رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثامن 8 في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثامن 8 في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية انقلب السحر على الساحر الجزء الثاني البارت الثامن 8 في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
الجزء الثاني بارت ٨
صدمة وليست كأي صدمة....
ما زالت ترتعش غير مصدقة ما ترى ضمها لحضنه يحاول تهدئتها و هي كمن صعق بالكهرباء كيف ذلك هل ما تراه حقيقة ...
يوسف بتعب ، خلاص يا حبيبتي انا عملت كل اللي عملته عشان اشوف السعادة على وشك و اهد الحاجز اللي بينا يا روح قلبي
ازاي قولي ازاي كل الفترة دي بتقنعني انه ميت و دلوقتي اهو في حضني فهمني " قالتها وهي تنتفض فزع
يوسف بوجع ، انا حفهمك يا روح قلبي
بعد ما خطفته و انتي رفضتي تتجوزيني طبعا انا مستحيل اذي طلبت من حد من رجالتي بعد ما اخدنا الصور اللي بعتها ليكي يسفروا برة و قولت أن تجوزنا و اطمنت انك مش حتسيبيني حابعت اجيبه و خلاص لكن اللي حصل ما كنتش عامل حسابه بعد ما خلاص بقيتي مستحيل تسيبيني كلمت الراجل ده يرجع بالواد قالي انه تخطف كنت حموت هددته اني حقتله قالي انه في ناس هددته بعيلته كانوا فاكرينه حد من اهلي ابني وخطفوا عشان يكون ورقة ضغط عليا و فعلا قدروا يلعبوا فيها ورقة الضغط دي اختفوا تماما و بقيت بسمح لاي صفقة هما عايزينها تتم وان اعترضت يهددوني و ده كان عاملي تأنيب مش طبيعي لغاية المستشفى قولت اجرب اني ميت ساعتها حيظهر و فعلا اول ما يوم رجع قدرت اخد عزيز اخوكي و ارجعه لحضنك عشان الجدار اللي بيني و بينك يتهد
كانت تستمتع له ببكاء شديد مزق قلبه قالت بألم ليه ما قولتليش
رد و هو يقبل رأسها ما كنتيش حتصدقيني و كنتي حتعيشي رعب عليه طول الوقت
اسراء بدموع.. يعني حملت كل الحمل ده لوحدك
يوسف ، انا السبب و انا اللي كان لازم احل ده لوحدي انا مستحيل كنت افكر أقتل . حد روحك فيه انا بس كنت بحاول اضغط عليكي من حبي فيكي
ضمت يده بقوة و قالت وهي تبكي بشدة حرام عليك انت عارف انا فكرت بايه
رد بضحك .. تقتليني ،
نظرت له باستغراب شديد ليهمس اي حد بيطلع هنا لازم نعرف هو مين و جاي لیه و شوفنا معاه سم طويل المدى و انتي حطيتي بالقهوة و تكسرت مش كدة
تفاجات بشدة وشعرت بحرقة لمعرفته بذلك لتقل و هي مصدومة ، و انتي كنت حتشربها عادي و كنت بتاكل و بتشرب من ايدي عادي جدا
قبل عنقها بغرام و قال و هو يصعد لشفتيها ، معنديش مانع ابدا اموت على ايدك ابدا المهم عندي تكوني مبسوطة حتى لو في موتي
اسراء ، مش عارفة لو كنت فعلا موتك وبالاخر عرفت انه اخويا عايش كان حيحصلي ايه
قبل كتفها و قال .. كنت مسامحك لو عملتي اي حاجة لو
قطعتي جسمي حتة حتة
اسراء و هي تميل إلى شفتيه ، عزو نام في حضني يا يوسف حنقله غرفة تانية و جاية اقولك بحبك قد ايه
ليوقفها و هو يحمله عنها ، لا طبعا تقيل عليكي بعدين ليه غرفة تانية اهو في سرير هناك خلي قدام عينيكي عشان بعد ما تقوليلي بتحبيني قد ايه نكلم اهلك و نجبلهم الموضوع مرة وحدة
اسراء وهي تضمه بشدة ... و موضوع تجارة السلاح لسة ما سبتوش يا يوسف
وضع اخاها على السرير وتمدد بحضنها و قال ؛ و لا حسيبه
أزالت يديها من على راسه ليضعهم ثانية و هو يقول ؛ اسألي محمد اخوكي حيقولك انه انا بشتري الأسلحة بضعف التمن و ببيعها للبوليس بسعرها الأصلي عشان احمي الناس من القتل واي . حد ماشي بسلاح بدون ترخيص يتمسك على طول انا مش ممكن اغضب ربي يا اسراء ربنا اكرمني بحبك و ده كفاية عليا اني اشكره عمري وما اعملش الا كل خير کله و
ماذا عساه تفعل لقد استحوذ على قلبها بالكامل تريد ملايين القلوب ليتسع لحبه ...
كانت الصدمة لأهلها أشد من صدمة موته من شدة المفاجأة كانت أشبه بالاحلام لكن سعادتهم ليس لها حدود بكت بشدة من منظرهم ليقف بجانبها ويضم كتفها نعم فهو الحصن و الحضن هو قلبها بل و أكثر ...
عادوا إلى البيت و كانت طوال الوقت متمسكة بيده و نائمة على كتفه ليهمس بعشق .. هو انتي صحيح بالشهر الكام اللي حصلنا خلاني نسيت انك حامل
ضحكت عليه بشدة و نظرت له و هي تقول تصدق مش عارفة انا حتى معرفش ولد و لا بنت
يوسف بابتسامه .. مش عايز اعرف اللي من ربنا جميل اوي المهم منك و الأهم تقوميلي بالسلامة يارب
اسراء بضيق .. يوسف مش حاقدر احبك اكتر من كدة كفاية بقى
نظر لها باستغراب ثم انفجر بالضحك وهو يقول يعني عايزاني ابطل ادلعك قولي يا قلبي
عضت على شفتيها بخجل و همست .. تؤ طبعا انا عايشة بحبك يا نور عيني
مر شهر عليهم كله حنان عشق و حب ليس له حدود اسعد ايام حياتها انها في حضنه بدون اي حاجز و لن تبتعد عنه لحظة واحدة بعد الآن كان يجلس بجوارها اكثر من ذهابه إلى الشركة
لكن دوام السعادة أصبح محال دائما هناك شئ يوقف أمامك ضريبة تدفعها لكن هذا العاشق يتحمل أي شئ إلا أن تتأذى بنسمة هواء
دخل عليها الغرفة ليجدها في حالة غير طبيعية صرخت عليه ... اخرج برررررررة
تيبس مكانه من هول المفاجأة وقال بحب .. في ايه انا زعلتك في حاجة
لم تجب لكنها وقفت مكانها و صرخت بقوة ابعد عني طلقني مش عايزاك انا بكرهك
يوسف بعدم فهم وجنون طيب اهدي اهدي انا حعملك اللي انتي عايزاه خلاص اهدي
صدى صوت ضحكتها ثم صوت صراخها لينقبض قلبه رعبا عليها مشی ناحیتها و حاول تكتيفها لكنها كانت في حالة هيستيريا غير طبيعية جعلته غير قادر على التنفس لا يفهم شئ لم يستطيع ايقافها كانها فتاة أخرى ليضع يده أسفل عنقها و يضغط ضغطة افقدتها وعيها حملها بين يديه إلى المشفى و دموعه تهبط بحرقة غير مصدق
انها هيا ما الذي قلب حالها بركان و نيران في قلبه قهرا و الما
أسوأ فترة في حياته مر اسبوع عليها تعيش على المهدئات يكاد يموت قهرا وحالتها تسوء
سافر بها لم يجد لها حلا ...
اغلى الناس على قلبه تصرخ الما وليس في يديه شئ يفعله لا يوجد بها أي علة او ألم ماذا عساه يفعل لمن يذهب
تصدق بالكثير من ماله و هو يدعو الله بلهفة شديدة انا تعود مثل ما كانت لو يجد حلا و يدفع كل ما يملك لن يتأخر تزداد حالتها عندما يقترب منها كأنه عفريت تصرخ بكل صوتها
لزم الصلاة والدعاء و دموعه لا تفارقه حتى دله أحد على امرأة تعمل بالقرآن كما تدعي وستجد لها حلا علمه و فهمه ربما سيمنعوه لكن ليس في اليد حيلة ذهب هو وصديق عمره عمر و دخل عليها قال لها قصته و لم يستطيع الاكمال غلبته دموعه يوسف الذي لم يقهره شيئا قبل ذلك ..
اكمل عمر عنه ما تمر به زوجته فجأة وأمسك يده صديقه يقويه
زینب، اممم بص يا بني مراتك معمولها عمل
نظر لها يوسف بتصديق و عدم تصديق لكنه كمن تعلق بقشة ربما فعلا و تستطيع انقاذها همس بلهفة و الحل
زينب .. تتجوز
نظر لها بسخرية و قال بابتسامه قهر .. هه اتجوز على اسراء انتي متخيلة انتي بتقولي ايه انت بتخرفي صح
زینب ؛ بص يا استاذ انا مش بخرف بقولك الحل و اسأل عني العمل اللي معمول انه يوقع بينكو و يبعدكوا عن بعض و ان تجوزت حيتفك
عمر ليوسف بأمل ... إن كان ده الحل تجوز على ورق بس ترجع زي الاول طلقها بدون حتى اسراء ما تعرف المهم تخف
يوسف بدموع .. حتى ده ما اقدرش اعمله مستحيل اتخيل حد يتسجل على اسمي حتى بالحلم غير اسراء الموت أهون بكتير
زينب ... للاسف حتى زواج على ورق مش حيظبط مراتك تعبها حيزيد اوي و لازم تتجوز وحدة وتدخل فيها كمان
قام من مكانه من هول مفاجأته وأصبح يدور حول نفسه كالاسد التائه ويفرك جبهته يحاول تهدئة نفسه ... انتي عارفة انتي بتقولي ايه اتجوز على مين أنام بحضن حد تاني غيرها انا من الأساس مع اي وحدة غيرها بكون اختهم يعني ما بحسش بحاجة غير معاها بحضنها مستحيل اتخيل وحدة مكانها مستحيييييييل
زينب و هي تهز راسها باسف ... للاسف هو ده الحل الوحيد
يوسف .. انتي دجالة اساسا و انا غلطان اني جيت لوحدة زيك اکید اسراء حتخف و ترجعلي بدون ما أعمل ده يعني ايه اتجوز وحدة اسراء تفوق تلاقيني متجوز غيرها و اموتها بحسرتها ايه اللي بيحصل ده
زينب ؛ انا مش دجالة و حترجع تاني عشان تقولي تعمل ايه بالظبط
يوسف بيأس وتعب وانهيار .. طيب بصي اطلبي المبلغ اللي انتي عايزاها اي رقم تحلمي فيه بس شوفيلي حل تاني ابوس ايدك
لم تجبه و هزت راسها بلا جعله يكسر كل شئ امامه
خرج مع صاحبه دفع عمر لزينب مبلغ كبير تمن ما تم تكسيره
يوسف بأمل و هو يستنجد بصاحبه ... اكيد مش هو ده الحل اكيد في حل تاني
... بدأت دموعه تهبط بغزارة .. عارف مجرد التخيل انها تفوق تلاقيني متجوز بيحرق قلبي حتصدق حبي ازاي بعد كدة
عمر بالم لحال صديقة ... اكيد حتفهم انك عملت كدة عشان تنقذها
يوسف بضحكة ... انقذها فاروح اقتلها يارب رحمتك في قلبي يارب
... عاد إليها و أخبره الطبيب أن حالتها تزداد كاد يصرخ صوت يهد المكان ذهب إلى شيخ اخر و اخبره بالحل ان يتزوج حتى تتحسن زوجته تماما و عليه الانتظار حتى يتأكد
عندما شاهد انها بدت أسوأ ليس بيده اي حيلة كتب مذكرة و وضعها في خزانتها الخاصة لانه متأكد انها ان فاقت و علمت بزواجه لن تبقى على ذمته لاي سبب كان حتى لو كان انقاذها من الموت قبل رأسها و شفتيها كان يودعها و خرج إلى أحد الفتيات في شركته كان دائما يلاحظ إعجابها به المهم انها عاقلة و ستتفهم ارسل إليها و أتت إليه و كان اسمها سارة كانت جميلة نوعا ما لكن كل هذه الأشياء لا تهمه
بدأ يخبرها بأن زوجته متعبة جدا و الحل الوحيد ان يتزوج حتى تخف يعني ان زوجته لن تبقى على ذمته يوما بعد أن ترجع كما كانت و همس بقهر و تمنى من صميم قلبه ان تخرج روحه للسماء و لا يتزوج غيرها ... تتجوزيني
شعرت بسعادة بحجم العالم و هزت راسها بالموافقة حتى لو زواجا ليومين و ذهب لأهلها و مقابل مبلغ مالي وافقوا على هذا العرض ذهب إلى المحامي برفقة عمر وبدأ يكتب الورق يقسم أنها أصعب لحظة في حياته
وفعلا تزوج عليها لو كان أحد أخبره بذلك لاتهمه بالجنون لا يصدق انها تزوج على نور عينيه
اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا علشان يوصلكم اشعار بالنشر فورا
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
#يتبع بقلم إسراء هاني شويخ
تعليقات
إرسال تعليق