رواية هل من امل البارت الثاني وعشرون 22بقلم رندا على
رواية هل من امل البارت الثاني وعشرون 22بقلم رندا على
نوح بغضب جامد........اناااا انا تقفلي ف وشي وتقوليلي كدا واخد نفس عميق ....الله يرحم يافريده مكنتيش تقدري... تقدري بس ترفعي عينك...عينك بس ف عيني مااااشي ماشي أما وريتك مبقاش انا.....انااااااا اناااا اناااا تعملي فيا كدا مااااشي
وركب العربية علي القاهرة ....ماشي ي فريده انا هوريكي اصبري بس عليا....
عند.فريده
.......اخدت نفس عميق بعدت م خربتها... بس لا ي جماعه انا مش غلطانه بجد هو اللي غلطانه.. لاااا وكمان لي عين البجح يكلمني كدا ويزعقلي ويقولي هوريكي وضحكت جامد.......
....عبيط ي نوح والله ل اطلع عليك القديم والجديد وخلصت..... فيلمي الكرتون وخلصت كذا وحده شوكولاته واثناكس وشربت العصير .......محدش يستغرب انا مش هزعل تاني ولا دمعه وحده بس هتنزل مني كفايه اللي حصلي هناك والظلم اللي اخدته....،و ولعت المكيف وطفيت اللاب ونمت....و روحت ف نوم عميق اوي كأني اديلي سنين منمتش رغم تفكيري ف نوح
بقلم الكاتبه: Randa Ali
ف نفس الوقت
عند مني صحيت من النوم بعد معانت عشان تنام ونوم كمان متقطع ....فاقت كان في توقيت الفجر قامت قعدت وفتحت الفون علي صور حسام وبداءت دموعها تنزل جامد: وحشتني اوي ي حسام..... يارتني كنت اموت قبل ميجي الوقت دا عليا حاسه بوجع اول مره احس بيه حاسه بموت ببطئ من غيرك حسبي الله ونعم الوكيل فيك ي اياد دمرتني...دمرت حياتي
الباب خبط مني مسحت دموعها بسرعه واستغربت أن الوقت متاخر وقامت تفتح
حبيبه بصتلها باستغراب مالك ي مني..!؟
مني بتغير موضوع م.مفيش كنتي عاوزه حاجه...؟
حبيبه شدتها وحضنتها
بقلم الكاتبه: Randa Ali
مني اول م حبيبه حضنتها فضلت مني تعيط جامد اوي
حبيبه فضلت تهديها وطبطب عليها : هششش اهدي...اهدي ي روحي اهدي بس بسس
مني بعدت ومسحت دموعها : ا .ا انا كويسه
حبيبه لمست خدها بلطف: كل حاجه هتعدي والله وهتشوفي
مني بأمل : يااااارب
حبيبه حضنتها
مني بصتلها باستغراب : انتي لابسه ورايحه فين ف الوقت دا كدا..!؟
بقلم الكاتبه: Randa Ali
حبيبه ضحكت : صحي النوم ي حلوه النهارده اول يوم ف الجامعه وجيت عشان السواق تحت مستني ننزل عشان يوصلنا انتي نسيتي أن عقبال م نوصل القاهره هيكون ف المعاد بظبط احنا بنسافر مش زي باقي الناس تنام براحتها وتصحي تروح....
مني بنسيان :انا نسيت بجد.....وتنهدت بتعب...مش عاوزه... روحي انتي..
ثانيا دا كان اختيارنا أننا ندخل جامعة عين شمس
حبيبه شدتها ل جوه وفتحت الدولاب وقالت هتنزلي يعني هتنزلي الكليه ....ثانيا عارفه ان دا اختيارنا واظن انتي حباه اوي زي...الحمد الله يلا بقي عشان ننزل
مني بضيق: لا ي حبيبه .... ثانيا نوح مش هيوافق
حبيبه ضحكت... نوح ههههه نوح مش هنا ثالثا ي استاذه مني مامتك عارفه يلا بقي
وبداءت مني تلبس ونزلت مني وحبيبه وركبو
بقلم الكاتبه: Randa Ali
عند فريده
بعد ساعات من نوم........فوقت علي صوت العصافير قومت بكل تفائل مش عارفه ليه؟ ولا كأني وحده خلاص هتطلق وتسيب اللي بتحبه .......بس امكن عشان خرجت من الجحيم...لحظه لحظه انا ... انا هو انا قولت بحبه بجد؟ لا لا لا اكيد بتخيل ايوا.... وروحت وقفت فتحت الشباك بعد مطفيت المكيف وبصيت للسماء
وتنهدت...وقولت..... هل من امل......وابتسمت... اكيد في امل طول م ربنا معايا كفايه ربنا ظهر الحق وعرفهم انا اي....
الحمد الله.... وروحت اخدت شاور كانت مامي نايمه وعملت ساندويتش وشربت النسكافيه بتاعي....اي دا انا نسيت اتصل ب مني امبارح واعتذرلها علي كلامي معاها ...مهما كان هي كان غصب عنها كفايه اني جر"حتها كدا ثانيا انا من اول م روحت هناك وهي الوحيده اللي كانت كويسه معايا اجي بسهوله وجر"حها واوجعها رغم اللي هي فيه .....يارب سامحني ...وروحت مسكت فوني عشان اتصل عليها....اوووف استغفر الله العظيم واحد ف الميه ...مش مهم ارن وان شاء الله هيكمل ...وجيت ارن راح فصل شحن خالص....ياربي يعني كان لازم تفصل دلوقت وروحت جبت الشاحن وحطيته عليه .......خلي يشحن لغاية م البس طلعت لبسي يااااااه اول خطوه ليا اول يوم ليا ف الكليه وواثقه اني هتفوق فيها وهكون اشطر دكتوره ....
"عقبالي ياااااارب💗"
لبست بنطلون جينز علي تيشرت رقيق خالص رقيق وفردت شعري وحطيت برفن وميكب خفيف انا بحب البساطه ف كل حاجه حتي ف لبسي ومكياجي ولبست كوتشي اسود وشنطه علي ظهري هاند باج صغيره لونها اسوده وروحت بوست خد مامي وهي نايمه ونزلت
بقلم الكاتبه: Randa Ali
ف نفس الوقت
عند مني وحبيبه كانوا وصلوا
حبيبه نزلت من العربيه وبصت ل مني.....ياااااه حاسه ظهري هيتكسر بجد
مني.......
حبيبه قربت منها ومسكت ايدها وقالت.....ربنا موجود افتكري دا دايما
مني ابتسمت:ونعم بالله .....
حبيبه بصتلها .....بصي بقي انا خلاص محاضرتي هتبداء عاوزه حاجه مني قبل م ادخل
مني ابتسمت : لا ي حبيبتي روحي ونا هروح وحبيبه مشيت
ومني راحت الكليه بتاعتها
بقلم الكاتبه: Randa Ali
عند نوح.....
نوح وصل بعد نزول فريده بنص ساعه وصل القاهرة وقف العربيه واخد نفس عميق من السواقه طول المده دي سفر ونزل هو مولع من فريده
"الحمد الله انها نزلت"
طلع وخبط علي باب الشقه
رانيا فتحت عيونها ...وراحت غسلت وشها وراحت تفتح.... خير يارب مين هيكون جاي الصبح كدا ...وفتحت الباب
نوح ابتسم باحراج أنها هي اللي فتحت مش فريده وكانت نايمه وأنه قلقها من النوم... وقال......احم انا اسف لو قلقت نومك
بقلم الكاتبه: Randa Ali
رانيا بدهشه وفرحه ف نفس الوقت : اي دا نوح اهلا اهلا ي حبيبي ادخل...
نوح ابتسم وباس راسها ودخل : امال فين فريده؟!
رانيا بابتسامه : نايمه جوه هدخل اصحهالك
ودخلت حطت أيدها علي راسها لما ملقتهاش قالت.... اكيد في الجامعه وطلعت
نوح بصلها........
رانيا بأسف : معلش ي نوح انا نسيت هي مش موجوده
نوح بصلها باستغراب : مش موجوده؟...
بقلم الكاتبه: Randa Ali
رانيا باحراج أن فريده مش معرفاه حاجه..وقالت :احم.. اه ي حبيبي النهارده اول يوم جامعه ليها ....م احنا قدمنا ليها ف طب اسنان حسب الموجوع اللي جابته
نوح بفرحه أن حلمها اتحقق وبغيره ف نفس الوقت أن في شباب معاها طبعا ف الكليه وحد غيره هيشوفها وغيظ ف نفس الوقت منها.. أنها معبرتهوش ولا قالتلوا ولا عبرته حتي وفكرة أن في شباب ف الكليه معاها حس بغيره جامده وقال بهدوء مصطنع : ماشي....وابتسم ... ولسه هينزل
رانيا شدته : نوح خليك ي حبيبي استناها
بقلم الكاتبه: Randa Ali
نوح ابتسم وجواه بيحاول يتماسك : لا ي مرات عمي هروح مشوار ف شغلي هنا وجاي وهفوت اشوفها ونزل....حسابك تقل معايا اووووي ي فريده
وركب العربيه وخبط ف الدريكسيون العربيه جامد بعصبيه..... ماااااااشي ي فريده مبقاش انا نوح لو مورتكيش وربنا لاوريكي ماااااااشي عشااان انا تعامليني كدا وساق
عند حسام راح عند فريده اللي كانت واقفه ف نص الجامعه ومش عارفه حاجه
حسام ب ابتسامه من وراها : معرفتنيش لي
بقلم الكاتبه: Randa Ali
عند مني
مني كانت لسه المحاضره فاضل عليها ربع ساعه جت ف بالها فريده ....وقالت بفرحه.....ممكن تكون هنا صح..؟ هي المفروض تكون ف أولي وسمعت من جدو أنها جايبه مجموع حلو اوي .....وكملت بخيبة أمل ......بس هشوفها فين ونا مش عارفه دخلت قسم اي وي عالم هتوافق تكلمني ولا لا..وكملت بفرحه.... مرا عمي ايوا صح هرن عليها اكيد هي هتقولي لان لو رنيت علي فريده مش هترد لان اكيد زعلانه .......هرن علي مامتها واسالها وهي اكيد ف الجامعه فريده بس ف اي مش عارفه ....وطلعت الفون ورنت
رانيا كانت بتحضر ف الاكل سمعت الفون راحت ترد.. الو
مني بخجل : الو...ازيك ي طنط انا مني
رانيا بحب : اهلا ي حبيبتي عامله اي
مني بخجل : الحمد الله وحضرتك عامله اي
رانيا بحب : كويسه ي حبيبتي
مني : احم معلش ي طنط هتعبك وازعجك بس كنت حابه اعرف فريده ف الجامعه اكيد صح
رانيا بحب : ايوا ي حبيبتي
مني : طيب كلية اي لان انا ف الجامعه وحابه اشوفها
رانيا :في طب اسنان
مني بفرحه ل فريده :بجد الف مبروك فرحتيني معلش ازعجتك ي طنط
بقلم الكاتبه: Randa Ali
رانيا بحب: الله يبارك فيكي ي حبيبتي ولا تعب ولا حاجه متقوليش كدا بس لحظه صح هو انتي ف الجامعه هنا؟
مني : اه هنا وجيت من عشر دقائق
رانيا بزعل : بقي دا اسمه كلام يعني بيت عمك هنا ونتي متجيش فيه وتقضيها سفر وتعب من الكليه ف عين شمس ل الصعيد لا بجد زعلت منك لي كدا
مني باحراج: معلش حقك عليا ثانيا معانا السواق انا وحبيبه بيوصلنا ويستنانا يرجعنا
رانيا بجديه : كمان حبيبه معاكي لا مفيش الكلام دا انتوا تيجوا عندي وتفضلوا ايام الكليه هنا
مني بتسرع: لا لا ي طنط مينفعش مان...
قاطعتها رانيا بزعل: يعني اي الكلام دا ....دا انتي مش بنت عم بنتي لا دا انتي مرات ابني حسام دا ابني يعني انتي بنتي وحبيبه كمان بنتي وابني حسام لو عرف هيزعل انا هبهدله
مني بحزن بتحااول تداري: احم لابلاش حسام معلش ثانيا طبعا حضرتك زي ماما والله وربنا عالم بس مش هينفع
بقلم الكاتبه: Randa Ali
رانيا قاطعتها وقالت بزعل :يعني اي مينفعش انا قولت كلمه لو متنفذتش هزعل منكم ويلا روحي محاضرتك عشان معطلكيش ونا ليا كلام مع حسام وسعاد وزينب
وقفلو بعد م ودعو بعض بعد السلامات منهم
مني بحزن وبتوتر:اي اللي عملته دا وموقفي اي قدام حسام ههه هي فاكره اني مراته بجد وتنهدت بحزن..ربنا يسعدو..وابتسمت....المهم حلو اوي فريده هنا اروح دور عليها واشوفها انا هحاول علي قد ماقدر اصالحها وراحت مني
عند فريده
فريده اتخضت وتعدلت واخدت نفسها جامد: حسام خضتني
حسام حضنها جامد : مش هتحضنيني ي ديدا
بقلم الكاتبه: Randa Ali
فريده بزعل: لا انا مش بكلمك
حسام بصلها: لي دا..؟
فريده بزعل : عشان اتعصبت عليا ساعة م كنت رايح تكتب مع مني
حسام وشه تغير بعدها قال: كنت مخنوق ي فريده مش عارف اكلم مع حد ......وانتي اختي صغيره وصحبتي قبل م تكوني اختي كمان المفروض تكوني حفظاني
فريده حضنته جامد اوي: انا اسفه بس انا ساعتها مكنتش طايقه حد منهم من سبب اللي حصل...
بقلم الكاتبه: Randa Ali
حسام ابتسم جامد وحضنها اوي: انا عمري مزعل منك ي هبله انتي بنتي قبل م تكوني اختي أو بنت عمتي أو صحبتي
فريده ضحكت وابتسمت جامد : وبعدين قولي جيت هنا ازاي
حسام هو حضنها : اولا ي ستي انا دكتور وغير دكتور انا دكتور ف كلية طب زي مانتي عارفه ف اقدر ادخل ف اي كليه وبعدين عرفت من ماما رانيا لما اتصلت اطمن عليكم ف قولت لازم اجيلك لان اول يوم وهتكوني مش عارفه حاجه
فريده فرحت وضحكت وضربته علي كتفه : اصيل ي بابا
حسام ضحك وضربها بلطف
بقلم الكاتبه: Randa Ali
ف نفس الوقت
مني كانت واقفه من بعيد والدموع مغرقه وشها ومسحت وشها اول م شافته لانه واحشها....وراحت عندهم
مني بصوت ضعيف بتحاول تخفي حزنها ونظراتها ل حسام وقالت بصوت مرتجف رغم محاولة تماسكها وقالت: ف.فريده ازيك
حسام بصدمه وبيبص ل اتجاه الصوت ايوا الصوت دا مش عارفه وبس لا دا محفوظ ف قلبه بص ل مصدر الصوت واتصدم
فريده وهي مازالت لسه ف حضن حسام وبصدمه وقالت: اي دا مني..!؟
بقلم الكاتبه: Randa Ali
ف نفس الوقت عند نوح
نزل من العربيه قدام الجامعه وداخل ل فريده
ومره وحده أتصدم فريده ف حضن حسام وحسام حضنها جامد و مره وحده....
ف مكان اول مره نروحه
....راكب ف عربيه فاخمه وبيسوق وبيكلم ف الفون بعصبيه وبزعيق
_انتي مجنووووونه صح ازاي تعملي كدا من غيري اذني
...هي علي فون بتقوله...ونا اعمل اي زهقتتتتت فيها أي يعني لما عملت كد مانت عيشت شغل وطالع ماموريه وتغيب بشهور ولا كأني خطيبتك
بقلم الكاتبه: Randa Ali
_بغضب جامد: انتي بتهزري ولا تستهبلي هاااااا بصي انا هقفل احسن عشان مش عارفه هفقد اعصابي واعمل اي وقبل مترد عليه كان قافل ف وشها السكه وبيبص مره وحده قدامه وبصدمه لاقي واحده طالعه تجري علي طريق وهو ماشي بسرعه عاليه ....
-بتجري بخوف ومره وحده لاقيت عربيه قدامها ورائيه غابت عن عيونها
" اللي جاي جاااامد😂💃💃💃"
_____________________
#يتبع.......
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق