القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية دنجوان الصعيد البارت الاول والثاني بقلم ساره احمد جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

#دنجوان_الصعيد❤ الاول

انا مستحيل اتجوزه واحد فقير يا جدتي انا متعوده طول عمري اعيش في العز والنعيم ايه الا يخليني اتجوز واحد اقل مني في المستوي الاجتماعي بقي انا ناديه المنصوري بنت اغاني عائلات الصعيد وجدي يبقي كبير الصعيد كله وبكلمه منه تنهز البلد كلها انا مستحييييل اتجوزه حتي لو حكمت اني ارجع عند ماما في امريكا انا بس حبيت اجاي ازور اهلي الا في الصعيد وطول عمري بسمع عنهم من عمي سامي ....

الجده ناديه بحزم:عيب كده يا بنتي ميصحش تقولي كده انتي في الاقصر وجدك كلمته مستحيل يرجع فيها وهو اعلن ادام مجلس الكبارت انه موافقه علي طلب المهندس الزراعي هارون امير.... ده يا بنتي دنجوان الصعيد  وكل بنات الصعيد وعائلاتها تتمني نسبه ده ابوه الله يرحمه كان عالم ازهر كبير

وجده كان لوي في الجيش ورجله ليه شأنه والكل بيهابه....غير كده هاورن مش فقير هو عنده٢٠فدان وبيت كبير ومزراعه صغيره.... وامه ست طيبه......

تقف ناديه بنرفزه وضيق وتتجه لي  الدولاب حتي تخرج بنطال وتشيرت ولبستهم.....وهي تقول بضيق

ناديه:وانا مالي بده كله انا معرفهوش وبكر"ه ده انسان بارد....وانا هعرف ازاي اوقفه عند حاده مش هو اتجرأ وراح طلبي من جدي امام المجلس كله وجدي وافق طيب....صبره...

الجده:اعقلي يا ناديه جدك سعيد لو عرف انكي خرجتي بعد الا حصل امبارح منك ولولا هارون انقذك من قطاع الطرق كان زمانك دلوقتي مي"ته او جاريه عندهم دول ولاد ليل اعقلي يا بنتي....

تلبس ناديه الفستان وتمشط شعرها بسرعه ....وهي تقول

ناديه:ما انا عارفه يا تيتي اني غلط لم اخدت الفرس وطلعت بيه بعد الساعه عشره بليل وانا تهت في الصحري.... بس دلوقتي احنا الظهر يعني في عز النهار متخفيش يا تيتي....وقبلت يدها وجرت قبل ان تعترض  الجده ناديه.....

تبتسم  الجده ناديه:طلعه دماغها نشفه زي ابوها الله يرحمه....ودمعت عينها ذهبت ناديه لي الاسطبل واخذت فرس وصعدت فوقه واطلقت بسرعه البرق ببراعه في قياده الفرس فهي بطله سباقات الخيل... وسط عيون اهل البلد التي تتحدث وتتهامس بتعجب وسخريه....

وصلت ناديه لي مزرعه هارون.. ونزلت من علي ظهر الفرس وتوجهت لي داخل الارض بحثا عن هارون..... لكنها لم تجده فبحثت عن احد تسأله وبعد ان سألت عنه وعرفت انه في الارض الشماليه حيث المنحال فصعدت لي فرسها وانطلقت بسرعه البرق .... وبعد دقايق وصلت لي منحل هارون وهي لا تري من كثرت غض"بها وعصبيتها... ولم تنتبه لي خلايا النحل المكشوفه وتدخلت لي اعماق المنحل وفجأه تصرخ ناديه فيجري عليها هارون لي يجدها فاقده الوعي من اثر لد"غ النحل لها فحملها هارون وابتعد عن مكان الخلايا وهو في قمه القلق....

هارون بضيق:ايه الغباء ده انتي مدلعه اوي... ومتسرعه...ما علينا

ودخل بيها لي مكتبه ووضعها علي الاريكه وحالها صعب فقد تور"م كتفها من اثر ال'دغه...

يقف هارون حيران ومتوتر

هارون:ياربي اعمل ايه في الورطه دي لازم اديها المصل واعلاج موضع الد"غه بس لازم انزع عنها التشيرت ومحدش هنا من البنات...

ومفيش وقت اطلب الدكتوره ولا اروح المستشفي وسط شروده وحيرته يسمع انينها... وتاوأها فيحسم امره....

هارون:لا مفيش حل غير اني انزع عنها التشيرت بس لقتها....ذهب  وبعد ثواني عاد ومعه  غطاء والمصل المضاد وحقيبه الاسعافات الاوليه .....غطها بي الغطاء ونزع من تحت التشيرت وكشف موضع الد"غه وهو كتفها اليمين لكنه تعرق فنزع عنه زي النحل حتي يسطتيع الحركه وظل بي الشورت فقط ...

وشرع في علاجها وعيونه تنظر اليها بكل حب وحنان... وهمس 

هارون:مكنش اعرف اني هقع في شباك الحب ابدا انا هارون دنجوان الصعيد ودواويني ورواياتي الرومانسيه يعشقها كل من قرأها اقع في حبك انتي يا مدلله ... وبعد ان علاجها تصرخ ناديه بفزع باباااااا حاسب هتقع من فوق الجبل بابااااا وظلت تصرخ وترتجف وقطرات العرق ظهرت علي جبينها قلق هارون عليها وحاول ان يهداها

هارون:اهدي يا ناديه متخفيش انا معاكي لكن ناديه تشبثت فيه 

ناديه:بابا احضني يا بابا انت وحشتني اوي... فيضمها هارون بحب فيجبر علي النوم بجنبها ويضمها اليه ويملس علي شعرها بحب وحنان

هارون:اهدي يا حبيبتي اه لو اعرف مالك يا قلبي....فتهدأ ناديه وفجأه تدخل عليهم  حسنيه احدي العميلات في المنحل فتشهق بفزع

حسنيه:يا فضحتي وصرخت الحقوا يا ناس وتتجمع البلد وو

يتبع


#دنجوان_الصعيد 

🍎الفصل الثاني🍎

بعد ما حسنيه دخلت عليهم وراتهم في هذا الوضع خرجت تجري وتصرخت بأعلي صوتها ....

حسنيه:الحقوااا يا ناس هارون بيه ناي'م مع الست ناديه بنت المنصوري الحقوااا يا ناس....فيتجمع الناس حولها  ويبدئوا في التهامس والكلام بشكل سيئه دون ان يعرفوا اذ كان ما يقال حقيقي ام كذب ما اسوء الفتنه..... ويذهبوا خلفهم حتي يروا ما تقوله.....وفي تلك الاثناء حاول هارون ان يخفي ناديه الفاقده لي الوعي.....

هارون بحيره...

ياربي اعمل ايه طيب يا حسنيه حسابك معاي بعدين...وظل ينظر في ارجاء المكتب لعله يجد ما ينقذه فوقعت عينها علي صندوق كبير يستخدم لي تخزين برطيم العسل الخام..... فحمل ناديه وفتحت الصندوق ووضعها في دخله.....واخرجها من المكتب ووضعها في المخزن.....

هارون:كده تمام ام اروح اشوف اذا هلم الحكايه واكدب حسنيه.... وخطرت في باله فكره شي"طانيه.... وابتسم  بش"ر....

وذهب لي تنفذ ما خطر في باله.....

وقتها حسنيه واهل البلد في طريقهم لي منحل هارون ما بين الشامت والمستنكر والغيرانين واصحاب النفوس المريضه ويصدفوا سعيد المنصوري وحفيده اكرم المنصوري

سعيد بتعجب:ايه يا بلد علي فين وليه الجمعه دي.....

حسنيه بشما"ته:ريحين نقفش الف"جره ناديه حفي"دتك تربيه بلاد الغرب....

يتعصب اكرم ويرفع يده عليها وكاد ان يصف"عها وهو يصرخ اخرسي 

لكن يوقفه صوت جده الحازم

سعيد:جري ايه يا ولد من امتي احنا بنمد ايدنا علي حري"م مش اخلاقنا.... ينظر اليه اكرم بغض"ب

اكرم:بس يا جدي دي بتجيب سيره ناديه.....ثم ينظر اليها بتوعد نظره ارعبتها ويكمل حديثه...ناديه دي ستك وزينه البنات....واشرف من عشره زيك.... وانا هدفعك التمن غالي اوي.....

سعيد:يلا بينا نشوف الا بتحكي عليه....

بقلم ساره احمد

حسنيه برعب:الرجاله هناك محصرين المكتب وزمنهم لسه علي حالهم...... وبعد دقايق يصلوا لي منحل هارون....... ويدخلوا لي مكتبه لي يصعقوا بما رئوا.... لي تعجز الحروف عن الخروج من هول الكسفه والخجل....

يروا هارون نائم وفي حضنه تمثال يشبه ناديه......ويضمه بقوه ويغني لها بحب.... ويقول قصيده شعر لها 

تبلع حسنيه ريقها بصعوبه وترتبك.. وتجري علي الاريكه  وتسحب التمثال من جانب هارون الذي يبتسم بمك"ر وخب"ث التعالب...

سعيد:ايه ردكم يا بلد ناديه حفيدتي وم"ي بيجري في عروقها ومستحيل تعمل حاجه وحشيه...

ام حكايه التمثال فهارون كلنا عارفين انه دنجوان الصعيد وابتسم بمك"ر واكمل وده شئ طبيعي عشان هي هتبقي مراته فبيدرب علي حبها...يضحك الجميع ويتهامسوا بحق"د علي ناديه

وبعض النساء تتهامس فما بينها...

بقي عصايه النقاريه دي تفوز بحب الدنجوان الا كلنا بنتمني نظره منه اه يا بت المحظوظه....

وبعد جدال طويل ونقاش عقيم حكم علي حسنيه بمغادر البلد....

كل هذا وحسنيه تتوعد لي ناديه وهارون التي تعشقه بجنون.....

مر اكتر من ٣ساعات..... بعد انتهاء الاجتماع.. ذهب لي يخرج ناديه بعد ما اطمئن ان الاجواء هدأت...

لكنه يفاجئ بي المخزن فارغ وسمع صوت محرك سيارات تتحرك...

بقلم ساره احمد

هارون بصعقه:يا خربي الرجاله حملوا الصناديق....يا نهار اسود البت فطست... وخرج يجري ويصرخ علي السيارات النقل ان تقف لكن لا فائده.... فصعد علي 

ظهر خيله وانطلق بسرعه الي ان نجح في ايقاف السيارات واخراج ناديه منه وهي تلتقت انفاسها بصعوبه..... وسط دهشه رجاله....

ينظر اليهم هارون بتحذير وحزم

هارون:لو الا حصل دلوقتي حد عرف بيه انتوا احرار في الا هيحصل لكم... يرتعبوا  منه ويبتلعوا ريقهم بلعافيه....

الرجاله :حاضر يا هارون بيه....

هارون وهو يحمل ناديه التي تصارع حتي تلتقت انفاسها بصعوبه....

هارون:يلا انطلقوا  علي بركه 

الله....

وانطلقت السيارات... يذهب هارون لي جانب الطريق ويضع ناديه ارضا حتي تلتقت انفاسها....


ام في قصر الجد منصور الجده في قمه القلق...

الجده:يا رب استر وميحصلش فضايح يدخل منصور لي غرفته ويسمع كلمه الجده ويشك فضايح ايه....

تتوتر الجده:اصل اصل اصل...

يقتري منها سعيد بغض"ب: هي ناديه فين....؟

الجده بتوتر:ناديه في الجنينه بتشم هوا...

يشك سعيد في زوجته ويذهب لي الحديقه فلا يجد احد يشطاط غض"با ويصرخ علي الرجال ان يخرجوا لي البحث عنها وبدأت حر"ب جديده....

ام عند هارون وناديه

تنظر اليه ناديه بغض"ب نار"ي

ناديه:انت فعلا حي"وان وانا مستحيل اتجوزك كنت عوز تم"وتني.....

يبتسم هارون ولا يرد عليها... يلا حضري نفسك عشان ارجعك لي قصر جدك...... تستغل ناديه فرصه تجهيزه لي الفرس وتجري باقصي سرعتها فيرها هارون وينزعج ويجري خلفها

هارون:خدي هنا يا مجنونه دي حته وعره عليكي خدي هنا.... لكنها لم ترد عليه .... وفجأه تتعثر ناديه وتسقطت في حفره كبيره فتتأوه لانه قدمها قد الت"وت...وعندما رأت جثه فتاه ملقي فيها صرخت بفزع فاجتمعت حول الحفره اكثر من ٦رجال ملثمين...وفجأه

يتبع تكملة الروايه من هنااااااا 

#ساره_احمد








 

تعليقات

التنقل السريع