رواية انقلب السحر على الساحر البارت الخامس والسادس بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية انقلب السحر على الساحر البارت الخامس والسادس بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
رواية انقلب السحر على الساحر البارت الخامس والسادس بقلم إسراء هاني شويخ في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه
٥ تفاعل عشان انزل بارت اكبر
نزلت من بيتها تبحث عن عمل لتجده أمام البيت ينتظر بسيارته الفارهة ....
يوسف باشتياق : بقالي ٤ ساعات ملطوع هنا
اسراء ببرود : و مين قالك تستنى حد امشي الناس بدت تلاحظ سيبني في حالي
يوسف ، اطلعي يا اسراء لازم تفهمي اني بحبك و الله بحبك و ندمان اوي اوي اعطيني فرصة بس
اسراء بغيظ : قولتلك لو اخر واحد في العالم مش حوافق عليك ...
تقدمت للامام و أوقفت سيارة و ذهبت تبحث عن وظيفة دخلت مصنع كان منزل إعلان انه يريد محاسب فقالوا لها أن تضع اسمها و هاتفها ...
دخل المصنع بعدها ...
يوسف : فين مدير المصنع
الأمن : يوسف باشا اهلا اهلا فوق في مكتبه
مشى برفقة الأمن و أخبر صاحب المصنع انه هنا ...
علي : يوسف القاضي باشا عندنا اؤمر يا باشا
يوسف : في بنت جت قبل وقت انها عايزة وظيفة و شكلها ما تقبلتش
على : اسمها ايه يا باشا
يوسف بابتسامه كان اسمها كافي ليرقص قلبه : اسراء شاهين ان كانوا خدوا رقم تلفونها عايز تكلموها و تتقبل بالشغل هنا
علي " بس كدة اعتبروا خلص
يوسف : و مش حوصيك ممنوع اي حد يدوسلها على طرف ممنوع حد يضايقها لانها ان زعلت حزعل جامد و انت عارف ...
علي : لا يا باشا ربنا ما يجيب زعل ...
يوسف : عايز راتبها يكون بالدولار و مبلغ ما خدوش حد في المصنع
علي : علم و ينفز المهم ساعدتك تكون مبسوط مننا
يوسف " ان كانت مبسوطة هنا ساعدتها الخير اللي جايلك ما فيش زيه ...
علي بسعادة كانها مصباح علاء الدين : و احنا مش حنعمل حاجة غير نسعدها
يوسف : مش عايزها تعرف اني انا اللي اتوسطتلها
مشى يوسف ناحية الباب ثم استدار و قال : و اعتبر صفقة الخشب رسيت عليك عربون محبة و بالسعر اللي انت كنت مقدموا
كاد يرقص و يغني من شدة سعادته فصفقة لم يحلم بها
خرج من المكتب بسرعة و ذهب للمكتب الذي يقدم به المتقدمين للوظيفة السي في بتاعهم
علاء : علي باشا اامرنا
علي : بالنسبة لوظيفة المحاسب
علاء : ايوة يا باشا اخترنا واحد كفئ...
علي : لا لا في وحدة اسمها اسراء شاهين قدمت طلب النهاردة
علاء : اسراء شاهين اسراء شاهين ... ايوة ايوة دي عندها شهادة ثانوية عامة حضرتك بس مش واخدة بكالوريس
علي : و لو معها ابتدائية تكلمها تيجي حالا و انا اللي حعمل العقد ليها
علاء بعدم فهم : ازاي يا فاندم
علي : انت تسمع االي بقول عليه تكلمها حالا دي حتكون اهم مني هنا .... سامع
من محل لمحل و من شركة لشركة لم تجد وظيفة رن هاتفها لترد بتنهد
اسراء : ألو
علاء : حضرتك اسراء شاهين
اسراء : أيوة
علاء : حضرتك قدمتي النهاردة بمصنع رامتان لوظيفة محاسب
اسراء بسعادة : ايوة حصل
علاء : حضرتك اذا قدرتي النهاردة او بكرة تيجي تستلمي الشغل
اسراء بفرحة : مسافة الطريق حكون عند سيادتك
علاء : تمام
ذهبت إليهم بسرعة كان بانتظار ان يراها شاهد ابتسامتها و هي داخلة المصنع كانه أمتلك الدنيا
يوسف لنفسه : حعمل المستحيل يا اسراء لو حادفع عمري كرمال يوم في حضنك يا اغلى ناسي ....
دخلت المصنع ليخبرها علاء ان تذهب لمدير المصنع
اسراء بقلق : السلام عليكم
علي : اهلا اهلا تفضلي يا بنتي
إسراء : حضرتك انا قبلوني بوظيفة ...
علي : بالظبط و ده العقد عشان تمضي تفضلي اقري
أمسكت العقد و بدأت بقراءته لتشهق بفرحة حينما قرأت الراتب
اسراء باستغراب : حضرتك المبلغ ده راتبي و لا في خطأ في الطباعة
علي : هو يا بنتي ان مش عاجبك نزوده
اسراء بسعادة : لا لا طبعا ده حلو جدا
تنهد علي بارتياح
علي : تقدري تروحي على شغلك حخلي ايمان تفهمك شغلك ازاي و ان اي حد اي حد زعلك او داسلك على طرف تبلغيني انا شخصيا
اسراء بسعادة : ميرسي اوي اوي يا فاندم
أمسك هاتفه و اتصل به
علي : حضرتك اتبسطت جدا و بدأت الشغل و اعتبرها مديرة المصنع من النهاردة
يوسف : و انت بعد كدة اعتبر كل الصفقات ماشية طول ما اسراء مبسوطة يا علي و اياك في يوم تزعل ....
علي : حضرتك لو عايزة مكتبي انا ما عنديش مانع ...
/////// #يتبع
٦
أحبها بجنون سيفعل المستحيل لأجلها ...
هي فقط من سلبت عقله و روحه يوسف ناصر القاضي اسمه وحده فقط يسبب ازمة ....
لقد ندم على كل لحظة احزنها بها ....
اغمض عينيه لتهبط دموعه بألم شديد و هو يتذكر دموعها في كل مرة يحزنها
ارجع رأسه للخلف و نام على الكرسي و اغمض عينيه يتنهد بألم شديد
يوسف ؛ فرصة وحدة بس يا اسراء وحدة و اوعدك لاجبلك الدنيا كلها تحت رجلك ... اعمل ايه يا ربي اخليها توافق ....
أمسك هاتفه و اتصل على احد الأشخاص للننفيذ
_ السلام عليكم
شاهين : و عليكم السلام اهلا يا ابني
_ حضرتك ده بيت شاهين عز الدين
شاهين : ايوة يا ابني انا شاهين
_ حضرتك احنا جمعية العمل الحر و تم أخذ اسماء عشوائية من ضمنها اسمك انا نفتحلك مشروع ...
شاهين بفرحة : و تكلفته و الدفع ازاي
_ لا حضرتك دي ناس بتتكفل بكدة
شاهين لنفسه : ياما انت كريم يا رب
_ حضرتك احنا عاينا البيت ده و لقينا في محلات ليك تحت
شاهين : ايوة يا ابني بس دي تعبانة و عايزة شغل كتير
_ حضرتك ده شغلنا احنا يومين حنرتبهم و نفتح لحضرتك سوبر ماركت يكون كبير في كل حاجة
شاهين بذهول : كل حاجة متكلفة منكو ...
_ ايوة و حنبدأ شغل من دلوقتي اذا امكن
شاهين بلهفة : ايوة اكيد تفضل
بدأ العمال في دهن و ترميم المحلات و تغيير أبوابه ....
يوسف : ايوة ايه الاخبار
_ تمام يا باشا زي ما حضرتك أمرت بكرة حتنزل الثلاجات و باقي الحاجات
يوسف : ما تبخلش لو حتقلبوا مول ما يهمكش ...
_ اعتبروا حصل يا باشا
يوسف بابتسامه : تمام يا رجالة
أغلق هاتفه و فتح صورها يقلب بها التقطها لها في كل مكان
ضم تلفونه بشدة لقلبه و هو يهمس " مش حتبعدي عن حضني اكتر من كدة ....
خرجت من المصنع و هي سعيدة للغاية ..
فجميع من في المصنع يعاملونها احسن ما يمكن
حتى مدير المصنع يطمئن عليها ثلاث مرات يوميا ...
لتختفي ضحكتها حينما شاهدت سيارته مقبلة عليها ...
اسراء : اوووف بختنق لما بشوفوا...
وقف أمامها و هو ينظر لها باشتياق شديد لو نظرت لعينيه جيدا لوجدت حب و ندم ليس له آخر ..
لكن جرح قلبها جعلها لا ترى أحدا
يوسف ؛ وحشتيني
اسراء بضيق : امشي من وشي
يوسف : بحبك
اسراء باختناق : يا عمي البنات على قفى مين يشيل و مليون وحدة تتمناك ..
أشار بيده على قلبه و همس : لكن ده ما تمناش غيرك
اسراء : انت غاوي تهزيئ صح قولتلك لو اخر واحد بالعالم مش حبصلك حتى ...
لمعت الدموع في عينيه : ما تخلنيش اعمل حاجات ما تعجبكيش
اسراء بنفاذ صبر : هو انت لسة ما عملتش حتعمل ايه اكتر من كدة سيبني في حالي
تركته بخطوات سريعة و صعدت في سيارة أخرى و هي تتنهد بارتياح
دخلت البيت لتجد أهلها سعادتهم ليس لها آخر بسبب ذلك المشروع
اسراء بفرحة : معقول اللي انا سمعته ده ايه الاخبار اللي تجنن
دخل محمد عليهم البيت و هو في غاية السعادة
محمد : تعينت بشركة كبيرة اوي بمبلغ خيالي
اسراء باستغراب : بشهادة ثانوية
محمد : ايوة مدير أمن ما صدقتش نفسي لما كلموني روحت و مضيت العقد ...
جلست على الاريكة تفكر فيما حدث كيف كل مشاكلهم تصلحت....
في المساء دق بابهم قامت لتفتح و هي ترتدي قميص قصير لمنتصف فخذها بكتف ساحل و شعرها على ظهرها و وجهها
فتحته لتجده أمامها لم تنتبه لنفسها و ما ترتديه لكن الصدمة افقدتها كل شئ ...
اسراء بغيظ : يوسف اللي جابك هنا تاني ؟؟
اي يوسف ؟؟
أين يوسف ؟؟
لقد ذهب عقله و سمعه ...
لقد جن
دخل الباب و اغلقه خلفه
اسراء بخوف شديد : ايه اللي جابك هنا ما فيش حد هنا
لا يسمع لا يرى لا يتكلم
لقد ايقظت جميع احاسيسه...
نظرت لحالها لتشهق بخجل شديد
رجعت للخلف و ما زال يقترب منها
اسراء و هي تبتلع ريقها برعب : يوسف ما تجننش ابوس ايدك فوق في ايه
أصبح أمامها مباشرة يتنفس انفاسها ...
ضربات قلبها كالطبول
اسراء بدموع : حتعمل ايه
حاوطها بيديه فقد ينظر لها يشتم عبيرها عن قرب
اسراء : حصرخ
نظر لشفتيها و هو يعض على شفتيه
اسراء " بتعمل كدة ليه ... حتعمل ايه...
و قبل أن تكمل كلمتها كان قد اسكتها بشفتيه يلتهمهم كوحش جائع بعشق شديد قبلة مجنونة
حاولت دفعة لكنه أمسك يديها فوق رأسها و اليد الأخرى على خصرها يضمها بكل قوته
تركها بعد أن كادت تفقد وعيها ليكون اول من ذاق شفتيها ..
وضع جبهته على جبهتها ينهج بقوة : جننتيني يا بنت شاهين
لقد فقدت النطق ...
