القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الصقر والنمر البارت الحادي وعشرون 21بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية الصقر والنمر البارت الحادي وعشرون 21بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


رواية الصقر والنمر البارت الحادي وعشرون 21بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 








رواية الصقر والنمر البارت الحادي وعشرون 21بقلم مريم سيد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


الواحد. والعشرون 


بعد اذان الظهر توافد ستات الحاره على  منزل لينا يباركوا ويهنوا  ام محمود  استئذنت ودخلت  بتقولهم احنا جايين نهنى ونهيص شويه لست البنات قبل ماتروح لكوافير  والله لولا الملامه كل يوم نبقى عندكم بس المعلم ريان قالنا لا علشان الست هاله واخواتها وراهم اشغالهم


خديجه: بضحك. ليه يام محمود دانتوا تنوروا بس كان فى دوشه شويه تحت وسامعه زغاريط وهيصه 


ام محمود هو انتى متعرفيش 


خديجه لا معرفش 


ام محمود: ده الواد بركوته كان جايب عجول وبيدبحها وبيفرقها على الناس اللى ساكنه فى الحاره وكمان هيعملوا  غدا للناس قبل الفرح  


خديجه: عجول وغدا  ليه  يعنى هو مفيش اكل فى الفرح


ام محمود:  لافيه بس   محدش فينا   هيروح الفرح سى ريان معارفه ناس كبرات وانتوا معارفكم بردوا زيه وكمان احنا اشكال تروح قاعات ياام سمير


لينا: ليه كده ياست ام محموددى كفايه طيبة قلبكم اوعى تقلى من نفسك ولامن اهل الحاره هو ريان اللى قال كده


ام محمود: لا والله ماحصل بس يعنى واحده زيى بياعة  خضار تروح بعبايتها السوده القاعه وهى فى مكان بيقولوا حلو حلاوه


هدير: وفيها ايييه يعني  العبايه ده انتى تشرفى اى مكان  تروحيه ياام محمود 


خديجه: واتا بقى مش همشى غير لما تيجي معايا انتى  وبقيت ستات الحاره انتوا تنوروا


ام محمود:ربنا يسعدكم يارب 


لينا: طيب اهو ياستى عايزه كمان اوعى ماتجيش الفرح هزعل


ام محمود اللهى يجبر بخاطركم زى ماجبرتوا بخاطرى 


خديجه: احنا كلنا اهل ياام محمود مفيش فرق كلنا على الله بقولك اومال فين بقيت الستات 


ام محمود: يالهوووووى دانا حجزاهم بره قلت استئذن منكم قبل مايدخلوا والكلام خدنا 


لينا وخديجه وهدير، ضحكوا حجزاهم طيب داخليهم 


خرجت جرى ام محمود ودخلت  ستات الحاره والبنات بيهصوا غير الزيارات اللى جيبنها وحمزه ومحمد نزلوا تحت  سابوا الستات على راحتهم


نسيبهم ونروخ لمكان لاول مره مطار القاهره يعلن عن وصول رجل الاعمال الانجليزى الجنسيه  ومصرى  الاصل يوسف نصر(جوزيف)  وكان فى استقباله ريان  


جوزيف: العريس بنفسه بيستقبلنى 


ريان: الله مش ابن خالتى وحبيبى  وكمان بقاله كتيير مجاش مصر وخالته منتظراه على احر من الجمر 


جوزيف: وهى كمان وحشانى مبروك ياعريس  انا نازل مخصوص علشان الفرح 


ريان: طيب والثفقه ياجو


جوزيف: طيب ماانت عارف من هناك هتخلص بس انا جاى اعاين بنفسى  وكمان اشوف البلد اللى امى اتطردت منها واخد حقى من الكل فيها 


ريان: والله اللى بسمعه منك عكس اللى بسمعه من خالتك بس ماعلينا انت حر بس انت عارف ان دى حاجه هعملها وبعدين ابدا حياه نظيفه مع حبيتى هاله 


جوزيف: ربنا يهنيك ياعم  يالا رحلى وجعتنى عايز اروح الحاره عايز اكل اكل مصرى 


ريان: متقلقش خالتك متوصيه بيك بس يااخى انا بستغربك بتكلم  مصرى لبلب مش عارف دكانك متربى فى الحوارى


جوزيف: والله عيب عليك  انا اى مكان فيه لازم ابقى من اهله اومال انا مسمينى الكوبرا ليه بتلون بكل لون شويه


ريان: ماشي ياعم المتلون  يالا وركبوا الغربيه وصلوا لبيت ريان  ومامة ريان اول ماشافت جوزيف حضنته وبتقوله ياه يوسف ياحبيبي كان نفسي اشوفك قبل مااموت 


جوزيف: حبيبتي ياخالتى ماهو انا بكلمك عالطول وبطمن على ريان  عليكى عالطول  


مامة ريان: لا كان نفسى المسك واحضنك ياحبيبي  وخدته فى حضنها وريان بيقولها اغير، انا كده 


جوزيف: اتفلق خالتى وحضنانى مالك انت مش فاهم 


ريان بضحك الله مش امى بقولك ياست الحبايب  غديه ده من ساعة نزل ارض مصر هو بيقول عايز اكل مصرى اللى بسمع عنه  وكمان علشان خلاص مابقاش فيه وقت انا هنزل اوصل ست البنات للبيوتى سنتر وارجعلكم تانى تكون شبعت منه هو شبع منك ماشي 


مامته: ماشي ياحبيبي قولها طنط بنقولك كان نفسها تيجي معاكى بس بقى ابن اختها جالها من السفر بعظ غيبه طويله 


ريان ماشى ياحبيبتي  ونزل ومامة  ريان بنقوله ادخل ياحبيبي  ارتاح وغير هدومك عقبال ماجهزلك الاكل


جوزيف؛ اتا هدخل اغير واجى اقف معاكى وانتى بتجهزى الاكل عايز اشوفك وانتى واقفه فى المطبخ  


مامة ريان براحتك ياحبيبي  وهو دخل غير، وخرج كانت مامة ريان  واقفه بتجهز الاكل وحوزيف بيقولها خالتى 


مامة ريان: نعم ياحبيبي 


جوزيف هو انتى وامى كنتوا تؤام صح


مامة ريان لا مامتك كانت اللى كبيره انا كنت صغيره عنها بحوالى، 5سنين بس كان اللى يشوفنا يقول تؤام لان مامتك كانت قليله اما كنت تخينه زى ماانت شايف كان اللى يشوفنا يفكر ان احنا تؤم بسبب  الشكل والشبه اللى بينى وبينها 


جوزيف: هى كانت عامله ازاى انا مش فاكر حاجه عنها خالص  هى ماتت وانا صغير


مامة ريان: استر، كانت طيبه وطيبه زياده عن اللزوم متعرفش تاخد قرارات بنفسها ولما اتحوزت باباك  كان هو المسيطر الوحيد عليها اى حاجه يقولها تقول حاضر حتى فى موضوع الهجره هو السبب 


جوزيف: ليه مش ناصر تطردكم


مامة ريان: لا طبعاً محدش طردنا بدليل ان انا اهو


جوزيف بس انتى مسلمه


مامة ريان: لا خالص انا قعدت فتره طويله على ديانتى وعمري  ماحد قالى  اطلغى من بلدك


جوزيف: وهى بلدك


مامة طبعا  بلدى وبلدك انت كمان مصر تستاهل تتحب مصر ناسها طيبين احنا كنا كلنا جنب بعض  التلت ديانات بنحتفل باعياد بعض  ونقدم الهدايا لبعض ده فى رمضان كنا بنفطر مع بعض  ومفيش حد فينا بيسال مين فينا  اييه ديانتك احنا كلنا مصريين اه فى ايادى بتلعب بس ربنا واقف لليهم بالمرصاد  لحماية البلد دى لانها تحت حماية رب العالمين 


جوزيف: بتحيبها اوووى


مامة ريان: لانها تستاهل تتحب انت لو عايش هنا كنت عرفت  الكلام اللى بقولهولك ده


جوزيف غير، الموضوع بيقولها ريحة اكلك تحفه


مامة ريان مامتك كانت اشطر  منى بكتيير


جوزيف: للاسف مش فاكر بس حضرتك قلتى كده انا هصدقك ومامة ريان ابتسمتله وبدات تجهز السفره وجوزيف قعد ياكل وكان مستمتع بالاكل  جدا بيقولها الله على جمال الاكل دانا راشق هنا  مش مسافر  او اخدك معايا 


مامة ريان: لا خليك انت هنا اما انا اطلع من مصر واعيش بره دانا اموت  انا زى السمكه لو خرجت من الميه اموت


جوزيف: نفسي اعرف سر حبكم للبلد امى ماتت على ارضها وبردوا قالت زيك كده


مامة ريان لانها تستاهل  انت عارف يعنى ايييه مصر اسمع القصيده دى لاامير الشعراء احمد شوفى

ان تسالنى عن مصر حواء القرى


إن تسألي عن مصرَ حواءِ القرى وقرارة ِ التاريخِ والآثارِ فالصُّبحُ في منفٍ وثيبة واضحٌ مَنْ ذا يُلاقي الصُّبحَ بالإنكار؟ 


ياااه ايييه ده ياخالتو هو انتى خفظتيها ازاى دى


مامة ريان: اى حاجه تخص مصر انا بخفظها عن ظهر قلب 


بقيت الفصل هنزله بالليل


باقى الواحد. والعشرون 


بعد خروج ريان وصل لقهوه اطمن على كل حاجه طلبها من رجالته ان كل حاجه ماشيه على اكمل وجه 


مسك فونه اتصل بحمزه بيقوله ازيك ياهندسه 


حمزه: اهلا ياعريس 


ريان: اهلا بيك يالونسب بقولك حضرتك فوق ولا البشمهندس عادل فوق


حمزه: لا انا هو قاعدين لف كده هتلاقينا قاعدين وراك عالطول ريان بيلف بيقوله مخدتش بالى منكم معلش 


حمزه: ولايهمك ياعمنا وقفل التليفون وراح على عندهم سلم عليهم وقالهم انا جاى اخد ست البنات للبيوتى سنتر


محمد: بقولك ياريان ممكن اسالك سؤال


ريان: بيقول اتفضل ياهندسه خير سؤال اييه


محمد: هو انت لبه مش بتقول اسم خطيبتك وبتقول ست البنات 


ريان لانها هى ست البنات وملكة قلبى ماينفعش اسمها يتقال كده وخلاص لازم قبليه لقب يليق بيها ومفيش اجمل من ست البنات 


محمد فى سره يارتنى ماسالتك يااخى دى هدير بتقارن بين معاملتك ومعاملتى ليها روح منك لله يااخى 


ريان: روحت فين ياهندسه 


محمد: ها لا معاك 


ريان: معلش هتعبوكم ممكن تقولوا لست البنات تجهز علشان يدوبك نلحق 


محمد: حاضر ومسك فونه اتصل بالينا بيقولها يالا ياست البنات اجهزى المعلم تحت عايز يوصلك للبيوتى سنتر 


لينابضحك بتقوله ميدو هو انت مالك بتكلم زى الاخ الغامض بسلامته


محمد: الله اومال يالا اجهزى المعلم واقف على النار ده محسسنى ان هيتحوز شجرة الدر نا مش فاهم اييه الرجاله دى 


لينا: ههههه بيفهموا مش شبهاكم متعرفوش تتعاملوا مع الجنس اللطيف 


محمد: ضحك بصوته كله طيب انتى مصدقه نفسك 


لينا هى كمان ضحكت الصراحه لا 😂اه عرفت ان الاخ وصل وقاعد بيطفح اكل مصرى 


محمد اه عرفت وكمان اللى دار، مابين خالته وكلامهاعن البلد تعرفي امه صعبانه عليا


لينا: مايصعبش عليك حد. معرفتش تربى اه صحيح هو فين


محمد: واقف مع بركوته والناس حواليه تقولي عضو مجلس شعب وبيفرق فلوس


لينا: تعالي شوف ياخويا الستات هنا وهما بيتكلموا عليه وعلى حنيته وطيبته سيبك كل هيعرف هو بيعمل ايه 


محمد: طيب بذمتك هيصدقوا


لينا: اللى يصدق يصدق هما حرين احنا بنعمل شغلنا واللى عايز يعرف ويفتح عنيه يفتحها واللى عايز يقفل عنيه هو حر يلا هلبس علشان انزل اه ظبطوا كل حاجه 


محمد متقلقيش وقفل معاها وحمزه بيقوله اييه ياعم كل الكلام البيه عمال يبص عليك وتحسى ان هو بيقولك اييه الكلام ده كله


محمد: هى بتظبط معايا بتقول مفيش وقت ولازم نكون مستعدين 


حمزه اه وجه عليهم اييه ياهندسه هى اتاخرت ليه 


محمد: هى لحقت يابنى ماتهدى يامعلم وبطل دلقتك دى


ريان: دلقتى ده لولا الملامه كتت كتبت الكتاب بس لولا ست البنات قالتلي مينفعش غير لما تخلص اخر سنه فى كليتها وبعدين نكتب الكتاب ونجوز كمان وانا هصبر كلها كام شهر ربنا يصبرنى


حمزه ارحمنى يارب ياابنى استرجل هو كده ياجدعان قال معلم قال دانت محصلتش الواد لوسى وانت بتكلم بنعومه كده


محمد: اهييه نزلت ياعم هى وبنات الحاره ومعاها مراتى ريان بيشوفها الله اكبر ست البنات منوره الحاره كلها 


ام محمود: هى ست البنات وانت زينة الشباب زغرطوا ياستات وانتوا يابنات 


لينا بضحك ام محمود هلكتى الناس زغاريط وغنى


ام محمود ده يوم المنى لنا اشوف سيد الرجاله كلها بيتحوز ويتجوز ينة البنات وستهم كمان 


لينا بدلع بقولك يامعلم


ريان: قولى ياقلب ونن عين المعلم


لينا: تسلمي يارب انا عاوزه كل اهل الحاره يكونوا فى القاعه


ريان: طبعاً دووول اهلى وناسى وانا عامل حسابي ياست البنات والاتوبيسات هتنقلهم وكمان انا جايب ليهم هدوم جديده تليق بيهم وبفرجنا


ام محمود الهى بسغدكم دنيا واخره يارب يالا يابنات هيصوا وام محمود بتغنى 


يا ساتر استر من دخول الحارة دي حارة وحشة والنسوان قرارة يا ساتر استر من دخول الحتة دي حارة وحشة ونسوانها سكة يا طبلة رني يا طبلة يا طبلة راني انا ليا جارة يا وله هتطق مني يلا يا حارة هس هس دحنا إلى عمالنالكو الحس.


والكل فى الحاره بيغنوا وبعدها استذنوا وريان ركبهم وركبت خديجه جنبه وهو عارف ان هى عمرها تقعد على الكرسى جنبه وده مش مضايقه بالعكس هو مبسوط بده واتخرك وصلوا البيوتى سنتر وقالها خلصى ورنى عليا هتلاقينى فى ثوانى اكون عندك 


لينا: حاضر وطلعوا وطبعا السنتر كان تحت ايد الشرطه المصريه واللى الشخص اللى عامل ميكب فى تفيير شكل لينا كان موجود وهو اللى عملاها المكيب وبعد وقت خلصت واتصلت باخوها بلغته وقالها انا هبلغه استعدى هوواصلا واقف من بدرى واحنا معاه 


لينا: مغقوله و


محمد: اه 


لينا: اوك انا جاهزه خلى حمزه يجيى ياخدنى 


محمد: نعم 


لينا: الله مش اخويا الكبير 


محمد: يابنتى اقسم بالله هتجيبله جلطه


لينا: ياعم اخلص وقفلت معاه وخديجه هتعملى اييه يامصيبه هانم


لينا: انا هعمل ايه بقوله ابعت سمير ياخدنى بيقولى ابعت ريان قولتله مايمفعش لازم اخويا الكبير هو اللى يسلملى ليه


خديجه: ضحكت لا بس انا مش حاسه بده


لينا: يالهووووى ظلمانى يامامتى


هدير: يابت كيوت انتى انا حاسه ان انتى وراكى حاجه بعد الطلب ده 


لينا: اتا خالص يامظلومه انا هو اخويا الكبير ولازم يسلملى له صح ولا


تحت محمد راح على مكان وقوف حمزه وراح بصوت واطى اطلع هات لينا من فوق 


حمزه: نعم واجيبها انا ليه


محمد: الله مش انت اخوها الكبير ولازم تسلمها لعريسها


حمزه: والله ومين بقي صاخب الاقتراح ده


محمد بضحك


حمزه: اه عرفت ماشى ياولاد الزينى وريان بيقولهم هى ست البنات جهزت بتصل بيها تليفونها مشغول


محمد: اه وسمير طالع يحيبها من فوق خمس دقايق وتنزل 


ريان: اطلع اجيبها انا 


حمزه: يارب قوله يهدى الاخ ده بدل مااولع فيه هو اختك 


جوزيف هو فى حاجه 


محمد ببرود مين معلش


ريان ده يوسف ابن خالتى لسه واصل من السفر جاى يحضر الفرح


محمد ببرود اه نورت مصر


جوزيف منوره بااهلها


محمد وحمزه: اه طبعا ومحمد بيقوله اطلع هات اختك علشان تسلمها لعريسها حمزه اماءه براسه وطلع اتفاجأ بجمال لينا على الرغم ان ده مش شكلها الحقيقي بس حلوه حلاوه وقف وتنح وبعدين مافاقش غير على ايد امه بتقوله اييه روحت فين


حمزه: ها مروحتش وشد لينا ودخل اوضه فى البيوتى سنتر وخد شفايفها فى جوله من العشق اللى ماله قلبه من ناحيتها والنار كمان لانه قلبه قايد 🔥 ومش عارف ازاى يشوف حبيته جنب حد غيره اع اغترف لنفسه ان هو حبها لا حبها اييه عشقها ولينا بتزقه بتقوله انت اجننت ولاايبه احمد ربنا ان بنات الحاره نزلوا واللى هنا تبغنا


حمزه: انا عملت اللى المفروض يتعمل كلك ملكى وانا اخدت جزء من حقى


لينا ضربته على صدره لا مش من حقك تلمسنى 


حمزه: لا من حقي المسك واعمل اللى انا عايزه فاهمه واياكى يالينا تمايصى ولا تدلعى على الزفت اللى تحت والله العظيم اضربه بالنار واخلص عليه هو ابن خالته


لينا انت متدينيش اؤامر انا اعمل اللى اعم حمزه شدها ليه تانى وباسها لسه هتضربه لحق نفسه وقالها لا خلاص اتعلمت الدرس يابنت الزينى وخرط بيها وامه بتقوله انت عملت اييه


حمزه: عملت اييه مسحت الروج 💋🤣بس


خديجه وهدير، ضحكوا ولينا بتقولهم بطلوا ضحك انتوا الاتنين 


خديجه ابنى طلغ جامد ياولاد هههههههه


لينا: هولعلك فيه بس اصبرى اخلص بس من ام الليله دى ومرقدتهولك فى السرير شهرين مبقاش بنت الزينى


حمزه بيلعبها حواجبه ولاتعرفى تعملى حاجة 


لينا:ديجا خليه يبعد عني 


خديجه: انا مالى يااختى ولينا قالتلهاماشى بس متزعليش منى ها


خديجه: ولااعرفكم ونزلوا وهما بيضحكوا وحمزه سلم لينا للريان اللى كان طاير بيها طيران وصل القاعه بسرعه لانها قريبه اوووى من البيوتى سنتر 

وطبعا دخلوا والاغانى اشتغلت وبعد شويه اتفاجاؤا بريان بيغنى اغنية سعد الصغير عروستى زى السكر


عروستى عروستى دى عروستى عروستى ذى القطة عروستى عروستى دى عروستى عروستى ذى القطة عروستى ذى القطة وانا قلبى مولع شطة عروستى ذى القطة وانا قلبى مولع شطة لو مشيت وسبتنى انا بطاطع ميت حتة سكر ناعم شفاف قِشطة وتتاكل حاف حبيتها سكر ناعم شفاف قِشطة وتتاكل حاف حبيتها ناتها من وسط عسر تالاف اقول اقول اقول اقول اقول اقول اقول اقول اقول اقول


والكل هيص معاها وجت اغنية السلو حمزه بيقولهم ورينا كده كتيير فاروق بيقوله ماتهدى يابنى خلاص الليله قربت تخلص 


حمزه: انا اروح اخدها من بين ايديه انا احق منه وقام وراح عليه اييه ياعم ريان كفايه كده سيبها لاخواتها شويه وشدها منه


ريان: اييه ياهندسه 


حمزه: سيبنى ارقص مع اختى شويه 


لينا: خلاص يارينو هرقص مع ابيه 


ريان: ماشي ياست البنات وجوزيف هووانت سيبت خطيبتك ليه


ريان اخوها بيغير عليها وماكنش عايز يتجوزها وكان بيطفش الغرسان


جوزيف حقه هما بنات مصر حلوين 


ريان: ماتسكت ياعم انت التانى هى ناقصاك 


جوزيف: لا شكله الحب ولع فى الدره


ريان: دى اخترقت قلبى من اول ماشفتها


جوزيف: حقك الصراحه هى ملهاش اخت


ريان بضحك لا ست البنات نسخه واحده نسيبهم ونروح لامجانين 


اينا انت اجنتت


حمزه ببرود ليه يعني اخ عايز يرقص مع اخته غلطت انا 


لينا: بقولك ايه خلينا نخلص


حمزه: ماهو هنخلص وارقصى يالا علشان عنيهم علينا 


لينا ماشي ياابن السيو فى هنستحمل واهى هانت والديحى اشتغل على اغنية انا اللى فيهم بالعند فيهم والغالى يرخص علشاتى لااخر الاغنيه ولينا كانت مندمجه وبعد وقت طويل الفرح خلص والكل كان مبسوط وريان كان هياخدها ويتعشوا قالتله خليها ليوم تانى لاننا كلنا تعابنين هو مأثرش على رائيه والكل رجع بيته ولينا وحمزه ومحمد وهدير استعدوا للمواجهه 

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله هنا👈( الصقر والنمر)

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع