#الوسيم_والخجوله
البارت19 الأخير
موسوعة_القصص_والروايات
وفجأه يضر'ب وسيم علي راسه فيصرخ وسيم ويقع علي الارض مبتعد عن ياسمين التي تحسس بيدها في الهواء تحاول النهوض وهي تبكي لانها لاتري شئ وتحاول ان تستر نفسها..... ووسيم واقع علي الارض يمسك راسه والدما"ء يسيل علي ده والرؤيه مشوشه ويشعر بدوار.... لكنه يري عدنان يقترب من ياسمين وبسمه الش"ر سيدته...... يقترب من ياسمين التي تتحاسس الاريكه وتحاول النهوض... يحاول وسيم النهوض...
ويصرخ بالم...وتهديد
وسيم:ابعد عنها با عدنان احسن ما اق"تلك... يقترب منه عدنان ويرك"له في بطنه فيقع وسيم ويجرح في فمه فينز"ف.... ينحني عدنان ويبتسم بش"ر وحق"د كبير...ويمد يده نحو جرح وسيم ويستغل عجزه عن الحركه.....
عدنان:تؤ تؤ مليش حق اني اجرحك كده يا وسيم شكلك الحلو باظ....
ياسمين تبكي ومنكمشه في نفسها فهي لا تري شئ ولا تعرف ماذا يدور حولها وما تيستطيع فهم الكلام التي تسمعه....
يرد وسيم بتعب:ياسمين مراتي انا وعمرها ما هتكون لك وزمان البوليس بيدور عليك...
يلك"مه عدنان بغض'ب ويج'ذبه من شعره بغيظ ويقول
عدنان:اسكت مش انا طلعت بكفاله وكمان انا زماني في المستشفي بتعالج من الزاياده..... يعني هخطفك واعذبك انت ومحدش هيسئل فيك واخوك مش فاضي هايص مع الموزه بس ميعرفش انها متفقه معاي وهي الا طلعتني....بكفاله.....
يصعق وسيم مما يسمع....
لا مستحيل انت كداب يضحك عدنان طيب علي ايه اخطفك انا اخلص عليك احسن واخرج مسد"سه وصوبه نحو راسه وضغك علي الذناد لكن فجأه تخرج كريمه التي استيقظت علي الصوت العالي.... وسمعت كل الحديث وفجأئت عدنان بصرخها .....
وجرت علي ياسمين المنهاره ومنكمشه في نفسها وتبكي.... وتضمها وهي تصرخ في وجه كريمه:عدنان لم مبعدتش عنهم هصوت والم عليك الناس لم تكمل الكلمه وتجد لكم"ه قويه من عدنان تنهال علي فكها فتفقدها الوعي....
ينهج عدنان وهو مازل ممسك بلمس"دس ..... ونظر لي الوسيم الواقع علي الارض يعارف حتي يراه لكن الرؤي اصبحت صعبه...
واخر ما شاهده وسمعه وجه عدنان وصوته....
عدنان: لك عمر لسه عشان تشوف العذاب علي ايدي.....
وبعدها يفقد الوعي... لي يفيق بعد ايام لي يجد نفسه في غرفه بيضاء تبدو مثل المستشفي.....
ويشعر بصداع يكاد ان يفج"ر راسه من الالم فيحسس علي راسه لي يجد شاش ابيض ملفوف علي جبهته ولاصقه بجانب فمه.. ويده ملفوفه بشاش ايضا وملابسه مبدله.... فتمالك من الذهول.... وتذكر امر ياسمين
فهمس بقلق:ياسمين هي فين وانا مين الا جابني هنا انا لازم اخرج من هنا واعرف ايه الا حصل...؟
لكنه يضغط علي نفسه فينهض من السرير ويسير خطوتين ويفاجئ عندها يراها امامه...فيبرق عينها ويتجهم وجه....
وسيم بحزن ووجع:ماما مستحيل ايه الا جابك هنا....وانا فين وايه
شكريه بقلق:اهد بس يا حبيبي عشان الجرح مينفتحش.... واقتربت منه فيبعدها وسيم باحتقار....
وسيم:ابعدي عني انتي سبب كل الا حصلي انا واخوي سبب كل التخابط والضياع....
شكريه:لا ابوك هو السبب لم راح وتجوز عليه بت من الملجأ وخلف منها ده مش اخوك ده ابن واحده من الشارع...وانا...
يقطعها وسيم بغض"ب عاصي ده اخوي ومش هسمحلك تفرقي بينا
هو مين الا جانبي هنا....واحنا فين...؟
لكن قبل ان تنطق شكريه يقطعها صوت مالوف لي وسيم لكنه كان صادم اليه...
انا الا جبيتك هنا يا وسيم...
يلتفت وهو مصعوق
وسيم:مستحيل ياسمين.....
يتبع
لسه الا جاي صادم
#الوسيم_والخجوله ال٢٠ ما قبل الاخير اياد حلمي
يصعق وسيم عندما يري ياسمين واقفه امامه بكل قوتها وعيونها تلمع بقوه والتحدي غير المعهود طالمه كان يري نظرات الحب والتمني ام الان تلك النظرات جديده عليه تماما.... تقترب منه ياسمين واقف امامه وهي مبتسمه بكل قوه وع
يون وسيم تراقبها وهناك الف سؤال وسؤال....
ياسمين:انا عارفه انك مصدوم من كل الا بيحصل حوليك بس انا عندي لكل سؤال جواب.....
يجذبها وسيم من شع"رها وشرا"ر الغض"ب يتطاير من عينها التي اصبحت بلون الد"م تتأوه ياسمين الما وتضيع يدها علي يده التي يجذبها بيه ....
ياسمين:اي سبني وبطل التسرع والغباء وافهمني....
تحاول شكريه منعه..... لكنه ينظر لها بحده فتتراجع
وسيم:لو اقربتي هنسي انك امي...
تلزم مكانها وتحسب دموعها
شكريه:انا الا زرعت الش"ر فيك وخليتك تكر"هني انا السبب ولازم اتحمل......
تصرخ ياسمين بحده بقولك سبني عشان تفهم يتركها وسيم ....
انا هسيبك بس عشان افهم ....
ويتركها.... فتمسك شعرها وتنظر اليه بحده وغ"ضب....
يبتسم وسيم ببرود وجمود .....
وسيم:ايه يا حلوه خلصتي تصوير يلا اتنيلي اقعد هنا واحكي كل حاجه بدقه.... تقترب منه ياسمين وتهمس اليه بمك"ر
ياسمين:اصل حبيبه القلب هي صاحبه كل الافكار دي.... وانت الا قتل"ت حبي لك بغبائك...
يجذبها وسيم من خصرها ويجلسها علي ركبته ويقبلها رغم عنها بع"نف.... ولا يتركها الا عندما يشعر بأن شفايفها علي وشك ان تقتلع بين شفاهو..... فيبتسم بش"ر
وتتوجع ياسمين
وسيم:ده تحذير صغير انتي متعرفيش مين وسيم الحقيقي....
تكش ياسمين منه .... وتجلس بجانبه....
وسيم:شطوره يلا بقي احكي ايه الا حصل.....
ياسمين: فاكر ام عدنان طعن"ك بسك"ين ودخلت المستشفي وقتها صمم عدنان انه ين'تقم من عاصي وياخد منه اغلي حاجه عنده وهي حياته.....
يصعق وسيم من كلامها
فتكمل ياسمين في يوم كانت عنبر جيه تزورني وهي طلعه ليه سمعت عمي واقف عند الباب وبيتكلم في التليفون وشكله كان عصبي ومتنرفز.... سمعته وهو بيطمن عدنان ان خطته في قت"ل عاصي ماشيه تمام وانه الناس الا بره بعتوا يطالبوا بتصفيه اولاد اكمل...
عشان ينتق"موا من ابوهم عشان غدر بيهم واخد صفقه السلا"ح والمخ"درات.....منه والبوليس قبض عليه وهو مطالب بسد تمن الصفقه
والا يدفع التمن حياته وحياه اولاده....... عشان كده ماجد جدك سافر لي بره عشان يتفاوض معاهم بس للاسف كل ثروته مكفتش الا نص التمن والباقي جدك اتعهد انه يسدده بعد شهر بس....
لاسف مقدرش يوفي بعهده ووقتها
صدر قرار بقت"لك انت وعاصي.....
احمر وجه وسيم وبرق بغض"ب نا''ري حتي كاد وجه ان ينف"جر من كثرت الغض"ب....
وسيم:كله ده يحصل واحنا مش حاسين بيه وانشغالن بي التفهات.... طيب وموضوع عماكي...
تكمل ياسمين:لما عنبر عرفه حكت ليه كل حاجه....ولي اسرار بنت خالها وقتها اسرار قالت لها ان غسان خاطبها بيشتغل ضابط في الاف بي اي الاسباني....وانه مكلف بي القبض علي عدنان لانه رئيس الشبكه هنا في مصر.... واتصلنا بيه وجه مصر واتفق معانا اننا نمثل كل الا حصل عشان عدنان يصدق عنبر لم تروح اليه وتقولوا انها عوزه تنتق"م من عاصي ومنك..... وانها تقدير تخرجوا بكفاله وطبع كل ده بعلم الشرطه المصريه وهي الا ساعدتها في كل الا حصل.....
يسمع وسيم وهو مزهول من الا سمعه..... ويضحك ساخرا....
وسيم:بقي كل ده يحصل وانا زي الاطرش في الزفه وطبع الدكتور بسام هو غسان الضابط وانتي ولا اتعميتي ولا حاجه.... طيب سؤال انا فين...؟
تتنهد ياسمين بحزن:انت في الاسماعليه عند اهل ام عنبر ودي مستشفي خاصه بعيله عنبر نصها استثماري والتاني خيري.... وانا الا جيبتك هنا بعد ما عدنان خطفك وحطك في المخزن وضرب"ك برص"اص بس كان رصا"ص مزيف عنبر هي الا غيرته بنفسها واقنعته انك موت وان بسام هو الا هيخلصوا من جثت"ك وانا توليت امر نقلك لي هنا بمساعده امك واهل عنبر.....
وسيم:طيب ازاي وصلتوا لي امي
ترد شكريه....
انا الا عرفت كل ده من جوزي السناتور اصله طلع بيشتغل معاهم.... عشان كده انا اتفقت معاهم اني انقل كل الاخبار بمقابل انهم يحموك.......
يتاجلها وسيم ويلتفت لي ياسمين
طيب وعاصي يعرف....
ياسمين:ابوك عنده وزمانه عرف عشان ينفذ باقي الخطه ونوقع عدنان والشبكه كلها...انت مش هتظهر عشان في نظرهم انت مي"ت......
في القصر
تدخل عنبر لي المكتب لي تشهق بفزع عندما تري عاصي واقف مصدوم وفي يده مسد"س وملابسه غارق"ه في الدم"اء وابوه ساقط علي الارض غار"ق في دم"ه
عنبر:انت قتل"ت ابوك......
يتبع
بجد انا زعلان من التفاعل ايه سبب التراجع ده بيحصل مع كل روايه ايه السبب
#الوسيم_والخجوله الاخير...
احيانا تجبرنا الحياه علي اتخاذ قرارات قد نندم عليها في المستقبل لكن لا احد يعلم ماذا قد يحدوث في الثانيه القادمه.... وهذا ما حدث معاي..... يفيق عاصي من شرود امام الشاطئ الذي شهد علي اجمل لحظاته ولا يصدق ما مر بيه....لولا ان الله ارسل اليه تلك الخجوله ما كان الان حي ولا ينعم بتلك السعاده ....... يتأمل البحر وصفائه ويبتسم حين يري صغيرته قادمه من بعيد في مركب صغيره...
تصرخ وتشير اليه بسعاده
اماني:بابا حبيبي انا هنا انا جايه وحشتني... فتقفز في البحر فيضحك عاصي بمرح
عاصي:والله مجنونه زي امها.....فينده عليها بصوت عالي يا امانييي خالي بالك احسن تغرقي.... ترد عليه اماني بصوت عالي متخافش يا بابا انا جامده...ده انا السباحه رقم واحد علي العالم انا بطله.....
يلتفت عاصي علي صوت طالمه احبه وشعر فيه بلحب والدفئ
عنبر بمرح:هي هطلع مغروره لي مين غير ابوها..... يبتسم عاصي ويجذبها من خصرها ويقربها اليه
عاصي:ما انا مغروره بحبك ومجنون بعشقك..... وكاد ان يقبلها لكن اماني تأتي وتسرق منه تلك اللحظه..... وتضع يدها علي كتفهم... وتتحدث بمك"ر
اماني:مش عيب عليكم فرح بنتكم بليل وانتوا مقضينها....
تنظر لها عنبر بضيق:اما ميت مره قولت يا اماني بلاش الالفاظ دي انتي بقي عندك ٢٤سنه ولسه طفله اعقلي بقي كلها ساعات وهتبقي زوجه...... الله يكون في عون ابن عمك وسيم الله يعينك يا ماجد ...
يأتي ماجد من خلفهم وعلي وجه ابتسامه ...
ماجد:مين بيجيب في سيرتي...
تتفزع عنبر:بسم الله الرحمن الرحيم انت يا ابني بتيجي علي السيره عامل زي ابوك.....
ماجد واماني:بلاش تاكلوا بعقلينا حلوه يلا احكوا باقي قصه عشقكم وايه الا حصل ام ماما دخلت عليك وشافتك وانت معاك المسد"س وجدي غرق"ان في دم'ه...
يأتي وسيم وياسمين وهم يلقوا التحيه.... السلام عليكم
يرودا الجميع عليكم السلام
اماني:ومالوا يا حماتي المستقبليه انا موافقه احكي.....
ياسمين:صلوا علي البني...
الجميع عليه الصلاه والسلام.....
تنهدت ياسمين وشعرت بحزن والوجع حين تذكرت تلك الايام...
عنبر بصدمه:يا نهار اسود انت قت"لت ابوك يا عاصي انا مستحيل اصدق......
يتلعثم عاصي في الحديث....
عاصي:انا ااا اناااا
تقترب منه عنبر وهي تقوي نفسها... اثبتي يا عنبرعشان عيلتك....تقترب منه وتضمه اليها بحب.... فيتشبث بيها عاصي وكأنه طفل صغيره يحتاج لي حنان امه....شعرت عنبر بتوتره فطبطبت علي ظهره....بحنان
عنبر:اهدي يا عاصي واحكي ليه ايه الا حصل..... تنفس عاصي وعيونه غارقه في سحب البكاء فتمسح عنبر عيونه وتبتسم بحب وتسحبه لي خارج المكتب بعد ان غطت جث"ه ابوه......
وذهبت الي المطبخ واعدت اليه كوب من الليمون حتي يهدا
عنبر:خد اشرب دي عشان تهدي...وتعرف تحكي
اخذ منها كوب الليمون ويده ترتعيش.....وشربها....
عنبر:ها هديت
عاصي:ايواه.... بص الا حصل ان وانا قاعد في المكتب وعقلي هيش"ط مني بعد ما عرفت اننا بقينا علي الحديده.... واصحبنا فقراء......
تمسك عنبر يده وتطبطب عليها بحنان....وحب فيجذبها اليه ويقبل يدها
ويكمل وبعدين لقيت بابا ادام شياطي"ن الدنيا بقيت ادامي...
وقبل ما اقرب منه لقيت عدنان هنا وبيضحك بش"ر وقالي ان جه وقت الحساب....ورفع المسد"س عليه.... وضرب بي"ران بس ابوي حمايني فداني بحياته فطلع عدنان يجري اول ما سمع صوت محرك العربيه بيقف ادام القصر....عرفه يعني ايه ابوي بين احضاني بيطلع في الروح وانا مش عارف اسعفه....وقتها افتكرت كل لحظاتنا الحلوه ام كان عندي ٨سنين كان بيلعب معاي...بس حصل ان امي ما"تت بلمرض الخبيث.... وقتها ابوي اتغير وكر'ه الدنيا واتغير وبقي انسان مستهتر وضايع عشان كده مكنتش عوز اتجوز ولا اجيب ولاد خفت يتعذبوا زي انا ووسيم....بس ام فداني حسيت انه رجع تاني ابوي الا بحبه وقالي سميحني يا عاصي.... وخلي اخوك يسمحيني ....وفراق الحياه....بكت عنبر حزننا علي العذاب الا مر بيه عاصي وضمته بحب....
عنبر:انا وبناتك مش هسيبك....بحبك بس ازاي المسد"س جيه في ايدك
يخرج عاصي من حضنها ويقول كنت متلغبط ومعرفش ازاي مسكت مسد"س الا كان مرمي علي الارض....
في اثناء الحديث يدخل غسان ومعه اسرار.... غسان الا سمعته ده حصل....؟
عاصي بضيق:ايه الا بيحصل هنا حد يفاهمني.....
عنبر:انا هقولك وتحكي لهو كل ماحدث.... يضمها عاصي اليه ويبكي بحبك... اوي...
غسان:مش وقته المهم لازم ننفذ الباقي من الخطه... وانت البطل فيها يا عاصي....
عاصي بفضول: ايه المطلوب مني....؟
غسان:بص يا عاصي احنا رقبنا عدنان وعرفنا ان الورق والفديوهات وكل المسنتدات.... موجوده هنا في القصر بس محدش يعرف مكانها غيره....
تذكر عاصي امرا وتركهم وجري فتعجب الجميع مما فعل....
اسرار:هو راح فين...؟
غسان بضيق:هو انتي لسه هتسألي يلا وراه.... وانطلقوا خلفه مسرعين.....
ليجدوا في حديقه الزهور القديمه يحفر تحت تمثال غريب....وبعدها اخرج صندوق يبدو حديث....
عنبر بفضول:ايه ده يا عاصي...
عاصي:انا افتكرت ان بابا كان ديمن بيقولي ...ان التمثال ده مخبئه عشان ماما هي الا تحتتوا اصلها كانت فنانه تشكليه....بابا كان كل ما يزعل يجي هنا ويقعد تحت التمثال ويعيط.....دمعت عيون عاصي حزننا علي اسرته تمسح عنبر دموعه.... بس انت مش لي وحدك احنا معاك....
يأخذ غسان الصندوق ويفتحه فيتهلل وجه حين ينظر. لي محتواه.....
غسان:كده هنقبض علي عدنان والشبكه كلها من غير ما تقبله...
تفرح عنبر وتتنهد براحه الحمد لله.....يمر الوقت سريعا وان لي فرجه قريب يتم القبض علي عدنان.....ويرحل لي المحاكمه في اسبانيا هو وابوه وكل اعوانه....
وترجع جزء من ثروه ماجد فيستثمرها وسيم وعنبر....وفي خلال شهرين يفتتحوا شركه اولاد اكمل حال عاصي تحسن واقلع عن الشرب والسهر واصبح شخصيه نجاح ومصلي وينتظر وصلوا بناته بفراغ الصبر....ام وسيم قداكتشف بانه يعشق ياسمين وصار يتمنها في كل دقيقه ويتوسلها ان تعود اليه لكن ياسمين تصده كل مره... واليوم حفل افتتاح الشركه وعنبر في شهرها التاسع وتشعر بالم الولاده في كل ثانيه وذل عاصي ومجنانه.....
وسط الموسيقي تصرخ عنبر وتمسك بطنها
عنبر:الحقني يا عاصي بولاده....يجري عليها عاصي بقلق
ويحملها
عاصي:هو ده وقته....
تعضه عنبر من كتفه فيصرخ عاصي ويصلوا لي المستشفي...هو ووسيم وماجد وياسمين الكل في انتظار.....وعاصي هيم"وت من القلق.....يقترب وسيم من ياسمين ويهمس لها
وسيم:والله لو ما سمحتيني لا اكون خطفك ومحدش هيشوفك غيري وكمان هغتصبك وهخليكي حامل.....
تنظر اليه ياسمين بتحدي:ولا تقدر وهطلق منك غصب عنك...
وسيم بتحدي انتي الا اختارتي وحاملها وجري بيها وفي نفس الحظه يسمع عاصي صوت اطفاله فيسجد شكرا لي لله.....
وبعد فتره عاصي يضم عنبر ومعه فتاتاه.....والسعاده عنوانهم....
عاصي:انا سعيده اوي اخيرا بقي ليه عيله حلوه...
عنبر:ها هتسميهم ايه
عاصي:اماني واميره....
عنبر:هي ياسمين فين
عاصي بخب"ث:جوزها خطفها
يمر الوقت والسنين والكل سعيد ياسمين تعيش مع وسيم بسعاده....
ووسيم اكتشف بانه يعشقها وقد انجب منها ماجد......تخليدن لي ذكري جده الراحل
تفيق ياسمين من الذكريات علي صوت وسيم بيغني علي الجيتار بحبك يا ياسمين يا عشقي الجميل وقلبي الكبير بحبككك لحد اخر الطريق.....
الكل كان سعيد وعاصي بيرقص مع عنبر وماجد بيرقص مع اماني اميره جات تجري....
اميره:هو الفرح بدا من غيري ولا ايه...؟ وبعدين ابعد عن اختي مش كفايه هتاخدها مني انا بكر"هك يا ماجد ابعد عن توامي...وتضمها اميره اليها بقوه يتغاظ ماجد من اميره وبغيره علي اماني
ماجد:هو انا ليه حاسس انك درتي وطول عمرك منكده عليه عيشتي بس لحد هنا وكفايه وخطف منها اماني وجري فتجري وره اميره وهي مسكه في ايدها زجاجه ميه وبتصرخ لاااا هاتي توامي....
يضحك الجميع عليهم..... ويجروا خلفهم.....يعيال تعالوا هنا القاعه اتملت تعالوا وهنشوف حل....
النهايه....
تعليقات
إرسال تعليق