القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصعيدي و العنيده البارت الثالث عشر 13بقلم حبيبه احمد عطيه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه




رواية الصعيدي و العنيده البارت الثالث عشر 13بقلم حبيبه احمد عطيه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية الصعيدي و العنيده البارت الثالث عشر 13بقلم حبيبه احمد عطيه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 







رواية الصعيدي و العنيده البارت الثالث عشر 13بقلم حبيبه احمد عطيه في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




البارت الثالث عشر

روايه الصعيدي و العنيدة

بقلم حبيبه احمد عطيه


رفع خالد نظرة اليها: شمس انتي بتعيطي ليه؟ 

شمس بدموع: عشان انا اسمي شمس الشرقاوي يا خالد

خالد بصدمه و الدموع تقرقت في عينه: لا اكيد بتهزري يا شمس 

شمس بعياط: لا مش بهزر انا اسمي شمس الشرقاوي

خالد بدموع: يعني ايي؟... يعني انا حبيت بنت اللي قتل ابويا حبيت بنت عدوي بنت الشرقاوي بنت الراجل اللي بكرهه 

شمس بعياط: لو سمحت متتكلمش علي بابا كده انا بابا مستحيل يقتل و اه يا خالد حبيت بنت الراجل اللي بتكرهه عارف انا في اللحظه ده بتمني اني مكنت شوفتكك ولا حبيتكك 

خالد غضب: قصدك ايي

شمس بعياط اكتر: هتقدر تتجوز بنت الراجل اللي بتكرهه

خالد سكتت

شمس بدموع: عن اذنكك يا خالد

و مشيت بينما تركت خالد و هو يدور في دوامه افكارة


عند هدي (مامت حور) 

الباب خبطت و هي فتحت 

هدي بصدمه: بنتي حور مالك اي اللي جرارك مين الحيوان اللي عمل فيكي كده 

حور: اهدي يا ماما انا كويسه حادثه بسيطه والله 

هدي: حادثه بسيطه قوليلي مين الكلب اللي عمل فيكي كده

زين: احم اذي حضرتك انا زين الجارحي

هدي: اهلا و سهلا اتفضل

زين: انا اللي خبطها هي كانت مستعجله و بتجري و انا ملحقتش ادوس فرامل في خبطها و الحمدلله جت سليمه 

هدي: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم انتي كويسه يا حبيبتي 

حور: الحمدلله يا ماما بخير

هدي: احم طيب اتفضل يا بشمهندس 

زين: مره تانيه بقا عن اذنكم و علفكرا انا هتكلف بكل حاجه لحد ما حور تقوم بالسلامه

هدي: لا يا ابني احنا مش بنقبل العوض 

زين: طيب اي حاجه تحتجوها انا موجود 

هدي: تسلم

زين: عن اذنكم و حمدالله علي سلامتك يا انسه حور

حور ببتسامه: الله يسلمك 

و مشي

هدي: باين عليه محترم الجدع ده

حور بضحكك: مش كان حيوان و كلب من شوايا

هدي: كنت متعصبه 

حور بضحك: فصلتيني 


بقلم حاجه احمد عطيه

في شركه مهند

مهند: روح تعالي 

روح: حضرتك طلبتني

مهند و هو يقف امامها: ايوه 

روح: اتفضل

مهند: لحد امتا يا روح هنفضل كده

روح: انا مش فاهمه حضرتك بتتكلم عن ايي

مهند: لا انتي فاهمه كويس يا روح بس بتكابري

روح: مهند الموضوع ده اتقفل خلاص

مهند: حتي لو قولتلك ان انا... 

روح بتوتر من قربه: ان انت ايي

مهند و هو يقرب منها اكتر: ان انا.. 

روح بتوتر و خجل من نظراته: ا.. انت ايي

مهند و هو يسند جبهته علي جبهتها: ان انا بحبك يا روح

لم يجعلها تفوق من صدمتها فقبلها بكل حب و شغف و هو يبث لها كم انه يعشقها انها عشقه الاول و الاخير... و لم يريد الابتعاد عنها... و اخيرا بعد عنها عندما احث انها بحاجه لهواء 

مهند بتنهيدة: تتجوزيني يا روح

روح بخجل: سكتت

مهند بمشاكسه: اقدر اقول ان السكوت علامه الرضا

روح: اوعدني يا مهند

مهند: اوعدك يا روح مهند

روح: اوعدني انك عمرك متسبني لاي سبب كان انك هتكون سندي و ضهري بعد بابا 

مهند: اوعدك يا روحي... ثم ضمها بقوة فأخيرا استرجع معشوقته

قطع لحظتهم دخول ياسين

ياسين: مهناااد

مهند: مش تخبط يا زفتت انت

روح بخجل: عن اذنكم

اوقفها ياسين: استني عندك

وقفت روح

ياسين: انا عايز اعرف ايي اللي بيحصل دلوقتي و اوعوا تكدبوا اوعوا لان انا سمعت كل حاجه و مش هتعرفوا تكدبوا في اي حاجه فاهمين 

مهند: انت عبيط يلا

ياسين: ايدا هو انتوا مخفتوش ليه

روح بغيظ: مستفز اوعا ياض من وشي

ياسين: ياض اللي يشوفك دلوقتي ميشوفكيش و انتي مكسوفه 

روح بتوعد: ماشي يا ياسين و مشيت

مهند بغضب: اديني سبب واحد يخليني مدفنكش مكانك

ياسين بخوف: اني صحبكك مثلا 

مهند بغضب: اطلع براا 

ياسين: انا طالع برا الشركه كلها الحق اروح اطرد عمي و فرحه و عايز اروح شهر العسل

مهند: غور ياض

ياسين: يا جبروتكك يا اخي

و مشي


في فيلا ياسين

ياسين: فرحه فين عمي

فرحه: في الصالون 

ياسين: تعالي ورايا و هما ماشين شاف قمر 

ياسين: تعالي يا قمر و دخلوا الصالون

ياسين: عمي 

ابراهيم: نعم

ياسين: اتفضل و رما ورقه في وشه

ابراهيم بتوتر: اي الكلام الفارغ ده

ياسين بجمود: اتفضل يا عمي انت و بنتكك برا

فرحه: انت بتطردنا يا ياسين عشان خاطر واحده ذي ده

اتعدل اليها و لطمها علي وجهها 

ياسين بغضب: متتكلميش علي اسيادك اتفضلوا

خرج ابراهيم و فرحه متجهين الي الصعيد 

ياسين بحب: بتعيطي ليه بس اهدي

قمر بدموع حضنته و فضلت السكوت ف هي تحس معاه بالامان 

ياسين شدت علي حضنها ف هو كان بحاجه الي الحضن ده

ياسين بهمس: قمر جهزي نفسك عشان محضرلك مفاجأة 

قمر بفضول: اي هي

ياسين: منا لو قولت مش هتبق مفاجأة 

قمر بتزمر: امم.. طيب و طلعت لبست فستان شيك جدا و خدها و مشيوا بالعربيه


في شركه محمد(ابو روح) 

مهند: السلام عليكم 

محمد: و عليكم السلام اتفضل يا مهند يا ابني 

مهند: انا كنت جاي اطلب ايد روح

محمد ببتسامه: و انا موافق بس رأيها الاول

مهند ببتسامه: و انا لو مكنتش عارف رأيها مكنتش جيتلك

محمد بجديه: مهند روح حته مني هتعرف تحافظ عليها 

مهند ببتسامه: متخفش يا محمد بيه روح في عنيا 

محمد: علي خير الله بس عندي شرط

مهند بنفاذ صبر: شرط ايي

محمد: خطوبه لمدة سنه

مهند: ليه سنه هو احنا لسه هنتعرف 

محمد: ده شرطي

مهند بكتم الغضب: موافق و رجع تاني الشركه

روح بقلق: كنت فين

مهند: كنت عند محمد بيه

روح بعدم فهم: ليه في حاجه ولا ايي 

مهند: طلبت ايدك منو و بيقولي خطوبه سنه 

روح: و ده اللي مزعلك كلها سنه و هتعدي خلاص افرح بقا

مهند بنفاذ صبر: هستنا سنه ليه انا مش عارف انا

روح: بابي عايز يطمن عليا يا مهند

مهند: أستغفر الله العظيم يارب 

روح: هجبلك عصير و جاي 

مهند: لا تعالي و شدها لحضنه قاومته و لكن لم تقدر عليه لانه ضخم عنها


عن ياسين ركبوا الطيارة و قمر نامت 


يوم جديد بأحداث جديدة


صحيت قمر من النوم و لقت ياسين خارج من التواليت

قمر: ياسين احنا فين

ياسين: اي البلد اللي. كان نفسك تروحيها

قمر: تركيا بس ليه بتسأل

ياسين: احنا ف تركيا

قمر بتلقائيه: ايوه يعني و بعدي.... 

قمر بصرااخ: اععععععععععع انا مش مصدقه و نطت عليه حضنته بقوه ياسين انت احسن واحد في الدنيا و عيطتت

ياسين بحنان: اهدي بس مش عايز. اشوف دموعك تاني اهدي يا قمري

قمر بدموع: انا مستهلش كل ده 

ياسين: انتي تستاهلي اكترر من كده

قمر بهمس: انا بحبك اووي

ياسين ضمها بشدة ف اخيرا اعترفت له بحبها 

ياسين: هتلاقي فستان في غرفه الملابس البسيه و اجهزي 

لبست قمر الفستان و كان غايه في الجمال و بسيط من مستحضرات التجميل ف كانت حقيقي ملاك و ياسين لبس بدله سوده و خرجت قدامه و اتفاجأة بها فكانت شبيه بالقمر و صدق جمالها في اسمها.. قمر

ياسين ببتسامه: يلا بينا

قمر: يلا و نزلوا ركبوا العربيه و وداها مكان علي البحر و فيه حته متزينه و بها طربيزة و كرسين و كانت جميله جدا 

قعدها و قعد قصادها

ياسين: اي رأيك

قمر: المكان حلو اوي 

ياسين: قمر انا... بحبك

قمر بدموع: ايي بتحبني 

ياسين: اه بحبك... بحبك من اول مره شوفتك فيها بحب هدوءك بحب حنيتكك جمالك انا محظوظ بيكي يا قمر انتي غيرتي حياتي كلها انا بحبك و هفضل احبك لباقي عمري كله بحبك يا قمري

قمر بدموع: ربنا يخليك ليا يارب

و قضوا مع بعض اجمل ايام حياتهم و هما في سعادة و فرح و حب.... 

بقلم حبيبه احمد عطيه 


عند حور

حور: الو

زين: عامله ايي

حور: زين...انت جبت رقمي منين

زين بضحك: يا بت انا زين الجارحي اقدر اقولك انتي فين دلوقتي 

حور: بس خف التواضع يا عم الحاج خير عايز ايي

زين بجمود: انتي كويسه 

حور: الحمدلله بخير

زين: طيب باي و قفل 

حور: مجنون ده ولا ايي

هدي: حور بتعملي ايي

حور بتوتر: ولا حاجه يا ماما 

هدي: طيب يلا نفطر

حور ببتسامه: يلا


في شركه خالد

خالد: ردي يا شمس عليا ردي 


عن شمس

كانت بتعيط: مش هرد عليك كفايا اوي انا منفعكش ازاي هكون مراتك 


بعد مرور شهر

مهند و روح علاقتهم حلوه و حبهم بيزيد و قمر و ياسين رجعوا من تركيا بعد ما قضوا احلا ايام حياتهم و حبهم بيزيد كل يوم عن اللي قبله و زين و حور علاقتهم عاديه و كثيرا ما كانت تستغرب من قسوته معاها و خالد بيحاول يوصل ل شمس مش عارف و بقالها شهر مش بتنزل الكليه و كان هيتجنن عليها 


عن هدي

هدي بدموع: و هي ماسكه صورة وحشتني اووي وحشتني اووي يا محمد و....... يتبع


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اللي عاوز تكملة الروايه يعمل انضمام من هنااااااااا

عايزه رأيكم في البارت و خمنوا اي اللي هيحصل


روايه الصعيدي و العنيدة

بقلم حبيبه احمد عطيه


تعليقات

التنقل السريع