القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت جوز اخته البارت الاول بقلم هويدا زغلول في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



جوزي طلقني بسبب اخته روحت اتجوزت جوز اخته 

الحلقه الاولي 

بقلم هويدا زغلول


أنا داليا متجوزه وعايشه في بيت عيله

البيت كان كله تمام لحد ما عزه اخت جوزي

أطلقت وجت البيت وكنا كلنا قاعدين تحت 

وفي الوقت ده حماتي قالت 


الام 

خير يا عزه جايه ليه بشنطه هدومك اوعي 

تقولي انك جايه تقعدي عندنا فتره 


عزه 

لا يا ختي مش جايه فتره أنا جايه اعيش 

معاكي عالطول 


الام 

عالطول ليه يا بنتي حرام عليكي جوزك طيب 

والله وابن حلال 


عزه 

مش وقته كلام يا اما يلا يا حلوه منك 

ليها كل واحده علي شقتها وفي الوقت 

ده ردت سلفتي هند وقالت 


هند

هنطلع بس حضرتك هتخلي بالك من الأكل 

اللي عالنار ولا ايه 


عزه

وانا مالي يا حبيبتي خدي معاكي شقتك 

وبعدين ابقي انزلي بيه مش ناقصه هم 

وفعلا طلعنا 


الام 

عملتي اي يا اخره صبري ردي قولي 


عزه 

البيه عايز يتجوز ال اي نفسه يبقي 

اب والبيه بيقولي خليكي علي زمتي

مش عايز اطلقك 


الام 

وفيها اي يا بنتي مهو برضه نفسه يكون 

اب والراجل مش غلط هو لو العيب 

منه انتي كنتي هتعملي اي 


عزه 

بقولك اي أنا مش ناقصه وجع دماغ سيبك 

المهم عامله اكل اي والعروسه 

الجديده نزلت هنا ولا لا 


الام 

بقولك اي يا عزه ملكيش دعوه بحد هنا 

فاهمه ولا لا أنا مصدقت أن اخوكي عبدالرحمن

اتجوز 


عزه 

هو أنا عملت حاجه انا هطلع بس اقعد معاها 

وبعدها طلعت عزه وحماتي قالت 


الام 

ربنا يرحمنا من سمك يا عزه ويبعد مرتات 

اخوتك عنك وفي شقتي 


داليا 

عزه اتفضلي تعالي ادخلي 


عزه 

عزه اي عزه دي أنا عمتك يابت هو جوزك 

مقلش ليكي إن اخته تبقي عمتك 


داليا 

اه قالي بس بحس انك صغيره علي 

كلمه عمتي دي ومش عايزه اكبرك 


عزه 

اه ياختي مش فيكي الا لسان بعيد هو انتي

ليه مش بتنزلي تعملي الاكل مع سلايفك


داليا 

والله انا بشوف ماما محتاجه اي وبعمله 

هنا إنما مش بحب انزل تحت خالص 


عزه 

هو البيت ده يا حبيبتي فيه بحب ومش بحب 

كله هنا زي بعضه فاهمه ولا لا 


داليا 

والله ده كان كلامي مع اخوكي وبعدين 

مامتك موافقه تحبي اعملك عصير ولا اجيب 

ليكي تكلي


عزه 

والله انا كلامي مع عبد الرحمن لما يجي 

وبعدها خرجت وكانت سلفتي هند وافقه قدام الشقه 


هند

ايوه كده اديها مش عارفه شايفه نفسها

علي اي 


عزه

هو انتي يا بت لسه فيكي الخصله دي 

وافقه تسمعي الكلام 


هند 

انتو اللي صوتكم عالي يا عمتي والله انا 

قولت لاخوكي علي اختي يتجوزها بت

طيبه وبنت حلال ومش ذنبها أنها 

مطلقه يعني 


عزه 

سيبي الموضوع ده عليا أنا مبقاش عزه 

الا لما خليتوا يطلقها 


هند 

حبيبتي يا عمتي والله تعالي بقي اقعدي عندي 

شويه


عزه 

لا عايزه انام والله مش قادره ونزلت 

عايزه ولقت جوزها علاء 


عزه 

انت اي اللي جابك هنا تاني مش خالص اتفقنا 

علي الطلاق شوف عايز نخلص أمتي 


علاء 

عجبك الكلام ده يا ماما يعني أنا عالطول 

عايش في الاسلوب ده بقي 


الام 

اهدي يا عزه وقومي اعملي حاجه لجوزك 

يكلها


عزه 

وانتي ناسيه أن الاكل لسه مش خلص 

وانا عايزه اعرف هو عايز يقول اي 


الام 

اتكلم يا حبيبي انا سمعاك


علاء 

من يوم ما حصل اللي حصل وعزه مش 

بقت تخلف وانا صابر بس انا نفسي 

اكون اب والحمد لله ربنا كرمني بفلوس 

واقدر افتح بتين 


عزه 

هو أنا قولت ليك حاجه اتجوز با حبيبي 

بس لازم تطلقني أنا الاول اه أنا عمري 

ما هقبل انك تتجوز عليا 


علاء 

والله بنتك عالطول بتعاملني وحش وعالشان 

أنا بحبها مش بسبها 


عزه 

ما توضح انت عايز تتجوز ليه علشان خاطر 

بعملك وحش ولا علشان عايز تكون اب وبعدين 

كلام امي يعني مش هيغير حاجه وامشي 

بقي اطلع برا 


علاء 

عجبك يا امي الكلام ده انا ماشي ولو انتي 

مصممه علي الطلاق عادي جدا هشوف 

اخواتك ونخلص وبعدها مشي 


الام 

حرام عليكي والله اللي بتعملي ده يا بنتي 

جوزك زهق منك 


عزه 

بكره يرجع هو انتي فاكره أنه يقدر يعيش 

من غيري يوم واحد وفي الوقت ده دخل 

عبد الرحمن


عبدالرحمن

عزه ازيك عامله اي وحشاني 


عزه 

اسكت البيت كله مولع بسبب مراتك 


عبدالرحمن

يابنتي حرام عليكي انا لسه راجع من الشغل 

هو انتي اليوم اللي بتيجي فيه لازم 

تعملي كده وبعدين مالها مراتي مهي 

في شقتها مع نفسها 


عزه

 مهو ده  السبب بقي سلايفها مش عجبهم 

الوضع وعايزين يا يكونوا زيها يا هي 

تكون زيهم 


عبدالرحمن

وده من أمتي ما من يوم ما اتجوزنا والأمور ما

ماشيه طبيعي اي اللي حصل بقي 


عزه 

زهقوا نعملهم اي يعني 


الام 

ملكيش دعوه بحد أنا هتكلم معاهم خليكي 

انتي في مشكلتك وفي بيت ام علاء 


علاء 

أنا جاي اقعد عندك يومين يا امي 


الام 

سبت لها شقه وجيت يا عبيط انا نفسي افهم انت ساكت للبنت دي على ايه


علاء 

عزه عند اهلها يا ماما مصممه على الطلاق مش عايزاني اتجوز ومش عارف اعمل ايه بجد انا بحبها


الام 

بتحب فيها ايه يا ابني ده كفايه لسانها حرام عليك والله انت تستاهل وحده احسن منها 


علاء 

والله عزه كويسه جدا بس موضوع الخلفه هو اللي مقصر فيها يا امي انا اللي عايش معاها وانا اللي عارفها


الام 

شوف يا حبيبي اللي يريحك وانا معاك فيه 

لو عايز تتجوز انت حر مش عايز تتجوز برده انت حر بس انا نفسي اشوفك عيل


علاء 

انا سبتها يومين عند امها تهدي وبعد كده هاروح اجيبها وبجد انا شلت موضوع الجواز من دماغي انا مش عايزه اتجوز


الام 

اللي يريحك يا حبيبي وفي شقه عبدالرحمن 


داليا 

انت جيت يا حبيبي ثواني والأكل يكون جاهز 

مالك شكلك عامل ليه كده 


عبدالرحمن 

اعملي حسابك انتي كل يوم هتنزلي معاهم 

تحت وهناكل تحت أنا مش عايز وجع 

دماغ 


داليا 

مش فاهمه كلامك وده من أمتي يعني 

من قبل ما نتجوز واحنا واخدين قرار 

إن مش هنزل تحت 


عبدالرحمن 

وانتي مش احسن منهم يعني الكل بينزل 

يخدم امي تحت


داليا 

اه اختك حكمت عليك يا سيد الرجاله ولازم 

تنفذ كلامها صح وفي الوقت لقيت عبدالرحمن 

بيقولي 


ولحد هنا تكون خلصت حلقتنا

تكملة الروايه من هنااااااا 



 

تعليقات

التنقل السريع