي الاوضه اوضتك 

وعد وهي تنظر لها بغضب: ان فكرتي تقوليلها كلامك الماسخ ده تاني والله لكون منتفه شغرك الي شبه المقشه ده شعرايه شعرايه 

وخرجت وراها 

في الاسفل 

رُفيده: الغدا جاهز ي جدي 

تميم: عن اذنك انا ي جدي هطلع اغير وانزل  

بعد شويه 

رُفيده: جدي انا مش عاوزه الجوازه دي ي جدي 

الجد: لي بس ي بتي ده تميم محترم ودكتور قد الدنيا 

رُفيده: انا مش ريداه ي جدي 

الجد: انتي عارفه مرضي ي بتي وانا خايف عليكي فكري براحه ي حبيبتي هاخد ردك بكره انا مش هجبرك ع حاجه ي رُفيده 

رُفيده: وحضنته: انا بحبك اووي ي جدي ومش عاوزه اسيبك 

الجد  بضحك: وه الا تكوني عاوزه تتجوزيني اياك 

رُفيده: طب هو انا هلاقيكي في حلوتك 

الجد بضحك: قومي قومي ي بكاشه نادي رنا وتعالي نتغدي 

رُفيده: حاضر وطلعت 

جت تخبط ع الباب سمعت صوت واطي 

تميم: ها ي رنا قولتلها زي م قولتلك 

رنا: ايوه ي تميم بس حرام عليك دي شكلها طيبه وهاديه خالص 

تميم باستهزاء: هاديه ااه ياارب تحس ع دمها وترفض بس 

رُفيده بخبث: بقا كده ي واد عمي عاوز تطفشني طيب انا وانت الزمن طويل هنشوف مين هيطفش التاني 

يتبع.......... 

بقلميي: روڤان"رفيده وائل"


البارت3

رُفيده:( بقا كده ي واد عمي عاوز تطفشني طيب انا وانت والزمن طويل هنشوف مين هيطفش التاني) وخبطت: جدي بيقولكوا يلا علشان الغدا 

تميم زقها وخرج: يلا ي رنا 

ع السفره 

هدي: تعالي ي رُفيده ي حبيبتي جنب تميم هنا 

تميم بصلها بغيظ وسكت 

رُفيده: حاضر ي مرت عمي 

وقطع كلامهم صوت تليفون تميم 

تميم: عن اذنك ي جدي اتصال مهم من الشغل هرد وارجع 

الجد: اذنك معاك ي ولدي 

بعد فتره 

الجد: ها ي ولدي شالله يكون خير 

تميم: اها ي جدي بيستعجلوني بس عاوز امشي ع اول الاسبوع 

الجد: ان شاء الله نكتب ع يوم الخميس وابا خد مرتك وسافر 

تميم بدا يهرش في جسمه جامد ويكح

هدي: مالك ي تميم في اي 

تميم: مش عارف ي ماما جسمي قايد نار وبص ل رُفيده انتي حطالي اي في الاكل ده 

رُفيده: وه وهحطلك اي بس ي ود عمي 

هدي: دي ريحه فلفل اسمر وتميم عنده حساسيه منها اهدي ي تميم وتعالي اغسل جسمك وهجبلك الحبوب 

انا قولت لرسميه م تحطش فلفل اسمر في طبقك شكلها نسيت 

الجد بعصبيه: ررسمييييه

رُفيده: لا مش نسيت الواضح ان الاطباق اتلغبطت لان طبقي مفيهوش 

تميم بنرفزه: اكيد انتي الي عملتي كده انتي غبيه 

الجد وضرب عصيته في الارض: صوتك عاد ي ولد هتعلي صوتك عليها وانا واقف

رُفيده بعياط: وانا هعمل لي بس كده ي واد عمي وهعرف منين ان انت عندك حساسيه منيه وطلعت تجري ع اوضتها 

وعد: استني بس ي رُفيده 

ودخلت وراها الاوضه 

رُفيده بخبث: ههههه تعيش وتاخد غيرها ي واد عمي 

وعد: وه انتي الي عملتي كده 

رُفيده: ايوه ثم اكملت بحزن علشان يبا يقول عليا جاهله تاني انا هوريه الجاهله هتعمل في اي 

وعد: وانتي عرفتي منين عاد ان عنده حساسيه منيها 

رُفيده: وانا رايحه اشوف الغدا جهز ولا لسه 

flash back

هدي: خدي بالك ي رسميه متحطيش في طبق الدكتور فلف اسود بيتحسس منه 

رسميه: حاضر ي هانم 

back 

رُفيده: مكنتش عارفه ابدل الطبق ازاي بس التليفون ده سهل عليا المهمه وكان لازم استغلها

وعد: انتي مش سهله عاد 

رُفيده: هو لسه شاف حاجه 

الباب خبط 

وعد: دكتور تميم اتفضل اتفضل 

تميم بضيق: نادي رُفيده

رُفيده: ايه ي واد عمي في اتهام انسيته

تميم: انا اسف مكنش قصدي اقول كده بس اتعصبت 

رُفيده: محصلش حاجه 

تميم: طب غيري وتعالي وريني البلد وقبل ما تعترضي دا امر من جدك 

رُفيده: حاضر نازله وراك 

في الارض 

رُفيده: وكده الحد ده يبقا نهايه ارضنا 

تميم: مش عاوزه تعرفي عني حاجه قبل م نتجوز 

رُفيده: لاع

تميم بخبث:: انتي برضوا بنت عمي وانا مرضاش اظلمك انا حبيت اقولك اننا سادي بس علشان تكوني عارفه 

رُفيده بخوف: ايههه

تميم: ايوه زي م بقولك كده وعندي بنات صحاب كتير هتقوليلي ابعد او م بعدش طبعا مش هيحصل 

رُفيده:.....  . 

يتبع...... اعمل متابعه هنا👈 اضغط هناااااااا👉عشان يوصلكم كل الاجزاء الباقيه هتوصل للمتابعين فقط

بقلمي: رفيده وائل"روڤان"

تكملة الروايه من هنااااااا 





 

تعليقات

5 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع