القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية زواج متعة البارت الاول بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

رواية/

 زواج متعة


 الجزء الأول


 للكاتبة حنان حسن


انا سهر 30 سنة ..

 ارملة...

وزوجي متوفي بقالة ست شهور فقط.. 


جميلة بدرجة صاروخ


 زي ما بيقولوا اخواتي البنات


يتيمة من الام والاب.. 


ومليش غير اختين بنات


 انا الوسطنية فيهن


زواجي كان عبارة عن ماساة...


و غلطة من الاساس


 عشان انا كنت صغيرة

 واتجوزت قبل ما اخد الشهادة الثانوية


 .. اصل ابويا وامي كانوا فقراء


 ومكنش معاهم يعلموني..


 ووافقوا علي اول عريس يتقدملي.. 


تحت شعار...


 البت مسيرها للجواز


وللاسف...

 بعد ما اتجوزت المرحوم بكام شهر

 تركني ...وسافر ليعمل بالخارج..


وكان بيرسل فلوس.. 


لكن ...

باسم امة.. واخوه


 وانا كنت باخد منهم المصروف

 زي التلميذة..


م الاخر

كانوا بيعطوني شوية فكة اجيب بيها حاجة حلوة

وبياخدوا هما الباقي


اه اصل امه كانت ديما تقولي

هتعوزي الفلوس في ايه

ما انتي بتاكلي وتشربي


والاكل طبعا الي هي تقصدة 


كان شوية فول او حتة جبنة برغيف واحد في اليوم


لغاية ما يجي جوزي في الاجازة


المهم...


 جوزي كان بيجي اجازة شهر كل سنة..


 كان بيقضي معظمها مع امة... واخوه... واصحابة


 وما يتبقي من الاجازة كنا بنقضية خناق انا وهو ..

لغاية ما يسافر تاني .. 

وهاكذا..


ومش كده وبس


دنا كنت بشوف غيظي بعيني واسكت


يعني مثلا


 حماتي  كانت بتاخد الفلوس الي بيبعتها ابنها

(جوزي)


 وبتشتري بيها عقارات


وكانت

 بتكتبها باسمها..


 وانا مكنتش بقدر اتكلم


 لان ابنها سامحلها بكده


 وفي نفس الوقت


 انا ربنا مرزقنيش  منه بخلفة


 ولا حملت 

لا في ولد ولا بنت..


 وفضل الحال علي كده


 طوال سنوات زواجي من المرحوم


 لغاية ما جه اليوم 


واتفاجئت...


 بزمايل جوزي في العمل


الي كانوا شغالين

معاه بره

 


 بيقولولنا..

 بان زوجي عمل حادثة

وا توفي 


 وبعد مرور الاربعين..


 لقيت امة بتحطلي  هدومي في شنطة

 وبتقولي ..

اتفضلي بالسلامة.. 


روحي شوفي حالك..


 معتمدة طبعا

 علي اني وحدانية..

ومعنديش اهل يجييولي حقي منها


  الكلام ده عدي عليه ستة اشهر..

تقريبا


 وانا دلوقتي عايشة في بيت ابويا 

مع اخواتي البنات


 لانهم لسه متجوزوش لغاية دلوقتي.. 


وطبعا عشان مش عايزة ابقي حمل عليهم..


 كنت كل يوم بخرج ادور علي شغل..


 وبسبب اني مش عندي شهادة

 عدلة..


 فا مش قادرة الاقي شغل مناسب


ودلوقتي.. وانا بلف في الشوارع


بحثا عن عمل


اتفاجئت بنادية اختي الكبيرة


 عمالة تتصل بيا


 عشان اروح لها بسرعة


 لان في عريس متقدم لها...

 وقالتلي انه جاي النهاردة 


ومعاه الخاطبة الي جايباه


معرفش اختي نادية مستعجلة علي الجواز كده ليه؟


تلاقيها يا عيني فاكره 

ان الجواز عبارة عن شهر عسل

لذيذ

زي بتاع الافلام


  العرسان بيضربوا فيه بعض بالمخدات ..

وريش النعام يطير في اخر لقطة

والزوجين في قمة السعادة


مسكينة..

 متعرفش ان المتجوزين علي ارض الواقع


بعد كام شهر


بيضربوا بعض في محكمة الاسرة


طول عمرها غلبانة.. البت نادية دي وربنا.. 


المهم..

بعد شوية


 وصلت للبيت ..

 ولما دخلت علي اخواتي


 لقيتهم كلهم في الصالون .. 


فا رميت عليهم السلام


واثناء ما كنت بلقي التحية علي الجميع..

اتفاجئت ان العريس قاعد في الصالون ومعاه الخاطبة


 واول ما العريس التفت وشافني

لقيتة بيبصلي اوي

 ونظراتة كانت كلها اعجاب


والغريبة..

انه مرفعش عينة من عليا طول القعدة

لدرجة ان الخاطبة اخدت بالها من نظراتة ليا

  فا اضطرت الخاطبة انها تعرفنا ببعض


وقالت.. 

دي تبقي سهر اخت العروسة..


وما كان من العريس الا انه

ابتسملي

وقالي..

اهلا يا سهر


وفضل متنحلي

بعدها برضوا

 

وفضل ساكت لغاية ما

 غادر شقتنا


 

وبعدها ...

اتفاجئت بالخاطبة جاية تقولي.. 

 بان ايمن بيه

 العريس


 عايز  يرتبط بيا انا

 ووعدت بانها هتشوف لنادية اختي عريس افضل منه

علي حد قولها


  لكن ...

انا رفضت طبعا


 .. 

عشان اختي قلبها ميتكسرش


لكن الغريبة


ان العريس فضل مصمم عليا


 الخاطبة جابت عريس تاني فعلا لنادية


واتخطبتلة وبعد شهر واحد اتجوزت


  وبعدها..

لقيت ايمن بيه العريس


بيحاول انة يتقدملي تاني


 وعشان الجوازة الاولي كانت عملالي عقدة من الجواز


فا رفضت

وقلت.. 

اسفة مش هينفع.. 

فسالني العريس

وقالي..


ممكن اعرف سبب الرفض ؟


قلت..

انت اتقدمت لاختي قبل كده

وانا اصلا مش عايزة اعيد تجربة الجواز تاني


قال.. 

اسمعي يا سهر


 انا هعمل معاكي 

(صفقة)


وتاكدي انك  هتطلعي كسبانة في الاخر.. 


ثم استطرد ايمن

 قائلا...

بصراحة كده 


انا متجوز بنت عمي

 وهي امراءة ثرية..


لكنها مريضة للاسف

و مرضها ده بيمنعها انها تلبي لي احتياجاتي كا زوج..


وطبعا انا مش هقدر اتجوز عليها


 غير بعد ما...

 بعد عمر طويل طبعا


 لان مفيش ليها وريث غيري..


و انا مش علي استعداد اني افقد الثروة دي


اي واحد غيري


 كان ممكن يعمل علاقة اثمة


 مع اي واحدة والسلام


لكن... انا بخاف من ربنا


 و مش عايز ادخل في علاقة حرام مع اي واحده..


 وبصراحة اكتر


 انتي عجبتيني جدا..

وعايز اتجوزك


 لكن...

 بصراحة انا مقدرش اعرف مراتي اني هتجوز عليها


 وعشان كده


 انا هتجوزك جواز مؤقت


 لمدة شهر واحد

 علي يد ماذون

 جواز (متعة)


وفي مقابل شهر الجواز ده 


انا هعملك مشروع كبير..


تعيشي منه عيشة كريمة..


طول عمرك 


وسالني

وقالي..

ايه رايك؟


بصراحة في الاول


 انا كنت رافضة الموضوع

لاني اعتبرتها..


 بيعة.. وشروة

فا انا هبيع جسمي لمدة شهر

تحت مسمي


(زواج المتعة)


وكنت تقريبا هرفض وهطردة شر طردة


 لكن ...

حصلت حاجة غريبة جدا


اجبرتني علي اني اخد قرار با الموافقة


وبعد ما وافقت..


 اتفاجئت بحاجة

 لا يمكن تتخيلوها.......؟


لو عايز باقي احداث القصة

صلي علي رسول الله

وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة 

تكملة الروايه من هنااااااا 

 

تعليقات

التنقل السريع