القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثاني عشر 12بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثاني عشر 12بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثاني عشر 12بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثاني عشر 12بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




الجزء الثاني بارت ١٢ 


ان أبغض الحلال عند الله الطلاق


كانت هذه الجملة الذي نطق بها الشيخ و هو ينظر للزوجين العاشقين و كل منهم ينظر للآخر نظرته لها نظرة توسل ان ترحمه و تعطيه فرصة آخرى فقد أصبح مريض بها أيعقل انه يقف الان ليطلقها أيعقل ان يفعلها


نظرتها لها نظرة لوم للزواج عليها شكه بها طردها فقد أصبحت


تخاف منه فحبه أصبح مرض لا يعي ما يفعل الشيخ . راجعوا نفسكوا انا شايف انه في امل

 لا ما فيش " قالتها اسراء و هي تنظر ليوسف بتحدي انها لن  ... تستمر في ذلك فأصبح مريض بتملكها ليس حبا فقط


الشيخ هل تم الاتفاق على المؤخر و كل شئ


...


اسراء بدموع .. مش عايزة حاجة خلاص حاول تخلص الموضوع بسرعة


يوسف ده حقك انا ما بتجمل عليكي حقوقك كلها انتي و


اللي في بطنك كاملة في البنك في اسمك


اسراء بابتسامه .. حقوقي مش عايزة حاجة يا يوسف حاول انت تنسى وتبدأ حياة جديدة وتحب بعقلك قبل قلبك توزن بين الاثنين


يوسف و هو ينظر للارض .. و انتي سيطرتي على الاتنين انا عقلي كان يوزن بلد و عمره ما حد قدر عليا بس خلاص حاسس اني تضربت ضربة جامدة خلتني لا قادر اتحكم في عقلي و لا في قلبي يا حب عمري


نظرت له اسراء بألم وحب ومشاعر مختلفة و هبطت دموعها التي تحرق قلبه و قالت وهي تنظر للشيخ بسرعة يا عمي الشيخ بدأ الشيخ يتم إجراءات الطلاق و جسد يوسف يرتعش من الصدمة يريد ان يضمها في حضنه يخطفها يقتلها يشعر انه غير قادر على التحكم في اعصابه


انتهي الشيخ و قال ليوسف ... ارم عليها يمين الطلاق


نظر يوسف لاسراء بصدمة كانه انتبه لتوه لذلك و قال بصوت ضعيف ... لا


الشيخ .. لا ايه احنا خلصنا كل حاجة بس لازم ترمي يمين الطلاق


يوسف بتوسل .. ابوس ايدك مش حاقدر حامضي بدون ما اتكلم ... 

الشيخ و هو يهز راسه للاسف مش حينفع لازم تقول زوجتي ابنة شاهين ابنة سالم محسن طالق


يوسف بصوت ألم الجميع مش حاقدر وحياة ربنا ما اقدر اسراء بتوسل عشان خاطري يا يوسف قول الكلمتين دول


يوسف بعصبية .. كلمتين انتي بالنسبة ليكي كلمتين انا بالنسبة لیا خروج روحي من جسمي كلمتين يا اسراء سهل عليكي اوي اقولهم حرام عليكي ما صعبتش عليكي


خرجت اسراء من المكان مسرعة و هي تبكي فهي تعشقه لكنها ١تخافه فأصبح حبه لها جنوني مرض


 &&&

 يا ابني خلاص انسى انت مش شايف نفسك عامل ازاي " قالتها ام يوسف و هي تحتضن ابنها الذي أصبح في حالة يرثى لها . يوسف بدموع .. طلقتها يا امي حد يصدق انها خلاص مش مراتي مش حتنام في حضني


ام يوسف .. طيب بتحبها اوي كدة طلقتها ليه

 عشان خايف عليها يا امي " قالها بعد أن قام من مكانه و جلب وسادتها و نام عليها و هو يشتم رائحتها و اكمل بدموع خايف عليها مني يا امي خايف من كتر حبي فيها و من انها تسبني اعمل فيها حاجة بس ما كنتش اعرف اني حموت كدة حتولد كمان فترة و انا مش معاها و بنتنا حتتربى بعيد عني البنت اللي حلمت فيها من يوم ما شوفت اسراء


ام يوسف ... ارفع قضية و اطلب حضانة البنت

 ضحك يوسف على كلامها و قال .... و مين قالك اني عايز البنت انا لسة ما شوفتهاش و لا تعلقت فيها انا عايز اسراء عايزها تفضل في حضني ما تقومش منه ادعيلي يا امي ادعيلي ترجع لحضني حضني


ام يوسف .. حدعيلك ربنا يشفيك من حبها


مش عايز مش عايز " قالها بلهفة و هو يشتم مكان نومها و اکمل بعشق انا مبسوط اوي و انا كدة عاشق ليها حترجع لحضني حترجع 

ام يوسف .. عدة المطلقة ٣ شهور لكن عدة الحامل لغاية ما تولد 

يوسف باستغراب .. يعني ايه مش فاهم


ام يوسف ... يعني اسراء صغيرة وحلوة و ممكن تتجوز تاني 

 ليقم من مكانه و هو يحدق بعينيه لوالدته وصدره يعلو و يهبط ليخرج راكضا من البيت دون أن يسمع لوالدته التي تصرخ عليه ان يعود


كالمجنون ركض إليها ببجامة البيت يتعرق وجهه بشدة و هو يفكر انها من الممكن أن تكون زوجة احد غيره أيعقل اسيسمح بذلك


بسرعة البرق وصل إليها و هو ينهج بشدة كانت الساعة الرابعة فجرا دق الباب بقوة استيقظ جميع من في البيت بفزع ليفتحوا و يطمنئموا...


ليجدوا ذاك العاشق الذي أصبح حبه مرض و هو ينهج بشدة و يبحث بقلبه و عينيه عنها حتى رآها امامه كم اشتاقهت كم يتمنى أن يأخذها لحضنه و لو مات بعدها يقسم انه لا يهتم


نظرت له برعب ظنا أن هناك شئ ما اقتربت منه بقلق و قالت بصوت مرتعش يوسف في ايه حصل حاجة

 ليهمس بكلام جعل الجميع يذهل... انتي ممكن تتجوزي تاني " قالها بصوت خافت خائف


نظرت له بصدمه فهو تعدى الجنون جميعا يتمنى شخصا يحبه لكن دون ان يصبح ضعيف مهزوز همست بغیظ و صدمة .. انت جاي الساعة ٤ الفجر عشان تسألني سؤال زي ده يا يوسف


ليقترب منها بخطوات بطيئة و هو ينظر بعينيها التي جعلاها مجنونها و قال بعشق .. ما قدرتش قالتلي انه لما تخلص عدتك ممكن تتجوزي تاني لأنك صغيرة وحلوة ما قدرتش استنى بدون ما أسألك انتي ممكن تكوني في حضن حد . تاني غيرري ممكن تتكتبي باسم حد تاني يا اسراء


و فيها ايه لا عيب و لا حرام " قالتها بنبرة تحدي و هي تنظر لعينيه


يوسف و هو على وشك الانفجار ... يعني ممكن تعمليها

 اسراء بعد ان تنهدت بألم ... بص لنفسك يا يوسف شوف بقيت ازاي بعد ما كان بتتهزلك شنبات بقيت بتترعش ازاي بقيت صوتك مهزوز ازاي بص شوف نفسك بقيت ازاي انت صرت ضعیف یا یوسف و ما فيش وحدة فينا بتحب جوزها يكون ضعيف


نظر لها بعينين دامعة و قال .. أنا مش ضعيف انا بحبك اوي انا بقيت كدة بسببك


بعصبية " ليه بسببي ليه انا قولتلك كون كدة مريض نفسي مش قادر تقف كويس ده مش حب مش حب ليه دايما بتتخيل اني حاروح منك اني حسيبك لغاية ما بقيت مهووس بكدة و بقيت مش قادر تشتغل و لا تفكر روح لدكتور نفسي


يوسف بابتسامة سخرية .. حيقدر يعالجني من حبك


... اسراء ... لا حيقدر يخليك تثق بنفسك تثق اني بحبك

 نظر لها بسعادة لتكمل و هي تهز رأسها بدموع ايوة بحبك اوي اوي انت اغلى حاجة في حياتي بس انا مش عايزة اشوفك كدة مش عايزة عايزة اشوفك قوي زي ما كنت بتتحداني و بتتحدى الكل و انت جبل عشان خاطري حاول تتعالج و انا حاكون اول وحدة ترجع لحضنك و تتمسك فيك انا ما اقدرش استغنى عنك و لا اشوف حالي غير مراتك ارجعلي انا حبيتك وانت قوي 


أمسك يدها و ضغط بقوة و قال باصرار و انا اوعدك ححاول ارجع زي الاول


اسراء و هي تقبل يده .. و انا مستنياك لآخر يوم في عمري یا كل عمري


يوسف برجاء ينفع احضنك لتسحبه من يدها و تتعلق برقبته ليضمها بحضن تقسم انه أجمل حضن في حياتها شعرت بدفء واطمئنان لم تشعر بهم قبل ذلك فهذا تأثير عشقه لها الذي يزيد لا يقل


ضمها و هو دافن وجهه في عنقها ذهب في عالم آخر كم اشتاق ذاك الحضن طال حضنه كثيرا لتبعده بهدوء و همست بحنية و هي تحتضن وجهه . مستنياك


أمسك يدها وقبلها بحب قبلات متتالية وقال لها بحماس اوعدك ححاول ارجع يوسف اللي حبتيه


اسراء بابتسامه و دموع ... مش حتحاول حترجع احسن من اول کمان انا واثقة فيك اوي


خرج من عندها و هو سعيد انها ما زالت تحبه و تریده و کان مصمم على العلاج و لن يهتم لشئ فهو كان خائف من ان تكون كرهته لكنه الان سيعود كما كان لأجلها ولأجل طفلتها اما هيا فارتمت على ركبتيها تبكي بشدة على حاله و كيف أصبح حتى لو كانت الحالة التي هو فيها بسبب حبه لها فأي انسان لا يحب اي يرى من يحبه منكسر و ضعيف


ذهب إلى طبيب نفسي من أفضل الأطباء و هو متخفي و لم يذهب إلى عيادته بل بيته دق الباب ليفتح له الطبيب و هو يدعى رائد


_مين حضرتك


يوسف ؛ انا عايز اخد جلسة عندك


رائد : بس ده بيتي و انا ما باخدش حالات هنا تفضل احجز في العيادة


ازال يوسف النظارة و الطاقية و قال .. و انا مش عايز حد يعرف اني باروح عيادات فلو تعطيني موعد كل أسبوع هنا حاكون شاكر ليك


رائد بتوتر و سعادة لرؤيته لشخصية كهذه .. انت يوسف ناصر مش كدة


هز رأسه بالايجاب و قال بحدة ... و لو اي مخلوق عرف اني باجي ليك حيكون اخر يوم في عمرك 

رائد بقلق .. لا طبعا حضرتك او اي حد انا ما بطلعش اسرار مرضی


نظر له يوسف بكسرة و قال مرضى


رائد بخوف و هو يحاول تغيير كلامه قصدي انه ... أشار له يوسف ان يسكت و قال بصوت هادي ينفع نبدأ العلاج

دلوقتي


#يتبع اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا علشان يوصلكم اشعار بالنشر فورا 

الرواية كامله👈 (اضغط هناااااااا


تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

بقلم إسراء هاني شويخ


تعليقات

التنقل السريع