القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحببت مربية الزواحف البارت الاول والثاني بقلم زينب زكرياء في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

البنت: الحقونى الحقونى 

فى الشقه الى قوصادهم بيسمع الولد الصويت وبيجرى على الصوت (هو ساكن جديد فى العماره) 

الولد قدام شقه البنت 

الولد لسه هيخبت لقى الباب مفتوح 🔓دخل 

الولد: حد موجو

فجأالبنت شدتوا لجوا 

البنت: الدب هيكولنا اجرى 

الولد بيجرى: دب ايه احنا فى الغابه انتى مجنونه صح

البنت بعد مادخلوا اوضتها وهى بتنهد

البنت: لع ياحليتها دب حقيقى وف اوضه الضيوف 

الولد: انتى مجنونه دب ايه الى ف اوضه الضيوف وفجا دقيقه هو ايه الى بيلف على رجلى وبيبص لقى ثعبان 🐍كبير بيلف على رجليه 

الولد: اهههههههههه تعبان تعبان حشوه عن رجلى 

البنت: ايه ده كده يا عثمان تخوفه 

الولد: عثمان مين يا عنيا 

البنت وهى بتحوش التعبان: عثمان ده 

الولد:  ولما انتى مربيه تعبان خايفه ليه من الدب وليه لما صوتى محدش جاه يشوف فى ايه  غيرى 

البنت: علشان مفكرنى غريبة اطوار 

الولد: امال انتى ايه بلى فى ايدك اوعى من الباب خلينى اطلع 

ولسه هيفتح باب الشقه  وعينك ماتشوف الى النور لقى دب كبير بيبصلوا 

الولد: ياتستفانكلى 

وبص للبنت ده مش حقيقى 

البنت جرت عليه وخده الاوضه القريبه منهم 

الولد: انتى طلعتيلى منين اه نهاراسوح 

البنت: ماتخفشى هو واكل بس بصراحه 

الولد: بصراحه ايه تانى 

البنت:  اولا انا اسمى هنا وثانيا وهى راحه تقعد تعالى يابرنس اوقعد على الكرسى واحكيلك الاوضه كانت زريبه طبعا  والواد قرفان 

نفض الكرسى واقعد 

البنت: بص يا سيدى انا بحب الزواحف وقررت اربى سحليه وتمساح والتعبان الى شوفته فشترتهم وبربيهم 

الولد: نهاركاسوح اوعى يكونوا موجودين هنا لع لع اكيد ماتوا وما قعدش غير التعبان صح 

البنت: لع التمساح والسحليه موجودين 

الولد فط فوق الكرسى: طلعينى من هنا دلوقتى 

هنا:  هوانت اسمك ايه 

الولد: اسمى زفت عمار 

هنا: اقعد بس يا عمار اقعد اكملك الحكايه 

عمار: ادينى ازفت كملى 

هنا: وبعدين قولت اجيب دب يسلينى فطلبت الدب وجا ولما جا ايه كل رجل 🦵الراجل الى جابوا 

وانا من سعتها خايفه منوا 

عمار: نعم كل رجل الراجل ازاى يعنيا 

هنا: الله قضاء ربنا بقا والراجل فى المستشفى دلوقتى ومش هينفع اعاوده وانا جايبها من تلات تيام 

عمار: انتى بتربى الحاجات تتسلى بيهم طب هتيلك قطه ولا كلب 🐶اهو يونسك بردوا 

هنا: ماانا كنت جيباهم والدب كلهم وانا كنت بصوت لانه كل القطه بتاعتى 


عمار : اه يعنى الدور لاعلى لاعليك 

عمار فجأ:ايه الصوت الى طالع من الحمام ده يارب ميكون الى فى بالى

هنا:اكيد سوسو وتوتو جعانين والنبى يسطا اشعبت فوق الدلاب وهتلى الفران الى فوق دى 

عمار:يسطا وفران ايه الى اجيبها من فوق اصدلك فران يعنى د ه الى ناقص 

هنا:لع متصدش الفران فوق مصتاده وكلوا تمام انتى بس هدهم 

عمار:مش جايب  

هنا : استنى كده مفيش صوت يعنى مشى تعالى نشوف 

عمار : تعالى (اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله ♥) 

هنا: بص لو ملقناش حاجه نطلع نجرى علطول ماشى 

عمار: بس ملقيش وانا مش هتشوفينى تانى 

وفتحوا البا ب فعلا ملقوش الدب وهوب جروا وفتحوا الباب وطلعوا 

هنا: اه اخيرا اقفل افقل قوى وراحت قعدت على السلم 

عمار: نفسى اعرف ليه بتربى القرف ده 

هنا: علشان معنديش اصحاب ولا عيله ولا حاجه وحيده 

عمار: طب ماتروحى نادى ولاقافيه ولا سلى روحك بالتلفون بدل الزواحف دى الى اخر ماتجوع هتكلك 

هنا: انا بربى الزواحف لان ماما كانت دكتوره بيطريه وكانت ماليه عياده بالحيوانات وانا كنت بلعب معاهم من صغرى و علشان كده كل زوملاءى 

مكنوش بيصحبونى علشان بربى الزواحف وكانوا دايما بيخافوا منى 

عمار: خلاص ياستى ايه رايك نبقا اصحاب وكمان اساعدك تكونى صدقات 

هنا: بجد وانا موافقه 

عمار: بص اول حاجه هتبيعى حيوانتك

هنا بتفكر: خلاص ماشى بس انا عايزه موبيل اتصل بالشركه علشان تيجى تاخدهم 

عمار: طيب تعالى الشقه بتاعتى واتصلى بالموبيل بتاعى 

هنا: نعم ياعمر شقة مين ال ادخلها 

عمار: يخرب بيت تفكيرك انا اقصد تدخلى جوه تقعدى بدل قعدت الشحاتين دى 

هنا: شحاتين شحاتين روح هات التلفون وخلصنى يا اخينا عندى شغل بعد شويه 

#احببت مربية الزواحف 1


عمار: ثانيه شغل ايه ببجامة توم وجيرى دى 

هى كانت لبسه بجامة عليها رسومات كرتونيه 

هنا وهى بتبص على نفسها: اه نسيت اغير بسبب الدب وبعدين بصتلوا وانتى يااخينا ماتروح تجيب التلفون خلينى اخلص 

عمار: هو انتى هتقعدى على السلم لغاية مايجوا دول معاهم ولا اسبوع د انتى كده هتنتلى على السلم 

هنا: انتل يا بيئه ماعلينا انا متصله بيهم من ساعت ما الدب اكل رجل الراجل وقالوا بعد تلت تيام فاهتصل بيهم واقولهم يجيب ناس تاخد توتو وسوسو وعثمان كمان

عمار فى سره وهو ماشى:(انا غلطان انى قررت اسيب بتنا واكل ست الكل وقال ايه استقر بنفسى اينعم كنت كل يوم موضوع الجواز بس فين ايامك ياست الكل) 

وراح فتح الباب ودخل جاب السندونشات  والعصيرالى كان لسه هيكلها (قبل الصويت الى سمعوا) وجاب والموبيل 

عمار: امسكى اهو التلفون لما نشوف اخرتها 


هنا: اخرتها ايس كريم وانتى الى هتعزمنى عليه ورنت على الشركه وقالولها انهم هيجو بعد ٤ساعات 

عمار: امسكى كلى اكيد مفطرتيش 

هنا: هات هات د انا على لحمم بطنى من الصبح 

عمار: واما تقولى عليا بيئه اما انتى ايه جايه من جاردن سيتى 

هنا وهى بتاكل:'تعرف لو مكنتش باكل كنت قومتلك بس الاكل ليه احترامه واقعد كل علشان مازورش 

عمار: تزورى ليه ان شاء الله

هنا: مش الى ياكل لوحده يزور يا اخينا 

عمار: مش واكل عندك مانع 

هنا: الى ياكل على ضرسه

عمار بصلها وسكت 

بعد ماهنا خلصت على الاكل والعصير 

هنا: الحمدلله 

عمار: ماتزيدى لسه الاطباق كليها بالمره 

هنا: بتبصلى فى اللقمه دول مكنوش كام شندوتش وكبايه عصير 

عمار بصلها وبرق وف سره (بقى شفشف عصير و طبق شندوتشات وتقولى عليهم كام شندوتش وكبايه عصير والله يعنى على الى هياخدك ليه الجنه) 

هنا: هعمل مكالمه تانى 

عمار: مكالمه ليه معلش يعنى 

هنا: الله مش انا مش هروح الشغل فلازم استأذن والمكالمه بالصلاة على النبى كده مش هتاخد من رصيدك حاجه ياخويا 

عمار: عليه افضل الصلاة والسلام وانا الرصيد حتى تخلصيه انا كنت بستفسر مش اكتر اصل فيه نوع من الحريم لما بتطلب حاجه بتفضل تزن تزن لغايه ماتيجى

هنا: مسمحلكشى تهين الست علشان ياخويا انتوا باردين فلازم نزن علشان تشهلوا 

عمار: خلصى المكالمه ومسمعشى صوتك لغايه ما تجى الشركه تاخدهم 

عمار فى سره (حتى يوم الاجازه صداع 🤕)

#احببت مربية الزواحف 2


وخلصت المكالمه وقعدوا الاتنين على السلم 

هنا: تصدق عيالى هيوحشونى 

عمار: عيالك مين يا عنيا انتى مخلفه كمان 

هنا: اقصد عيالى الزواحف 

عمار وهو هيطق: بصى  مسمعش صوتك لغاية ماييجوا والا هسيبك وامشى واخليكى هنا تخللى لوحدك

هنا: عايزنى اسكت 🤐روح اعملى نسكافيه وانا هطلب لينا اكل 

عمار بصدمه: اكل انتى مش واكله من نص ساعه 

هنا: الله مش انت عايزنى اسكت اهو اما بسكت بالاكل 

عمار: هروح اعمل الزفت اقصد النسكافيه (تعرفى لولا انك بنت كنت شلوحتك بس علشان مينفعش امد ايدي على بنات) 

هنا وهى  بتشاور بأيديها لانه كان سرحا: انتى يا اخينا 

عمار وقف : نعم 

هنا: اطلبلك بيتزا وبرجر 

عمار: اطلبنا اتنين برجر 

هنا: الو السلام عليكم كنت عايزه اطلب اتنين برجر حجم عائلى لوسمحت العنوان........................ 

عمارمستغربش لانه اتعود ودخل عمل النشكافيه وهو فى سره بيدعى عليها 

المهم عمار خلص النسكافيه 

عمار: خدى 

هنا بصتلوا: هات 

وقعدوا يشربوا وبعدين جه  البرجر وقعدوا ياكلوا وبعد ماخلصوا الاكل 

هنا لسه هتتكلم 

عمار: ايه مش قولتى هسكت لما اكل مسمعشى نفس وهوب الدب كسر حاجه جوه 

هنا: دب عيب كده انا عارفه انك زعلان علشان مش هشوفك بس متكسرش حاجاتى 

عمار: 😡ماتروحى تصالحيه هو جوزك وهتطلقى منه ده دب مش فاهمه ادخلك له وهو  

ولسه هيكمل جت الشركه 

عمار: اخيرا جيتوا تعالوا خلصونا من الكائنات الى جوه والى بره 

هنا: بس براحه عليهم لوسمحت وانت تقصد ايه بالى بره

عمار:اقصد انا 

هنا:احسب  

العامل: هو الدب ماكلش بدالوا اد ايه 

هنا: من ٦ساعات

العامل: والتمساح والسحليه والثعبان

هنا انا وكلتهم الصبح على ٧كده والاستاذ مجبليش الفران علشان اوكلهم وبصتلوا طول على الفاضى 

عمار: اه عيزانى اجبلك فيران 😠ده الى ناقص 

العامل: خلاص انتوا هتتعرقوا 

تمام ويا..... هات........

ودخلوا وطبعا ادوا الدب حقنه مخدر 

والمساعد وهو بيطلع السحليه 

هنا: باى سوسو 

العامل بص على عمار 

عمار: تقصد السحليه 

المساعد  مطلع التمساح 

هنا: باى توتو هتوحشنى 

العامل بص تانى لعمار: هو انت توتو صح 

عمار: تقصد التمساح 

المساعد ٣مطلع الثعبان 

هنا: باى عثمان هتوحشى 

العامل: اكيد طبعا طبعا وانا متأكد انك عثمان 

عمار: تؤنؤتؤ تقصد الثعبان 

مجموعه من المساعدين وهما شايلين الدب 

هنا: باى يا انا كنت بخاف منك فنسيت اسميك 

العامل بص على عمار وقال انتى ليك الجنه يابنى 

وخدوا الزواحف والحيوانات ومشى 

هنا: ده يقصد مين بالكلام ده  

عمار: مش ليكى ده للدب 

هنا: اه 

هنا: على العموم شكرا لان مردتشى تسبنى وانا قاعده على السلم رغم انك فيك تتحجج باى حاجه وشكرا لان بقيت صديقى الجديد 

تمار: بين الاصدقاء مفيش شكر ولا ليكى ولا ليا 

هنا: اه حق البرجر  دقيقه ادخل اجيبهولك

عمار: انا قلت ايه 

هنا: بين الاصدقاء مفيش شكر وليكى ولا ليا 

هنا: سلام علشان اكيد يومك انهارده بسببى كان تعب ليك 

عماروهو باصص فلون عنيها الى مش عارف يحدد لونه   الى اول مره يركز فيه: انهارده كان احلى يوم ف حياتى

#احببت مربية الزواحف 3


تكملة الروايه من هنااااااا 
 

تعليقات

التنقل السريع