القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية المنضبطه والمهمل البارت الخامس والسادس والسابع والثامن الاخير بقلم إسراء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية المنضبطه والمهمل البارت الخامس والسادس والسابع والثامن الاخير بقلم إسراء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية المنضبطه والمهمل البارت الخامس والسادس والسابع والثامن الاخير بقلم إسراء ابراهيم في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


فجاءة ادهم شاف رنا وهي بتركب مع ولد في العربيه ومشيوا 

ادهم: ده انتي ليلتك سوده يا رنا 

في عربيه خالد 

رنا: يا بيبي الجو حر اوي متفتح التكيف 

خالد بخبث: للاسف يا حبيبتي التكيف بايظ خدي اشربي العصير ده هيرطب عليكي شويه 

رنا: بجد ميرسي اوي وبدات تشرب 

بعد شويه 

وقف خالد عند بيته 

رنا بدوخه: ايه ده انت وقفت هنا ليه

خالد: يا حبيبتي حاسك دايخه فتطلعي تغسلي وشك بس وهننزل علطول وبالمره تشوفي شقتنا 

رنا وبدات تحس بصداع قوي : اه ماشي تمام 

واول ما نزل من العربيه لقي ادهم في وشه 

ادهم وبيديله بالبوكس: انت ازاي تفكر انك تقرب من بنت من عيله البنهاوي 

خالد: انت مين 

ادهم: لا انا هعرفك عليا بطريقتي وفضل يضرب فيه لحد ما وقعه علي الارض  

وبص لرنا 

وكان لسه هيديها بالقلم لكن فريده مسكته 

فريده: اياك تفكر تمد ايدك عليها انت مش من حقك اصلا 

ادهم: يا سلام وانتي شايفه اللي عملته صح 

فريده: تقريبا انت بتشوف صح وشايف حاله اختك عامله ازاي 

وفجأه وقعت رنا من طولها فاشلها ادهم لحد العربيه وروحوا 

في البيت بعد ما دخلوها الاوضه 

في الصاله 

ادهم كان رايح جاي 

فريده بعد ما اطمنت علي رنا: مبدايا كده انت لازم تبطل اسلوبك الهمجي اللي بتتعامل بيه ده ولازم تتحكم في اعصابك 

ادهم: شوف مين اللي بينصح 

فريده: ادهم انت عارف لو اتكلمت مع رنا بهدوء هتفهم احسن مية مره من انك تضربها صدقني البنات بتبقي عايزة الهدوء وانك تقنعها بكلامك 

ادهم بعصبيه: وانتي اشعرفك بالبنات هو انت تعتبري منهم اصلا 

فريده: انت عمرك ما هتعتبر بني ادم انت بجد مش طبيعي قاعده بتكلم معاك لمصلحتك ومصلحة اختك وانت مصمم تجرحني ومفكر ان انك نجحت بس للاسف احب اقولك انك فشلت انك تقعد تتكلم معايا كده فاكيد كده انت عندك نقص وبتطلعه عليا 

ادهم بعصبيه: اه انتي عقده حياتي يا فريده رغم ان احنا سن بعض انا لسه في الجامعه وانتي بقيتي دكتوره جامعيه وكمان بتدرسيلي طول عمري بيعايروني بيكي وانتهت انهم جوزونا انا بجد مكرهتش حد في حياتي زيك 

فريده: مش ذنبي انك مش بتجتهد وتتعب علي نفسك يابني انت عارف اللي بتحسدني عليه وبتقول عليه مش من حقي ده انا تعبت عليه قد ايه عارف سهرت واتعذبت قد ايه وانت جاي تقولي اني عقدتك هو انت فاكر ان كان المفروض ابقي فاشله زيك علشان بس ارضيك لو فاكر كده فانت عايز تتعالج يا ادهم وسابته ودخلت اوضتها 

تاني يوم 

فريده صحيت علي صوت ادهم ورنا وطلعت تجري علي اوضه رنا

في اوضه رنا 

ادهم كان ماسك رنا من شعرها: بقي بتمرمطي شرفنا في الارض حد قالك عني قبل كده اني بقرون 

فريده عرفت تاخد رنا من ايده واخدتها لحضنها 

ادهم بعصبيه: من النهارده لا انتي اختي ولا اعرفك ومشي وسابها 

فريده طلعت رنا من حضنها وقعدتها علي السرير:مبدايا كده انا مش هقولك اللي انتي عملتي صح ولا هقول ان الاسلوب اللي ادهم بيتكلم بيه هيحل المشكله انتو الاتنين غلط بس غلطك اكبر يا رنا انك ترخصي نفسك قدام واحد زي ده غلط انك تتقابلي معاه من ورا ابوكي واخوكي ده غلط انتي اكيد عارفة ان الكذب ملوش رجليين فدلوقتي انتي تروحي تعتذري لادهم كده براحه وهو اصلا روحو فيكي هيسامحك ومسكت وشها مسحت دموعها 

رنا دخلت في حضن فريده اللي اكتشفت انها شخصيه جميله جدا وبتحب كل اللي حواليها وان تفكيرها سليم وبتعرف تحل المشاكل خاصتا انها فاكره ازاي هي دافعت عنها امبارح 

فريده: يلا روحي انا هقعد هنا علشان اسيبكم تتكلموا براحتكم 

وفعلا رنا طلعت واعتذرت من ادهم وهو سامحها 

ادهم: رنا غلطتك المرادي كبيره بس هعديها المرادي وحتي مش هقول لابويا انا قولتله امبارح انك هتباتي عندي بس يا رنا لو حسيت بس والله اعلم احساسي هيبقي صح ولا غلط انك بتفكري تعملي كده تاني هتشوفي مني وش تاني 

وفتح ليها حضنه ودخلت جواه 

رنا: ادهم انا اسفه 

ادهم: ما خلاص يا بت سامحتك انتي هتغنيها 

رنا: لا في حاجه تانيه 

ادهم: استر يارب ها قولي 

رنا: فاكر في الخطوبه لما فريده اتهمتني اني كنت بحتلها حاجه في العصير 

ادهم: ايوه دي بجد فظيعه في الكذب 

رنا: هو هو....  

ادهم: ها قولي 

رنا: هو انا فعلا كنت حطيت ليها حبوب هلوسه 

ادهم في دماغه: يعني مش كفايه اني امبارح قولتلها كلام ملوش لازمه طلعتي انتي كمان يا رنا 

ادهم: كويس انك قولتيلي 

تاني يوم الساعه سته الصبح 

كانت فريده بتفتح الستاير اللي في اوضه ادهم علشان يصحي 

ادهم: ايه ده اقفلي اقفلي 

فريده: اه ده انت شكلك ناسي يا حلو 

ادهم: مش فاهم 

فريده: التمارين 

ادهم: نعم 

فريده: هقولك البرنامج بتاعك النهارده علي السريع اول حاجه هتقوم تروق سريرك وهتعمل 100ضغط و100 بطن وبعد كده هتقوم تاخد شور بعد كده لما تطلع هتعمل لنفسك فطار صحي 

ادهم: نعم ياختي فطار ايه 

فريده: لازم تبقي عارف اني قبل ما اجي اقولك كده انا عملت كده فاخلص ولخص 

فعلا ادهم قام لانه زعلها بما فيه الكفايه وعمل كل اللي قالت عليه 

في الجامعه 

تحديدا في محاضره فريده كان كلوا في وضع اندماج مع شرحها 

فريده: اللي قاعد ورا انت مفكر علشان قاعدلي وراء مش هشوفك تبقي بتحلم اتفضل اطلع بره 

حازم طلع وكان بيبرطم 

بعد المحاضره 

ادهم كان خارج فسمع حازم بيقول لاصحابه 

حازم: والله هي تبقي ايه دي بتعلي صوتها عليا 

هي مفكره نفسها مين 

ادهم مسكه وفضل يضرب فيه بس ولد منهم جاب طوبه وضرب ادهم بيها علي دماغه وفي الوقت ده فريده كانت خارجه من المحاضره فغمزت لرؤوف انه يجيبه علي عربيتها 

وفعلا رؤوف فهم واخده علي عربيه فريده 

بعد شويه 

في بيت ادهم وفريده 

فريده وهي بتطهرله جرحه: مية مره قلتلك بلاش مشاكل يا ادهم وفي وسط كلامها 

ادهم البتادين حرقه: اه 

فريده في وسط كلامها: بس يالا بطل فرفره واجمد كده 

وقامت تغسل ايديها وفي الوقت ده رؤوف اتصل 

رؤوف: ايه يا بني ليه اتخانقت مع الواد 

ادهم: يا عم كان بيتكلم علي فريده وبيقول انها ازاي متعرفش هو ابن مين وانه هيوريها 

وكل ده وكانت فريده سامعه 

عند عمر وندي كانوا بيتمشوا 

عمر: بقولك ثانيه هروح اجيب ازازه ميه 

ندي: اشطا

بعد شويه كانت ندي واقفه جه واحد 

ماجد: ياقمر 

ندي مردتش 

فقرب منها زياده وقال: هو الحلو واقف لوحدوا بيعمل ايه 

ندي: وانت مالك 

فقرب اكتر: ما القمر بيعرف يتكلم اهو 

ندي: اه وبيعرف يضرب كمان وضربته بالقلم 

ولسه كان هيمد ايده عليها لكن عمر مسكوا وضربوا بالبوكس 

عمر: انت ازاي تفكر تمد ايدك عليها مجرد تفكير كده 

ماجد: وهي بتقربلك ايه علشان كل ده 

عمر: تبقي خطيبتي يا حيوان 


وبس كده نوقف البارت اتمني يكون عجبكم 


للكاتبه: إسراء إبراهيم 


وياتري فريده هتكون ايه رده فعلها وعمر هيعمل ايه مع ماجد وباي


#المنضبطه_والمهمل 

#البارت_الخامس 

#بقلمي_إسراء_إبراهيم



في بيت ادهم وفريده 

فريده وهي بتطهرله جرحه: مية مره قلتلك بلاش مشاكل يا ادهم وفي وسط كلامها 

ادهم البتادين حرقه: اه 

فريده في وسط كلامها: بس يالا بطل فرفره واجمد كده 

وقامت تغسل ايديها وفي الوقت ده رؤوف اتصل 

رؤوف: ايه يا بني ليه اتخانقت مع الواد 

ادهم: يا عم كان بيتكلم علي فريده وبيقول انها ازاي متعرفش هو ابن مين وانه هيوريها 

وكل ده وكانت فريده سامعه 

عند عمر وندي كانوا بيتمشوا 

عمر: بقولك ثانيه هروح اجيب ازازه ميه 

ندي: اشطا

بعد شويه كانت ندي واقفه جه واحد 

ماجد: ياقمر 

ندي مردتش 

فقرب منها زياده وقال: هو الحلو واقف لوحدوا بيعمل ايه 

ندي: وانت مالك 

فقرب اكتر: ما القمر بيعرف يتكلم اهو 

ندي: اه وبيعرف يضرب كمان وضربته بالقلم 

ولسه كان هيمد تيده عليها لاكن عمر حاشوا وضربوا بالبوكس 

عمر: انت ازاي تفكر تمد ايدك عليها مجرد تفكير كده 

ماجد: وهي بتقربلك ايه علشان كل ده 

عمر وهو بيضربه بالبوكس: تبقي خطيبتي يا حيوان 

عمر مسك ندي واخدها ومشيوا 

ندي فضلت مبتسمه

عمر: بت انتي بتضحكي ليه 

ندي بنفس الابتسامه: انت مش ملاحظ انك بتغير عليا

عمر: وربنا مجنونه ومشيوا 

عند ادهم و فريده 

ادهم كان خلص المكالمه 

فريده: ايه ده هو انت اتخانقت بسببي طب شكرا 

ادهم: انا جعان 

فريده: وبعدين 

ادهم: بعدين جعان 

فريده: ماتقوم تعمل لنفسك ولا مستني مني اقوم اعملك 

ادهم: لا طبعا ازاي استني حاجه زي كده وقام يعمل لنفسه الغداء 

ادهم في نفسه: جاتك القرف يا شيخه الواحد متخانق علشانها وهي تقولي شكرا وقلدها

تاني يوم 

رنا كانت قاهده في الكافتريا 

خالد: رنا انا اسف 

رنا: والله وانا مطلوب مني اسامحك 

خالد لسه هيتكلم قاطعته رنا 

رنا: خالد انت متخيل كنت هتعمل ايه فيا لو اخويا مجاش خالد انت كنت هتغت*صبني

خالد: ايه يا رنا امال كنتي متخيله ايه نهايه علاقتنا انتي بجد كنتي فاكره اننا هنتجوز 

رنا انا لما هاجي اتجوز اكيد مش هتجوز واحده زيك اكيد انتي عارفه صح 

رنا ضربته بالقلم من غير ولا كلمه ومشيت وسابته 

عند فريده 

كانت في المحاضره وواقفه بتشرح وفي بنت كانت قاعده مبحلقه في ادهم 

فريده: انتي قومي اطلعي بره 

ميرنا: ليه كده يا دكتور 

فريده: اللي اقوله يتعمل اتفضلي اطلعي بره 

ميرنا خرجت 

عند رنا 

كانت ماشيه في الشارع وبتفكر

رنا: هو بجد انا مستهلش اني احب واتحب واتجوز اللي بحبه طب هو انا ليه بيحصلي كده يارب هدني يارب وكانت ماشيه وعنيها مدمعه جامد بالدموع جات عربيه فجاءه و خبطتها 

في بيت ادهم وفريده 

ادهم: ديدا هو ايه اللي حصل في المحاضره النهارده 

فريده: اسكت خالص تعرف تعرف تسكت خالص 

ادهم: اده في ايه 

فريده: شايف درجتك شايف درجتك زي الزفت ازاي اتفضلي قدامي علي اوضه المكتب علشان اذاكرلك 

ادهم: انتي عايزه ايه يا ست انتي 

فريده: عايزه اذاكرلك علشان تجيب درجات عدله 

ادهم: هاهاهاها انتي بتهزري صح 

فريده: علي فكره مش بمزاجك انا مش باخد رايك انا بديك معلومه 

ادهم: يا سلام انتي بجد عايزاني اجيب دراجات حلوه 

فريده: علشان تتنيل تجيب درجات حلوه في امتحانات اخر السنه وتتخرج وينتهي الجواز الزفت اللي احنا فيه ده 

عند عمر وندي 

ندي: عمر انت بتحبني

عمر: يادي النيله طبعا ياروحي ده انا بعشقك 

ندي: طب حبيبي لو انا مت هتتجوز بعدي 

عمر: لا طبعا يا حياتي موتي بس وانتي مطمئنه 

ندي: يعني ماقولتش بعد الشر طب ماشي طب لو خيروك تخرج معايا ولاتخرج مع اجمل بنت بنظرك هتخرج مع مين 

عمر: حبيبتي هو احنا في تحقيك 

ندي: لا يا حياتي خالص 

عمر: طب انا بقلق من الاسئله دي 

ندي: لا متقلقش وجاوب 

عمر: اكيد يا روحي هخرج معاكي 

ندي: ده انت ليلتك سوده يا عمر 

عمر: ايه في ايه 

ندي: يعني مش انا اجمل واحده بنظرك 

عند ادهم وفريده 

فريده كانت بتشرح لادهم كل المحاضرات اللي هو محضرهاش وفجاءة تلفون ادهم رن 

الممرضه:......... 

ادهم: ايه انتي متاكده 


وبس كده نوقف البارت اتمني يكون عجبكم 


للكاتبه: إسراء إبراهيم 


واسفه جدا علي التاخير عارفه ان اكيد الريتش هيكون واقع بسبب التاخير بس باذن الله هرجع الريتش وهنتظم في التنزيل بس انا الايام اللي فاتت فعلا كنت مشغوله جدا فاتمني انكم تسامحوني واه لسه فاطرين الروايه ولا نعمل بارت تلخيص احداث وباي


#المنضبطه_والمهمل 

#البارت_السادس 

#بقلمي_إسراء_إبراهيم



فريده كانت بتشرح لادهم كل المحاضرات اللي هو محضرهاش وفجاءة تلفون ادهم رن 

الممرضه: صاحبت الرقم ده خبطتها عربيه وايديها اتكسرت وقاعده بتعيط ومش راضيه تكلم اي حد 

ادهم: ايه انتي متاكده

الممرضه: ايوه متاكده هكذب يعني 

ادهم: طب انهي مستشفي 

الممرضه:*****

ادهم: تمام 

بعد شويه ادهم وفريده كانوا وصلوا المستشفي 

دخلوا اوضه رنا لقوها قاعده بتتكلم مع الدكتور بتاعها وبايت عليها انها عاديه ومش بتعيط ولا حاجه 

رنا: يعني بجد انت متابعني 

الدكتور(محمد): ايوه يا بنتي ده انتي صفحتك بجد جميله اوي وعليها ميمز حلوه متوقعتش صاحبه الميمز تطلع كئيبه كده

ادهم: احم احم 

رنا:يا اهلا 

ادهم: هو ايه اللي اهلا هو انا جاي اجيبك من الفصل يا حبيبتي انتي في مستشفي وايدك مكسوره وكلمةني قالولي انك خاربه الدنيا عياط 

رنا: عادي علي فكره العظماء مش بيظهروا احزانهم 

فريده: وانا اللي جايبه باكت مناديل 550منديل قولت هنقعد نعيط للصبح يا خساره 

رنا: متقلقيش متقلقيش نعوضها 

فريده: لا بجد فصلتيني اجي القاكي بتضحكي يا قادره وانا اللي عامله حسابي علي عياط 

ادهم ومحمد بصوا لبعض وقعدوا يضحكوا 

فريده ورنا في صوت واحد: نعم يعني بتضحكوا علي ايه؟ 

ادهم: لا وبتسالوا 

محمد: مثلا مثلا بنضحك علي كتلتين النكد اللي قدامنا 

فريده: بقولك ايه يا بت يا رنا انا ملاحظه ان في تريقه علينا وهذا غير لائق 

رنا: اه وانا كمان ملاحظه يلا بينا نمشي دول بيتنمروا علي احزانا 

محمد: امشي فين ياما اهدي انتي مش ملاحظه المحلول 

فريده وراحت تقعد جمبها: يبقي يلا نسمع فيلم بدل ما نقعد كده هو من غير حاجه 

محمد: اللي هو ازاي كده هو 

رنا: معروفه يعني كده هو انزل بالترجمه يا ادهم 

ادهم: بما اني المترجم فاحب اقولك ان كلمه كده هو اختلف في تصنفها العلماء فامثلا في مره تتقال وهما مش قصدهم حاجه ومره يبقي قصدهم من غير ما يعملوا حاجه زي دلوقتي يعني 

محمد: اوكي يا عم انا هروح بقي اكمل شغل وبجد يعني اتشرفت جدا بمعرفتكم او المفروض اصلا اننا عارفين بعض 

رنا لسه هتقول 

محمد: اسكتي انتي تعرفي تسكتي عايز اعرف هل هو فاكرني ولا لا 

رنا: اسكتي انتي ايه اسكتي انتي دي ليه هو احنا جرابيع 

وقعدوا يضحكوا 

ادهم: افتكرت افتكرت انت محمد كنت جارنا قبل ما ننقل ياه يا جدع الواحد اتوحشك 

محمد: الله علي الذاكره المتخلفه دي قعدت ابسطها ليها وهي بردك متخلفه 

رنا: الله مش لسه قايمه من حادثه 

ادهم: طب بقولك يا محمد ما تيجي بكره تتغدي معانا في بيت ابويا 

محمد: والله مش عايز ازعجكم 

ادهم: لا ياعم مفيهاش ازعاج

محمد: تمام 

ادهم: تمام هات رقمك علشان اكلمك ونتفق علي المعاد وابعتلك العنوان 

محمد:********010 

تاني يوم ادهم وفريده كانوا راحوا يخلصوا شويه ورق الصبح بدري 

ادهم: خلاص بصي اطلعي انتي يا فريده غيري هدومك وانا هروح مشوار ونتقابل هناك عند بابا 

بعد مرور ثلاث ساعات 

ادهم كان قاعد قلقان علي فريده لانها كل ده لسه ماجاتش 

ادهم: طب بالاذن بقي يا جماعه انا بجد قلقان علي فريده هروح اشوفها 

حسن: تمام يا ابني اذنك معاك وابقي طمنا 

ادهم نزل وركب عربيته وساق علي سرعه عاليه لحد ماوصل 

واول مابيفتح باب الشقه 

ادهم: فريده 


وبس كده نوقف البارت اتمني يكون عجبكم 


للكاتبه: إسراء إبراهيم 


وياتري ايه اللي حصل لفريده وباي


#المنضبطه_والمهمل 

#البارت_السابع

#بقلمي_إسراء_إبراهيم



واول مابيفتح باب الشقه 

ادهم: فريده فريده انتي كويسه 

وكانت فريده مغ*مي عليها وكان جمبها حقنه الانسولين فاضيه ادهم شا*لها ونزل بيها جري علي العربيه 

بعد شويه 

في المستشفي 

ادهم كان قاعد قدام الاوضه اللي دخلوا فيها فريده 

ادهم: يارب قومها بالسلامه يارب 

الدكتور خرج

ادهم: ايه يا دكتور طمني 

الدكتور: الحمدلله قامت بالسلامه والحمدلله هي جات هنا في الوقت الصح 

ادهم: بس ده حصلها من ايه 

الدكتور: انت متعرفش انها عندها السكر وكانت عايزه حقنه الانسولين وانت جبتها في الوقت الصح والحمدلله عطاناها ليها في الوقت المضبوط لان لو كنت اتاخرت شويه كمان كان زمنها مات*ت 

ادهم: شكرا يا دكتور طب ينفع ادخلها دلوقتي 

الدكتور: اه طبعا بس هي لسه فاقده الوعي

ادهم دخل وهو بيفتكر حوار دار بينه هو وفريده 

فلاش باك 

ادهم كان قاعد بيسمع التلفزيون وكان الصوت عالي 

وفريده كانت بتضبط ورق مهم للشغل 

فريده: ادهم وطي الصوت ده شويه الصوت عالي اوي 

ادهم: والله اظن اني في بيتي اعمل اي حاجه انا عايزها 

فريده: والله هو مش بيتك لوحدك في بني ادمه عايشه معاك والمفروض تحترمها 

ادهم: والبني ادمه دي انا بك*رها واكيد مش هحترم حد انا بكر*هه صح 

فريده وقامت وقفت بانفعال: كفايه كفايه بقي ممكن افهم انت مضايق ليه مني مضايق علشان مكانتي اللي انا فيها 

ادهم: اه وانتي متستحقيش اللي انتي فيه ده من حب من اهلك وكله بيحترمك انتي متستحقيش ده يا فريده 

فريده: ياخي كفايه بقي بطل حقد*ك عليا ده بطل حاول تكون متسامح مع نفسك مش باصصلي في اللي انا فيه انت لو مركز مع نفسك كان زمانك في حته تانيه خالص وانت متعرفش ربنا اخد مني ايه مقابل اني ابقي دكتوره جامعيه اسكت بقي متتكلمش علي حاجه مش عارفها 

ومشيت وسابته 

باك#

ادهم بدموع: انا اسف يا فريده انا وقتها مفهمتش قصدك بس دلوقتي فهمت يلا يا فريده قومي 

فريده: خلاص ياعم بطل دراما 

ادهم: انتي فوقتي الحمدلله يارب الحمدلله 

فريده: هو ايه اللي حصل 

ادهم: روحت بيت ابويا علشان الغداء ملقتكيش ساعه اتنين وقلقت جيت اشوفك لقيتك مغمي عليكي وجمبك حقنه مش عارف بتاعت ايه واخدتك علي المستشفي 

فريده: شكرا بجد انت انقذت حياتي 

ادهم بجمود بان علي وشه: هو انتي عندك السكر من امتي ومقولتيليش ليه 

فريده: انا مولوده وعندي السكر وعايزني اقولك ليه ها 

ادهم لسه هيتكلم قاطعه رنه تلفونه وكانت رنا 

رنا: ايوه يا ادهم هي فريده كويسه 

ادهم: الحمدلله بقت كويسه 

رنا: بقت هي فريده مالها يا ادهم 

ادهم: فريده طلع عندها السكر وحقنه الانسلوين بتاعتها خلصت فرجعت لقتها مغمي عليها وحاليا احنا في المستشفي 

رنا: مستشفي ايه انا هاجي 

ادهم؛: ملهاش لزمه يا رنا ابقي تعالي بكره البيت دلوقتي الوقت اتاخر 

رنا: بس...  

ادهم: مبسش انا مش حمل مناهده يا رنا اللي اقوله يتسمع 

رنا: حاضر سلملي عليها يلا باي 

ادهم: يوصل باي 

تاني يوم 

فريده صحيت الصبح علي صوت في المطبخ 

في المطبخ 

ادهم كان بيجهز فطار 

فريده: يلهوووي انت بتعمل ايه في المطبخ 

ادهم: بجهز فطار 

فريده: انت عارف علشان تجهز الفطار عملت ايه يا ادهم 

ادهم: ايه 

فريده: ايه كل المواعين دي 

ادهم: وانتي مالك هو انتي اللي بتغسليهم ولا الغساله 

فريده: الغساله بايظه يا ادهم يبقي انت اللي هتغسلهم مليش دعوه 

ادهم: ماشي يا ستي متعصبيش نفسك 

فريده: ماشي انا هروح اجهز 

ادهم: ليه 

فريده: هيكون ليه يعني هروح الجامعه 

ادهم: نعم بقي انا مجهزلك فطار وعاملك بروجرام هايل لليوم وقال ايه هتروحي الجامعه 

فريده: يعني 

ادهم: يعني هتغيبي النهارده 

فريده: انت بتهزر صح انا انا الدكتوره فريده اغيب دي عمرها ما حصلت

ادهم: شفتي اهو معايا بتجربي كل جديد 

فريده: مستحيل ده يحصل 

ادهم: فريده ممكن تسمعي كلامي مره

فريده: انت عارف انا عايزه اجرب شعور الغياب ده في يوم ماشي ايه بقي البروجرام الهايل اللي مجهزه ليا 

ادهم: اول حاجه هنفطر وانا هروح الجامعه علشان انا طبعا عليا امتحان النهارده بتاع اخر السنه  وانتي رنا هتجيلك وهتنزلوا بقي تروحوا اي حته عايزنها وندي كمان هتيجي علي فكره 

فريده: انا ملفتش نظري غير حاجه واحده بس انت بجد هتروح الجامعه علشان الامتحان 

ادهم: اها ولسه المفاجاه جايه فاكره في اليوم اللي قعدتي تشرحي لي اللي فاتني انا قعدت امبارح وذاكرته ومستعد للامتحان بنسبه ميه في الميه 

فريده: لا اذا كان بشرحي اقل من مليون في الميه مش هقبل 

ادهم: بجد يخربيت التواضع 

فريده: ايوه انا اصلا التواضع صفه من صفاتي 

ادهم: نرجسيه يلهوي ما علينا موافقه 

فريده: ماشي ياعم 

ادهم: اه ونسيت حاجه لما ارجع من الكليه هنروح السينما مع بعض 

فريده: متاكد 

ادهم: متقلقيش فيلم رعب انا فهمت امثالك بيحبوا ايه 

فريده: امثالي 

ادهم: مش قصدي اقصد يعني اشكالك 

فريده: اشكالي 

ادهم: اعتبري نفسك مسمعتيش حاجه 

فريده: هعديها المرادي  

بعد شويه فريده جهزت ونزلت مع رنا وندي وادهم راح الجامعه 

فريده: ها يا اخرت صبري منك ليها هنروح فين 

ندي: الكوافير 

فريده: علي جثتي 

رنا وندي بصوت واحد: امال 

بعد شويه

الكوافيره (ليلي): عايزه المونكير يا فندم لونه ايه 

فريده: اللي تشوفيه 

ليلي: يعني مفيش لون معين عايزاه 

فريده: ممكن اسود 

ندي: لا لا متسمعيش كلامها خالص اعملي احمر 

فريده: احمر ده عدوي اللدود 

بعد شويه 

كانوا خلصوا وكمان عملوا شوبينج وجابو لفريده فساتين 

ندي: اما شويه فساتين يا فريده 

فريده: اسكتي خالص كله الا الكعب اللي جبتهولي ده 

بعد مرور اسبوعين كان ادهم عنده امتحانات وفريده بتساعده في المذاكره وكان اخر يوم امتحانات 

فريده: ها ها عملت 

ادهم: عملت كل خير 

فريده: يخربيتك يا ادهم انت عارف احنا تعبنا قد ايه 

ادهم: ايه ايه اسكتي بقي الامتحان كان سهل جدا 

فريده: اما نشوف النتيجه يا حلو انت 

ادهم: هتنبهري 

بعد مرور شهرين ادهم كان نجح وبتقدير امتياز كمان 

تحديدا في حفله تخرج ادهم 

محمد: ادهم انا بطلب منك ايد اختك 

ادهم: بس انا مش موافق 

محمد: نعم 

ادهم: يابني المفروض اول ما تسمع كده تجري تنفد بجلدك البت دي خطر متاكد عايزها 

محمد: لاول مره في حياتي ابقي متاكد كده 

ادهم: خلاص مبروك عليك يلا هحددلك معاد مع الحاج 

العميد في الميكرفون: ادهم حسن البنهاوي 

ادهم راح وسلم عليهم واخد شهادته واستاذن انه يقول كلمه في الميكرفون: اول حاجه بحب اشكر الدكتوره فريده علي مجهودها معايا وحابب اعلن حاجه كنت مخبيها طول الفتره اللي فاتت دي من كسوفي بس طلعت غب*ي لانها مش حاجه تكسف خالص الدكتوره فريده تكون مراتي بس مكنتش بحبها وعلطول كنت بح*قد عليها من نجاحها وعلطول شايفها واحده مت*كبره بس طلعت غب*ي جدا واتمني انك تسامحيني يا فريده ونزل وكانت كل الانظار عليها وطلع خاتم من جيبه ونزل علي ركبته 

ادهم: احنا ممكن نعيد كل حاجه من الاول فريده انا بحبك تقبلي تتجوزيني 

فريده: انت اتجننت ما احنا متجوزين يابني 

ادهم:مش مهم هنعيد كل حاجه من الاول تاني 


وبس كده تكون روايتنا انتهت اتمني تكون عجبتكم وباي

...انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة )اضغط هنا 

مجمع الروايات الكامله والحصريه  اضغط هناااااااا 

تابعى صفحتنا على الفيسبوك عشان تبقى اول واحدة تقرأ البارت اول ما ينزل
صفحتنا على الفيسبوك اضغط هناااااااا 

للكاتبه: إسراء إبراهيم 


#المنضبطه_والمهمل 

#البارت_التامن_والاخير 

#بقلمي_إسراء_إبراهيم





 

تعليقات

التنقل السريع