#كبرياء_اسيا_وغرور_اسر
#بقلم_بسمله_صالح_البارت_43
#سبحان_الله_وبحمده_سبحان_الله_العظيم
وانتهت رقصه السلو بعد ما كل واحد شايل حبيبته وبدا الشباب يرقصوا مع بعض قصي ومراد وجاسر ومعتز واسر واياد وامجد كانوا بيرقصوا مع بعض.
وعند البنات كانوا بيرقصوا ملك واسيا ورقيه ومروه وسيلين وريناد على المهرجانات وكانوا فرحنين جدا ،وجت مامت اسيا ورقصت مع ملك،وباركتلها،وكان اسر وهو بيرقص مع الشباب عيونه ما نزلتش من على اسيا وهي بترقص مع ملك وكان فرحان لفرحتها،و بداوا المعازيم يهنوا العرسان واللواء فؤاد بارك لهم.
وبعد مرور تقريبا نصف ساعه طلبت اسيا من مسؤول الموسيقى المايك واخذت المايك والكل بص لها والكل سكت لما سمعوا صوت اسيا الساحر والجميل لما غنت
وقالت: اه يا قلبي ع الجمال قمر مشاء الله حطها في عينك دي اغلى بنت في الدنيا يعني تتدلع ومالو ما القمر عارف جماله مش هتبعد عنها يوم ولا ساعة ولا ثانية اه يا قلبي ع الجمال قمر مشاء الله حطها في عينك دي اغلى بنت في الدنيا يعني تتدلع ومالو ما القمر عارف جماله مش هتبعد عنها يوم ولا الساعه ولا ثانيه، دي صاحبتي وعشرة عمري وبينا سنين من صغري وانا ايدي في ايديها تعدي سنين فرحة باينة من عينيها لايق الابيض عليها، والعريس ايده في ايديها الله على جمالها اه يا قلبي ع الجمال قمر مشاء الله حطها في عينك دي اغلى بنت في الدنيا يعني تتدلع ومالو ما القمر عارف جماله مش هتبعد عنها يوم ولا ساعة ولا ثانية دي صاحبتي وعشرة عمري وبينا سنين من صغري وانا ايدي في ايديها تعدي سنين فرحة باينة من عينيها لايق الابيض عليها، والعريس ايده في ايديها الله على جمالها.
ودمعت عيون ملك وكانت هي ومراد بيرقصوا واسيا بتغني لهم واسيا عيونها مليانه بالدموع من الفرحه واسر واقف من بعيد ومراقبها ومستمتع بصوتها وانتهت اسيا من الاغنيه والكل سقف لها وجريت على ملك وحضنتها وحضنوا بعض تحت تسقيف الجميع لهم.
وبدا مراد انوا يأكل ملك الكيكه وملك تأكله وكذلك سيلين وقصي ومسكت ملك الشوكه وفيها قطعه صغيره من الكيك واكلت اسيا ومراد اكل اسر والكل بيسقف.
وانتهى الفرح وقربت اسيا من مراد.
وقالت له: خلي بالك منها يا مراد ملك دي اختي .
مراد بابتسامه : عيوني يا اسيا، دي ملك في عيوني!
وحضنت ملك اسيا وسلمت على معتز وحضنت رقيه ووالده اسيا ، واسر بارك لهم وسلم على ملك وحضن مراد ، وبارك لهم وسلموا على سيلين وقصي وباركوا لهم.
وركبت ملك مع مراد العربيه وركبت سيلين مع قصي العربيه المزينه بالورد وطلعوا على شهر عسل في مدينه ذهب.
ركبت اسيا هي واخواتها ووالدتها العربيه وروحوا بيتهم وكذلك اسر والكل روح.
وبعد مرور اربع ساعات
كان وصلوا سيلين وقصي وملك ومراد دهب وطلعوا على الفندق اللي حاجزينه ،وكل واحد شايل عروسته وطلع بها على الاوضه الخاصه بهم.
كان مراد شايل ملك ودخل بها الاوضه وقفل الباب ونزلها وهي كانت مكسوفه جدا ووشها كان احمر زي الطماطم قرب منها مراد وهو مبتسم.
وبيقول: ياه اخيرا جاء اليوم ده كنت منتظره بفارغ الصبر اخيرا بقيتي مراتي وعلى اسمي انا باحبك قوي يا ملك.
ملك بكسوف: وانا كمان باحبك يا مراد
مراد وهو بيخلع الجاكيت: طب ايه؟
ملك بكسوف: ايه؟
لاحظ مراد كسوف ملك.
وقالها: غيري الفستان والبسي إسدال علشان نصلي وندعي ربنا يبارك في جوازنا،انا هاخرج واسيبك تغيري براحتك وبعد ربع ساعه هادخل ماشي.
ملك بكسوف: تمام.
وخرج مراد وغير بدلته ولبس وكانت ملك غيرت فستانها ولبست اسدال وهو خبط.
وهي قالت له انه يدخل هو دخل وبداوا يصلوا،وبعد الانتهاء من الصلاه والادعيه قعدت ملك على طرف السرير وهي مكسوفه وقعد جنبها مراد.
وقال: جاهزه تشاركينا في حياتي وتبقي شريكه حياتي ونبقى زوج وزوجه.
ملك بكسوف : جاهزه.
وبدأ مراد يخل*ع لها الاسدال لتظهر ملك بكا*مل أنوث*تها ،ووجهها احمر من الخج*ل ، ليق'ترب منها مراد ويق"بلها بحب فست"سلمت له ملك وباد'لته قبلا'ته ليذهبوا في بحور عشقهم.
(نسيب بقا العرسان في حالهم🤭).
أما بقا في غرفه قصى كانت سيلين لبست فستان احمر قصير جدا يبر"ز مفات"نها ،وقصى في التواليت بيغير هدومه، خرج قصي من التواليت وانبهر من كتله الجمال اللي قدامه، وقرب من سيلين.
وهو بيقول بعشق وتوهان: اي الجمال دا انا متجوز قمر.
وقرب اكتر ولف ايده حوالين وسطها وبا"سها برقه وسيلين مكسوفه على الاخر ،حملها قصى وحطها على السر"ير وقر"ب منها وقب"لها بحب وباد*لته قبل"اته ليذهبوا الي عالمهم الخاص.
(لتسكت شهرزان عن الكلام غير مباح عيب كدا نسيب العشاق في حالهم🙈🙊😂).
وفي صباح يوم جديد على ابطالنا صحي مراد وبا*س ملك من خدها وقام من على السرير واخد شاور وطلب اكل ليهم، وقرب من ملك وبا"سها برقه.
وقال: لوكا يا لوكا.
بدات ملك تفتح عيناها ببطئ.
وقالت بنوم: صباح الخير.
واتفاج*ئت بقلبه انط*بعت على شفا*يفها.
مراد بخبث: هو دا الصباح يا بلاش يلا قومي خدي دش عقبال اما الاكل يطلع.
واخدت ملك الدش ولبست فستان قصير ازرق غامق،وكانت جميله جدا.
وقعدت هي ومراد يفطروا ومراد كان بيتغازل فيها،وخلصوا ولبسوا ونزلوا يتفسحوا ، ونزلوا البحر وكانوا بيعوموا في المياه وملك بترش عليه مياه وهو بيغطسها وبيضحكوا.
صحيت سيلين واخدت دش وطلبت الفطار وخرجت وهي لفه البرنس عليها وفي الوقت ده كان صحي قصي وهي كانت واقفه قدام المرايه وبتجفف شعرها وقام وازاح خصلات شعرها وحضنها من ظهرها وبدا يتغزل فيها.
وفطروا مع بعض ونزلوا يتفسحوا بليل ومشيوا على البحر، وكان الهواء بيطير شعر سيلين، وبيتكلموا هي وقصى وكانوا طايرين من الفرحه.
وعدت الايام بالشكل دا وانهارده بقا كان تخرج معتز وريناد ،ورقيه لسه قدامها سنه عقبال اما تتخرج.
وكانوا دفعه معتز وريناد عاملين حفله لتخرجهم ورقيه واسيا ووالدتها موجدين ولبس معتز وريناد لبس التخرج واستلموا شهاده التخرج.
واسر واسيا وأهلهم بيسقفوا،ونزل معتز على ركبته وقدم لريناد بوكيه ورد ولبسها في ايدها خاتم وشالها ولف بها وسط فرحه الجميع وتسقيفهم وكانوا الكل مبسوطين وبيباركوا لمعتز
وريناد وبيهنوهم بمناسبه تخرجهم واسر حاول يمسك ايد اسيا بس هي بعدت عنه،وهو زعل.
ولكل روحوا بيوتهم فرحانين وجاء الليل وكان كتب كتاب جاسر على رقيه، ومعتز على ريناد وبعد اسبوع هيبقى الفرح.
ولبست رقيه فستان طويل احمر، وحطت ميكب تحفه وفردت شعرها البني، وكانت سكر على الاخر.
ولبست ريناد فستان ابيض ، وحطت ميكب تحفه وكانت عسوله اوي.
ولبست اسيا فستان طويل ساق بيلمع وحذاء ابيض، وفردت شعرها الي كان واصل لآخر ظهرها ،وحطت ميكب تحفه،وكانت قموره.
وكانوا حاطين مكياج سمبل جدا وكانوا موجودين في قاعه كبيره ومعزوم فيها ناس كثيره وموجود اهل جاسر واهل اسر، وكانت اسيا ،والأصدقاء ،وطبعا ملك ومراد وسيلين وقصي شهر العسل.
ولبس معتز بدله بيضاء ،ولبس جاسر بدله كحلي وكان اسر لابس بدله رمادي والكل كان متشيك على الاخر ووصلوا القاعه وبدا كتب الكتاب.
وكان معتز هو وكيل رقيه وتم كتب كتاب رقيه على جاسر وقال الماذون جملته الشهيره: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وعلى خير.
وحمل جاسر رقيه ولف بيها وحضنها وبا"سها من خدها برقه وهي لفت ايديها حوالين رقبته وبا"سته من خده وكان الكل بيسقف ليهم.
وقال اسر بمرح: يا مجانين!
وجاء دور كتب كتاب معتز على ريناد ومسك معتز ايد محمود السيوفي وبعد مده تم كتب الكتاب على خير،ومسك معتز ايد ريناد وبا"س ايديها وبا"سها من راسها وحضنها بشده وهي حضنته وعنيهم دمعت ورفعها من على الارض وهم حاضنين بعض والاغاني شغاله.
واسر كان بيبص لاسيا، نفسه ياخدها في حضنه بس مش عارف، وهي بصيت له والتقت عليهم في نظره طويله،نظره حب واشتياق وعتاب.
وخرج جاسر ورقيه يتفسحوا وخرج معتز وريناد يتفسحوا.
وطلب اسر من اسيا انها تخرج معه بس هي رفضت وهو اصر عليها ولكنها رفضت مره ثانيه ومشي اسر وهو حزين.
وكان محمود ومنى زعلانين على حال ابنهم ووالده اسيا زعلانه على الحاله اللي وصلت لها بنتها لان عمري ما كانت اسيا بالقساوه دي.
وعند الثنائي المجنون طبعا اللي هما جاسر ورقيه كان عامل لها عشاء رومانسي على البحر على ضوء الشموع.
وقال لها بفرحه :انا مش مصدق نفسي ،اخيرا بقيتي مراتي بعد معاناه و غمز لها وضربته رقيه على صدره بخفه ، وجات تمشي ولكنه مسكها من ايديها وشدها لحضنه والتصق جسدها بجسده.
وقال وهو بيبص على شفا*يفها: كنت منتظر اللحظه دي وبا"سها بلهفه وهي انصدمت بس لفت ايديها حوالين رقبته وبادلته قب"لته بحب وبعد عنها لما حس انهم محتاجين للهواء واخدوا نفسهم.
وقال جاسر بخبث: مكنتش اعرف انها حلوه كدا .
وجا يقرب تاني ولكن رقيه بعدته عنها.
وقالت بتوتر وكسوف : ع عيب كدا.
جاسر بستغراب: هو ايه الي عيب انتي مراتي يا رقيه.
رقيه: لا عيب بردك ،ويلا علشان جعانه مش هتأكلني ،ولا جوزي بخيل.
جاسر :تصدقي اللي انتي فصيله يعني انا قاعد انا وانتي قاعده معايا في جو رومانسي وشموع قايده وجو هادئ وجميل وبتغزل فيكي وفي الاخر تقولي لي قولي لي انك جعانه !
رقيه: ايوه يا جاسر جعانه يلا بقى عشان ناكل.
وقعدوا يتعشوا مع بعض ويتكلموا ويضحكوا.
وعند ريناد ومعتز كانوا قاعدين في مطعم وبياكلوا مع بعض وقاموا يرقصوا مع بعض على اغنيه رومانسيه وكانوا مبسوطين جدا وريناد ومعتز حاضنين بعض ومندمجين مع الاغنيه وانتهى اليوم وروح جاسر رقيه وروح معتز ريناد ونام الكل.
وبعد مرور سته ايام كان الكل بيستعدوا بيجهزوا نفسهم للفرح.
وراحت هلا لسليم العياده واللي اول ما شافها انصدم بعد غياب سنه ونصف اخيرا شافها عمره ما بطل يفكر فيها ولا عمره نساها وهي عمرها ما نسيته لحظه صمت سادت المكان، كانت عينيهم هي اللي بتتكلم وبتقول كل حاجه وفاقوا من شرودهم.
وقال سليم :تعالي يا هلا ادخلي.
دخلت هلا وقعدت على الكرسي.
سليم : انت عامله ايه خير يا هلا في اي مشكله ولا ايه؟
هلا بابتسامه: الحمد لله اخبارك يا دكتور ما فيش اي مشكله.
سليم :الحمد لله.
هلا :انا كنت جايه اعزمك على فرح جاسر اخويا بكره وقالت له على اسم القاعه.
سليم بابتسامه: اكيد طبعا هاجي الفرح عقبالك يا هلا.
بصت له هلا وعينيها مليانه بالدموع.
وقالت له: وانت طيب يا دكتور.
وقامت وخرجت وهي حزينه وبصيت له نظره حزينه كان نفسها تقول له انها بتحبه بس منعت نفسها لما افتكرت اخر مره اعترفت بحبها اعترفها وصلها لفين وعملت ايه وحصلها ايه.
بص ليها سليم وهي خارجه كان نفسو يقول لها تقعد معاه وتحكي له اي حاجه بس هو مش عارف هو ما قدرش يقول لها كده ليه؟
ومر اليوم وفي صباح يوم جديد صحيت اسيا بنشاط وصحت اخواتها.
وقالت :يلا يا عرسان قوموا النهارده فرح اخواتي يا جدعان وحضنتهم ومسكت البدله واديتها لمعتز.
وقالت: الف مبروك يا حبيبي واديت له بدلته وهو حضانها.
وقال لها: الله يبارك فيكي يا حياتي.
وجابت الفستان وقالت: الف مبروك يا روكا.
وحضنتها وعيطت رقيه في حضنها.
وقالت: هتوحشيني!
اسيا وهي بتحضنها وعينيها مليانه بالدموع: وانتي كمان يا قلب اسيا هتوحشيني،هيوحشني مقالبكم يا حبايبي.
وبعدت عنها ومسحت دموعها بي ايديها.
وقالت :في عروسه قمر تعيط في يوم فرحها دي ليله العمر ليله الكل بيستناها لازم تكون اجمل ليله في حياتك وما تعيطيش فيها يلا علشان هاوصل معتز هيروح يجهز في الصالون.
وهاوديكي البيوتي سنتر وهاروح معاكي انا وماما.
يلا اتوضوا علشان نصلي كلهم صلوا وبداوا يفطروا وكانوا مبسوطين جدا وحضنتهم اسماء واولادها الثلاثه حضنوها.
وقالت لهم بدموع: كبرتوا وهاشوفكم عرسان زي العسل.
وعينيها دمعت ونزلت دموعها ومسحوا لها دموعها وباسو"ها وحضنوها.
وافتكرت اسيا حاجه مهمه وطلعت تليفونها واتصلت بشخص وقالت له:....
وبعد كدا طلعت ظرف واديته لمعتز وانصدم معتز لما فتحوا ولقي...؟؟
ولحد هنا خلص البارت ده تفاعلاتكم وتوقعاتكم ورايكم يهمني جدا تفتكروا مين الشخص ده، والظرف في ايه، وهل اسيا هتسامح اسر وهترجع له، ولا ايه، و اللي هيحصل وهل هلا هتعترف بحبها لسليم ؟؟؟؟
عايزه منكم طلب صغنتوت ، ياريت تتدعوا لآخي بالشفاء لانه مريض جدا ومبتخلوش عليه بالدعوه ،لانه بحاجه
لدعواتنا كلنا فضلا تدعولوا له يا حبايبي.
اللهم يا قدير يا عظيم يا من تحيي العظام وهي رميم سبحانك يا ذا الجلال والإكرام نسألك بلطفك أن تمن عليه بالشفاء العاجل، فإنّك وليّ ذلك والقادر عليه.
يتبع.......
#Basmala
😍
ردحذف