يوسف و هو ينظر لها و هي مغمضة عينيها : دي بس تصبيرة لقلبي عبال ما تيجي بحضني و اعمل اللي انا عايزه
اسراء : انت بتحلم الموت أهو....
ليسكتها مرة أخرى بقبلة اقوى
يوسف : كدة بأكدلك انك ليا و بس
اسراء : انت قليل ....
يوسف و هو يقترب منها : افهم انه بتعطيني الاوكيه لبوسة جديدة
اسراء : امشي امشي يارتيني ما قابلتك و لا شوفتك امشي
يوسف بحنان : حامشي بس راجع اتقدم و احسن انك توافقي
نظرت له بعينين دامعة : على جثتي
يوسف : ان كنتي خايفة على عيلتك وافقي ما تختبريش صبري يا اسراء
تركها تحت تأثير قبلاته و كلامه
اسراء : ايه اللي عملتو في حياتي عشان اقابلك منك لله يا اخي
كورت نفسها بوضع الجنين تبكي بنحيب
لكنها لا تدري انه مستعد ليفعل اي شئ لرضاها وسكنت قلبا سيفعل اي شئ لاجلها حتى لو سيقتل ....
تقدم للمرة التي لا يعلم عددها
يوسف بتوسل : عمي ابوس ايدك جوزني بنتك
شاهين بحزن واستغراب : يا بني انت مليون وحدة تتمناك بـ بنتي مش موافقة مش عارف ليه رفضاك نهائي
یوسف بندم: قولها توافق قولها حخليها اسعد وحدة في الدنيا قولها ما بتمناش حاجة قدها
" اخرج برة " صرخت بها اسراء عندما اندفعت داخل الغرفة
شاهين ؛ عيب با بنتي ده في بيتنا
اسراء " بيتنا للناس المحترمة نحطهم على راسنا
نظر لها بغيظ شديد فقد ذلته و أخذت حقها زيادة
واحدة غيرها لاحرقها ربما لم تسمع من هو يوسف ناصر القاضي الذي باشارة فقط يقيل الوزير شخصيا
يوسف : حامشي بس مش حتكون اخر مرة يا اسراء
اسراء : ان شوفتك تاني حبلغ عنك
ابتسم بتحذير وهمس : بس ما تزعليش من اللي حعمله
اسراء : انت جبان و لا تقدر تعمل حاجة
خرج و هو يسب و يلعن ويشتم الذي يدعى بالحب فقد مرمطه ..
****
علي مدير المصنع : اخبارك ايه يا رب تكوني مرتاحة اسراء بابتسامه : جدا يا فاندم ميرسي اوي لذوقك
علي : اي حاجة تجيني على طول
اسراء : ميرسي اوي يا فاندم
ادهم: صباح الخير يا بابا
علي : اهلا طلتك ولا البدر
أدهم و هو ينظر لها : تصفير ... ايه ده من امتى المصنع في بنات حلوين اوي كدة
اخفت وجهها من شدة خجلها
علي : اسمع ياد احترم نفسك و اتلم
ادهم : هو انت مش كنت عايز تمسكني المصنع انا موافق علي : سبحان مغير الاحوال ايه اللي جد
ادهم : اصلي المصنع حلو اوي اوي نظر ليديها ليبتسم بسعادة : وشكلي حارتبط قريب اوي
كادت تذوب من شدة خجلها .
سحبه من رقبته و ذهب به إلى مكتبه
دفعه على الاريكة و هو يصرخ : جنانك وصياعتك في مكان تاني مش هنا
ادهم و هو يفرك جبهته : ما نفسكش تفرح بادهم یا ابو ادهم
علي : افرح بعيد عن هنا بعدين ديل الكلب عمرو ما يتعدل
ادهم : والنبي يا بابا خليني بس أدير المصنع يومين اتنين بس اوعدك مش حتسلى
علي : لحقت تعلم بدماغك
أدهم : اوي بنت الايه يومين بس اعرف حکایتها و اکمل
نص ديني
علي " البنت دي تخص ناس مهمة موصين عليها
ادهم : يعني حارتبط بيها و يمكن يكون بمصلحتك اوعدك مش حتسلى يا بابا انا ناوي من الاول افرحك انت و ماما
علي : خلاص أبدى الشغل من بكرة
ادهم و هو يعض على شفتيه : بكرة ايه دلوقتي خصوصا
قسم الحسابات
علي : ربنا يستر ما يكون خربان بيتنا على ايدك نظر له بابتسامه ثم همس " خليني بس اروح اشوف شغلي ما تعطلونيش....
ذهب الى قسم الحسابات وهو سعيد جدا
. ادهم : مرحبا انا ادهم علي حكون مسؤول عن القسم من النهاردة
نظر لها خطف ليجدها تفرك يديها من شدة الخجل
ادهم للجميع : مش نتعرف
بدؤوا يعرفوا نفسهم كانوا ٤ حتى أتى دورها
اسراء : اسراء شاهين عز الدين
ادهم لنفسه : صوت ده و لا مزيكا
ادهم : بقالك كتير شغالة هنا اول مرة اشوفك
اسراء : لا من فترة قريبة
ادهم: اهلا و سهلا ممكن بقى تجبيلي الملفات و تقوليلي
الدنيا ماشية ازاي
اسراء: اکید یا فاندم
ذهب مكتبه ينتظرها حتى دخلت بهيئنها التي خطفت من
اول مرة
اسراء : أستاذ ادهم الملفات جاهزة
ادهم: مش حلوة استاذ دي
اسراء بخجل : اقول ايه يعني
ادهم : ادهم باشا او بيه
ابتسمت على طريقته
ادهم بصوت مبحوح : يعني و كمان غمازة و ضحكة قمر كدة كتير نشتغل ازاي كدة
أدارت وجهها تخفي بابتسامها و خجلها
ادهم " ضحكت يعني قلبها مال
وقف امام عينيها ثم همس : اسراء يمكن تستغربي كلامي انا محتاج منك يومين
اسراء باستغراب : ليه
ادهم و هو يحدق بها : يومين بس اعرفك فيهم و اتقدم اسراء بصدمة : تتقدم انت شايفني من ٥ دقايق
ادهم : و مش عايز اصاحب او العب انا فعلا عايز اتعرف
عليكي و انتي خطيبتي
اسراء " بالسرعة دي
ادهم : اوعدك مش حتندمي يومين بس بعدها حنسأل على بعض انا ماما مصرة تجوزني و كل يوم وحدة شكل ولا وحدة شدت انتباهي كدة والله مش عايز اتسلى انا فعلا عايز الحلال .
اسراء : مش عارفة اقول ايه بس
ادهم: اوعي تقولي مرتبطة .. ..
اسراء : لا بس
ادهم بارتياح : بس مش عايز اكتر من كدة
اسراء : طيب اول حاجة نراجع الملفات و اشوف بتاع شغل و لا لا ...
. ادهم : بس انا جعان اوي يرضيكي اشتغل على معدة
فاضية
اسراء بابتسامه : تمام حجیب ساندوتشات و شاي و جاية
ادهم : ايوة كدة عقبال ما تجهزيهم و انتي في بيتي اسراء لنفسها : مجنون ده ولا ايه بس عاجبني و فرصة ان اتخطبت يحل عني يوسف الزفت ده
جلبت الساندوتشات و مدتهم له أعطى لها واحد و هو يهمس : مش حاكل لوحدي
اسراء بابتسامه : تمام
بدأت تشرح له كل شئ
ادهم : ما هو يا اركز بالشغل يا بعيونك ما اعرفش اركز
بحاجتين
اسراء : خلاص حامشي وانسى كل اللي حكيناه
ادهم بتوتر : لا لا خلاص انا حفظت كل حاجة
اسراء : عيد الي قولته
ليعيد لها كل شئ بحرفية اكثر منها
اسراء باستغراب : ازاي
ادهم بضحك : انا مسكت القسم سنتين قبل ما افتح مشروع لوحدي و بعدين انا تخصص محاسبة و كمان ادارة اعمال
اسراء : و خلتني اشرح كل ده
ادهم : عشان افضل اسمع صوتك و اشوفك جمبي اخفضت عينيها بخجل وقامت لتذهب أمسك يدها لتسري في جسده ناراا احرقته
ادهم : انا اسف اسراء اعطيني فرصة و اوعك تبعدي . هزت راسها بالایجاب و ذهبت إلى مكتبها
ادهم بسعادة : ححقق حلمك يا ام ادهم و اتجوز انا نفسي
كنت يئست في معاد الذهاب كان بانتظارها على الباب
ادهم ؛ ينفع اوصلك
اسراء " ادهم انا أسفة بس اذا مش عايزني اتضايق و ما ارجعش تاني هنا ما تعملش كدة تاني
ادهم بابتسامه : و انا كل اللي يضايقك مش
. تركها تذهب في سيارة أخرى حتى لا تغضب منه حعمله
مر اسبوع كانوا يعملون سويا
كان سعيد جدا بجوارها يراجعوا كل شئ أخذها و مروا في المصنع
شوفي يا اختي مش همها حد دايسة في الكل الاب وابنه
أمسك يدها و ضغط عليها بقوة ليلتفت لمن قالت ذلك اسراء " لا .
ادهم بغيظ : ما اشوفش وشك تاني
الموظفة بتوتر : انا أنا مش قصدي و النبي ما تقطع عيشي
ادهم : مش بس هنا ده اما حخليكي ما تشتغليش هنا تاني
اسراء " عشان خاطري لا
ضغط على يده بغيظ
ادهم " اللي تكلمتي عنها كدة شفعتلك .. و يكون بعلمكوا اللي حيضايقها في حرف ححرقه دي خطيبتي يعني كل حاجة هيا اللي مسؤولة عنها
جذبها من يدها و دخل بها مكتبه جلست على الاريكة تبكي جلس على ركبتيه أمامها مسح دموعها و همس : انا اسف ) حقك عليا
نظرت له بابتسامه و سعادة
اسراء : انت مالكش ذنب انا حامشي من المصنع.
ادهم بصدمة : مش حيحصل انا اتقدملك اول ما ماما توصل هاليومين من عند خالي انا مرتاحلك اوي يا اسراء
ادهم : النهاردة عيد ميلادي
اسراء بحزن بجد و ما قولتش ليه كان جبنا هدية .
ادهم بحنان : انتي هديتي يا اسراء
اسراء : نتغدى سوا اذت
همس بعدم تصديق : بجد
اسراء : ودي هديتك
ادهم : أجمل هدية دي ولا ايه ... ينفع هدية تانية
اسراء : هدية ايه
اقترب أمام شفتيها يبتلع ريقه لكنه رفع رأسه و قبل جبينها
ادهم : حدوقهم و انتي خطيبتي نظرت له بسعادة و احترام
اسراء : يلا بس | انا اللي عازماك
ادهم : ياااه لو كل يوم عيد ميلادي انا مبسوط اوي
اسراء : ههههه كل ده عشان مش حتدفع ....
بدؤوا تناول الطعام سويا و بدأ يخبرها عن نفسه
اسراء : حاروح الحمام ثانية ذهبت الى صاحب المطعم و طلبت قالب كيك و تشغيل
اغنية عيد ميلاد جلست امامه مرة أخرى لتشتغل الأغنية وأتى الجرسون بالكيك
ادهم : انتي جميلة اوي يا اسراء
اسراء بابتسامه : يلا اتمنى امنية
ادهم : حتمناكي انتي
_ ايوة يا باشا انا مراقبها زي ما انت امرت خرجت مع ابن صاحب المصنع للمطعم
يوسف بعصبية : انتي اللي اخترتي يا اسراء
عادوا المصنع مرة أخرى وعند الذهاب كان في انتظارها لم تريد ان تكسفه فصعدت معهم ليراها ذلك العاشق الذي لا يحلم الا بها
تفاعل عشان اكمل
تكملة الروايه اضغط هناااااااا
#يتبع بقلم اسراء هاني شويخ
تم
ردحذف❤
ردحذف👍
ردحذف