القائمة الرئيسية

الصفحات

translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية رحيل في ظلال الذئاب البارت التاسع والعاشر بقلم حبيبه الشاهد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه




رواية رحيل في ظلال الذئاب البارت التاسع والعاشر بقلم حبيبه الشاهد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 



رواية رحيل في ظلال الذئاب البارت التاسع والعاشر بقلم حبيبه الشاهد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 






رواية رحيل في ظلال الذئاب البارت التاسع والعاشر بقلم حبيبه الشاهد في موسوعة القصص والروايات جميع الفصول كامله وحصريه 





الفصل 9



قبـ.. لها ياسين بعـ.. نف وقطـ.. ع ملابسها حاولت إبعاده عنها ببكاء ولكن ..

أستيقظ بتعب وضع يده على رأسه يشعر بصداع وشئ تحته بعد عندما وجدها 

ياسين: أي اللي حصل، فجر قومي فجر 

فتحت عنيها وجدته أمامها اتعدلت وضمت نفسها وبدأت في البكاء 

فجر: أبعد عني حرام عليك أبعد 

ياسين بتعب: طب ممكن تهدي وتقوليلي أي اللي حصل أمبارح 

فجر تبكي بصمت مسكها وهزها بعـ..نف

ياسين: أسكتي بقي وجعتي دماغي قولي أي اللي حصل 

فجر ببكاء وعصبية : يعني أنت مش عارف عملت أي مش شايف هدومي اللي قطـ.. عتها وفضلت.. فضلت.. صمتت وبكت بأنهيار 

ياسين بفهم: بس دا حقي ومحدش يقدر يمنعني عنه وأنتي أكيد عارفة

فجر: لا ليا أني أمنعك دا مش حقق أنت أتجوزتني علشان غرض واحد بس أتجوزتني علشان جـ.. سمي بس أنا مش  رخـ.. صه علشان أسلمك جـ.. سمي، أنا مش عيزاك

ياسين: مش عايزة أي

فجر: مش عيزاك 

ياسين سحبها  وقبـ.. لها بعـ.. نف فجر بتصرخ بصوت مكتوم وبتـ.. ضرب ياسين على صدره وضع ياسين يده على خصرها وحرك يده بجـ.. رائة على جـ.. سدها تركها عندما تذوق طعم الـ.. دم 

ياسين سحبها من شعرها: بقي واحده زيك تقولي أنا لا 

فجر ببكاء: أنا بكـ.. رهك ومش عيزاك

ياسين: نعم ياروح أمك، أنا هعلمك الأداب 

دفعها رجعت بجـ..سدها على الفراش وفضل يقـ.. بلها نزل على رقبتها يقبـ.. لها بعن..ف

فجر حاولت الأبتعاد عنه : أنت قلبك معمي زي الأعمى بالظبط أنت وهوا متفرقوش عن بعض في حاجة 

ياسين بعد عنها وقام أخذ التيشرت ونزل على طول دخل غرفة التمرين وأبتدي يلعب الرياضة بعصبية


.... عند روزان: حرام عليك سيبني

ياسر: أنا سيبتك أمبارح بس مش هسيبك أنهارده خمس دقايق تقرري فيهم يا تكوني لطيفة كدا يا صدقيني هتشوفي اللي عمرك ما شوفتيه 

روزان: أنت حـ..يوان وسـ..افل

ياسر قرب عليها: أنتي اللي اختارتي استحملي بقي

روزان بترجع للخلف بخوف: أنت بتعمل أي

ياسر خـ.. لع الحزام والقميص بتاعه وقرب عليها بخطوات بطريقة مرعبة 

روزان لسه هتجري مسكها ياسر وسحبها إليه بشدة اصتدمت في صدره العريض قـ.. طع ملابسها ودفعها على الفراش وقـ..بلها في أماكن متفرقة بعـ.. نف فضلت تضـ.. ربه وتصرخ قام من عليها لما وجدها لم تعد تتحرك حرك وجهها وجدها فاقدة الوعي قبـ..لها مره أخري وبعد عنها بعصبية 

ياسر: أي مش عارف تعملها حاجة لي 


... عند نجاح بتتنقل في الغرفة بخوف: هتكون فين يارب أستر يوسف كلم ياسين وعرفوا لازم يرجع 

يوسف: متقلقيش أنا بعت رجالة تشوف هي فين وأنا هخرج بنفسي لأن مش هينفع ياسين يعرف لأن عيلة المهدي لو عرفوا مكانوا مش هيسيبوه في حاله 

نجاح: ومش هيسيبوا أهله في حالهم أكيد حد منهم هما اللي خدوها 

يوسف: محدش يقدر يعمل كدا

نجاح: يقدروا الإنتقام بيعمي العين وقت الغضب ولو اللي في دماغي صحيح هيبقي هشام فتح على نفسه باب جهنم 

يوسف: كان فين الكلام دا وأنتي سيباه يعمل كدا فيها 

نجاح: حق أبني لازم يرجع وهي بتدفع تمن حاجة أبوها عملها زمان بس هو غبي أنا قولتله أختها مش هي

يوسف بسخرية : مش هتفرق هما الأتنين أخوات

نجاح: مين قالك أنهم أخوات 

يوسف: يعني أي

نجاح: شوف بنت عمك الأول وبعد كدا هفهمك


... هبطت من الطائرة نظرت إلى المكان تشعر بخنقة سارت بخوف وسط الناس لم تجد أحد مصري خرجت من المطار وقفت تنظر للناس تري ملامحهم تدور بنظرها على ملامح مصرية أغلقت أعينها تكاد تبكي وقفت سيارة أمامها نزل منها شاب عشريني وقف أمامها نظرت إليه بقرف 

فتون بهمس: مش تفتح يا بعيد

وقف الشاب أمامها خـ.. لع النظاره: أنا أيهاب أبن خالتك سحر أتفضلي أركبي العربيه وأنا هجيب الشنط 

فتون بخوف: هي خالتي مجاتش هي تخدني ليه 

أيهاب بأبتسامه: خلتني أنا اجي أخدك علشان هيا عايزه تعملك الأكل بنفساها يلا اركبي ولا هنضيع وقت هنا 

فتون: هركب أهو 

صعدت السياره وضع أيهاب الحقائب في السياره وصعد وأنطلق بها أغلقت أعينها بأرهاق نظر لها يتفحص شفتيها الصغيره الكنزه والأنف الصغير وخصلات شعرها الذهبي التي تظهر لمعه مثل الذهب في ضوء أشعت الشمس وبشرتها البيضاء مثل الحليب رجع نظرة إلى الطريق وصله أمام المنزل فتحت أعينها الزيتونيه نظر لها يتبعها 

فتون: هو دا البيت 

أيهاب وهو يهبط : اه هو دا 

نزلة من السياره لمسة الأرض شعرة بشعور غريب رفعت نظرها إلى المنزل بدون أطمئنان سارة خلفه دخله إلى المنزل أول ما رأة سحر قربت عليها حضنتها 

سحر: حمدالله على سلامتك ياحبيبتي 

فتون خرجت من حضنها: الله يسلمك يا طنط وحشتيني جداً أنتي متعرفيش أزاي أنا كان نفسي أشوفك على الحقيقه مش في التليفون

سحر: وأنتي كمان متعرفيش قد إيه أنا نفسي أشوفك أنتي وفجر أنا اخر مره شوفتكم فيها كانت فجر في الحضانه وأنتي كنتي لسه مولوده، أكيد أنتي جايه جعانه أطلعي غيري عقبال ما الأكل يجهز 

فتون: لا شكراً أنا محتاجه أنام دلوقتي وبعد كده أبقا أكل لأني مش جعانه أكلة في الطياره

سحر: خلاص اللي يريحك يا بنتي، أيهاب وصل فتون اوضتها معلش لأن فتحيه في المطبخ 

أيهاب: تمام أتفضلي قدامي 

صعدت الدور الثاني عرفها أيهاب غرفتها دخل وضع. الحقائب وخرج بصمت أغلقت الباب خلفه ورمت جسـ.. دها على الفراش بتعب 

فتون نظؤة إلى الغرفه بهمس: يا ترا حكايتك إيه معايا أنت كمان


... عند إسلام ضم ياسمينا له بشوق دفن وجهه في رقبتها 

إسلام: وحشتيني 

ياسمينا بخجل: وأنت كمان وحشتني 

أسلام: بس أي البـ.. طل بتاع أمبارح دا بقالي سبع سنين متجوزك ومعرفش أنك.. 

ياسمينا بمقاطعة : بطل بقي قله أدبك دي 

أسلام بضحكة رجولية : الكلمة دي لسه دورها مجاش 

ياسمينا أبتسمت: والله ، المهم خالتي جاية أنهارده

أسلام: أنتي تنسي خالتك خالص وخليكي مركزة في مستقبلنا 

ياسمينا: مستقبل أي 

أسلام قبلـ.. ها على رقبتها: أبننا اللي جاي 


... عند روزان فاقت وجدت جسـ.. دها كله ظـ.. اهر في نفس الوقت دخل ياسر سحبت الملايه بسرعة ولفتها على جسـ..دها 

ياسر بسخرية : بتخبي أي أنا شوفت كل حاجة . ثم أكمل بوقاحة .  هي مش كل حاجة أوي بس اللي أنا شوفته عجبني أوي

روز: حرام عليك أنا عايزة أمشي ، أرجوك خليني أمشي 

ياسر قرب بخطوات واثقة : بس أنا لسه ما أخـ.. دتش اللي عايزه

روز: كفاية كدا وخليني أمشي ، ستي زمانها هتـ..موت من الخوف عليا

ياسر طلع أوراق: أمضي هنا وأنتي تمشي

روز أخذت الأوراق نظرت إليها شهقت بخوف 

روز: أنت مُتخيل أني ممكن أمضي على ورق زي دا 

ياسر: براحتك بس أنتي عارفة كويس أي اللي هيحصل فيكي 

روز: حرام عليك 

ياسر وهو يقترب منها : أنتي اللي أختارتي 

روز ببكاء: خلاص خلاص أُقف عندك هعمل اللي أنت عايزه 

مسكت القلم ونظرت إلى الأوراق برعشة و... 

الفصل _التاسع


الفصل _العاشر

ياسر: أقلـ.. عي 

ضمت ملابسها برعب: أنت بتقول أي لا طبعاً 

ياسر نظر إلى صد.. رها الظاهر من الملابس: هدومك متـ..قطعة أقلـ..عي اللبس دا  وإلبسي حاجة تانية أنا جبتلك هدوم في الحمام، أنتي دلوقتي بقيتي مراتي ومسؤلة مني أنا هسيبك النهاردة بس. سحبها من شعرها. أياكي تيجي في يوم وأطلبك وترفضي .. تركها بحدة اه تخيلي كدا لو جدتك عرفت إنك أتجوزتي عـ.. رفي يا حرمي المصون 

روز ببكاء : كفاية.. كفاية أنا عايزة أمشي 

روز قامت دخلت المرحاض وخرجت بسرعة 

روز: أي اللبس دا أنا مستحيل ألبس البتاع دا

قرب منها ياسر وسحبها من شعرها: لا ما حرمي المصون لازم مفيش حاجة تظهر منها أنتي  ملكي أنا لوحدي 

روز بغضب: وأنت مالك براحتي دي حاجة ملكش دعوة بيها 

ضغظ عليها أكتر  : لسانك 

روز: اه سيب شعري وهعمل اللي أنت عايزة

دخلت المرحاض أبدلت ملابسها وخرجت 

ياسر نظر لها بتفحص : تصدقي شكلها كدا مش حلو ، فين الطرحة 

روز بخووف: جوه 

ياسر: ادخلي إلبسيها وتعالي 

روز: بس أنا مش محجبة

ياسر: تتعودي عليها 

رجعت لفت الحجاب لفة عشوائية مبعثرة وخرجت خلف ياسر 

ياسر: أركبي 

روز بتوتر: لا أن.. أنا هروح لوحدي 

ياسر: أخلصي 

ركبت بخوف أنطلق بها روزان كانت صامته طول الطريق تفكر في ماذا ستخبرهم أين كانت أفاقت من شرودها على صوته 

ياسر: كل ما اعوزك هبعتلك حد ياخدك

نظرت له بقرف: تعوزني أزاي يعني مش فاهمة 

ياسر بلا مبالة : أنزلي   

روزان فتحت الباب بغضب: تعرف أن عمري ما شوفت ولا هشوف أنسان زيك أنا بقرف منك 

جريت على الباب فتح البواب ودخلت وقفت في الصالة بخوف من جدتها 

نجاح بقلق: كنتي فين يابنتي لحد دلوقتي 

روزان بتحضنها وبتبكي 

نجاح وهي تجفف لها دموعها: كنتي فين يا روز 

روز: كنت كنت خارجة من العيادة وكنت هعمل حدثه وأغم عليا في الشارع ونقلوني المستشفى 

نجاح بشك: أنتي متأكدة من اللي بتقوليه 

روز: أيوا أيوا أنتي عارفة اني بقول الحقيقة

نجاح: ودا اللي مستنياه منك يلا قومي خدي شاور واستريحي شوية


عند ياسين طلع بتعب إلى الأعلى لقي الباب مقفول ياسين طرق بغضب علي الباب

فجر أستيقظت بفزع قامت بخوف 

ياسين بعصبية : فجر أفتحي الباب 

فجر برعب: لـ.. لا مش هفتح 

ياسين بغضب وصوت عالي: قدامك دقيقة واحده بس تفتحي الباب فيها يا أما هكـ.. سر الباب على دماغك 

بعدت عن الباب برعشة وجلست على الأرض سندت نفسها على الحائط تضم جسـ.. دها برعب 

في ثواني كان الباب مكـ.. سور دخل الغرفة نظر في الغرفة بغضب وجدها جالسة تبكي 

ياسين: مين قالك تقفلي الباب أنتي مفكرة أن الباب دا هيحميكي مني دا في خيالك ولا ألف باب هيمنعني عنك 

فجر: أ.. أنا. أنا 

ياسين  : غوري من قدامي غيري هدومك علشان من دلوقتي هتشتغلي مع الخـ.. دم  

فجر بصدمة : أنت بتكلمني أنا 

ياسين ببرود: اه أخلصي 

كانت على وشك الرحيل سحبها من خصرها نزل على أذنها وهمس

ياسين: اللي عايزة هيحصل حتي لو غـ..صب عنك فـ أحسنلك يكون برضاكي علشان أنتي اللي هتتـعبي


في مكان ما كانت تتحدث في الهاتف 

أسينا بقرف: الو مين معايا.

- معقوله مش عارفه صوتي 

أتعدلة في جلستها بتوتر: أنت جبت رقمي منين 

- أنتي عارفه أن مفيش حاجه صعبه عليا بس مش ده الموضوع 

أسينا بعصبيه: ما تقول أنت عايز إيه وتخلصني 

- بنت عمك لسه عايشه 

أسينا بصدمه: مش معقول أزاي أنت مش هتبطل تكدب عليا جاي بعد تالت سنين تكلمني ولسه زي ما أنت واحد كداب ومخادع وخـ.. اين 

- تؤتؤ ليه الغلط دلوقتي أنتي عارفه لو كنتي قدامي دلوقتي أنا كنت محيتك من على الحياة حتا لو وسط أهلك فتحي مخق معايا وركذي أنا عايزك تعملي إيه 

أسينا: لا ومكمل في الكدبه أنت أنسان حقـ.. ر 

أغلقة في وجهه الأتصال ونظرة إلى صديقتها بصدمه 


في اليوم التالي هبتط الدرج وجدت سحر جالسه تتناول الأفطار 

فتون: صباح الخير يا طنط 

سحر: صباح النور يا عين طنط تعالي يلا علشان تفطري 

فتون بخجل: لا شكراً أنا مابفطرش بس كنت عايزه أروح الجامعه اللي هنا علشان أقدم الأوراق 

سحر: خلاص أقعد وأيهاب نازل دلوقتي يوصلك وهو رايح الشغل

فتون: لا شكراً أنا ممكن أطلب أوبر 

هبط الدرج بكل غرور ينظر إلى قم القميص ويغلق الزرار 

سحر: أيهاب معلش خد بنت خالتك معاك وأنة رايح الشغل وصلها الجامعه 

لم يرفع وجهه وكمل سيره إلى الخارج: تمام خاليها تيجي ورايا علشان مستعجل 

سارة خلفه ركبت معه السياره بخجل من حديثه لم يعطيها إي اهتمام وأنطلق بعد فتره 

أيهاب: ياترا الكلام اللي سمعته دا صحيح ولا أشعات 

فرقة في يديها بتوتر:  كلام إيه اللي أتقال 

أيهاب نظر لها بطرف أعينه: أنتي عارفه أنا بتكلم على إيه كويس 

فتون بدموع : أنت مين أداق الحق أنك تتكلم معايا كده أو تسال

أيهاب بسخريه: يبقا الكلام حقيقي 

صمتت فتون تحاول التحكم في أعصابها ولا تبان أمامه ضعـ.. يفه زود السرعه نظرة إلى الطريق برعب وقف أمام الجامعه 

أيهاب بسخريه: خلصي وأنا مستنيكي في الكافيه اللي على أول الشارع 

فتون بكبرياء: شكراً مش محتاجاك تاني أنا كنت عايزه حد يوصلني وكنت هطلب أوبر بس كنت هتأخر فـ ركبت معاك 

نظر لها من الأسفل إلى الأعلى بأبتسامه ساخره وطرقها وذهب دخلت الجامعة وخرجت بعد فتره تنتظر قبولها كانت على وشك وقوف سيارة أجره بس تذكّرت أنها لم تعلم عنون منزل خالتها وكيف ستوصل وقفت أنتبهت وهي وقفه في منتصف الطريق والسيارات تسير بجانبها بسرعه سمعت صوت تظمير سياره نظرة إلى المصدر والسياره على وشك الأصتدام بها ووو

تكملة الروايه اضغط هناااااااا 

تعليقات

التنقل السريع