القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

اسكريبت خدعة البارت الاول والثاني والثالث بقلم سولييه نصار في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


سكريبت ♥️بقلم سولييه نصار ♥️

-انا مش عايزة اتطلق ...مش عايزة ...

قولتها لأحمد اللي قاعد جمب المأذون ...مكنتش فاهمة هو ليه هيطلقني ...طيب انا عملت ايه ...احمد كان بيبصلي من غير مشاعر ...دموعي مأثرتش فيه المرة دي وكنت مصدومة.  .ازاي احمد اللي كان بيعشقني بالشكل ده كر*هني مرة واحد ...احمد مش وح*ش ولا ظا*لم بالعكس احمد كان بيتمنالي الرضا عمره ما زعلني ولا خا*نني ولا حتي خلاني ابكي ...فمش فاهمة ايه سر التحول الغريب ده ...

بصيت للمأذون وقولت:

-معلش يا شيخ قولوا بس يتكلم معايا...يديني فرصة اتكلم معاه من حقي اعرف هو هيطلقني ليه...

-انا مش عايزة اتكلم معاها.

قالها احمد ببرود بس المأذون بصله وقال:

-معلش يا استاذ احمد عشان خاطري اتكلم مع زوجة حضرتك لعل وعسي ربنا يصلح الحال بينكم ...

نفخ احمد بضيق وقام وسبقني علي اوضتنا ...دخلت وراه وانا حاسة بالانه*يار ...أول ما دخلت فضلت ابكي وانا ماسكة ايديه وقولت،؛

-انا عملت ايه ...قولي ايه غلطتي يا احمد ..

انت ليه فجأة عايز تطلقني ...أنا اذ*يتك في حاجة ...زعلتك طيب ...خلينا نتعابت بس بالله عليك بلاش تخر*ب بيتنا....

كان هو بيبصلي بغضب وعصبية ...وشه كان احمر وقال من بين اسنانه :

-انا مبقتش عايزك ...ايه مبتفهميش ...

سكت ورفع راسه وكمل:

-انا حبيت واحدة تانية وعايزة اتجوزها...

رجعت بصدمة ودموعي نزلت ...كنت حاسة قلبي بيتع*صر من الأ*لم...حاسة اني همو*ت ...فضلت ابكي قدامه ...حسيت نظرة شفقة في عينيه بس زي ما يكون بيحاول يق*سي نفسه ...اتنهدت وانا بمسح دموعي وقولت :

-ممكن....ممكن تتجوزها عادي من غير ما تطلقني أنا هقبل ان تكون ليا ضرة ده حقك و....

بس هو قاطعني وقال:

-وهي مش عايزة ضرة عشان كده هطلقك...وحقوقك هتوصلك كاملة بإذن الله أنا مش هأكل عليكي حاجة ...

سكت وانا مش راضية اقلل من نفسي اكتر من كده وقولت:

-تمام ربنا يوفقك ...حقك طبعا ...

خرج قدامي وانا فضلت شوية في الاوضة ابكي وبعدين خرجت عشان تتم اجراءات الطلاق ...

.....

انتهت الإجراءات وبقيت مطلقة رسمي منه ...كنت بلم هدومي في الشنطة وانا بعيط ...مرضتش اقول لأمي حاليا أي حاجة ...احمد كان قاعد بيبصلي  بتوتر من بعيد ...بس مفكرش يقرب مني ولا يتكلم ...حسيت أن علي وشه صراع غريب ما بين يواسيني ويبعد عني ...أنا وبجهز هدومي كنت شايفاه بيبصلي بغضب احيانا وبشفقة احيانا ...

خلصت تجهيز هدومي ...قرب احمد وقال:

-هنزل شنطتك تحت وحقك هيوصلك قريب متقلقيش ...

هزيت راسي وانا بمسح دموعي فقرب هو مني وقال:

-مكانش لازم تعملي كده ...

بصتله بحيرة وكمل؛

-انتي اللي دم*رتي حياتك بإيدك يا هبة ...أنا لما اكتشفت كان نفسي اقت*لك بس احمدي ربك اني طلقتك وبس...

ولسه هرد عليه عشان افهم هو بيقول ايه جرس الباب رن ...راح هو يفتح الباب ووقف لثواني قدام الباب وهو بيقول:

-مدام حسناء ...كويس اووي أنك جيتي ...

-طلقت بنتي يا احمد  ده أنا هوريك النجوم في عز الظهر ..

دخلت امي وقربت مني وحضنتني ...جه احمد من ورانا وقال:

-هتعملي ايه يا حسناء يعني ...هتعمليلي س*حر تاني عشان ارجع لإبنتك زي ما عملتي اولاني عشان اتجوزها!!!

-ايه ؟!

قولتها بصدمة وذهول فبصلي احمد وقال:

-متعمليش نفسك بريئة يا هبة...يعني متعرفيش ان أمك عملتلي سح*ر عشان اتجوزك وابقي خاتم في صباعك !!

يتبع

#خدعة

#سولييه_نصار



الجزء التاني♥️شكرا علي تفاعلكم السكر♥️بقلم سولييه نصار♥️

-ايه ؟!!س*حر؟!

كنت بقولها وانا مصدومة ...ببص لأمي اللي وشها اتغير تماما...احمد ضحك بسخرية وقال:

-قال يعني متعرفيش !..ايه يا هبة متعرفيش ان أمك عملت س*حر عشان نتجوز بس لان الخ*داع مش بيدوم ربنا كشفكم والس*حر اتفك وعرفت كمان ان انتوا اللي عملتوا كده ...بتجوزي بنتك بالس*حر يا حسناء ...وطبعا لو كنت زعلتها كنت عملتيلي سح*ر تاني ما انتي متعودة ...

دموعي نزلت وقولت لامي وانا ماسكة ايديها:

-الكلام اللي بيقوله ده مضبوط يا ماما ...

لقيته قرب وقالي بغضب،:

-متدعيش الغباء يا هبة مش معقول والدتك هتعمل كده من غير علمك ...

رجعت لورا وقولت؛

-والله ما اعرف حاجة ...وهي مستحيل تعمل كده يا احمد ...امي ...

-امك سحرتلي عشان اتجوزك والا تبرري ايه اني اتجوزتك وحبيتك فجأة بعد ما كنت بقولك أنك زي اختي ...

دموعي نزلت وانا بفتكر فعلا ان احمد محبنيش ...بس أنا حبيته اووي وهو  كان كويس معايا وطيب...أنا كنت ببكي كل يوم عشان محبنيش وامي كانت عارفة لاني مكنتش بخبي عليها حاجة ...بس معقول تعمل كده!!!تخليه يتجوزني بالس*حر ...بصيت لامي اللي كانت ساكتة خالص وقربت منها وقولت:

-ماما قولي ان الكلام ده كدب وانك معملتيش كده ...ابوس ايديكي قولي ان كله كد*ب ...انتي مستحيل تعملي كده ...

بصتلي امي ودموعها نزلت وقالت:

-مقدرتش اشوفك بتتع*ذبي  ..مقدرتش اشوفك كل يوم فيه قه*ر في عيونك لانه مش شايفك فقررت أعمل كده ...

-يعني هبة متعرفش !!!

قالها احمد بصدمة فهزت امي راسها  وهي بتمسح دموعها وقالت :

-لا هي متعرفش وانا مش ندمانة اني عملت ايدك وكونك تطلق بنتي يبقي انت فتحت علي نفسك ابواب جه*نم ..

-امي كفاية ...

زعقت فيها وانا بعيط وكملت:

-حرام اللي عملتيه ده ...ربنا مش هيسامحك ابدا ...ليه كده ...عاجبك دلوقتي اللي حصل ازاي تعملي كده ؟!انتي يا امي !!!ده انتي اللي علمتيني اصلي ...انتي اللي حببتيني في العبادة ...ازاي ايمانك قل للدرجة دي انتي عارفة عقا*ب السح*ر ايه !!انتي كده كف*رتي بالله ...

زقتني امي وقالت:

-يوووه هو انا عملت كده ليه مش علشان خاطرك ...عشان تتجوزي اللي بتحبيه ...افرض كان أحمد اتجوز واحدة غيرك وقتها كنتي هتمو*تي فيها وانا مكنتش هستحمل ...أنا عشان بحبك عملت كده ...

صرخت فيها وقولت:

-مكنتيش عملتي كده ...كنتي سبتيني ام*وت ولا كنت اتجوزت بالخ*داع ...واهو اتطلقت واتخر*بت حياتي ..أنا عمري ما هسامحك ...عمر...

وفجأة اغمي عليا  وحسيت بسائل سخن علي رجلي واخر حاجة سمعتها احمد وامي بيصرخوا بإسمي ...

......

فتحت عيني وانا حاسه بضعف لقيت نفسي في المستشفي وامي واحمد واقفين ...امي اتكلمت وقالت :

-حصلك نز*يف لأنك حامل في شهرين بس الحمدلله الدكتور لحقك والجنين بخير .

-حامل!!!

قولتها بصدمة فهزت امي راسها ...وقتها دموعي نزلت ...ابني هيجي ويعيش وهو بعيد عن ابوه...هيجي ويشوف ابوه بيك*ره امه...قطع تفكيري احمد وقال:

-هكلم المأذون عشان نتجوز تاني...

-ايه 

قولتها بصدمة فرد هو:

-ابني مش هيتربي بعيد عني !

يتبع

#خدعة

#سولييه_نصار



الجزء التالت♥️شكرا علي تفاعلكم السكر ♥️بقلم سولييه نصار♥️

-امك متدخلش بيتي تاني ...

قالها احمد قبل ما يجيب المأذون عشان يكتب الكتاب ...بصتله بصدمة فرد :

-مقدرش اسمح لواحدة زيها تدخل بيتي ....عايزة تشوفيها روحيلها وانا هوصلك بنفسي لكن تدخل بيتي لا أنا آسف مقدرش ...

هزيت راسي وانا بمسح دموعي وقولت:

-ممكن اسألك سؤال ...

بصلي فتشجعت وقولت:

- ليه هترجعني ليك ..

-عشان ابني ميترباش بعيد عني ...

وبكلمته دي قت*ل  الامل  جوايا ...حاولت اتماسك وقولت:

-تمام فهمت ...

بصلي احمد بحزن وقال:

-المأذون وصل ...

....

تم كتب الكتاب بيننا احنا الاتنين بشهود وعمي اللي كان ولي وعقد جديد ...كان مفروض افرح ان رجعت لجوزي بس كنت زعلانة اووي لاني عارفة هو هيرجعني ليه عشان خاطر ابنه وبس ...

رجعت بيتي واحمد طلب مني ارتاح تماما عشان متعبش تاني علي الأقل لحد ما الحمل يتثبت وكان بيجيب واحدة تعمل شغل البيت ...كان بيعاملني كويس جدا ..بس كان بعيد عني عاطفيا ...عينيه كانت باهتة مفيهاش أي حب ليا ...كنت بحس دايما انه مجبور يعمل كده عشان ابنه .....وده جر*حني اووي ...وحشني احمد اللي كان بيحبني ...اللي اداني سعادة العالم ده كله ... بس فجأة اكتشف ان حياتي معاه كدبة كبيرة وهو مخد*وع وانا كمان ...الله يسامحك يا امي علي اللي عملتيه فيا ...

.....

بعد اسبوع قررت أزور امي لانها تعبانة  واحمد معارضش ...

روحت عندها لقيت وشها شاحب وتعبانة جدا مسكت ايديها وقولت :

-ليه رافضة تروحي الدكتور ...

ابتسمت وقالت:

-يا بنتي أنا كويسة متقلقيش المهم انتي اخبارك ايه مع جوزك ..احمد مضايقك ولا حاجة. ...

هزيت راسي بس بان في عيوني الألم...

طبطبت علي كفي وقالت:

-علي فكرة تقدري تكسبيه...

مخلتهاش تكمل وقولت:

-لا يا ماما مش هعمل اللي في بالك ...

-انا توبت عن اللي عملته...معرفش ربنا قبل توبتي ولا لا بس اتمني انه يغفرلي وقولي لأحمد يسامحني يا هبة ...لما قولتلك تقدري تكسبيه مكانش قصدي تستخدمي الطريق ده ...قصدي ان ده جوزك ومش عيب تحاولي تكسبيه وتصلحي حياتكم مع بعض عشان خاطر ابنكم علي الأقل ...حاولي يا هبة اللي فش*لت اعمله أنا بالس*حر تقدري تعمليه انتي بصبرك  وحبك ليه...حاولي ...حاولي عشان تبقي سعيدة معاه...

هزيت راسي وانا بقول بعيون مدمعة:

-حاضر يا ماما. ..

......

مرت الايام وانا بحاول أقرب من احمد ..افتح معاه أي حوار ...اكلمه عن ابننا ...ذكرياتنا سوا ..وحبنا الكبير بس هو كان بيبعد عني ...حاول كتير يتجنبني بس أنا مفقدتش الامل ...حاولت كتير معاه ...

...

في يوم قررت ان دي هتكون محاولتي الأخيرة ...

خليت ام فارس تساعدني احضر الاكل اللي بيحبه ...وبعد ما خلصت ومشيت ..لبست الفستان اللي بيحبه وحطيت ميكب هادي  وحطيت الاكل علي السفرة وول*عت شموع عشان اخلي الجو الطف وفضلت مستنياه وانا قلبي بيدق جامد ...دخل هو وبهت وهو بيشوفني ..اتلبك وقال؛

-انا مليش نفس اكل ....

قربت وانا بقول:

-انا حابة اتكلم معاك يا احمد ...حابة نفتح صفحة جديدة عشان خاطر ...

قاطعني. وهو بيقول بتوتر:

-ممكن نأجل كلامنا لبكرة...

ولسه هيمشي قولت :

-طلقني يا احمد ...

بصلي بصدمة فعيطت وانا بقول:

-طلقني لانك مش هتنسي انت اتجوزتني ازاي ...وانا مش هقدر اعيش مع واحد مبيحبنيش ومتجوزني عشان خاطر ابنه بس ...من حقي الاقي انسان يحبني ويقدرني ومتقلقش ابنك مش هحرمك منه ...بس ياريت تطلقني!!

يتبع

#خدعة

#سولييه_نصار

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع