رواية أحببت زين الحاره البارت الثالث بقلم وداد محمد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
#البارت_الثالث
الشاب: يسطا زين.... يسطا زين
زين بصوت عالى: اى ياض يا حمادة فى اى والست فتحية بتصوت لى
حمادة: الحاج زناتى وومراتة الست فتحية
زين: يييييي احنا مبنخلص من مشاكل الحارة دى والا اى
زين بغضب: روح انت وانا نازل اهو
اتجة زين للداخل
ملك: واو انزل يا زيزو وانا هلبس حجاب واتفرج نظر لها زين نظرة فهمتها
ملك: وهخلى بالى الطرحة مترجعش
أومأ لها زين واتجه للاسفل واعين وداد تتابعة
ميرفت: ربنا معاك يا حبيبي ويجعلك فى كل خطوة سلام قادر يا كريم
كانت ملك ارتدت عباءة وحجاب لتنظر لما يحدث فى الاسفل اتبعتها والدتها لتذهب وداد خلفهم تتابع مع يحدث بفضول
~~~~~~~~~
أما فى الاسفل يقف زين بشموخ
الست فتحية بصراخ: اهو جة اللي هيخلصنا منك يا راجل يا ناقص
زين: اييي مش كنا خلصنا من الموال دا والا اى
الست فتحية: شوف يا زين يا بنى الراجل ابو عين زايغة دا اللي مش عاتق فى الراحة والجاية يرمى جتتة علينا ويحدف كلامة دا
زين: قال اى تانى يا ست فتحية
زناتى: الراجل اللي معندوش دم عايز يرجعلى بس لا يمكن دنا الف مين يتمنانى
زين: نعم
الست فتحية: قصدى يعنى مش معقول ارجعلة بعد اللي عملة فيا
زين: يا ست فتحية الراجل معملش حاجة م الاول دا كان بيقول رأية مش اكتر
الست فتحية بصراخ: انت واقف معاة ضدى يا اسطا زين بقا الراجل بعد 40 سنة جواز يقولى البسلة مالحة شوية يا سعاد
زناتى: غلط ف اسمها يا اسطا زين غصب عنى
زين: اخصصص
الست فتحية: انا اللي غايظنى انة بيشكك في البسلة
زين: يعنى يغلط فى اسمك عادى لكن البسلة لا
الست فتحية: اه طبعا لا والف لا يا سطا زين كلة الا البسلة
زين: واعتزر عايزة اى تانى
الست فتحية: يعنى ابقى معدية فى الشارع يقولى: يا مهلبية بالبطاطس
زين وهو يخبط يدة اليسار على اليمين: ودا ازاى يختى دى اكلة جديدة اخترعوها من ورايا
الست فتحية: لا دى كنت بعملهالة جمب البسلة
زين بهمس لزناتى: عندك حق تغلط فيا البسلة يا حاج زناتى.. صلح غلطتك بقا ورانا اشغال
زناتى وهى يقترب من فتحية: خلاص بقا يا توحة حقك عليا دا انتى مفيش في حلاوة البسلة بتاعتك طب والله ولا ليكي عليا حلفان من يوم ما طردتيني من البيت وانا مكلت بسلة ابدا كل ما الاسطا زين يقولى اجيبلك بسلة اقولة لا ما اكلهاش غير من توحة مراتى ام عيالى حبيبتى
فتحية بدلع: بجد يا سي زناتى
زناتى: انتى احلويتي كدا لى يا توحة
فتحية بدلع: بس يا سي زوزو بقا الناس واقفة
زين بضحك: خد مراتك وعيد امجادكو فى بيتكو يا حاج زناتى مش فى الشارع
بعد دقائق
زين: كلة يرجع شغلة
~~~~~~~~~~
فى الاعلى دخلت ملك الغرفة والقت حجابها وهى تضحك بعنف
ملك: هموتت بجد الاتنين دول والله مش عارفه من غيرهم كنت هضحك ازاى
ميرفت: بس يبت عيب
ملك: لا بجد هموتت اى رايك بقا يا ستى
وداد بابتسامة: شكلهم لطيف خالص وشكلهم بيحبو بعض زى ماما وبابا
ميرفت: طب هما فين يا حبيبتى
وداد بحزن: توفو من 8 ايام
ميرفت: يا حبيبتى ربنا يرحمهم يارب
وداد بدموع: حتى ملحقتش اتخطى موتهم
ميرفت روحى يا ملك نضفى المطبخ
خرجت ملك من الغرفة بينما ضمت ميرفت وداد الى احضانها قائلة: تعالى يا حبيبتى اقعدى بصى انا عايزاكى تثقى فيا وتفتحيلى قلبك علشان ترتاحى ولو فى حاجة تتحل انتى زى ملك بنتى وانا قلقانة عليكي واى موضوع الهرب دا
وداد بدموع: بصى يا طنط انا فعلا ارتحتلك جدا وحابة احكيلك
ضمتها ميرفت قائلة: احكى يا حبيبتى
وداد اعتدلت في جلستها قائلة برعشة في صوتها: انا اسمى وداد كنت عايشة مع بابا وماما في القصر بتاعنا انا وحيدة دايما مليش اخوات وكان بابا يخاف عليا اخرج لوحدى علشان عمري ما خرجت ابدا ولا اتصاحبت على حد كان السواق يوصلنى المدرسة ويستنى اخلص وياخدنى وكذلك دخلك الكلية من البيت للكلية ومن الكلية للبيت كان ممكن بابا لو فاضى شوية نخرج من بعض انا وهو وماما غير كدا فى اوضتى لوحدى كان بابا وماما كل حاجه عندى ليا عم اسمة راضى ومراتة طنط هناء ودى دايما بتكرهنى وعمى ماشى وراها وليهم ابن اسمة احمد كان دراع بابا اليمين كان يحب بابا اكتر من ابوة كمان بس عمى قالة اننا سرقنا الميراث كلة وقتها احمد عمل خطة بسببها خسر بابا 10 مليون
بس بابا مزعلش ابدا وقال ربناا يعوض علية لحد. ما عرف انة احمد هو اللي عمل كدا وقتها زعل جدا وكلنا اتاثرنا وفي يوم بالظبط يوم وفاة بابا كان خارج هو وماما راحين مشوار وقتها جالى خبر موتهم وبقيت لوحدى بجد والنهاردة اتقلبت كل حياتى لقيت عمى داخل عليا وفى ايدة راجل عجوز عايز يتجوزنى وهو وافق علشان لما شافة راجل غنى ودفع فلوس ومنة القصر يبقى ملكة بعدها عرفت انة زور امضتى وخد. املاكى كلها الراجل دا اسمة محسن دا اللي هربت منة
اكملت ببكاء عمى جوزنى عرفى لراجل كبير في السن ورمانى معاة وهو خدنى على اوتيل بس هربت منة وصاحب الاوتيل ساعدنى وقتها فضلت اجري ولقيتنى فجاة فى المكان هنا هو اكيد بيدور عليا بس انا مستحيل ارجع
ميرفت بدموع حزينة عليها: يضنايا عيشتى كل دا لوحدك اصبري يا حبيبتى خليكي واثقة ان ربنا معاكى يا حبيبتى وحدى الله كدا وقومى اغسلى وشك وطول م انتى معانا محدش هيسجر يبصلك بعينة دا كان زين قليى شال عينة من مكانها
وداد: هو انا ممكن اطلب من حضرتك طلب وتوافقى
ميرفت: انتى بتسالى يا وداد اطلبي يا حبيبتى
وداد: عايزاكى تكلميلى استاذ زين يشوفلى بيت قريب من هنا
ميرفت: هييي اخص عليكي نبقى موجودين وتطلعى برة احنا زعلناكى فى حاجه والا اى
وداد بسرعة: لا والله ابدا بس علشان احس انى مرتاحة ومش متقلة عليكو
ميرفت: من الناحية دى متقلقيش مش متقلة ولا حاجة
وداد باصرار: معلش يا طنط انا كدا هرتاح أكتر
ميرفت: ماشى يا حبيبتى هكلم زين كدا واشوف بس دلوقتي ارتاحى شوية بقا والصباح رباح
اومات لها وداد
~~~~~~~~~~
خرجت ميرفت بعدما تاكدت ان وداد ذهبت في ثبات عميق
ملك: ها نامت
ميرفت: اه يا حبة عيني البت دى حكايتها حكاية
ملك بفضول: طب احكيلى
ميرفت: ققومى يا بت اتخمدى
ملك: طب وانتى
ميرفت: انا هستنى زين يجي عايزة في موضوع
ملك بفضول: موضوع اى
ميرفت: يبت روحى اتخمدى
~~~~~~~~~~
أما في الاسفل يقف زين فى ورشتة يحمل كوب من الشاى ويأخذ بعض الراحة قبل ان يكمل عملة ليسمع اصواب شباب وصراخ في الخارج
شاب بصوت عالى: اطلع يا ابن الكل*ب والله لوريك ازاى تكسرلى ايدى اطلع يا زين
خرج زين بغضب مين دا اللى ابن كل*ب ياااض يا ابن المتضا*يقة..
يتبعع
#الكاتبة_وداد_محمد
#رواية_أحببت_زين_الحارة
تعليقات
إرسال تعليق