القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية أحاسيس موقوتة البارت الثاني بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية أحاسيس موقوتة البارت الثاني بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


الجزء الثاني

بعدما اتورطت في جوازي من زياد 


الي من سن ولادي 


تفاديا للفضايح


وبعدما لقيت نفسي معاه في شقةع البحر لوحدنا

سالت نفسي وانا مستغربة



وقلت..



ليه شاب زي زياد 


وسيم ...ومن عيلة ...والمستقبل كلة ادامة 


يتجوزني انا؟



ازاي شاب مفيهوش غلطة زي ده



 يسيب بنت زي عزة ثرية... وجميلة...


 ويتجوز امها؟



وللاسف..فكرت كتير في الاسالة دي


وملقتش اجابة 



ولما زياد لاحظ ان الفضول هيقتلني



سالني


وقالي..


عايزة تعرفي انا ليه سيبت عزة واتجوزتك انتي؟



قلت...ايوه عايزة اعرف



وعايزة اعرف كمان 



 ازاي حصل بينا الحاجات الي شوفتها في  الفيديوهات؟


 وامتي؟



فا رد زياد بعد ما بصلي بخجل



واعترفلي اعترافات صادمة


وقالي..


الفيديوهات متفبركة ..



وانا الي عاملها...


 وبعتها لنهي اختي علي موبيلها



 بعدما خلتها تشوفني خارج من اوضتك... اكتر من مرة



 بدون ما انتي تشعري



 عشان اوهمها ان في بينا علاقة



وكنت عارف طبعا ان الكل


 هيصدق الي شافوه في الفيديوهات



 بمجرد ما يشوفونا مع بعض في الاوضة عندك 



فا بصتلةبذهول



وسالتة



وقلت..


طيب وعزة بنتي وخطوبتك ليها؟



هو كسر قلبها كان شيئ عادي عندك وبالساهل كده؟



رد زياد


وقال..


انا خطبت عزة عشان اقرب منك انتي




قلت..انت كسرت قلب بنتي ..


وفضحتني 



 والمصيبة انك بتقول...



انك قصدت تعمل كل ده عشان تتجوزني؟



طيب ليه؟


واشمعني انا؟ 


دا المفروض اني كنت هبقي حماتك 



يعني اخر واحده ينفع تفكر فيها



بصلي زياد تاني بخجل



وبعدين قالي..


هتعرفي السبب لوحدك بعد الدخلة



بعدما سمعت الجملة الي قالها زياد


توهت اكتر



ورجعت سالتة تاني



وقلت..


معلش  دخلة ايه الي بتتكلم عليها؟



هو انت مش هتطلقني بكرة الصبح


 زي ما احنا متفقين؟



رد  زياد 


وقالي...


 لما تعرفي انا اتجوزتك ليه هبقي اطلقك



قلت..طيب ما تقول انت اتجوزتني ليه دبوقتي؟



فا رد زياد باصرار


وقال..


قولتلك  ...هقولك بعد الدخلة




ده لو انتي ساعتها طلبتي الطلاق يعني



مع اني متاكد انك


استحالة تطلبي الطلاق بعد الدخلة



بصراحة..


بعدما سمعت رده


حسيت اني جيبت اخري



فا رديت بزهق


وقلت...


وبعدين بقي في الورطة دي؟



عملت اية ياربي في حياتي


عشان يحصلي كل ده؟



فا رد زياد 


وقالي..


ارجوكي يا شيماء


متزعليش مني


ومتخكميش عليا دلوقتي



وعموما... لما الدخلة تتم  


ساعتها هتعذريني ...



وهتفهمي كل حاجة



فا رديت عليه وانا متعصبة



وقلتلة..انت تنسي موضوع الدخلة ده خالص



وتعمل حسابك انك هتطلقني بكره الصبح



رد زياد


وقالي ...


يعني مش عايزة تعرفي انا اتجوزتك ليه؟



خلاص براحتك



في اللحظة دي



 مردتش الح في معرفة السبب الي خلاه يسيب عزة ويتجوزني



لان كان واضح


 ان زياد


حاطط اتمام الدخلة شرط عشان يقولي..



فا التزمت الصمت


 واديتة ظهري



وكأني بنهي المناقشة بينا



وكنت فاهمة ان الموضوع اتقفل علي كده



وزياد هيشوفلة اوضة تانية ينام فيها


 لغاية ما يطلقني الصبح



لكن...


لقيتة بدء يعيش حياتة


ويمارس طقوسة


كا عريس في ليلة دخلتة



وده عرفتة 


لما سالني


وقالي..


حبيبتي انا طلبت اكل



 تحبي ناكل الاول ولا ناخد الشاور بتاعنا الاول



في اللحظة دي



كنت عايزة انفجر فيه



لكن مسكت اعصابي



ولما بصيتلة



اتفاجئت بيه..



وهو... قالع قميصة



وعاري الصدر



واتلقيت دعوة من عضلاتة المفتولة


وشبابة الصارخ



وهو بيحاول ياخدني بين احضانة



لكن...رفضتها طبعا



وانا ببعد عنة باستحياء



وقلت بهدوء..



انا...


مش جعانة...



 ومش عايزة اخد شاور..



ومش عايزة حد معايا في الاوضة




فا قرب مني زياد



وهمس في وداني


وقالي..


لكن انا عايز



فا بصيتلة بغضب


وسالتة


قلت...عايز ايه؟



قال..عايزك  تهدي نفسك


خالص الليلة دي



وتحاولي تقربي مني


ممكن؟



في اللحظة دي


١


كان لازم افهمة حجم الكارثة الي احنا فيها



فا كلمتة بهدوء



وقلتلة...


اسمع يا زياد



انت بالنسبالي مش اكتر من شاب في عمر بنتي



ومش اي شاب( لا)



دا انت شاب خطب عزة بنتي و خذلها وكسر قلبها



وخلاها تفكر ان امها اسؤ ام علي


وجه الارض



يعني استحالة اني اوافق علي الي في دماغك  مهما حصل



وبالنسبة للجوازة ...او الورطة الي انا اتورطت فيها



فا لازم ننتهي منها بكرة بالطلاق



فا بصلي زياد بضيق


وقالي...



وانا مصمم اني مش هطلقك غير لما تعرفي


انا اتجوزتك ليه



وسابني زياد وخرج من الاوضة



وانا فضلت افكر في كل الي حصل 


وحسيت اني اتخنقت.  



 وبدات اعيط لما افتكرت عزة بنتي..


 والفكرة الي اخدتها عني



 بعدما فهمت اني اخدت منها حبيبها وعريسها


وغررت بيه واتجوزتة



وافتكرت كمان..( اهل عزة)



 والفضيحة الي حصلت ادامهم...



واكيد هيوصلوها لباقي العيلة



والناس كلها هتعرف بفضيحتي



 وكلة كوم 


والضابط مهاب  (عم عزة )



 كوم تاني خالص


ده ظالم ومفتري  وقاسي 



و ده بالذات مكنتش اتمني يفهم كده عني 


لانه مش هيعديهالي...



 وياويلي منه لما يعرف



وفي عز ما كنت مفطورة بالعياط


شعرت بايد زياد علي كتفي



ولقيتة بيطبطب عليا... بايد



وبالايد التانية 


بيقدملي كوباية ليمون



وبيقولي..


بطلي اعياط


واشربي الليمون ده 


عشان تهدي



 فا قلتلة ...مش عايزة ليمون 



وروحت قعدت بعيد عنه



لكن هو مرضيش يسيبني في حالي


 ولا سكت غير لما شربت الليمون فعلا



بس الليمون مخلنيش ابطل عياط ولا تفكير



لاني فضلت افكر واعيط لغاية ما روحت في النوم



ومصحتش غير الصبح



واول ما فتحت عنيا..


اتفزعت...


لاني لقيتني نايمة بملابس شبة عارية 


وانا فاكرة كويس اني كنت نايمة بكامل ملابسي


يلهوي.....؟؟؟؟


معقولة يكون زياد حطلي منوم في البيمون و عمل الي في دماغة ؟


يادي المصيبة..يعني زياد كده


تمم جوازة مني؟



وبسرعة فضلت الملم في نفسي 



وبعدما لبست هدومي



 خرجت ادور علي زياد زي المجنونة



عشان اطين عيشتة...


لكن..


غريبة انا دورت في الشقة كلها...


 وزياد ملوش حس ولا خبر



لكن هو هيروح مني فين؟



مسيرة هيجي وهحاسبة علي التغفيل الي هو غفلهولي


عشان يتمم دخلتة عليا



وطالما الدخلة تمت يبقي هعرف كمان


هو اتجوزني ليه



وفضلت قاعدة استني زياد علي نار..ساعة..واتنين 



ولما صبري نفد و فاض بيا



خرجت اتمشي ع البحر شوية



 لغاية ما زياد يرجع



وطول الوقت كنت بفكر



وبسال نفسي



هو زياد راح فين؟



والاهم من كدة 



ليه زياد...


 كان ماجل اعترافة ليا بسبب جوازه مني



واشترط انه هيقولي


 بعد الدخلة؟




وفضلت افكر 



ياتري هو اتجوزني ليه؟



وفضل التفكير ماسك دماغي


لغاية..


ما رجعت من التمشية



ولما رجعت...


 ووصلت بالقرب من الشقة


 الي كنا بايتين فيها



فجاءة...



بصيت ادامي ...



وشوفت شيئ عمري ما كنت اتوقعة



وعرفت ساعتها..



اجابة لكل الاسالة الي في دماغي...





اصل زياد.....؟

تكملة الروايه من هنااااااا 


لو عايز باقي احداث الرواية صلي علي رسول الله..وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات 









 







 

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع