القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ضحية الصقر البارت الخامس والسادس بقلم رنوشه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


ضحيه الصقر

الجد : الفرح الخميس الجاي ...وسابهم وقام تحت صدمه الكل بذات ايمي

ايمي بصدمه وخوف: يعني ايه

فوزى: يعني فرحك الخميس الجاي.

شوقي: جهزو نفسكم انهارده هنرجع

الكل مشي وايمي لسه في مكانها مصدومه 

ايمي رنت علي جوردن 

جوردن بإنزعاج: ماذا تريدين بحق الجحيم انتي مزعجه جدا

ايمي بصدمه: ماذا بك جوردن لما تحدثني هكذا...جوردن انا في ورطه

جوردن: ما هي 

ايمي: لقد تم تحديد موعد لزواجي وهو الخميس القادم

جوردن بملل: اذا ما هي الورطه

ايمي بصدمه: جوردن ماذا بك يا رجل اخبرتك للتو ان زواجي الخميس القادم اتعلم ما معني هذا.

جوردن ببرود: ما معني هذا

ايمي: انه سيكشف امري ويعلم الجميع انني لست فتاه وايضا انني حامل

جوردن: حامل من من

ايمي : جوردن ماذا بك اليوم ...حامل منك انت لم يمسسني رجل غيرك .

جوردن: وهل انا سأصدق هذا الهراء ...هيا اتركيني يا فتاه انا مشغول جدا

ايمي: هل ستتخلي عني يا جوردن

ايمي: جوردن جوردن 

قفل في وشها

مروان بعصبيه: خلصتي شنطك

الاء بخوف:اه

مروان اخد منها الشنط ونزل وهي وراه 

وصلو بلدهم واول ما وصلو دخلو اوضتهم

مروان مسكها من شعرها :انا هعلمك الادب 

فك الحزام بتاعه ولسه هيضربها افتكر حاجه وشال الحزام: روحي غيري شكلك ده وتعالي


علاء بخبث: بيقضي شهر العسل

ايمن: انا مش مطمنلك

علاء بضحك: ليه يعني

ايمن: مالك فرحان انه في شهر العسل

علاء: عشان صاحبي

ايمن: دلوقتي بقا صاحبك

علاء :هات كاس تاني...بص لأيمن:اه صاحبي


الاء: مروان اديني فرصه اشرحلك

مروان: مش عايز اسمع نفسك

الاء: ماشي


الاتنين صحيو في الليل و سمعو صوت دوشه في الڤيلا مروان طلع يشوف في ايه لقي ابوه والعيله كلها.

شوقي حضن ابنه: عامل ايه يا حبيبي

مروان:الحمدلله

كريمه زقت جوزها وحضنت مروان: وسع كده يا خويا الواد واحشني

طلعت الاء تشوف مروان طول ليه

الكل كان مبسوط اول ما شافو الاء الكل كشر

الجد:مين دى يا مروان

مروان: دي مراتي

الجد: انت اتجنيت إياك حديت ايه دي اللي عتقولوا

مروان: مراتي علي سنه الله ورسوله

كريمه بصدمه: من ورانا

مروان ببرود :مكنش في وقت مناسب اقولكم وبعدين انتو مسافرين

شوقي بحزم: كتابك علي بت عمك ايمي الخميس

الاء بصدمه: ازاي 

الجد: كيف ما سمعتي

مروان : موافق

الاء اتصدمت: موافق ازاي

مروان : الاء تعالي ورايا

الاء راحت وراه اتكلمت بضيق:هاا خير 

مروان بعصبيه: فوقي لنفسك انتي من انهارده بقيتي زيك زي الخدامه .

الاء بقوه: وانا ايه اللي يجبرني علي كده ...طلقني

مروان: طلاق مش هطلق

الاء: بقولك طلقني

مروان سابها ودخل البلكونه يدخن سيجاره وكان بيفكر في كلام الصقر معاه

الاء هتتجنن مش عارفه تعمل ايه بصت حواليها لقيت شنطه هدومه لسه زي ما هي اخدتها وخرجت تحت صدمه الكل ومكنتش بترد علي حد.

شوقي: تعالي شوف الست هانم اللي متجوزها من ورانا سابتلك البيت ومشيت

مروان طفي السيجاره بسرعه: انت بتقول ايه

نزل مروان جري انه يلاقيها مفيش امل... راحلها بيتهم 

محمد: استني ياللي علي الباب...خير يا مروان

مروان: الاء فين

محمد: عايز منها ايه كفايه اللي عملته فيها

الاء خرجت علي الصوت عالي 

الاء حطت ايد علي ايد وبصتله بتعالي: ايه اللي جايبك يا مروان

مروان: جاي اخدك

الاء بضحك: ههههههه...اتكلمت جد: ومين قلك اني هروح معاك

مروان: هتيجي وغصب عنك

الاء:امشي يا مروان احسنلك 

مروان لسه هيمسكها من إيديها لقي حد بيض'ربه في دماغه 

الصقر: عملك حاجه الحيوان ده

محمد بعصبية: انت بتعمل ايه هنا

الصقر: جاي اشوف الاء

مروان قام من الارض حاطط ايده علي راسه وكلها دم اتكلم بتوعد: ماشي 

ومشي


الاء: وتشوفني بتاع ايه

الصقر: وحشتيني

الاء: امشي من هنا

محمد بعصبية:امشي برا بيتي وخرجه غصب


عدت الايام وجيه يوم فرح ايمي ومروان

مروان واقف قدام المرايا وبيظبط بدلته وكان حاسس بفراغ في حياته من بعد الاء : مش عارف يا الاء هو انا حبيتك بجد ولا ايه


شوقي من وراه:خلصت؟!

مروان: اه

شوقي: يلا المأذون برا

ايمي كانت خايفه عشان سرها هيتفضح

الاتنين جهزوا وخرجوا 

واخيرا المأذون اعلن جملته الشهيرة "بارك الله لكما وبارك عليكما"


بعد وقت خلص الفرح والكل بيباركلهم مروان طلع الاوضه وايمي وراه

مروان قعد عل الكرسي بيدخن سيجاره وبص لإيمي بخنقه : انجزي خديلك دش وتعالي


كانت قاعده زعلانه علي مروان انه بيتجوز وسايبها ووافق بالسهوله دي وصدق انها ممكن تخونه


الجد خبط علي مروان: هاا طمني يا ولدي 

مروان وراله المنديل 

والڤيلا كلها بقت زغاريط


 عدت الايام ومروان كل يوم حاسس انه مش طايق ايمي والاء كانت  وحشاه


مروان راح يصالح الاء 


الاء: جايه اهو ...كملت بصدمه: مروان

مروان: الاء وحشتيني

الاء بصتله :وايه اللي جايبك يا عريس

مروان: الاء افهميني انا كنت مغصوب... هعملك فرح من جديد وهطلق ايمي

الاء بتفكير: وانا ايه اللي يخليني اصدقك مش يمكن بتكدب عليا

مروان: مش هستفاد حاجه

الاء:ماشي موافقه


حددو ميعاد الفرح والاء كانت مبسوطه جدا لحد ما جيه يوم فرحها 

وكتبوا كتابهم من جديد

الاء: مروان احنا رايحين فين

مروان:رايحين شقتنا الجديده بعيد عنهم

الاء بفرحه: هيكون احسن

وصلو الشقه والاتنين دخلو 

الاء بفرحه: مروان انا مبسوطه اوي...كملت بصدمه: الصقر....

#البارت_الخامس

#ضحيه_الصقر

#رنووووشه


ضحيه الصقر

الاء بفرحه: مروان انا مبسوطه اوي...كملت بصدمه: الصقر

صقر: ايوه انا 

الاء بتدور علي مروان بعيونها

الاء بدموع: هو مروان فين

صقر بعصبيه: عارفه لو سمعت مروان ده تاني هتشوفي مني وش عمرك ماتتمني تشوفيه.

