القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الوسيم وعشقاته و الخجوله البارت الاول والثاني والثالث بقلم اياد حلمي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



#الوسيم_وعشقاته_والخجوله

يهبط من سيارته الرياضيه السوادء وينزع نظراته الشمسيه ويبتسم بغرور ابتسامه  اسرت قلوب فتيات كليه الاقتصاد والسياسه جعلتهن يترقصن مع ابتسامه الساحره التي تظهر اسنانه البارقه مثل الياقوت

ام هو لا يهتم باي منهمن وذاك جعله سباق كلهن يتمنون منه نظره رضا واثناء توجه لي قاعه المحاضرات حتي يلقي بمحاضرته التي معادها الثامن صباحا في الطريق وقعت عينها علي تلك الفتاه التي تحمل كتب ضعف وزنها 

وكل الفتيات والشباب يسخروا منها ومن نظاره النظر التي تلبسها وثيابها الغير مهندمه والغير لائقه الالوان وواسعه عليها وشعرها المكعد لكن الكل صمت حين نظر اليهم عاصي... نظره اجمتهم.... الكل تحرك علي مدرجه او الي حيث يذهب....... نظر لي عنبر الخجوله التي لم تراه لكن قلبها  شعر بيه عندما تنشقت عبيره عبر الهواء...... مما جعل قلبها يدق بسرعه.... مثل الصاعقه.... وما اربكها اكثر..... حين قال....

عاصي:انتي يا خجوله فاضل ١٠دقايق لو دخلتي بعدهم همنعك من دخول الامتحان اخر السنه وهخليكي تعيدها تاني....و

قبل ان يكمل جريت علي المدرج وهي تحمل صف الكتب واص'طدمت بي عاصي الواقف عند الباب لكنها لم تعتذر منه او تتحدث معه وجرت علي المدرج وجلست وهي ترتجف.... وجلست بجانب صديقتها اماني..... التي رسمت علامات الفزع علي وجهها ...وهمست لها...

اماني:الله يا خربيتك النهارده مش هيعدي علينا انتي عارفه ليه عشان معتذرتيش من الدكتور عاصي ....

بكت عنبر من الخوف....

عنبر بشهقات البكاء:والله انا ما اخدت بالي اصله هو قالي لو ما...

لم تكمل ووجدته امامها... عيونه تنطق ب'شر والغض'ب بكت اكثرت


عاصي:انتي يا انسه يا خجوله....

قومي اقفي....

نهضت عنبر وهي ترتجف ودموعها

تسبقها.....

عنبر بتردد وتوتر:اناااا .... اااا

عاصي بقسوه:ايه اتخرستي...انتي ايه....

بكت اكثر فاكثر......

عاصي بنفاذ صبر:بصي يا خجوله انا هسألك في المحاضره ...

عنبر بتوتر:بس حضرتك مش شرحت اي كلمه.....

قرب منها وهمس بجانب اذنها وهذا القرب وترها ......

عاصي بخب'ث:ما انا هعقبك كده عشان الا حصل من شويه ولو غلطتي تاني هعقبك بطريقتي انااا

قال هذا وابتعد عنها حتي تتنفس... وتركها مزهوله ووجنتها حمراء من الخجل....

عاصي:يا انسه يا خجوله بصي انا هطلبك منك شرح المحاضره اليوم وهتفضلي معاي تحضري كل المحضرات لي بكره يعني مفيش مرواح.....


وبتأكد نفذ عاصي ما قال وجلس ووضع قدم فوق الاخري يحتسي القهوه وهو يراقب عنبر باعجاب من براعتها في شرح الموضوع بيسر وسهوله.... وعنبر متوتره من نظراته لها كانت تتمني ان تنشق الارض وتبلعها.....


عنبر:اه ياربي ايه العقاب الصعبه ده انا بحبه صحيح بس بخاف من قربه يارب ساعدني... ده كان الا بتفكر فيه.....

عاصي:ايه البنت الخجوله دي شعلت نشاط وانا مستمتع ليه بخجلها ده وتوترها ومش عوزها تبعد عني يا تري ايه الا هيحصل ليه معاها..... انا بفكر اخليها متفرقنيش ابدا......اصلها مسليه اوي.......تغير عن اي نوع من البنات...

ده الا كان بيفكر فيه.....

وبعد ما انتهي اليوم..... ذهبت عنبر مع عاصي الي قصره والي مكتبه وعندما دخلوا فجأه رات عاصي كلب هناك فصرخت وجرت فاصطدمت بي عاصي ووقعوا ارضا.......

 وويتبع



#الوسيم_والخجوله ٢

وفجأه تصطد"م عنبر بي عاصي فيقعاه ارضا فترتجف  خوفا من الكلب فتدفن نفسها بين ضلوعه 

وتتشبث بيه جيدا..... فيدق قلب عاصي بقوه..... ويضمها اليه بحنان وخوف.....

عاصي:اهدي متخفيش مش هيأذكي...ويشير لي الكلب بلخروج... وميض اخرجي بره...

فتخرج الكلب'ه.... وتنهض عنبر من بين احضان"ه وهي تشعر بلخجل ووجها عباره عن لون احمر


فتبتعد عن عاصي وهي ترتجف خجلا وتوترا مما حدث فيبتسم عاصي عكس طبعه ويقترب منها ويجذبها من خصرها ويضهما اليه وي"قبلها قبله طويله فيدخل عليه

جده... ويصعق مما يري ...

ماجد:ايه الزفت ده ....

يرتبك عاصي ويتركها وهو يلوم نفسه....

ويتحول لي العصابيه والنرفزه...

عاصي:ايه يا جدي دي طالبه عندي واسمها ....اسمها.. فالتفت اليها وسألها بعصبيه وصوت عالي اسمك ايه.....

تبكي عنبر :انا ااا عنبر....

يلاحظ الجد طيبتها وتوتر عاصي امامها وده غريب عنه.....

فابتسم ماجد بمك"ر:هي دي الا هتريبك يا عاصي وتعدل حالك العوج...

ماجد:يبقي هتتجوزها وده اخر كلام انت لازم تستقر وتنهد بقي... وانا قررت انك تصلح غلتطك وتتجوزها دلوقتي خلص الكلام....

عنبر متجمده مش عارفه تنطق....

عاصي بصوت عالي:مستحيل ياجدي ده يحصل

يتعصب الجد ويصفع"ه بقوه 

ماجد:بقي بتعالي صوتك عليه يا عاصي طيب كتب كتابك النهارده عليها والدخله كمان انا هجيب ابوها واتفق معا.....

عاصي بتحدي:مش هيحصل يا جدي وسابه وخرج....

ماجد:هيحصل يا ابن منير يا حرس امنعوه يخرج... وفعلا الحرس منعوه يخرج.....

وفعلا نفذ الجد الا هو عوزه وتم كتب الكتاب......

عاصي بش"ر:مش انت صممت يا جدي طيب ذنبها في رقبتك وسابه وطلع

ماجد:ولا هتقدر تاذيها....

يدخل جناحه ويهبد الباب وره ويقترب من عنبر التي تبكي وترتجف خوفا منه..... واقترب منها وجذبها من يدها

عاصي بقسوه:اوعي تكوني فاكره ان دموعك دي هترحمك مني .... حقي هاخده غصب او رضا والاحسن غصب انتي الا اعترضي طريقي يبقي تتحملي غض"بي وهجم عليها وق'بلها بقس"وه.... وو

يتبع



#الوسيم_والخجوله

عاصي بجنون:يعني ايه حامل ده مستحيييل حامل ازاي ده امبارح كان فرحنا نهارك اسود يا عنبر....

وترك الدكتوره ودخل يجري زي المجنون لي عنبر وجذبها من يدها وهي تبكي وتتوجع .... 

عاصي بعصبيه:ردي عليه انتي ازاي حامل واحنا فرحنا كان امبارح رديييي متسكتيش.... انتي شكلك ميقوليش انك مدورها

تبكي عنبر ولاترد 

يجن عاصي اكتر ويشيلها ويرميها علي السرير ويبقي فو'قها ويثبت ايدها ردي عليه.... حامل من مين

انا اتطرتس علي اخر الزمن.....من وحده رخيص'ه زيك

تصرخ عنبر  في وجه بوجع حامل منك انت انت انت سبب كل وجعي

مش فاكره ايه الا حصل من شهر 

انت الا عملت فيه كده.... يجن عاصي ويصرخ ازايييي

وفجأه

يتبع

تكملة الروايه من هنااااااا 




 

تعليقات

التنقل السريع