القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية قضية الأمل البارت الاول والثاني بقلم هديل المعداوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية قضية الأمل البارت الاول والثاني بقلم هديل المعداوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية قضية الأمل الجزء الاول والثاني بقلم هديل المعداوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية قضية الأمل البارت الاول والثاني بقلم هديل المعداوي في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


قضيه الامل 

البارت الاول

بقلم هديل المعداوي 

انا امل عايشه مع امي و اختي و والدي متوفي اختي في اولي كليه علوم الكليه اللي كانت بتحلم بيها و انا خريجه كليه هندسه و شغاله في شركه الالفي عشان اقدر اصرف علي امي و اختي عندي 28سنه عزباء و مش بفكر في الارتباط مختمره و عارفه ديني و اماني هو صلاتي و وجود ربنا جنبي 


في يوم في شركه الالفي 


سيف بك الالفي اتصل السيكيرتير اجمعلي كل المهندسين هنا في مكتبي 

السيكيرتير حاضر ي سيف بك 

في خلال 5د كان كل المهندسين سابوا شغلهم و راحوا لسيف 

سيف متخافوش انا جمعتكم انهارده عشان اقولكم إن في عدد من المهندسين هيروحوا الفرع التاني في من الشركه عشان هنا في عدد كبير و هناك في عجز 

واحد من المهندسين و مين حضرتك اللي هيروح 

سيف شوفوا انا مش عايز ابهدل حد فاللي مش متجوزين بس اللي هيروحوا عشان مفيش عندهم عيله هتتبهدل و سكن و معرفش ايه ف عندي هنا قائمه و طلع قائمه و بدا يقراء اسماء الناس اللي هتتنقل المهندس جمال المهندس حازم المهندسه امل 

امل بس حضرتك اه انا مش متجوزه بس عايشه مع امي و اختي و مش هقدر اسافر من غيرهم 

سيف اممم بجد مش هينفع طب والدك او اخوكي يفضل معاهم لحد ما اشوف انقلك هنا تاني 

امل والدي متوفي و معنديش اخوات اولاد 

سيف بتفكير خلاص انا هتصرف جهزوا نفسكم بس و خلي اخت و والدت حضرتك يجهزوا نفسهم كمان 

امل و هي بالتاكيد لا تنظر له لانها تغض بصرها تمام شكرا و غادر جميع المهندسين 

امل الو ايه ي غاده خلصتي الكليه 

غاده ((اختها )) اه و مروحه اهو 

امل طب معلش اعملي انتي الاكل انهارده عشان هتاخر 

غاده انا عندي مذاكره و سكاشن تعالي ناكل برا انهارده 

اما بتفكير و لقت الفكر حلوه عشان تعرف تقولهم علي خبر السفر ماشي ي غاده روحي انتي ذاكري و اطمني علي ماما و انا لما خرجت نروح اي مطعم سلام 

غاده سلام 

طرق باب مكتب امل و إذنه بالدخول 

جمال بغمز مش لو كنتي وافقتي ي امل كان زمان محدش فينا اتنقل 

امل وقفت بعصبيه بشمهندس جمال بعد اذنك متفتحش الموضوع ده تاني انا قولتلك مش موافقه علي الجواز و ياريت مترفعش الالقاب اسمي بشمهندسه امل مش امل 

جمال بغضب انتي فاكراني هموت عليكي ده انا مخلعكيش من رجلي الشمال ي بت 

امل تمام حيث كده معتش تتكلم معايا غير في حدود الشغل و اتفضل برا 

جمال انتي بتطردني 

امل لو سمحت عندي شغل اتفضل و هي تشير بيدها الي الباب 

جمال بغضب ماش و خرج و هو يتمتم و يقول و الله لهكسر عينك و ازلك ي زبا،له 

لاحظ حازم خروج جمال من مكتب امل و هو غاضب و يتمتم في سره فدخل إليها 


حازم بشمهندسه امل في حاجه جمال ضايقك 

امل لا ابعد مفيش حاجه

حازم و قد حزن لانه يحاول ان يتقرب منها لانه يحبه تمام شوفته طالع و شكله غريب بس 

امل ولا حاجه ثم رن هاتف المكتب 

امل الو

السيكيرتير انسه امل سيف بك طلبك في مكتبه 

امل حاضر هروح اهو و اغلق الهاتف 

امل بعد اذنك ي حازم و ذهبت الي سيف 

طرقت امل الباب و اذن سيف بالدخول 

امل السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

سيف و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته شوفي انا مسافر معاكم و هجهزلك مكان لاهلك و انا عرفت ان اختك في جامعه هنقلها و لما الامور تتظبط تقدري تجبيهم 

امل يعني هتفضل كده علي طول

سيف لا هترجعي قريب إن شاء الله بس لازم تظبط الدنيا برضو انتوا في النهايه بنات و مينفعش تفضلوا كده احم و اتضح ليا انك اللي بتصرفي عليهم 

امل بخجل هو ممكن حضرتك تبقي تخلي حد يطمن عليهم لحد ما ابقي ارجع و اخدهم

سيف اكيد و من غير ما تقولي و خرجت اجبهم ليكي بنفسي كمان 

امل شكرا جدا لذوقك حضرتك 

سيف عفوا ده واجبي و غادرت امل 


ثم انتهي يوم العمل و ذهبت امل الي مطعم و احضرت طعام لانها متعبه و لن تقدر علي الخروج و رجعت الي المنزل و اثناء الطعام قصت كل ما حدث لامها و اختها 

وفاء ((والدت امل)) بس ي بنتي هتفضلي الفتره دي لوحدك فين 

امل مش عارفه ي امي بس اكيد هم عملين حسابهم 

غاده خلاص ي ماما ربنا يوفقك ي امل متخافيش ماما في عنيا

امل تسلملي عيونك ي قمر انت هههه 


اجي موعد السفر للقاهره 

((ملحوظه هم في مصر برضو بس في محافظه بعيده عن القاهره )) 


سيف جماعه اللي حابب ينزل هنا يشتري حاجه او يستريح. شويه ينزل 

الكل نزل حتي امل و خلفها جمال 

امل حالها تلفون و راحت بعيد عن الاستراحة عشان ترد و كانت بتتمشي و هي بتتكلم و كل شويه بنك ن بتبعد اكتر و خلفها جمال 


جمال شد منها الموبايل و الله و وقعتي ي امل ثم قال بسخريه ولا اقول البشمهندسه امل 

امل بخوف انت ايه اللي جابك وراي 

جمال جاي اخد حقي 

امل بخوف و هي بتوجع لوراي كل ما ترجع جمال يقرب حق ايه 

جمال حقي فيكي و بدا بكل وحشيه تمزيق ثيابها و كانت امل تصرخ باعلي صوتها حتي.............


و يتبع



قضيه الامل 


البارت الثاني 

بقلم هديل المعداوي 

اجي تلفون لسيف و قال للناس اللي معاه يمشوا و هو هيجي بعدهم و اعتقدوا إنه عايز امل و جمال في شغل و هيجوا بعدهم فمشوا و سبوهم 


سيف السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اذي حالك ي امي 

ام سيف (فايزه) و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته بخير ي حبيبتي انت فين 

سيف انا في..... و قطع كلامه عندما سمع صوت امل و ظل يقترب من مكان الصوت حتي وجدي جمال يحاول اغت.... امل و هي تبتعد عنه و تحاول حمايه نفسها ف جري عليه و ابعده عنها بكل قوته 

سيف بغضب انت اتجننت انت بتعمل ايه 

جمال و هو لا يري امامه حقي و هاخده 

سيف امشي من هنا ي جمال 

جمال طلع سكينه من رجله ما هو لاخد..... لاخد حياتها و هجم علي امل الجالس ترتعش خافت و ممزقت الثياب و لكن سيف اعترض طريقه و إصابته السكينه و صرخ باعلي صوته من الوجع ثم وقع في الارض 

جمال بضحكه ههههه حلو اكمل براحتي بقي و القي بالسكينه علي الارض و ذهب إلي امل و لكن امل سرعان ما قامت من مكانها و ظلت تبعد عنه و هو يقترب حتي وقعت في الارض 

جمال مفيش مهرب ي امل قولتلك بحبك و مصدقتنيش اجي وقت العقاب 

امل بزعيق انت مجنون و القت بالكثير من الرمال في اعينه و انطلقت تجري 

جمال ااااه ي بت الك،لب و ظل يفرك في عينه 

امل بشمهندس سيف قوم بسرعه قوم 

سيف بتعب و مش قادر يقوم امشي انتي بسرعه 

امل بدموع اسند عليا و قوم هيقتلك لو فضلت 

جمال و هقتلك انتي كمان و اقترب منها و لكن انصدم من رد فعلها 

امل بهستريه و زعيق سحبت السكينه من علي الارض و طعنته بها لتدخل السكينه لتمزق قلبه و يقع في الارض ميتا 

امل رمت السكينه علي الارض و فضلت تبص لجمال بصدمه بعدها بثت لسيف 

امل بدموع بشمهندس سيف ي بشمهندس 

سيف ............ 

امل فضلت واقفه مكانها مش عارفه اعمل ايه الناس مشت و مش عارفه تروح فين بثيابها الممزقه حتي لاحظت هاتف سيف الذي يخرج من النور لتمسك بيه و تسمع والدته 


فايزه بدموع سيف رد عليا سيف 

امل الو 

فايزه بلهفه سيف سيف فين 

امل ببكأء سيف اضرب بالسكينه و بينزل و مغمي عليه مش عارفه اعمله ايه 

فايزه بخضه و كأن كلام امل مزق قلبها انتوا فين 

امل عند استراحه اسمها...........

فايزه انا جاي حالا و اغلقت الهاتف 

اما امل سحبت خمارها الملقه علي الارض و خلعت لسيف الجاكت و ارتدته لتغط به جسدها ثم بدات بالخمار تحاول ان توقف نزيف سيف لان كان ينزف بشده 


فايزه وصلت بالعربيه عند الاستراحه و ملقتش اي حد فاتصلت بامل تاني  و امل قالتها تمشي اتجاهم و لحد ما وصلت فايزه الي سيف و طلعت تجري عليه و هي بتعيط 

فايزه ايه اللي حصل سيف ابني ماله 

امل بتعب لازم يتنقل المستشفي حالا 

فايزه يلا يلا انا معايا العربيه 

امل و فايزه و السواق يؤدوا سيف لحد العربيه و طلعوا بأقصي سرعه علي اقرب مستشفي 


في المستشفي فايزه كانت بتعيط بلا توقف 

امل كان تقراء له قران مما حفظت بلا توقف 

حتي خرج الدكتور 


فايزه بلهفه إخباره ايه ي دكتور 

الدكتور حالته بقت افضل هو اغمي عليه بس بسبب النزيف الكتير احنا نقلناله دم و عملنا له اللازم بس حاليا هو محتاج تبرع بجزء من الكبد عشان أثناء الكشف لاحظنا أنه عندهم سرطان في الكبد و لازم نشيله حالا قبل ما الموضوع يكبر 

فايزه بصدمه سرطان في الكبد

الدكتور للاسف اه لازم تلاقوا متبرع بسرعه السرطان كل دقيقه بيقعدها في الجسم بتكون خطر 

أمه انا هتبرعه له 

الدكتور مفيش مشاكل لازم نعمل تحليل الاول نشوف في تلائم ولا لا  

و راحت فايزه مع الدكتور و شويه و رجعت بعدها بشويه طلعت النتيجه و للاسف مفيش تلائم 

فايزه بدموع ازاي ده انا أمه 

الدكتور مش شرط ي مدام ممكن يكون مفيش اي صله قرابه و يطلع في تلائم المهم لازم تلاقوا متبرع 

امل انا مستعده اعمل التحليل 

نظرت فايزه الي امل نظرت صدمه و حب بجد 

امل اكيد ي طنط هو أنقذ شرفي حماني من كل،ب كان عايز يغتص،بني و اجي دوري أنقذ حياته 

فايزه بإمتنان الف شكرا ي بنتي 

الدكتور اتفضلي معايا 


امل راحت مع الدكتور و عملت التحليل و طلع متلائم و اتبرعت له ب جزء من الكبد و هم الاتنين فضلوا في اوضه العمليات و فايزه قاعده برا بتقراء قران و اثناء قراتها آتي ظابط


الظابط حضرتك المدام فايزه و والدت البشمهندس سيف 

فايزه ايوه انا 

الظابط محتاجين نحقق في قضيه قتل البشمهندس جمال

فايزه ده كان دفاع عن النفس ده حيو،ان و كان بيحاول يغت.صب مهندسه زميلته في الشغل 

الظابط عندك دليل علي كلامك

فايزه حضرتك ده اللي اعرفه و ده واضح جدا لان ابني مصاب و هو و البنت اللي كان جمال بيحاول اغتص.ابها حاليا في اوضه العمليات  و قصت عليه لماذا هم في غرفت العمليات 

الظابط تمام سجلت أقوالها ي ابني 

الكاتب اه 

الظابط تمام لما حالتهم تتحسن هبقي اجي اخد أقوالهم 


بعد مرور أسبوع حالتهم اتحسن و الظابط اخد اقولها و اتحكم في قضيه القتل بالبرا لانه دفاع عن النفس و سيف مكنش عرف أن امل اتبرعت بجزء من الكبد ليه و لا أنه كان عنده سرطان في الكبد اصلا 


بعد الخروج من المحكمه كانت امل مروحه مع امها و اختها اللي طبع عرفوا باللي حصل 


سيف انسه امل انسه امل 

امل التفت له نعم ي بشمهندس سيف

سيف كنت حابب أسألك ليه اللي اسمه جمال ده حاول اغتص.ابك 

امل بخجل اتقدملي و رفض الزواج منه لعدم حسن أخلاقه 

سيف انا مقدر ظروفك بس مش هقدر اخليكي تكملي في الشركه أن ده هيسوء لصورتي قدام الناس و هيقولوا أن اللي عملته ده عشان بحبك و انا عملت كده عشان مفيش راجل يشوف واحده في الموقف ده ويسكت 

امل بحزن تمام ي بشمهندس بكره أن شاء الله الاستقالة هتكون علي مكتبك 

سيف انا اسف جدا و أن شاء الله هجبلك شهادت خبره و إثبات انك اشتغلتي في شركتي عشان تقدري تشتغلي في اي شركه تانيه 

امل بحزن شكرا و غادرت هي و أسرتها 


في بيت امل دخلت اوضتها من غير ما تكلم حد و تاني يوم نزلت بدري و قدمت استقالتها و فضلت تدور علي شغل لأنها بحاجه ليه لأنها بتصرف علي عيلتها


في بيت سيف 


فايزه بمكر بقولك ايه ي سيف 

سيف نعم ي امي 

فايزه هي البنت بتاعت الحادثه دي اسمها ايه

سيف امل 

فايزه اممم طب و امل جت الشركه انهارده 

سيف بتنهيد اه جت ي امي قدمت استقالتها و مشت 

فايزه بغضب ليه 

سيف انا اللي طلبت منها عشان صورتي و كلام الناس 

وقفت فايزه بغضب و بصوت عالي..........

سيف بصدمه ايه.......

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


 

تعليقات

التنقل السريع