القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اجبرتني على عشقها البارت الخامس عشر والسادس عشر 15_16بقلم بقلم ضحى خالد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية اجبرتني على عشقها البارت الخامس عشر والسادس عشر 15_16بقلم بقلم ضحى خالد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية اجبرتني على عشقها البارت الخامس عشر والسادس عشر 15_16بقلم بقلم ضحى خالد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية اجبرتني على عشقها البارت الخامس عشر والسادس عشر 15_16بقلم بقلم ضحى خالد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




الخامس عشر.......... السادس عشر 

بعد مرور أسبوع حدث بيه الكثير من الأشياء 

وأولهم وسكيون الاسعد لكم طلاق منى من محمود بعدما علم أنها ضربت والدته ...

هشام كما هو بعت من يراقب حبيبه وكل خطوه تاخدها هذا شخص يصورها يبعتها إليه وينتظر الوقت المناسب ليظهر لها من جديد ......

قرب ياسين للغايه من حبيبه وبدات تشتعل بينهم نار الحب ..ولكن حبيبه خائفه من شيئ مجهول لا تدرى ما هو وخائفه من علاقتها بياسين حتى أنها أخذت راي كرستين وقاسم وجميعهم لم يعترضوا ف علاقتهم لا يجود بها اى تجاوز ..........

فى البلد فى بيت هشام .. منى بتصرخ ومسكه فى احمد ابنها ....

منى: احب على يدك يا محمود هات الواد 

محمود: لا مش هديك الواد مش هخليه يتربى معاك مش هخليه يتشرب من سمك ولا يطلع زى خالو 

حافظه: اسمع يا جدع انت اسم بابنى ميجيش على لسانك ده 

محمود بسخرية: بتك عندك يا حماتى ابجى ربيها 

حافظه: بتى متربيه غصبا عن عينك 

محمود: واضح التربيه ... مش عايز اشوفك  تانى فى حياتى ..

منى بنحيب: ونبى خلينى اشوف ابنى ونبى يا محمود 

محمود : ابدا وحياة مد يدك على امى لشحطفك عليه وحياة جهرت جلبها لاكوى جلبك وبرضوا مش هتلمحى ضفروا 

حافظه: وانت فاكر هنسكتلك فى محاكم بينا يا ابن انعام 

محمود: لو لمحت مرا منكم جنبها همحيها من وش دنيا ولو ابنك دكر على حج يهوب نحيتى وانا اخليه يتحصر على عمره ... 

بصلهم بقرف وشال احمد وخرج ...

قعد منها تضرب على وشها وتصوت ...

بصتلها رحاب بشماته وقالت فى سرها: ذنب حبيبه الغلبانه  ولسه دور أمك واخوك جى 

بس دور أمك على ايدى ....

حافظه: ربنا ينتجم منك يا بعيد .... 

وبصت لبنتها: ولا يهمك بكره اجوزك سيد سيدو ..

بصتلهم وسكت الناس دى مش بتعترف أنها ظالمه بسهوله ....

حافظه : بتبصى اجده ليه اكيد شمتانه

انا فعلا شمتانه بس عمرى ما اجول رديت ببرود: واشمت ليه انا وليه زيها 

حافظه: يبجا انجرى اعملى لجمه 

رحاب ببرود: مانيش جادره اعملو انتو 

وسبتها وتطلعت تولع هى وبتها ....................

عند ياسين انهارده اجازه من الشغل  وهو مظبط مواعيد شغله وأجزته مع حبيبه .... 

كان قاعد بياكل فى امان الله وبيلعب مع عيال اخوه رائف ... 

رائف: جهز نفسك 

ياسين: خير حد مات ..

رائف: لا بعيد الشر بس هخطبلك 

مش مركز أو اصدمت يعنى ايه يخطبلى هو أنا صغير وبعدين ازاى لا مستحيل 

رائف: ياسين انت معى 

قومت وقفت وقولت: لا طبعا مش موافق 

رائف بحده: يعنى ايه انت هتصغرنى معاهم 

ياسين: وانا مالى انت اخدت رايى 

رائف: مش محتاج اخد رايك لانك هتيجى معى 

ياسين بحده: مستحيل ده يحصل حتى لو على جثتى 

رائف بحده: ليه ادينى سبب 

سناء : احترمونى انا وسطكم 

منال زوجت رائف: بلاش تنفعلى يا ماما علشان متتعبيش 

سناء: وحلهم ده يابنتى 

رائف قرب من ياسين ومسكو من هدومه: قولى يالاا انا بسعى انك تكون بنى آدم محترم وعندك عائله وانت عايز تعيش طول عمرك صايع قولى رافض ليه 

حاولت امسك اعصابى مهما حصل اخويا الكبير واللى مربينى بينى وبينو ١٥سنه 

قولت بهدوء: جوايا مشاعر لحد ...

مسكت ايدو ونزلتها بهدوء من على هدومى بصيت لامى لقتها بتضحك عرفت انها فهمت قصدى ... ابتسمتلها ودخلت اوضتى ..

رائف لاحظ السين اللى بينهم : ممكن افهم هو فيه ايه 

سناء بابتسامة: ياسين كبر وبيحب 

رائف: مين 

سناء بابتسامة: ده سر ياسين ومقدرش وبعدين ده لسه بينهم نظرات 

رائف: نظرات يعنى ايه مش فاهم بيشفها فين انا مش مرتاح لابنك 

سناء : بس انا مرتاحه 

رائف: عايز افهم تتخير عن اختيارى بايه 

سناء: انا مشفتش اختيارك بس انا شايفه اختيار يا سين بسم الله مشاء الله 

رائف: انت عرفاه ومقولتيش 

سناء بابتسامة: مش قولتلك سر ...

وسبتو ومشيت ...

وقف رائف فى نص حك رقبتو: والله ما مرتحلك انت كمان 

لاحظ منال بتضحك قال بحده:انت تعرفى حاجه 

منال: وربنا ابدا .... .....

عند حبيبه .....

واقفه فى المطبخ بتحضر الغداء دخل العفريت الصغير كفين وأخذ شوية بطاطس وجرى 

حبيبه بعفاويه: ياسين خد هنا 

وبعدين قلبها دق بعنف وسكتت وشها جاب الوان اول ومشافت صدمة كرستين سابت كل اللى فى اديها وجريت على بره .. قفلت كرستين على الاكل وطلعت وراها ...لقتها قاعده ومكسوفه قعد جنبها وطبطبت عليها ...

كرستين بحنان: بتحبيه 

حبييه: مش عارفه يا كرس

كرستين: حتى لو بتحبيه وايه يعنى مش من حقك 

حبيبه: بس أنى خايفه جوى اخرتها ايه 

كريستين: اخرتها خير 

حبيبه: لا انا جلبى مش مطمان انى خايفه لحسن أفضل أجده هشام خانجنى 

كريستين: ليه يا حبيبتى مش يمكن ربنا يسعدك. تخلصى منه وتعيشى حياتك مع ياسين أو مع غيرو 

خبيبه: انى مش عايزه اعلج نفسى بالحبال دايبه 

كريستين: انت مفكيش حاجه تتعايب يا حبيبه والف راجل يتمناك غير ياسين متخافيش وافتحى قلبك وارميها على ربنا 

هزت راسى وجامت حضنتنى وجمنا .................

فى اليل راجع قاسم من الشغل وصل المحصول الطماطم للمصنع وراجع من على الطريق الصحراوي سمع صوت طفل بعيط هدى السرعه وقف العربيه ونزل يشوف الصوت جى منين ويتفجاء بطفل محطوط فى نص الطريق قلبو اتخلع قرب منه وشاف مكتوب على البطانيه البيضه اللى ملفوف بيها (لاقيت) .......الكلمه وجعتو اوى ازاى ناس يجلها قلب تعمل كده .. شالو وهدى عياطو ورجع فى وشو على البيت. .....

دخل وهو شايلو وحاسس أن قلبو بيطير من الفرحه .... 

امنه بدهشه: وه ابن مين ده 

قاسم بابتسامة: مش عارف انا لجيتو 

رامى : وه لجيتو فين 

قاسم: على طريق صحراوي فى نص الطريق 

رامى باسى: تلاجيه مخطوف من امو 

قاسم: مافيش الكلام ده حد راميه 

امنه: يا جلب أمك ده شكلو ابن ساعات 

صالح: روح حتو فى اى جسم يلا مش ناقصه مصايب 

قاسم ببرود: هو انى مجولتلكش انى هتبناه واربيه 

صالح بعصبية: مش هسمح بكده انك تدخل عيل الله واعلم جى منين يتربى وسط احفادى 

قاسم بهدوء: يابا انى اخد جرار خلاص 

صالح بعصبية: محدش هيوافج  انو يتربى هنا 

قام رامى بهدوء: يتربى في عزك يا خويا انى طالع 

امنه: خدو واطلع لمرتك فرحها .. 

قاسم بص لابوه واخدو وطلع .... 

صالح بعصبية: والله عال محدش بجا يعملى حساب هنا وبتك الفا*جره اللى هربت واكيد ماشيه على حل شعرها التانيه جصرت ربجتى جدام جوزها 

امنه: وهى دى جوازه برضوا دى جوازت الندامه ....

عند حبيبه .....

كرستين: روحى قبليه يا حبيبه ومتخافيش 

حبيبه بقلق: بس انى خايفه 

كرستين: من ايه بس جمدى قلبك كده ومش هيحصل حاجه يلا قومى البسى وانزلى 

فعلا سمعت كلامها وجمت بدلت خلجاتى اصل ياسين رن على وجال انى لازم اجبلو على البحر ضرورى ... 

لبست ونزلت المكان اللى جال عليه لجيتو واجف وعلى وشو ابتسامه جميله جوى يابوي عليه .. 

ياسين بابتسامة وماسك فايدو ورد اده لحبيبه  

حبيبه اتكسفت واخذتو منه: شكرا 

ياسين: العفو 

حبيبه: خير 

اخد نفس طويل واتكلم بهدوء: بصى يا حبيبه انا عمرى مالفيت ولا دورت انا بحبك 

ما تخاف منه حدث الان ........ 

نرجع البلد .... 

مهره ضمه الطفل بتملك غريب ومرعب قاسم خايف لحسن يطلع فعلا مخطوف واهلو يظهرو ويخدو منها مهره ممكن يحصلها حاجه فاق على صوتها وهى بتلعب معها ..

مهره وكأنها ام حقيقى: يا خلاثى على العسل انت بتضحك لماما يا روح ماما ..

وبعدين بصت لقاسم : هسميه مالك 

ابتسمتلها وهزت راسى بالموافجه: حلو يا حبيبتى ... 

ثانيه وبدا مالك يعيط جامد 

قاسم قلبه اتخلع من الخوف عليه كانو ابنه: مالو بيعيط كده ليه 

مهره:شكلو جعان انزل هات علبة لبن ورضاعه ..

قاسم: طب البسى هنروح نوديه المستوصف يكشفو عليه انى سمعت أن فى عيال بيكون ليها لبن معين وبالمره نعدى نجبله هدمتين وان شاء الله بكره هروح اسجلو واعملوا شهاده ميلاد ............

نرجع لحبيبه المصدومه 

حبيبه بصدمه: ببتحبنى ازاى 

ياسين: هو ايه اللى ازاى بحبك يا حبيبه قلبى بيدق ليك انت 

حبيبه بدموع: أأنت متعرفش عنى حاجه 

ياسين: مهما كان اللى انت فيه انا معاك ومش هسيبك تحت اى ظرف كان ... يا حبيبه انا حبيتك من ساعة مخبط فيك فى البلد فضلتى شغلانى ولما عرفت انك متجوزه كنت هموت ولما جيتى وانت شايله ملوك وكنت متبهدله وعرفت أن اللى عمل كده جوزك كنت عايز اروح اطلع روحو فى اديه .. طب عارفه لما كنت عايزه ترمى نفسك انا قلبى عامل ازاى وقتها ولما وقعتى فى حضنى ونفسك على رقبتى انا كان نفسى تفضلى كده طول العمر ولما نطقتى اسم جوزك قلبى وجعنى اوى .... 

طب تعرفى بقا أن انا اللى كنت قاعد جنبك لما كنت بتعيطى على البحر كنت ماشى صدفه وشفتك خبيط ملامحى وقعدت اتكلم معاك طب تعرفى انا عرفت انك قاعده مع كرس روحت قولتها اننا محتاجين ممرضين علشان كنت متأكد أن كلامى هيأثر عليك واول حاجه هتعمليها هى الشغل طب تعرفى أن انا اللى وديتك عند امى كرس كانت بتسأل على حد يعلم تفصيل وعرفت أنه ليك فرشحت ماما لما شفتينى هناك مكنتش مجرد صدفه انا مرتب لكل ده انا عامل زى ظلك وراك فى كل حاجه عارفه ليه كل ده لانى بحبك يا حبيبه بحبك اوى وهفضل معاك مهما حصل ... 

نزلت من عينها دموع بس المره دى مختلفه عن كل مره دى دموع الفرحه هى فرحانه أن لاقت حد بيحبها كده ..

ياسين بقلق: حبيبه انت بتحبينى 

رديت بين دموعى: مش عارفه بس انا بحس بحاجه حلوه ناحيتك ..

قرب منها ومسك اديها وقال: مش مشكله انا مش طالب كتير بس اهم حاجه تكون حاسه بيه حاسه بقلبى يا حبيبه

هزت راسى: حاسه بيه .. بس انى مش عارفه مصيرى ايه انى خايفه جوى خايفه من الحب ده 

مسح دموعها : متخافيش يا حبيبه انا عمرى مجرحك .... وهفضل معاك لحد ما تخلصى من جوزك وهستناك حتى لو لاخر العمر ولو مخدكيش فى دنيا هطلبك فى الاخره يا حبيبه 

حبيبه بدموع: بس انى مستهلكش 

ياسين باس أيدها: انا اللى مستهلكيش انت كتير على .. موافقه يا حبيبه تبقى معى لحد اخر العمر 

حبيبه بفرحه: موافقه 

طبعا لأنها مش حلالو مش هيعرف يشلها ولا يحضنها اكتفى أنه باس اديها ......

كل الحديث اللى دار بين حبيبه وياسين كان اتصور وتبعت .........

حبيبه : اهلك هيتقبلونى 

ياسين: اكيد 

حبيبه: فرضا رفضوا 

ياسين: مش مهم الدنيا كلها المهم انت موافقه 

حبيبه: بس انا بحب ماما سناء 

ياسين: وهى كمان بتحبك 

حبيبه: بس لو عرفت انى متجوزه 

رد ياسين بغيره: هتطلقى ومش هتبقى غير على ذمتى انا 

ابتسمت حبيبه على غيرته: طب يا استاذ ياسين لما تعرف أنى مطلقه وكان عندى طفلين وماتو 

ياسين:طب ايه رايك نروح تحكليها 

حبيبه بتوتر: مستحيل 

ياسين: ليه طب ما انا معاك 

حبيبه: لا قولها انت

ياسين مسك اديها وسحبها معه: لا هتقوليلها انت

يتبع

السادس عشر ..........

حبيبه قاعده جنب سناء وبتهز رجليه من التوتر والخوف خايفه سناء ترفضها ...

سناء بابتسامة: خايفه من ايه يا حبيبه 

حبيبه بابتسامة متوتره: ابدا 

تنحنح ياسين: طب هقوم اشوف حازم فين 

سناء: ماشى .... 

خرج يا سين من الاوضه رجعت بصتلها سناء وابتسمت : ياسين قالى شوية حاجات كده بس انا مفهمتش كان بيتكلم بسرعه انا عايزه افهم منك 

بصتلها بتوتر وخوف .. سناء مسكت أيدها وطبطبت عليها متخافيش اتكلمى ...اخذت نفس. ..

حبيبه: كان عندى ١٤ سنه لما بدأت هشام يظهر  فى حياتى بصوره متخلفه وجتها هو كان عنده ٢٢ سنه 

سناء: ازاى 

حبيبه: مش بجرد واد عمى وخلاص بدات اسمع مرات عمى تجول احنا لو هنجوز هشام يبجا عرستو حبيبه انى وجتها كنت صغيره مش فاهمه حاجه فكنت بضحك .. وانى طالعه من المدرسه كان يبجا مستنينى ويصر انو يروحنى بجيت اشوفو فى الدار كتير بحكم أنه اجرب صاحب لقاسم .. اول مره جالى فيها بحبك كان عندى ١٥ سنه. وجتها جعد يومين عندى سخنيه من الصدمه ..

ضحكت سناء عليها من طيبتها 

حبيبه : والله امى كانت فاكره انى جالى حمى ...هشام بعدها طلبنى من ابويا....عمى احمد الله يرحمه جه وجال ابويا أنه مش موافج على جوازنا علشان هشام مش جد المسؤوليه ولا راجل يعتدم عليه .. ابويا وجف فى صف هشام وعاند عمى وجال أن مافيش غيره هيصونى كل الدنيا كانت معترضه على الجوازه كلهم عارفين طبع هشام صعب وعصبى ويده طوليه وماشى وراي كلمة اختو وامه وقاسم لانو صاحبو كان عارف بالويه وجال لابويا وبرضوا صمم عليه .. اتخطب وانا خمستاشر سنه كنت عيله فرحانه بالدهب الكتير اللى جالى والفستان والمكياج مكنتش عندى اصلا راي فى الدار ارفض ولا اوافج ابويا وافج يبجا الكل يمشى وراه فترة الخطوبه كان حنين جوى معى ولما كان يزعلنى كان يراضينى على طول وجال أنه هيتغير بعد الجواز ويعملنى احسن من أجده ..ضحكت بسخريه وكملت والدموع نازله من عينها: مكنتش اعرف انو هيتحول الاسوء اتجوزتو وانا سبعتاشر سنه .. اول شهرين مشوفتش زيهم .....وحملت فى أول طفل لي كنت فرحانه..... فى يوم كنت جعده عند مرات عمى وشدينا فى الكلام وسبتها وطلعت .... راحت جالت لهشام أنى شتمتها... طلع هايج انى جعت اعيط واجله محصلش .. بس مصدجش وضربنى لدرجه خسرت طفلى الاول جبل ما اشوفه ... من وجتها وانى كرهته وبجيت برده معه وهو ظهر على حجيجتو .. بجا يعملنى اسوء من الاول كنت عايزه اطلج ابويا خدنى غصب عنى ورجعنى ليه .. بيعملنى بعنف فى كل حاجه حتى فى حلاظتنا مع بعض بيعملنى كانى من الشارع ولا كانى مراتو وبت عمو ... جررت ماخلفش منه وهو يطلجنى .. اخدت حبوب منع الحمل .. بس يشاء الجدر انى احمل .. معرفتش اعمل حاجه .. وانى خوفت ومجولتش وبسبب سكوتى اضربت عجلة موت كنت هخسر فيها اللى فى بطنى بس ربنا كان ليه حكمه أنها تعيش وتيجى ملوك حبيبتى ونوارت حياتى .. 

الحياه عاديه بتمر بين الضرب والإهانة واخد حجوجه غصبا عنى ... محدش كان معى ومحدش حاول يسعدنى ... اكتشفت انى حامل للمره التانيه انهرت لانى مش هعرف اخلص منه سكت ورفضت انى اجول .. لى اخت جوز مش بتحبنى مع انها بت عمى بس مش بتحبنى فضلت تلعب فى دماغو لحد متجوز على علشان يجهرنى مكنش فارج معى ....... وفعلا اتجوز عليه اصغر من ويوم صباحيتو ضربنى بسبب امو حلفت لو مضربنيش هتسبلو البيت جرنى وضربنى كنت هموت فيها وسجط للمره التانيه .. سبت البيت وحلفت مش هرجع تانى وأبويا ادالو ملوك علشان عارف انى مش هجدر اجعد من غيرها وهرجع تانى فعلا حصل وجررت ارجع بس مكنت عارفه أنى لما ارجع هشوف بتى سايحه فى دمها وهشلها وهضمها لى وهى ميته ... وهشام مسكتش .. وعمل فى محضر إهمال وانى السبب بس ربنا وجف معى وبعتلى ست طيبه جالت انى مكنتش مجوده وجت الحادثه ... وأخذت افراج خوفت اتبهدل اكتر من كده اخويا خدنى وعملى تجرير شرعى بالضرب والعلامات اللى لسه معلمه فى ورفعت جضية خلع وركبت جطر اسكندريه وجيت هنا 

وبعدين كلمت بابتسامة من وسط دموعها : اول مره اجبال ياسين كان فى السوج كان تايه بيسال على ومكان المستوصف ... سعتها حسيت باحساس غريب ناحية معرفش أن الدنيا هتحطو كتير فى طريجى ... الدنيا اللى اخدت متى كل حاجه اخد منى بتى وابنى اللى كان فى بطنى ....

دمعت عين سناء فى الماساءه اللى سمعها هى لو عندها بنت وحصل فيها كل ده كانت موتت هشام وأهله .... 

ياسين واقف بيتصنت وغرقان فى دموعه من معاناتها عايز يروح يموت هشام....جه من وراه شب ينافس طوله ومسكه من هدومه 

عز الدين: مسكتك يا ياسو مش عيب تتصنت على سوسو وضيوفها 

مسح دموعه بسرعه ...

ياسين بغيظ: اوعى ايدك يلا ومتنساش انى عمك 

عز بمرح: عم مين يا عمنا بس مين المزه اللى مع سوسو دى 

ياسين: ولد دى هتبقا مرات عمك يا حيوان 

عز بابتسامة: مرات عمى

ياسين: بتضحك ليه انا مش مرتحلك عيب يا عز دى مرات ياسو برضوا 

ضحك عز على عمو ... 

عز: بس قولى بتتصنت ليه 

ياسين: انت مالك يلاا وبعدين أجرى ذاكر 

عز: طب براحه ياعم متزقتش كان نفسى اتعرف على القمر بس بما انها مرات عمى يعنى الفرص جيه كتير سلام يا ياسو 

ياسين حك رقبتو: شكلى كده هاخد شقه بره بسببك يا عز .....

جوه عند حبيبه ..

مسحت دموعها: بس ودى حكيتى خسرت تلاته من أطفالى على اديو وخسرت نفسى معه وانا دولجتى ولا مطلجه ولا متجوزه انا عارفه أن حضرتك مصدومه واى جرار هتاخديه انى راضيه اكيد مش انى الزوجه اللى بتتمنيها  لابنك بس انى بحبه ومحبتش حد غيرو فى حياتى. هو يعتبر اول راجل فى حياتى لانى جلبى عمرو ما دج غير ليه هو  ...

قلب يا سين دق بسرعه اوى واقتحم عليه الأوضه : بجد يا حبيبه بجد يا حبيبة ياسين بتحبينى 

وشها قلب الوان من كسوفها ...

سناء بابتسامة: ولد عيب كستفها ... 

ياسين بقلق: قولتى ايه يا سوسو 

سناء بابتسامة: انا بحب حبيبه من ساعة ما كنت بعملها التفصيل دخلتى قلبى هادئه وطبيبه اوى 

ياسين بفرحه: افهم انك موافقه 

سناء: طبعا هلاقى احسن منها فين 

دخلت منال وهى بتزغرط: مبروك يا بيبه 

حاوط ياسين منال وحط ايدو على كتفها: دى بقا ياستى منال مرات اخويا الكبير رائف واختى الكبيره 

حبيبه بابتسامة: اتشرفت 

منال بود: ده انا اللى ذدنى شرف ولله يا حبيبه 

دخلت بنتين حلوين 

ياسين: دى بقا قمر العليه سيلا ودى الاقرده الصغيره كنزى 

دخل عز بابتسامة: وانا عز الدين 

ياسين: وده بقا الشحط الكبير عز 

عز بابتسامة: ازيك يا مرات عمى 

ابتسمت حبيبه بخجل ...... 

رن تلفون حبيبه وكانت كريستين 

حبيبه بابتسامة: كان نفسى اجعد معاك اكتر من أجده بس أنى لازم اروح 

سناء: هنقعد مع بعد كتير اوى يا حبيبه 

ياسين: يلا اوصلك 

عز بشغب: متخليك انت يا عمى واوصلها انا 

ياسين بغيظ: لما ارجعلك بس ..

ضحك واخد حبيبه لحد تحت.....

منال: طيبه اوى ربنا يسعدها بس خايفه من رائف ميتقبلش الوضع 

سناء: نفس خوفى بس ربنا يحنن قلبو على اخو .... 

تحت ...

حبيبه: انا هروح واطلع انت 

ياسين: مش هبقا مطمان عليك 

حبيبه بابتسامة: ربنا هيحفظنى 

ياسين بابتسامة حب: مع السلامه يا حبيبه 

ركبها التكاسى وطلع وهو بيغنى وفرحان ..... 

رجعت حبيبه البيت وهى بتغنى وفرحانه اوى 

كرستين: واخيرا كل ده 

مسكتها حبيبه وقعدت تلف وكرستين تلف معها: انا فرحانه جوى جوى عمرى ما كنت فرحانه جد انهارده 

كرستين: ربنا يجعل ايامك كلها فرح بس اشمعنا .... 

حكتلها حبيبه كل حاجه حصلت 

صرخت كرستين من الفرحه ...

وقعدو البنات يغنو ......

نرجع لا قاسم... كشف على الطفل وكان ضعيف جدا جبلو علاج وهدوم وبلن ولبس وكانت مهره طايره من الفرحه ..

قاسم: مبسوطه يا مهره 

مهره :جوى جوى ربنا يديمكم فى حياتى 

قاسم: يديمكم 

مهره: وه اخص عليك هتنسى مالوك 

قاسم: مالوك شكل الواد ده هيشركنى فيك 

مهره: محدش يجدر ياخد مكانك عندى 

قاسم: ربنا يخليك لى ... 

مهره بنبره كلها خوف: أأنت متاكد انو ملهوش أهل 

قاسم بتنهيده: اكيد يا مهره ملهوش أهل انا لجيتو فى نص الطريج الصحراوي يعنى انى لو كنت ماشى بسرعه ومشتوف كنت دستو 

اتنفضت بخوف وضمتو ليها اوى 

قاسم: حتى لو ظهر اهلو مش هيشوفو ضفره 

مهره بدموع: هى الكلمه اللى مكتوبه على بطانيه دى صح

ضمها قاسم ليه: ناس اتعدمت عندها الرحمه 

مهره: سيبك من ناس ودنيا انا فرحانه أوى 

قاسم باس راسها: وانا كمان فرحان 

اليل ده من اسعد الايام اللى عدت.... نامت حبيبه كأنها عليه مراهقه لسه حبيبها قايلها بحبك.... وياسين بيفكر ازاى يسعد حبيبه لحد اخر يوم فى عمره ... 

ومهره نامت وفى حضنها مالك وكأنها ام بجد .. وقاسم بالو مشغول بحبيبه ..........

مرت على الذكره السعيده دى تلات ايام وعرف قاسم وفرح اوى لحبيبه وقرر انها ترجع علشان تمشى فى إجراء الطلاق وتفقو على اخر الاسبوع ... قاسم سجل مالك باسمو وبقا ابنو رسمى ........

ياسين قاعد فى اوضه سمع صوت بيزعق طلع على بره وكان رائف 

رائف بعصبية: صحيح اللى أمك قالتو 

ياسين: قالت ايه 

رائف بعصبية: مطلقه وكمان فلاحه 

ياسين بهدوء: حياتى وانا حر فيها وبعدين ملها يعنى مش انسانه ومن حقها تحب وتتحب 

رائف بعصبية: ت ايه يا حبيبى تتحب لا يا حبيبى اللى زى المطلقين ملهمش حق فى اى حاجه غير انهم يربوا عليهم وبس غير كده لا ولو هتتجوز لا يبقا كبير فى سن يا مطلق يا ارمل أما شب زى حلاتك لا لا يا ياسين مش هسمح 

ياسين: ما هو تفكيرك ده وتفكير غيرك اللى مضيع حقهم وخلى اللى زى حبيبه مش عارفين يعيشو حياة كريمه بسبب التفكير ده ملاين من الستات بتسكت على الاهانه والذل علشان محدش يقول عليها كده 

رائف بعصبية: دى واحده رافعه قضية خلع اكيد****** 

ياسين : انا لحد دلوقتى هادى حبيبه مش كده ولا عمرها كانت كده 

رائف بعصبية: انت عايز تشلنى يلاا حبيت فيها ايه دى نص ست يلاا

ياسين بابتسامة: انا عشقتها عشقت طيبتها ورقته وحاننها هى اللى اجبرتى على عشقها فى نظرى ست الستات 

رائف مسكه من هدومه: عارف يعنى ايه واحده متجوزه قبلك يعنى فى راجل لمسها غيرك يعنى راجل شافها غيرك كانت فى حضن راجل غيرك كان عندها عيال قبلك يعنى دى مش صالحه لاى حاجه 

ياسين بابتسامة: مش مهم عندى كل ده الهم أنها فى الاخر هتبقا فى حضنى انا وحبيبتى انا وام عيالى ...

رائف حك مناخيره بصوابعه وينزل قلم على وش ياسين قدام  عز واخواتو البنات ومنال وامه ..

رائف بحده: قدامك حلين الاول انك تنسى الهبل ده والزفته اللى اسمها حبيبه وتجى محترم كده نتقدم البنت الناس اللى اخترتها وهبتقا اوى راجل فى حياتها 

ياسين ببرود: ولحل التانى 

رائف مسكه من هدومه وشده على اوضه وزقه جوها : يا اما هتفضل محبوس هنا لحد متعقل ...

سناء بحده: رائف افتح لاخوك بلاش جنان عيب يا اخى ده مش صغير 

رائف: كلو من دلعك في اهو جيبلك بلوه اهى واحده ولا مطلقه ولا متجوزه واحده رخصيه يعنى 

سناء: يابنى حرام عليك دى بنت ناس محترمه بس هى حظها مايل 

رائف: تعدلو بعيد عننا ... 

وسبهم وخرج ...

سناء: معلش يا حبيبى هحيلو واخليه يفتحلك. .....

نرجع لحبيبه ... كانت واقفه فى المطبخ بتتكلم مع قاسم ... هى قاعده فى البيت لوحدها الان كرستين راحت تزور أهلها هى وعيلها 

حبيبه : وحبيبى مالك عامل ايه 

قاسم: يا بوى ده مش بينام خمس دجايج يا حبيبه عامل زى الجطط 

ضحكت حبيبه: بكره يا حبيبى يكبر 

قاسم بأمل: وارتاح 

ضحكت حبيبه: همه هيكبر معه 

قاسم : يا وجعه مربربه لسه كمان 

ضحكت حبيبه : امال فاكر ايه 

وهى بتتكلم وبتضحك ...

فجاءه وقع التلفون منها 

ونقف عند المشهد ده..........

يتبع

اللي عاوز تكملة الروايه اعمل انضمام من هناااااااا

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع