#خادمه الوحوش
بقلم sara mohamed
البارت الثالث والعشرون
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
فارس: ليلي ليلي رد عليا يا ليلي
اتي رعد وجاسر علي اصواتهم
رعد بقلق: ليلي مالها
فارس: مش عارف كنا بنتكلم عادي فجاه سمعت صوتها وهي بتصرخ وفجاه الخط قطع
رعد :اكيد حصلها حاجه لازم اروح لها
خرج رعد مسرعا من القصر والثلاثه خلفه
ركبوا السياره واتجهوا الي بيت ليلي
عند ليلي
تقف ليلي في المطبخ وتمسك الطاسه وامامها يوجد شخص يجلس علي احد الكراسي مربوط من رجليه ويديه وفمه
ليلي: بقي انت يا عطيه يا ابو كرش تتهجم عليا وعلي بيتي دا انا هنفخك بس استني عليا ولسه هتضربه بالطاسه اللي في ايدها الباب يدق
ليلي :الباب هو اللي انقذك مني بس استني رجعالك تاني دا انا هفضحك في الحاره كلها
ثم تركته وذهبت كي تفتح الباب
وجدت الاربعه واقفون امامها
ليلي باستغراب: انتو ايه اللي جابكم
رعد :انتي كويسه
ليلي: ايوا بس انتو بتعملوا ايه
فارس: انتي كنتي بتصرخي في التليفون خوفنا يكون حصلك حاجه عشان كده جينا
ليلي :طيب ادخلوا ادخلوا
دخلوا الاربعه
جاسر :ممكن تفهمينا ايه اللي حصل
لم تتحدث ليلي ولكن ذهب باتجاه المطبخ و اشارت لهم إن يتبعوها
في المطبخ
رعد: مين
ليلي :عطيه ابو كرش
جاسر :ايوا احنا مش بنتعرف عليه بيعمل ايه هنا ومين اللي ربطه كده
ليلي: الاستاذ وهي تشاور علي عطيه حاول يتهجم عليا قمت عملت معاه الواجب وهي ترفع الطاسه امامهم والفضل كلهم لدي
لحظات ووقعوا ارضا من الضحك
فارس: هههههههههههه لا لا مش قادر معقول عملتي دا بجد برافوووو
ادهم: هههههههههههه يا لههههههههههوي مش قادر لا ورعد كان بيقول زمان حصلها حاجه هههههههههههههههههه
ليلي: خلاص بقي بطلوا ضحك
جاسر :هه خلاص خلاص
رعد: ههه مش هينفع تقعدي هنا بقي هترجعي معانا
ليلي: انت قولت يومين
رعد: لا بعد اللي حصل مش هسمحلك تقعدي يوم زياده يلا شوفي كنت عايزه ايه من هنا هاتيه وتعالي فارس خليك معاها
وانتو هاتوا الحيوان دا وتعالوا ورايا وهو يشاور علي عطيه
اواموا له
ثم لحقوا به وهم يحملون عطيه
بعد مرور بعض الوقت في سياره رعد
انفجروا جميعا في الضحك ماعدا ليلي
ليلي: ما خلاص بقي
جاسر :بصراحه كل ما اتخيل الموقف اضحك ههههههههههههه
ليلي: نزلني يا عم علي جنب هنا
رعد بجديه :خلاص بقي يا شباب ثم اكمل وهو يحدث ليلي بس انتي ربطيه كده ازاي يا ليلي ما إن انهي جملته حتي انفجروا في الضحك مره اخري
ليلي :يووووووووه انتو ايه اللي جابكم اصلا
في اليوم التالي
في غرفه ليلي
هاتف ليلي يرن
ليلي: الو
سندس: بت يا ليلي عديت عليك النهارده لقيت البيت فاضي روحتي فين
ليلي :رجعت الشغل تاني يا سندس حصلت حاجه كده عشان كده رجعت
سندس: حاجه ايه
ليلي حكت لها ما حدث
سندس: يا لههههوي عطيه يعمل كده
ليلي: ايوا يا اختي عمل داهيه تاخذه بسببه معرفتش اقعد يومين حتي
سندس :طيب هترجعي تاني
ليلي :والله ما عارفه يا سندس
سندس :طيب يا حبيبتي بس ابقي طمنيني عنك
ليلي: ماشي يا حبيبتي سلام
سندس :سلام
في المطبخ يدخل رعد قائلا :صباح الخير يا ليلي
ليلي بابتسامه :صباح النور اجهزلك الفطار
رعد: يا ريت انا جعان اوي هما الباقين فين
ليلي :لسه مصحيوش
رعد: تمام جهزي لينا الفطار انا في المكتب تمام
ليلي: تمام
جاء رعد ليخرج ولكن اوقفه نداء ليلي قائله :رعد
رعد :نعم يا ليلي
ليلي: هو انتي هتعمل ايه في عطيه
رعد: اللي غلط لازم يتحاسب يا ليلي والبني ادم دا حاول يأذيكي لازم يتحاسب
ليلي :سيبه يا رعد اكيد اهله قلقنين عليه هو عنده عيال محتاجينه ملهمش ذنب
رعد بابتسامه :حاضر يا لولو انتي تامري جهزي الفطار بسرعه يلا
ليلي بابتسامه: من عيوني
في الجنينه
رعد وليلي يتناولون طعام الإفطار
رعد: ليه سامحتي عطيه
ليلي: قولتلك عياله ملهمش ذنب انهم يتحرموا منه حرام
رعد بابتسامه: انتي طيبه اوي يا ليلي انا هنفذلك طلبك بس خروج من القصر دا مفيش غير معايا او مع حد من اخواتي فاهمه
ليلي بابتسامه: فاهمه
ولكن قاطع حديثهم
فارس وادهم وجاسر في صوت واحد: لااااا خياااانه
ليلي :عاااا ايه في ايه
فارس :بتفطروا من غيرنا
ليلي: هههههههه خلاص خلاص اقعدوا لحظه هجهزلكم سفره جديده اقعدوا
الثلاثه :حااااضر
ثم ذهبت
جاسر وهو يهمس لرعد: انت مقولتلهاش حاجه
رعد :اووف لا
جاسر: ليه
رعد: يا اخويا كنت لسه هتكلم قومت شرفتوا انتو
جاسر: تحب نقوم نمشي
رعد: ياريت
ادهم: انتو بتتكلموا في ايه سمعونا
جاسر: الاستاذ ما قالهاش لسه
فارس بصدمه :دا كله انت لسه مقولتلهاش انك بتحبها
رعد :بس بس وطي صوتك هتفضحني الحراس واقفين
ادهم :وانت هتفضل ساكت لحد امته
رعد :هقولها هقولها
لحظات واتت ليلي
قائله :اهو الفطار جاهز اتفضلوا
فارس: شكرا يا لولو
كادت ترد ولكن اتي احد الحراس قائلا: رعد بيه الصندوق دا في عربيه رمته ادام البوابه ومشيت
رعد باستغراب: متعرفش مين
الحارس: لا يا رعد بيه
رعد :طيب روح انت
فتح رعد الصندوق وجدت ما جعل الجميع يتجمد في مكانه وجد راس سعيد يده اليمين قتلوه ووضعوا راسه في الصندوق
ليلي من الصدمه اغمي عليها
ادهم: مين عمل كده
رعد بصراخ بعد انا قرا الرساله اللي في الصندوق :هيكون مين غير اللي كان السبب في وصولنا للحاله دي اللي قتل عيلتنا كلها بس كده خلاص جه وقت الحساب
فارس حمل ليلي وادخلها الي غرفتها وحاول افاقتها وبعد محاولات فاقت ليلي وبدأت ببكاء قائله: ازاي حد يجيله قلب يعمل كده ازاي
فارس :اهدي يا ليلي اهدي
ليلي ببكاء: فارس ارجوكم ابعدوا عن الطريق دا كفايه كده انا مش هقدر اخسر حد منكم ارجوك ابعدوا عن الطريق دا كفايه كفايه
استوووووووب
تكملة الروايه من هنااااااا
جميلة جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذف