القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت مربية الزواحف البارت 8_9_10_11بقلم زينب زكرياء في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



احببت مربية الزواحف


8_9_10_11


عمار: لع يا خويا انا هفضل رياضى طول عمرى

زياد: لما نشوف ويلا باى عايز انام 

عمار: سلام ياكروش 

زياد قفل ف وشه 

عمار قام  خرج علشان يجرى 

والساعه ٨رجع شقته واخد شور وفطر ولبس  

عمار مسك التلفون وبيرن على منه 

منه: ايه يا عمار بترن بدرى ليه كده 

عمار: قومى يا كسوله 

منه: يابنى انهارده اجازتى ولسه نايمه من ساعه 

عمار: انتى عارفه ان انهارده عيد جواز زياد وهاجر صح 

منه: اه هاجر عزمتنى امبارح 

عمار: يبقا هتروحى معايا صح 

منه: انسى 

عمار: ليه مش هتروحى دى هاجر هتنفخك لو مرحتيش 

منه: انا هروح بس مع مروان 

عمار: معلش من سى زفت علشان تسيبى اخوكى وتروحى معاه 

منه: ايه ده هو انا نسيت اقولك 

عمار: نسيتى تقولى ايه يا مصيبه 

منه: انى هتخطب السبوع الجاى انا ومروان 

عمار: وانا مليش لازمه عندك علشان كده انا اخر من يعلم يا اختى 

منه: والله جت فجا وانتى اول من يعلم حقيقى 

عمار: ده ناقص تقوليلى فرحى السبوع الجاى 

منه: يا راجل ومعزمكشى دى تحصل 

منه: هحكيلك انا ومروان بنشتغل ف نفس المستشفى ونفس المجال فتصحبنا على بعض وبعدين قلى انا عايز اشوف بابكى ومامتك وقالى ف الصبح واتقدم ف الليل انا زمبى يالمبى 

عمار: على العموم الف مبروك وبالليل هشوفه واتعرف عليه ويلا سلام

منه: عمار متزعلش ده كله جه مفجا والله 

عمار: هزعل منك يا اوزعه ليه ده انا هرتاح منك 

منه: ده العشم برضو ويلا سلام 

عمار: سلام 

عمار ف نفسه:(ماانا مش هروح لوحدى لما اجى من العياده ابقا اطلب من هنا انها تروح معايا واها تتعرف عليهم وتصاحبهم) وراح على شغاه 

عندهنا وهى خارجه من الحمام 

هنا: يا طالعه من باب الحمام وكل خد عليه خوخه خوخه وبتبص على نفسها ف المرايه وهى بتمشط شعرها والله انا قمر 🌗من غير مكياج هى الساعه كام وبصت عل. الساعه نهار اسوح الوقت راح وراحت لبست بسرعه واكلت برضو بسرعه و راحت شغلها متاخر 

بعد ما الاتنين خلصوا شغل 

اتقابلوا ف الاسانسير 

عمار: مالك مبوزه كده ليه 

هنا: عادى زى كل يوم 

عمار: زى كل يوم ازاى يعنى 

هنا: يعنى زى كل يوم بيتكلموا عليا انى انطوائيه و بحب الحيوانات وكلام من ده كتير

عمار: يختى والله انتى ف نعمه 

هنا: وثانيا توتو وسوسو وعثمان وحشونى 

عمار: يادى النيله مش احنا قولنا هنصاحب بناادميين مش زواحف 

هنا: الناس بنشوفهم بره مش هيعيشوا معايا 

عمار: اه لا دى محلوله 

هنا: احلها ازاى وانتى قولتلى انى علشان اصاحب ناس لازم اتخلى عن زواحفى 

عمار: انا هحلهالك بس اسكتى علشان عايز اطلب منك طلب

هنا: قول 

عمار: انا كنت عايزك تروحى معايا عيد جواز صاحبى اهو تتعرفى على مرتات اصحابى  

هنا: ليه هما اصحابك كلهم متجوزين 

عمار: ايوه 

هنا: 🤣🤣وانتى الى عانس 

عمار: بت انتى الى معنسه 

هنا: لع ياخويا انا الى رافضه الموضوع 

عمار: وانا لسه مختارتش شريكة حياتى 

هنا: اجابه مقنعه 

عمار: يعنى هتيجى ولا لا

هنا: اكيد هاجى ماانا زهقانه من الشقه فهروح وامرى لله 

عمار: اه كلامه دبش ععدينى 

خلينى اروح شقتى 

هنا: روح يا خويا انا حوشتك 

عمار: هنروح عاالمغرب كده فجهزى بدرى علشان انا عارف انك بتخلصى بدرى اوى 

هنا: طيب يلا باى

عمار وهنا كل واحد قفل شقته 

عمار: لازم انزل علشان اجبلهم هدايا 

نزل وجاب هديه للزياد ومراته وجاب هديه لهنا 

عند هنا 

هنا: لازم اجيب هديه مدخلش على ناس معرفهمش وادخل وايدى 

فاضيه 

هنا طلبت اون لاين مستعجل واجى الطلب قبل المغرب 

واجى المغرب 

عمار راح خبط على هنا 

وهنا اول فتحت تنح من جمال هنا طبعا 

عمار: اول مره اشوفك لابسه دريس علطول بشوفك بالبنطلون والبلوزه 

هنا: انا بحب ابدل يابنى مش علطول هلبس البنطلون والبلوزه 

عمار: بس الدريس هيبقاحلو ا اكتر ولو كنتى لبسه الطرحه 

هنا: ماانا بفكر انى هتحجب بس لسه مااخدش القرار 

عمار:اتمنى انك تخدى القرار 

عمار: يلا

هنا: يلا 

وركبوا العربيه 

عمار: ايه الهديه الى جايبها 

هنا: جبت ساعتين مغنطيسيّ 

عمار: اه عارفها 

هنا: وانتى جايب ايه 

عمار: انا جبت تذكرت سفر ل الجونا 

هنا: الله هديه حلوه جدا 

هنا وعمار وصلوا لبيت صديقه زياد وهاجر  وزياد فتحولهم 

زياد: اهلا وسهلا نورتونى 

عمار: ايه الى يشوفك يقول مدخل ضيوف د انا صاحب ملك ولا ايه ياهاجر 

هاجر: اكيد طبعا ادخلوا الكل جوه 

عمار وهنا دخلوا 

هاجر: بما اننا دخلنا مش تعرفنا على القمر الى جنبك ده 

عمار: اه نسيت  هنا دى هاجر مرات زياد 

وهنا بتكون صديقتى الجديده 

هاجر: صديقتك ماشى وبصت لهنا 

هاجر: ايه متعمليش مكسوفه اتعملى بطريقتك اةوالى  جوه دول اتعملى معاهم كانك تعرفيهم من سنين 

عمار: فى سره (اتمنى انها تخرج من انطوائيتها 

هنا: هحاول

هاجر: اخدت هنا: ياجماعه اعرفكم............ 

#احببت مربية الزواحف 8



هاجر: اعرفكم ب هنا صديقة عمار وانضمت لشلتنا يابنات 

منه: شكلى مش انالوحدى الى بنسى 

عمار: اسكتى انتى خالص 

منه: عمار اعرفك ب مروان وبعدين هسكت 

عمار مد ايده ازيك 

مرواوان: انا عارف انك زعلان علشان الموضوع جه فى يوم وليله والله

عمار : اسكت مش انا هرتاح منها دى عباره عن مصيبه متنقله 

مروان: 🤣🤣🤣مش لدرجاتى دى ملاك 

عمار: تقصد شيطان وانتى الصادق

هاجر: كفايه تنمر بقا 

وبصت ل هنا اعرفك ياستى بالباقيين ده يوسف ظبوطه  ودى مراته سمر وده مالك دكتره اقد الدنيا ومراته مريم وده اخويا حسن  ومراته جاسكا رسامه  هى. تبان اجنبيه بس ايه  انا خلتها بتتكلم ولا كانها مولده ف مصر 🇪🇬

هنا: اتشرفت بعرفتكم 

سمر: ايه ياسطا حسستينى كانى فى مكتب واحنا المدرين عليكى  متفكى كده 

جاسكا: ايه حبيبتي خليكى مفرفشه كده 

هنا: اوبا دى بتتكلم احسن منى

مريم: احبك وانتى كده 

هاجر: طب يلا يازياد نجيب ليهم جاتو وعصير ولا يقولوا علينا منتلين 

زياد: يلا يا حبيبتى اسبكم انا ياشباب 

بعد ماجابوا الجاتو والعصير وقدموا ليهم وبعدين

هاجر:تعالو نسئل بعضنا اسئله 

كلهم: ماشى 

هاجر: ونبدأب هنا 

هنا: دقيقه وفكر لقيت السؤال ازاى اتعرفتوا على بعض كل زوج وزجه يتحدث المكرفون اليكم 

هاجر: نبدا بيوسف وسمر 🤣🤣

يوسف: كان يوم مطلعلوش شمس وانتى الصادقه 

سمر: يوسف 

يوسف: كان يوم خسوف اقصد الشمس كانت مشرقه 

سمر: بصى ياستى كنت محبوسه والظبوطه ده طلعنى 

هنا  ده بجد انتى اتحبسى طب مش تاخدينى معاكى اجرب الحبس 

سمر: يوم عيدجوازى انا ويوسف هعمله فى الحبس وابقا اعزمك اول وحد

يوسف: بصى الحقيقة انا كنت قاعد فى المكتب وجت واحده وايه تحسيها نازله من السما واكتسفت بالاخر انها نفخت راجل علشان ايه قلها عدى ياقطه 

هنا: 🤣🤣🤣🤣عندك حق يا سمر وزاى يقولك ياقطه 

سمر: وبعدين اتعرفنا على بعض و ادينا مشرفين معاكم 

زياد: اختار انا بقى مالك ومريم 

مالك: هى كانت متدربه عندىوكانت عنديه عنديه لغايت ماتقلبت على بوظى  وحبيتها 

مريم: 🥰

زياد وهاجر  مع بعض: وانتى يا ابو على نفسنا نعرف اتعرفتوا ازاى 

حسن: والله ياخويا كنت ماشى بين الاهرامات مستنى سياح خبط فى الوان وبوظتلها لوحة الاهرامات الى بترسمها واتخنقنا وبعد كده اتصالحنا وبدأت القصه 

هنا: هو انتى بتشتغل مرشد سياحى 

حسن: ايوه 🤣🤣

وبعدين كل واحد حكى حكايته واجت الساعه١٢وجابوا التورته و بعدين قدمولهم الهدايه واعجبوا طبعا بهدية عمار علشان الجونه وكده 

وبعدين كلهم روحوا 

عند شقه هنا وعمار  

عمار: هنا 

هنا: نعم 

عمار: انا بشكرك انك جيتى معايا 

هنا: لا علفكره العكس لان انا الى عايزه اشكرك لانك عرفتنى على البنات ويلا تصبح على خير ورايا شغل 

تمار: وانتى من اهله 

هنا: دخلت شقتها 

وعمار بردوا 

عمار: يانهار نسيت اديها الهديه ونزل لعربيته علشان يديها الهديه 

جاب الهديه ولسه هيخبط 

ت

عمار: يبقا معنديش دم لو خبط احنا فى اخر الليل واكيد نامت فى الصبح انشاء الله ♥واخد الهديه ودخل نام 

فى الصبح........ 

#احببت مربية الزواحف 9



فى الصبح 

عمار كالعاده راح لجرى بس اتأخر اجى ٨:٣٠و طبعا كانت هنا راحت الشغل من بدرى اجى من الجرى اخد شور وفطر ولبس وبعدين خرج من شقته واخد الهديه وخبط على هنا ملقهاش 

عمار: اكيد راحت الشغل لماتيجى ابقا اديهالها و بعدين مشى للعياده 

عند هنا

خبطت على باب المدير 

امجد: ادخل 

هنا: صباح الاناناس على احلى ناس 

امجد: صباح الكنتاكى الشغل مستنيكى 

هنا: 🤣🤣🤣مش كانت المواعين مستنياكى 

امجد: 🤣🤣نحن نختلف 

هنا: انا خلصت تصميم البرج بس نسيت التصميم ف البيت 

امجد: شاطره بكره التصميم يبقى على المكتب 

هنا: اوك 

ومشت راحت على مكتبها وطبعا سمعت الكلام اللي بيقوله عليها 

بما انها اتعودته وطنشتهم كانو بيتغاظوا منها 

وبعد ما عمار وهنا خلصوا شغل روحوا بيتهم واتقابلوا فى الاسانسير 

عمار: ازيك يا هنا اخبارك 

هنا: الحمدلله 

عمار: خبط عليكى فى الصبح بس  مفتحتيش، 

هنا: اه ما انا كنت فى الشغل كنت عايز حاجه يا برنس 

عمار: لا مكنتش عايز بس الى كنت عايزه انى اديكى حاجه 

هنا: ايه هيه ها ها

عمار: مش معايا لما اطلع ابقا اديهالك 

هنا: اوك 

وبعدين وصلوا قدام شقتهم 

عمار: دقيقه هدخل اجيب الحاجه 

هنا: ماشى 

عمار: اتفضلى ياستى الهديه دى علشانك 

هنا: اخدتها وفتحتا 

هنا: الله قطه شكلها حلو اوى وكمان ورد شكرا جدا 

عمار:العفو وانا معملتش حاجع انا جبتهالك علشان تونسك بدل زواحفك  وتلفون عمار رن 

عمار: يلا باى ودخل علشان يرد على المكالمه 

وهنا كمان دخلت وهى فرحانه بالقطه 

عند عمار 

عمار: الو يا احلى خديجه فى الدنيا 

مامته: باين عليك فرحان 

عمار: ده انا مش فرحان ده انا طاير من الفرحه 

مامته: اه ما انا عارفه فرحان ليه اكيد هنا الى مفرحاك 

عمار: هنا انتى عرفتى اقصد مين هنا دى 

مامته: عليا هنا الى اجت عيد جواز زياد 

عمار: فى سره (اه يا منه الكلب 🐕هتفضلى طول عمرك سوسه) 

عمار: متفهمنيش غلط دى زميله

مامته:....... 

عند هنا 

هنا: يخلاثى انتى قطه قمر خالص تعرفى ياقطه انك فكرتينى بسوسو وتوتو وعثمان 

هنا: اه تعالى اسميكى زييهم 

هنا: انا مسميه القطه الى اكلها الدب كيتى متزعليش مش هسميكى كيتى هسميكى توته  حلو انا جعانه وانتى اكيد جعانه يلا  تعالى يا توته ندخل المطبخ نعمل اكل  

........ 

فى شركه ضخمة جدا وروعه صراحة 

شاب وهو باصص على الصوره الى على مكتبه 

الشاب: انا عارف انى غلط انى اصدق واحده زب. اله تفرق بينا كنا اكتر من توأم احنا الثلاثه وانا عارف انى جرحتك بكلامى وانى  اتأخرة على انى اخليكى تسامحينى بس انا هعمل المستحيل علشان تسامحينى 

وعمل مكالمه 

الشاب: حجزتلى تذاكر الطياره.............

#احببت مربية الزواحف 10


الشاب: هتكون الطياره امتى تمام ماشى متنساش تبعتلى التذاكر على الشركه سلام 👋

وبعد ما خلص المكالمه دخلت بنت فيها  شبه من الولد بس على انوثه حبيتين (لانها توامه) 

البنت: ايه يابنى مالك مكلدم كده ليه 

الشاب: مكلدم بسببك يا مليكه هانم 

مليكه: وانا مالى يالمبى عملتلك ايه انا يعنى اكمنى المسكينه فى البلد دى

الشاب: مين دى الى مسكينه معلش 

مليكه: انا يامعتز بيه 

معتز: كنت عايزه ايه 

مليكه: كنت عايز حلة محشى و  حمام محشى فريك 

معتز: هو انا فاتح شركه ولا مطعم 

مليكه: مالك يا ميزو زعلان ليه بس

معتز: انا حجزت طياره لمصر

مليكه: هيييييي وهرجع لام الدنيا واشوف هنا 

وراحت بصت لمعتز بحزن 

مليكه: بس هنا زعلانه منننا 

معتز: مانا راجع مصر علشان اعمل المستحيل علشان هنا تسامحنى 

مليكه: بس هننزل انا وانت ومعاز 

معتز: هننزل كلنا 

مليكه: هى اخبارها ايه دلوقتى 


معتز: بقت انطوائيه بسببنا وكمان من فتره كانت بتربى زواحف 

مليكه وهى بتعيط: مبقتش بتثق فى حد بسببنا وعلشان كده بتربى الزواحف 

معتز اخد اختو فى حضنه: زى مادفعت بنت....... على كل الى عملته وعد منى ليكى انى اخلى هنا تسامحنى وكمان هخليها تنقيلى عروسه على ذوقها 

مليكه: ها يبقا هتبقى لسعه يامعلم 

معتز:  امال انتى وهى ايه عاقلين مثلا 

مليكه: تصدق وحشنى عربية عمو محسن وتحدى سندوتشاته 

معتز: اه دنيه 

معتز: هو انتى كنتى جايه ليه ياختى مش بما انك المهندسه والسكرتير بتاعتى واختى تبقى بقيتى صحبة الشركه 

مليكه: ياراجل 

مليكه: على العموم كنت جايه اقولك انك انت وبابا اقصد والد حضرتك عندكم اجتماع كمان ساعتين 

معتز: اه ابقا فكرينى اكلم بابا اننا هننزل مصر 

مليكه: اوك 

معتز: اه وسى معزه اقصد معاز بتاعك ده تقوليله الشغل شغل

مليكه: نفسى اعرف نقرك من نقر خطشيبى ليه 

معتز: بتغزينى ياعنى دا انا موافق وعاصر على راسى شجرة لمون 

مليكه: 🤣🤣🤣🤣🤣...... 

____________

عند عمار وهو لسه بيكلم مامته 

مامته: هه زميله برضوا على ماما

عمار: والله ياست الكل انتى ظلمانى 

مامته: هصدقك واكدب عنيا

عمار: هى منه قالتك ايه بالظبط 

مامته: ماقلتشى حاجه دى منه مستغناش عنها ابدا حبيبة قلبى 

عمار: فى سره: اشوف فيكى يوم يامنه 🤬

مامته: عمار رحت فين 

عمار: انا هنا يماما 

مامته: بما انا هنا زميله ليك الى مش عارفه مهندسه ودكتور مجانيين يوه اقصد نفسى انهم زمايل ازاى 

مامته: على العموم بكره عازمه زميلتك ها هنا على العشا متنساش تعزمها 

عمار: طب يا ماما افرض عندها شغل ولا حاجه اجبرها تيجى يعنى 

مامته: انا قولت تعزمها ولو مجتشى ولا انت ابنى ولا اعرفك 

عمار: هتتبرى منى علشان عزومه 

مامته: قولت ايه موافق ولا لع خلصنى علشان الكيكه هتتحرق

عمار: موافق ياست الكل اصلى الكيكه بقت اهم منى سلام يماما 

مامته: متنساش تعزمها على العشا

عمار: حاضر والله هقولها 

وبعد مخلص المكالمه 

عمار وهو بيكلم نفسه: هو انا يما عايزه تجوزنى يما تتبرى منى فى ام تعمل كده 😂

عمار: اه يا منه الكلب وراح رن عليها 

منه: الو ياعمار 

عمار: بقا ياسوسه تروحى تقولى لماما على هنا دا انا عمل منك شورما وافرق على الكلاب 

منه: ليه بس ده انا فاعلة خير والله 

عمار: فاعلة خير ده من كلام ماما شكيت انى متجوز هنا تصدقى 

منه: لع مش لدرجادى يبنى هو انت وهنا اتجوزتوا مش تعزمونى..........

#احببت مربية الزواحف 11

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع