القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصقر والنمر البارت السادس عشر 16بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه


رواية الصقر والنمر البارت السادس عشر 16بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية الصقر والنمر البارت السادس عشر 16بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية الصقر والنمر البارت السادس عشر 16بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





الفصل السادس عشر


لينا دخلت وحمزه برق وبيقول فى سره يانهار ابوكى مش فايت اييه اللى انتى عملاه فى نفسك ده داخله بتبص فى عنيه وهو بيصلها ولسان حاله بيقولها لو مسكتك هموتك واخلص منك 


لينا: مساء الخير 


مامة ريان مساء الورد ياعروستنا اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد ماشاء الله اييه الجمال تعالى ياعروسة ابنى جنبى وبتبص لخديجه ربنا يباركلك فيها وعرفت تنقى ياريان ياابنى اييه الجمال الحلاوه 


لينا بصوت انثوى هادى ومثير فى نفس الوقت ميرسى ياطنط حضرتك اللى عنيكى حلوين 


مامة ريان: لا انتى ماشاء الله قمر منور بقولك ايه ياام سمير


خديجه: ايوه حبيبتى 


مامة ريان: ماتخليها كتب كتاب ودخله 


حمزه بصوت عالي ناااااعم


مامة ريان: مالك ياسمير يابنى 


لينا بغيظ اصلك فجاتيه ياطنط وابيه سمير مرنبط بيا وهو اللى كان رافض ان اتجوز عوزنى اقعد جنبه 


حمزه: اه طبعاً اختى وحبيبتى وراح عليها حضنها انا مقدرش استغنى عنها بابا مات وانا اللى مربيها والاب مايفرطش فى بنته صح ولااييه 


مامة ريان: حقك انا لو بنتى مفرطش فيها ابدا


ريان: اييه ياست الكل هتخلى البشمهندس يرجع في كلامه


لينا: لامتققلش ابيه مش هيرجع فى كلامه صح ياابيه 


حمزه: هو لسه حضنها بيفولها طبعا ياقلب ابيه ولينا بتقوله باابتسامه صفرا بطل تفعيص فيا


حمزه: حقى انا عايز افهم اييه اللى انتى عملاه فى نفسك ده 


لينا: عروسه ولازم اتزوق 


حمزه: ماشي ياعروسة ان معرفتك 


لينا ولا تقدر تعمل حاجه 


محمد: شايف ان الحوار احتد بيقولهم ماتقعد ياسمير انت وهاله 


لينا: تعالي ياابيه نقعد


مامة ريان : شكلك مرتبط بيها اوووى يابشمهندس


حمزه: طبعا هاله دى روحى ياست الكل بابا سيباها طفله انا اللى مربيها انا كنت برفص العرسان من بره بره بس الصراحه المعلم ريان حسيت ان هو هيشليها حوه عنيه فوافقت 


ريان: تسلم ياهندسه نقرا الفاتحه 


حمزه: طبعا وقراؤا الفاتحه ومامة حمزه مروه (هدير) ممكن تجيبى العصير والحلويات من جوه انتى وعادل


هدير: طبعا ياماما من عيونى ودخلت ومحمد وهدير حطوا المخدر فى العصير وخرجوا وقدموه لريان ومامته وفى ثوانى كانوا ناموا 


حمزه جرى عليها انا عايز افهم ايييه الفرف اللى انتى عملاه فى نفسك ده


لينا: وانت ومالك ونفضت ايديه من عليها وبتقول لمحمد هات الاحهزه نركبهم قبل الفوقان بسرعه

فلاش باك


لينا قبل ماتخرج محمد بيقزلها اييه يالينا اللى انتى عملاه فى نفسك انتى قلعتى الحجاب ولااييه 


لينا لاطبعا دى باروكه زى باروكة صابرين مش لازم اغريه هو وامه


هدير: امه يابيئه


لينا: الست مامته كده خلوه ياست دودو


هدير: اه 


محمد: بس حمزه لو شافك هيولع فينا كلنا


لينا: وهو ماله مش فاهمه انا بعمل كده علشان الشغل وهو يضرب دماغه فى اتخن حيطه ويالا علشان مانتاخرش علي الناس 

باك


وبالفعل ركبوا الاجهزه واصبح ريان وامه مخترقين وفجاه فاقوا كان الكل قاعد وزى ماكانوا ماسكين اطباق الحلويات والعصير وريان بيقولهم هو انا كنا بتقول اييه 


مامة حمزه: اتفقنا وقرينا الفاتحه اييه يامعلم هووانت صاحى بدرى ولااييه 


ريان: لا ابدا بس مش عارف دماغى فجاه صدعت مش عارف فى اييه 


حمزه: صدعت بعد قراة الفاتحة بس اومال لما تتجوظ هتنتحر ولااايبه


ريان: انتحر دانا ماصدقت ست البنات وافقت 


مامة ريان ربنا يسعدك الله صحيح هى الخطوبه امتى


حمزه: حتى انتى كمان ياست الكل ان شآء الله على اول الشهر 


مامة ريان: على خير ان شآء الله احنا هنقوم بقى علشان شكلى الضغط على عليا 


مامة حمزه الف مليون سلامه عليكي ياحبيبتي 


مامة ريان: الله يسلمك ياحبيبتي هنمشى ونبقى نروح نجيب الشبكه لعروستنا القمر 


مامة حمزه؛ ان شآء الله 


ريان: ان متفق مع الصايغ على شبكة ست البنات هتعجبها اوووووى 


لو مش عاوزه تروحى اجيبلك الجوهرجى لحد. هنا


مامة حمزة: ليه مش عاوزه نروح ده البنت فرحتها ان هى تروح وتنقى شبكتها بنفسها 


ريان: ياست الكل انا مش عايز اتعبها ست البنات تقعد وكل حاجه تجيلها لخد عندها 


حمزه فى سره شلوه من قدامى هتتجلط


محمد: بيقوله لا ياعم هى مش ناقصه تناكه علينا لما انت تعمل معاها كده  مش نعرف نكلمها 


ريان: براحتها ياهندسه ست البنات  تقعد ملكه والكل يبقى فى خدمتها


حمزه بيجز على سنانه طبعا يامعلم اومال لولو دى مفيش منها اتنين 


مامة ريان ربنا يسعدهم يالا ياريان بكره هنروح للجواهرجى علشان القمر بتاعنا تنقى شبكتها 


هاله: ميرسى ياطنط حضرتك اللى قمر، كل ده وهى تخت دراعات حمزه وحمزه بيقولها بطلى سهوكه بقولك اهو  وطبعا لينا تسمع كده بتزيد فيها وريان ومامته استاذنه ونزلوا وحمزه شد لينا لاوضته وقفل وراه قبل مااى حد ياخد باله 


مامته من بره ياحمزه يابنى انت هتعمل فيها اييه 


حمزه: مش هعمل حاجه بس هعرفها ازاى تطلع بشعرها كده قدام سى زفت


لينا:اسمه سى ريان ياميزو 


حمزه: سى ريان  والله طالعالى بشعرك اومال يوم كتب كتاينا مكنتيش، عايزه تركبى معايا العربيه عامله عليا شريفه ومع ريان فتحاهاعلى البحرى


لينا: اه انا حبيت ريان اما انت بكرهك ياابن السيوفى ايييه رايك واعى كده من قدامى وياريت من هنا لاخر يوم فى القضيه لاتكلمنى ولا عايزه اشوف وشك واه وزقته فى كتفه بتقوله انا شريفه غصب عن اهلك ماشى وفتحت الباب وخرجت على شقه محمد وهدير وهدير جريت وراها بس قبل ماتطلع وراها قالتله على فكره لينا الزينى اشرف منك وتعرف ان انت انسان انانى وغيى وجريت وراه وامه بتقوله عيب والله انت لو بتحب بجد تعرف ان اينا مش كده لو كنت اخدت بالك من شعرها كنت عرفت ان دى باروكه ولا انت نسيت 


فلاش باك 


لينا قامت من نومها بتنادى على خديجه بتقولها ياديجا ياحبيبتي فى حد عندك ولاحد خالع راسه


خديجه بضحك لا تعالي يااخرة صبرى مفيش حد  


لينا: امان يامزتى


خديجه: امان ياقلب مزتك ولينا خرجت كانت لبسه بدى كات وشورت وعامله قطتين وكانت قمر 14   وخديجه بتقولها الله أكبر اييه يابنتى الجمال نفس اعرف مخبيه الجمال كل ده ليه


لينا: طيب بذمتك لو طلعت  بشكلى ده هينفع اشتغل مع رجاله ولا فى شغلى ده تقولى الست شهيره كانت بتتوحم على مهند التركى بعيونه الزرقه والشعر الاصفر


خديجه بضحك يابنتي انتى جدتك مامة باباكى كانت من اصول تركيه وانتى طالعه زيها


لينا: ومالها بقى اصولى المصري  لازم يعنى العرق يمد مااهو انا جدتى بقت مصريه كنت طلعت بشعر اسود وعيونه سوده 


خديجه: فى حد يقول للجمال لا


لينا: والنبى تسكتى ياديجا دانا نفسى بكرش على نفسي  اقوم انا انزل الشارع يتكرشوا ويتحرشوا دانا كده بالبسى الرجالى بردوا مش راحمين نفسهم ولا رحمينى دانا يوميا بكسر دراع او اتنين  وفجاه الباب بتاع حمزه اتفتخ وشاف لينا كده جاله ذهول من اللى شايفه جه جرى عليها بيقولها هو انتى حقيقي  ولا حوريه من البخر 


باك


خديجه افتكرت ولا تهورك ده اللي هيضعيها منك انسى الزفته التانيه دى غير دى  لينا بنى ادمه سويه ومتربيه وعارفه ربنا


محمد: انا مش هقول غير اللى طنط قالتله وبقولك اى تعامل تانى مع لينا مفيش وبقولك بعد ماالقضيه تنتهى تروخ تشوف دكتور تعالج عنده


حمزه زعل من نفسه هو عارف ان هى مش كده بس غيرته عميته


لينا دخلت  غيرت هدومها ولبست لبس بيتى وهدير  احترمت صمتها


لينا: مالك يابنتي ساكته ليه


هدير: لينا متزعليش من حمزه


لينا بضحك وانا هزعل منه ليه لم يعنينى شئ هى لولا القضيه  انا لاكنت عرفته ولاقابلته 


هدير: عارفه بس انتى عارفه هو قالك كده ليه 


لينا: انا معرفش ولا عايزه اعرف  وبقولك ايييه سيبك منه ومن هبله ده واحد عبيط مفكر كل البنات زى بعض واللى زى ده  ميعرفش يحب ده لازم يتعالج


خديجه داخله وسمعتها بتقولها عندك حق 


لينا: جت عليها بتقولها اسفه ياديجا ابنك دماغه مش مظبوطه 


خديجه: للاسف عرفت متاخر وانا اللى بقولك اهو ابعدى عنه خالص بعد ماكان نفسي تخلصوا القضيه وتبقوا مع بعض لا انا بقولك لا وسمحينى انا السبب فى. كل ده انا اسفه


لينا: حضنتها وبتقولها اوعى تتأسفى ياديجا  وياستى اهو الواحد بيتسلى مع ابنك ابوراس بخاخه والتانى   الغامض ابو سلامته. 


خديجه: ههههههه يخربيت تشبيهاتك 


لينا: سيبك منه  تعالي بقى اقولك عايزين نقطم ضهر المعلم ريان


خديجه: ليه عايزه تعملى ايييه 


لينا هقولك  واتكلمت معاها  وبعد ماخلصت كلامها وخديجه  وهدير وبيقولها يالهووووووى انتى بجد هتعملى كده 


لينا: اه طبعا انا مفلسته قبل مااقبض عليه مبقاش بنت الزينى


هدير: بتقولها بس طقم الماس ده هيبقى بمبلغ كبيير 


لينا وفيها اييه دانا هخليه هو اللى يتحايل عليا  انتوا اقعدوا بس واتفرجوا بس مش عايزة ابنك ياديجا  يدخل


خديجه: محمد قاله مفيش تعامل مابينك وبينها يعني متقلقيش 


لينا: ياريت بس ابنك مش مضمون


خديجه: متخافيش  ويالا تعالي معايا علشان ننام ونشوف هنعمل اييه بكره


لينا: انا هنام هنا مع دودو


خديجه: خلاص انام معاكوا وخلى ابوراس بخاخه ينام لوحده 


التلاته ضحكوا وخديجه بتقولهم اييه رايكم ننام كلنا على سرير واحد 


هدير اشطا هو ده الكلام وانتى فى النص ياديجا 


خديجه: طيب يالا بينا انا مش داخله تاني هتيلى حاجه من عندكم البسها اه وايييه رايكم نطرد محمد يروح ينام مع حمزه


لينا سقفت بايديها هو ده الكلام وخرجت جرى نادت عليه خرج بيقولها عايزة اييه 


لينا اطلع بره 


محمد: نعم انتى بتقولى ايييه 


لينا قصدي اطلع هاتلى الموبايل من الشقه التانيه


محمد: اه ماشي  وخرج من باب الشقه


لينا ميدو مترجعش ابقى نام مع الاخ اللى جوه


محمد: ياجذمه افتحي يالينا متصتعبتيش 

لينا: خلاص نمنا


هدير: اخص عليكم كده تطردوا ميدو


خديجه: بقولك يالينا


لينا: قولى ياحب 


خديجه: اطرديها هى التانيه  بتاعة ميدو قال ا

ميدو  قال انهارده مفيش رجاله احنا الستات المسيطرين 


لينا: ايوه بقى ياديجا ياعسل اييه يادودو هتروحى لميدو ولا هتنضمى للستات المسيطره 


هدير: لارجالة مين طبعاً معاكم  وضحكوا وخديجه خدنهم فى حضنها وراحوا فى النوم 


اسبيبهم ونروح لبيت لينا 


مامتها بتقوله عبدالرحمن ليناوحشتنى هى ومحمد 


عبدالرحمن: معلش  هما قدامهم شويه وان شاء، الله يخلصوا ويرجعوا ادعيلهم


مامة لينا: ربنا يسدد خطاهم ويرجعولى بالسلامه اه صحيح خديجه مرجعتش 


بابا لينا: لا مارجعتش فاروق قالى مستينه ان حمزه يرجع هترجع فى اليوم اللي هيرجع فيه


مامة لينا: ترجع بالسلامة  ان شاء الله  هو فاروق طمتك عليهم


بابا لينا: اه هو بيكلمهم وبيطمن عليهم  انتى عارفه ان هما ماسكين قضيه كبيره هو القائد بتاعهم


مامة لينا: ربنا معاهم 


يابا لينا: يارب اه اومال جاسر، فين


مامة لينا: بيذاكر فوق بس حاسه ان هو متغير


بابا لينا: ازاى ومتغير، من ناحية اييه فهمينى ماله جاسر وفى ابيه متغير ياشهيره


شهيره: عالطول عايز ينام وتحت عيونه سوده اووووى ومش بقى ياكل زى الاول  مش ده جاسر  اللى بيعشق الاكل ولاحتى تمارينه فى النادى بقى يعملها ولا يروح النادى من اصله ياعبدالرحمن


عبدالرحمن: الموضوع ده بقاله قد اييه


شهيره من بعد اخواته ماسافروا عالطول


عبدالرحمن: انا هطلغ اشوف ماله 


شهيره: هطلغ معاك


عبدالرحمن: لا خليكى هنا ممكن يكون فى حاجه مش عايز يقولها ويتكسف يقولها قدامك 


شهيره: ابقى طمنى واحكيلى 


عبدالرحمن: حاضر  وطلع وفتح غرفة جاسر، واول مافتح كانت المفاجأة 

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

استوب

الصقر والنمر 


تعليقات

التنقل السريع