اسكريبت بيت عيله كامل بقلم هاجر سلامة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه اسكريبت بيت عيله كامل بقلم هاجر سلامة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه |
اسكريبت بيت عيله كامل بقلم هاجر سلامة في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
=لا مستحيل ساكن ف بيت عيله يا سامح.
=سامح..ونا مينفعش كسر كلام امي يا روان.
=روان..ونا قولت لا دا بيقي بيتي المفروض انا اللي اعيش فيه.
سامح..ونا قولتلك مقدرش اعيش بعيد عن امي وهي كمان مش عايزة تعيش بعيد عني.
روان..ليه انشالله ما عندها اخواتك البنات واللي هو صورم وخلاص.
سامح بغضب ضربها بالقلم..بس ياقليلة الأدب ليا كلام مع ابوكي وامشي.
روان واقفة متعصبة وقالت ماشي يا سامح خليكي تندم ع اللي عملته داا.
____________________________
ف البيت سامح..
مامت سامح..القليلة الأدب مش متريبة صحيح ولا يهمك يا حبيبي اجيلك ست ستها.
سامح بهدوه..لا ياما انا عايز روان بحبها.
امه بقرف..ع اي ياخويا اي اللي عجبك فيها عايزة عرف بس عندك بنت خالتك ملاك محترمة واخلاقها ومتعلمة كمان عايز اي أكتر من كد.
سامح..خلاص هفكر واقولك وامشي.
جيت اخته اسمها اسراء قعدت جمب امها..هتخليه ياما يتجوز روان.
امها..لا طبعا دا مستحيل يحصل علي خثي الكلام دا.
اسراء فرحت اوي وبصيت اللي امها بخبث.
ياتري اسراء فرحانة ليه دا اللي هنعرفه في الاحداث اللي جايه.
_________________________
معلومة.
سامح ٢٧ سنة شغال موظف ف شركة حلوه.
مامته اسمها رضا ٦٤ سنة مطلقه والكلمه كلمتها في البيت.
بناتها.
اسراء ٣٠ سنة متجوزتش وده مسببلها عقده في حياتها.
شروق ٢٥ سنة متجوزه وعندها ولد ستين.
حبيبة ٢٠ سنة ف اول كليه.
_____
روان ٢٤ سنة متخرجه من كليه التجارة.
مامتها وباباها عايشين عندها اخت واحدة بس اسمها نعمة متجوزة ٢٩ سنة.
_____________________________
عند روان.
روان..شوفتي يانعمة اعمل اي انا دلوقتي.
نعمة..لا عندك حق انا مش عايزكي تشوفي اللي بشوفه دلوقتي بجد الساكن ف بيت عيله وحش اوي لو هو مصمم ع كد خلاص سيبه.
روان..بس انا بحبه اوي يانعمة.
نعمة..بحبه مش ينفعك بعدين بعدي ياحبيتي احسن وانتي تستاهلي حد احسن منه.
روان..نشوف رد فعله اي وافق ولا لا.
نعمة..طيب ياحبيتي انا همشي بقا علشان حماتي وجوزي يلا مع السلامة.
روان..مع السلامة وبصيت ع اختها وهي ماشية وباين انها تعبانة اوي قالت عندك حق يانعمة.
____________________________
تاني يوم
عند سامح.
رضا مامته دخلت اوضته تصحيه...قوم يولا يا سامح قوم عندك شغل.
سامح..خاصر يامي صباح الخير.
رضا..صباح النور يا حبيب قلبي يلا قوم عملتك فطار.
سامح..تسلم ايدك ياست الكل وقام دخل الحمام ورضا طلعت.
طلعت حبيبة وقالت صباح الخير يا جماعة.
اسراء و مامتها وسامح..صباح النور يلا تعالي اكلي.
قعدو ياكلوا وبعدين سامح راح شغله وحبيبة رحت الكلية.
اسراء..ها ياما هتعملي اي.
رضا..هقولك قومي لبسي وتعالي معايا.
اسراء..خاصر.
بعدين شوية وصلوا بيت روان.
ياتري في ايي🫣😂.
اسكريبت بيت العيله.
البارت التاني.
بعدين شوية وصلوا بيت روان.
رضا قعدت تخبط ع الباب هي واسراء.
مامت روان فتحت الباب وقالت ف اي اي دا اهلا وسهلا.
رضا..ولا اهلا ولا سهلا فين بنتك عايزاها.
جيت روان واستغربت وقالت عاملة اي.
رضا..بقولك اي يا حلوة انا جاية هنا لحد عندك علشان قولك كلمة هي انك تبعدي عن ابني خالص مش عايزكي تقربي منه لو شوفتك ف حته هتموتك.
مامت روان..اي ياجرا ست انتي مالك دخله فينا كد ليه وهو احنا قولنا انه يحب بنتي ماهو اللي جي لحد عندنا علشان يتجوزها متروحي تقوليله هو الكلام دا
رضا..طيب بصو بقا ابني خلاص هيتجوز بنت خالته هو قالي انه مش عايزكي ولا عايز يشوف وشك تاني امين.
اسراء..معرفش كنتي عجبه ف اي دي بنت خالتي احلا منك بكتير كويس انه سيبك يلا يا ماما.
روان و مامتها تصدموا.
ورضا واسراء نزلوا وفجأة طلعوا اخت روان نعمة جوزها.
اسراء دمعت فجأة ونزلت.
____________________________
ف الشغل عند سامح.
خالد...انت عبيط يابني ولا في حاجة ف دماغك تسيب البت اللي بتحبك علشان حوار تافه زي داا.
سامح..يعني انت شايف انه تافه.
خالد..بقولك شوف شغلك انت حرقت دمي ياعم.
سامح قعد يفكر ليه كل ناس شايفين انه غلطان مع انه شايف غير كد.
_________________________
بليل.
عند اخت رضا.
رضا..والله زي ما بقولك كد خلاص هيتجوز بنتك.
سامية اختها..ينهار الف مبروك يا حبيتي هو في احسن من بنتي.
رضا..لا طبعا طيب يا حبيتي امشي انا بقا علشان سامح جاي.
سامية.ماشي مع السلامة.
مشيت رضا.
جيت ملاك وقالت ازاي يا ماما توافقي كد انتي متعرفش اللي حصل ولا اي.
سامية...ششششش كفاية انك لاقيتي حد يقابل بيكي اصلا انتي اسكتي خالص.
ملاك زعلت منها ودخلت اوضتها.
_________________________
عند سامح.
رضا..والله زي مابقولك كد رايحة هاقول لروان ترضى انها تسكن معيا عشان مقدرش اعيش من غيرك وماقدرش اشوفك موجوع لما تبعد عنك كرشتني وهزقتني هي وامها حته اسال اسراء كانت معايا.
اسراء..حصل بالحرف الواحد.
سامح بغضب...يا بنت الكل*ب والله ماسيبها.
رضا مسكت فيه..وقالت وحياتي عندك ولا تروح عندها ولا تكلمها بعدين خلاص ابعد عنها متكلمهاش عشان مش عايزه مشاكل يا ابني انا مليش غيرك.
سامح حصن امه وقال خاصر ياما حقك عليا انا هعملك اللي انتي عايزاه.
رضا..اي حاجة اي حاجة.
سامح..ايوة.
رضا.. طيب انا عايزك تتجوز ملاك عشان اشوفلك حته عيله قبل ماموت.
سامح..بعد الشر عليكي ياست الكل وحاضر هتجوز ملاك والفرح بعد يومين كل حاجة جاهزة.
اسراء رحت عنده وقالت الف مبروك ياخويا يا حبيبي.
سامح حصن اخته وامه وقال ربنا يخليكو ليا يارب.
____________________________
يوم الفرح.
روان عرفت بالموضوع زعلت اوي وسافرت عند خالتها.
ف القاعة.
ملاك لابسه فستان وفرحانه وفي نفس الوقت قلقانه اوي.
سامح كان زعلان وقال في نفسه كان نفسي تكوني انتي العروسه يروان بس انتي اللي وصلتينا لكده.
بعد ٤ ساعات روحوا خلاص.
__________________________
سامح وملاك طالعين على السلم وطالعين وراهم اسراء وحبيبه ومامتهم اسراء قعدت تزغرت وتقول الف الف مبروك عقبال ماشوف عيالك ياخويا.
رضا..يلا تصبحوا على خير بقا
سامح..وانتي من اهله.
وطلع هو وملاك.
__________________________
فى شقة رضا..
رضا..اخيرا حصل اللي كنت بتمنا .
اسراء..يلا هروح انام بقا الاني فصلت خالص.
حبيبة ..ونا كمان.
بعد ساعتين فجأة في ضريح جامد
ياتري حصل اي🫣😂
اسكريبت بيت العيله.
البارت التالت.
بعد ساعتين فجأة في ضريح جامد.
رضا واسراء و حبيبة قاموا من النوم وتخضوا جامد واعرفوا ان الصوت جاي من شقه سامح.
كلهم طلعوا بسرعة ودخلوا الشقة تصدموا لقوا سامح ماسك الملاك من شعرها وبيضرب فيها وهي بيدوم دا*خليه وبتصوت.
رضا مسكت ملاك وبتحاول تبعد.
واسراء وحبيبة ماسكين سامح.
رضا...يابني اهدى بس وقولي في ايه ليه ماسك شعرها كده وايه اللي حصل ده انتم لسه مروحين دلوقتي حالا
اسراء
.اهدي بس يا اخويا وقولي في اي طيب ملاك عملت ايه
سامح بغضب شد*يد.. الخائنه الحيوانة انتم متعرفوش هي عملت ايه دي خدعتني الحقيرة طلعت مش بنت ياما.
رضا بصدمة..اييييي انت بتقول اي.
الباب بيخبط.
اسراء راحت فتحت لقيت الجيران واقفين واحد منهم في ايه يا مدام هو حصل ايه وايه الصريخ ده كله.
اسراء بتوتر.. لا والله مفيش حاجه هي بس مرات اخويا وقع عليها حله الشوربه فهي كانت بتصوت مش اكثر لكن مفيش حاجه وشكرا اوي على سؤالكم.
الناس مكنش مصدقه بس قرر ان هم يخليهم في حالهم وكل واحد راح بيته.
اسراء دخلت وفاقلت الباب.
رضا بصيت آل ملاك.. بصي انتي تقوليلي كده حصل ايه من من الاول بدل مااسيب ابني عليكي وهاخليه يموتك.
ملاك بانهيار.. حاضر والله هقولك قبل ما اتجوز سامح كنت على علاقه بواحد وهو كان قالي ان هو هيتجوزني وهيتقدملي ومره اتصل بيا وقالي ان هو تعبان ومحتاجني لانه كان عايش لوحده رحتله الشقه وشربني حاجه وساعتها محستش بنفسي غير ثاني يوم وانا جنبه ومش لابسه حاجه روحت البيت وقلت لماما كل حاجه والشخص ده اختفى ومتعرفش عنه حاجه هو دا الحصل والله.
اسراء..حقيرة بجد انتي ازاي انتي وامك تخدعونا كده لو كنت قولتلنا كنا سترنا عليكي.
ملاك. والله قلت لماما تقولكم بس هي اللي مكانتش راضيه وكانت بتسكتني.
سامح قاعد متعصب ومش طايق نفسه وقام خرج .
رضا.. ماشي يا ملاك انا هتصرف مع امك بت يا اسراء اقعدي هنا مع ملاك وانا هانزل انا وحبيبه اوعي تسيبيها.
اسراء..خاصر.
رضا وحبيبة نزلوا.
واسراء قعدة مع ملاك
اسراء. قومي يلا خشي جوه غيري هدومك وسرحي شعرك ونامي واياكي تطلعي من البيت.
ملاك..خاصر.
ملاك دخلت الأوضة عيطت وقالت حسبي الله ونعم الوكيل فيكو وفيكي يا ماما.
ولبست هدومها وسرحت شعرها ونامت وفكرت في حاجه قبل متنام وقررت تعملها.
____________________________
تاني يوم سامح دخل البيت لاقي اسراء نايمة ع الكنبة.
دخل الأوضة لاقي ملاك نايمة.
سامح قعد سرحان فيها وقال ملاك حقيقي.
ملاك صحيت لما حسيت انه في حد ف الأوضة لقيت سامح ف وشها اتخضت جامد وعيطت.
سامح...يووووووووووه هو اييي عملت حاجة دلوقتي.
ملاك..انت جاي تضربني تاني.
سامح..لا الضرب دا بعدين لاني مش فايق ليكي دلوقتي عايز انام قومي طلعي برا.
ملاك..حاضر وطلعت.
اسراء صحيت لقيت ملاك طلعه.
اسراء..ها طلعتي ليه.
ملاك..سامح عايز ينام.
اسراء..طيب تعالي معايا تحت امي بتقولك انزلي.
ملاك..حاضر هلبس ثواني دخلت لبست حاجة وطلعت نزلت مع اسراء.
___________________________
في شقة رضا.
رضا خليت ملاك تروق الشقه كلها
وعدت الايام وسامح بدا يسامح ملاك وقرب منختوبدا يكون بيحبها وملاك نفس الكلام ورضا مش بتبطل طلبات ال ملاك ومامت ملاك عرفت اللي حصل اتاسفت ليهم وقعدت ترجاهم ان هم يستره على بنتها ووافقوا وخلاص واسراء غيرانه من ملاك انه بعد اللي حصل برده حياتها حلوه ومفيهاش حاجه وبتسخن مامتها على ملاك
وحبيبه مشغوله مع دراستها.
وجي اليوم اللي غير في حياتهم كلهم.
اي اللي حصل ياتري
اسكريبت بيت عيله.
البارت الأخير.
وجي اليوم اللي غير في حياتهم كلهم.
ملاك وسامح بقوا حلوين وبيحبوا بعض.
ورضا بدات تتعب واسراء زي ماهي بتحاول توقع ملاك في مشاكل وحبيبه مشغوله مع دراستها.
في يوم ملاك نزلت ودخلت شقه حماتها.
لقيت رضا بتكح جامد ملاك راحتلها وقالت مالك يا حماتي بتكحي ليه
رضا..روحي هاتيلي ميه والدواء بسرعه مش قادره
ملاك ..حاضر رحت جابتلها ميه ودواء وديتهم لها بعد شويه
رضا خفت ودخلت اسراء من الباب وهي متوتره جامد
ملاك شوفتها استغربت شكلها عامل كده ليه وقالتلها مالك يا اسراء في ايه شكلك غريب النهارده انتى كنتي فين
اسراء بتوتر ..وانتي مالك انتي ملكيش فيه اروح في اي حته زي ما انا عايزه
سامح من وراها وقال هو اي اللي ملكيش فيه انتي كنتي فين وازاي متقوليليش قبل ما تنزلي.
اسراء بتوتر..عادي يعني كنت في الجيم سامح استغرب.. وانتي من امتى بتروحي جيم.
اسراء..من انهاردة وكفاية أسئلة بقا ودخلت اوضتها بسرعة.
__________________________________
عند روان حياتها اتغيرت واشتغلت في الشركه وتعرفت على صاحب الشركه وحبوا بعض وحاليا هم مخطوبين.
روان دخلت المكتب.
حسن..روح قلبي وحشاني.
روان..وانت كمان باحبيبي.
حسن..عاملة اي انهاردة.
روان..الحمد الله بخير وانت.
حسن..بخير الحمد الله بقولك متيجي نحدد معاد فرحنا.
روان بفرح..بجد.
حسن..ايوة بجد يا حبيبي.
روان..اشطا تعالي نتفق مع ماما.
حسن..اشطا.
__________________________________
في شقة رضا.
وفي أوضة اسراء معاها مامتها.
رضا..يخريبتك وديتي نفسك في داهيه لازم اقول اللي اخوكي.
اسراء..لا ونبي ياما بلاش ونبي هيموتني.
رضا..لازم يعرف يابت انتي.
اسراء بغل.. طب بصي بقى لو قولتيلو حاجه انا هقول كل حاجه عملتيها في روان وهاقول انك وقعتي مابينهم وقلتي كلام محصلش وانك روحتلها وقلتلها انه سامح عادي فركش الخطوبه وقلتلها سمم كلام زيك وجيتي هنا وقالتي كلام محصلش ها..
رضا بصدمة.. انتي بتهدديني يابنت بطني.
اسراء.. اه بهددك لو فتحت بوقك انتي حره.
ملاك كانت اسمعة كل حاجة وتصدمت وطلعت شقتها بسرعة.
رضا.. ماشي يا بنت بطني انا غلطانه انى انا عايزه اساعدك ان شاء الله تولعي ولا تغوري في داهيه.
اسراء.. شدتها وقالت خلاص ياما حقك عليا بس مبنفعش تقوليله هيقتلني.
رضا حضنتها وقالت خلاص يا حبيتي مش هقول.
__________________________________
في شقة سامح.
دخلت ملاك وهي خايفة.
سامح قعد ع الكنبة وشافها وقال ملاك مالك ف اي.
ملاك..انا خايفة اوي يا سامح.
سامح..ليه يا قلبي حصل ايي.
ملاك..احكيلك حاجة بس اوعي تقول اني انا لى قولتلك حاجة الاني ضميري وجعني اوي ولازم قولك.
سامح.قولي.
ملاك.. حكيت كل حاجه هي سمعتها اتصدم صدمة عمره.
سامح..دا بجد..
ملاك..والله الغطيم مش بكدب.
سامح دخل اوضته وكلم حد وبعد كده طلع ونزل على شقه مامته.
ملاك جريت رواه وبتحاول تفهمو وتوقفو لكن هو مش راضي.
دخل شقة امه.
سامح بصوت عالي..ماااااااااماااااااااا.
طلعت رضا وهي خايفة وقالت ف اي يابني حصل ايي.
سامح بكسرة..ليه تعملي فيا كد ليه.
رضا بتوتر..ف اي يابني بتكلم ع ايي.
سامح بكسرة نفس..ابنك بجد انا ابنك ليه تعملي كده في روان.
رضا بتوتر..عملت اي انا ما عملتش حاجه سامح ..ماتكدبيش عليا يا امي انا عرفت كل حاجه ليه تيجي وتقوليلي كلام محصلش.
رضا بجنون.. معلش ومحدش ينفع يحبك قدي انت يا ابني انا كنت عايزها تيجي تاخدك على الجاهز كد لا طبعا.
اسراء..مين قالك كد محصلش حاجة من الكلام امي تعبانة بس علشان كد مش عارفة بتقول.
رضا.. هتلاقيكي انتي اللي قلتله كل حاجه يا واطيه.
اسراء..والله ابدا يامي.
وفجأة الباب خبط ملاك راحت تفتح لقيت البوليس.
الشرطة..دا بيت سامح.
ملاك..ايوة حضرتك في حاجة.
الشرطة .. مطلوب القبض على اسراء اخت سامح في قضيه قت*ل.
الكل تصدم.
اسراء..لا لا لا لا لا لا معملتش حاجه لا مقتلتهو*ش والله مقتلتهو*ش بالغلط.
سامح ضربها بالقلم وقال انتي عملتى ايييييييييي.
الشرطة.. ايه ده يا استاذ سامح اختك قت*لت واحد علشان كان في بينهم علاقه وتقريبا هو كان رفض ان هو يتجوزها علشان كد عملت كد.
اسراء بجنون.. ايوه يستاهل محدش يضحك عليا.
الشرطة.. خدوها يلا اخدوا اسراء ومشيوا
ودخلوا دكاتره مستشفى المصحه.
سامح.. للاسف يا امى مكنتش اعرف اني هاعمل كده في يوم من الايام بس انتي لازم تتعالجي.
رضا بجنون.. انا مش مجنونة لا مش مجنونة لاااااااااا.
الناس اخدوها ومشوا.
سامح دماعى ونازله ووقع على ركبته وعيط بانهيار.
ملاك قاعده جمبه واخذته في حضنها.
سامح بانهيار..امي واختي يا ملاك ضاعوا مبقاش ليا غيرك انتي وحبيبه.
ملاك..انا معاك طول العمر يا حبيبي.
__________________________________بعد سبع سنوات.
اسراء انتحرت ورضا تغيرت بس للاسف جاءلها مرض السرطان و ماتت.
سامح وملاك جابوا توام ولدين عندهم خمس سنين.
وحبيبه اتجوزت وهي حامل دلوقتي.
مامت ملاك توفت كمان.
________________________________
سامح وملاك كان ماشيين مع بعض فجاه شافوا روان وجوزها ومعاها ولد وبنت سامح راح عندها.
سامح..روان.
روان استغربت..سامح.
حسن..مين حضرتك.
روان..دا سامح ياحسن.
سامح.. روان انا عرفت كل حاجه انا اسف متزعليش امي ماتت واختي انتحرت الحمد لله ربنا عوضني بملاك اتمنى متكونيش زعلانه من امي ومن اختي..
روان.. ربنا يرحمهم وانا مش زعلانه حصل خير وده حسن جوزي.
سامح سلم عليه وقال تشرفت بمعرفتك اتمنى كمان متكونش زعلان.
حسن.. لا ولا حاجه حصل خير يلا يا روان.
روان..يلا باي.
ملاك..باي.
تمت.
عشان تعرفوا ان عوض ربنا جميل ومفيش احسن منه🤍.
اسكريبت بيت عيله.
بقلم هاجر سلامة.
تعليقات
إرسال تعليق