القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية سلاسل ام غراب البارت التاسع 9بقلم حنان حسن في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه



رواية سلاسل ام غراب البارت التاسع 9بقلم حنان حسن  في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية سلاسل ام غراب البارت التاسع 9بقلم حنان حسن  في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 


سلاسل ام غراب



الجزء التاسع 


للكاتبة ...حنان حسن



بعدما هددني حضن...

وقالي..
يا اما تقتلي القتيل الثالث..
يا اما ..
هيخفي بنتي للابد

فضلت اعيط واترجاه انه يعدل عن طلبة ده

لكن ...هو اصر

والمصيبة الاكبر ..

انه طلب مني
اني.. اقتل( الست ثريا)

فا قلتلة..مقدرش

مش بس عشان القتل من الكبائر
لا...
ومقدرش كمان اني اخون الامانة

فا رد بحسم

وقالي..
انا معرفش الكلام ده

ادامك مهلة اسبوع

ويا اما تقتليها..

يا اما تنسي ان كان عندك بنت

واختفي حضن
 بعدما حطني..
بين خيارين.. اصعب من بعض

يا اما اقتل..

او بنتي تختفي

وفي اللحظة دي

مبقتش عارفة اعمل ايه

وكل الي كان شاغلني هي بنتي

اصلي..
خوفت علي بنتي اوي

وكان لازم اتصل علي امي 

عشان اطمن علي البنت باي طريقة

بس هجيب موبيل منين؟؟؟
انا مليش كلام مع حد هنا وممكن يكسفوني لو طلبت منهم موبيل

ده غير انهم ممكن يسمعوا المكالمة 
وانا عايزة اوصي امي علي البت

فا استبعدت فكرة اني اعمل

 مكالمة في الفيلا اصلا

طيب اجيب موبيل منين؟

وبعدما فكرت..

جه في بالي البواب

فا نزلت اجري علي غرفة البواب

وخبطت علي بابة

فا فتحتلي ست كبيرة

كان واضح انها زوجتة

فسالتها عن البواب

قالتلي..في مشوار

فا عرفتها بنفسي 

وقلت..

انا عفاف
الجليسة بتاعة الست ثريا

قالتلي..ايوه منا عارفة

منا شوفتك امبارح

 وانتي بتزعقي مع (عمة كريم بية)
فا ابتسمت بخجل
وقلتلها..
معلش كنت عايزة اعمل مكالمة موبيل لامي 

ومش معايا موبيل

فا قلت استلف من عندكم موبيل لمدة دقيقة

فا فتحتلي الباب ع الاخر 
ورحبت بيا

وقالتلي..
تعالي يا حبببتي اهلا وسهلا

ودخلتني  وقعدتني جنبها
وقالتلي

بصي.. انا مش معايا رصيد

فا مش هتعرفي تتكلمي من موبيلي

استني عشر دقايق..
 يكون جوزي رجع من بره ..

 وتاخدي موبيلة وتكلمي امك براحتك

فا ابتسمت 
وقلت..ماشي

فا قالتلي

تشربي قهوة معايا ؟

فا قلت ...ماشي اشرب

وبسرعة ولعت السبرتاية علي كنكة القهوة  

وبدانا نتعرف علي بعض

وكلمة..في حدوتة
ارتحاتلي..
لدرجة..
انها قالتلي..
انا عايزاكي تاخدي بالك من الست ثريا

عشان كريم بيه يتبسط منك
و تستمري معانا هنا علي طول

قلت..والله مش بايدي

انا بشتغل تحت ايد ادارة

وادارة مش بلعاني
 مش عارفة ليه

وشكلها كده بتتلككلي عشان امشي من هنا

فا ردت زوجة البواب
وقالتلي..

المشكلة مش في ادارة

المشكلة في العقربة الكبيرة

فسالتها
وقلت..تقصدي عمة كريم بية؟

قالت..ايوه

دي ولية متعرفش ربنا

وابتسمت زوجة البواب
وقالتلي..
اه صحيح..
انا شوفتك وانتي بتمسحي بكرامتها الارض امبارح

 واستجدعتك بصراحة

بس في نفس الوقت

 خايفة عليكي من غدرها

اصل انتي اول واحدة تهزقها وتقل منها  ادام الكل

قلت..
وحتي لو مكنتش هزقتها

هي في كل الاحوال
 مش عايزة
اي واحده تدخل البيت

وبعدين هي هتقدر تعملي ايه يعني؟

فا ردت زوحة البواب

وقالتلي..لا تقدر تعمل كتير

متستهونيش بشرها

دي ولية في بينها وبين الشيطان عهد
فا استغربت من جملتها الغريبة دي

وسالتها
وقلت..

انا سمعت انها عاملة علي كريم بية كماشة 

عشان يتجوز واحدة من بناتها

لدرحة..انها بتطفش اي واحدة تيجي تشتغل هنا

الكلام ده صحيح؟

فا ردت زوجة البواب

وهي بتتحسر

وقالت...طبعا صح

الي خلاها طفشت  المرحومة..مراة كريم بية
 من الدنيا كلها

مش هتطفش شوية بنات غلابة جايين باكلوا عيش؟

قلت..ايه ده؟ 

هي عمة كريم بية
 كانت سبب في موت زوجتة؟

قالت..ومش زوجتة بس

دي كانت السبب في موت جميع النسوان..
الي ليهم صلة قرابة بامة

وهنا وقفتها عن الكلام

لاني..بعد الجملة الاخيرة دي

حسيت اني مش فاهمة حاجة

فاقلتلها..لا استني

انا كده مش فاهمة حاجة

ما تفهميني بالراحة

فا قربت مني زوجة البواب
وقالتلي..

اقولك حكايتهم كلها.. وتصوني السر؟

قلت..
انا اصلا مش بطيقها ..

ومليش كلام مع حد فيهم

 يعني سرك في بير

قولي..

وفعلا
بدات مراة البواب تحكيلي 
من الاول


وقالت..

الحكاية ابتدت من اول ما والد كريم بية مات

وترك لابنة ثروتة كلها

وثروتة دي كانت كبيرة اوي

 وفي نفس التوقيت ده

كانت اختة ( عمة كريم بية)

اتجوزت من واحد نصاب

والراجل ده سرقها ..

وخلاها علي الحديدة واختفي

حتي الفيلا الي كانت عايشة فيها 
هي وبناته...ا باعها

وبقت في الشارع

م الاخر
مسبهاش غير لما فلست وبقت شحاتة

وطبعا..
صعبت علي ابن اخوها
( كريم بيه )

واشتري لها شقة فخمة..
 واتكفل بمصاريفها...
 هي وبناتها

وبدل ما تشكرة

طمعت فيه اكتر

وبدات ترسم علي كريم

 عشان تجوزة واحدة من بناتها 

فا ترجع هي وبناتها للعز تاني

لكن..
كريم ايامها كان بيحب بنت خالتة..
وحطم حلم عمتة..
واتجوزها بالفعل

وبالرغم من انة كان عايش في سعادة مع مراتة

الا ان عمتة مسبتهمش في حالهم

وراحت تشتغلهم في السحر والاعمال

عشان تخلية يطلق مراتة الي هي بنت خالتة

ويتجوز من بنت عمتة

وبفلوسها راحت لساحرة كاف..رة

معروف عنها انها مخاوية جن   
كاف...&ر

 بي..$كرة    المس$..لمين

واول ما عرضت الامر علي الساحرة 

 طلبت منها..

 (اطر.. نجس)

 من زوجة كريم..
 الي هيتعملها العمل

والاطر كان عبارة عن...

 دم فاسد منها (دم الحيض)

وعشان الطلب كان صعب

فا فكرت عمتة
انها..
تيجي تعيش في وسطنا لفترة مؤقتة..

عشان تقدر تجيب الاطر الصعب ده
وفعلا جت عمتة وعاشت معانا في الفيلا

بحجة ان حالتها النفسية تعبانة
وبتغير جو
المهم..
بعدما  لبدت في المكان

 بقت تاخد مني اكياس الزبالة
كل يوم
 وتمنعني اني اتخلص منها 

قبل ما هي تفتش فيها

عشان تعثر علي المطلوب

لغاية ما اخيرا عثرت علي ضالتها فعلا

وراحت بيها للساحرة
لكن...
قبل ما الساحرة تبدء في عملها

اشترطت علي عمتة

وقالت لها ...
ان الجن الي هتسخرة
 جن ك..افر

وطالما الجن ده
 وصل للدم الزفر

يبقي هياذي كل الي من دمها

يعني السحر هياخد في طريقة..

 جميع النساء
 الي من دم الزوجة..

و مش هياخد زوجة كريم بيه لوحدها..

لا..ده هياخد

 خالته..وبناتها..وامة..
( الست ثريا) كمان

فوافقت عمتة طبعا..
لانها..
  مش من دمهم

وكمان لقيتها فرصة 

انها..ترتاح من ام كريم.. 
وخالته..
وبنات خالتة..

والجو يروقلها

وتبرطع في الفيلا ووتستفرد بكريم  براحتها
وفعلا..

كل الي كانت بتتمناه حصل

ومفتش اسبوع علي السحر

الا وجة لنا خبر 

 ان بيت خالتة ولع 

وخالتة اتفحمت هي وبناتها..

يعني البيت ولع
بجميع النساء الي فيه


في اليوم ده ...

كان كريم بية
مسافر الحج ..هو وامة..
(الست ثريا)

والمرحومة زوجتة هي بس
 الي كانت هنا في الفيلا

وطبعا لما المرحومة 
 سمعت
 بالي حصل لامها... واخوتها البنات


خرجت تجري وركبت عربيتها

وانطلقت بسرعة..
 وهي متلهوجة ومتسبرعة

 فا اتقلبت بيها العربية علي الطريق ...

وماتت زوجة كريم بية هي كمان

وبكدة ...
مبقاش فاضل في العيلة دي من النساء

 غير ..
ام كريم بيه( الست ثريا)

وللاسف الست ثريا بمجرد ما وصلت من السفر... 

وعرفت الي حصل لاختها... وبنات اختها..

 وقعت ...وجالها شلل كلي
زي منتي شايفة

وطبعا كريم بية اتلهي في مصيبة موت مراتة ....
ومرض امة

ومش بيفكر في الجواز خالص دلوقتي

لكن عمتة قاعدالة زي الحداية
عاملة فيها حبيبة وخايفة علي مصلحتة وهي عايزة تاخدة لبنت من بناتها

وهو يا عيني ميعرفش
 اي حاجة 
من البلاوي  الي. 
 عمتة عملتها دي كلها

قلت..
امال انتي عرفتي ازاي كل الي حصل ده؟

قالت.. مهي دندوشة الي كانت معاكي امبارح..
 تبقي صحبتي

وودندوشة..هي الي جابت لعمتة
( الساحرة)
الي اتسببت في دمار العيلة دي

ولما عمتة طردتك انتي...
و دندوشة  امبارح..

وكانت عايزة تطلب لكم البوليس
 
دندوشة اتغاظت

ولما اخدتها عندي هنا امبارح

 قالتلي علي الحقيقة كلها

اصل...
دندوشة كانت هي..
 الوسيط
 الي بيوصل الاطر والتعليمات ...

 وامبارح رستني علي كل حاجة

في اللحظة دي

اانتهبت لكلام زوجة البواب

وفهمت حاجة خطيرة

هي بتقول ان عمته وصلت للساحرة 
عن طريق دندوشة

عارفين ده معناه اية......؟



عارفة ان البعض هيقولولي ان الجزء صغير

وانا كمان  ..هقولهم

ان التفاعل ضعيف اوي

تكبروا التفاعل ..هكبر الجزء
يعني
العملية هتبقي سلم واستلم
هههههههه
بهرج طبعا
بس بجد زعلانة جدا من قلة التفاعل
تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

اللي عاوز البارت الجديد يعمل انضمام من هناااااا 

الرواية كامله من👈 (سلاسل ام غراب) 

تعليقات

التنقل السريع