القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية كانت وصيتي البارت الثالث والرابع بقلم شهد هاشم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


حور . ا. اه
ادهم. حور انتي بخير 
حور . بطني وجعاني اوي 
ادهم .طيب اوديكي الدكتور 
حور. لا لا 
مشيت وسبتهم ودخلت اوضتي اخدت مسكن لحد الصبح بس 
...
ادهم .هنا هيا فين حور 
هنا .معرفش وانا مالي 
ادهم .مش من عادتها أنها تمشي ومتقولش 
....
لما اخدت المسكن ارتاحت شويه وبعدها بتلات ساعات الالم هوا هوا بس استحملت لحد الصبح وخرجت
....
دكتور احمد .مبروك انتي حامل 
حور بفرحه مع زعل .بجد 
دكتور . اه تقدري تتابعي وتيجي بعد شهر علشان نتطمن 
حور. اه طبعا عن إذنك .
قررت اروح البيت ومقولش لادهم ؛ هو حاليا هيكون في الشغل هكتب ليه رساله وهمشي خالص

.....
بعد سبع ساعات ادهم جيه من الشغل 
ادهم .هيا لسه مجاتش لحد دلوقتي يا هنا
هنا .لا جات قعدت في اوضتها ومشيت 
فضلت ادور عليها برا كتير اوي ملقيتهاش رحت لكل الاماكن اللي ممكن تروحها 
ولما روحت لقيتها كاتبه رساله 
صدقني انا في الأول جيت علي نفسي واتجوزتك بالرغم من إنها كانت وصية باباك وانا كنت بحبك بس قولت عادي هو كمان هيحبك ؛جيت علي نفسي كتير اوي معاك اول يومين فرح بعدها اتحسنت معايا وقولت خلاص اهو بدأ يحبني لقيتك داخل عليا بواحده عديتها وقولت ماشي هستحمل علشانك انما تبقي حامل منك كمان مكنتش قادره استحملها خالص ؛ بدأت تكدبني وتقول عليا كلام وحش وانت صدقتها انت وطنط بس في الاخر مكنش ينفع استني اكتر من كده ورقة طلاقي توصل ليا يا ادهم علي العنوان ده وعلشان تبقي عارف انا مش موجوده هناك دول بس قرايبي .
....
خديجه صاحبة حور. مالك يا حور 
حور. عاوزه أقعد عندك بس 
خديجه .يا حبيبتي تنورينا اصلا هتنوري البيت عليا انا وماما 
قعدت معاهم ؛خديجه تبقي صاحبتي عايشه هيا ومامتها لوحدهم في الشقه اخوها مسافر برا ووالدها ميت
خديجه .بقي ده كله يحصل ليكي ومتقوليش يا حور 
حور. كنت بس بعدي علشان كنت بحبه 
خديجه .طب ودلوقتي 
حور. دلوقتي اي 
خديجه . لسه بتحبيه 
حور. حتي لو بحبه بعد اللي عمله مش هينفع 
اصلا نكمل مع بعض 
خديجه .طب واللي في بطنك ده 
حور. هو مش كان بيعاملني وحش ومصدق الزفته اللي كانت معاه خلاص خليه بقي يبقي لي ابن بس منها مش مني 
خديجه .ايوا بس هو من حقه يعرف 
حور. يلا سيبك 
....
قعدت معاهم وحقيقي عوضوني عن سفر بابا وماما برا ؛ هما سافروا اول ما اتجوزت ادهم قال اي اطمنوا عليا 
.....
لحد دلوقتي ورقة طلاقي اللي قولتله عليها موصلتليش عند المكان اللي قولتله عليه 
.....
*وحشتيني 
"مراد 
~انت بتعمل اي عندك هِنا 
.....
ياتري مين التلاته دول ؛ اكيد هيبقي اوضح البارت اللي جاي 
#رواية كانت وصيتي 
شهد هاشم
البارت التالت

مراد. وحشتيني 
حور. مراد 
ادهم .انت مين وبتعمل اي هنا 
مراد .انت اللي مين اصلا 
ادهم .جوزها 
مراد وهو مش مصدق وبيبص لحور .ده ازاي 
حور.اذيك يا مراد تقدر تقول كده هيبقي طليقي 
ادهم بزعيق .حور
حور. ايه عاوز ايه مش انت اتجوزت عليا خلاص ؛ ورقة طلاقي توصلني يا ادهم عن إذنك .
مشيت وسبته ومراد وداني عند شقة خديجه لأنها تبقي أخته 
مراد بالنسبالي كان اخ حنين اوي كان دايما معايا في كل تصرفاتي هو يعتبر أكبر مني بشهرين واخويا في الرضاعه
فرحته وهو بيسلم علي خديجه ومامته بعد ما جيه من السفر كانت ضحكته حلوه اوي 
مراد .مين بقي اللي جيه وانا لسه بكلمك ده 
حور.ياه يا مراد دي حكايه صعبه اوي 
مراد .لما تبقي احسن احكيلي 
حور . اه طبعا 
مراد .طيب انتي حاليا كنتي عايشه هنا وانا جيت وطبعا هتتكسفي تقعدي معايا فلو كده انا هقعد برا في فندق لحد ما أسافر وابقي اجي اسلم عليكوا 
حور .لا طبعا ازاي تقول كده ده بيتك انت لازم تقعد فيه
مراد .مفيش حل غير كده يا حور 
حور. انا هروح شقة بابا أقعد فيها 
مراد .طيب  وابقي طمنيني عليكي 
...
نزلت من شقة خديجه لانو مهما كان بيته برده ولازم يرتاح وانا رحت شقة بابا وماما وطبعا بما انو إحنا جيران ادهم فعرف انو انا جيت 
ادهم .انا ده كله سايبك براحتك ومزعقتلكيش قدامه 
حور. يا استاذ انت اكيد عرفت من طنط والدتك انو اخويا في الرضاعه اصلا وبعدين مش هسمح لنفسي أكلم حد غريب يعني 
ادهم .طيب يا حور اطلعي معايا يلا 
حور. مش هطلع 
ادهم بزعيق .بقولك يلا يا حور 
حور.وانا قولت لا 
ادهم .طلاق مش هطلق يا حور 
حور. إنت انسان اناني اوي وانا مش هقبل علي نفسي ابقي معاك تاني 
ادهم .طلقتها علي فكره 
حور. نعم 
ادهم. زي ما سمعتي كده 
حور. ولو انا مالي براحتك تطلقها متطلقهاش ده يرجعلك انت 
ادهم .مش هينفع كده كفايه الفتره اللي بعدنا عن بعض فيها 
حور. اعمل حسابك بقي انها هتبقي فتره كبيره كمان 
ادهم بهدوء . يلا يا حور 
حور.انا حامل 
ادهم. اه اطلعي بقي زيها تكوني بتكدبي عليا 
حور. زيها اي مش فاهمه 
ادهم .كانت بتكدب علينا كلنا وكانت متفقه مع الدكتور  اللي روحنا ليه حتي لو تلاحظي إنها كانت مصممه عليه يا حور 
حور. انت ظلمتني كتير يا ادهم وانا كنت ساكته وبستحمل 
ادهم .بس بقي ظلمتك اي انا اصلا اتجوزتها رحمه ليا وليكي 
حور. يعني اي يعني 
ادهم .يعني خلاص براحتك يا حور عاوزه تطلقي ماشي .
مشي وسابني وانا مش فاهمه يعني اي رحمه ليا وليه ؛ سابني أنا وأفكاري صوت أفكاري يعتبر اعلي من اي حاجه 
...
صحيت الصبح وقولت اسلم علي والدة ادهم مهما كانت برده هيا كانت مربياني 
والدة ادهم .وحشتيني اوي يا بنتي اسفه لو كنت اتعصبت عليكي في مره بس شعور ان كان هيبقي عندي حفيد ده كان شعور حلو اوي 
حور. انا مش زعلانه يا طنط وبالمناسبة انا حامل وعاوزاكي تيجي معايا علشان اعمل التحليل ده علشان تتاكدوا 
والدة ادهم .انتي تربيتي يا بت يعني مستحيل تخدعينا 
حور. بس كان عادي انكم تصدقوا اللي كانت بتقولوا عليا
والدة ادهم. انا اسفه يا حبيبتي بس بكره تبقي ام وهتحسي شعور انك بتخافي علي حفيدك برده 
حور. خلاص يا طنط يلا نروح نعمل التحاليل 
والدة ادهم. طالما رجعتي قولتي طنط تاني تبقي لسه زعلانه 
حور. لا مش زعلانه يا ماما 
والده ادهم حضنتها ودخلت لبست وراحوا عملوا التحاليل واستنينا يومين وروحنا جيبنا النتيجه وطلعت حامل زي ما قولت بس واحنا جايين حصل *********
~ متخافيش انا جمبك 
/صدقيني لو هموت علشان انتي ***** هعمل كده 
ياتري اي اللي حصل ؛ اكيد هيبقي اوضح البارت اللي جاي 
#رواية كانت وصيتي 
البارت الرابع 
بقلمي شهد هاشم

تكملة الروايه من هنااااااا 

تعليقات

التنقل السريع