رواية كبرياء آسيا وغرور أسر البارت الأخير الخاتمه 2بقلم الكاتبه بسمله صالح جميع الفصول كامله وحصريه في موسوعة القصص والروايات
وبعد مرور 3 شهور صحى أسر مفزوع لما ملقاش اسيا جنبه وسمع صوتها في التواليت ودخل عليها وهو قلقان ولقاها بتستفرغ وتعبانه جدا وقرب منها بلهفه ورجع شعرها لورا وكان بينشف العرق من على جبينها وحط أيده على بطنها وقلقان جدا عليها وبعد لما اسيا خلصت كانت مش قادره تقف فغسل أسر لها وشها وشالها وحطها على السرير وقعد جمبها
وقال: اسيا ي حبيبتي انتي كويسه اي مالك.
اسيا بتعب: مش عارفه، بس دايخه شويه ،هارتاح شويه.
أسر: لازم نروح للدكتور، ولا اطلبه يجى.
بس اسيا سكتت ،واسر طلع تليفونه و لسه بيتصل بالدكتور مسكت اسيا ايدو.
وقالت: ما فيش داعي يا اسر انا كويسه.
اسر: انا مش شايفك كويسه انت تعبانه خالص ولازم نعرف ايه السبب.
اسيا: يا اسر ما فيش داعي والله انا كويسه.
اسر : خلاص انا هاقعد مش هاروح النهارده المستشفى وهاقعد معاكي.
اسيا: لا ما فيش داعي انا هارتاح النهارده بس انت روح انت عندك عمليات النهارده وفي مرضى مستنينك.
اسر: لا مش هاسيبك انت شكلك تعبانه خالص.
اسيا :ما تقلقش عليا يا اسر انا كويسه وبعد ايه الحاح كبير من اسيا اخيرا اسر وافق ان يروح المستشفى.
وجاب لي اسر لبس لي اسيا وساعدها انها تلبس وبدل لبسها، وباس خذها برقه وباس ايديها ولبس وركب عربيته وطلع على المستشفى.
اما عند اسيا فكانت بتقول في نفسها انا شاكه في حاجه ولازم اتاكد وبسرعه كانت لبست ونزلت راحت المستشفى وكشفت وخلصت الدكتوره فحص.
وقالت : مبروك يا اسيا انت حامل بالشهر التاني الف مليون مبروك.
وكتبت لها الدكتوره على وفيتامينات وادويه.
اسيا بفرحه : بجد الله يبارك فيكي.
وطلعت على بيت اسماء وعرفتها وفرحت مامتها ونصحتها وباركتلها.
وفجأه قامت اسيا ودخلت التواليت وبدأت تستفرغ ووقفت مامتها جنبها ومسحت ليها وشها.
وبعد ساعات استأذنت اسيا وراحت الفيلا وطلعت على اوضه النوم والي كانت مزينه بطريقه تحفه والورد والشموع مالين الاوضه،وطبعا كل دا طلبته من الخدم والحراس وبدون ميعرفوا أسر.
ودخلت اخدت شاور ولبست فستان قصير فضي ومفتوح من عند الظهر وحطت ميكب سيمبل وفردت شعرها وكانت مجهزه كيك كبير وقعدت تنتظره وطفيت الاضويه وبعد دقائق سمعت صوت اسر وهو بيركن العربيه وفرحت ووقفت عند الشرفه تبص عليه واعطت ظهرها للباب وفجأه فتح أسر الباب ودخل بيدور عليها ولقى الاوضه متزينه بالشموع وجو رومانسي وكيك.
واسيا لابسه فستان جميل ومدياله ظهرها ابتسم وقفل الباب وقرب منها.
وهو بيقول: ايه الجمال ده.
ولف ايده حوالين وسطها وقبلها من عنقها وطبع قبله رقيقه على ظهرها وطلع شعرها لقدام ووقف قدامها وطبع قبله على شفايفها يبث فيها حبه واشياقه لها وحضنها وهي بادلته الخضن وشالها من على الارض.
وقال : بحبك.
اسيا : وانا بعشقك.
وقعدوا ياكلوا الكيك على ضوء الشموع واكلها وهي أكلته.
وشغلت اسيا اغنيه رومانسيه وبدأوا يرقصوا عليها رقصه رومانسيه ومع انتهاء الرقصه رفع أسر اسيا وهي همست في اذنه.
وقالت : أسر احنا بنحبك.
استغرب أسر ونزلها على الارض.
وقال: بتقولي ايه! انا سمعت صح انتي بتقولي احنا بنحبك ي يعني انتي ح حامل.
اسيا وهي بتهز راسها بالموافقه وقالت : انا حامل ي أسر وانت هتكون بابي عن قريب.
أسر : انا هكون اب وشال أسيا ولف بيها.
وقال :وانتي هتكون اجمل ام.
ولفت اسياد بها حوالين رقبته وهو انا باحبك انا فرحان قوي اسيا نزلني يا اسر انا ضغط قوي وانزلها اسر وقاعده على السرير وقال انا اسف يا حبيبتي بس من الفرحه قاسيه ما فيش داعي للاعتذار يا اسر وقعد اسر على الارض على ركبه وحط يده على بطنها وقال روح بابي اللي جوه سامعني قاسيه ايوه هو اكيد حاسس بينا.
اسر وهو حاطط أيده على بطنها : انا بابي.
وحطط اسيا ايديها على أيده وقام وقعد جنبها وكانوا في قمه سعادتهم.
وبعد مرور شهر كانت هلا في جنينه الفيلا وبتتكلم مع رقيه وكانت رقيه بطنها قدامها كانت حامل وكانوا بيضحكم ومبسوطين وفجاه سمعت هلا صوت تقدر تميزه من بين اصوات الناس كلها الصوت اللي عشقته وقلبها دق بسرعه وكانت بتكذب نفسها وقامت وقفت وبصت على باب الفيلا ولقت سليم وفي ايديه بوكيه ورد وعلبه هدايا وواقفه معاه والدته وبيتكلموا مع الحارس.
وجاءت والدت هلا ووالد هلا وقربوا واستقبلوا سليم والدته والظاهر ان هم عارفين اصلا بي ان سليم جاي يتقدم لبنتهم بس ما حبوش يعرفوها حابوا يفاجئوها وهلا بتحاول تستوعب اللي هي بتشوفه واقفه من الصدمه ومبتتحركش جاءت والدتها ونغزتها.
وقالت: تعالي يا هلا.
ودخلت هلا وطلعت بدلت لبسها ولبست فستان طويل وعملت شعرها تسريحه جميله ونزلت ووقفت وراء السلم وسمعت سليم وهو بيتقدم وبيطلب ايديها من والدها وعينيها مدمعه والدموع نازله من عينيها.
اخيرا اليوم اللي انتظرته واللي حلمت به والشخص اللي حبيته وعشقته من كل قلبها دلوقت بيتقدم لها حب حياتها اللي قدر يغيرها ويخليها تحب الحياه وتحب الناس بيتقدم لها بيطلب يديها انها تكون مراته،ودموع الفرح نازله من عينيها زي الشلال.
ودخلت هلا والعصير في يدها وقدمته لهم وساأها والدها ان هي موافقه ولا لاء.
هلا بدموع :موافقه.
سليم : بعد اذنك يا عمي انا عايز الفرح يبقى بعد شهرين وانا وهلا عارفين بعض كويس لانها كانت بتتعالج عندي وانا عارفها كويس ومش محتاجين فتره خطوبه للتعارف وهلا مش مصدقه اللي هي شايفاه حاسه ان هي في حلم جميل وهتصحى منه معقول سليم بيحبها زي ما هي بتحبه.
واستاذن سليم ان هو يتكلم هو وهلا في الجنينه واخذها وقعد معه في الجنينه.
وقال وهو نازل على ركبه: تقبلي تتجوزيني يا هلا وتكون شريكه حياتي.
هلا بدموع: اقبل يا سليم.
ولاول مره سليم يسمع اسمه منها بدون القاب بدون كلمه دكتور.
قال : قوليها ثاني.
هلا : سليم انا موافقه اتجوزك بس عندي سؤال ايه السبب اللي خلاك تتقدم لي.
سليم : معقول يا هلا مش عارفه السبب ما شفتيش في عيوني نظره الحب زي ما انا شايف في عيونك نظره الحب انا مش بس باحبك انا باعشقك كنت باكذب احساسي اني باحبك اخر جلسه كنت موجوده فيها عندي شفت نظره الحب في عينيك نزلت الاشتياق ولما بعدتي ما بقتش اشوفك عرفت اني بحبك، ومقدرش على بعدك.
وهنا هلا كانت دموعها غرقت وشها اخيرا كل الي كان نفسها تسمعه من حبيبها سمعته طلع بيبادلها نفس احساسها ووقفت وقربت منه وارتمت في أحضانه ودموعها على خدها.
وبتقول بدموع: وانا كمان بحبك ي سليم ياااه اخيرا قولتلها انتظرت ما يقارب على سنتين اني اسمعها فضلت على أمل اني اسمع الكلمه دي منك وانك تطلبني للجواز وميأستش.
وهو بادلها الحضن ومسح دموعها.
وقال : ليه كل الدموع دي مش عايز اشوفها تاني حتى لو دموع الفرح عايز اشوف ابتسامه هلا حبيبتي وبس معقول ي هلا بتحبيني للدرجه دي انك ترفضي كل العرسان الي اتقدم لك خلال سنتين ومنتظراني مخفتيش اني متقدملكيش.
هلا : لا كنت احيانا بيأس واقول انك مش بتحبني ومش هتتقدملي لكن لما كنت اشوفك كان املي بيتجدد واهو كل الي اتمنيته بيتحقق.
ابتسم سليم ليها بشده ووصل جاسر وباركلهم.
وفي ألمانيا كانت رنا في العمليات بتعمل العمليه وكان رحيم معاها في العمليات واسيا والكل بيدعيليها.
وبعد مرور شهرين كان انهارده فرح سليم وهلا.
كانت ملك بتلبس تيشرت واسع على بنطلون واسع.
وبتقول : امتى بقا هيجي الي معذب مامي خلاص باقي شهرين وهنشوفك ي حبيب مامي،وحط مراد أيده على بطنها.
وقال : قلب بابا سمعني ي روحي انا بابا وفضل يكلمه وملك فرحانه جدا.
وكان أسر بيهتم بي اسيا جدا ومش مخليه تتحرك وكل يوم يجيبلها شيكولاته كتير.
وبيكلم ابنه.
اسيا : انت ليه بتتكلم على صيغه المذكر
أسر : مش عارف بس حاسس أنه ولد.
اسيا : لا انا حاسه انها بنت.
أسر : مش فارق معايا بنوته او ولد كل الي يجيبوبه ربنا حلو الاطفال نعمه من عند ربنا.
ابتسمت اسيا وحضنته ولبسوا وجهزوا وراحوا القاعه الي فيها هلا وسليم ورقصوا كل ثنائي مع بعض.
وانتهى الفرح وسافر سليم مع هلا على شهر العسل وقضوا اجمل ايام حياتهم.
وفي يوم من الأيام كانت اسيا تعبانه جدا واسر في المستشفى وهي لوحدها وبتكلم ابنها.
وبتقول : حبيب أو حبيبت مامي انت تعبتيني اوي ي حبيبي.
وفجأه رن جرس الفيلا وكلم الحارس اسيا وقال إن في شاب وبنت بيقولوا انهم أصدقائها وعايزين يشوفها.
وسمحت اسيا لهم يدخلوا ويقعدوا بالصالون.
ولبست ونزلت ببطئ على السلم وهي مش عارفه مين الي قاعدين وقربت اكتر.
وقالت : ر رنا وحضنوا بعض جامد بحب واشتياق.
اسيا : وحشتينيبي عامله اي ي روحي.
رنا : الحمدلله،انتوا السبب بعد ربنا اني تتعالج كنت فاقده امل وبقول اني هموت بس لما شوفت دعمكم ليا اني اعمل العمليه واتغلب على المرض عملتها وانا الحمدلله كويسه شكرا جدا على وجودكم في حياتي.
اسيا : انتي هبله دا واجبي وبعدين مفيش شكر بينا.
وسلمت على رحيم وشكرته على وقوفه بجانب رنا.
رحيم : احنا قررنا انا ورنا أننا هنتجوز بعد شهرين لاننا بنحب بعض وانا لقيت حب حياتي ي اسيا والي هي رنا وجا الوقت المناسب وعرفتك.
اسيا بفرحه : الف الف الف مليون مبروك ليكم والله فرحتلكم اوي ربنا يتمم على خير ويسعدكم يارب.
وبعد مرور شهرين كان الكل في فرح رنا ورحيم وفجأه رقيه صرخت وجري عليها جاسر بفزع.
جاسر : ر رقيه مالك ي حبيبي.
رقيه بصريخ : انا بولد بوليييد جاسر اااااه بطني والكل قلق جدا وشالها جاسر ووصلوا المستشفى.
وقالت اسيا لي رنا ورحيم يكملوا الفرح لان رقيه هتولد ولازم ينبسطوا بالفرح لان دي ليله العمر ومش بتكرر.
والكل رايح المستشفى ودخلت رقيه العمليات وكانوا سامعين صوت صريخها والكل قلقان جدا وسط كل الصراخات دي فجاه سمعوا صوت بيبي نور حياتهم الكل سكت وابتسموا.
وخرجت الممرضه وهي حامله البيبي على ذراعها واديته لجاسر.
وقالت: مبروك جالك بنوته زي القمر.
باس جاسر بنتو من جبينها وقال الاذان في اذنها والكل بارك له وقالوا يتربى في عزك وبعد شويه دخلوا يشوفوا هلا وحملت بنتها وكانت فرحانه جدا بها وكلهم بارك لهم.
وقالت ريناد بمرح وهي واقفه جنب معتز : خلاص احنا قربنا نحصلك يا هلا شهر بالضبط وهيكون معنا البيبي، هتسموها ايه ي روكا.
رقيه: انا وجاسوري متفقين نسميها لميس
معتز: انا بقيت خال وروكا بقت ماما.
والكل ابتسم.
وبعد مرور شهر كان في اليوم ده كان بيولد فيه ريناد وملك والكل في المستشفى وقلقان واسيا قلقانه اكثر واسر بيحاول يهديها وهي قلقانه ومتوتره.
وجابت ملك ولد جميل وسمته فهد.
ورديناد جابت ولد وسموه صهيب.
وكانت اسيا شايله صهيب.
وبتقول: تعال في حضن عمتو اسيا وباسته.
وقالت : شهر وايام ويشرف نونه جميل زيك كدا وتلعبوا مع بعض انت ولميس وفهد والنونو.
واديته لريناد.
ومسكت اسيا في ايد اسر وركبت العربيه وكان الحمل تعبها جدا ،واخدت اجازه من الشغل واسر كان معاها لحظه بلحظه وبيهتم بيها ويتصل بيها ويطمن وبيحاول يخفف تعبها.
وبعد مرور 45 يوم صحى أسر على صوت اسيا وهي بتتألم جمبه وفجأه صرخت وهو قلق جدا.
وقال : اسيا م مالك واسيا مش بترد وبتصرخ من الالم لبسها اسر بسرعه ولبس وشالها وطلعوا على المستشفى و دخلت اسيا العمليات وبعد ساعات سمع اسر صوت ابنه اللي شرف الدنيا وفجاه سمع صوت بكاء طفل ثاني وابتسم وعيونه دمعت من الفرحه وسجد يشكر ربنا.
وخرجت الممرضه وهي شايله طفلين على ايديها.
وقالت: الف مليون مبروك يا دكتور ربنا رزقك ببنوته وولد زي القمر يتربى في عزك يا دكتور وشالهم اسر على ايديه وعيونه مدمعه احساس جميل هو شايل اولاده واذن في اذنهم واخذت منه الممرضه الاطفال واديتهم لاسيا وبعد ساعات دخل اسر علي اسيا وكانت بترضع طفلها وهي فرحانه وهو عيونه مدمعه وعيونه عليهم وفرحان واسيا بتبصله بفرحه وقرب وقعد جمبها.
وقال : حمدلله على سلامتك الف مبروك ي قلبي جالنا بنوته وولد زي القمر ربنا يحفظكوا ويخليكوا ليا وحضنهم وشال أطفاله.
وقالت اسيا: كنت أنا أقول هيجي بنت وانت تقول هيجي ولد وسبحان الله راضانا ببنت وولد الحمدلله والشكر لله.
وفي اللحظه دي دخل أهل اسيا واسر وشالت منى البنوته وشالت اسماء الولد.
وقالوا في صوت واحد :هتسموهم ايه.
اسيا : انا قولت لو ولد هنسميه ايان،واسر قال لو جاب بنوته هيسميها ليان.
يبقى اسمهم ايان وليان .
وبعد مرور شهور وتحديدا الساعه 2 بليل كانت اسيا شايله ايان وبتنيمه وهو مش عايز ينام وهي يا حرام هتموت وتنام.
اسيا وهي بتحضن ايان وماشيه بيه بالاوضه : ايان ي روح وقلب وعقل مامي نام شويه مع اختك ليان وخلى مامي تنام شويه علشان هتموت وتنام ،شوف بابي نائم وليان نايمه ولا حد حاسس بينا وانا وانت الي صايحين.
وفجأه سمعت ليان بتبكي.
اسيا: اااه لينو صحيت هي كمان من صوتك ي اينو مش هنام وشالت ليان وايان وفضلت ترضعهم وتلعب معاهم واسر نائم واسيا هتموت وتنام وبدأت اسيا تصحي أسر.
اسيا: اسر اصحى انا هموت وانام طيب شيل حتى ايان.
أسر بنوم: اسيا انا عايز انام وورايا بكره عمليات كتير،وانتي رفضتي تجيبي مربيه تساعدك.
اسيا: انا الي هربي والدي.
أسر : تصبحي على خير ي حبيبي.
اسيا : ياربي مفيش فايده نام وفضلت سهرانه شوي مع أطفالها.
وصحي أسر وسهر معاها وشالهم وخلاها تنام والأطفال مش بيناموا وهو تعب بس فضل معاهم لغيت ما نيمهم وحطوهم على السرير ونام جمب اسيا واخدها بحضنه.
ودا كان حالهم من اول لما اسيا ولدت.
وبعد مرور 10سنوات.
كان متجمع الكل في فيلا أسر وبيحتفلوا بعيد ميلاد ايان وليان أنهم أتموا 10 سنوات.
وكانت هلا مع اولادها وجوزها جابت بنوته جميله اسمها حنان وكان عمرها 8 سنوات.
وخلفت ولد جميل سمته كنان عمره 5 سنوات.
وهلا وجاسر كانت هلا معاها لميس وعمار.
وملك ومراد معاهم فهد وبسمله وكانت ملك حامل بالشهر الرابع.
ومعتز وريناد معاهم صهيب ومليكه.
واسيا كانت حامل في الوقت دا.
ورنا ورحيم معاهم بنتين توأم واسمهم اسيا وماسه.
وكان عمرهم 6 سنين.
والكل بيقدم الهدايا لي ايان وليان وبيحتفلوا بالعيدميلاد.
وقرب فهد واعطى لي ليان خاتم وفستان وباسها من خدها
ليان: فهد كدا عيب.
فهد: لا ما انتي هتبقى مراتي ي لي لي وهنتجوز لما نكبر.
وجا صهيب وسلم على ليان وحضنها واداها هديه.
وفجأه ضرب فهد صهيب وحضن ليان وزعق فيها: انتي ازاي تسمحيله يحضنك.
ليان ببكاء: هو اخي وابن خالو وابن عمتو.
فهد : لا انا بس الي يحقلي كدا، انتي ملكي وبتاعتي
ليان بكبرياء : ولا انت ولا هو انا ملك نفسي وبتاعتي نفسي وبس فاهمين.
وفي اللحظه دي الكل انتبهلهم وعرفوا الي حصل وجريت ليان تعيط وراح فهد واعتذر لها وصالحها.
اما ايان فكان مع مليكه الي بيتديله هديته وهو حضنها وهي بعدت.
وجا معتز في الوقت دا وقال : يا اسر تعال شوف ابنك الي بيشقط بنتي.
أسر والكل ضحك.
أسر خلاص : انا بطلب من دلوقت ايد مليكه لابني ايان.
معتز : معندناش بنات للجواز.
ايان : لا ي خالو انا بحب مليكه وهي بتحبني وهنتجوز.
ريناد: طالع لي ابوك ههههه خلصانه.
فهد : انكل أسر انكل.
أسر نزل لمستواه وقال : نعم ي حبيبي.
فهد : وانا كمان بحب لينو وعايز اتجوزها.
شال أسر ليان وباسها وقال : لا انا يستحيل اسيب ليان لحد دي بنوتي انا.
وحضنها وباسها.
فهد : انكل انا بغير وهتجوز ليان لما اكبر وابقى ظابط زي بابي ومامي.
اسيا : الرأي هيبقي رأي ليان ي فهد.
فهد : وليان موافقه.
والكل ضحك على الأطفال دي واحتفالوا بالعيدميلاد.
وبعد مرور 15 سنه كان اسيا واسر بنوا مستشفى خاصه بيهم وعالجوا فيها الفقراء بالمجان واتبعوا لجمعيات خيريه وشاهدوا المحتاجين.
و كانت اسيا خلفت ولد وسموه مهند وعمره 15 سنه وخلفت رنا وسمته مروان وكان عنده 15 سنه.
وملك خلفت بنت وسمتها تاج.
وكان كبر فيهم ابطالنا وانهارده كان فرح ايان على مليكه وفهد على ليان.
كانت ليان دكتوره جراحه.
وايان مهندس.
وفهد ظابط.
ومليكه محاميه.
وكانوا البنات بيلبسوا الفساتين واسيا بتظبط لي ليان الفستان وبتعيط من الفرحه وبتقول : ياااه كبرتي وبقيتي عروسه زي القمر ي روح مامي.
وحضنوا بعض وحضنت مليكه ريناد واسيا وليان.
وعند فهد وليان بيلبسوا البدل واخدوا عرايسهم وطلعوا على القاعه.
وبدوأ يرقصوا سلو.
وطلع اسر يرقص مع اسيا.
اسيا : ياه ي اسر معقول العمر جري بينا ودلوقتي بتشوف ولدنا وهما بيتجوزوا.
أسر: اه العمر جري بينا بس كان بيكبر كل يوم وحبنا قدر يتغلب على المشاكل.
وحضنوا بعض.
اسيا : بحبك وهفضل احبك لاخر يوم بعمري يكفيني من الدنيا وجودك بجانبي ،سأبقى احبك مهما اختلفنا فمكانتك لم يملأها احد غيرك.
أسر: وانا بموت فيكي بعشقك ي معشوقتي بالنسبه للعالم انتي مجرد شخص عادي ولكن بنسبه لي انتي العالم كله ،ابتسامتك منبع السعاده بالنسبه لي.
وحضنوا بعض بحب واتصوروا مع العيله كلها وأولدهم صوره جماعيه جميله ✨.
ولحد هنا خلصت روايتي.
تعالوا نطلع من كل الروايه دي بي اهم حاجه وهي أن لازم يكون عندنا كبرياء وكرامه وكرامتنا نحطها فوق راسنا وقلبنا في أيدينا احنا الي نتحكم بيه، وان مهما كانت ظروفنا احنا نقدر ننجح في حياتنا ابسط مثال اسيا برغم ظروفها وماضيها الا أنها قدرت تبقى دكتوره ونجحت في حياتها وبنت مستشفى وساعدت الفقراء وقدرت تشكل وتغير ظروفها للاحسن،وبجانب كل دا كان عندها مبادئ واهمهم كبريائها.
الحب يأتي من غير اسباب لايأتي بمال ولا يؤخذ بجمال ولا يقاس بعمر هو قدر......
الكثير متزوج ولكن القليل لديه شريك حياه.
"الامان🌐
هو انك تبقي عارف ان في شخص في حياتك هيفضل موجود وانه جمبك وقت متحتاجه هتلاقيه وانك وقت متختلف معاه تتكلم وانت عارف انه مش هيفهمك غلط وان مهما وصل الخلاف بينكم تبقي عارف انه مش هيجرحك بكلامه لان في الآخر دا مجرد خلاف وهيروح لحاله انما انتوا مكملين الامان انك متبقاش خايف وانت بتقول اللي جواك .."
" الامان انك متحسش انك علاقتكم ببعض علي كف عفريت لا دا انت تبقي . متأكد ان لو الدنيا كلها اتجمعت علي انكم متكملوش انتوا تكملوا غصب عن اي حد"
وان أساس اي علاقه ناجحه هو الثقه مابين الطرفين.
طبعا حابه اشكر كل شخص دعمني باشكركم جدا من كل قلبي يا اجمل متابعين في الكون على دعمكم ليا وتشجيعكم وتكميلكم معي القصه برغم تاخيري واسفه جدا عن تاخيري بس كان خارج ارادتي ،واحيانا ممكن تلاقوه غلطات في الكتابه بس بتبقى غلطات غير مقصوده بسبب الكيبورد ممكن اكتب كلمه ويغيرها لكلمه ثانيه فاعذروني.
باحبكم جدا يا اجمل متابعين وبجد هتوحشوني جدا جدا جدا 🥺وبشكركم مره ثانيه على دعائكم لاخي بالشفاء وعلى دعوتكم لي الحلوه اللي فرحتني جدا ،وعايزه اعرف رايكم في الروايه ، اتمنى تكون الروايه قد نالت اعجابكم ،وايه اللي استفدتوا منها ودعواتكم لي بالنجاح يا حبايبي❤️
انتظروا روايتي الجديده قريبا.
وطلب مني فضلا ادعموا الكاتبه الجميله/ حنان القوقازيه كاتبه روايه هيام ارام وبجد جميله ،وبتكتب اسكريبتات جميله وفيها عبر.
دمتم في رعايه الله.
روايه كبرياء اسيا وغرور أسر (عشقت كبريائها).
بقلمي /بسمله صالح ✍️
تمت بحمد الله.
وبعد مرور 3 شهور صحى أسر مفزوع لما ملقاش اسيا جنبه وسمع صوتها في التواليت ودخل عليها وهو قلقان ولقاها بتستفرغ وتعبانه جدا وقرب منها بلهفه ورجع شعرها لورا وكان بينشف العرق من على جبينها وحط أيده على بطنها وقلقان جدا عليها وبعد لما اسيا خلصت كانت مش قادره تقف فغسل أسر لها وشها وشالها وحطها على السرير وقعد جمبها
وقال: اسيا ي حبيبتي انتي كويسه اي مالك.
اسيا بتعب: مش عارفه، بس دايخه شويه ،هارتاح شويه.
أسر: لازم نروح للدكتور، ولا اطلبه يجى.
بس اسيا سكتت ،واسر طلع تليفونه و لسه بيتصل بالدكتور مسكت اسيا ايدو.
وقالت: ما فيش داعي يا اسر انا كويسه.
اسر: انا مش شايفك كويسه انت تعبانه خالص ولازم نعرف ايه السبب.
اسيا: يا اسر ما فيش داعي والله انا كويسه.
اسر : خلاص انا هاقعد مش هاروح النهارده المستشفى وهاقعد معاكي.
اسيا: لا ما فيش داعي انا هارتاح النهارده بس انت روح انت عندك عمليات النهارده وفي مرضى مستنينك.
اسر: لا مش هاسيبك انت شكلك تعبانه خالص.
اسيا :ما تقلقش عليا يا اسر انا كويسه وبعد ايه الحاح كبير من اسيا اخيرا اسر وافق ان يروح المستشفى.
وجاب لي اسر لبس لي اسيا وساعدها انها تلبس وبدل لبسها، وباس خذها برقه وباس ايديها ولبس وركب عربيته وطلع على المستشفى.
اما عند اسيا فكانت بتقول في نفسها انا شاكه في حاجه ولازم اتاكد وبسرعه كانت لبست ونزلت راحت المستشفى وكشفت وخلصت الدكتوره فحص.
وقالت : مبروك يا اسيا انت حامل بالشهر التاني الف مليون مبروك.
وكتبت لها الدكتوره على وفيتامينات وادويه.
اسيا بفرحه : بجد الله يبارك فيكي.
وطلعت على بيت اسماء وعرفتها وفرحت مامتها ونصحتها وباركتلها.
وفجأه قامت اسيا ودخلت التواليت وبدأت تستفرغ ووقفت مامتها جنبها ومسحت ليها وشها.
وبعد ساعات استأذنت اسيا وراحت الفيلا وطلعت على اوضه النوم والي كانت مزينه بطريقه تحفه والورد والشموع مالين الاوضه،وطبعا كل دا طلبته من الخدم والحراس وبدون ميعرفوا أسر.
ودخلت اخدت شاور ولبست فستان قصير فضي ومفتوح من عند الظهر وحطت ميكب سيمبل وفردت شعرها وكانت مجهزه كيك كبير وقعدت تنتظره وطفيت الاضويه وبعد دقائق سمعت صوت اسر وهو بيركن العربيه وفرحت ووقفت عند الشرفه تبص عليه واعطت ظهرها للباب وفجأه فتح أسر الباب ودخل بيدور عليها ولقى الاوضه متزينه بالشموع وجو رومانسي وكيك.
واسيا لابسه فستان جميل ومدياله ظهرها ابتسم وقفل الباب وقرب منها.
وهو بيقول: ايه الجمال ده.
ولف ايده حوالين وسطها وقبلها من عنقها وطبع قبله رقيقه على ظهرها وطلع شعرها لقدام ووقف قدامها وطبع قبله على شفايفها يبث فيها حبه واشياقه لها وحضنها وهي بادلته الخضن وشالها من على الارض.
وقال : بحبك.
اسيا : وانا بعشقك.
وقعدوا ياكلوا الكيك على ضوء الشموع واكلها وهي أكلته.
وشغلت اسيا اغنيه رومانسيه وبدأوا يرقصوا عليها رقصه رومانسيه ومع انتهاء الرقصه رفع أسر اسيا وهي همست في اذنه.
وقالت : أسر احنا بنحبك.
استغرب أسر ونزلها على الارض.
وقال: بتقولي ايه! انا سمعت صح انتي بتقولي احنا بنحبك ي يعني انتي ح حامل.
اسيا وهي بتهز راسها بالموافقه وقالت : انا حامل ي أسر وانت هتكون بابي عن قريب.
أسر : انا هكون اب وشال أسيا ولف بيها.
وقال :وانتي هتكون اجمل ام.
ولفت اسياد بها حوالين رقبته وهو انا باحبك انا فرحان قوي اسيا نزلني يا اسر انا ضغط قوي وانزلها اسر وقاعده على السرير وقال انا اسف يا حبيبتي بس من الفرحه قاسيه ما فيش داعي للاعتذار يا اسر وقعد اسر على الارض على ركبه وحط يده على بطنها وقال روح بابي اللي جوه سامعني قاسيه ايوه هو اكيد حاسس بينا.
اسر وهو حاطط أيده على بطنها : انا بابي.
وحطط اسيا ايديها على أيده وقام وقعد جنبها وكانوا في قمه سعادتهم.
وبعد مرور شهر كانت هلا في جنينه الفيلا وبتتكلم مع رقيه وكانت رقيه بطنها قدامها كانت حامل وكانوا بيضحكم ومبسوطين وفجاه سمعت هلا صوت تقدر تميزه من بين اصوات الناس كلها الصوت اللي عشقته وقلبها دق بسرعه وكانت بتكذب نفسها وقامت وقفت وبصت على باب الفيلا ولقت سليم وفي ايديه بوكيه ورد وعلبه هدايا وواقفه معاه والدته وبيتكلموا مع الحارس.
وجاءت والدت هلا ووالد هلا وقربوا واستقبلوا سليم والدته والظاهر ان هم عارفين اصلا بي ان سليم جاي يتقدم لبنتهم بس ما حبوش يعرفوها حابوا يفاجئوها وهلا بتحاول تستوعب اللي هي بتشوفه واقفه من الصدمه ومبتتحركش جاءت والدتها ونغزتها.
وقالت: تعالي يا هلا.
ودخلت هلا وطلعت بدلت لبسها ولبست فستان طويل وعملت شعرها تسريحه جميله ونزلت ووقفت وراء السلم وسمعت سليم وهو بيتقدم وبيطلب ايديها من والدها وعينيها مدمعه والدموع نازله من عينيها.
اخيرا اليوم اللي انتظرته واللي حلمت به والشخص اللي حبيته وعشقته من كل قلبها دلوقت بيتقدم لها حب حياتها اللي قدر يغيرها ويخليها تحب الحياه وتحب الناس بيتقدم لها بيطلب يديها انها تكون مراته،ودموع الفرح نازله من عينيها زي الشلال.
ودخلت هلا والعصير في يدها وقدمته لهم وساأها والدها ان هي موافقه ولا لاء.
هلا بدموع :موافقه.
سليم : بعد اذنك يا عمي انا عايز الفرح يبقى بعد شهرين وانا وهلا عارفين بعض كويس لانها كانت بتتعالج عندي وانا عارفها كويس ومش محتاجين فتره خطوبه للتعارف وهلا مش مصدقه اللي هي شايفاه حاسه ان هي في حلم جميل وهتصحى منه معقول سليم بيحبها زي ما هي بتحبه.
واستاذن سليم ان هو يتكلم هو وهلا في الجنينه واخذها وقعد معه في الجنينه.
وقال وهو نازل على ركبه: تقبلي تتجوزيني يا هلا وتكون شريكه حياتي.
هلا بدموع: اقبل يا سليم.
ولاول مره سليم يسمع اسمه منها بدون القاب بدون كلمه دكتور.
قال : قوليها ثاني.
هلا : سليم انا موافقه اتجوزك بس عندي سؤال ايه السبب اللي خلاك تتقدم لي.
سليم : معقول يا هلا مش عارفه السبب ما شفتيش في عيوني نظره الحب زي ما انا شايف في عيونك نظره الحب انا مش بس باحبك انا باعشقك كنت باكذب احساسي اني باحبك اخر جلسه كنت موجوده فيها عندي شفت نظره الحب في عينيك نزلت الاشتياق ولما بعدتي ما بقتش اشوفك عرفت اني بحبك، ومقدرش على بعدك.
وهنا هلا كانت دموعها غرقت وشها اخيرا كل الي كان نفسها تسمعه من حبيبها سمعته طلع بيبادلها نفس احساسها ووقفت وقربت منه وارتمت في أحضانه ودموعها على خدها.
وبتقول بدموع: وانا كمان بحبك ي سليم ياااه اخيرا قولتلها انتظرت ما يقارب على سنتين اني اسمعها فضلت على أمل اني اسمع الكلمه دي منك وانك تطلبني للجواز وميأستش.
وهو بادلها الحضن ومسح دموعها.
وقال : ليه كل الدموع دي مش عايز اشوفها تاني حتى لو دموع الفرح عايز اشوف ابتسامه هلا حبيبتي وبس معقول ي هلا بتحبيني للدرجه دي انك ترفضي كل العرسان الي اتقدم لك خلال سنتين ومنتظراني مخفتيش اني متقدملكيش.
هلا : لا كنت احيانا بيأس واقول انك مش بتحبني ومش هتتقدملي لكن لما كنت اشوفك كان املي بيتجدد واهو كل الي اتمنيته بيتحقق.
ابتسم سليم ليها بشده ووصل جاسر وباركلهم.
وفي ألمانيا كانت رنا في العمليات بتعمل العمليه وكان رحيم معاها في العمليات واسيا والكل بيدعيليها.
وبعد مرور شهرين كان انهارده فرح سليم وهلا.
كانت ملك بتلبس تيشرت واسع على بنطلون واسع.
وبتقول : امتى بقا هيجي الي معذب مامي خلاص باقي شهرين وهنشوفك ي حبيب مامي،وحط مراد أيده على بطنها.
وقال : قلب بابا سمعني ي روحي انا بابا وفضل يكلمه وملك فرحانه جدا.
وكان أسر بيهتم بي اسيا جدا ومش مخليه تتحرك وكل يوم يجيبلها شيكولاته كتير.
وبيكلم ابنه.
اسيا : انت ليه بتتكلم على صيغه المذكر
أسر : مش عارف بس حاسس أنه ولد.
اسيا : لا انا حاسه انها بنت.
أسر : مش فارق معايا بنوته او ولد كل الي يجيبوبه ربنا حلو الاطفال نعمه من عند ربنا.
ابتسمت اسيا وحضنته ولبسوا وجهزوا وراحوا القاعه الي فيها هلا وسليم ورقصوا كل ثنائي مع بعض.
وانتهى الفرح وسافر سليم مع هلا على شهر العسل وقضوا اجمل ايام حياتهم.
وفي يوم من الأيام كانت اسيا تعبانه جدا واسر في المستشفى وهي لوحدها وبتكلم ابنها.
وبتقول : حبيب أو حبيبت مامي انت تعبتيني اوي ي حبيبي.
وفجأه رن جرس الفيلا وكلم الحارس اسيا وقال إن في شاب وبنت بيقولوا انهم أصدقائها وعايزين يشوفها.
وسمحت اسيا لهم يدخلوا ويقعدوا بالصالون.
ولبست ونزلت ببطئ على السلم وهي مش عارفه مين الي قاعدين وقربت اكتر.
وقالت : ر رنا وحضنوا بعض جامد بحب واشتياق.
اسيا : وحشتينيبي عامله اي ي روحي.
رنا : الحمدلله،انتوا السبب بعد ربنا اني تتعالج كنت فاقده امل وبقول اني هموت بس لما شوفت دعمكم ليا اني اعمل العمليه واتغلب على المرض عملتها وانا الحمدلله كويسه شكرا جدا على وجودكم في حياتي.
اسيا : انتي هبله دا واجبي وبعدين مفيش شكر بينا.
وسلمت على رحيم وشكرته على وقوفه بجانب رنا.
رحيم : احنا قررنا انا ورنا أننا هنتجوز بعد شهرين لاننا بنحب بعض وانا لقيت حب حياتي ي اسيا والي هي رنا وجا الوقت المناسب وعرفتك.
اسيا بفرحه : الف الف الف مليون مبروك ليكم والله فرحتلكم اوي ربنا يتمم على خير ويسعدكم يارب.
وبعد مرور شهرين كان الكل في فرح رنا ورحيم وفجأه رقيه صرخت وجري عليها جاسر بفزع.
جاسر : ر رقيه مالك ي حبيبي.
رقيه بصريخ : انا بولد بوليييد جاسر اااااه بطني والكل قلق جدا وشالها جاسر ووصلوا المستشفى.
وقالت اسيا لي رنا ورحيم يكملوا الفرح لان رقيه هتولد ولازم ينبسطوا بالفرح لان دي ليله العمر ومش بتكرر.
والكل رايح المستشفى ودخلت رقيه العمليات وكانوا سامعين صوت صريخها والكل قلقان جدا وسط كل الصراخات دي فجاه سمعوا صوت بيبي نور حياتهم الكل سكت وابتسموا.
وخرجت الممرضه وهي حامله البيبي على ذراعها واديته لجاسر.
وقالت: مبروك جالك بنوته زي القمر.
باس جاسر بنتو من جبينها وقال الاذان في اذنها والكل بارك له وقالوا يتربى في عزك وبعد شويه دخلوا يشوفوا هلا وحملت بنتها وكانت فرحانه جدا بها وكلهم بارك لهم.
وقالت ريناد بمرح وهي واقفه جنب معتز : خلاص احنا قربنا نحصلك يا هلا شهر بالضبط وهيكون معنا البيبي، هتسموها ايه ي روكا.
رقيه: انا وجاسوري متفقين نسميها لميس
معتز: انا بقيت خال وروكا بقت ماما.
والكل ابتسم.
وبعد مرور شهر كان في اليوم ده كان بيولد فيه ريناد وملك والكل في المستشفى وقلقان واسيا قلقانه اكثر واسر بيحاول يهديها وهي قلقانه ومتوتره.
وجابت ملك ولد جميل وسمته فهد.
ورديناد جابت ولد وسموه صهيب.
وكانت اسيا شايله صهيب.
وبتقول: تعال في حضن عمتو اسيا وباسته.
وقالت : شهر وايام ويشرف نونه جميل زيك كدا وتلعبوا مع بعض انت ولميس وفهد والنونو.
واديته لريناد.
ومسكت اسيا في ايد اسر وركبت العربيه وكان الحمل تعبها جدا ،واخدت اجازه من الشغل واسر كان معاها لحظه بلحظه وبيهتم بيها ويتصل بيها ويطمن وبيحاول يخفف تعبها.
وبعد مرور 45 يوم صحى أسر على صوت اسيا وهي بتتألم جمبه وفجأه صرخت وهو قلق جدا.
وقال : اسيا م مالك واسيا مش بترد وبتصرخ من الالم لبسها اسر بسرعه ولبس وشالها وطلعوا على المستشفى و دخلت اسيا العمليات وبعد ساعات سمع اسر صوت ابنه اللي شرف الدنيا وفجاه سمع صوت بكاء طفل ثاني وابتسم وعيونه دمعت من الفرحه وسجد يشكر ربنا.
وخرجت الممرضه وهي شايله طفلين على ايديها.
وقالت: الف مليون مبروك يا دكتور ربنا رزقك ببنوته وولد زي القمر يتربى في عزك يا دكتور وشالهم اسر على ايديه وعيونه مدمعه احساس جميل هو شايل اولاده واذن في اذنهم واخذت منه الممرضه الاطفال واديتهم لاسيا وبعد ساعات دخل اسر علي اسيا وكانت بترضع طفلها وهي فرحانه وهو عيونه مدمعه وعيونه عليهم وفرحان واسيا بتبصله بفرحه وقرب وقعد جمبها.
وقال : حمدلله على سلامتك الف مبروك ي قلبي جالنا بنوته وولد زي القمر ربنا يحفظكوا ويخليكوا ليا وحضنهم وشال أطفاله.
وقالت اسيا: كنت أنا أقول هيجي بنت وانت تقول هيجي ولد وسبحان الله راضانا ببنت وولد الحمدلله والشكر لله.
وفي اللحظه دي دخل أهل اسيا واسر وشالت منى البنوته وشالت اسماء الولد.
وقالوا في صوت واحد :هتسموهم ايه.
اسيا : انا قولت لو ولد هنسميه ايان،واسر قال لو جاب بنوته هيسميها ليان.
يبقى اسمهم ايان وليان .
وبعد مرور شهور وتحديدا الساعه 2 بليل كانت اسيا شايله ايان وبتنيمه وهو مش عايز ينام وهي يا حرام هتموت وتنام.
اسيا وهي بتحضن ايان وماشيه بيه بالاوضه : ايان ي روح وقلب وعقل مامي نام شويه مع اختك ليان وخلى مامي تنام شويه علشان هتموت وتنام ،شوف بابي نائم وليان نايمه ولا حد حاسس بينا وانا وانت الي صايحين.
وفجأه سمعت ليان بتبكي.
اسيا: اااه لينو صحيت هي كمان من صوتك ي اينو مش هنام وشالت ليان وايان وفضلت ترضعهم وتلعب معاهم واسر نائم واسيا هتموت وتنام وبدأت اسيا تصحي أسر.
اسيا: اسر اصحى انا هموت وانام طيب شيل حتى ايان.
أسر بنوم: اسيا انا عايز انام وورايا بكره عمليات كتير،وانتي رفضتي تجيبي مربيه تساعدك.
اسيا: انا الي هربي والدي.
أسر : تصبحي على خير ي حبيبي.
اسيا : ياربي مفيش فايده نام وفضلت سهرانه شوي مع أطفالها.
وصحي أسر وسهر معاها وشالهم وخلاها تنام والأطفال مش بيناموا وهو تعب بس فضل معاهم لغيت ما نيمهم وحطوهم على السرير ونام جمب اسيا واخدها بحضنه.
ودا كان حالهم من اول لما اسيا ولدت.
وبعد مرور 10سنوات.
كان متجمع الكل في فيلا أسر وبيحتفلوا بعيد ميلاد ايان وليان أنهم أتموا 10 سنوات.
وكانت هلا مع اولادها وجوزها جابت بنوته جميله اسمها حنان وكان عمرها 8 سنوات.
وخلفت ولد جميل سمته كنان عمره 5 سنوات.
وهلا وجاسر كانت هلا معاها لميس وعمار.
وملك ومراد معاهم فهد وبسمله وكانت ملك حامل بالشهر الرابع.
ومعتز وريناد معاهم صهيب ومليكه.
واسيا كانت حامل في الوقت دا.
ورنا ورحيم معاهم بنتين توأم واسمهم اسيا وماسه.
وكان عمرهم 6 سنين.
والكل بيقدم الهدايا لي ايان وليان وبيحتفلوا بالعيدميلاد.
وقرب فهد واعطى لي ليان خاتم وفستان وباسها من خدها
ليان: فهد كدا عيب.
فهد: لا ما انتي هتبقى مراتي ي لي لي وهنتجوز لما نكبر.
وجا صهيب وسلم على ليان وحضنها واداها هديه.
وفجأه ضرب فهد صهيب وحضن ليان وزعق فيها: انتي ازاي تسمحيله يحضنك.
ليان ببكاء: هو اخي وابن خالو وابن عمتو.
فهد : لا انا بس الي يحقلي كدا، انتي ملكي وبتاعتي
ليان بكبرياء : ولا انت ولا هو انا ملك نفسي وبتاعتي نفسي وبس فاهمين.
وفي اللحظه دي الكل انتبهلهم وعرفوا الي حصل وجريت ليان تعيط وراح فهد واعتذر لها وصالحها.
اما ايان فكان مع مليكه الي بيتديله هديته وهو حضنها وهي بعدت.
وجا معتز في الوقت دا وقال : يا اسر تعال شوف ابنك الي بيشقط بنتي.
أسر والكل ضحك.
أسر خلاص : انا بطلب من دلوقت ايد مليكه لابني ايان.
معتز : معندناش بنات للجواز.
ايان : لا ي خالو انا بحب مليكه وهي بتحبني وهنتجوز.
ريناد: طالع لي ابوك ههههه خلصانه.
فهد : انكل أسر انكل.
أسر نزل لمستواه وقال : نعم ي حبيبي.
فهد : وانا كمان بحب لينو وعايز اتجوزها.
شال أسر ليان وباسها وقال : لا انا يستحيل اسيب ليان لحد دي بنوتي انا.
وحضنها وباسها.
فهد : انكل انا بغير وهتجوز ليان لما اكبر وابقى ظابط زي بابي ومامي.
اسيا : الرأي هيبقي رأي ليان ي فهد.
فهد : وليان موافقه.
والكل ضحك على الأطفال دي واحتفالوا بالعيدميلاد.
وبعد مرور 15 سنه كان اسيا واسر بنوا مستشفى خاصه بيهم وعالجوا فيها الفقراء بالمجان واتبعوا لجمعيات خيريه وشاهدوا المحتاجين.
و كانت اسيا خلفت ولد وسموه مهند وعمره 15 سنه وخلفت رنا وسمته مروان وكان عنده 15 سنه.
وملك خلفت بنت وسمتها تاج.
وكان كبر فيهم ابطالنا وانهارده كان فرح ايان على مليكه وفهد على ليان.
كانت ليان دكتوره جراحه.
وايان مهندس.
وفهد ظابط.
ومليكه محاميه.
وكانوا البنات بيلبسوا الفساتين واسيا بتظبط لي ليان الفستان وبتعيط من الفرحه وبتقول : ياااه كبرتي وبقيتي عروسه زي القمر ي روح مامي.
وحضنوا بعض وحضنت مليكه ريناد واسيا وليان.
وعند فهد وليان بيلبسوا البدل واخدوا عرايسهم وطلعوا على القاعه.
وبدوأ يرقصوا سلو.
وطلع اسر يرقص مع اسيا.
اسيا : ياه ي اسر معقول العمر جري بينا ودلوقتي بتشوف ولدنا وهما بيتجوزوا.
أسر: اه العمر جري بينا بس كان بيكبر كل يوم وحبنا قدر يتغلب على المشاكل.
وحضنوا بعض.
اسيا : بحبك وهفضل احبك لاخر يوم بعمري يكفيني من الدنيا وجودك بجانبي ،سأبقى احبك مهما اختلفنا فمكانتك لم يملأها احد غيرك.
أسر: وانا بموت فيكي بعشقك ي معشوقتي بالنسبه للعالم انتي مجرد شخص عادي ولكن بنسبه لي انتي العالم كله ،ابتسامتك منبع السعاده بالنسبه لي.
وحضنوا بعض بحب واتصوروا مع العيله كلها وأولدهم صوره جماعيه جميله ✨.
ولحد هنا خلصت روايتي.
تعالوا نطلع من كل الروايه دي بي اهم حاجه وهي أن لازم يكون عندنا كبرياء وكرامه وكرامتنا نحطها فوق راسنا وقلبنا في أيدينا احنا الي نتحكم بيه، وان مهما كانت ظروفنا احنا نقدر ننجح في حياتنا ابسط مثال اسيا برغم ظروفها وماضيها الا أنها قدرت تبقى دكتوره ونجحت في حياتها وبنت مستشفى وساعدت الفقراء وقدرت تشكل وتغير ظروفها للاحسن،وبجانب كل دا كان عندها مبادئ واهمهم كبريائها.
الحب يأتي من غير اسباب لايأتي بمال ولا يؤخذ بجمال ولا يقاس بعمر هو قدر......
الكثير متزوج ولكن القليل لديه شريك حياه.
"الامان🌐
هو انك تبقي عارف ان في شخص في حياتك هيفضل موجود وانه جمبك وقت متحتاجه هتلاقيه وانك وقت متختلف معاه تتكلم وانت عارف انه مش هيفهمك غلط وان مهما وصل الخلاف بينكم تبقي عارف انه مش هيجرحك بكلامه لان في الآخر دا مجرد خلاف وهيروح لحاله انما انتوا مكملين الامان انك متبقاش خايف وانت بتقول اللي جواك .."
" الامان انك متحسش انك علاقتكم ببعض علي كف عفريت لا دا انت تبقي . متأكد ان لو الدنيا كلها اتجمعت علي انكم متكملوش انتوا تكملوا غصب عن اي حد"
وان أساس اي علاقه ناجحه هو الثقه مابين الطرفين.
طبعا حابه اشكر كل شخص دعمني باشكركم جدا من كل قلبي يا اجمل متابعين في الكون على دعمكم ليا وتشجيعكم وتكميلكم معي القصه برغم تاخيري واسفه جدا عن تاخيري بس كان خارج ارادتي ،واحيانا ممكن تلاقوه غلطات في الكتابه بس بتبقى غلطات غير مقصوده بسبب الكيبورد ممكن اكتب كلمه ويغيرها لكلمه ثانيه فاعذروني.
باحبكم جدا يا اجمل متابعين وبجد هتوحشوني جدا جدا جدا 🥺وبشكركم مره ثانيه على دعائكم لاخي بالشفاء وعلى دعوتكم لي الحلوه اللي فرحتني جدا ،وعايزه اعرف رايكم في الروايه ، اتمنى تكون الروايه قد نالت اعجابكم ،وايه اللي استفدتوا منها ودعواتكم لي بالنجاح يا حبايبي❤️
انتظروا روايتي الجديده قريبا
دمتم في رعايه الله.
روايه كبرياء اسيا وغرور أسر (عشقت كبريائها).
بقلمي /بسمله صالح ✍️
تمت بحمد الله.
تعليقات
إرسال تعليق