الاء : بصفتك ايه ده جوزي 

صقر بعصبيه رفع عقد الجواز في وشها: ده ايه؟! انتي مراتي انا

الاء بصدمه وعياط بتهز دماغها بلا: لا استحاله مروان بيحبني مش هيعمل كده فيا

صقر: مروان ده كل'ب فلوس ومش جوزك ولأخر مره بقولك مش عايز اسمع اسم مروان تاني.

الاء بعياط: حرام عليك طيب فهمني علي الاقل 

صقر بتنهيده: انتي من البداية كنتي مرات مروان وبعد اخر خناقه بيني وبين مروان رحت وكلمته وعرضت عليه فلوس وهو وافق ...وادي ورقه طلاقك ...كل حاجه يا الاء متخططلها من بعد جوازك بمروان وانا بحاول افرقكم.

الاء: وليه كل ده

صقر بزعيق: عشان بحبك وانتي مش حاسه بيا

الاء بعياط: وانا مش بحبك سيبني في حالي بقي

صقر مسكها من شعرها: لا بصي انتي دلوقتي مراتي واي حاجه اقولها تتنفذ ولو عارضتيني هتندمي.

الاء هزت دماغها واتلكمت بقرف: ماشي


بعد يومين 

الاء في اوضتها وقافله علي نفسها قاعده بتفكر هتقول لأهلها ولا لا: انتي لو فارقه مع ابوكي من البدايه مكنش رماكي الرميه السوده دي...قررت هتحكي لأمها

رنت علي امها وحكتلها

فوزيه:الاء انتي بتهرجي

الاء: والله كل اللي قولته بجد

فوزيه بخوف: طيب بيعاملك ازاي وانتي بتعامليه ازاي.

الاء:هو بيحاول يقربلي وانا ببعده عني مش قادره انسي مروان يا ماما

انا قافله علي نفسي من وقت ما اتجوزنا بعمله الاكل وبقفل تاني علي نفسي.

فوزيه: مشي امورك يا الاء انتي عارفه ابوكي مش هيعرف يتصرف وحاولي تكسبي جوزك ...انتي قولتي بيحبك طب ما تستغلي النقطه دي.

الاء فهمت ان الكل اتخلي عنها: شكرا يا ماما علي النصيحه.


ايمي في التليفون:بشكرك اوي يا دكتوره سهي لولاكي كنت هروح في داهيه ودول صعايده يعني مش هيعدو حاجه زي كده 

سهي : متشكريش يا حبيبتي العمليه المره دي متكشفتش بس انتي طلاما اتجوزتي انسي اللي كنتي بتعمليه زمان .

ايمي: لا طبعا انسي ايه مروان ده تحصيل حاصل انا مش بعتبره من ضمن الرجاله اصلا .

سهي بملل: خلاص يا ايمي براحتك بس بعد كده مش هلحقك.

بيدخل مروان علي ايمي وبيضحك بخبث: ههههههههه انا مش را'جل

كمل بجديه: انا عارف انك نج'سه من وقت ما شوفتك وليله الد'خله اثبتيلي فعلا انك زي ما تخيلت بس انا عديت الموضوع بمزاجي اصل لو كنت اتكلمت كانت هتحصل شوشره وانا الفتره اللي فاتت مكنتش فاضي بس انا دلوقتي فاضيلك علي الاخر.

مروان سحبها من شعرها وراه علي السلم وهي بتصوت

الكل خرج علي الصوت 

الجد بحده: سيبها يا مروان 

مروان: اسيب مين دي واحده عا'هره

فوزي بصدمه: انت بتقول ايه

مروان: بنت جياني وهي حامل وعملت عمليه عشان متتكشفش

الكل مصدوم من اللي بيسمعوه

فوزي طلع علي السلم واخدها منه كمل هو بيها نزول(مرجيحه😹😹) وشها اتسفلت


علاء بخبث: الله هو حرام اتبسط

ايمن: مش عوايدك ده انا نسيت شكل ابتسامتك

علاء: الفتره الجايه هتشوفها علي طول

ايمن:ما تفهمني بتفكر ازاي

علاء:مش هتفهم حاجه ....يلا انا ماشي 

ايمن بيخبط كف عل كف:لا حول ولا قوه الا بالله الواد ده بقي مريب


صقر: الاء مش هتفتحي الباب

الاء:لا مش هفتح ومتحاولش وتتعب نفسك 

صقر: كنت عايز اوريكي حاجه

الاء: خير حاجه ايه دي

صقر : افتحي وشوفي بنفسك

الاء راحت تفتح الباب بخوف:في ايه

صقر طلع من ورا ضهره اكياس كتيره وادهالها

الاء بإستغراب:ايه ده

صقر: تعالي نفتح الحاجات وشوفيها

الاء قعدت علي الكنبه وفتحت الكيس الأول كان عباره عن شوكلاتات كتير بصتله بفرحه ..فتحت الكيس التاني كان فستان زفاف فخم جدا بصتله بإنبهار : واو ده جميل اوي 

كرمشت ملامحها: بس ده لمين

صقر: ليكي

الاء: ازاي

صقر :ملكيش دعوه ...شوفي الباقي

فتحت الكيس التالت كان فيه علبه كبيره فيها عقد الماظ كبير 

الاء : ده غالي اوي

صقر : هو معجبكيش؟!

الاء: لا ده جميل اوى بس غالي 

صقر: مفيش حاجه غاليه عليكي ولو جبتلك واحد قد سعره الف مره برضه مش غالي عليكي انتي فداكي اي حاجه

الاء: شكرا 

فتحت الكيس الاخير كان فيه هيلز واكسسوارات

(اكياس هدايا يا شباب مش الاكياس البلاستيك بتاعتنا ماشيي😹😹)


فوزي كان بيض'رب ايمي بوح'شيه 

شوقي شاله منها بالعافيه

الجد: انتي الق'تل خساره فيكي انتي تتسابي تتعذ'بي.


مروان طلقها بالتلاته ومشي راح عيادته

سوسن (المريضه اللي مش بتخف): هاي يا دكتور مروان 

مروان بضيق: خير الدوا مجبش نتيجه

سوسن بمياعه: لا مجبش 

مروان:ازاي هنعملك فحوصات ونشوف 

سوسن بقلق: مش لازم 

مروان: لا الاجراءات دي لازمه


في الليل

صقر بيدخل علي الاء الاوضه البسي الفستان يا الاء 

الاء بإستغراب: ليه

صقر: البسيه وانا هقولك ليه

الاء بعد مده بتخرج وهي لابسه الفستان: وبعدين

صقر بتوهان في جمالها: هاه

الاء: وبعد ما البسه

صقر: البسي الجز'مه 

الاء بضحك: اسمها هيلز

صقر: البسيها 

الاء لبستها وظبطت شعرها وحطت ميك اب خفيف وخرجت للصقر: ها ايه رأيك

صقر بتوهان قرب منها جيه يلمس شفا'يفها الاء بعدته: بسألك عن الفستان

الصقر: جميل...جاهزه؟!

الاء: علي ايه 

صقر: هنخرج

الاء بصدمه: هنخرج بشكلنا ده انا بفستان وانت ببدله

صقر بضحك علي منظرها: هنروح فرح واحد صاحبي

الاء بعدم اقتناع: ماشي


بعد وقت بيوصلو للقاعه والمعازيم مالين المكان

صقر اخد الاء وطلع بيها علي الكوشه الاء بإستغراب: صقر احنا طالعين هنا ليه

صقر: عشان انتي العروسه


(لو في اي خطأ املائي ف ده بسبب اني بكتب بسرعه)

#ضحيه_الصقر

#البارت_السادس

#رنووووشه

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع