القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية فيروزتي البارت العاشر و الحادي عشر 10_11بقلم ايمان محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


البارت العاشر


10_11

فيروزتي 


فيروز : لا طبعاً مش موافقه

رحيم بحزن : مش موافقه ليه

فيروز : انا مش عايز أظلم حد معايا عشان..

رحيم : انتي كده مش بتظلميني و بعدين دي خطوبه اي كلام شهرين أو تلاته بالكتير و بعدين نفسخ

فيروز : مفيش حل تاني

رحيم : للأسف مفيش

فيروز : تمام انا موافقه

رحيم : حددي معاد مع بباكي و مش لازم نعمل خطوبه كبيره

فيروز : تمام هبقي ابعتلك رساله

______________

عند اسامه

اسامه: انا ماشي يا جماعه عشان فيروز متتأخرش

صديقه : هي بصراحه الواحد ميتأخرش عليها

اسامه : انتا بتقول ايه احترم نفسك

صديقه : بصراحه هي جامده

اسامه كاد يضربه : احترم نفسك دي بنت انتا معندكش اخوات حرام عليك دي ذي اختي

صديقه : متزعلش اوي كده

اسامه: انا ماشي

____________________

فيروز كانت خرجه و شافها اسامه

اسامه : فيروز يلا نمشي

فيروز : في ايه انتا متعصب ليه

اسامه : ممكن لوسمحت متلبسيش البلوزه دي تاني لو هتلبسيها البسيها على جيبه

فيروز : ليه هو حد قال حاجه

اسامه : محدش قال حاجه بس انا زي اخوكي و بخاف عليكي

فيروز : حاضر يا اسامه مش هلبسها

في الطريق

اسامه : فيروز هي رحمه دي عندها كام سنه

فيروز : رحمه مين

اسامه : هيكون مين اخت الدكتور رحيم

فيروز بغمزه : و عايز تعرف ليه

اسامه : اتعدلي بقى و قولي

فيروز : ادنا بيتهيئلي

اسامه : يعني ادنا و لا ايه

فيروز ¦ هي كانت بعتالي طلب صداقه  استنى

اسامه : ماشي

فيروز : ١٨ سنه قدنا يعني

اسامه : حلو

فيروز بضحك : ايه اللي حلو

اسامه : بصي قدامك

فيروز ضحكت و اكملو طريقهم

_____________

نروح لأسر

صحي أسر من النوم عند خروج ندى من الحمام

ندى : صباح الخير يا حبيبي

أسر : صباح النور

ندى : انا هعملك الفطار اهو

أسر : ماشي

أسر في نفسه هي ازاي تتخطب ازاي و هي مش بتخلف هو رضي ازاي اكيد متجوز قبل كده هشوف الموضوع ده لازم اعرف

فاق من شروده على صوت ندى

ندى : يلا يا حبيبي الفطار جاهز

أسر : جاي اهو

_________________

راح رحيم على المستشفى لشغله

في المستشفى

رحيم : اهلا يا دكتور يوسف عامل ايه

يوسف: الحمد لله يا دكتور يلا عشان في عمليه مهمه انهارده

رحيم : ماشي هبدل لبسي و جاي

_____________

في مكتب رحيم بالمستشفى

دخل رحيم لقى ياسين

ياسين : ازيك يا رحيم وحشنا والله

رحيم بغضب : هو ليه مصمم ان انا اطردك

ياسين اهدي بس و انا هجيبلك دليل برءتي

رحيم : ازاي يعني

اخرج ياسين هاتفه  وقام بتشغيل فديو يظهر فيه رنا و هي تمسك بيد ياسين و تحضنه و عارفين بقى

رحيم : اه يا بنت..

ياسين : صدقت بقى ان هي الغويتني

رحيم و مازال بداخله الشك : عرف يا صحبي عرفت

_________________

بدل رحيم ملابسه بالملابس الطبيه و دخل غرفه العمليات و بدأ هو و دكتور يوسف و الممرضات

الحاله

الممرض : ٣٠ سنه عمليه قلب مفتوح لا يعاني الأمراض المزمنة

رحيم : تمام

_____________

في منزل فيروز

فيروز تذاكر و تفكر في ان واحد

فيروز لنفسها ياترى هتعملي منتي لو رفضي انتي عارفه بنت خالتك ده بتعيرك انك مش بتخلفي

مهي هتتحسب عليا خطوبه مش مشكله بقى انا هقول لماما

فيروز : ماما

والدتها : نعم

فيروز : عارفه الدكتور رحيم

والدتها : اه عارفاه

فيروز : عايز يجي يتقدم

والدتها : ازاي يا بنتي و انتي.

فيروز بحزن : و انا مش بخلف

ألام : متزعليش

فيروز : هو عارف

الام : ماشي هقول لبوكي

فيروز : تمام انا رايحه اذاكر

___________________

في المساء في كما هي تذاكر و جاء والدها و اخوتها

والدتها : يا ابراهيم والد فيروز

ابراهيم : نعم يا هند

هند : كنت عايزه اقولك على حاجه

ابراهيم : في ايه

هند : الدكتور رحيم عايز يتقدم لفيروز

ابراهيم : و هو أخلاقه كويسه

هند : ايوه ده محترم

ابراهيم : على بركه الله خليه يجي

هند : ماشي يا حبيبي

______________

في غرفه فيروز كان رحيم يكلمها رسايل

رحيم : ها اهلك قالو ايه

فيروز : مش عارفه بس باين وافقو استنى ماما جت

هند : بتعملي ايه

فيروز : بذاكر بابا قال

هند : خليه يجي الف مبروك يا حبيبتي

فيروز : الله يبارك فيكي

و خرجت هند تركتها تذاكر

اخذت فيروز تراسل رحيم و قالت له انهم وافقو و قالها ان هيجي بكره مع والدته

فيروز في نفسها يخوفي لتحبيه و تتعلقي بيه  و كل حاجه تتقلب ضدك لازم تعرفي انك لما تخرجي من الموضوع ده اكيد قلبك هيتكسر

____________________

عند اسامه

اسامه :  ايوه كتبت الاسم فاضل يظهر اه اخيراََ ده دورت كتير هبعت بقى طلب

____________

تاني يوم استيقظت رحمه و أمسكت هاتفها لتجد طلب صداقة من اسامه

رحمه في نفسها ايه ده مش ده اسامه صاحب فيروز اقبله و لا ايه انا هقبله

و ارتدت ملابسها و ذهبت لكليتها

__________

 و الكعاده ذهبت فيروز مع اسامه الكليه و عند دخول اسامه الكليه جاتله رساله فتح التلفون لقى رحمه قبلت الطلب اسامه بصوت عالي yes

فيروز بخضه : ايه في ايه

اسامه : قبلت الطلب

فيروز : هي مين

اسامه : بصي بقى هقولك انا حبيت رحمه

فيروز : اسامه عليا انا ده انتا بتعاكس اللي رايحه و الي جايه

اسامه : المره دي غير انا حبيت بجد

فيروز بفرح : اسومه حب اخيراََ  و هيتجوز و هيعقل و ضربته ضربه خفيفه على كتفه

اسامه : اسومه من امتى

فيروز : هو انا مقولتلكش مش انا هتخطب للدكتور رحيم

اسامه : كنت حاسس نظراته ليكي كانت واضحه الف مبروك يا فيروزه

فيروز بتفكير في كلامه : الله يبارك فيك يلا نروح المحاضره

________________

كانت المحاضره لدكتور ياسين بعد انتهاء المحاضره

ياسين : فيروز استنى

فيروز : حاضر يا دكتور

ياسين :شكلك مكنتيش مركزه انهارده

فيروز : معلش يا دكتور هركز بعد كده 

ياسين:  عمتاََ لو احتجتي حاجه عرفيني 

فيروز :حاضر 

_____________________

في المساء جاء رحيم و والدته و تمت قراءة الفتحه 

و اخذ الدكتور اجازه من المستشفى و الكليه و و اتفقو على الخطوبه و انها تاني يوم 

__________ 

في الصباح 

اهل فيروز في فرحه و لاكن منهم الحقود 

و ذهب أسر ليشتري الشبكه و الملابس فيروز و هو في سعاده كبيره و فيروز لا تعلم انهو لن يفسخ الخطوبه و انهو سيتزوجها

اخذ رحيم فيروز في السياره و اشترو الدبله المشهور (التوينز ) و اشتري درس سهره باللون البيج الفاتح و طوحه حمرا و شوز احمر و كما نعلم الخطوبه الأقارب فقط كان يوجد تسجيل صغير بيشغلو فيه اغاني 

ذهب أسر ليرتدي ملابسه و كذلك فيروز 

ارتدت فيروز الملابس و وضعت مكياج هادي و روح احمر داكن 

ارتدي أسر قميص باللون الأبيض و بنطلون اسود و شوز اسود 

و تجمع الجميع و كانت فيروز سعيده حتى لو كانت خطبه مزيفه يكفي انها مع رحيم 

و كذلك رحيم كان في منتهى السعاده فهي بقت باسمه و فاضل على الحلو تكه 

تمت الخطبه وسط الأقارب الي فرحانين لفيروز و في اكيد مش فرحانين زي مريم و ياسين و اسر 

_______________________ 

في صباح اليوم التالي ذهبت فيروز لمكان المعتاد لم تجد اسامه فرنت عليه 

فيروز : الو 

اسامه بتعب : الو ازيك 

فيروز : الحمد لله مال صوتك 

اسامه: تعبان شويه و مش هقدر اجي 

فيروز : الف سلامه هحضر محضره واحده و هاجي اطمن عليك 

اسامه : ماشي تنوري 

ذهبت فيروز و حضرت اول محاضره و التانيه راحت لدكتور ياسين المكتب 

في المكتب 

فيروز : دكتور ياسين. 

ياسين : اتفضلي الف مبروك 

فيروز : الله يبارك فيك كنت عايزه اقول حاجه 

ياسين: اتفضلي 

فيروز : انا مش هحضر انهارده لان اسامه تعبان و لازم اتطمن عليه 

ياسين : اممممم موافق بس بشرط 

فيروز : اتفضل 

ياسين : هعدلك المحاضره بكره

فيروز : تمام موافقه 

ياسين بخبث  :اوكي 

-_______________________

عند اسامه 

فيروز : مالك فيه ايه 

اسامه : مفيش شويه برد  

فيروز  : الف سلامه 

جات رساله لاسامه من رحمه 

فيروز : وريني 

اسامه : لا 

أخذت فيروز التلفون بحركه سريعه و جريت و اسامه جري وراها هاتي التلفون فيروز بعند لا مش هتخدك 

فيروز : الرقم السري ايه 

اسامه : مش هقولك  هاتي و اخذ الهاتف منها 

فيروز : اكيد رحمه اسيبك تكلمها يا عم انا ماشيه 

اسامه : اقعدي شويه 

فيروز : لا عشان متأخرش 

اسامه : تمام 

________________

رحمه بعدما عادت من الكليه راسلت اسامه 

رحمه : أذيك 

اسامه : الحمد لله انتي عامله ايه 

رحمه  : الحمدلله

و اخذ يتعارفها على بعضهم 

_______________

تاني يوم ذهب الجميع للكليه لم يحدث شئ مهم لكي احكيه اتمو اسامه و فيروز المحاضرات 

فيروز : اسامه هتعمل ايه 

اسامه : هخرج مع اصحابي 

فيروز : تمام انا الدكتور ياسين هيديني المحاضره و هروح 

اسامه تمام 

________________

في مكتب ياسين كان هذا المكتب يجلس فيه عدت مدرسين 

فيروز : دكتور ياسين انا جيت 

ياسين :  تب تعالي في مكتب دكتور رحيم هو مش هنا انهارده 

فيروز : تمام 

في مكتب رحيم 

ياسين : ها نبدأ 

فيروز : يلا 

كان يشرح ياشين و ينظر لها نظرات جريئه و لاحظت فيروز ذلك و عندما تدايقت 

فيروز : كفايه كده لازم امشي 

ياسين و هو يمسك يدها بجرأه استنى 

استوب لحد هنا تفتكرو هعملها ايه 

علقو كتير و ليكات كتير و هنزل بارتين 

بقلم Eman Mohamed



البارت الحادي عشر 

ياسين و هو يمسك يد فيروز استنى

فيروز بخوف : ابعد عني

ياسين : ابعد انا مصدقت بقينا لو حدنا

حاول يعتدي عليها و هي تقاوم حتى استطاعت الهروب جرت فيروز الي بوابه الكليه حتى رأها اسامه

اسامه : فيروز مالك

فيروز بخوف : مفيش قلبي وجعني شويه

اسامه : كنتي رايحه فين و فين حجتك

فيروز بتوتر : كنت رايحه اشوف دكتور رحيم

اسامه : و شنطتك فين

فيروز : فوق في مكتبه

اسامه : تب استنى هروح اجبها

ذهب اسامه لأخذ حقيبتها وجد ياسين في المكتب شعر بشئ غيرب و لاكن لم يهتم فهوه همه صحه فيروز

ذهب إليها و في طريقهم العوده.

اسامه : اخذتي العلاج بتاعك

فيروز بخوف  : ايوه اخدته

اسامه : مالك يا فيروز

فيروز و قد مالت رأسها على كتف اسامه : مفيش حاجه سيبني كده

اسامه بقلق : ماشي

_________________

في مكتب رحيم يجلس ياسين  يمسك وجه بكفيه و يقولي لنفسه ايه الي انتا عملته لتكون بتحبها هو اللي بيحب حد بيعمله كده

امسك بيده كوب كان الترابيزه و القاه على الأرض و قال بعصبيه غبي عبي يا ياسين

نظر مكان الزجاج المنكسر و ذهب لكي يلتقطته و جد شئ غريب بجانب المكتب ذهب اليه وجد كاميرا مراقبه

ياسين : اه يا ابنل

 هتصرف ازاي ده انا مصدقت صالحته 

لازم الاقي الاب توب لازم. امسح التسجيل 

____________________

في المستشفى

رحيم يتصل بفيروز

رحيم : الو

فيروز بتوتر : الو

رحيم : مال صوتك

فيروز : مفيش

رحيم : متأكده

فيروز : ايوه كنت عايز حاجه

رحيم : ماما عايزه تتعرف عليكي وبما ان بكره اجازه فقولت فرصه ان انا اجي اخدك

فيروز : تمام هعرف بابا و تبقى تيجي

رحيم : تمام باي يا حبيبتي

فيروز بابتسامة : باي يا رحيم

____________________

في بيت فيروز

فيروز و هي بتذاكر فيروز في نفسها

انتي غبيه انتي غبيه ياترى لبسي كان ضيق ابداََ والله ده انا لبسه درس و طويل يارب سامحني

و قامت صلت و نامت

_______________

عند اسامه

اسامه يتحدث في الهاتف :  أذيك يا رحمه

رحمه : الحمد لله انتا عامل ايه

اسامه : طول منتي بخير انا بخير

رحمه بكسوف : يارب ديماََ

اسامه : ممكن اطلب طلب

رحمه : اه ممكن

اسامه : تيجي نتقابل بكره عشان عايز اقولك حاجه

رحمه : هحاول بس موعدكش

اسامه : تمام

____________________

عند أسر

أسر: مريم متعرفيش مين ده و اتعرفو على بعض ازاي

مريم بنت خالت فيروز جوزها ابن عم اسر : يبني قولتلك ده الدكتور اللي ماما بتروح عندو

أسر : تب هو اقبل يخطبها و هي مش بتخلف ليه

مريم : مش كل الناس زيك

أسر : نعم مش انتي اللي وزتيني و قولتيلي اتجوز عليها

مريم : بس مقولتش طلق يا غبي

أسر : احترمي نفسك و بعدين كنتي عايزانى اتجوز عليها عشان اكسرها كنت عايزه تبقى احلا منها انتي ايه بتغيري منها اوي كده ليه

مريم : ملكش دعوه انا ماشيه

ذهيت مريم و هي في الطريق شردت بذهنها للماضي

مروه : فيروز تعالي معايا هنخرج

مريم : تب و انا يا ماما

مروه : انتي هتبقي هنا مش هتخرجي

مروه : يلا يا فيروز عشان اجبلك شوكلاته

فيروز : ماشي يا ماما مروه

حزنت مريم كثيراََ و تحول

يتبع 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 
 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. جميلة جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا

    ردحذف

إرسال تعليق

التنقل السريع