القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية حور العاصي البارت الاول والثاني بقلم ولاء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه

رواية حور العاصي البارت الاول والثاني بقلم ولاء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


انت بتقول إيه يابا عايز تجوزني واحده خرسه 


ايوه زي ماقولتلك ياعاصي هتتجوزها لـ كده تنسي ان كان ليك أب من أساسه اعتبرني موت 


عاصي نزل لـ مستواه وباس ايده:  يا حاج بعد الشر عليك 

بس إتعصبت عشان انت فاجئتني اووي وكمان خرسه  انا مشوفتهاش ولا أعرفها حتي'


أبو عاصي قاعد علي كرسي متحرك مش بيمشي هنعرف سببها بعدين "

الاب:  بص يا بني هي والله طيبه خالص دي أمانه ومستحيل افرض فيها دي بنت واحد صاحبي من زمان ووصاني عليها قبل مايموت وانا معدش ليا كتير في الدنيا فـ هسلمها ليك وهتحبها انا متأكد يابني والله 


عاصي:  بعيد الشر عنك ربنا يديك الصحه وطول العمر يارب ويخليك لياا 

الأب:  ونعمة تربيتي فيك يابني الله يرحمك ياصباح "أم عاصي" 

عاصي بحزن:  واحشتني اووي امي بجد وبشر ولـو يقعوا في إيدي الـ قتلوها مش هسيبهم 


الاب حتي يخفي الموضوع:  المأذون هيجي علـ المغرب جهز نفسك 

عاصي بإستغراب:  ليه السرعه دي بس 


الاب:  كده أحسن،  يلا وديني اوضتي عايز أرتاح،  وأه روح هات الـ بنت و جدتها علي القصر هنا عشان كل حاجه تكون جاهزة. 

عاصي بطاعة:  حاضر يا حاج ارتاح انت علي الــ ماجي كده 

  

ونزل عاصي ركبت عربيته بعد ما أخذ العنوان من أبوه  وسايق وهو شارد الذهن في هذه البنت المجهوله التي هتبقا علي إسمه بعد ساعات يا الله علي هذا القدر يتلاعب بنا. 


وبعد ساعه وصــل البيت ورن الجرس...

 الجده فتحت الباب 


عاصي:  السلام عليكم انا عاصي ابن الحاج جابر 

الجده بفرحه عارمه:  أهلا اهلا ياحبيبي اتفضل ادخل يابني 

عاصي:  احم انا كنت جاي اخدكم معايا 

الجده بإبـتسامه:  عارفه ياحبيبي من غير ماتكمل جدك قالي علي كل حاجه. 


عاصي ماكنش منتبهه كانت عيوني بدور علي هذا المجهول الذي متشوق لـيعرف من هـي 


الجده:   يا حور بت ياحور 

عاصي:  يالله من إسمها "حورر"  


دخلت هذه الجميله الصماء التي لا تتكلم بل تسمع " كانت بتتكلم بس صدمه أثرت عليها ففقدت النطق تماما وياعالم هل يرجع هذا الصوت الجميل ام لا "  عيونها مثل لون البحر وشعرها يتطاير مع الهواء لها سحرها الخاص ينجذب لها أي شاب،  لكن أترون هذا العاشق الذي إنبهر من كتلة الجمال الذي أمامه انها" حوريه بحـر"


عاصي كان تائهه في بحور عيونها التي عندما نظر اليهم أحبها من أول نظرة " 

جده:  لما لاحظت نظرات عاصي،  احممم  أهي دي حفيدتي بقا والـ هتبقي مراتك يابني 


كانت حور أيضا مندهشه من هذا الرجل  خائفة كثيرا 

هل هو أم لا  ؟  هل هو سبب صمتي؟  


فاقت من ماسكة ايده ليها "بصتله بـ صدمه من جراءته دي 

حاولت تفلت ايديها منه بس كان ماسكها جامد 

ركبها العربيه معاه قدام و الجده ركبت ورا  والصمت حل المكان " كان بينهم نظرات غير مفهومه لبعضهم  " حب رغبة كره خوف "


وصلو ونزلو بودى جارد فتحلهم باب القصر 

وإنبهرو من جمال المكان 


عاصي:  ها طلع أشوف ابوياا عشان اجيبه انا اتصلت بالمأذون زمانه في السكه 


إكتفوا بهز رأسهم بس.. 


عاصي طلع عشان ينادي لـ أبوه من فوق 


عاصي:  يا حاج  يا حاج  انت اول مره تعملها كده 

نمت كتتيير اووي هزه مره اتنين مردش فدير وشه  ريكشنااات  وشه إتغيرت 180درجة انصدم من الـ شاافو 


 عاصي بصرااااخ:    ابووووووويااااا   اه ياولاد الك*لـب مش هرحمكم 

ونزل  شاف الـ عمره ما توقع ان ده يحصل. 

وووو.......  

يتبع....  

#حور_العاصي

#بقلم...  "ولاء ابراهيم" 

#جوهرة_القلم



#حور_العاصي

#الــبارت_الـــثانـي

#بقلم:  "ولاء ابراهيم "

 

صلى على سيدنا محمد ♥


عاصي: انت يابن الــ*كلب ورحمة أمي ماهرحمك 


والله ووقـعت ياعـاصي بيه وبعدها بص لـ حور بنظرة خبيثه:  بـس حلو النوع ده بجد عرفت تنقي يابن جابر 


عاصي بكره:  قسما بـربي لو منزلتش الـمسدس من عليها لا أموتك في إيدي ياعزيز وانت مش تايـهه انا ممكن أعمل إي 

عزيز بحقد:  انا مابقتش بخاف منك يا بــــوص فاهم


 ودلوقتي انا موت ابوك بإيديا دلوقتى دور الأمورة دي وكمان الدور عليك عشان السر مستحيل يطلع بره لحد 

الـ جده:  سيبها يابني هتقتلها 


عزيز كان ماسك رقبة حور من ورا والمسدس حطه في دماغها 


عاصي بقلق:  سيبها ياعزيـز وأوعدك مش هاجيب سيرة دانت كنت صاحبي ليه تعمل كده آذيتك في إيه 

عزيز بغـل :  اذتني كتتير اوووي وخدت عيلتي مني وخدت شغلي وبقيت انت الكل في الـكل لييييييه انتــــت ليييييــه مش انا  


عاصي:  انا ماكنش قصدي أقتلهم إفهمني هما الـ جبرووني أعمل كده مـش بإيدي 


عزيز:  طب ليه مااقولتليش ليه يومها بس انت إستغليت وخدت أعز ما أملك انت قاتل ونا هاخد بطااري منك ودلوقتي قول للقمـــورة بـــــاي 


روح بخـــوف:  أمممممم أمممممممم ودموعها نزله زي الشلالات،  مش عارفه تصرخ تطلع صوتها مكتومه مش قادرة. 

عاصي بقلق:  ماتقلقيش ياحور انا معاكي،  سيبها بقولك 

عزيز:  إبعد يا عــاصي هقتلها 

عاصي وهو بيقرب منه شد حور من تحت اديه وحماها ورا ضهره مسكت فيه بـــــحمايه،  وفضلو يضربو ببعض كتتيير لحد مـا عزيز جاب الـمسدس وضرب طلقة... 


عاصي ببـرعب:  حوووووووور 

بس وقف لما لاقه الرصاصه جات  في جدة حوور فـاتنهد وبص علي عزيز الـ كان مشغول بـالهرب مسكه وفضل يضرب كتيير فيه لـ حد مافقد الوعي 


أما عند حور التي مصدومة من الـحدث دموعها نزلت بوجع دي تاني صدمة تأثر عليها مش قادرة تتكلم، عاايزة تصرخ بس مش عارفه من صمتها 


عـاصي جري عليها وخدـها في حضنه بتبطب عليها 

قوومي بسرعه لازم نمشي من هنـا 

حور بصتله بدموع وقامت معاه بتيهه 

بس قبل ما يـتحرك شاف المسدس وصوبه ناحية عزيز الـ كان بيقوم 

 عـاصـي:  الرصاصه دي عشان تيجي عند حاجه تخصني وضربه بـرصاصه جمب قلبه. ومـشي بكل برود 


أما عند هذه الــ حور مرعوبة مصدومه من الـ حصل  ، ودلوقتي عرفت مين كان السبب في موت أعز أشخاص عندها فـ التزمت الـصمت فقط  لـكن في خوف جواها 


عاصي مسك إيديها وركبها الـ عربيه وهم صامتين لا أحد يتكلم 

عاصي قطع الصمت ده:  عارفه انا جبتك هنا لـيه 

حور هزت رأسها بـمعني ليه

عاصي:  عشان هنتجوز هنا وتبقي ملِكك العـاصي ولازم توافقي عشان دي وصيت ابويا الله يرحمه. 

حور كانت واقفه بس تايهه 

عاصي مسكها و طلعها فوق عند المأذون 

بعد وقـــــت 

المأذون نطق بـ جملته الشهيرة دائما:  بارك الله لكما و جمع بينكما في خير. 


بعد ماكتبو الكتاب خدها ونزل وركبهاا ووصلها لـ مكان آمن مستحيل الـــ جن الأزرق يلاقيهم 

عاصي:  وصـلنا إنزلي 

حور استغربت من المكان 

عاصي:  ماتخفيش احنا تحت الجزيرة هنا  هنغييب لـ فترة كده وبعد كده نظهرلهم احنا هنا في آمان 

أول مادخلت وقفل الباب وبصتلة بـنظرة هو مفهمهاش 

      مـين دول وعـايزين إيه مـنـنا وليه الدم والقتل ده كله ليه إنت مين 

عاصي بـصدمة شلت اوصاله:  حوووــر ا'نتي اتكلمتي بـجد  


  حور بـسؤال:    انت ميـن قولي،  جاوبني ليه دخلت حياتي ؟ 


عاصي:  هاقولك  علي كل  حاجه  ،

       انا اا  كـنت زعـيـم مـافـيا 

حور بـحقد:  وقـاتل محترف صح  وووو.... 


يتبع....

تكملة الروايه من هنااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع