اسكريبت 3
حازم بمكر:إيه ده معقولة القمر
ده كله واقف قدامي انا
وقرب من ملاك عشان يحضنها
ملاك بعصبية:ابعد يا حيووووان
انت شارب ولا إيه؟!
حازم بضحك:إيه ده انتي طلعتي بتخربشي... بس على مين ده انا حازم اللي مفيش واحدة بس تتجرأ
وترفضني
ملاك بقوة:انت شكلك مش متربي وانا اللي هربيك يا عنيا
ومسكت المقشة ونزلت ضرب في حازم وجابت كوب كبير مليان ماية وكبته عليه
حازم بغضب:ده انتي ليلتك سودة
انا هوريكي ازاي تعملي معايا انا كدة
أكيد انتي الخدامة الجديدة
ملاك:خدامة في عينك يا قليل الأدب
دخل أدهم الفيلا ونور النور وسمع صوت جاي من المطبخ
دخل لقى حازم واقع على الأرض
ومكبوب عليه ماية
وشاف ملاك واقفة ماسكة المقشة
وشكلها متعصب أوي
أدهم بحدة:حد يفهمني إيه اللي بيحصل هنا ده؟!
حازم:الخدامة بتعلي صوتها عليا عشان طلبت منها كوباية ماية
ملاك بعصبية:أخرس يا كداب
حازم:لأ انا مش كداب انتي اللي كدابة.. صدقني يا أدهم انا بقول الحقيقية
أدهم بعصبية:بس بقى...وانت ايه اللي نزلك المطبخ في وقت زي ده
حازم بتوتر:كنت داخل اشرب شوفتها طلبت منها الماية جت وكبتها عليا ده غير لسانها الطويل
ملاك كانت لسة هتتكلم
بس أدهم بصلها عشان تسكت
أدهم:كمل
بقلمي مريم محمد
حازم:بس هو ده كل اللي حصل
أدهم:يعني انت عايز تفهمني أن ملاك عملت كدة عشان طلبت منها الماية؟!
حازم:أيوة
أدهم:اطلعي فوق يا ملاك
ملاك طلعت علي فوق من غير ولا كلمة
أدهم قرب من حازم وضر'به بالقـ"لم
أدهم بغضب:وساختك دي تعملها مع حد تاني غير مراتي سامع... مراتي خط أحمر يا حازم وإلا قسماً بالله
لأخليك تكره اليوم اللي جيت فيه الدنيا وتكره نفسك.انت عارف يعني ايه حاجة تخص أدهم
وقف حازم مصدوم من كلام أدهم
ازاي مراته وامتي اتجوزها؟!
طلع أدهم على اوضته هو وملاك
لقاها قاعدة علي الكنبة وعمالة تعيط
قفل أدهم الباب ودخل قعد جمبها
ومرة واحدة خدها في حضنه
أدهم:بتعيطي ليه؟!
ملاك بشهقات:عش... عشان هو ظلمني وكمان اتكلم معايا بطريقة وحشة أوي...صدقني انا معملتش حاجة من اللي هو قال عليها دي خالص
أدهم:وانا مصدقك من غير ما تقولي اي حاجة
ملاك:دي ثقة ولا إيه؟!
أدهم:مش عارف بس انا متأكد إنك متعمليش حاجة غلط
ملاك:طب تصبح على خير
أدهم:وانتي من اهله
ملاك:انا هنام على الكنبة عشان ارتحت عليها
أدهم:براحتك نامي في المكان اللي ترتاحي فيه
ذهبت ملاك إلى الكنبة ووضعت رأسها على الوسادة ونامت بسلام
بعد مرور بعض الوقت
استيقظت ملاك علي صوت أدهم
كان بيقول كلام وهو خايف من حاجة
أدهم:بلاش تسيبني بدري كدة
بلاش والنبي عشان أنا محتاجلك أوي.. بلاش يا بابا... يابابا
اقتربت منه ملاك وحاولت أن تمسك يديه ليشعر بأنها بجانبه
هدأ أدهم من خوفه وجذب إيد ملاك
ومسكها جامد جلست ملاك بجانبه على السرير
حتى تستطيع منع يديها ولكنها فشلت
ظلت لبضع دقائق
وقد غلبها النوم ونامت بجانبه
في صباح يوم جديد
استيقظ أدهم وجد ملاك نائمة بجانبه على السرير وحولها شعرها
اقترب منها وابعده عن عيونها الخضراء....ولكن كانت مازالت نائمة
قرب يديه من وجهها وهو يتلمسه
مع التدقيق في ملامحها الطفولية
البريئة
أدهم:زي الطفلة بالظبط
استيقظت ملاك علي نظراته لها
قامت ملاك من مكانها بسرعة
وهي مش عارفة تقول إيه
أدهم:انا آسف اكيد فوقتي على صوتي بليل... انا دايماً بحلم بكابوس
وبحس أن انا بجري ورا بابا وبقوله متسبنيش انا محتاجلك بس هو بيكون بعد وانا بخاف أوي اكون لوحدي
بقلمي مريم محمد
ملاك:انا كمان بحلم بحلم شبيه لحلمك بس انا بقى بفضل اعيط عشان ماما اتوفت وانا عندي 12 سنة...طبعاً بابا رفض يتجوز تاني وقرر يشتغل ويصرف عليا لحد ما بقيت خريجة كلية تجارة...بس طبعاً مكنتش لاقية الشغل المناسب عشان كدة روحت اشتغلت في مطعم كبير
وكنت بروح الشيفت بتاع الصبح عشان انا بنت وكدة.بس من كام يوم شديت انا وبنت عشان هي لسة جديدة وعايزة تاخد مكاني وعمالة
تضايق فيا بكل الطرق بس انا بقى علمتها الأدب قبل ما امشي
ومش مهم اللي يتقال كفاية أن انا مكنتش باخد قد اللي بشتغله
واللي كان بيجي جديد بياخد اكتر من القديم
أدهم:انا أسف مرة تانية
ملاك:انا اللي اسفة عشان سمعتك همومي
أدهم:لأ عادي كل واحد بيجي عليه وقت بيبقى عايز يفضفض ويطلع اللي جواه
ملاك بإبتسامة:صباح الخير
أدهم:صباح النور
اه صحيح نسيت اقولك الغدا النهاردة هيبقى عليكي انتي يا ملاك
ملاك:تمام...تحب اعمل أكلة معينة
ولا إيه
أدهم:الأكلة اللي تعجبك اعمليها
بس تكون أكلة الكل بيحبها
ملاك بتفكير:لقيتها
قام ادهم وذهب إلى الحمام
وأخذ شاور وتوضئ
وخرج يصلي فرضه
دخلت ملاك الحمام وأخذت شاور وتوضأت... وخرجت ارتدت إسدال للصلاة وصلت
بعد شوية
نزلوا تحت وجدوا الجميع يجلس على سفرة الطعام
أدهم:صباح الخير
الجميع:صباح النور يا أدهم
جلست ملاك بجانب أدهم ورأت حازم ينظر لها نظرات خببثة
ملاك بهمس:عيل قليل الأدب
أدهم بحدة:اللي حصل امبارح يا حازم ميتكررش تاني سامع ولا مش سامع؟!.
حازم بضيق:سامع
الجد:إيه اللي حصل يا أدهم؟!
أدهم:خلاص يا جدي هو مش هيعمل كدة تاني
الجد:اكيد عملت حاجة كبيرة وإلا مكنش أدهم كلمك كدة
حازم:انا آسف يا أدهم
أدهم:مش ليا انا... ل ملاك
حازم:انا اسف يا ملاك
نظرت إليه ملاك بضيق
ولم تقول شئ
بقلمي مريم محمد
ذهب أدهم إلى الشركة
وتابع عمله وعقد صفقة مهمة مع عميل مهم
في الفيلا.. ذهبت ملاك إلى المطبخ
وبدأت في تجهيز الغدا
وقررت تعمل مكرونة بالبشاميل
وجهزت المكونات
وعملت المكرونة وكانت حلوة اوي
بعد شوية
دادة صفية:ملاك يا بنتي في تليفون علشانك
ملاك:مين يا دادة؟!
دادة صفية:مش عارفة بس بتقول
انها واحدة صاحبتك
ملاك بتساؤل:واحدة صاحبتي
ماشي يا دادة
ذهبت ملاك إلى الموبايل
البنت بخبث:الو... ملاك هانم
ممكن تيجي على العنوان ده بسرعة ****** عشان أدهم باشا تعبان اوي
وقالي اتصل عليكي انتي وما تقوليش لحد من العيلة عشان ميقلقوش
ملاك بخوف:نص ساعة واكون عندك
طلعت بسرعة على اوضتها ولبست فستان...ونزلت اخدت تاكسي كل ده من غير ما حد يعرف
بعد شوية
وصلت ملاك علي العنوان وطلعت
في الأسانسير وهي خايفة يكون أدهم حصله حاجة
اول ما وصلت قدام الشقة رنت الجرس
حد فتح الباب بس مش باين مين
دخلت بسرعة ولسة داخلة جوا
حد حط حاجة على انفها وغابت عن الوعي
فقدت توازنها بس حد شالها
حازم بخبث:جيتي لحد عندي برجليكي... واللي معرفتش اعمله امبارح هعمله دلوقتي وقرب من ملاك ووووو...
#نيران_العشق
#بقلمي_مريم_محمد
#يتبع
البارت الأخير من هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق